✍️ مطالبی که پیرامونِ "مکتب های ادبی" محضر فرهیختگانِ ارجمند تقدیم می گردد، چکیده ی دو کتابی است که حقیر سابقا مطالعه نموده و اکنون لُبِّ آن محضر سرورانِ ارجمند تقدیم می گردد.
۱) مکتب های ادبی؛ رضا سید حسینی
۲) پیش درآمدی بر رویکردها و مکتب های ادبی؛ شهریار زرشناس
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 #رُمانتیسم و شاخصه های آن
✍️ در تاریخِ غربِ مدرن، مقطع زمانی ای که از دهه های پایانیِ قرن هجدهم تدریجا آغاز می شود و تا سال های دهه ی ۱۸۵۰ ادامه می یابد، دوران رُمانتیسم می نامند. اساسا رُمانتیسم یک رویکردِ فراگیرِ اجتماعی-سیاسی و مهمتر از آن فرهنگی بود که در ادبیات به جلوه گری پرداخت.
🔸️ رُمانتیسم از ریشه ی "رُمانس" گرفته شده است. در اوایلِ قرونِ وسطی به کتاب هایی که به زبانِ بومی و محلی که متمایز زبانِ لاتینِ مدرسی، نوشته می شدند، رُمانس می گفتند. اما نخستین کاربردِ "رُمانتیک" به عنوان یک صفت در زبان انگلیسی به سالِ ۱۶۵۰ میلادی صورت گرفته است. در این دوران می توان رُمانتیک را، رُمانس وار و رمان وار معنا کرد، که هم ناظر به معنای قرون وُسطایی آن؛ یعنی آثاری به زبانِ بومی و محلیِ غیر لاتین بوده و هم معنایی مترادف با داستان های خیالی با ماجراهای پهلوانی و عاشقانه داشته است. در انگلستانِ اوایلِ قرن هجدهم، کلمه رُمانتیک بیانگرِ معانی ای از قبیلِ عالی و ظریف گردید و در اواسط قرن هجدهم، رومانتیک؛ سخن یا نوشتاری احساسی و تخیّل برانگیز گردید.
🔸️ رُمانتیک ها در ساحتِ تفسیرِ اومانیستی از بشر، توجه خود را بیشتر معطوفِ وجه احساسی و عاطفیِ آن می نمودند و چندان میانه ای با رویکردِ صرفا عقل گرای دکارتی-وُلتری نداشتند. و همچنین رُمانتیک ها در تفسیرِ احساس و عاطفه و تخیّلِ بشری، رویکردی نفسانیّت مدار داشتند و مفهومِ ناخودآگاه و الهام و شهودِ حسی-خیالی را به گونه ای سوبژکتیویستی تعریف می کردند.
🔸️ رُمانتیسم ریشه در آراء "ژان ژاک روسو" دارد. به تعبیری دیگر او را می توان پدر رمانتیسم دانست. درواقع روسو [متوفی به ۱۷۷۸ م] از طریقِ مخالفت با عقل گراییِ یک طرفه و قاعده گرای نئوکلاسیک ها و تکیه بر احساسات و خیالات و عواطفِ نفسانی، به ساحتِ مدرنیته می پرداخت.
🔻 قبل از بیانِ شاخصه های #مکتب_رمانتیسم به معرفیِ برخی آثارِ ادبی که ذیلِ مکتب رُمانتیسم نگاشته شده می پردازیم.
۱) "پاملا" اثر ساموئل ریچاردسون
۲) "سفر احساساتی" اثر استرن
۳) "رنج های ورتر جوان" اثرِ گوته
۴) "آسیه، نخستین عشق" اثر ایوان تورگینف
۵) "هلوئز جدید" اثر ژان ژاک روسو
۶) "پل و ویرژینی" اثر برناردو سن پیر
۷) "رنه" اثر فرانسوا رنه شاتوبریان
"گرازیلا، رافائل، سنگ تراش سنگ پوان" اثر آلفونس لامارتین
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔻 اما شاخصه های آثارِ ادبیِ رُمانتیک
۱) تاکید بر اصالتِ احساسات و عواطف و دریافت های الهامی-شهودی و کم توجهی به عقل و دریافت های عقلانی
۲) تاکید بر توصیفِ تجربه های عاطفی و رویکردهای لطیف و بی اعتنایی به رویکردهای منطقی و قاعده مند
۳) بهره گیری از تخیّلِ پرشور و سودازده و حسی-عاطفی که در بطنِ آن نحوی نوستالژی و حسرت زدگی نسبت به گذشته ها نهفته است.
۴) غلبه ی نحوی نگاهِ افسرده و سودایی بر شخصیت و رفتارِ قهرمانان و شخصیت های آثارِ داستانیِ رُمانتیک
۵) توجه به عناصرِ ناخودآگاه در شخصیتِ آدمی
۶) محور و درون مایه ی اصلی و مهم آثارِ رُمانتیک، مساله ی عشق های زمینی و بعضا مبتذل است.
۷) مبنای آثارِ ادبیِ رُمانتیکی، "من" رُمانتیک است. این "من" به لحاظ ساختار و ویژگی ها با "مَنِ" رئالیستی تفاوت دارد.
۸) رُمانتیسم به نحوی طبیعتِ ناسوتی برای بشر معتقد است؛ این طبیعتِ/فطرت و سرشتِ ناسوتی که رُمانتیک ها می گویند، با فطرتی که در اندیشه ی دینی مطرح است متفاوت می باشد.
۹) رُمانتیسم؛ در مقابلِ منطق گراییِ جهان بینیِ عصر روشنگری و بدبینیِ آن نسبت به احساسات و عواطف، نحوی "سانتیمانتالیسمِ" شدید و افراطی را قرار می دهد که در شعر و داستان و نیز آثارِ تئوریکِ رُمانتیک ها خودنمایی می کند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 #رئالیسم؛ پیشینه، شاخصه ها، آثار برجسته
✍️ رئالیسم در ادبیاتِ داستانی از حدود سال های ۱۸۳۰ میلادی و با آثارِ "بالزاک" و "استاندل" در فرانسه و "دیکنز" در انگلستان ظاهر می شود. از سال ۱۸۵۰ میلادی رئالیسم به مکتبِ غالبِ ادبی در ادبیاتِ داستانیِ غرب بدل شده و این غلبه تا اوایل ۱۸۹۰ ادامه می یابد. نفوذِ #رئالیسم در ادبیاتِ غرب بسیار عمیق است، به گونه ای که می توان تمامیِ تاریخِ ادبیاتِ داستانی پس از #سروانتس را نوعی دیالوگ با رئالیسم دانست.
🔸️ قبل از بیانِ شاخصه ها، به معرفیِ آثار برجسته ی این مکتبِ ادبی می پردازیم. رئالیسمِ ادبی در ادبیاتِ غرب به سه صورت کلی ظاهر شده است:
1️⃣ #رئالیسم_کلاسیک؛ برجسته ترین چهره ها به همراه آثارشان عبارتند از:
الف) بالزاک؛ باباگوریو، اوژنی گرانده، آرزوهای بر باد رفته
ب) چارلز دیکنز؛ آرزوهای بزرگ، سال های سخت، اولیور توئیست
پ) استاندل؛ سرخ و سیاه، صومعه پارم
ت) تولستوی؛ آنارکانینا، جنگ و صلح
2️⃣ #رئالیسم_سوسیالیستی؛ در قرن ۲۰ میلادی در پی انقلاب ۱۹۱۷ در شوروی پدید آمد و خود را در قرنِ بیستم، امتدادِ رئالیسمِ کلاسیک معرفی کرد. شاید بتوان چنین گفت: رئالیسمِ سوسیالیستی را نوعی تلاش جهتِ قرار دادنِ ادبیاتِ رئالیستی در مسیرِ اهدافِ ایدئولوژیِ مارکسیسم دانست. چهره های شاخص این قسم از رئالیسم عبارتند از: #فادایف، #شولوخوف، #تولستوی، #ایلیا_ارنبورگ و #ماکسیم_گورکی
3️⃣ #نئورئالیسم؛ با آغاز قرنِ بیستم و بویژه از سال های ۱۹۱۶ م به بعد و در پیِ ظهورِ "دادائیسم" و "سورئالیسم" از یکسو و پیدایشِ جریانِ #ادبیات_پسا_رئالیستی و اندکی پس از آن رویکردِ "اگزیستانسیالیستی، به تدریج جریانی پدید آمد و بویژه پس از جنگ جهانی دوم قدرت گرفت. این جریانِ "نئورئالیسم" تمایل داشت در مقابلِ صُوَرِ مختلفِ ادبیاتِ پسارئالیستی یا ادبیاتِ مدرن، از گونه ای از رئالیسمِ ادبی دفاع کند. رشدِ این جریان از دهه ۱۹۴۰ آغاز شد و به یک گرایشِ نیرومند در ادبیاتِ قرن بیستم بدل شد. به تعبیرِ دیگر؛ "نئورئالیسمِ ادبی" تلاشی جهتِ احیاء و حفظِ صورتِ رئالیستیِ ادبیاتِ داستانی که از اواخر قرن نوزدهم و اوایلِ قرن بیستم، طریق انحطاط و زوال را می پیمود، می باشد. چهره های شاخص "نئورئالیسمِ ادبی" عبارتند از: #فرنسوا_ساگان، #فرانسوا_موریاک، #هاینریش_بل، #جان_اشتاین_بک و #میلان_کوندرا نام برد.
🔸️ نئورئالیسم علاوه بر ویژگی های "رئالیسمِ کلاسیک" به فراخور مقتضیاتش، ویژگی هایی چون: "بیان صریح و بی پرده، نسبت به موضوعاتِ عشقی و جنسی"، "به تصویر کشیدنِ موضوعاتی چون جنگ، فشارهای ناشی از نظام های توتالیتر، بحرانِ فردیت در جوامعِ معاصرِ صنعتی، و از خود بیگانگیِ بشر غربی و اسارتِ بشر در نظام های دیوان سالارانه و بوروکراتیک قرن بیستم" به آن افزوده شده است.
ادامه دارد...
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 شاخصه های آثارِ ادبیِ #رئالیستی
۱) مبنای نظریِ رئالیسمِ ادبی، توصیفِ "فرد در نسبت با اجتماع و اجتماعیات" و تا حدّی به عنوانِ محصولِ اجتماع است.
۲) در رئالیسمِ ادبی، مفهومِ "واقعیت" تنها در معنای سطحی و ناسوتیِ آن مورد توجه قرار می گیرد و این امر به جوهرِ اومانیستی و سکولاریستیِ تفکر مدرنِ غربی باز می گردد که معنا و مراتبِ متعالیِ واقعیت و اساسا ذومراتب بودنِ آنرا از یاد برده است.
۳) اساسا واقع گرایی در چارچوبِ ادبیاتِ رئالیستیِ غربِ مدرن به معنای تمرکز و توجه بر شان اجتماعیِ مرتبه ی ناسوتیِ واقعیت است.
۴) رئالیسمِ ادبی در ترسیم و پرداختِ شخصیت های داستانی به وجه تیپیک [Typic] شخصیت [به عنوان تجسم یا نماینده ی یک طبقه یا گروه اجتماعی] در پیوند با ترسیمِ فردیتِ خاص هر شخصیتِ ادبی اهمیت می دهد. لذا شخصیت های آثارِ رئالیستی در عینِ برخورداری از برخی خصوصیاتِ خاصِ فردی، از یک وجه پررنگِ تیپیک و اجتماعی نیز بهره مند هستند.
۵) رئالیسمِ ادبی به یک اعتبار در تمدنِ غرب مدرن، مُلهم و متاثر از نُضجِ #علوم_اجتماعی و پیداییِ جامعه شناسی در فضای ملتهب نیمه ی اول قرن ۱۹ قرار داشته است.
۶) رئالیسمِ ادبی تاکید دارد تا به توصیفِ واقعیاتِ تلخ و مناظرِ زشتِ زندگیِ اجتماعی همچون #فقر، #بی_عدالتی و #ستمگری ها بپردازد.
۷) در رئالیسمِ ادبی، #عشق به عنوانِ یک موضوع در کنارِ دیگر موضوعات مورد بررسی قرار می گیرد. در حالیکه؛ "عشق" در رُمانتیسم به عنوانِ یگانه موضوعِ اصلی و محوری بود.
۸) در داستانِ رئالیستی، #مَن_فردی اقتباسی است از چهره ی بشر معمولی و متوسطِ یک جامعه. در واقعِ "مَنِ فردیِ" رئالیستی فاقدِ آن ویژگی های سانتی مانتالیسم و خیال باف بودن و روحیه ی سودایی داشتن و افسرده حالی ای است که "مَنِ فردی" رُمانتیک بدان ها مبتلا بوده است.
۹) رئالیسم ادبی در پاره ای موارد، توجه خاصی را معطوفِ توصیفِ توده های فقیر و فرودستِ اجتماع و ترسیمِ زندگی و حیات، منش و سرشت و سرنوشتِ آنها می کند. آثارِ #دیکنز و #گورکی
۱۰) از ویژگی های دیگرِ آثارِ رئالیستی، به تصویر کشیدنِ فجایع ناشی از #انقلاب_صنعتی و #انباشت_سرمایه در جوامع غربی است که بویژه در آثارِ چارلز دیکنز به تفصیل به آن پرداخته شده است.
۱۱) در رئالیسمِ ادبی به نقشِ مخرّبِ پول پرستی و سیطره ی مادیت گرایی و سودجوییِ بورژوایی برای از بین بردنِ صداقتِ اخلاقی و حس از خودگذشتگی در افرادِ انسانی و همچنین تنزّل و انحطاطِ اخلاق عمومی جامعه توجه خاصی صورت گرفته است.
۱۲) در #مکتب_رئالیسم_ادبی، داستان نویس هم به نوعی از واقعیت گزارش می دهد و هم تصویرِ واقعیت را با تکیه بر تخیّل و تجربه و ادراکِ خود بازآفرینی و تفسیر می کند.
۱۳) ساختارِ داستانِ رئالیستی، مبتنی بر درکِ #حسی_تجربی از عناصرِ "علت و معلول"، "حادثه"، "تجربه"، "زمان و مکان" در چارچوبِ فلسفه ی اومانیستی [بیکن، دکارت، جان لاک و فیزیکِ کلاسیکِ نیوتونی] است.
۱۴) مفروضِ نانوشته و غیررسمیِ رئالیسمِ ادبی، ترسیم جایگاه و موقعیتِ نویسنده به عنوانِ #منتقد_اجتماعی است که در "رئالیسم سوسیالیستی" این نقشِ ویژه ی نویسنده؛ برجستگی و صراحتِ بیشتری دارد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 #ناتورالیسم؛ پیشینه، شاخصه ها، آثار برجسته
✍️ یکی دیگر از مکتب های ادبی که در قرن ۱۹ میلادی پدید آمد و در فرانسه و به میزانِ کمتری در آلمان رواج داشت، ناتورالیسم است. این مکتب در فرانسه از سال ۱۸۶۷ م با انتشارِ رُمانِ #ترزا_راکن اثر #امیل_زولا پدید آمد و در دهه های ۱۸۹۰ م به تدریج گرفتار افول شد.
ناتورالیسم را تا حدودی دنباله ی #رئالیسمِ ادبی و شاید نحوی رئالیسمِ افراطی و یا به اعتقاد برخی مورخان، صورتِ متنزلِ رئالیسم دانست. واقعیت این است که میانِ ناتورالیسم و رئالیسم پیوند نزدیکی وجود دارد، به گونه ای که گاه تشخیص یک اثر رئالیستی از ناتورالیستی ممکن است دشوار به نظر برسد. مثلا #خوشه_های_خشم اثر اشتاین بک را برخی یک اثر ناتورالیستی می دانند و برخی رئالیستی.
ناتورالیسم [Naturalism] در لغت به معنای "طبیعت گرایی" است و از ریشه ی Nature گرفته شده است و در #فلسفه کاربردی دیرینه تر از #هنر دارد. هولباخ، یکی از اصحاب دائرة المعارف، ناتورالیسم را معادلِ یک دستگاه فلسفی می دانست که تفسیری ماشینی و مکانیکی و تُهی از هر معنای متعالی از عالَم و آدم ارائه می داد.
🔸️ اما برخی آثار برجسته ی این مکتب
۱) ترز راکن، اثر امیل زولا؛ اساسا آثار امیل زولا چنین رویکردی دارد. [به شدت رویکرد پوزیتیویستی دارد]
۲) بِل آمی، لبخند بخت، یک زندگی، اثر گی موپاسان
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 شاخصه های تئوریکِ آثارِ #ناتورالیستی
۱) در چارچوبِ ناتورالیسمِ ادبی، بشر به عنوانِ یک حیوانِ بیولوژیک تعریف می شود.
۲) در تفسیرِ ناتورالیست ها از رفتار و شخصیت و زندگیِ آدمیان، بر نقشِ وراثت و مکانیزم های آن تاکید می شود.
۳) در داستان های ناتورالیستی، یکی دیگر از عواملِ موثر بر رفتارِ قهرمانانِ داستان ها، تاثیر محیط است، که البته میزانِ تاثیرگذاریِ آن کمتر از مکانیزم های وراثتی و مولفه های بیولوژیک است.
۴) ناتورالیسمِ ادبی به دلیلِ تاثیرپذیریِ شدید از #پوزیتیویسم، میل دارد که نویسنده و روندِ نوشتن را با کارِ دانشمندِ علوم طبیعی و روندِ تحقیقاتِ آزمایشگاهی شبیه دانسته و می کوشد تا الگوی #روش_علمی را به نویسنده تحمیل نماید.
۵) همانندِ رئالیسم تاکیدِ خاصی بر #واقعیت دارد، اما واقعیت را به طور عمده از منظر ویژگی های #زیست_شناختی و #بیولوژیسم مورد توجه قرار می دهد.
۶) ناتورالیست های ادبی مخالفتِ زیادی با پرداختنِ به امور غیرمحسوس و ماورایی دارند.
۷) ناتورالیسم پیوندِ تنگاتنگی با ماتریالیسم دارد و بیشترین ظهورش را در رُمان نشان داده است.
۸) شخصیت های اصلیِ آثار داستانیِ ناتورالیستی را، بیشتر لُمپن ها، فواحش، عناصرِ دِکلاسه، تُهی دستان، کارگران و فرودستانِ زحمتکش شکل می دهند.
۹) آثار ناتورالیستی اساسا فاقدِ وجوه اخلاقی و آموزنده هستند، و بیشتر تاکید بر زشتی ها و مفاسدِ اخلاقی و اجتماعی دارند و تاکید ویژه بر به کار بردنِ زبانِ رکیک و بیانِ پرده دَرانه در داستان دارند.
۱۰) تاکید بر توصیفِ دقیق و بیان جزئیاتِ محیط و وقایع در آثارِ داستانی دارند.
۱۱) اساسا نگرش در اینگونه آثار، بدبینانه و یأس آلود است. و ترسیم کننده ی نوعی بُن بست است. بُن بستی که ریشه در انحطاطِ تمدن غرب و حاکمیتِ نظام سرمایه داری دارد. همچنین در برخی آثار ناتورالیستی، مظالم، رنج ها، و بی عدالتی های ناشی از نظام سرمایه داری به دقت توصیف شده است.
۱۲) بیشتر داستانویسانِ ناتورالیست، توجه شدیدی به محتوا داشته و در عینِ حال به گونه ای افراطی به فُرم و قالب بی توجهی می کرده اند. برخی نویسندگانِ ناتورالیست [امیل زولا] توجه ویژه ای بر استفاده از تکنیکِ #روایی_صریح در داستان داشته اند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام: "وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً"
#طوفان_الأقصى
🔰 #سورئالیسم؛ ادبیاتِ پسارئالیستی
✍️ از سالِ ۱۸۹۰ میلادی به بعد بویژه هرچقدر که به پایانِ قرن ۱۹ نزدیک می شویم از نفوذِ ناتورالیسمِ ادبی کاسته می شود و در مقابل جریان ها و گرایش های ادبیِ دیگری ظهور می کنند. یکی از این گرایش ها، ادبیاتِ "سورئالیستی" می باشد.
سورئالیسم؛ صورتی دیگر از ادبیاتِ پسارئالیستی است که از حدودِ سال ۱۹۲۴ م پدید آمد. این مکتبِ هنری و ادبی در قلمروهای #شعر، #نقاشی، بیشتر از ادبیاتِ داستانی ظهور یافت. همچنین سورئالیسم در #مجسمه_سازی، #تئاتر و #سینما هم ظهور پیدا کرد. در واقع سورئالیسم ادامه ی معقول ترِ دادائیسم می باشد. جوهر سورئالیسم نیز مثلِ همه ی صور دیگرِ اندیشه ی پسامدرن مبتنی بر نوعی عقل گریزی است. سورئالیسم ماهیتی عقیم دارد و نوعی ستیز در بُن بست است.
سورئالیسم به طور رسمی از سال ۱۹۲۴ م با انتشارِ بیانیه ی سورئالیسم آغاز شد. و به تعبیر دقیقتر؛ در خفا با انتشارِ کتابِ #میدان_های_مغناطیسی در سال ۱۹۲۰ م آغاز شده بود.
🔶️ سورئالیست ها؛ از طریقِ #تکنیک_نگارش_خود_به_خودی، یا نگارشِ اتوماتیک، تجربه های متعلّق به جهان ناخودآگاهِ نویسنده را بیان می کنند و اگر چه بیشتر جُز مجموعه ای از #اوهام و #تصاویر_بیمارگونه، #اروتیک، #شهوانی و #مضامینی_نیهیلیستی و بی سَر و تَه دستاورد دیگری ندارد.
همچنین سورئالیسم به دلیلِ ویژگیِ پُست مدرنیستی که دارد، این وجهِ به اصطلاح عقل گرایانه ی بشر مدرن و تفکر اومانیستی را به کنار نهاده و سراغِ وجه ناخودآگاهِ سوژه ی مدرن می رود و به ترسیم و توصیف آن می پردازد.
آندره برتون، فیلیپ سوپو، لویی آراگون و اِلوآر را می توان از اعضای اصلیِ تشکیلات سورئالیسم دانست.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 #ادبیات_پُست_مدرن؛ پیشینه، شاخصه ها
✍️ آخرین صورتِ ادبیاتِ غرب مدرن، ادبیاتِ #پسامدرن است. پسامدرنیته به لحاظِ تاریخی-فرهنگی، مرحله ای از بسط مدرنیته است. مرحله ای که می توان آن را دورانِ انحطاطیِ غرب مدرن و رسیدن به گونه ای خودآگاهیِ تاریخی نسبت به این بحران انحطاطی دانست.
🔶️ قلمروِ تفکر فلسفیِ پسامدرنیته با نیهیلیسمِ خود ویرانگرِ #نیچه در غرب آغاز می شود و در قرن ۲۰ در هیئتِ جنبش ها، رویکردها و گرایش های فکریِ مختلف تداوم و بسط می یابد. ادبیات پسامدرن از اواخرِ دوران ۱۹۶۰ م و بیشتر در دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ م ظهور کرده است. اجمالا اهمِّ ویژگی های #ادبیات_پست_مدرن را به سمع و نظر خواهیم رساند که بدین قرار است:
۱) سیطره ذهنیتِ شیزوفرنیک بر داستان
۲) وجودِ چند نوع پایان برای یک داستان
۳) در نظر گرفتنِ تبعات و احتمالات مختلف برای یک حادثه در داستان
۴) نگارش به شیوه #کُلاژ
۵) به هم ریختنِ تعمّدیِ ساختارِ منسجم متن به گونه ای کاملا خودآگاه
۶) سیطره ی اوهام بر واقعیت
۷) داستان های پسامدرن بیانگرِ حقیقتی یا امری بیرون از خود و به تعبیر دیگر دارای واقع نمایی یا محاکات یک امر حقیقی نیستند؛ زیرا در پسامدرنیسم اساسا اعتقادی به وجود حقیقت ثابت یا درکی روشن از واقعیتِ بیرونی دیده نمی شود.
۸) در پسامدرنیسمِ ادبی، گرایشی به توصیفِ پوچی و هجو و عجائب و غرایب [گروتسک] دیده می شود که ریشه در تباهیِ تفکر و تمدن غرب در دوره ی پسامدرن است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ بعون الله تعالی سلسله مباحثِ #مکاتب_ادبی_غرب به اتمام رسید، و خداوند رو شاکریم که توفیق داد اهمِّ این مباحث رو به سمع و نظر علاقه مندان برسانیم. بنا داریم بزودی طبقِ لیستِ فعالیت های کانال و زمان بندیِ صورت گرفته، طی سلسله مباحثی؛ پیرامونِ #علم و #دین و رابطه شان از منظر اندیشه ی اسلامی و دیدگاه متفکرانِ اسلامی، مطالب قابل توجهی به سمع و نظر فرهیختگان محترم برسانیم.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ.
آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ به استحضار می رسانیم؛ بنا شد پیرامونِ #علم و #دین و رابطه شان به طور عام و مساله ی #علم_دینی به طور خاص، با توجه به منابع و آثار برجسته ی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، طی سلسله یادداشت هایی، مطالبی تحقیقی به سمع و نظر مخاطبان فرهیخته ی کانالِ "تأمّلات نظری" برسانیم. طبعا پرداختنِ دقیق، مستدل و مستند به این موضوعِ مهم و پُر تنش، به طول خواهد انجامید. از اینرو اهمِّ عناوینی را که بناست پیرامونشان تحقیق و قلم فرسایی شود به اطلاع رسانده که از این قرار است:
1️⃣ مفهوم شناسیِ دو واژه ی "علم" و "دین" و بررسیِ قلمروی آنها
2️⃣ بررسیِ تاریخچه ی بحثِ "علم دینی"
3️⃣ چیستیِ علوم انسانی و بازخوانیِ آرای فیلسوفانِ غربی پیرامونِ آن
4️⃣ بررسیِ چیستی و فلسفه ی علوم تجربی
5️⃣ رویکردهای مواجه با اسلامی سازیِ علوم انسانی
6️⃣ بررسیِ ادله ی موافقان و مخالفانِ اسلامی سازیِ علوم انسانی
7️⃣ جایگاه و نقشِ مبانیِ "معرفت شناختی"، "هستی شناختی" و "انسان شناختی" در علومِ انسانی و حتی تجربی؛ اساسا آیا علم خنثی است؟!
8️⃣ بررسیِ روشِ تحقیق در علوم؛ اعم از علوم تجربی، انسانی و علوم انسانیِ اسلامی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
Eitaa.com/taammolatenazari
May 11
30.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر فضائل و مناقبِ #علامه_طباطبایی از زبان مرحوم آیت الله مرعشی نجفی رحمهما الله تعالی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ مرحوم آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
▫️ اگر نظام اسلامی نتواند #فلسفه_تاريخ و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، #توسعه را هم نمیتواند تعریف کند.
▫️ توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمیتواند #حقّ_سرپرستی را برای خودش اثبات بكند.
▫️ حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود.
۱۳۷۵٫۳٫۲۴
@taammolatenazari
⁉️تا کجا بناست گران کنید؟
🎙دکتر داودی
♦️افرادی که یارانۀ پنهان را مطرح میکنند میگویند نسبت به قیمتهای تعدیلشدۀ جدید، قیمت کالاهای اساسی کم است، و لذا دولت دارد لطف میکند و کالاهای اساسی یا بنزین و موارد دیگر را ارزان نگاه داشته و از این باب منتی بر مردم دارد!
کنشگرهایی مانند انحصارگران، قاچاقچیها و سفتهبازان، نرخ ارز را چندین برابر کردهاند. آیا در چنین شرایطی میتوانیم مدعی شویم و بر مردم منت بگذاریم که داریم به شما یارانۀ پنهان میدهیم؟!
♦️دقت کنید در بحث یارانۀ پنهان، ابتدا دولتها که حق آقایی دارند، نقدینگی و مقدار پول را افزایش داده و درواقع از مردم ابتدائاً مالیات گرفته، و سپس مدعیِ دادن یارانۀ پنهان در سطح جدیدی از قیمتهایی هستند که خود ایجاد کردهاند!
ادامه مطلب در 👇👇👇
http://B2n.ir/q50857
@taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جناب آقای وحیدی: بنزین از آب ارزانتر نیست. قیمت آن بطری آبمعدنی که دست گرفته و نماد گرانتر بودن آب از بنزین معرفیاش میکنید، به این دلیل بالا رفته که از پلی اتیلن ترفتالات ساخته میشود و این ماده به دلیل قیمتگذاری جهانی/دلاری با افزایش نرخ دلار و مکانیسم حراج بورس کالا، سر به فلک کشیده است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
🔰 جناب آقای وحیدی: بنزین از آب ارزانتر نیست. قیمت آن بطری آبمعدنی که دست گرفته و نماد گرانتر بودن
✍️ سید یاسر جبرائیلی: افزایش قیمت پلیاتیلن ترفتالات، چگونه قیمت آبمعدنی را افزایش میدهد؟
یک مدیر سیاسی که میخواهد برای کشور تصمیم بگیرد، باید کلنگر باشد، همه ابعاد مسئله را ببیند و بعد سخن بگوید یا برای مردم تصمیم بگیرد.
فرمول محاسبه قیمت این است:
قیمت مواد اولیه+هزینه دستمزد+
هزینه سربار
هزینه دستمزد و سربار را صفر میگیریم تا به سهم مواد اولیه در قیمت نهایی برسیم.
برای سخن گفتن یا تصمیم گرفتن باید به اطلاعات دقیق اتکا کنم. لذا غالبا از تولیدکنندگان اطلاعات گرفته و اسنادشان را بررسی میکنم.
آخرین قیمت پت که یک تولیدکننده مشهور آبمعدنی از بورس کالا خریداری کرده، هر کلیوگرم ۵۴ هزار تومان است.
برای تهیه هر بطری آب معدنی نیم لیتری، ۱۶ گرم PET صرف میشود. یعنی هر بطری، حدود ۸۱۰ تومان هزینه PET دارد. اما ماجرا اینجا تمام نمیشود...
هزینه درب هر بطری ۲۰۰ تومان، هزینه لیبل ۱۰۰ تومان، سهم هر بطری از هزینه پالت، استرچ و نایلون نیز ۴۰۰ تومان است. تا اینجا میشود ۱۵۱۰ تومان.
اما آنچه مورد غفلت واقع میشود، این است که هزینههای دیگری وجود دارد که به صورت درصدی از این قیمت مواد اولیه، به قیمت نهایی اضافه میشود.
- ۲ درصد هزینههای مالی، تبلیغات، عمومی و اداری را اضافه کنید: ۱۵۴۰ تومان
- ۱۷ درصد سود تولیدکننده را اضافه کنید: میشود ۱۸۰۰ تومان
- ۹ درصد ارزش افزوده را حساب کنید: میشود ۱۹۶۴ تومان
- ۱۴ درصد سهم هر بطری از هزینه حمل: میشود ۲۲۳۹ تومان
- ۱۴ درصد افزایش سهم فروشنده: ۲۵۵۲ تومان
قیمت نهایی مصرف کننده هر بطری نیم لیتری امروز حدود ۳۸۰۰ تومان است
به عبارت دیگر، سهم هزینه بطری در قیمت نهایی ۶۷ درصد است!
بماند که سایر هزینهها (دستمزد و سربار) نیز، در اثر افزایش نرخ ارز و تورم ناشی از آن، بالا رفته است؛ چیزی که ما در این محاسبات صفر لحاظ کردیم.
@taammolatenazari
33.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چگونه فروشگاه های بزرگ باعث ورشکستگیِ خرده فروش ها می شوند؟!
#سرای_ایرانی
#شهر_لوازم_خانگی
#نه_به_بنگاه_داری_بانکها
#نه_به_رویکردهای_نئولیبرالی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ بی شک، غورِ عمیق و دقیق در عرصه ی علم و دانش، لذّتی دارد که آدمی آنگاه متوجه آن خواهد شد، که ذرّه ای از آن را چشیده باشد. اساسا ورود به هر عرصه ی علمی و تعمّقِ در آن، زمانی دلچسب و گوارا خواهد بود، که دوستدار دانش با تاریخچه و سیر تطورِ شکل گیری آن دانش هم آشنا باشد.
علوم پایه، خاصتا #دانش_ریاضی از آن دست دانش هایی است که قوام و بسطِ سایر دانش ها مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته است. بی تردید سرمایه گذاریِ جدی و کلانِ نهاد های علمی و فرهنگیِ جوامع در علوم پایه، ارتقاء فرهنگی برای هر جامعه ای را به ارمغان خواهد آورد.
الغرض، علوم پایه و دانش ریاضی آنقدر اهمیت دارد که بدون تردید تحول در #علوم_انسانی هم بدونِ استفاده از آن آنگونه که باید امکان پذیر نخواهد بود. امروزه، علوم انسانی و اجتماعی مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به دانش ریاضی است. از اینرو توجه جدی به این دانش، برای هر محققی در حوزه ی علوم انسانی ضروری و اجتناب ناپذیر است.
بدین ترتیب؛ به جهتِ شناختِ هر چه بیشتر و بهترِ دانش ریاضی و مأنوس شدن با مفاهیم بکار رفته در این دانش، کتابِ #آشنایی_با_تاریخ_ریاضیات اثر هاورد و.ایوز را به شما فرهیختگان ارجمند پیشنهاد می کنیم.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ در اقتصاد، از دو روشِ شناخته شده ی #قیاسی و #استقرائی برای شکل دادن به نظریه های اقتصادی استفاده می شود. مبنای اصلیِ این دو روش، همان قیاس و استقراء منطقی است.
روش استقراء؛ از جزء به کل رسیدن، با مشاهده واقعیات خارجی است و در اقتصاد، ابزار آن بیشتر #آمار و #اقتصادسنجی است. روش قیاسی؛ عبارت از روش استدلال عقلی و انتقال از معلول به علت، یا برعکس می باشد.
🔰 علی ای حال، برای شکل گیریِ یک نظریه ی اقتصادی در اقتصادِ خردِ متعارف، مراحل ذیل طی می شود:
1️⃣ فرض ها یا اصول مسلّم؛ اساسا نظریه بر اساس آنها بنا شده و چارچوبِ اولیه نظریه را می سازند.
2️⃣ فرضیه؛ نتایج و قواعد به دست آمده از فرض ها در موردِ یک پدیده اقتصادی است که از روابط و دلایل منطقی، فرضیه اقتصادی شکل می گیرد.
3️⃣ نظریه؛ که با آزمونِ تجربیِ یک فرضیه اقتصادی و با تاییدِ نسبیِ روابط و قواعد ارائه شده در آن، بوسیله مشاهده و تحقیقات تجربی در مورد پدیده های خاص اقتصادی، نظریه ی اقتصادی بوجود می آید.
🔸️ از اینرو، اقتصادِ متعارف، یا باید از حیثِ #نظریه مورد انتقاد واقع گردد، و یا #روابط_علّی و یا نیز نقدِ به #مبانی، #فرض_ها و #اصول_مسلّمِ این علم صورت گیرد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 عدالت، در کلام حضرت زهرا -سلام الله علیها-
✍️ مسأله ی مهمّ و حیاتیِ #عدالت در آیات و روایاتِ اسلامی به کرّات بیان شده و خداوند متعال و حضرات معصومین -علیهم السلام- اذهان توده ی مردم را به طُرُق گوناگون متوجه این فریضه ی مهم نموده اند. فی المثل؛ در قرآن کریم یکی از اهداف انبیاء الهی #اقامه_ی_قسط معرفی شده است: "ليقوم الناس بالقسط" و یا در روایتی از وجود نازنین علی بن ابی طالب، ایشان تحقق عدالت در جامعه اسلامی را، موجب اجرایی شدن سایر احکام الهی معرفی نموده اند: "العدل حياة الاحكام" و یا نیز در جایی دیگر از وجود مقدس ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ يعني بواسطه ی تحقق عدالت است که امور مردم اصلاح می شود و الخ. از اینرو به مناسبتِ ایّام شهادتِ حضرت زهرا -سلام الله علیها- روایتی از ایشان پیرامون مساله ی #عدل را محضر یکایک فرهیختگان ارجمند عرض می کنیم تا علاوه بر نورانی شدنِ قلوب بواسطه ی شنیدنِ این روایت، با تأمّل در منطوق و مفهوم روایتِ حاضر، بیش از پیش در راه تحقق این فریضه ی الهی کوشا باشیم.
🔰 ایشان در فرازی از خطبه ی #فدکیه پیرامون #عدالت چنین بیان می دارند: «فَرَضَ اللَّهُ الْعَدْلَ تَسْكِيناً لِلْقُلُوب.»
ترجمه: خداوند عدالت را فریضه ای جهت تسکین قلب ها قرار داد.
#منبع: من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص ۵۶۸ [چاپ انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم]
🔸️ در شب های آتی پیرامونِ عدالت و اقسامِ آن مطالبی به سمع و نظر خواهیم رساند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari