📍تفکر شریعتی و روزگار ما
آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟!
چه بخواهیم یا نخواهیم اندیشه شریعتی در تاریخ تفکر معاصر ما نقش جدی دارد. شریعتی را چه ملتقط بدانیم و چه ندانیم، تفکر او سریان اجتماعی یافته و در زمانه خویش تأثیرگذار بوده است. مسئله آنجاست که در زمانهای که انسداد اندیشهورزی حکمفرماست، مواجه ما با اندیشه شریعتی همانند سایر متفکران دیگر چگونه بوده و هست؟
⚜ @Taammolat74. 👇👇👇
تاملات
📍تفکر شریعتی و روزگار ما آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟! چه بخواهیم یا نخواهیم اندی
🔹طبیعی است که شریعتی به دلیل خواستگاه ناموزون او، بیش از سایرین مورد بیاعتنایی باشد. از سویی نه اسلامشناسی او مورد اقبال متفکران اسلامشناس است و نه دانشگاهیان او را فیلسوف و جامعهشناس میدانند، شاید هم از هر دو سمت مورد نقد باشد؛ با این حال با تمام انتقادات درست و بهجایی که در اندیشه او وجود دارد، آیا هیچ ظرفیت و پتانسیلی از تفکر شریعتی برای نسل جدید و امروزه ما راهگشا نیست؟
🔹خب مسلما من با شخص شریعتی کاری ندارم. من معتقدم تفکر شریعتی پتاسیلهای مهمی برای امروز ما دارد و باید با نگاهی واقعبینانهتر به جای سلب و نفی او، ضمن خودآگاهی به اندیشههای التفاطیاش، ظرفیتها و بینشهای راهگشای شریعتی را جست.
🔹بازخوانی مدرن او از سنت هر چند نابهجاست، اما هندسه فکری شریعتی آن چیزی است که امروزه بیش از پیش احساس میشود. اندیشه شریعتی، اندیشه مبارزه بود، مبارزه با زر و زور و تزویر. در بسط نئولیبرالیسم، شریعتی میتواند راهگشا باشد. منطق انتقادی که شریعتی بر اساس تجربه، روحیات و خلقیات و بینش خودش تولید کرده، میتواند در جامعه امروزی افقگشایی کند و لااقل زمینهساز رهایی باشد. در عصری که اندیشه انتقادی سرکوب میشود، مسیری که شریعتی برای خودآگاهی به جامعه در پیش گرفت، راهگشاست و میتواند روح پرسشگری جامعه را زنده کند.
🔹البته که با نوشریعتیهایی که دم از شریعتی میزنند و بعضا همخون شریعتی هستند، زاویه جدی دارم. نوشریعتیها هرچند که میخواهند به قول خود دیالوگ با شریعتی پیدا کنند تا بتوانند مسائل جدید را از زاویه شریعتی توضیح و بسط بدهند، اما خود در دام نئولیبرالیسم مخفی افتادهاند و عامدانه یا غیرعامدانه، دین را هدف قرار دادهاند.
#شریعتی
#اندیشه_شریعتی
#نوشریعتی
#تفکر_انتقادی
#نولیبرالیسم
#زر_زور_تزویر
⚜ @Taammolat74
🔰 نشست مجازی:
«نقش سینمای شناختی در جهتدهی اندیشه»
گفتگوهای برخط اینستاگرامی
💢 بازنمایی زن در سینمای ایران
👤 مریم بحرالعلومی؛ کارگردان و تهیه کننده
🔸سهشنبه۲۹شهریور، ساعت۲۱
💢 سینما و ایدئولوژی؛ فرصتها و تهدیدها
👤 دکتر مرضیه ادهم؛ پژوهشگر سینما
🔸چهارشنبه۳۰شهریور، ساعت۲۱
💢 سینمای اندیشهای و جایگاه آن در انقلاب اسلامی
👤 دکتر رامتین شهبازی؛ مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره
🔸پنجشنبه۳۱شهریور، ساعت۲۱
💢 سینما؛ راه حلی برای مسائل اجتماعی و یا وسیلهای برای سیاهنمایی؟
👤 سیدمجید صالحی؛ کارگردان سینما
🔸جمعه ۱ مهر، ساعت۲۱
💢 سیر تطور سینما در ایران قبل و بعد از انقلاب
👤 دکتر رضا غلامی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔸شنبه ۲ مهر، ساعت ۲۱
🛑 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت
⚜ @Taammolat74
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
گرفتار تاریکی بودیم که امام خمینی از قلب تاریخی که میرفت تا فراموش شود، چون محمد فریاد برآورد که «واعتصموا بحبلالله جمیعا و لاتفرقوا» و ما که هنوز دست و پا میزدیم تا به خویشتن خویش بازگردیم، از این سخن تازه شدیم و دریافتیم که آنچه میجستیم، یافتهایم و به یقین رسیدیم و حتی من که همواره بویی از محمد در مشام داشتم در آغاز باور نمیکردم که در این ظلمتکدهی زمین بتوان نقبی به سوی نور زد و برق یقین بیهیچ واسطهای بر دلم نشست. همانگونه که بر کوه سینا، و ایمان آوردم برادر!
✍️ شهید مرتضی آوینی
⚜️ @Taammolat74
📍پرسشگری آغاز تفکر...
گاه حوادث و رخدادهایی پیرامون این زندگانی روزمره آدمی پدیدار میشود که انسان را به توقف و تأمل وامینهد. این تأملات است که بیخبری و مشغولیت ما را در هم میشکند و ما را با این واقعیت روبرو میکند که برخلاف تصورمان، هیچ چیز عادی و معمولیای وجود ندارد...
⚜️ @Taammolat74. 👇👇👇
تاملات
📍پرسشگری آغاز تفکر... گاه حوادث و رخدادهایی پیرامون این زندگانی روزمره آدمی پدیدار میشود که انسان
🔹 گابریل مارسل در بخشی از مقاله "در باب راز هستیشناختی" از تعبیر "کاهش قوه حیرت" استفاده میکند و آن را از اوصاف جهانِ کنونی ما میداند؛ جهانی اجتماعیشده که در آن از صبح که بیدار میشویم درگیر مسائلِ برآمده از زیستن در اجتماع هستیم: از غم نان و اشتیاقِ داشتن چیزها گرفته تا ترس از آیندهی اقتصاد و سیاست، و تا رقابت و تلاش برای خوب به نظر رسیدن در چشم این و آن.
🔹 این فهرست را میتوانید همینطور ادامه بدهید و چیزهای مثبت و منفی فراوانی را به آن اضافه کنید. وجه مشترک همه آنها این است که از ما انسانی اجتماعی میسازند؛ انسانی درگیر با اشیاء، روابط و اتفاقات، انسانی هضم شده در "ورّاجیهای روزمره"، بلعیده شده توسط "درگیری" و همیشه "مشغول" به چیزی. به عقیده او چنین جهانی، نیاز هستیشناختی انسان را سرکوب میکند و قوه حیرت او را تقریباً از بین میبرد.
🔹 اما گاه حوادث و رخدادهایی پیرامون این زندگانی روزمره آدمی پدیدار میشود که انسان را به توقف و تأمل وامینهد. این تأملات است که بیخبری و مشغولیت ما را در هم میشکند و ما را با این واقعیت روبرو میکند که برخلاف تصورمان، هیچ چیز عادی و معمولیای وجود ندارد. این حوادث غیرمعمولی که اتفاق میافتد، گویی انسان را فریز میکند و آن وقت است که اغلب ما برای مدت کوتاهی به جای "مشغول بودن به هستی" به آن "فکر میکنیم" و کمی از قوه حیرتمان بهره میگیریم. آنگاه است که وزن چیزها تغییر میکند و برای مدتی کوتاهی با جهانی متفاوت روبرو میشویم که بودن متفاوتی را طلب میکند.
🔹انسان گاه به پرسشهایی بر میخورد که حکم همان حوادث و رخدادها را دارد. این دم غنیمت میشود که انسان را به تفکر وادار سازد تا برای مدتی هم که شده از قفس آهنین روزمرگی خارج شود و به سرآغاز و سرانجام بیاندیشد. این پرسشها شروعی است برای خارج شدن از زندگی روزمره، برای وسعتبخشیدن به عمق معنای زندگی، و فرصتی برای شکستن خود، برای دیدن واقعیتی که خلاف تصورمان بوده است. البته قرار نیست این کنشهای فکری ما را از عمل باز بدارند بلکه قرار است ما را از افراطیگری، احساساتیگری و گرفتار شدن به هذیانِ فکری دور کنند.
در امتداد این خودآگاهی و تفکر است که میتوان دوباره به همه چیز از منظری متفاوت اندیشید. نسل ما به عنوان نسل جوان انقلاب باید در پس این تفکر جهان خویش را بازسازی کند و با عقلانیت دینی، آرمانهای انقلابی را محقق سازد. در این مسیر چارهای جز پرسشگری، تفکر، گفتگو و بازاندیشی اندیشهها و شنیدن صداهای گوناگون نیست.
#پرسشگری
#عقلانیت
#گفتگو
#تفکر
⚜️ @Taammolat74
🔰 تاملاتی درباره آزادی، پرونده جذاب شماره جدید نشریه گفتمان پیشرفت
🔹تازهترین شماره این مجله تصویر جلد و تیتر یک خود را به بهانه فضای سیاسی و اجتماعی ماه های اخیر ایران به بررسی مفهوم #آزادی اختصاص داده است. از نظر #گفتمان_پیشرفت، «آزادی به عنوان یکی از آرمانهای مهم جمهوری اسلامی عمدتا با رویکرد لیبرالیستی آن در رقابت بوده است؛ چنانکه آرمان استقلال با رویکرد ماتریالیستی آن. این روزها یکبار دیگر مفهوم و مصداق آزادی لیبرالیستی با جمهوری اسلامی به میدان جنگ آمده است.»
🔹 گفتمان پیشرفت تلاش دارد در این شماره آزادی را در مبنای جمهوری اسلامی هم زمان با نقد آزادی لیبرالیستی بازخوانی کند. محور این شماره اندیشههای شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی یکی از بزرگترین قربانیان ترورهای دهه ۶۰ توسط چپ های دیروز و آزادی خواهان غربگرای امروز است.
⚜ @Taammolat74
✅ «فصلنامه گفتمان پیشرفت ـ شماره ۸ ـ پائیز ۱۴۰۱» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/142478
🔻گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامهبزرگ منتشر میشود.
⚜ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | آزادی یعنی حق انتخاب متعالی، مسیری که انقلاب پیشروی ملت گذاشت
🎙 اصغر طاهرزاده
سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی»
رسانه کتابچی
⏰ ۱ آبان ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
طاهر زاده DENIS_01.mp3
16.53M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #آزادی یعنی حق انتخاب متعالی، مسیری که انقلاب پیشروی ملت گذاشت
🎙 #اصغر_طاهرزاده
🔹در شعار «زن، زندگی، آزادی»، هیچ حقیقتی نهفته نیست؛ زن به ماهو زن معنا ندارد. شما زنان بد دارید، زنان خوب دارید. زن در ازای این که رجوع به حقیقت دارد معنا میشود.
🔹انسانیتی که باید در مرتبۀ عالیتر باشد و از مرتبۀ مادون به سوی عالی بیاید، جایگاهش کجاست؟ ما هم قبول داریم که زن باید زندگی داشته باشد. البته زندگی به معنای حقیقیاش یعنی انسان بتواند در انتخابهای متعالی آزاد باشد و مانع نداشته باشد؛ این زندگی خوب است. برای همین در دل زندگی، باید آزادی قرار بگیرد و آزادی یعنی اگر میخواهید بروید، مانعی نداشته باشید.
⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | اعتراض و سلبریتی
🎙 گفتوگو با دکتر عبدالله بیچرانلو | عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
مجله صوتی مسیر رسانه
قسمت اول
⏰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
-2140528895_-210090.mp3
32.92M
🔉 #پادکست صوتی
🔶 موضوع | #اعتراض و #سلبریتی
🎙 گفتوگو با دکتر #عبدالله_بیچرانلو
محورها:
🔹نسبت فرهنگ شهرت و اعتراضات اجتماعی
🔹تأثیر فضای رسانهایشده
🔹جایگاه سلبریتیها در جهتدهی به اعتراضات اجتماعی
سردبیر: علی مومنی
#فرهنگ_شهرت
⚜️ @Taammolat74
📍 زیست متفکرانه در هیاهوی زمانه
در زمانه عصرت زیست متفکرانه به چه کار آید؟!
معرفی کتاب «گمشده در اندیشهها: شادمانی متفکرانه زیستن» نوشته زینا هیتز
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 زیست متفکرانه در هیاهوی زمانه در زمانه عصرت زیست متفکرانه به چه کار آید؟! معرفی کتاب «گمشده در
🔹در زندگی پررنج و ملالت، سطحی و تکنولوژیک امروز که تقریبا همه چیز و همه کس بر اساس سودمندی آن قضاوت میشوند، اساسا زندگی متفکرانه چه جایگاهی دارد؟!
چطور ميتوانيم در زمانه هياهو و شلوغي كه فضاي مجازي هيچ خلوتي در اختيارمان نميگذارد فرصتي براي تفكر پيدا كنيم؟!
🔹این پرسشهایی است که در کتاب «گمشده در اندیشهها، شادمانی متفکرانه زیستن» میتوانید به دنبال پاسخش باشید. اين كتاب ميكوشد ارزش يادگيري و تفكر را بار ديگر به يادمان بياورد تا بلكه بتوانيم از زندگي ماشيني و لذتهاي توخاليمان دست بكشيم، و با استفاده از تجربه فيلسوفان، دانشندان و نويسندگان جاني تازه به ذهنمان ببخشيم و به راز شادماني متفكرانه زيستن پي ببريم.
🔹 #زینا_هیتز (zena hitz) نویسنده و استاد فلسفه کالج سنت جان کاناداست. او دو کتاب دارد که هر دو به فارسی ترجمه شده است. کتاب اول او همین لذت تفکر است. او در این کتاب معتقد است اگر انسانها به جای اینکه در قلمرو تأثیر و نتایج شکوفا شوند، از هسته درونی خود شکوفا شوند، آن وقت کار درونی یادگیری اصلی اساسی برای خوشبختی انسان خواهد بود.
🔹 کتاب دیگری نیز با عنوان «فیلسوفی که به زندگی دینی مینگرد» در سال 2022 نگارش کرده که محور آن، پرسشگری درباره چرایی و چگونگی جذب انسانها به دین، دینداری و وفاداری آدمها به مذهب است. این کتاب در دست انتشار است...
#تفکر
#فلسفه
#زندگی_عقلانی
#زیست_متفکرانه
⚜️ @Taammolat74
👆👆
دو کتاب خانم هیتز درباب #معنای_زندگی
سمت راست کتاب زیست مذهبی ؛ انتشارات دانشگاه کمبریج قراره سال 2023 منتشر کنه
سمت چپ کتاب زیست متفکرانه ؛ به فارسی هم ترجمه شده از محمدرضا شکاری انتشارات ققنوس
⚜️ @Taammolat74
28.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | زیست متفکرانه بودن چه معنایی دارد؟
ارائه خانم زینا هیتز در برنامه big think
🔹هیتز با این تلقی و تصویر ما از یک نابغه که همیشه با نوعی خاصبودگی و متمایز بودن همراه هست، مخالفت میکند، بلکه معتقد است این زیست متفکرانه آنها در جریان زندگی است که موجب ظهور نبوغ آنها شده است.
🔹زیست متفکرانه به دنبال کنشگری در پی نتیجه و عمل نیست، برخلاف جهان جاری ما (که متأثر از نظم جهان سرمایهداری است) همه چیز را برای پایه بازدهی و سودآوری ارزش میدهد. نگاه او این است که همیشه کنشگری ما و کارهایی که انجام میدهیم لزوما برای یک دستاورد و نتیجه مشخص عملی نیست.
🔹 زیست روشنفکرانه به دنبال دستاورد مشخصی نیست بلکه میخواهد کاری را بهخاطر ارزشمندی خودش انجام دهد. مثل قدم زدن در طبیعت که بخشی از خودمان را زنده میکند. از دل این نگاه هست که شکوفایی رقم میخورد. ایدههای بزرگ امثال انیشتین از دل زندگی معنابخش متفکرانه بوده است که در جریان زندگی عادی خود به ظهور رسیده است.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |فمینیسم ایرانی و فهم زن در چارچوبهای سرمایهداری
🎙 دکتر میثم مهدیار
سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی»
رسانه کتابچی
⏰ ۳ آبان ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
میثم مهدیار.mp3
34.25M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #فمینیسم_ایرانی و فهم زن در چارچوبهای #سرمایهداری
🎙 دکتر #میثم_مهدیار
🔹آن چیزی که در ایران رخ میدهد تلاش ایدئولوژیکی است که حتی تغییرات عمدۀ غرب در بحث مطالعات زنان و جریانات فمنیستی را نادیده میگیرد و فقط همان انگارههای قرن هجده، نوزده و بیستمی را بازتولید میکند که جهت گیریاش به سمت لیبرال سرمایهداری است. شعار «زن، زندگی، آزادی» از این جهت قابل نقد است.
🔹شعار «زن، زندگی، آزادی» معیارش مردانه است و چون آزادی را مردانه میبیند، تلاش میکند زن را به آن معیارهای مردانه نزدیک کند. به این خاطرحجاب برایش مساله میشود، یعنی چون مردان پوششی مانند پوشش زنان ندارند، این جریان حجاب را به عنوان یک اجبار فهم میکند.
✅ در خود غرب نگاه سرمایهداری به زن تبعاتی بر زندگیها، روان مردم و ارتباطات اجتماعیشان داشته و آنها را به این نتیجه رسانده که در نگاه خودشان تأملات و بازنگریهایی داشته باشند. ما نیز در این اتفاقات باید آن آسیبها را به مردم گوشزد کنیم و در مقابل جریان عقب ماندۀ فمنیسم ایرانی، رویکردهای رقیب مانند «فمنیسم مادرانه»، «فمنیسم اجتماعی»، «فمنیسم پست مدرن»، «فمنیسم پسااستعماری» و «فمنیسم اخلاق و مراقبت» را که در غرب طی چند دهه اخیر شکل گرفته، مطرح کنیم.
⚜️ @Taammolat74
📍 آرمان آزادی اجتماعی محصول انقلاب 57
«استقلال ملّی» به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطهگر جهان است و «آزادی اجتماعی» بهمعنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جملهی ارزشهای اسلامیاند و این هر دو عطیّهی الهی به انسانهایند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دواند.
(بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 آرمان آزادی اجتماعی محصول انقلاب 57 «استقلال ملّی» به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی
🔘 بخش 1 از 3
🔹پیش از هر چیز به نکته توجه باید کرد که سخن گفتن از آزادی، محصول انقلاب ۵۷ است. اینکه جامعه و ملتی به یک خودآگاهی تاریخی نائل شوند که در باب آزادی پرسش کنند، خود محصول فرایندی تاریخی و ترقی بینش و آگاهی آن جامعه است.
🔹جامعهای که حس نقشآفرینی مسئولیتپذیری در عرصه تاریخی را پیش روی خود میبیند. اینکه نسل جوان ابتدای انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) توانستند کلیت نظام قدرت پیشین را به چالش کشیده و حاکمیتی جدید بر پایه دین را به وجود آورند، موجب شد که احساس متفاوتی از توان و قدرت خویش داشته باشند.
🔹بی چون و چرا این خودآگاهی و بینشی که در جامعه ایرانی شکل گرفت، محصول انقلاب خمینی(ره) عزیز بوده است. طرح پرسش اینکه «ما آزادی داریم یا خیر؟» خود محصول انقلاب اسلامی است، چرا که پیش از انقلاب، جامعه ایرانی اساساً نمیتوانست چنین پرسشی را طرح کند. سوژه ایرانی بعد از انقلاب است که به خودآگاه رسید و درباره آزادی یا عدم آزادی فکر میکند.
🔹خودآگاهی به آرمان آزادی ارمغان انقلاب ۵۷ بود، اما این همه مسأله نبود. انقلاب ۵۷ علاوه بر آن، «آزادی» که غرب در ذیل نگاه لیبرالیستی یا مارکسیستی طرح کرد را به چالش میکشید. به تعبیر شهید آوینی: ««آزادی» میان ما و آزاد انگاران مشترک لفظی است… آن آزادی که میگویند «رهایی از هر تقید و تعهدی» است و این آزادی که ما میگوییم نیز «آزادی از هرتعلقی» است. تفاوت در آنجاست که ما حقیقت انسان را در خلیفة اللهی او میجوییم و بنابراین «انسان کامل» و «عبدالله» را مشترک معنوی میدانیم، اما آنان بندگی خدا را نیز از خود بیگانگی میدانند.»
🔹فارغ از این تفاوت بنیادین، بهراستی چه شد که امروز بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، کمتر از آن آرمان آزادی دم میزنیم و احساس و ادراک ما از مقوله آزادی کمرنگ شده است؟ چرا باید روایت و شعار آزادی در دست گفتمانهای رقیب انقلاب باشد؟! حال آنکه ما باید مطالبهگر اصلی آزادی باشیم.
⚜️ @Taammolat74