🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه هفتم
⏰ 29 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
F.m.7.mp3
13.72M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در #استعداد_فقه_امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام #محمدحسین_عبدی
جلسه هفتم
🔹بصیرت بر فقاهت و فقاهت بر حکمت مبتنی است.
یکی از استعداد های فقه امامیه، استعداد ارتباط با سایر علوم است که هم با علوم بنیادین مانند حکمت الهی و هم با علوم رفتاری انسانی قابل ارتباط است. حکمت الهی در حوزه اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مُدُن همانطور که مأخذ عقلی دارد مأخذ شرعی هم دارد.
🔹(گسستاری فقه) با دانش های پیشینی و پسینی خود، موجب کاهش کارآمدی فقه است و (پیوستاری فقه) با پنج حوزه اخلاقیات، طبیعیات، ریاضیات، انسانیات و الهیات افزایش کارآمدی آن را به همراه دارد. تفکیک و گسست طرق شناخت و همچنین رابطه علوم، معلولِ نقصان یا خطا در تولید علم است.
🔹(فقه مبهم) ناشی از معالجه نکردن شبهات صدقی موضوع و (فقه مهمل)ن ناشی از معالجه نکردن شبهات مصداقی موضوع است.
جانشینی علوم انسانی به جای عرف دقیق در موضوع شناسی در (شبهات صدقی) که به شبهات حکمیه بر می گردد صحیح نیست و حضور دانشهای انسانی در حل (شبهات مصداقی) قابل تصور است اگر خبرگی در آنها محرز باشد؛ هر چند که آن هم با توجه به تعارضات مبانی آنها قابل تردید میباشد.
🔹موضوعات مرکب و پیچیدهی امروزی که محتاج نظریه فقهی است را نباید با موضوعات بسیط که در قضیه فقهی است مقایسه کرد و استنباط حکم موضوعات پیچیده نیز تماما مبتنی بر اجتهاد در حوزه فقاهت است که با (همنشینی یا جانشینی موضوعی) نیز قابل بررسی است.
🔗 جلسه ششم را در اینجا بشنوید.
🔻 پ.ن: هر پنجشنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر استاد_وکیلی
1️⃣ نشست اول
✅ با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم)
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد)
🕧 زمان: پنج شنبه 7 جمادی الثانیه 1442 ( 2 بهمن 1399) ، ساعت 18
لینک شرکت در وبینار:
🌐 https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسنوکیلی
⚜️ @mhva_ir
⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی
✍️رضا داوری اردکانی
📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکرهای است که اجزاء و اعضایش باهم تناسب ندارند و در جای خود نیستند و در آن پروای چه میتوان و چه نمیتوان کرد وجود ندارد به این جهت در آن به علوم اجتماعی هم اعتنا نمیشود. حزب بلشویک به هیچ یک از علوم اجتماعی جز علم زبان مجال نداد و علم زبان و نقد ادبی را هم از آن جهت آزاد گذاشت که در آن خطری برای انقلاب نمیدید و نمیدانست که زبان و ادبیات اگر نه در کوتاه مدت، در زمانی نه چندان دور نظم تصنعی و سست بنیان را از هم میپاشاند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️رضا داوری اردکانی 📍مهندسی اجتماعی سودای ساختن پیکرهای است که اجز
✔️ [ادامه...]
💠 بخش نخست
🔸آیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟ و اگر ممکن است چگونه صورت میگیرد. مهندسان اجتماعی کیانند و علوم انسانی و اجتماعی چه مدخلیتی در این کار دارد؟
🔹مهندسی اجتماعی به این معنی که سیاست اقتصادی اجتماعی و اداری و علمی و فرهنگی را تعدیل و اصلاح کنند در زمان ما یک امر عادی است. برنامه ریزی پیشرفت هم از یکصدسال پیش پدید آمده و اکنون رسمی رایج شده است اما اینکه کسی یا کسانی بر حسب علایق گروهی و سیاسی خاص طرحی تازه دراندازند و حکومتها آن طرح را تحقق بخشند هرگز صورت نگرفته است و بنظر نمیرسد که کاری شدنی باشد.
🔸آدمی بخصوص در قرون اخیر توانسته است جهان و زندگی خویش را دگرگون کند و گمان شایع اینست که این دگرگونی مطابق خواست او و کم و بیش به صلاحش بوده است. این دگرگونی ها هر چه بوده لااقل تا حدود یکصد سال پیش با طرح و نقشه قبلی صورت نگرفته و کارگزاران تغییر، مجریان طرحی نبودهاند که یک یا چند نفر آن را تهیه و امضا کرده باشند.
🔹دنیای جدید با برخورداری از علم تکنولوژیک، از آغاز، جهان تغییر و دگرگونی بوده است. در طی چهارصدسال اخیر ابتدا اروپای غربی و آمریکای شمالی و سپس ژاپن و بعضی کشورهای دیگر راه پیشرفت را گشودند و در آن وارد شدند.
🔸کشورهای دیگر هم با توجه به راهی که در غرب گشوده شده بود شیوه زندگی و عمل سابق را رها کردند و متوجه راه جدید شدند. اما همه چنانکه باید نتوانستند در این راه پیش بروند. شاید اراده پیشرفت نداشتند. برای پیشرفت، اراده باید با علم توام شود اگر اراده به علم نباشد علم به وجود نمیآید و اگر به وجود آید از آن چندان کاری ساخته نیست.
💢علم را میتوان تحصیل کرد اما اراده را نمیدانیم از کجا باید آورد؟ با توجه به ادبیات دوران رنسانس شاید بگویند غرب با طراحی اجمالی اوتوپینویسان و شاعران ساخته شده است این تا حدی درست و پذیرفتنی است اما تا زمانی که اراده ساختن جهان مطلوب پدید نیامده بود جهان جدید ساخته نشد و مگر اراده بساختن، بدون داشتن یک طرح، بجایی میرسد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |جنگ ایدئولوژیک و ژورنالیسم علم
🎙رسول لطفی
موسسه علمی رسانهای شناخت
⏰ 20 دی 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفی.mp3
14.48M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#جنگ_ایدئولوژیک و #ژورنالیسم_علم
🎙#رسول_لطفی
🔹 منازعه معرفتی در باب اندیشه اسلام انقلابی
🔹 صف آرایی لیبرالیستیها برای انحراف انقلاب در دهه هفتاد
🔹 تهاجم فرهنگی در قالب ژورنالیسم علم
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔵شماره ۳۴ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا
📍با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و سردبیری امیر سیاهپوش منتشر شد.
🔻فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است:
🔸پرونده مبانی و اصول حکمرانی اسلامی
🔸پرونده: الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام علمی و تربیتی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام سیاسی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام فرهنگی و اجتماعی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام مدیریت و سیاستگذاری عمومی
🔸پرونده الگوی مطلوب حکمرانی اسلامی در نظام اقتصادی
✍️ مقالاتی از : آقایان رضا غلامی، عطاالله رفیعی آتانی، علیرضا باباخان، محمدمهدی اسماعیلی، فرزاد جهانبین، امیر سیاه پوش، مجتبی مصباح،عبدالحسین خسروپناه، محمد روشن، محمود حکمتنیا، شریف لکزایی، علیرضا پیروزمند، ابراهیم عباسپور ، مهدی حسینزاده، محسن سلگی
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت دین و مدرنشدن
🎙رسول لطفی
تقریر نظریه استاد شجاعیزند
⏰ 5 بهمن 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
دین و مدرنیته.mp3
20.2M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت #دین و #مدرنشدن
🎙#رسول_لطفی
تقریر نظریه استاد #شجاعیزند
🔹 نقد نظریه مدرنیته اسلامی
🔹 نسبت دین و عرفی شدن
🔹 نسبت عرفی شدن و مدرنیته
🔹 نسبت دین و مدرنیته با بررسی واکاوی تجربی شواهد مورد نظر متفکران متاخر حوزه جامعه شناسی دین
🔹 چگونه نرخ بالای دینداری در جوامع مدرن شاهد همزیستی دین و مدرنیته نیست؟!
🔹 نقد و بررسی کسانی که ایران اسلامی را مدرنیته ای تمام عیار معرفی میکنند که در کنارش دین و زندگی مومنانه نیز جاری است!!
⚜️ @Taammolat74
به جلسات مناظره از جنس #معتضد_زیباکلام بشدت در رسانه ملی نیاز داریم....
مناظراتی که باد را خالی می کند و پرده مدعیان را می سوزاند و مخاطب را جذب میکند...
شرطش آن است که به قضاوت مخاطب بر اساس "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ" ایمان داشته باشیم...
✍️ عبدالله گنجی
⚜️ @Taammolat74
🔰احمد توکلی را بهتر بشناسید!
تأملی در آخرین موضعگیری عجولانه پیرمرد سادهلوح
✍️ رجا نیوز
🔸 توکلی را نمی بینید مگر در اظهارات ساده لوحانه. شخصیتی که یکبار به عنوان حامی برجام موی سفید خود را گرو میگذارد و در مواضعی کودکانه در سال 94 میگوید «من با این موی سفید و به عنوان یک اقتصاددان به شما میگویم اگر این طرح را به سرانجام نرسانیم دچار مشکل می شویم!» و بعدا مواضع خود را عوض میکند و میگوید برجام نقاط تلخ و خطرات بزرگی برای ملت دارد که نمی توان تحمل کرد!
🔹او در حالی که سعی دارد به واسطه رقابت انتخاباتیاش با دولت سازندگی در دهه هفتاد خود را عدالتخواه بداند که به روزنامه اعتماد میگوید موفقترین دولت بعد از انقلاب دولت هاشمی رفسنجانی بوده است! وی که میگوید احمدینژاد را قبول نداشته اما دو بار به او رای داده ، در سال 92 از جمله افرادی است که برای دفاع از کلیت کابینه معرفی شده توسط حسن روحانی در مجلس گوی سبقت را همه اصلاحطلبان میرباید و حاضر نمیشود از قراردادهای جنجالی و پروندههای زنگنه هم چیزی بگوید!
🔸این مواضع عجیب و غریب او هر بار به شکلی دیده میشود. یکبار از مضرات FATF میگوید و بار دیگر با ترس و لرز میگوید اگر خواسته های آنها را نپذیریم ضربه میخوریم!
🔹توکلی در آخرین اظهارات خود به دروغ مدعی شده که غسال آیت الله مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است! این اتهام دروغ توسط فرزند مرحوم علامه مصباح تکذیب شده و به ایشان اطلاع داده شده است که البته تا کنون عذرخواهی نکرده است.
🔸توکلی با سابقه این مواضع زیگزاگی در یادداشت اخیر خود که بیشتر به عقدهگشایی علیه نیروی ثابت قدم انقلاب شبیه است حتی پای «جنگیرها» را هم وسط کشیده و گفته: «بررسی برخی پرونده هایی که در دیده بان شفافیت و عدالت در جریان است نشان دهنده نقشی است که متأسفانه جن گیرها و کهانت ورزان فاسد در سال های اخیر در اتخاذ تصمیمات مرموزانه و ناکارآمدساز و جورافزای برخی از مسئولان و سرشناسان داشته اند»
⚜️ @Taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره 19 و 20
ویژهنامه رحلت آیت الله مصباح یزدی(ره)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @Taammolat74
ویراست3.pdf
13.11M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیدهبان_اندیشه
✴️ شماره 19 و 20
ویژهنامه رحلت #آیتالله_مصباح_یزدی (ره)
🔹در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشهها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشههای آیتالله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیستهای علمی بوده است، پرداخته میشود.
این پنج محورعبارت است از:
1. نقد سکولاریسم در اندیشه آیتالله مصباح یزدی (ره)
2. اسلام،خشونت و دموکراسی در اندیشه آیتالله مصباح(ره)
3. سیری در اندیشه ولایت فقیه
4. تبیین علم دینی
5. تعدد قرائتها و پلورالیسم
🔗 برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه ✴️ شماره 19 و 20 ویژهنامه رحلت آیت الله مصباح یزدی(ره) موسسه فر
✍️ نظرات و پیشنهادات خود رو درباره این شماره و نیز موضوعات پیشنهادی خودتان را برای شمارههای بعدی، برای ما ارسال کنید. 🌹
⚜️ @Taammolat74
🔰رحیمپور: برای حذف نقد، دنبال بهانه میگشتند
«حبیب رحیمپور ازغدی» مجری و سردبیر برنامه «زاویه»:
🔹من اخراج شدهام! بهنظر میرسد دنبال بهانهای میگشتند، به این دلیل که برنامه زاویه انتقادی بود، استقلال رای داشت و بهدنبال این بود که فضا را از تکصدایی دربیاورد. مسالهاندیش بود و بهطور کل چند مولفه اینچنینی داشت که این هزینهها را برایش میتراشید.
🔹در مورد میهمان همهچیز هماهنگ میشود، مدیر گروه، مدیر شبکه، حراست سازمان و خیلیهای دیگر میدانند که چه کسی میآید، غیر از اینها مدیر پخش پای پخش زنده نشسته است. مگر برنامه زنده تلویزیونی توئیتر است که کسی مثل من در آنجا بهتنهایی تصمیم بگیرم چه چیزی منتشر کنم؟
🔹سر اجرا ما را نقد میکردند که باید تذکر قاطع میدادی. ما در آنجا با آنها مناقشه کردیم که تذکر قاطع دقیقا یعنی چه؟ قاطعیت یعنی اینکه اگر کسی کار خطایی کرده و شما تذکر دادید، آن خطا بعد از تذکر شما تکرار نشود. آیا بعد از تذکر اول من، دوباره چنین عبارتی از جانب میهمان برنامه تکرار شد؟ نه، تکرار نشد. در انتهای برنامه هم من مجددا تذکر دادم و سازمان را تبرئه کردم. گفتم آنچه بیان شد، مواضع شخصی ایشان است و مواضع سازمان و این برنامه نیست.
💢 در این وضعیت آوردن اساتید جلوی دوربین صداوسیما واقعا کار طاقتفرسایی است. این وضعیت در صداوسیما بهطور تصاعدی مشکلتر میشود؛ چون به صداوسیما بیاعتماد شدهاند و این بیاعتمادی با همین رفتارها اتفاق میافتد.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰رحیمپور: برای حذف نقد، دنبال بهانه میگشتند «حبیب رحیمپور ازغدی» مجری و سردبیر برنامه «زاویه»: 🔹
💠 زاویه ای دیگر از "زاویه"
برنامه زاویه سالهاست که در حال پخش میباشد،با افت و خیز در پخش.
اما هفته گذشته و در پی سخنان میهمان برنامه، سازمان مجری کارشناس برنامه را حذف کرد.
یک: چه ارتباطی بین حذف مجری با سخن مهمان بود؟
دو: برنامه های زنده رویکردشان بسته تر خواهد شد.
سه: سالهاست جناب عسگری برای خوش آمد دولت برنامه های گفتگو محور را حذف یا ضبط شده کرد تا دلبری کند.
و در حوادث مسائل مختلف سازمان دچار گیجی یا سکوت شد.
حالا معلوم نیست با این روند چه آشی برای جامعه ایران در ۱۴۰۰ خواهند پخت...
#رسانه_ملی
#تحمل_مخالف
#شوکران
#زاویه
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰رحیمپور: برای حذف نقد، دنبال بهانه میگشتند «حبیب رحیمپور ازغدی» مجری و سردبیر برنامه «زاویه»: 🔹
🔰نتیجه حذف رحیمپورها، جوانه زدن عنابستانیهاست!
✍️هدی محمدی
🔸 خبرها را بالا و پایین میکنم؛ #عنابستانی: من سیلی نزدم! سرباز به من فحاشی کرد و مرا هل داد.
صفحه را رفرش میکنم: ویدیو سیلی نماینده مجلس به سرباز راهور!
🔹 شبیه لیوانی که هر چه در آن هست ته کشیده و از نی صدای هوا بیرون میآید قوای تحلیلم به یک باره ته میکشد! نمیفهمم چه فعل و انفعالی در جامعه صورت میگیرد که یک سیاست مدار بدون آنکه از چیزی بترسد دروغ میگوید؟ عنابستانی دروغ میگوید بدون وحشت از قانونی؛ که به آن پاسخگو باشد! بدون ترس از مردمی؛ که نمایندهشان باشد! و بدون واهمه از رسانه؛ که او را ملزم به پاسخگویی کند! عنابستانی به رسانه نیشخند میزند و به صورت مردم سیلی میکوبد و قانون را زیر پایش له میکند! نگاه میکنم! به گناه کبیرهای که سیطرهاش #همه جا را برداشته! به این قوت غالب، به این متاع رایج! به #دروغ که شبیه هوا به ریههای جامعه رسیده!
💠 بین آن دو تیتر یک خبر دیگر هم نظرم را جلب کرد؛ #حبیب_رحیم_پور مجری برنامه زاویه اخراج شد!
🔸به تلاقی اتفاقی این اخبار فکر میکنم! به خبر یک اخراج و یک دروغ!
واقعیت گاهی در همین تلاقیها به ظاهر بیربط پدیدار میشود، نتیجه حذف رحیم پورها خلق عنابستانی هاست! عنابستانی دروغ میگوید آنچنان که رسانه دروغ میگوید! عنابستانی دروغ میگوید چون گوشها شهوت عجیبی در شنیدن دروغها دارند! چون رسانهها با حذف سایه مطالبه و پرسشگری، شفافیت را با دستمال کثیف سیاست کدر میکنند و به عنابستانی میفهمانند که هر چقدر دلش میخواهد دروغ بگوید! اینجا نه تنها کسی از او مطالبه نخواهد کرد! بلکه نهایت تلاش برای «ماله کشی» و «گند پوشانی» از عملکرد او صورت خواهد گرفت!
🔸حالا اگر در این بین #زاویهای به وجود بیاید! اگر کسی بخواهد خلاف جهت آب شنا کند! سوال کند، گفت و گو کند، شفافیت ایجاد کند، اگر کسی بخواهد رسانه مجذوب قدرت را کمی به سمت «ملی» شدن مایل کند، بدیهی است که در این دریای دروغ غرق میشوند! بدیهی است که دستان دروغ ساز صدایشان را خفه میکنند!
🔹این تلاقی اتفاقی نمایش تمام عیار از لخت بودن پادشاه رسانهاست! رسانهای که برای خوش خدمتی سیاسی فرزندانش را حذف میکند! در منجلاب سیاست زدگی پای صداقت را میبندد چرا؟ بگذریم! حقیقت این است که آنچه دروغ «عنابستانی» را آشکار کرد، یک پدیده «اتفاقی» است! «واقعیت» در خبرهای مشابه همان اتفاقی است که در پرونده «دورازدهی» افتاد!
💢 انتظار بیجایی است اگر پای رکن چهارم دموکراسی (که رسانه باشد) را قطع کنیم و امیدوار باشیم دیگر ارکان (مجلس، احزاب و...)به چهره مردم #سیلی نزنند!
⚜️ @Taammolat74
🔰ژورنالیسم علوم انسانی و رابین هودیسم صدا و سیمایی
✍️ محمدعلی روزبهانی
📍علی الظاهر عمر همکاری دوست عزیزمان، حبیب رحیم پور با برنامه زاویه شبکه چهارم سیما به پایان رسیده و آقای صدا و سیما جلوی پای دولت، برنامه را قربانی کرده است. حبیب دوست داشتنی است اما این نوشته درباره او و حتا درباره برنامه او نیست. حتا قصد ندارم انتقادی به جناب آقای دکتر علی عسگری رییس عظمای محله صدا و سیما داشته باشم. موضوع سخن، نسبتی است که صدا و سیما و دولت و... با علم دارد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰ژورنالیسم علوم انسانی و رابین هودیسم صدا و سیمایی ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍علی الظاهر عمر همکاری دوست
✔️ [ادامه...]
🔸وضع کمدی ما بارها و بارها از وضع تراژیک مان تاریک تر است. کمی پیش تر، حبیب با حداد عادل در زاویه به گفتگو نشسته بود. پرسشی که تا پایان برنامه تکرار شد و پاسخی که شنیده نشد درباره چرایی عدم ضرورت علم برای برنامه ریزان ومدیران ما ایرانیها بود.
🔹دو معلم و استاد دانشگاه از هر دری سخن گفتند جز از مسایلی که باید در علوم انسانی صورتبندی میشد. فرم و فحوای گفتگو، مجلس روضه ای بود برای پادشاه لخت علوم انسانی در این سرزمین. اوج روضه آنجا بود که همه مسأله ها و ناکارآمدی های دولت و غیر دولت فروکاسته شد به منقلی بودن یکی و یحتمل منقلی نبودن دیگری، به جنس مصرف این آقا و آن آقا و...
🔸اگر وضع علم اینچنین غم بار نبود، حضرات دولت و مقننه و عدلیه می فهمیدند که اعلام علنی عدم ضرورت علم در ایران ، آن هم پخش زنده و بر آنتن رسانه ملی، آن هم در برابر یکی از غرفه داران و داعیه داران اعظم این عرصه، هزار بار موهن تر است از تهمت منقلی بودن به یک کارگزار مستعجل. حبیب در آن برنامه داشت نقاره میزد بر سبیل صدا و سیمای دولت و دولتی ها.
🔹همان برنامه اعلام می کرد زاویه و امثال آن به جای نمایش صحنه آرایی گفتگوهایی بیهوده و گاه مبتذل، باید از اصل صحنه علوم انسانی پرسش کند و نشان دهد حتا غرفه داران و داعیه داران این عرصه از درک و شنیدن پرسش واقعی عاجزند. چنین پرسشی البته خود نشان می داد زاویه از بنیاد دچار بحران است و تا شالوده را سفت نکند کج و کج تر بالا خواهد رفت
💢تفنگ انتقاد علی عسگری و دولت و هم محله ای هایشان به خودشان شلیک کرده است. مهمان جنجالی زاویه، پادشاه لخت علم را به رخ کشیده است. صداوسیمایی که خود اینه عدم ضرورت علم است نمی تواند چون رابین هود، با قبای اطلس علم و برنامه هایی نظیر زاویه که آنها را از دیگران به عاریت برده است، فخرفروشی کند. زاویه آنگاه زاویه خواهد بود که پیش از آن نسبت رسانه ملی، نسبت دولت، نسبت دانشگاه، نسبت پژوهشگاه آن مهمان بزرگوار برنامه، با ضرورت علم معلوم و مشخص باشد.
#زاویه
#علم
#صدا_و_سیما
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰رحیمپور: برای حذف نقد، دنبال بهانه میگشتند «حبیب رحیمپور ازغدی» مجری و سردبیر برنامه «زاویه»: 🔹
♨️ برنامه #زاویه هماکنون شبکه 4 سیما
با موضوع شیوه نقد و گفتگو
مهمانان:
حجت الاسلام مرتضی روحانی
سید حسین شهرستانی
با اجرای عطاالله بیگدلی
⚜️ @Taammolat74
سلام بر فجر
و سلام بر فجر آفرینان میدان عشق🌹
پرهای بافته را بگشا که تندیسی به لطافت نسیم روی امام، چونان تمثیلی جاندار از این دیار می گذرد و با تبسمی پاک، عشقی بی آلایش را از دروازه ی شرق عبور می دهد تا خورشیدی را به طلوعی دوباره فراخواند.🌷
پرهای بافته را بگشا که تیغه های نور در رگهای ظلمت می دود . دانه های مدفون را به تجربه ای نیازموده دعوت می کند. اکنون باغ در انتظار مولودی جدید است. پرهای بافته را بگشا تا برای محشریان پلی از پیغام عبودیت سازیم و سرود پیروزی و آمدن آفتابی سرخ را همگی به یک آهنگ بخوانیم.🌸
⚜️ @Taammolat74
🔰 معمای انقلاب اسلامی در جهان معاصر
✍️ حامد سروری
📍 گرچه پدیدههای بزرگ و تأثیرگذار از چشم هیچ صاحبتأملی پوشیده نمیمانند، با این حال نباید چنین پنداشت که همه به یک نحو و در یک شکل و قامت پدیده مورد نظر را به نظاره مینشینند. در واقع دیدن، چیزی است و درست دیدن چیزی دیگر. اینکه در بهمن پنجاه و هفت پدیدهای در ایران رخ نموده و بسیاری در باب آن نوشتهاند و سخن راندهاند، نباید به این معنا پنداشته شود که آنها همه دیدهاند و صحیح دیدهاند. در واقع بسیاری از کسانی که در باب انقلاب اسلامی ایران قلم زدهاند، به دلایلی متفاوت از جمله عدم همزبانی آنان با انقلاب اسلامی تفاسیری صحیح و صائب از انقلاب ارائه ندادهاند. این امر را تجربههای محقق پس از انقلاب اسلامی مؤید است. بسیاری کسان از اثرات عمیق و فراگیر انقلاب، پی به عظمت و بزرگی آن بردهاند. اما «این انقلاب چه بوده و اثرات آن کداماند؟» سوالی است که متن پیشرو ـ که به همت مرکز آیندهپژوهی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تدوین شده است ـ سعی در پاسخ دادن اجمالی به آن دارد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 معمای انقلاب اسلامی در جهان معاصر ✍️ حامد سروری 📍 گرچه پدیدههای بزرگ و تأثیرگذار از چشم هیچ ص
✔️ ادامه...
💠 تحلیلی بر قوت و قدرت تئوریک نظریههای علوم اجتماعی در تحلیل انقلاب اسلامی
🔸از ابتدای خیزش اسلامی مردم ایران تا کنون برخی از فیلسوفان و جامعهشناسان غربی حداقل به این نکته پی بردهاند که جنس انقلاب اسلامی با سایر انقلابات و پدیدههای اجتماعی چند قرن اخیر تفاوت داشته است. شاید بتوان فوکو را از این جهت از سایر اندیشمندان تمایز داد.
🔹فوکو از نخستین اندیشمندان غربی بود که به ماهیت متفاوت اراده مردم ایران پی برد. وی برخلاف بسیاری از اندیشمندان غربی بر ماهیت فرهنگی انقلاب و نقش رهبری امام خمینی(ره)تأکید میورزد. وی در کتاب ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند، به نقش معنویت در انقلاب ایران اشاره میکند و مینویسد:«... چون از این جهت [این انقلاب] کوششی است برای این که سیاست یک بعد معنوی پیدا کند.»
🔸همچنین وی در همان کتاب در زمینه معنویتی که انقلاب ایران به دنبال آن است مینویسد:«اسلام در سال 1987 افیون مردم نبوده است؛ دقیقا روح یک جهان بیروح بوده است.» جمله اخیر فوکو به زیبایی نشان نقش و جایگاه انقلاب اسلامی در جهان معاصر را نشان میدهد. انقلاب اسلامی به مثابه یک انقلاب معنوی «در جستجوی آن چیزی است که ما غربیها امکان آن را پس از رنسانس و بحران بزرگ مسیحیت از دست دادهایم.»
🔹از نظر فوکو خیزش مردم ایران شورشی قهرآمیز علیه نظم موجود جهانی است و شاید همین ویژگی فوکو را به شدت به انقلاب اسلامی علاقهمند میسازد. هر چند فوکو بهخوبی نقش انقلاب اسلامی در به چالش کشیدن جهان مدرن را درک کرده است؛ اما نباید فراموش کرد که در نهایت او نیز از دریچه تفکر غربی خود به این پدیده نوظهور و کاملا متفاوت مینگرد و تفاوت او با سایر اندیشمندان مغرب زمین در درک عمیقتر تحولات انقلابی ایران نهفته است.
💢 آنتونی گیدنز را برخی بزرگترین جامعهشناس معاصر قلمداد میکنند. اندیشهها و آراء این جامعهشناس شهیر، بی گفتوگو بر بخشهای عمدهای از محافل جامعهشناسی حال حاضر جهان سلطه دارد. این اندیشمند بزرگ به نکته مهمی در رابطه با جایگاه انقلاب اسلامی اشاره میکند. از نظر وی سه غول بزرگ اندیشه غرب یعنی مارکس، دورکیم و وبر فرایند عمومی جهان را به سمت سکولاریزه شدن ملاحظه میکردند؛ در حالی که انقلاب اسلامی این روند را معکوس کرد و دنیا به سمت و سوی دینی شدن سوق یافت.
🔗 ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
💠همایش بین المللی باز اندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز
⏹افتتاحیه: یکشنبه 12 بهمن ماه ساعت 18:30 همراه با پرسش وپاسخ آنلاین بعد از هر سخنرانی
⏹همراه با سخنرانان از 22 کشور جهان
👥سخنرانان افتتاحیه:
پروفسور فون استوش (آلمان)
آیت الله جوادی آملی
دکتر ادریس هانی(مراکش)
⏰زمان: 13 تا 15 بهمن 1399
به مناسبت یکصدمین سالگرو ولادت استاد مطهری
آدرس پخش آنلاین فارسی این همایش عبارتست از:
🌐 tv.mou.ir
⚜️ @Taammolat74