تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاختوتاز سیاسی؟
✍️ محمد زعیمزاده
📍بازتاب شکست سکوت مقامات ارشد دولتی درخصوص ماجرای توافق با چین در کلابهاوس آنهم با حضور فعالان رسانهای از سلطنتطلب تا جبهه پایداری سبب شد تحلیلهای مختلف و نسبتا پرشماری درخصوص این پلتفرم ارائه شود، عدهای با خوشبینی مفرط آن را نسخه نجاتبخش برای حل بحران گفتوگو در جامعه ایرانی خواندند و جماعتی هم آن را ایده جریان غربگرا برای تهییج و تحریک طبقه متوسط قلمداد کردند! فارغ از نگاه دو طرف طیف نسبت به این پلتفرم آنچه آن را تا حدودی پراهمیت کرده، نزدیک بودن به زمان انتخابات ریاستجمهوری1400 است؛ اما آیا واقعا کلابهاوس متغیر ناشناخته در معادله انتخابات آینده است که میتواند فضا را بهکلی عوض کند و طرحی نو دراندازد؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاختوتاز سیاسی؟ ✍️ محمد زعیمزاده 📍بازتاب شکست سکوت مقام
✔️ ادامه...
🔸کلابهاوس یک مزیت منحصربهفرد دارد و آنهم امکان ایجاد گفتوگو در سطح وسیع و تعداد زیاد است، رومهای پرطرفدار هفته گذشته مهمترین شاهد ماجرا هستند. تنوع طیفهای حاضر در این جلسات مجازی بسیار بیشتر از فضای رسمی سیاسی کشور بود، این ویژگی میتواند فرصتی خوب برای رقابت گفتمانی و سیاسی ایجاد کند، البته این پلتفرم محدودیتهای مهمی هم دارد از جمله: محدودبودن کاربران به دارندگان گوشیهای اپل (بقیه از نسخه فیک میتوانند استفاده کنند که ممنوعیتهایی دارد)، تعداد اعضای حاضر در جلسات نمیتواند بیشتر از 8هزار نفر باشد، متنمحور یا تصویر پایه نبودن و... با این مشخصات کارکرد این اپلیکیشن بیشتر در سطوح نخبگانی خواهد بود، چیزی شبیه توئیتر یعنی میتواند در فضای سیاسی و اجتماعی محتوای دسته اول و احتمالا آوانگارد و رادیکال تولید کند که در بقیه شبکههای اجتماعی هم بازتولید میشود.
🔹 8 هزار نفر حاضر در جلسه کلابهاوس جواد ظریف شاید در نسبت ملی عدد بزرگی نباشد مثلا اندازه یک برنامه تلویزیونی در شبکههای استانی اما اگر مدیران صداوسیما واقعا بخواهند به این سبک محاسبه کنند و آن را مبنای تصمیمگیری قرار دهند باید خیلی زود مراسم ختم مرجعیت سیاسی صداوسیما را برگزار کنند؛ اولا این 8 هزار نفر یک بیننده صرف نبودند، خیلی از آنها فعالان مهم رسانهای و سیاسی بودند که محتوای این جلسات به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در تولیدات و تصمیماتشان اثر دارد، ثانیا تعداد بازنشر محتوای جلسه نشان میدهد باید برای محاسبه مخاطب آن عدد 8 هزار را به شکل نمایی رشد داد، ثالثا وقتی صداوسیما یا رسانه بزرگ دیگری قبل از آن، جلسهای محتوایی در آن سطح -از نظر مسئولیت فرد بحثکننده- برگزار نکرده، طبیعی است که زمین بازی حداقل در این ماجرای خاص توسط کلابهاوس تعریف شود.
💢درواقع صداوسیما با انفعال و محافظهکاری خود به پلتفرمها ضریب میدهد و کلابهاوس نسخه فضای اجتماعی ایران را میسازد. اما آیا کلابهاوس میتواند فعال مایشای فضای رسانهای انتخابات1400 باشد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید به یک چالش دیگر جواب بدهیم...محتوای جلسه چندساعته جناب ظریف در کلابهاوس بهسبب نو بودن این پلتفرم بسیار دیده شد اما بعید میدانم روی مخاطب اثر مهمی گذاشته باشد. شاید اگر چند هفته بعد از این جلسه از حضار سوال شود مهمترین نکته این چند ساعت چه چیزی بود، برای پاسخ باید خیلی فکر کنند
🔸 آیا مساله انتخابات1400 ایران صرفا یک فرم جذاب تبلیغاتی است؟ یا موضوع درجه اول، داشتن ایدههای نو و حرفهای جدید در چارچوب آن بستر ذکرشده در بخش اول یادداشت -ماجرای تعیینتکلیف با ایدههای روحانی برای برونرفت از این اوضاع–است؟ اگر حرف و ایده جدید وجود نداشته باشد حتی در همین مرحله جدل نخبگانی و قبل از ورود به فضای تودهای انتخابات چیزی از دست کلابهاوس برنمیآید. بدون محتوای جدی کلابهاوس در موضوع مشارکت حتی در حد آهنگهای سالار عقیلی در روز انتخابات هم برایمان کار نمیکند. البته این تحلیل چیزی از ارزش بسیاری از سیاسیون اصولگرا کم نمیکند که نه محتوای انتخاباتی دارند نه حتی میتوانند از ابزار فرمالی چون کلابهاوس استفاده کنند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |کجا ایستادهایم؟!
🎙 امیر خراسانی
بخش اول
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Amir Khorasani 990718 - 112.mp3
27.16M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |کجا ایستادهایم؟!
🎙 #امیر_خراسانی
بخش اول
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹بحث اول درمورد فروپاشی تخیل بود:
سالها روشنفکر ایرانی از قصه «تا رسیدن به جایی» سخن میگفتند، اما با ظهور امثال داعش تخیل جمعی ما دچار یک شوک شد. سوال عوض شد و به جای اینکه چگونه به توسعه برسیم، این شد که چگونه داعش نشویم؟
🔹بحث دوم: در حوزه اقتصاد سیاسی، مسئله از دست رفتن آینده بود.
اتفاق مهمی که رقم خورد، نابودی سه خرده مکانیسم با انواع مداخلات مارکت محور، با تورم، با کاهش ارزش پول، با بازتوزیع نابرابر رانت و لیبرال شدن دولت بود.
♨️ عین همین اتفاقات با سلطه نئولیبرالیسم در دنیا نیز رقم خورده است.
🔹 شش حلقهای که منجر به وضعیت کنونی میشود:
1- تمرکزیابی ثروت در دست یک اقلیت به زیان یک اکثریت
2-دسترسی به محیط زیست برای خلق ارزش
3- نیرو و کارگر مطیع
4-تولید ارزش در محل کار
5- مبادله ارزش یا تحقق ارزش در بازار
6- انباشت سرمایه در سطح ملی
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸امروزه که همه جهان تقریبا به یک شهر با محلات فقیر نشین و غنی تبدیل شده است هویت هیچ قوم و مردمی را با صرف نظر از حال و گذشته آن نمی توان شناخت. زیرا هویتی که آن قوم می طلبد در بیرون قرار دارد پس او، او نیست وقتی او می شود که به غیر برسد. یعنی در اینجا طلب خودی، دیگر شدن است و این تعارض دشواری است.
✍️ رضا داوری اردکانی
📚داوری اردکانی، رضا: میزگرد بحران هویت؛ نامه فرهنگ، سال سوم، شماره ۱
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟
✍️هالی گروت
🔘
بخش چهارم🔸از طریق اشکال متنوع بازنمایی باواسطه، مخاطبان دسترسی بیسابقهای به زندگیهای پنهانی چهرههای عمومی پیدا کردند. این دسترسی، آشنایی کاذب بین چهره عمومی و مخاطبانش را پروراند که بعدها به سنگ بنای [شکلگیری] فرهنگ سلبریتی مدرن بدل خواهد گشت. همانطور که چهرههای عمومی بهطور فزایندهای از طریق روزنامهنگاری شایعه محور، تبلیغات تولیدشده و تأیید محصول “شناخته ” میشدند، آنها همچنین بهواسطهی انتشار انبوه تصاویر و داستانهای خود، در نوع خود به کالاهای قابلفروش بدل شدند. در این نقش، مخاطبان نهتنها میتوانند شخص مشهور را “بشناسند”، بلکه میتوانند تکهای از او را بخرند، مصرف کنند و صاحب شوند. 🔹بسیاری از محققان این نکته را مدنظر قرار دادهاند که سلبریتی برای بحث و استدلال در خصوص خاستگاه خود در قرن بیستم، نیازمند مصرف است. بااینحال تمام ویژگیهای اساسی فرهنگ سلبریتی در قرن نوزدهم توسعه یافت... منتسب کردن ظهور سلبریتی به دوره قبلی، نقطه عزیمت مهم از تحقیقات اواخر قرن بیستم است که سلبریتی را به سینما ربط میدهد و آن را با ظهور ستاره هالیوود همردیف میداند. قرن نوزدهم صحنه را برای [ظهور] سلبریتی مدرن فراهم کرد، قرن بیستم بهواسطهی رسانههای جمعی، سلبریتی را ورای همهی انتظارات تقویت نمود. هالیوود سلبریتی را ابداع نکرد، بلکه بهسادگی سلبریتی را به ما تقدیم کرد. 💢ستارگان صحنه به زنان و مردان معمولی گریز از زندگی دنیوی، الگوی آرزومندانهی زندگی خوب و رهایی از استرسها و تشویشهای مدرنیته را عرضه میکنند. ستارههای فریبندهی هالیوود از طریق تولید انبوه بهواسطهی شرکتهای روابط عمومی، استودیوهای فیلمبرداری و مطبوعات سرگرمکننده، موقعیت ممتازی را در تخیل جمعی، در سراسر جهان اشغال میکنند. آنها توهمات عامهی مردم را که میخواستند با آنها باشند و حتی توهمات کسانی که میخواستند شبیه آنها باشند و حتی برخی از آنان که میخواستند در معنای واقعی کلمه دقیقاً خودِ آنان [سلبریتی] باشند را دامن زدند. ✔️ادامه دارد... 🌠 #فرهنگ_شهرت ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
تاملات
♨️ سخنرانیهای منسجم روشنفکری دینی و حوزوی در سایه غفلت ژورنالیسم اندیشه انقلاب اسلامی! 🔸به مناسبت
🔰نقدی بر سخنان آقای مهراب صادقنیا
🔸 گزارهها و آموزههای #اخلاق_سکولار و اخلاق منهای دستورات دینی، از زبان یک عمامه به سر! جناب آقای صادقنیا به تازگی اتصال روحانیت به نهاد سیاست را موجب به خطر افتادن آبرو و قداست علما و همچنین کاسته شدن #قدرت_اخلاقی بیان کرده اند. این درحالی است که کارشناسان اخلاق اسلامی معتقدند، با پدید آمدن انقلاب اسلامی #رشد چشمگیری در زمینه اخلاق و معنویت در جامعه رخ داده است. اخلاقی که مسئله برقراری عدالت و برپایی حکومت اسلامی را که از مهمترین احکام الهی است را نادیده بگیرد. اسلام دین همه جانبهای ست که اخلاق و معنویت و سیاست و جهاد را در کنار هم جمع میکند.
🔹برپایی #حکومت_اسلامی بنا بر قول فقهای امامیه یکی از مهمترین احکام الهی است. چه آن را از باب امورحسبه و با ادله عقلیه لازم بدانیم و چه به نحوِ ولایت مطلقه و چه غیرهما...
اخلاقی که به احکام دین توجهی ندارد، همان اخلاق سکولار است. جناب آقای صادق نیا!
آمدیم و حکومت اسلامی و اتصال روحانیون به نهاد سیاست برپا نمیشد؛ آیا با محدود کردنِ حیطه دخالتهای علما به مواردی همچون #افتاء و #قضاوت و رسیدگی به #امور_حسبه ، دیگر #قدرت_اخلاق_علما با تعبیر و تعریف شما در بین مردم جامعه بالا میرفت؟
🔸این منطق حتی در شأنِ قضاوت و محاکمه به حق (که از شئون قطعی و حداقلی فقهاست) هم نتیجه مورد پسند شما را نمیدهد، چرا که قطعا یک طرفِ این محکمه از حکمِ صادر شده، طیب خاطر ندارد. و این باعث #عدم_نفوذ_اخلاقی حاکم (قاضی) در این طیف میشود.با این چنین تعریفی که از اخلاق و منها کردنِ آن از دستورات اسلام ارائه کرده اید، در هیچ برهه تاریخی که علما اندک شأن اجتماعیای دارا بوده باشند (حتی صرفا در حدِّ قضاوت)؛ قاعدتا نباید از چنین #نفوذ_اخلاقی ای برخوردار بوده باشند. چه قبل و چه بعد از انقلاب.
📌 حجت الاسلام #عالمزاده_نوری در جلسهای در سال1397 با موضوع «انقلاب اسلامی و توسعه معنویت»، به طور مفصل به این موضوع پرداختهاند. فایل صوتی کامل آن جلسه در اختیار مخاطبین ارجمند قرارخواهد گرفت.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @bahaneee
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |«انقلاب اسلامی و توسعه معنویت»
🎙 حجتالاسلام محمد عالمزاده نوری
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰ سال1397
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
انقلاب اسلامی و توسعه معنویت ـ محمد عالم زاده نوری مهر 1397.mp3
24.63M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |«انقلاب اسلامی و توسعه معنویت»
🎙 حجتالاسلام محمد عالمزاده نوری
🔴 نقدی بر سخنان آقای مهراب صادقنیا
🔹جناب آقای صادقنیا به تازگی اتصال روحانیت به نهاد سیاست را موجب به خطر افتادن آبرو و قداست علما و همچنین کاسته شدن #قدرت_اخلاقی بیان کرده اند.
این درحالی است که کارشناسان اخلاق اسلامی معتقدند، با پدید آمدن انقلاب اسلامی #رشد چشمگیری در زمینه اخلاق و معنویت در جامعه رخ داده است.
حجت الاسلام #عالمزاده_نوری در جلسهای در سال1397 با موضوع «انقلاب اسلامی و توسعه معنویت»، به طور مفصل به این موضوع پرداختهاند.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @bahaneee
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
حكايت دنيا، حكايت آب درياست كه هرچه تشنه از آن بيشتر بنوشد، تشنهتر مىشود تا سرانجام، او را بكُشد !
امام صادق (ع)
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
⚜️ @Taammolat74
تاملات
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی 🔖 «آخرتاندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی» (قسمت سوم) ✍️حبی
❇️ تکنکتههای قرآنی - تمدنی
🔖 تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا»
(قسمت چهارم)
✍️حبیبالله بابایی
🔸خدای متعال در آیهی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیهی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد.
🔹به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن میشود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر میافزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشیگرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران میانجامد).
💢حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکیها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگشدگیِ نیکیها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفیهای نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحتهای کوچک (مثلا خانواده) به ساحتهای بزرگ در مقیاس جهانی است.
⚜️ @Taammolat74
🔰سرعتگرفتن در مغفرت
✍️ رسول لطفی
📍 در عرصه عمل و تحقق فرامین الهی، اطاعت لازم است اما کافی نیست، چرا که میدان عمل، میدان مسابقه است، میدان تکاپو و سرعت است. انسان در راستای نیازهایش درونی و بیرونی خود در تلاش است و در راستای منافع دنیوی خود در تکاپوست تا از سایرین سبقت گیرد. در واقع این آیه شریفه به نداى فطرت انسان اشاره دارد؛ چون فطرت او خواهان كمال و خواهان این است كه از دیگران كاملتر گردد؛ دین اما جهتگیری انسان و جامعه را معین میسازد.
📖 #بازخوانی_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
بخش پنجم
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰سرعتگرفتن در مغفرت ✍️ رسول لطفی 📍 در عرصه عمل و تحقق فرامین الهی، اطاعت لازم است اما کافی نیست،
✔️ ادامه...
🔸 «دیـن نمی گویـد نیروهایـت را متوقـف بگـذار،دین می گوید سـرعت بگیر هرچه بیشـتر،مسابقه بده هرچه زیادتر،اما به سوی چه؟به سـوی چیزی که شایسـته توست،نه به سوی یک وجب آب وگِل، نه به سوی فلان مبلغ ناچیز، نه به سویِ زندگی مادی دنیا که هرچه باشد، برای تو کوچک و کم است.»
🔹جامعه ایمانی باید بستری برای سرعتبخشی آحاد آن جامعه به سوی مغفرت و جنت باشد. به زور نمیتوان کسی را مسلمان کرد و یا جامعه را به بهشت برد اما طبق این دستور آیه شریفه، جامعه ایمانی باید مساعدت کند و نیرو و تلاش جامعه را جهتدهی کند. روح مادیگری و سرمایهمداری را از جامعه کم کند و قلبها را به سوی مغفرت و جنت هدایت سازد. همت انسان در جامعه ایمانی باید مغرفت باشد. «مغفرت از همه چیز بالاتر است و پس از مغفرت آن چیزی است که ارزش و عظمتش از آسمان و زمین بالاتر است.»
🔸به تعبیر علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه، دلیل تقدم مغفرت بر جنت «به خاطر این است که زندگى در بهشت یک زندگى طیب و طاهر در عالمى طاهر است ، و کسى موفق به آن مى شود که قبلا آلودگى ها و قذارتهاى گناهانش ریخته شده باشد.» اما این مغفرت چیست که این مقدار ارزشمند است؟ آیا بین مغفرت و عمل رابطه و نسبتی است؟ بر همین اساس آیتالله خامنهای در تبیین نظام فکری اسلام، مفهوم مهم مغفرت را واکاوی میکند.
🔹در افواه و اذهان عمومی مغفرت از گناه، زیاد به کار آید اما آنچه در نظر دارند معمولاً معنای دقیقی از مغفرت نیست. مغفرت، در پندار عامیانه ملازمهای با عمل و جبران فعلی شخص ندارد و نوعی بخشش و گذشت را در نظر دارند که خدای متعال بی حساب، از روی دلبخواه، یک کسی را مورد لطف بیجایی قرار بدهد؛ حال آنکه «غفران یعنی التیـام دادن و پُرکردن یک خلأ... مغفـرت یعنـی پرکـردن آن خلأهایی که زخمهای روح انسـانند،با پرکردن آنها انسـان به کمال میرسـد. این، شایسـته است که انسان در راهـش کوشـش کنـد، مسـابقه بدهد، سـرعت بگیرد. مغفـرت خیلی مهم است.»
💢از همین روست که غفران گناه، به معنای جبران و اصلاح صدمهای است که عمل ناروا و گناه بر روح انسانی وارد ساخته است. مغفرت، ترمیم و تکمیل خطاست. پوشاندن نواقصی است که حین عمل ممکن است پیش بیاید. استناد بسیار خوبی به آیه شریفه شده است : (وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى) بنابراین مغفرت مبتنی بر عمل است که فهم میشود.
🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه
✍️ صدیق قطبی
بخش پنجم
🔸روزهداری نباید دستاویزی برای خودبرتربینی و خوارداشتِ دیگران باشد. فراموش میکنیم که هدف از روزه تطهیر جان و کسب رضایت پروردگار است نه خوراک دادن به نفس برتریخواه و دیگرستیز. داوری مختص خداوند داور است و ما گماشته بر دیگران نیستیم. «وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ: و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم و تو وكيل آنان نيستى.»(انعام: ۱۰۷)
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | اسرار روزه
🎙 استاد محمد شجاعی
بخش نخست
نویسنده کتاب پرتوی از اسرار روزه
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
اسرار روزه _1.mp3
10.97M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | اسرار #روزه
🎙 استاد #محمد_شجاعی
بخش نخست
🔹 اسرار روزه
شما در ماه رمضان محدود
میشوید،تا بهرهاش را کسِ
دیگری ببرد ....
روزه دقیقاً به همین معناست!
⚜️ @Taammolat74
📎
✅جریانات سیاسی ممکن است کهنه شوند، ممکن است به فراموشی سپرده شوند، ممکن است دچار شکست و ورشستگی شوند، اما یکی از مفاهیم و شعارهایی که هیچوقت کهنه نمی شود #عدالت است. مبارزه با بی عدالتی و تبعیض همیشه تاریخ زیباترین و جذاب ترین شعارها و اقدامات بوده است. امروز کشور در عدالت، دچار عقب ماندگی مفرط شده است. بی عدالتی هایی که گاه به قوانین و ساختارها و زیرساخت های قانونی و بودجه و برنامه ها بر می گردد و گاه به مدیران و سوءمدیریت آنان.
حالا جامعه رئیس جمهوری می خواهد که عدالتخواه باشد.
سه حوزه ی «کنش گری میدانی»، «تولید علم و اندیشه» و «سیاستگذاری و ریل گذاری و قانونگذاری» منفک و جدا از هم نیستند بلکه متصل و مؤثر از همدیگرند.ر نامزدی در هیچکدام از این سه سطح، عدالتخواه نبوده باشد نمی تواند در دایره انتخاب ما قرار بگیرد. افراد باتوجه به سوابق خود میبایست نشان داده باشند که اهل عدالت و عدالتخواهی بودهاند و هستند وگرنه نمیتوان سابقهتراشی کرد!
✍️داود مدرسی یان
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آکادمی وجه تمایز یونان از دیگر فرهنگها
میثم سفیدخوش
گفتمان نخبگان علوم انسانی
🔸آغاز تاريخ #يونان همچون آغاز تصوری تازه از آدمی و ارزشگذاری تازه به فرد انسانی نمایان است. این تصور تازه عينا برابر با این اندیشه است که روح هر فرد انسانی فینفسه غایتی خاص و ارزشی بیکران است و این همان آرمانی است که در اثنای رستاخيز فرهنگی اروپا (رنسانس) و پس از آن، پدید آمد و به موجب آن هر فرد آدمی دارای استقلال روحی و درونی است؛ و چگونه ممکن بود قول به ارزش و اهمیت فرد آدمی بدون وقوف یونانیان بر ارزش حیثیت انسانی و به رسمیت شناختن این ارزش، قابل توجیه باشد؟ همه اقوام قوانینی برای خود به وجود آوردهاند، ولی انسان یونانی در جست و جوی آن #قانون واحدی است که در درون خود اشياء جای دارد و در همه اشياء اثر میبخشد: انسان یونانی میکوشد تا زندگی و اندیشه آدمی را با آن قانون ساز کار کند. یونانیان فیلسوفان جهانند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذرهبین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانهای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰کلاب هاوس؛ تبعیض طبقاتی
✍️ لعیا محبوبی
دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
📍از آنجایی که پلتفرم کلاب هاوس، کارش را با دارندگان گوشیهای اپل شروع کرد به نحوی میشود گفت که طبقهای که دارنده این گوشیها هستند اولین وارد شوندهها به این فضا بودند در نتیجه آغاز کار این پلتفرم با طبقهای است که میتوانیم بگوییم طبقه متوسط رو به بالا محسوب میشوند و بعد از آن هم طبق شیوهای که این پلتفرم دارد، دارنده این گوشیها دوستان خود را به این پلتفرم دعوت کردند و بعد از آن دارندگان گوشیهای اندروید هم توانستهاند وارد این فضا شوند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کلاب هاوس؛ تبعیض طبقاتی ✍️ لعیا محبوبی دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباط
✔️ ادامه...
🔸در حال حاضر میتوان گفت فعلا قشر پایین وارد این فضا نشدهاند و افراد متوسط رو به بالا با توجه به دغدغههایی که دارند وارد این فضا شدهاند. خود کلاب هاوس به عنوان یک رسانه شنیداری با ویژگی اجتماعی که دارد باعث جذب افراد شده است و یک جاذبه جدیدی برای آنها نسبت به بقیه پلتفرمها ایجاد شده است.
🔹در حال حاضر یکی از نکات مثبتی که میتوان برای آن برشمرد این است که برای افراد امکان رسیدگی همزمان به دیگر کارها را در عین استفاده از این فضا ایجاد میکند و محدودیتی برای مخاطب در این زمینه وجود ندارد. البته علاوه بر اینکه این ویژگی یک مزیت است یکی از معایب هم محسوب میشود زیرا دقت مخاطب را بر روی مطالب دریافتی کم میکند.
🔸کسانی که در حال حاضر در حال فعالیت در این پلتفرم میباشند کسانیاند که صاحب یک عقیده و تیپ فکری هستند و تمایل دارند آن را با بقیه به اشتراک بگذارند. اما مسئله این است که مانند بقیه رسانهها قدرت اقناعی آن نه آنقدری است که باور کسی را تغییر دهد و نه آنقدری است که بتواند روالی را ایجاد کند که در دنیای واقعی منشا اثر شود و تغییرات زیادی را ایجاد کند.
🔹من بر اساس تجربه زیسته و شخصی خود میگویم همه به دنبال آن هستند که بقیه را با عقیده خود همراه کنند. من فکر میکنم کلاب هاوس طبقه پایین را فعلا به خود جذب نکرده است ضمن اینکه این جاذبه را هم فعلا برای این طبقه ندارد. درست است که این مزیت را دارد که مسئولین در رومها وارد میشوند اما محدودیتی که دارد این است که قابلیت ضبط صدا وجود ندارد و حتی اگر این اتفاق بیافتد فرد ممکن است مشمول پیگرد قانونی قرار گیرد و این باعث میشود که گفتههای افراد به صورت تقطیع شده مورد استفاده قرار بگیرد و در نتیجه باعث میشود که با حضور در کلاب هاوس متضرر شوند.
🔸این نوع محدودیتها از اثرگذاری کامل این پلتفرم بر جامعه جلوگیری میکند. من معتقدم هنوز هم تلویزیون در انتخابات و بحث مشارکت مردم عامه به خصوص اقشار پایینتر تاثیرگذار است. از گذشته ثابت شده است فیلترینگ چندان سد محکمی در برابر فعالین این فضاها نیست زیرا راههای دور زدن فیلترینگ برای مردم مدتهاست که هموار شده است.کلاب هاوس تحول عظیمی ایجاد نخواهد کرد و خود نامزدهای انتخاباتی شاید از این پلتفرم استفاده کنند ولی در مجموع تصور من این است که اثرگذاری این پلتفرم بالا نیست و تنها قشر محدودی را در برمیگیرد.»
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |کجا ایستادهایم؟!
🎙 امیر خراسانی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی دعوت
⏰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Amir Khorasani2.mp3
27.9M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |کجا ایستادهایم؟!
🎙 #امیر_خراسانی
بخش دوم
مدرسه علوم انسانی #دعوت
🔹بحث اول درمورد فروپاشی تخیل بود:
سالها روشنفکر ایرانی از قصه «تا رسیدن به جایی» سخن میگفتند، اما با ظهور امثال داعش تخیل جمعی ما دچار یک شوک شد. سوال عوض شد و به جای اینکه چگونه به توسعه برسیم، این شد که چگونه داعش نشویم؟
🔹بحث دوم: در حوزه اقتصاد سیاسی، مسئله از دست رفتن آینده بود.
اتفاق مهمی که رقم خورد، نابودی سه خرده مکانیسم با انواع مداخلات مارکت محور، با تورم، با کاهش ارزش پول، با بازتوزیع نابرابر رانت و لیبرال شدن دولت بود.
♨️ عین همین اتفاقات با سلطه نئولیبرالیسم در دنیا نیز رقم خورده است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸 شما حتماً میدانید که آدمی قطعاً میداند که يک انسان ضعیف، فردی از نوع اوست و دارای همان غرایز و خواستهها و لذایذ و آلامی است که خود او داراست. این درک و احساسی به طور طبیعی و منطقی ایجاب میکند که دست آن ضعیف را بگیرد و او را از سقوط در میدان حیات نجات دهد. آیا انسان از مقتضای این درک و احساس طبیعی و منطقی منحرف نمیشود؟ و نه فقط او به ناتوانان بیاعتنایی میکند، بلکه برای باز کردن میدان برای تورم خود طبیعیاش، تا نابود کردن آنان پیش میرود. آیا چنین انعطافی خطرناک در برابر واقعیات وجود ندارد؟ بالاتر از این، آیا ضعف ناتوانان برای اقویای خودپرست وسوسهانگیز نیست؟ این حقیقتی است که خود همین انسان به آن اعتراف کرده، به صراحت گفته است: ناتوانی ضعفاء برای اقويا وسوسهانگیز است.
✍️ علامه جعفری
📚ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج ۵، ص ۴۸۴
⚜️ @Taammolat74
🔰 تجربه آخرالزمانی ایرانیها از سیاست
✍️ سید مهدی ناظمی قرهباغ
🔘 بخش 1 از 2
🔸درکی آخرالزمانی در نزد ما ایرانی ها همواره پررنگ بوده و هست و خیلی معلوم نیست این امر در دیگر اقوام چگونه باشد. حداقل این هست که در همسایگان ما چنین درک شدیدی از آخرالزمانی بودن وجود ندارد. شاید به این دلیل که ایران فرهنگی در طی قرون متمادی، کانون تحولات تاریخی، یعنی نسخ تاریخی و تولد تاریخی دیگر بوده است و ایران کوچک امروزی، وارث همان فرهنگی است که آمد و شد تاریخها و فرهنگها و سیاستها را بسیار دیده است، ولی همسایگان جدا شده از ایران بزرگ، نسبتاً حال و هوای متفاوتی دارند. این درک آخرالزمانی، ممکن است خلجانی ایجاد کند بین آرمانگرایی های بزرگ و نیست انگاری بزرگ. خلجانی که ضروری تاریخ ما شاید باشد ولی ضروری سیاست ما نیست.
🔹این آخرالزمانی بودن، امروز در فرهنگ ما بسیار خودنمایی می کند. آخرالزمانی بودنی که سخن از آن می رود، شرعی نیست، فلسفی است و عبارت دیگری است از ناامیدی از کل ساختارهای موجود، در عین امکان پذیر دیدن تحولاتی بزرگ. خرد شدن دو هزار و پانصد سال پادشاهی، شاید یکی از مهمترین عوامل بروز این درک آخرالزمانی است. شکست خوردن بسیاری از برنامه های جمهوری اسلامی، دیگر عامل آن است. مردم کلافه کوچه و بازار، هر چند به لحاظ فرهنگ تاریخی خود صبور هستند و هوشیار، اما امروز فکر می کنند در حال حرکت به سمت نوعی عدم مطلقند. این حس ناشی از حال ناامیدی مطلق است. شکست خوردن سنگین ترین پروژه آمریکاگرایی کشور در هشت سال اخیر، آخرین گام این آخرالزمانی بودن سیاست بود.
🔸 آخرالزمانی درک کردن سیاست روزمره، باعث خرابی دنیا و از بین رفتن امکانات و هدر رفتن فرصتها می گردد. منجر به تشتت در زبان و فرهنگ و اخلاق عمومی می شود. سیاست را باید مانند خود سیاست دید. برای ساختن امروز، واقع بینانه و عمل گرایانه. اما همین هم که گفته شد، جز با پشتوانه ای از فکر شدنی نیست. وگرنه که شعار همین هم گفته شده است. در واقع ما گنجشک سیاست #راستی_رانتی_امنیتی خودمان را هر بار با نام قناری متفاوتی رنگ آمیزی کردیم و همه این نامها را هم بی اعتبار کردیم، از اسلام بگیر تا لیبرالیسم.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه آیینه سکندر... 🔶موضوع | جامعهشناختی غرب شناسی در ایران 🎙دکتر محمدرضا قائمینیک ▪️م
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |جامعهشناسی غربشناسی در ایران
🎙محمدرضا قائمینیک
بازخوانی ایده غرب شناسی و غرب پژوهی در ایران
سلسله نشستهای آیینه سکندر
⏰ ۲۲ فروردین 1400
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇