eitaa logo
تاملات
752 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
343 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
شهید چمران.mp3
1.76M
🔉 کلیپ صوتی 🔶 موضوع |دوستان باید بترسید! 🎙شهید مصطفی چمران 💢در انقلاب‌ها بعد از پیروزی، نوبت مصلحت شخصی فرا می‌رسد! منافع مادی دامانش بازتر می‌شود! بین انسان‌ها اختلاف و تشنج روی میدهد و تفرق روی می‌دهد و تشتت عارض می‌شود. این مردم دچار خودخواهی و غرور می شوند. هر یک از آنها خود طاغوتی می‌گردد که می‌خواهد بر دیگران حکومت کند! و مصالح مادی خویش را بهتر و بیشتر تأمین کند! 🔹آنجاست که باید به خدای بزرگ بازگردیم ... در مقابل او توبه کنیم و از او بخواهیم که ما را هدایت کند. این بزرگترین انتباه و بیدارباش برای جوانان انقلابی ماست.... . . . ⚜️ @Taammolat74
🔰کسانی که اطلاع از‏‎ ‎‏احکام اسلام و اقتصاد اسلام ندارند، می‌گویند که در اسلام نیست! 🔸 قرآن غنی ترین کتابهای عالم است در‏‎ ‎‏تربیت، در تعلیم و تربیت، منتها متخصص لازم دارد. اینطور نیست که بعضی گمان کردند‏‎ ‎‏که ما دو تا آیه را بلدیم پس ما قرآن شناسیم، اسلام شناسیم. کسانی که قرآن را از رو‏‎ ‎‏نمی‌توانند درست بخوانند خودشان را اسلام شناس حساب می کنند. کسانی که اطلاع از‏‎ ‎‏احکام اسلام ندارند، از اقتصاد اسلام ندارند، از فرهنگ اسلام ندارند، از علوم عقلی‏‎ ‎‏اسلام اطلاع ندارند، اینها می‌گویند که در اسلام نیست. 🔹خوب، تو که اطلاع نداری، به چه‏‎ ‎‏مناسبت یک همچو حرفی می زنی؟ متخصص لازم است و در این امر باید از حوزه های‏‎ ‎‏علمیه متخصص بیاورند، دستشان را دراز کنند پیش که در آنجا این نحو‏‎ ‎‏متخصصین هست و دانشگاه را باز کنند، لکن علوم انسانی‌اش را بتدریج از دانشمندانی‏‎ ‎‏که در حوزه‌های ایران هست و خصوصاً، در استمداد کنند.‏ ✍️ امام خمینی (ره) 📚 (۱۸آذر۱۳۶۰ / صحیفه امام جلد 15 ص 415) 🔻پ.ن: امام خمینی به عنوان یکی از مجتهدین برجسته عصر حاضر، ادعای «نداشتن اقتصاد اسلامی» را ناشی از بی‌سوادی و بی‌اطلاعی عنوان می‌کنند. با این وصف، تکلیف برخی معممین که ممکن است ادعای مرجعیت نیز داشته باشند و اقتصاد اسلامی را به صراحت نفی می‌کنند معلوم است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @Bonyadtarikh
🔰در ستایش بطالت! 🔸ما بر طبق عادت همیشگی‌مان بطالت را نوعی رذیلت می‌دانیم؛ چیزی که باید از آن شرمنده باشیم. اما وقتی برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی، در سال ۱۹۳۲ و در اوج رکود بزرگ رسالۀ در ستایش بطالت را نوشت، بطالت برای میلیون‌ها نفر که کارشان را از دست داده بودند واقعیتی اجتناب‌ناپذیر بود. 🔹راسل دریافت که جامعه‌اش به چیزی بیش از مقابله با بحران بیکاری عمومی نیاز دارد. او می‌خواست تجدید نظری اساسی در نحوۀ ارزش‌گذاری کار و فراغت به وجود آورد. راسل باور داشت که تنها نیاز ما اصلاح نظام اقتصادی‌ای نیست، ما علاوه‌برآن، باید نظام اخلاقی را هم به چالش بکشیم. اخلاقیاتی که طبق آموزه‌هایش خود را بر اساس ظرفیتمان در «فعالیت مولد اقتصادی» ارزش‌گذاری می‌کنیم. انسان‌ها چیزی فراتر از نیروی کار هستند. باید ارزش قائل شدن برای فراغت را نیز بیاموزیم. 🔸دعوت راسل بیش از همیشه برای وضعیت امروز ما مناسب به نظر می‌رسد. ما در آستانۀ رکود بزرگ دیگری قرار داریم. در ماه‌های آتی احتمالاً میلیون‌ها نفر کارشان را از دست خواهند داد و از آن‌جایی که اتوماسیون و تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه می‌دهند، شغل‌های از‌دست‌رفته ممکن است هرگز بازنگردند. 💢طبق دیدگاه راسل، راه‌حل این مسئله علاوه‌بر وجه اقتصادی یا سیاسی، ماهیتی فرهنگی و اخلاقی دارد. تنها علت ارزشمند بودن مدارس و دانشگاه‌ها این نیست که ما را برای کارکردن آماده می‌کنند، بلکه علاوه‌برآن، مدارس و دانشگاه‌ها ما را مهیای فراغت نیز می‌کنند.هدف اصلی آموزش مجهزکردن جامعه به توانایی است که امکان لذت‌بردن از فراغت خلاقانه را به دست می‌دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔰جو زدگی علمی؛ خطری برای انسان مدرن 📍این روزها که در خیابانها مجسمه های برده داران بزرگ قرون گذشته به پایین کشیده میشود، در کتابخانه ها نیز نظرات مبتنی بر نژادپرستی بزرگان گذشته از سیاسی تا علمی، از لابلای سطور کتابها به بیرون می آید. برای نمونه از سیاسیون میتوان به نظر تئودور روزولت رییس جمهور معروف امریکا نام برد که می گفت: «وقتی انسان وظیفه دشواری چون متمدن کردن نژادهای پست و وحشی را به عهده گرفت، باید قاطع باشد و تحت تاثیر احساسات، قرار نگیرد.» به نظر می‌رسد اکثر قاتلان سرخپوستان و سیاهان نیز اگر این را نگفتند، اما با تعاریف متفاوتی از تمدن و مدرنیسم به شدت به آن معتقد بودند! ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰جو زدگی علمی؛ خطری برای انسان مدرن 📍این روزها که در خیابانها مجسمه های برده داران بزرگ قرون گذشته
✔️ [ادامه...] 🔸از افراد علمی نیز میتوان به نظریات داروین در کتاب خاستگاه انسان اشاره کرد که از انسان سفیدپوستِ اروپایی به عنوان گونهٔ تکامل‌یافته‌ترسخن می‌راند و دیگر امت‌ها را در رده‌های میانی نیاهای حیوانی و انسان قرار می‌دهد؛ چراکه تکامل آنان هنوز کامل نشده است. او در فصل ششم کتاب خود می‌نویسد: «بدون تردید، در آینده‌ای نزدیک نژادهای متمدن انسانی نژادهای وحشی سراسر جهان را نابود خواهند کرد و جایگزین آن‌ها خواهند شد.» 🔹نکته قابل توجه آن است که نظریه پردازیهای افراد سیاسی معمولا با اهداف سیاسی آنها در ارتباط است، و همگان میدانند سیاست را کمتر قید و بندی است. اما سوال بر نظریه پردازیهای افراد علمی است و دغدغه مهمتر از آن قبول این نظریات توسط افراد عادی جامعه است. 🔸بسیار واضح است که نظریه تکامل داروین مانند بسیاری از نظریه های علمی، یک نظریه محتمل و غیر اثبات شده است که مورد نقدهای فراوان در مجامع علمی قرار گرفته است. اما آنچه عجیب است پذیرش بیشتر این نظریه در بین افکار عمومی مردم نسبت به مجامع علمی است. نظریه ای که بعضا پیامدهای خطرناک اجتماعی مانند نژادپرستی را با خود به همراه داشته است. 🔹نژادپرستی که توسط برخی از انسانهای مدرن علم زده به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده است. در این مورد در 30 ژانویه 2009 روزنامه ایندیپندنت مقاله ای در مورد میراث خطرناک نظریه داروین ارایه داد. در قسمتی از مقاله آمده است: «هنگامی که چارلز داروین در 200 سال پیش وارد جهان شد ، یک سؤال واضح و ساده وجود داشت. همه مردان، مرد و برادر بودند، زیرا همه از تبار آدم بودند. اما وقتی زمان بزرگسالی داروین فرا رسید، عقاید پیرامون او دوچندان شد، زیرا وی توانست بشریت را در 15 گونه جداگانه با منشأ جداگانه قرار دهد» 💢آری انسان مدرن امروزی بیشتر علم زده است تا علمی و لذا نظریات محتمل و غیرقطعی علمی را بعضا به عنوان حقیقت هایی ناب مورد استفاده قرار میدهد. هرچند علم بشر بسیار کاربردی است و در بسیاری مواقع نیز به کمک نسل انسانها آمده است، اما باید خارج از جو زدگیهای علمی، و با دیدن محاسن و معایب یافته های علمی یا شبه علمی به سراغ قضاوت در مورد پدیده ها، خصوصا امور دینی، اجتماعی و ... با خط کش علم رفت. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @DiNneVeSht
⚫️ رئیس اسبق قوه قضاییه، رئیس سابق خبرگان رهبری و رئیس شورای عالی حوزه های علمیه به لقاءالله پیوست. ▪️رئيس دفتر حضرت امام (ره) در قم، عضو مجلس خبرگان قانون اساسي، عضو مجلس خبرگان رهبري، نماينده مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضاييه، رئيس دادگاه انقلاب اسلامي قم و باختران، عضو موسس و دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضو جامعه روحانيت مبارز تهران، امام جمعه موقت تهران، عضو هيأت امناي حوزه علميه شهيد شاه آبادي و عضو هيأت امناي دانشگاه فاطميه قم. بر اثر کهولت سن و ایست قلبی در منزل دعوت حق را لبیک گفت... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
⚫️ #آیت‌الله_محمد_یزدی رئیس اسبق قوه قضاییه، رئیس سابق خبرگان رهبری و رئیس شورای عالی حوزه های علمیه
🔰 عرض ارادتی به فقیه انقلابی قم ✍️ روزنه 🔸 از علاقمندان صدیق امام خمینی و از علمای مبارز قم بودند که در دوران پرفراز و نشیب مبارزات، استوار و پایدار مسیر مبارزه را ادامه داد. ایشان همواره تبعیدگاه های خود را به مرکز نشر علوم اهل بیت علیهم السلام و پایگاه بسط مبارزات اسلامی تبدیل می کرد. مشارکت در ایجاد تشکیلات مطالعاتی موسوم به به مدیریت آیت‌الله بهشتی و دبیری علمی ، از مهم ترین فرازهای مجاهدت علمی در باب تئوری سازی برای تحقق حکومت دینی بود. 🔹اقدامات تعیین کننده در ایجاد و تثبیت تشکیلات با برکت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از فرازهای مهم زندگانی ایشان است. که در و پاسداشت جایگاه شیعه و مقابله با و پروژه ، بسیار اثرگذار بود. حضور فعال و تعیین کننده ایشان به عنوان یکی از در دو نهاد شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، کارنامه او را به عنوان تکیه گاهی امن و کارگزاری امین در حافظه تاریخ ثبت کرد. 🔸شناخت خطوط انحرافی و شجاعت در مقابله با آن، بصیرت و صراحت لهجه آمیخته با متانت و صبر، مجموعا از ایشان چهره ای بی بدیل ساخته بود که در پاسداشت رابطه حوزه و نظام اسلامی، به عنوان یکی از عناصر کلیدی نقش آفرینی می کرد. پرچمداری در مقابله با ۸۸ و ایستادگی حکیمانه و بدون لکنت در برابر برخی سران و روحانیان فرولغزیده در فتنه، از نقاط اوج کارنامه ایشان است. 🔹حفظ سلوک و آداب ناب طلبگی با وجود حضور در عالیترین نهادهای حکمرانی، موجب می شود که ایشان را به عنوان چهره طراز حکمرانی دینی بشناسیم و بشناسانیم. میدان داری آیت‌الله یزدی در مقابل نحله های انحرافی درون حوزه، ویژگی ممتاز ایشان بود که از این میان تقابل با جریان و ، جریان و (خاصه کتابخانه سیاسی) و نهایتا جریان خاصه پدیده مرجع سازی و برخی تشکل های نوپدید حوزوی، قابل ذکر است. 🔸تبارشناسی مخالفان آیت‌الله یزدی و بازشناسی خط سیر و گستره تخریب های گسترده علیه این عالم مجاهد، بهترین راه برای شناخت شخصیت و کارنامه سیاسی و حوزوی اوست؛ چه اینکه ماهیت جریان‌های زاویه دار و میزان التزام آنان به اخلاق و انصاف را نیز نمایان می سازد! نوع مواجهه ناجوانمردانه برخی حوزویان با ایشان و بعضا مشارکت در ایشان، از خاطرات تلخ و فراموش ناشدنی حوزویان است. 🌷خداوند آن مرد مجاهد و عزیز را با اولیای خویش محشور فرماید و عاقبت امر همه ما را ختم به خیر فرماید.🌷 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @rozaneebefarda
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه چهارم ⏰ 22 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 4.mp3
20.76M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه چهارم 🔹اگر مفهوم دین به این بداهت است، چرا این همه اختلاف وجود دارد؟ 🔹چرا برخی که به اسم اسلام شناسی بحث از دین می‌کنند اصرار دارند تعریف خاصی از دین ارائه بدهند؟ 🔹بررسی گزاره‌های علمی بودن در مکاتب غربی و نظر مختار استاد 🔹 بررسی ماهیت دین ، با واکاوی و نقد آراء غربیان و روشنفکران 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 نشست علمی |بررسی و نقد سریال های گاندو ، خانه‌امن ، آقازاده 🔹حجت الاسلام اسداوغلی کارشناس و مدرس و کارگردان سینما اندیشکده ذکر . 🌐 https://www.instagram.com/andishkadeh_zekr/ ⏰ پنجشنبه ۲۰ آذر ، ساعت 21 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |نظام سازی مبتنی بر اسلام؛ وظیفه روشنفکری انقلاب 🎙حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمی همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 15 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 4.mp3
31.85M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | مبتنی بر اسلام؛ وظیفه 🎙حجت‌الاسلام 🔹روشنفکری در ذاتش چیز بدی نیست. روشنفکری اگر به معنای حرکت رو به جلو و مقابله با ارتجاع باشد، بسیار هم امر پسندیده‌ای است. یک وقت هست که انسان در تفکر خود هر پیشرفت و هر امر نوئی را محکوم می‌کند. چنین شخصی در نقطه مقابل روشنفکری قرار دارد که قطعاً ناپسند است. 🔹ما با جریانی که من نام آن را روشنفکری بیمار در عرصه ساخت نظام اجتماعی می‌گذارم مواجه هستیم. در نقطه مقابل جای شهید مطهری‌ها خالی است. ما امروز در عرصه‌های نظامی اجتماعی به صدها شهید مطهری نیاز داریم که اینها بیایند و با یک حرکت رو به جلو، یعنی حرکتی به سمت حاکمیت دستورات اسلام در ایران و در جهان اقدام کنند. 🔹قانون تجارت قانون زمان شاه است. ما هنوز وقت نکرده‌ا یم. ما که می‌گویم یعنی مجتهدین، حقوق‌دان‌ها، متفکرین ما هنوز وقت نکرده‌اند قانون تجارت اسلامی را بنویسند. کجا اقتصاد ما اسلامی است؟ من به جرئت عرض می‌کنم که اقتصاد ما حتی ده درصدش هم اسلامی نیست. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای 🎙رسول لطفی جلسه چهارم بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ 21 آذر 1399 ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای1.mp3
8.13M
🔸بیان مختصری از عقلانیت در منظومه فکری آیت الله خامنه ای 🔹عقلانیت اسلامی، گوهر تمدن نوین اسلامی است و تا زمانی که این عقلانیت مترقی و پیشرو خلق نشده و عینیت پیدا نکرده باشد، صحبت کردن از امکان تمدن نوین اسلامی دشوار است 🔸ویژ‌گی های عقلانیت اسلامی 💢 موضوع جلسه امشب: انواع عقلانیت های درون گفتمان اسلام و نقد عقلانیت نومعتزله ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
21.68M
🔸مدل‌های مختلف عقلانیت در سنت تاریخی جهان اسلام 🔹معرفی و نقد جریان نومعتزله (متقدم و متاخر) 🔸جریان فکری نومعتزله و نسبت آن با روشنفکری دینی 🔹 نقد عقلانیت معتزله و آسیب شناسی آن از منظر عقلانیت شیعی ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
9.3M
پاسخ به پرسش‌ها 🔹 آیا عقلانیت اسلامی منجر به محافظه کاری می شود؟ چرا عقلانیت اسلامی مخالف با مذاکره است؟ 🔸 چرا انقلاب اسلامی مخالف با عقلانیت مدرن است؟ آیا عقلانیت اسلامی مخالف پیشرفت و تکنیک است؟ ⚜️ @Taammolat74
🔰 چرا ما دچار بن‌بست شدیم؟ ✍️ حسین کچوئیان 🔸اداره بر اساس اصول و قواعدی که دارد، عمل می‌کند. این فقط ساختمان نیست. اما وقتی شما صرفاً یک ساختمانی درست کردید و یک ظواهری از این چیزها را گذاشتید، در ایران می‌شود چیزی که هیچیک از کارکردهای بروکراسی را نمی‌تواند انجام دهد و تبدیل به معضل می‌شود.در مورد در اینجا هم همینطور است. 🔹یعنی ما یک شیر بی یال و دم و اشکمی درست کردیم. همه چیزهای تجدد وقتی آمده، چون اساس آن بر مبنای انتقال تمدنی درست، انجام نگرفته و فقط یک ظواهری بوده است، صرفاً یک اسمی با بعضی از خصوصیات به اینجا آمده، یک گرته برداری ناقص صورت گرفته است. 💢لذا می‌بینیم روشنفکران ایران و اصولاً روشنفکران جهان سوم، مصیبت‌اند و عامل غرب و هستند. مرحوم شریعتی بر اساس تیپ ایده‌آل روشنفکری، نقد می‌کند و می‌گوید شما مادامی که روشنفکر می‌شوید، ارزش‌های جامعه خود و دین را طرد می‌کنید و در تعارض کامل با جامعه خود قرار می‌گیرید، پس روشنفکر نیستید. 🔸البته ایشان فرض کرده که روشنفکری هست و نقد کرده است. ما می‌گوئیم اصلاً روشنفکری وجود ندارد. آنچه در اینجا اتفاق افتاده یک شیر بی‌یال و دم و اشکمی است که فقط یک عنوانی از آن مقوله دارد و نسبتی با جامعه خود ندارد. اگر کسی بخواهد کارکرد تمدنی روشنفکر را در جامعه خودش داشته باشد باید به عالم دینی یا کسی مثل خیابانی، میرزاکوچک خان،حضرت امام و… تبدیل شود. اینها و هستند که در ربط با جامعه خودشان بعضی از کارکردهای روشنفکری را به تناسب جامعه خودشان اجرا می‌کنند. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸با دیدن این تصویر که ساعتی شنی را بر پهنه ی وسیعی از شنهای بیابان نمایش میدهد، به یاد کتابی از افتادم. عامری، که فیلسوفی ایرانی و از اهالی نیشابور است و از نظر زمانی در حد فاصل و ست، کتابی دارد با عنوان الأمَدُ عَلَی الأبَد. او در عنوان درخشان این کتاب، همزمان به نقاط اشتراک و افتراق انسان و ابدیت اشاره میکند. 🔹منظور از واژه ی أمَد، که به معنای مقدار متناهی و محدودی از زمان است، انسانی است که از طرفی در ماهیت زمانی خود با ابدیت مشترک است (چراکه هر دو از سنخ زمانند) و از سویی به لحاظ حدود وجودی خود با او تفاوت دارد. این زمان محدود (الأمد)، در عین حال بر مرکب ابدیت سوار است (علی الأبد). زیرا خود او نیز تکه ای از همان زمان بی کرانه و بی مرز است. به عبارت دیگر زمانمندی انسان، دلالتی پارادوکسیکال دارد: هم فناپذیری او را آشکار میسازد و هم بر پیوند او با جاودانگی تاکید میورزد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 فقه مضاف، صحیح نیست! ✍️ حجت‌الاسلام اعرافی 🔸بنده با تعبیر «» موافق نیستم زیرا عنوان دقیق نیست. این عنوان فقه مضاف از عنوان فلسفه مضاف وام گرفته شده است. این عنوان «مضاف» در فقه رهزن است، گویا و رسا نیست زیرا کلمه مضاف مشترک لفظی است بین دو معنی: 1ـ مضاف به این معنا که در باب اضافه بیان شده است یعنی چیزی از شئون چیز دیگر باشد و اضافه به آن بشود مانند «غلام زید». این معنای اضافه نشانگر وابستگی است. عنصر اول وابستگی دارد به عنصر دوم. این معنی در ادبیات به کار رفته است که به معنای لغوی نزدیک است. 2ـ معنای دوم مضاف که بیشتر در فلسفه به کار رفته است، مضاف در مقابل مطلق است. نظیر فلسفه مضاف در فقه نیز فقه مضاف و مقید داشته باشیم. اصطلاح آب مضاف و آب مطلق داریم. 🔹گاهی مضاف در مقابل وصف علمی قرار می‌گیرد یعنی علم محدود در مقابل علم کلی. این در جایی است که در واقع علم به یک قلمرو خاصی بپردازد و موضوع آن چیز مقیدی باشد. موضوع علم مطلق مانند فلسفه که کلی است، در مقابل آن علم مضاف است که موضوعش مقید است مانند فلسفه‌های مضاف. موضوع فلسفه کلی، موجود بما هو موجود است و فلسفه مضاف خاص است همانند فلسفه جامعه، سیاست، اقتصاد و آموزش و پرورش، فلسفه اخلاق و ... این یکی به موجود خاص و مقید پرداخته است. 🔸معنای دوم مضاف، مضاف قید علم قرار می‌گیرد و محدوده‌ی علم را مشخص می‌کند. برخی معتقدند که «فقه مضاف» داریم؛ این اضافه اشراقی است و از فلسفه مضاف الهام گرفته شده است. پس واژه مضاف از فلسفه گرفته شده است و گاهی در فقه نیز به کار می‌رود. 💢به نظر ما در فقه این اصطلاح وجه ندارد زیرا فقه کلی نداریم تا در مقابلش فقه محدود داشته باشیم، تمام فقه مربوط به افعال مکلفین است. موضوع فقه در همه‌جا و همیشه خاص است. مراد طرح کنندگان این تعبیر از «فقه مضاف»، است، موضوعاتی مانند پزشکی، بانک، بیمه و ... این موضوعات همانند اجاره، صلات و ... معین و محدود است. گرچه تعبیر مضاف در فلسفه، نوعی جدید بودن را می‌رساند اما موضوع ، موجود خاص است در مقابل موجود بما هو موجود قرار دارد. اما در فقه دو نوع موضوع (کلی و جزیی) نداریم. برش جدید است، برش‌های جدید در مقابل برش‌های قدیم است. 📚 درس خارج فقه تربیتی، 27 مهر 1395 ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.‌ چراغ مطالعه در این فصل در ۱۳ قسمت با نویسندگان و مترجمان آثار حوزه علوم اجتماعی به گفتگو خواهد نشست. . . ⏰شبکه 4 سیما، شنبه‌ها ساعت 21 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه پنجم ⏰ 29 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 5.mp3
7.46M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه پنجم 🔹اشکالات استاد به تعریف جامعه‌شناسان از دین: جامعه‌شناسان به عنوان اینکه دین یک پدیده اجتماعی، تلاش کردند تعریفی از دین ارائه بدهند که معنای مشترکی بین ادیان بیابند و آنرا تعریف دین قرار دهند. اکثریت آنها دین را عبارت از اعتقاد به امر مقدس قرار داده‌اند که بر اساس آن رفتارهایی را انجام بدهند. 🔹اساسا روش این افراد غلط است! مفهوم دین و مذهب و سایر مفاهیمی که در علوم انسانی و اجتماعی به کار می ‌رود، مفاهیم انتزاعی است و اینگونه نیست که بخواهیم با معیار علمی و ساینتفیک آنرا سنجش کنیم! بلکه باید به عرف و اهل آن مراجعه کرد. 🔹به فرض اینکه اعتقاد به امر قدسی را بپذیریم که جنس برای حقیقت تمام ادیان است، با این حال جنس تمام ماهیت شیء نیست! ماهیت زمانی تمام می شود که فصل آن روشن شود. در نتیجه باید به تبیین فصل آن نیز بپردازیم. دین آنگاه دین است که علاوه بر امر قدسی، اعتقاد به الاه واحد(توحید) نیز اضافه شود. این موجب مغالطه بسیاری شده است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظه‌الله) از چهره‌های طراز علمی، اندی
🔰 آیت‌الله مصباح‌یزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب ✍️سیدعلی لطیفی 📍 خبر تاسف‌بار بیماری آیت‌الله مصباح‌یزدی و شرایط نامساعدجسمانی ایشان، اندکی باید ما را به آینده اندیشه و عقلانیت درون جبهه‌ انقلاب حساس کند. هرچند امید می‌رود ایشان سلامتی خود را با دعای مردم به‌دست آورند اما این مانع از آینده بحرانی برای دستگاه معرفتی جبهه انقلاب نخواهد شد و نباید از کنار چنین اتفاق ناگوار به‌راحتی عبور کرد. فقدان این فیلسوف و عالم انقلابی، می‌تواند آینده عقلانیت در اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد. درواقع، فقدان ایشان آغازی بر بحران عقلانیت نظری و تئوریک در سازمان دانش اسلام سیاسی یعنی حوزه علمیه قم خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 آیت‌الله مصباح‌یزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب ✍️سیدعلی لطیفی 📍 خبر تاسف‌بار بیماری
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 1 از 3 🔸در حقیقت با تقسیم‌بندی تاثیرگذاری سه‌گانه(نظری، عملی و ابزاری) در 40 سال از عرصه عملی اسلام سیاسی، می‌توان عقلانیت حوزه علمیه قم را در عقلانیت نظری، عقلانیت قوای مقننه و مجریه را در عقلانیت ابزاری و عقلانیت نظام را در عقلانیت عملی تقسیم‌بندی کرد. بنابراین، حوزه علمیه قم و شخص ، متولی عقلانیت تئوریک اسلام سیاسی به‌شمار می‌رود. این عقلانیت طی این 40 سال توانست با ذات‌انگاری حاکم بر عرصه تفکر فلسفی و فقهی بر برخی از بحران‌های نظری دوران اصلاحات فائق آید. 🔹امروزه، آیت‌الله مصباح‌یزدی در مقام یکی از آخرین شاگردان و پیش‌قراولان انقلاب جایگاهی مهم در این عرصه دارد. به‌ویژه آنکه دیگر گزینه‌های این عرصه از 88 به بعد مسیری متفاوت برای خود هدف‌گذاری کرده و این عرصه را برای جولان اندیشه‌های جدید رها کردند. بنابراین، فقدان این متفکر و اندیشمند می‌تواند ثلمه‌ای اساسی و بنیادین بر عقلانیت ذات‌انگارانه حوزه علمیه قم باشد و عرصه را برای ظهور عقلانیت‌‌های غیرذات‌انگار همچون عقلانیت ابزاری فراهم آورد. 🔸 نمونه چنین جریانی را می‌توان تحت عنوان «» در قم مشاهده کرد که قصد دارد مبتنی‌بر نظریه اسلام اجتماعی و تقلیل اسلام به خدمات اجتماعی، آینده جریان اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد و عملا حوزه علمیه قم را از یک سازمان محتوایی برای جمهوری اسلامی ایران و ایده جدا سازد. هرچند این جریان در خلأ نبود سازماندهی درست و جذب نیروهای جوان و خوش‌فکر انقلابی توسط جامعه مدرسین صورت پذیرفته است اما می‌تواند نقش مهمی در تغییر ریل‌گذاری‌ علمای انقلابی داشته باشد و تمام زحمات آنها را طی این 40 سال بی‌ثمر بگذارد. 🔹 نتیجه آنکه با سازماندهی رقیب، حوزه به شرایط پیش از انقلاب و حاکمیت تفکر و فارغ از دغدغه در عرصه قدرت بازخواهد گشت. طبیعتا در نبود شبکه و سازمان منسجم به همراه محوریت عقلانیت واحد، عرصه برای سایر عقلانیت‌ها و ایده‌های آن همچون ایده ، و فراهم خواهد شد و هسته نرم ایده اسلام سیاسی را با تشتت و بحران روبه‌رو می‌کند. ⚜️ @Taammolat74