📚 روایتی از شب روایت
(#شب_روایت، نمونهای از نوآوری اجتماعی در حوزه معرفی انقلاب اسلامی)
🔻 یک: گاهی پیرامون ما اتفاقهای مختلف هنری، علمی، اجتماعی و... میافتد که عصاره خوشفکری #جوانان_انقلاب اسلامی است ولی از کنار آن ساده میگذریم. #نگاه_نکتهسنج که بتواند ظرافتهای کار این جوانان را تشخیص دهد و از آن تقریری خوب ارائه دهد لازم است تا این جنس کارها رشد کند و توسعه و تعمیم یابد.
🔻 دو: در دوره جدید مسئولیت #حوزه_هنری استان همدان اتفاق بدیعی با نام #شب_روایت افتاد که نوعی #نوآوری_اجتماعی بهشمار میآید. شب روایت، #روایت_انقلاب با زبان هنر است. تجربهای متفاوت با آنچه دهه هشتاد تحت عنوان #شب_خاطره برگزار میشد.
🔻 سه: مدل اجرا: شب روایت با قالبهای مرسوم و تکراری فاصله معناداری دارد. در مدلهای شب خاطرهای، یک سخنران به بیان خاطرات میپرداخت اما در شب روایت کسی مجری یا قاری قرآن یا سخنران نیست. همه چیز در #قالب_داستان و قصهی جذاب اجرا میشود. #راوی داستان قصه را در قالبهای مختلف از جمله تئاتر و... پیش میبرد. حتی قرائت قرآن ابتدای جلسه، یک قرائت رسمی نیست بلکه بخشی از داستان است، اما نقطه آغاز...
🔻 چهار: #شب_روایت در پی معرفی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی در قالب هنر و با زبان هنر است. چرا که احساس میکند امروز جامعه نیاز به ادبیات جدیدی برای بیان حرف های انقلاب دارد. از طرفی موضوعاتی را انتخاب میکند که هم موضوع و هم زاویه پردازش آن نو و بدیع است.
🔹 برای مثال در یکی از برنامهها روند #غربزدگی ایران در عهد قاجار و پهلوی روایت میشود. روی سن نمایش کلاس درسی به پاشده و معلم در حال آموزش فرهنگ غربی است. راوی از او اسمش را میپرسد. خود را معرفی میکند: میرزا ملکم خان. بعد گفتگو و مناظرهای بین راوی و ملکم خان شکل میگیرد. سکانس نمایش جلو میآید به انقلاب اسلامی میرسد و روایت تحولات و دستاوردهای علمی آن و بعد گفتگویی بین یک جوان امروزی با راوی و... فضا کاملاً پویا، زنده و جذاب است و مسئلههای ذهنی مخاطب از زاویهای دقیق با #زبان_هنر بررسی میشود.
🔻 پنج: شب روایت اما اهداف ضمنی دیگری هم دارد. طراح آن بر این باور است که از یکسو #هنر زبان بیبدیل بیان حرف های مهم در طول تاریخ است و از سوی دیگر هنر در بین طیف خانوادههای انقلابی مهجور. نشان دادن اثری هنری میتواند خانوادهها را ترغیب کند فرزندان خود را به سمت هنر انقلابی سوق دهند.
❇️ #شب_روایت این قابلیت را دارد که در سطح ملی روایت شود، توصیف و ترویج شود و در کشور تعمیم یابد. این #نوآوری اجتماعی محصول ذهن خلاق برادر عزیز جناب آقای #مهدی_سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان) است. خدا قوت اخوی.
📌 لینک مشاهده گزیده یکی از برنامههای شب روایت🔻🔻🔻
https://eitaa.com/arthamedan/137
https://eitaa.com/arthamedan/145
#نوآوری_اجتماعی
#شب_روایت
#جنگ_روایت
#خبر_خوب
#حوزه_هنری_همدان
🆔 @taalighat
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همیشه از به ميدان آمدن آدمهای بزرگ نگران و هراسانند چرا که دیگر دیده نخواهند شد.
🔻 آدمهای کوتاهقد تنها با #رانت به مسئولیت میرسند نه بر اساس #لیاقت. سودای ماندن بر #مسند_قدرت دارند چرا که میدانند لیاقت آن را ندارند پس همیشه نگرانند و همیشه خود را در خطر میبینند و همه را کمربسته به حذف خود میپندارند و اینگونه دست به حذف هرکسی غیر از #مجیزگویان میزنند.
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همهی همّ و غمّشان خودشان اند و بر مسندقدرت ماندنشان! پس هیچ وقت فرصت نمیکنند #خدمت کنند.
🔻 #آدمهای_کوتاهقد، کوتاهقدها را گرد خود جمع میکنند نه بزرگان را پس نتیجه میشود گردهمایی #کوتولهها.
🔻 آدمهای کوتاهقد درکی از این آیه ندارند که فرمود: و تلک الایام نداولها بین الناس...
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همه هویت و حیاتشان به مسئولیت و قدرتهای اعتباری است و از مسئولیت گرفتن دنبال اعتبارگرفتن هستند، با رفتن مسئولیت #بیهویت میشوند. اما انسانهای بزرگ بر سر سفره بزرگی و اصالت خودشان نشستهاند. مسئولیت نیست که به آنها اعتبار میدهد، اینها هستند که قرار گرفتنشان بر مسند مسئولیت به آن سمت اعتبار میبخشد.
🔻 آقایان!!! شهر قاعده دارد، بزرگ دارد، اصالت دارد، اصل و فرع دارد. شهر شناسنامه و هویت دارد با #شناسنامه_شهر دست به گریبان نشوید. شما چند صباحی که بیشتر نیستید. در این چند روز بهجای آنکه با چنگ زدن بهصورت بزرگترها آبروی نداشته خود را بیشتر بهباد دهید، کمی #بهفکر_فردا باشید.
#همدان
#شقشقة_هدرت
#غصه
🆔 @taalighat
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
بسمه تعالی
ومن يخرج من بيته مهاجرا إلى الله ورسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله
بدینوسیله ارتحال زائر حضرت رضا علیه السلام، دوست صمیمی مان، فاضل ارجمند حجت الاسلام #سیدمصطفی_مدرس مصلی را خدمت همه دوستان و آشنایان این مرحوم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال جبران مصیبت فقدان ایشان در جامعه نخبگانی دردمندان انقلاب اسلامی را مسئلت می نماییم.
🆔 @taalighat
▪️در سوگ برادری از جنس درد انقلابی که پرکشید...
☘ #سیدمصطفی را از اولین سالی که به #معصومیه آمد میشناختم. جمعی بودند از بچههای دانشگاه شریف، اهل دغدغه و اهل کار جمعی برای تحقق اهداف.
☘ پرشور بود و با دغدغه! وقتی که با استاد عزیزمان آقای فلاح پیوند خورد، سید رشد تصاعدی در فکر و اندیشه و اقدام پیدا کرد. حالا شده بود یک تکه آتش و حرارت انقلابی اما نه تنها شور بلکه مملو از اندیشه و تحلیل و شعور انقلابی.
☘ سید اهل تفکر راهبردی بود و عمیق نگران و دغدغهمند میشد. واقعاً از نابسامانی جبهه انقلاب بهم میریخت.
☘ سیدمصطفی از یکجا بهبعد موتور پیشران فتوت شده بود. این آثاری که امروز از فتوت منتشر شده همه با رنج و تلاش سید بود.
▪️سید رفت...
▪️غصهی عمیقی بر دلمان گذاشت...
▪️سید مهربان بود... اهل اخوت و فتوت بود... اهل درد بود...
▪️سیدمصطفی چقدر زیبا پرکشیدی... در راه زیارت امام رئوف و در شب شهادت پدر گرامی شان...
▪️سید ولی چقدر زود رفتی... چقدر کار بود که باید میکردی... چقدر دغدغه در ذهن نازنینت بود که نیمهکاره ماند... سید تنها گذاشتی رفقا را...
▪️سید رفت و همه ما نیز دیر یا زود خواهیم رفت...
▪️اما گرفتار روزمرگی شدن ما را از رفتن غافل کرده...
▪️سید عزیز چقدر دلم برایت تنگ شده... بااینکه همین ديروز بود صدایت را شنیدم...
▪️سیدمصطفی آنجا به یاد ما گرفتاران دنیا و اسیران عالم ماده باش...
دلتنگت هستم و بغض دستم را لرزان کرده...
▪️و باخودم میگویم
الهکم التکاثر... حتی زرتم المقابر...
#سیدمصطفی_مدرس
🆔 @taalighat
#بازتاب
❇️ پیامهای تسلیت و دلنوشته های متعددی که در پی ارتحال برادر عزیزمان #سیدمصطفی_مدرس_مصلی نگاشته شده:
🔻🔻🔻🔻
🔹 پیام تسلیت استاد يزدانپناه
https://eitaa.com/nasimehekmat/3086
🔹 پیام تسلیت استاد عابدینی
https://eitaa.com/abedini/4203
🔹 پیام استاد اعرافی مدیر حوزههای علمیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3597
🔹 پیام تسلیت استاد محمدرضا فلاح شیروانی
https://eitaa.com/faslefarhang/199
🔹 پیام استاد حمید ملکی
https://eitaa.com/salehy/2752
🔹 پیام تسلیت استاد عبدالحسین خسروپناه
https://eitaa.com/khosropanah_ir/3135
🔹 پیام تسلیت استاد محمد عالم زاده نوری
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/65
🔹 پیام تسلیت جناب آقای شیخ محمد قمی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3569
🔹 پیام تسلیت استاد محسن قنبریان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3797
🔹 پیام تسلیت دکتر احمد رهدار
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1206
🔹 پیام تسلیت آقای سیداحمد عبودتیان
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1176
🔹 پیام تسلیت استاد حاج ابوالقاسم
https://eitaa.com/hajabolghasem_ir/1129
🔹 پیام دکتر مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi/1471
🔹 پیام تسلیت مدیر بنیاد هدایت
https://eitaa.com/hedayat_news/7349
🔹 پیام تسلیت استاد رضوی مهر
https://eitaa.com/haj_razavi/6956
🔹 دلنوشته آقای امین اسدپور
https://eitaa.com/amin_asadpour/292
🔹 دلنوشته برادر علی مهدیان
https://eitaa.com/ali_mahdiyan/1687
🔹 دلنوشته برادر علی محمدی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1156
🔹 دلنوشته برادر مشکانی
https://eitaa.com/f_hamandishi/390
🔹 دلنوشته آقای محمدامین رضایی
https://eitaa.com/m_amin_rezai/3042
🔹 دلنوشته آقای احمد میرزایی
https://eitaa.com/dinshenas/839
🔹 دلنوشته آقای عباس حیدری پور
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/57
🔹 دلنوشته برادر حمزه وطن فدا
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1174
🔹 دلنوشته آقای محمد طلایی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1172
🔹 دلنوشته حسین ایزدی
https://eitaa.com/taalighat/889
دلنوشته آقای صفری
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/897
🔹 دلنوشته آقای مجتبی عرب
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/59
🔹 دلنوشته آقا امین اسدالله زاده (سه بخش)
https://eitaa.com/ahadith_ejtemai/79
🔹 دلنوشته برادر سیدعلی موسوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3576
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیام سید عزیزمون...
☘ فریادهای از عمق جانِ حمزه عزیزم
#سیدمصطفی_مدرس
🆔 @taalighat
📍یادداشت محسن رنانی درباره وضعیت فعلی کشور و حوادث اخیر با عنوان "سقوط"
https://www.renani.net/index.php/texts/poetry/898-2023-02-16-17-23-19
🔻 وی در این یادداشت مدعی است #جمهوری_اسلامی سه مرحله اول #سقوط را طی کرده و اکنون وارد مرحله چهارم سقوط شده است. وی سقوط را دارای چهار مرحله زیر میداند و مدعی است انقلاب در سه مؤلفه کارآمدی، شایستگی و نمادها دچار سقوط شده است.
سقوط کارآمدی
سقوط شایستگی
سقوط نمادها
سقوط ساختارها
چهار مرحله سقوط از منظر وی است.
🔻 تلاش #جریان_غربگرا برای ایجاد ساختار ذهنی و #چارچوب_تحلیلی نسبت به حوادث کشور تلاشی در راستای #هویتبخشی و انسجام آفرینی در بدنه متبوع آن قلمداد میشود.
🔻 #رنانی پیش از این در پاسخ به دعوت مرکز پژوهشهای مجلس نیز نامه سرگشاده مفصلی نوشته بود و اوضاع کشور را بهصورت ويژهای ناامید کننده توصیف کرد.
🔻 این جریان تلاش میکند از حوادث #روایت بسازد، و روایت خود را بهعنوان تصویر واقعی تثبیت کند و این یک ضلع جدی از #جنگ_شناختی است که نسبت به آن بیتفاوت هستیم.
🔻 حدود دوماه پیش بود که نسبت به فقدان نقشآفرینی جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی یادداشتی انتقادی نوشتم
🔻🔻🔻
📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (1)
https://eitaa.com/taalighat/793
📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (2)
https://eitaa.com/taalighat/794
یادداشت مرتبط🔻🔻
📌 دهه شصت را روایت نکردیم ضربه خوردیم...
https://eitaa.com/taalighat/834
🆔 @taalighat
پروژه ناتمام سیدمصطفی
🔻 این روزها همه رفقا بیقرار و خسته دل هستند از غصه سیدمصطفی. بغض گلوگیری همدم مان شده است. همه از لزوم ادامه راه سید میگویند و این هم حق است. اما پروژههای سید چه بود؟
🔻 روز اول فوت سید به استاد فلاح عرض کردم سید دو خصلت اصلی داشت: هم #حلقه_وصل بود و هم #کاتالیزر. سید در فکر اصلاح بود، پروژه سنتها را دنبال میکرد، دغدغه مکتب امام داشت و... اما این دغدغهها در بستر خاصی پدید آمد. همه اینها پروژه سید هم بود و هم نبود. سید کارویژه مهمتری داشت. ابتدا یک مقدمه:
🔻 گمان کنم نسبتاً فرق بین #دانشمند و #اندیشمند را متوجه میشوم. و در بین اندیشمندان #سطوح_اندیشهورزی را متوجه میشوم. دوستان عزیز #استاد_فلاح یک #اندیشمند کمنظیر است که هنوز قدر دانسته نشده است. دانشمندی هرچند عزیز است اما بهسان اندیشمندی دشوار و #اثرگذار نیست. اما دانشمندان بیش از اندیشمندان قدردانسته میشوند.
🔻 #سیدمصطفی_مدرس این نکته را باهمه وجود دریافت و ذیل اندیشه و اندیشمندی #استاد_فلاح رشد کرد و صاحب تحلیل و سخن شد مانند بسیاری دیگر. و سید #قدرشناس و #گوهرشناس بود و پای استاد ایستاد. به تدوين و ترویج و استنطاق اندیشه استاد پرداخت. این پرداختن به اندیشه استاد بستر تحول دهها طلبه فاضل بود و این پروژه نیمه کاره اش بود.
🔻 مهم این است که بدانیم اهمیت شخصیت و اندیشه #استاد_فلاح برای #تحول در حوزه، #تربیت طلبه انقلابی و خدمت رسانی عمیق به انقلاب چیست. سید این مسئله را درک کرد و خود را وقف کرد و البته در این #زیستبوم_فکری رشد کرد و برای خودش صاحب نظر شد.
🔻 رفقا اگر سخن از طرحهای سید بر زبان است که دغدغهی مکتب امام، عاقله نخبگانی، قیام لله، خیزش جوانان برای ساخت ایران و.... داشت، توجه داشته باشیم چسبیدن بهاین عناوین، تکیه به شاخه است نه #ریشه! همه اینها ریشه در اندیشه استاد دارد که اگر از آن غفلت کنیم هم خودمان ضرر میکنیم هم جبهه انقلاب.
🔻 رفقای عزیز همت کنید و این #پروژه_ناتمام را تمام کنید و کنیم....
🔻 سابقاً در یادداشتهایی با عنوان #فیلسوف_انقلاب از شخصیت استاد سخن گفتم:
https://eitaa.com/taalighat/260
https://eitaa.com/taalighat/262
#سیدمصطفی_مدرس
#استاد_فلاح_شیروانی
#فیلسوف_انقلاب
#پروژه_ناتمام
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
🔹 نهادهای علمی و انقطاع از مسائل انقلاب...
🔻 با گذشت چند ماه از #اغتشاشات اخیر مساله ای ذهن دغدغهمندان انقلاب را آزار می دهد و آن هم اینکه نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه های علوم انسانی در تحلیل، مساله شناسی و تعریف پروژه های پژوهشی ناظر به حوادث اخیر چه بوده است؟ در این میان باید انگشت مطالبه را باید بیشتر بسمت موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های حوزوی برد.
🔻 اگر بناست که چنین موسساتی بودجه های کلان بگیرند و اساتید هم دریافت های خوبی بابت تدریس و یا پژوهش در این دانشگاهها اخذ کنند؛ اما در #روزهای_سخت_انقلاب عافیت طلبانه در گوشه ای نشسته باشند و به #پژوهشهای_بیخاصیت متداول بپردازند و بین بودن و نبودن شان برای انقلاب ثمری نباشد. این همه هزینه، برای این درختان غیر مثمر را چه سود است؟ بهتر است نامی از رشته های پرطمطراق و اساتید صاحب نام علوم اجتماعی نیاوریم که در حوادث اخیر نه کنش میدانی و نه کنش علمی از آنها دیده نشده است.
🔻 چرایی این بی ثمری خود محتاج پژوهشای میدانی جدی است. اما اجمالا بنظر می رسد که یکی از ریشه های این بحران در ورای روزمرگی و دنیازدگی، «#بی_مساله_بودن_ساختاری» است. این موسسات اساسا ساختاری موضوع محور دارند و موضوع محوری بستری برای آب بستن به پژوهشهای بی ثمری است که بارها سرش را تراشیده اند. تغییر قالب پژوهشگاهها و دانشگاهها از «موضوع محور» به «#مساله_محور» در باب مسایل پیش روی جمهوری اسلامی ساختار منفعل و روزمره گرای فعلی را به سمت عینیت سوق میدهد.
🔻 مساله محوری علاقمندان به یک حوزه پژوهشی را وادار به طراحی #اطلس_تحقیقی می کند.
مساله محوری منجر به ایجاد هماهنگی، تمرکز قوا، تقسیم کار و عمق پژوهشی شده و مانع موازی کاری گسترده ای میشود که این روزها دامنگیر پژوهشهای حوزوی است.
🔻 #مساله_محوری می تواند مکاتب مختلف فکری را وادار به گفتگو درباره موضوع کرده و زمینه تقویت فکری را در درون خود جریانها پدید آورد.
🔻 از همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی انتظار می¬رود با بازخوردگیری و بازاندیشی نسبت به خروجی های موسسات و پژوهشگاههای اسلامی، درصدد ارتقای کارآمدی چنین مجموعه هایی باشند.
📌 حجتالاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام)
🆔 @taalighat
#تعلّق
☘ استاد میرباقری:
🔹 آخر ماه رجب #سیدالشهدا علیه السلام حرکت خود را آغاز کردند.
🔹 تعلقات مان را کم کنیم تا با #قافله_حضرت همراه شویم...
➖➖➖➖➖➖➖
🔹 چقدر تعلق داریم و حواسمان نیست...
#فصل_حرکت
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
📌میدان مفتح، میدانی برای تجربه عشق اروتیک جوانان، خارج از حریم خانواده
🖋گزارشی شتابزده از یک واقعیت تلخ نزدیک
🔻 قم در نزدیکی مدرسه علمیه معصومیه، ابتدای زنبیل آباد، میدانی دنج با فضایی رمانتیک و خلوت قرار داد که به نام شهید مفتح مزین است. دنج بودن این میدان عملا مانع شکل گیری رونق واحدهای تجاری های اطراف این میدان بود تا ایده جدیدی به فضای فرهنگی ایران راه پیدا کرد: «کافه»
🔻 «کافه» در فرهنگ جدید ایران این سالها، همان قهوه خانه های سنتی قدیمی یا کافه های مدرن کشورهای غربی نیست بلکه جای خالی یا محدوده مجازی برای بازسازی کاباره در ایران کنونی است.
🔻 میدان مفتح در قم پدیده ای کاملا متفاوت با «فلکه بستنی ها» در سالاریه است. فلکه بستنی ها هرچند در مرکز مرفه ترین بخش قم، پذیرای پسران و دختران بزک کرده بوده و هست و میعادگاه تبلیغ آزادی های نامشروع قلمداد می شود اما حضور «خانوادگی» امنیت فرهنگی نسبی به این مکان بخشیده است اما حوالی غروب که می شود کمتر «خانواده» در میدان مفتح پیدا می شود. دخترکان ساده دل در حال نمایش آخرین حد مجاز بدن نمایی خیابانی در قم و عشوه گری اند و پسرکان ساده تر از آنان در حال دل دادن به فریب خیابانی و فرو رفتن در خیالات کافه ای خیانت بار. این حکایت «میدان شهید مفتح» است!
🔻 آخرین ورژن جلف ترین قیافه ها و رفتارها را می توان شب هنگام در کافه ماموت در طبقه چهارم برج واقع در نبش صدوق 4 دید. وارد دنیایی کاملا متفاوت از خیابان های قم خواهید شد. دنیایی از آزادی عشوه گری و هرزگی که مسوولین شهر قم بهتر می دانند چشم بر روی آن ببندند.
🔻 اگر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی نقطه نشر فکر و فرهنگ است در فضای واقعی دنیای غرب این نقش به کافه سپرده شده است . هرچند کافه ها مرکز نشر فکر و فرهنگ در دنیای غرب بوده اند اما سهم ایران امروز ما از این سوغاتی استعماری نشر فرهنگ هرزه گی است. امروز نبض فرهنگ هرزگی در قم ، در این کافه ها می زند و خون عشوه گری و عیاشی را در رگ شهر تزریق می کند.
#یادداشت_مهمان
🆔 @taalighat
#شعر
#میلاد_ارباب
برسانند اگر تربت دلداران را
در می آرند ز هر دلهره بیماران را
همه سرمایه ی یك اهل كرامت كرم است
احتیاجی به دِرَم نیست، كرم داران را
یوسف آن است كه از تخت تنزل نكند
بارها گر بفرستند خریداران را
در بهشتِ تو چرا حرف جهنم بزنیم
قلم عفو بگیرید گنه كاران را
سر كه گرم است پی كار تو دل هم گرم است
باز دلگرم تو كردند سرِ یاران را
كورتر كن گره ام را، نكند باز كنی
وا مكن از سر خود جمع گرفتاران را
گریه تا هست حرام است نماز باران
چه خیالی است بگیرند اگر باران را
بعد از این پیرهنی با یقه ی تنگ مپوش
خون مكن این جگر سرخِ هواداران را
☘☘☘☘☘☘
رب الارباب شد، الله صفاتی كه رسید
شد حسین ابن علی جلوه ی ذاتی كه رسید
بود منظور همان گریه برای ارباب
اندر آن ظلمت شب آب حیاتی كه رسید
ظاهرش كرب و بلا، باطنش عرش الرّحمان
اذن معراج شد آن برگ براتی كه رسید
كرمت دست نینداخت مرا دست گرفت
طیب الله به كشتی نجاتی كه رسید
بیشتر از همه تو گردن ما حق داری
به دلیل همه ی این بركاتی كه رسید
لبم از مهریه ی فاطمه سیراب نشد
تشنه تر كرد مرا آب فراتی كه رسید
☘☘☘☘☘
بال فطرس به عنایات تو پر می گیرد
تا غلام تو شود بال سفر می گیرد
دل ما خرج كه شد قیمت آن بالا رفت
سنگ در كنج حرم، قیمت زرّ می گیرد
بهترین سود همین است كه در چشم تر است
به تو دل می دهد و چند گُهر می گیرد
چقدر زود درِ خانه ی تو ریخته اند
وقت خیرات، گدا زود خبر می گیرد
بین فرزند و غلامت نگذاری فرقی
كرم تو همه را مدِّ نظر می گیرد
چقدر فاطمه تشنه ست در این شش ماهه
انَا العطشان تو انگار جگر می گیرد
☘☘☘☘☘
اَرنی گفتنم از هر سخنم می آید
ولی از سمت تو هر بار لَنی می آید
كاروان راه مینداز، بمان تا برسم
دارد از راه اُویس قرنی می آید
تا زمین های یمن مِهر علی را دارند
به قنوت تو عقیق یمنی می آید
كرم ذاتی دست تو از آن جانب در
قبل هر گونه عرق ریختنی می آید
رنگ هر آن چه ببافد به تنت سرخ بُود
به تو از فاطمه هر پیرهنی می آید
پیرهن نیز به جسم تو افاقه نكند
به تو انگار همان بی كفنی می آید
📌 علی اكبر #لطیفیان
🆔 @taalighat
اعیاد شعبانیه در غربت
(لزوم احیای جشنهای مردمی)
🔻 دیشب نماز مغرب را در یکی از مساجد محلات قدیمی قم خواندم. دلم گرفت. شب میلاد امام سجاد بود و ایام #اعیاد_شعبانیه ولی مسجد خبری نبود. کوچه مسجد خبری نبود. دوتا چراغ رنگی دم در گذاشته بودند همین.
🔻 یادم آمد بیش از یک دهه قبل در همدان ایام اعیاد شعبانیه چه غوغایی می شد. برخی خیابان ها #طاق_نصرت می بستند و از اول شعبان تا نیمه شعبان انواع #چراغانی ها و #جشنهای_خیابانی برقرار بود. مردم در شادی و سرور بودند.
🔻 رسم جالبی وجود داشت که در طول سال ولادت هر امام را چند مسجد خاص جشن می گرفتند و دیگر مساجد آن شب از بعد از نماز عشا تا نیمه شب یک به یک به آن مسجد می رفتند و مداح مسجد میزبان از مداح مسجد مهمان دعوت به خواندن شعر و سرود می کرد. در مناسبت بعدی این مساجد بودند که بازدید هیئت قبلی را پس می دادند. خودش #مدرسه_ادب آموزی بود.
🔻 بین بزرگترها و مناسبات شان با هم آنقدر نکته و ظرافت و دقت می دیدیم که برای جوان لحظه لحظه اش درس بود.
🔻 #جشنهای_نیمه_شعبان قم که بی نظیر بود. کوچه به کوچه و محله به محله چراغانی و تزئین و پخش شربت و شیرینی بود. بزرگی می گفت در تشرفی که یکی از اهل معنا محضر حضرت صاحب الامر داشته، ایشان فرمودند از قول من از مردم قم تشکر کنید. اینقدر این جشن ها با همه وجود و از عمق معرفت و محبت انسان های مومن برخاسته بود. اما این سالها دیگر آن شدت شور و وفور نیست.
🔻 جشنها ماهیت #مردمی داشت. جشن های با شکوه تبلور #معرفت انسان شیعی بود. جشن ها جلوه جامعه زنده و پویا بود که شادی خود را #حول_محور_امام رقم می زند به خلاف جامعه مدرن که غم و شادی اش حول محور لذت های مادی و شیطانی است.
🔻 امروز که این شور و حرارت ها کمرنگ شده باشد به فکر احیای آن باشیم. احیای امری اجتماعی که #هویتساز و #جامعهساز است.
#بازیابی_هویتی
#جشن_هویتساز
#اعیاد_شعبانیه
#جشن_مردمی
#مردمی_سازی_فرهنگ
#پیشنهاد
🆔 @taalighat
دعوتنامه سید مصطفی مدرس.pdf
338.8K
#دعوتنامه
▪️انا لله و انا الیه راجعون ▪️
🔹 مراسم بزرگداشت درگذشت مرحوم حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی مدرس مصلی
🔹 یکشنبه 7 اسفند
🔹 بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹 مسجد مدرسه معصومیه
🆔 @taalighat