eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 اطلاعیه 🔶 آیینه سکندر... نسبت غرب‌شناسی با دولت اسلامی در بستر تمدنی 🎙حجت‌الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند 🔹بررسی سیر تطورات ایده غرب‌شناسی در انسان ایرانی ناظر به تحولات سیاسی و اجتماعی 🔹بازشناسی ایده غرب‌شناسی و غرب‌پژوهی در نسبت با شرایط کنونی صورت‌بندی انواع تلاش‌ها برای فهم غرب‌شناسی (انتقادی، تاریخی، توصیفی، تجربی، اجتماعی و ...) ناظر به آثار مکتوب (پژوهش‌ها، تالیفات و ترجمه‌های صورت گرفته از غرب) و اثار غیر مکتوب (شکل‌گیری ساختارها و محتواهای شفاهی) 🔹فهم نسب غرب‌شناسی و نوع مواجهه با غرب در کنش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصحاب علم، دین، سیاست و فرهنگ 🔹نسبت غرب‌شناسی با انقلاب اسلامی و جهان اسلام ⏰ یکشنبه، ده اسفند ماه، ساعت ۱۰ ✔️ امکان شرکت آنلاین در جلسه از طریق لینک زیر مقدور است؛ 🌐 Live.whc.ir/farhangi ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
🎥 الزامات تحقق گام دوم انقلاب در مسیر پیشرفت و عدالت 🎙 با حضور استاد و حجت الاسلام 🔸کدام مسیر، تحقق و را تضمین می کند؟! 🔹چرا در تحقق عقب مانده‌ایم؟ 🔸، از دستاوردهای خیره کننده تا فاصله زیاد با برخی آرمانها 🔹آیا با الگوهای لیبرالی و وابسته می توان را محقق کرد؟ 🔸نیاز به تحول در رویکردها، ساختار و بدنه مدیریت کشور برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی 🔹دولت جوان حزب اللهی به چه معناست؟! ⏰یکشنبه ۲۶ بهمن 🔗 برای تماشا این برنامه، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |انقلابات و تأسیس نظم اجتماعی 🎙دکتر حسین کچوئیان جستاری درباب فهم تمدنی انقلاب اسلامی سلسله نشست های شناخت تمدن ⏰ ۲۸ بهمن ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
5f44e50154f99b9bf61cb901_5565236557014102835.mp3
47.31M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |انقلابات و تأسیس 🎙دکتر جستاری درباب فهم تمدنی 🔹 از نظر کچویان انقلابات ماهیتی دینی و مذهبی دارند؛ بدین معنا که دریچه‌های آسمان در لحظه انقلابات گشوده می‌شود و معنایی جدید در جهان خلق می‌شود. 🔹 ما در انقلاب اسلامی نیز شاهد حرکت‌های حماسی هستیم مانند خود حاج قاسم یا وقایع جنگ و بسیاری موارد دیگر در انقلاب اسلامی ما شاهد میل متفاوت زیستن هستیم. 🔹 به نظر تنها انقلابی که قابل مقایسه با انقلاب اسلامی است انقلاب فرانسه است. البته انقلاب فرانسه هم فقط انقلابی در حومه پاریس بود نه همچون انقلابی همه طبقاتی در ایران. ⚜️ @Taammolat74
🔰بازخوانی قسمت اول ⏰ 22 بهمن 1399 ‏1.‏ جایگاه و ضرورت اهتمام به منشور روحانیت.‏ ‏2.‏ امام خمینی تداوم کدام روش استنباطی در فقاهت را لازم می دانند؟ ‏3.‏ چگونگی شکل گیری در "لندن".‏ ‏4.‏ چه کسی در سال 67 تحلیل های غلطی را نسبت به انقلاب ارائه نمود؟ ‏5.‏ چه جریان هایی به دنبال حذف معارف منشور روحانیت بوده و هستند؟ ‏6.‏ حسینیه ای که با اهتمام ملکه ساخته شد!‏ ‏7.‏ کتابی که ظاهری وزین دارد و باطنی شیطانی!‏ ‏8.‏ چرا اقتصاد ایران اسلامی مناسب نیست؟ 📖پای صحبت‌های اساتید محترم آقایان، و نشسته ایم.‏ 💡آدرس اینترنتی سایت آپارات برای دیدن و شنیدن برنامه اول👇: ‏ https://aparat.com/v/f5O2h 🖌متن کامل منشور روحانیت امام خمینی👇 https://farsi.khamenei.ir/special?id=3937 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🧠 🔸عادت رد تفکر است و رد تفکر آغاز بلاهت است و ابتدای ددی زیستن. انسان هر چه دارد محصولِ تمامی هستی خویش را به اندیشه سپردن است؛ ومن پیوسته می‌اندیشم که کدام راه، کدام مکتب، کدام اقدام، در فروریختن این بنا می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. ✍️نادر ابراهیمی 📚یک عاشقانه آرام، ص 31 ⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |اصلاحات ارضی ◾️ گفتگو کورش عیاری با رسول مهربان برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت اول ⏰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
01. Rasool mehrbani.mp3
32.54M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | ◾️ گفتگو کورش عیاری با برنامه ـ فصل قسمت اول 🔹کتاب اصلاحات ارضی نوشته رسول مهربانی کتاب ششم از مجموعه کتاب‌های گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران است که در نشر افکار به چاپ رسیده است. اصلاحات ارضی اعم از تصمیماتی بود که نظام ارباب- رعیتی حاکم بر روستاها و زمینداری ایران را با تغییر میزان و شیوه مالکیت راضی دگرگون کرد. شاه ادعا می‌کرد این کار را به منظور بهره‌وری عمومی از زمین انجام می دهد. کشاورزان در آغاز امیدواربودند که اصلاحات وضعشان را بهتر کند، اما در عمل، این اصلاحات خصلت اصلی نظام کشاورزی قبلی، یعنی نظامی را که در آن اقلیت مالک با استثمار اکثریت روستانشین از کار کشاورزی سود می‌برد، تغییر نداد چرا که غیر از عده‌ای مشخص و اندک، توانایی اداره زمینشان را نداشتند؛ به علاوه این قانون علیه زنان بود و از نتایج منفی آن سلب مالکیت از مالکان زن بود. ⚜️ @Taammolat74
🔰مشکل چیست؟ مساله کدام است؟ 🔸ما در بسیاری مواقع کلماتی مثل «مساله»، «مشکل» و «موضوع» را در یک معنا به کار می‌بریم. اما هر کدام از آنها، تعریف مشخص و مجزایی دارند. مشکل به معنی دردسر و چالش با امر پروبلماتیک و مساله متفاوت است. 🔹مشکل عبارت است از موقعیت عینی و انضمامی که در زندگی فردی و جمعی یا نظام حکمرانی با آن روبه‌رو هستیم. مساله‌شناسی نیز ناظر به مشکلات است اما خود مشکل نیست. میشل مه‌یر عقیده دارد که نباید مساله را به مشکل یا مانع تقلیل داد و توضیح می‌دهد که هر چیزی که کنش ما را بطلبد، مساله است. 🔸وقتی درگفتمان عمومی جامعه یا میان اندیشمندان و سیاستمداران، دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضادی برای توضیح و تبیین مشکلات پیدا می‌شود یعنی مساله ظاهر شده است. این بحث‌ها و گفت‌وگوها امور را از بدیهی بودن، طبیعی بودن و ناخودآگاهی بیرون می‌آورد و همین موقعیت مساله‌مند پدیده‌هاست. 🔹پرسش زمانی مساله است که از درون چشم‌انداز انتقادی معینی به دست آید. این فرآیند باعث می‌شود مسائل مجددا توسط اندیشمندان صورت‌بندی مفهومی و نظری پیدا کند و وارد علوم انسانی و اجتماعی شود. مثلا مشکلات و چالش‌های مدیریت شهری در حوزه معماری و طراحی شهری، عینی و انضمامی است و مساله محسوب نمی‌شود. رواج طلاق در چند دهه اخیر نیز یک مشکل است. 💢اما توضیح چیستی این مشکل، نسبت‌اش با موقعیت تاریخی ما و رویکردهایی که نسبت به آن وجود دارد، یک تلاش مساله‌شناسانه است. مساله‌شناس تلاش می‌کند با فهم تاریخی و فرهنگی، افق تازه‌ای برای توضیح مشکلات فراهم کند. 🔹 دلوز معتقد است که مسائل انسانی هرگز راه‌حل نهایی نخواهند داشت و هر راه‌حلی زمینه ظهورتازه و متفاوت مسائل قبلی را فراهم می‌کند. ما فقط می‌توانیم همیشه پاسخگو باشیم و از طریق مساله‌شناسی راهی برای فهمیدن موقعیت مساله تاریخ اکنون خودمان پیدا کنیم. 🔸او تفاوت راه‌حل و پاسخ را در 3 مرحله تشریح می‌کند: اول اینکه پاسخ امری است موقتی و نه نهایی. مساله‌ها هرگز حل نمی‌شوند و ممکن است در هر مقطع زمانی پاسخ متفاوتی داشته باشند. دوم اینکه راه‌حل برای مسائلی است که قبلا مطرح شده‌اند اما مساله‌شناسی معطوف به فهم مساله‌ها و شرایطی است که آنها را خلق کرده‌اند. سوم اینکه گرچه مساله‌شناسی پاسخ ‌محور راه‌حل یک مساله نیست اما به مساله صدایی می‌دهد تا ماهیت و وجودش شناخته و شنیده شود و عمق و اهمیت آن معلوم شود. 📚 مسئله‌شناسی فرهنگی، نعمت الله فاضلی ⚜️ @Taammolat74
🔰احیای فرهنگ اسلامی، به‌معنای پس‌زدن تمدن جدید نیست! ✍️ محمدباقر صدر 🔸 وقتی از فرهنگ اسلامی و جایگزین کردن آن به‌جای فرهنگ غربی و یا هر فرهنگ دیگری که قرآن نیاورده است - با هر شکل و از هر منبعی - سخن می‌گوییم، از امت نمی‌خواهیم که از تمدن جدید و علوم آن دست بردارد؛ چنان‌که برخی ادعا می‌کنند که احیای فرهنگ اسلامی به‌معنای اعادۀ همان زندگی ابتدایی مسلمانان در مدینةالنبی و پس زدن دستاوردهای تمدن جدید در حوزۀ وسایل زندگی و ابزارهای رفاهی است. 🔹 این ادعا، تهمت به اسلام است؛ زیرا فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نگرش امت به زندگی، و تمدن روش‌های زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر می‌کند. فرهنگ اسلامی بر پایۀ پیوند دادن زندگی انسان به آفرینندۀ حکیمی استوار است که این زندگی را خلق و بهترین نظام را برای آن وضع کرده است و باور دارد که سعادت این زندگی جز با تطبیق نظام الهی بر آن، به‌دست نمی‌آید و هدفی که باید برای این زندگی مدنظر قرار بگیرد، رضای خداوند متعال است که با برپایی جامعه‌ای عادل بر طبق نظام الهی، محقق می‌شود. 📚 بارقه‌ها، ص٣٠٧ ⚜️ @Taammolat74
🔰 مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای «استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیت‌های جدید و چالش‌های جدید» تقریر سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان رهبری 📍منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعه‌ی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّه‌ی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد. ⏰ 4 اسفند 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای «استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب ب
🔰 مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه 🔘 بخش دوم 💠
 نیاز حکومت اسلامی به ابزارهای مناسب از منظومه‌ی معرفتی اسلام

🔹نظاماسلامی که تشکیل شد، آرمان‌هایی را مطرح کرد که خود این آرمانها هم مربوط به اسلام بود و از قرآن گرفته شده بود. اینها قبل از تشکیل نظام اسلامی به صورت یک آرزو گفته میشد، یا ممکن بود به صورت آرزوی دست‌‌نیافتنی در ذهن کسی بیاید... خب برای رسیدن به این آرمانها ابزارهایی لازم است. 🔹 آن ابزارها هم که ما را به آن آرمانها برساند، باز در خود منظومه‌ی معرفتیِ اسلام بلاشک وجود دارد؛ چون امکان ندارد که مقصد را به ما بگویند و ما را تحریض کنند به رسیدن به آن مقصد امّا راه را جلوی پای ما نگذارند؛ چنین چیزی امکان ندارد. بنابراین راهش هم در کتاب و سنّت هست. حالا نظام اسلامی میخواهد به این آرمانها برسد، [لذا] بایستی این وسایل و ابزارهای رسیدن را که جزو مفاهیم معنوی و منظومه‌ی معرفتیِ اسلام است، جستجو کند، پیدا کند، اینها را عملیّاتی کند و راه بیفتد. 🔸 حکومت اسلامی را به عنوان سخت‌افزار در نظر بگیرید، اگر نرم‌افزار مناسب خودش را نداشته باشد، به هیچ کار نمیخورد. نرم‌افزارش همین است که راه‌های رسیدن به آن آرمانها مشخّص بشود و حرکت در این جهت ادامه پیدا کند. 💠
 لزوم گسترش عقبه‌ی فکری نظام اسلامی توسط متفکّرین با پرهیز از التقاط و تحجّر

🔹عرض کردم این مفاهیم جدید از بیرون نمی‌آید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث‌ کردن درباره‌ی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند؛ چون از این طرف یک خطر این است که یک آدم بی‌صلاحیّت و نیمه‌سواد و التقاطی وارد استنباط‌های جدید از آیات الهی بشود، از‌ آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجّر که هنوز مسئله‌ی دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده بخواهد وارد بشود؛ نه، باید انسانهای متفکّر، شخصیّت‌های برجسته [وارد کار بشوند]. 🔗 برای مطالعه بخش قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی 🎙اساتید: آیت‌الله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه پنجم ـ بخش نخست 🔻 پ.ن: آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته می‌گذرد، بخشی از سلسله نشست‌های پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفت‌شناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری می‌شود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
05-1 - میزگرد معرفت شناسی.mp3
15.05M
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع 🎙اساتید: آیت‌الله | | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه پنجم ـ بخش اول 🔹مبحث معرفت از دیدگاه تاریخی یونان باستان و عصر جدید ارائه مصطفی ملکیان و دکتر لگنهوزن 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (2) ✍️رضا داوری اردکانی 📍طرح‌های توسعه یا بازسازی هم طرح تحقق بخشیدن به امکانهای اصلاح و بهبود و تدارک و جبران آسیب‌هاست. پس کسی در جایی طرح آماده‌ای را اجرا نکرد بلکه بشر جدید در خود این مأموریت را یافت که در همه زمینه‌ها طرح‌هایی را که در چشم انداز آینده می‌یابد در وقت خود بیابد و اجرا کند ولی این مأموریت و طراحی تغییر را که همراهی با زمان است برنامه مهندسی اجتماعی نباید خواند زیرا معمولاً مراد از مهندسی اجتماعی ساختن جهان به دلخواه و بنابر میل اشخاص و گروهها بی اعتنا به زمان و بر وفق ایدئولوژی‌هاست. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (2) ✍️رضا داوری اردکانی 📍طرح‌های توسعه یا بازسازی هم طرح تحقق بخشید
✔️ [ادامه...] 💠 بخش دوم 🔸نظام سرمایه‌داری خود به خود به وجود آمد و کسی آن را طراحی نکرد در باب سوسیالیسم چه باید گفت؟ آیا سوسیالیسم را که طرحی متفاوت با نظام مستقر سرمایه داری در اروپا بود و صورت‌های کم و بیش متفاوت آن در آثار و طرح‌های صاحبنظران پدیدار شد نمی‌توان نوعی مهندسی اجتماعی دانست؟ 🔹در مقابل لیبرال‌ها که هرگز با دخالت در بازار و مخصوصاً با مهندسی اجتماعی موافق نبوده‌اند کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها و سوسیال دموکرات‌ها بر آن بودند که با انقلاب و مهندسی اجتماعی نظام مورد نظر خود را برقرار کنند و در نتیجه باعث حوادث زشت و زیبایی شدند در پایان قرن نوزدهم مارکسیسم و سوسیالیسم برنامه انقلاب بود ولی توجه باید کرد که هیچیک از انقلاب هایی که در روسیه و چین و کوبا صورت گرفت به جایی نرسید نظامهای سوسیال دموکراسی هم با برنامه‌ریزی به وجود آمد. 🔸اگر مراد از مهندسی اجتماعی تدوین و اجرای برنامه‌های اقتصادی – اجتماعی باشد انکارش وجهی ندارد بخصوص که در زمان کنونی تدوین برنامه پیشرفت اقتصادی- اجتماعی در سیاست امر عادی و گاهی ضروری شده است. در جهان جدید هر کشوری باید برنامه آموزش و پرورش داشته باشد و مدیریت سازمان‌هایش را با شرایط وفق دهد و مخصوصا از سیاست اقتصادی اجتماعی و فرهنگی معین پیروی کند و مگر می‌شود برنامه آموزشی را بی‌توجه به شرایط کشور و امکان‌های آن تغییر داد و اصلاح کرد. 🔹ولی اگر تدوین و اجرای برنامه توسعه موکول به درک وضع کلی کشور و امکان‌های تغییر است. برنامه ریزان نیز ناچار باید طرح کلی تحول را در نظر داشته باشند و آن را در شرایط و اوضاع خاص تعدیل و اصلاح کنند و در جهان توسعه نیافته شاید بدون داشتن برنامه جامع توسعه کاری از پیش نرود. پس دوباره بپرسیم که آیا با قبول این معنی نمی‌توان گفت تاریخ با مهندسی اجتماعی ساخته می‌شود؟ 🔗 برای مطالعه قسمت نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammloat74
تاملات
📣 اطلاعیه سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجم
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» نشست اول با حضور: ▪️حجة الاسلام و المسلمین اسدپور (استاد دروس عالی حوزه علمیه قم) ▪️حجة الاسلام و المسلمین وکیلی (استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد) سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی ⏰ 2 بهمن 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
جلسه اول نشست هم اندیشی علم دینی.mp3
39.47M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقد و بررسی مجموعه «؛ از چیستی تا چگونگی» نشست اول با حضور: ▪️حجة الاسلام و المسلمین ▪️حجة الاسلام و المسلمین عبور از دوران اثبات ضرورت و امکان تولید علم دینی در سال‌های اخیر ▫️ لزوم طرح گفتگوهای انتقادی نسبت به نظریات مدافع علم دینی و پیگیری چالش‌های درون گفتمانی ▪️ مقصود از اعتباری بودن مفهوم «دین» در ترکیب «علم دینی» ▫️ تبعیت روند جعل اصطلاح در باب مفهوم «دین» از فرایند «فاعل بالقصد» ▪️ وجه ضرورت جعل اصطلاح برای «دین» در مقوله «علم دینی» ▫️معنای «دین نفس الامری» و وجه حقیقی و اعتباری آن ▪️ بررسی امکان استفاده از ظرفیت لایه های «دین مستنبط» و «دین نهادی» در تولید علم دینی با توجه به هویت جمعی و تاریخی علوم ▫️ ضرورت خالص سازی «علم دینی» با محوریت استنباط از متون دینی یا «دین واصل» ▪️ بررسی رابطه اسلامی سازی و بومی سازی علوم از حیث تقدم و تأخر ▫️ بررسی اجمالی دو دیدگاه نسبت به ظرفیت‌های حکمت و فلسفه اسلامی در تولید علم دینی ▪️ جایگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه در فرایند تولید علم دینی 🔗 برای مطالعه متن کامل نشست اول ، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @mhva_ir
🔉 مناظره 🔶 موضوع |عدالت اجتماعی 🎙احمد رهدار 🎙میلاد دخانچی تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصه‌های حکومت عادل بخش نخست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ⏰ ۲۹ بهمن ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مناظره عدالت اجتماعی.mp3
37.05M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | 🎙 استاد دانشگاه و رئیس موسسه فتوح اندیشه 🎙 منتقد فرهنگی و نویسنده کتاب پسااسلامیسم تفسیر عدالت اجتماعی و شاخصه‌های بخش نخست 🔹 انقلاب اسلامی ناشی از ارزش‌هایی بود که ازجمله آن ارزش‌ها عدالت بود و با مراجعه به بیانات امام رحمت‌الله علیه نیز به این نتیجه می‌رسیم که از ابتدا دو مسئله عدالت و اقتصاد از مسائل موردتوجه ایشان بوده و تکرر کلمه «مستضعفان» از جانب شهید بهشتی، طالقانی و دیگران نشان‌دهنده اهمیت و موضوعیت این مسئله دارد. 🔹ما بر مظلوم واقع شدن و به حاشیه رفتن مسئله عدالت در حاکمیت سلامی به نسبت دیگر ارزش‌ها ما را بر آن داشت که به کلیت و مبانی این مسئله بیشتر بپردازیم. در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ما نیازمند پیش‌فرضی به نام آزادی بیان هستیم. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸گشودن جبهه‌ي توحيد در ظلمات دوران آخرالزمان كار انسان‌هايي است كه از جايگاه نگاهِ به آسمانِ غيب، زمين را و حوادث زمين را مي‌نگرند و تحليل مي‌كنند! ⚜️ @Taammolat74
🔰بازخوانی قسمت دوم ⏰ 23 بهمن 1399 ‏1. خطرناکترین اندیشه انحرافی در روحانیت چیست؟ ‏2. مسئولیت مدیران حوزه علمیه در مسیر تربیت طلاب چیست؟ ‏3.آیا همه مطالب مورد نیاز روحانیت اصیل در کتب حوزه علمیه ‏موجود است؟ ‏4. هدف اساسی که منشور مطرح می کند چیست؟ ‏5. کدام اجتهاد می تواند جامعه را مدیریت کند؟ ‏6. کدام طلاب باید مورد مشورت بزرگان قرار بگیریند‏؟ ‏7. چرا هنوز بعد از 32سال راهبردهای منشور روحانیت در حوزه علمیه جریان پیدا نکرده است؟ ‏8. رابطه نفی عقلانیت یا ضعف اهتمام به عقلانیت و اسلام آمریکایی چیست؟ ‏9. سکولاریزم در تاریخ اسلام از کجا شروع شد؟‏ 📖پای صحبت‌های حجج اسلام سید حبیب الله موسوی و مهدی فوقی 💡آدرس اینترنتی سایت آپارات برای دیدن و شنیدن برنامه دوم👇: ‏ 🌐 https://aparat.com/v/tQ85r 🔗 قسمت گذشته را در اینجا ببینید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |روحانیت و جریان چپ در ایران معاصر ◾️ گفتگو کورش علیانی با محمد صدرا عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت دوم ⏰ 12 بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
02. Mohammad Sadra.mp3
25.96M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | و در ایران معاصر ◾️ گفتگو کورش علیانی با عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان برنامه ـ فصل قسمت دوم 🔹 کتاب روحانیت و اندیشه‌های چپ در ایران معاصر به بررسی تعامل دو سنت رقیب، مهم و تاثیرگذار اسلامی به نمایندگی روحانیان و چپ مارکسیستی با استفاده از الگو و مفاهیم اساسی کسانی چون مک اینتایر و تیلور که تحت عنوان «جماعت گرایان» از آنان یاد می‌شود، می‌پردازد. 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 تکنولوژی و اقتصاد ✍️ مرتضی آوینی 🔸ابرقدرت ها در هیچ یک از مقاطع تاریخ حاکمیت خویش، انقلاب اسلامی ایران بر نخورده‌اند. آنها همواره توانسته‌اند که نهضت‌های اعتقادی را با فشارهای اقتصادی سرکوب کنند یا حداقل به انحراف بکشانند. تاریخ قرنهای اخیر مملو از شواهد و مصادیقی است که می‌توانند این ادعا را تأیید کنند. 🔹ماهیت اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی هم، همچون علتی مزید، به این فجایع کمک رسانده است. در تکنولوژی مدرن، کوچکترین درنگ معنای نابودی دارد و این واقعیت، ضرورتهای ناخواسته ای را بر تمام جوامع در سراسر کره زمین تحمیل کرده است. اقتصاد امروز در سراسر کره زمین مبتنی بر تکنولوژی است و از آنجا که اقتصاد نیز بر سایر وجوه حیات بشری غلبه یافته است، پر روشن است که کوچکترین وقفه در چرخهای بیرحم تکنولوژی چه معنایی دارد. 🔸امروزه بلا استثناء حكومتها همه ساختارها و سازمان بندی های اجتماعی را به گونه ای تنظیم کرده اند که از این وقفه اجتناب کنند. بشریت برای پرهیز از این وقفه ناچار شده است که همه چیز خود را بفروشد و فدا کند؛ فرهنگ، اخلاق، عشق، عاطفه... همه چیز فدای استمرار حرکت چرخهای تکنولوژی شده است، و البته همانطور که عرض شد، تکنولوژی في‌نفسه دارای این چنین قدرتی نیست؛ ماده‌گرایی بشر است که قدرتی این همه به تکنولوژی بخشیده است. 💢 لازمه دست یابی به توسعه‌یافتگی این است که ما همه ساختارها و سازمان بندی های اجتماع را در جهت رشد اقتصادی تنظیم کنیم و بدین ترتیب فرهنگ نیز تابعی از اقتصاد خواهد شد. آیا اسلام ما را در این راه مجاز می دارد یا خیر؟ 📚 کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب ⚜️ @Taammolat74