هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
@Habibollah_Babai
هدایت شده از مکتب سلیمانی
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یادماندنیترین
تصویر سال ۱۴۰۱ 😍❤️
-------------------------
شما هم به #مکتب_سلیمانی بپیوندید 🔻
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
╭┅───────────┅╮
•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''•
Eitaa.com/soleymaneii
Eitaa.com/soleymaneii
╰┅───────────┅╯
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
💐#اولین #نماز_جمعه این تهران در سال ۱۴۰۲ به امامت آیتالله کاظم صدیقی ۴ فروردین در #دانشگاه_تهران در حال برگزاری است.
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
#خط_سلیمانی | خداوندا، تو را سپاس که مرا از پدر و مادر فقیر، اما متدیّن و عاشق اهلبیت و پیوسته در مسیر پا کی بهرهمند نمودی.
✍ برشی از وصیتنامه سپهبد سلیمانی (۱)
@DasTanaK_ir | داناب 👈
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
خوانِ کَرَم🔸 فرمود: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» چه اینكه ساعاتش هم #افضل_الساعات است؛ «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّه»؛ میزبانتان و مهماندارتان خداست. خب اگر كسی مهمانِ صاحب خانهای شد باید غذای صاحب خانه را بخورد؛ غذای این صاحب خانه، «نخوردن» است، چون خدای سبحان منزّه است و انسان را به #مقام_تجرد دعوت كرده است. مهمانی ای كه در آن، «نخوردن»، پذیرایی است! 🔸 انسان وقتی مهمان خدا شد باید #غذای_الهی بخورد، غذای الهی، نزاهت از هر گناه است وگرنه انسان، مهمان خدا نشد. فرمود: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّه»؛ خب چه كسی نزد خدا، كریم است، غیر از انسان با تقوا؟! یعنی ماه، #ماه_تقوا است. 🔸 «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح»؛ طوری است كه انفاس، #تسبیح است ولی ﴿وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ﴾؛ انسان، خود مسبّح حق است اما نمی داند چه می كند! «وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَاب». چون شما این چنین مهمان حقّید و او مهماندار است، «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِیاتٍ صَادِقَة»؛ همیشه دعا مستجاب است امّا در این ماه شما می توانید از فضائلِ برتری برخوردار باشید، بخواهید كه «أَنْ یوَفِّقَکمْ لِصِیامِهِ وَ تِلَاوَةِ کتَابِه». 🔸 فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾؛ اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه ماه، #ماه_قرآن است. اساس این ماه، انس با قرآن است، چون ماهی است كه قرآن در آن ماه نازل شد و خدای سبحان وقتی این ماه را معرفی می كند، نمیفرماید ماهی است كه در آن روزه واجب است، می فرماید ماهی است كه در آن، قرآن آمده است: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾، البته قرآن احكامی دارد كه یكی از آن احكام این است كه ﴿فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾، لذا فرمود: بخواهید از خدا كه #توفیق_صیام_و_تلاوت به شما بدهد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت #پادکست #ضیافت_الهی 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 198 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
22.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | رابطه حیا با تکامل انسان
🔺️قسمت صد و سوم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از مهدوی زادگان
🔰 هدیه نوروزی ولی فقیه به دولت و ملت تحول خواه
برش متن:
آنچه که در دهه نود بر سرنوشت ملت انقلابی رقم خورد و موجب شکل گیری خواست ملی گردید همانا تغییر وضع موجود یا همان اصل تحول است. تحول خواهی یک اصل انقلابی است و بنیان و اساس انقلاب بر همین اصل استوار است. بنابر این، تحول خواهی ملی نوعی احیا و پاسداشت از آرمان های انقلاب و تجدید روحیه انقلابی است. همت و تلاش همه دولت های پس از انقلاب از آن جهت روحیه انقلابی که کارهای بزرگی برجای گذاشتند؛ ستودنی و قابل تقدیر است. اما این موجب نمی شود که نقاط ضعف و کاستی های آنها را نادیده انگاریم و چاره اندیشی نکنیم. چنانکه اساس سخنرانی نوروزی ولی فقیه پیرامون همین مساله دیدن نقاط قوت و ضعف دولت و ملت بوده است. دهه ی نود شمسی از نظر رهبری و مردم علیرغم همه پیشرفت هایی که به همراه داشته است، آنچنان شایسته و بایسته نبود. به عبارتی شدت صورت انقلابی آن کم شده است. دولت مردان از روحیه انقلابی قدری فاصله گرفته بودند و کمتر پی گیر اساس روحیه انقلابی؛ یعنی تحول خواهی بودند. انتظار ولی فقیه و مردم تغییر وضعیت موجود و اصلاح امور بود ولی این انتظار عمومی کمتر مورد توجه واقع می شد. به همین خاطر، مردم در انتخابات 1400 به نامزدی رأی مثبت دادند که خواهان تغییر وضع موجود و ایجاد تحولات اساسی درشیوه و عملکرد دولت بود. تحول خواهی خواسته یکپارچه دولت سیزدهم و ملت است. از این رو، ولی فقیه با درک عمیق از ضرورت تحقق چنین خواسته ای مستنداً به دعای تحویل سال ( یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الاَحوالِ حَوِّل حالَنا اِلى اَحسَنِ الحال ) مسأله تحول را موضوع بیانات خود قرار می دهند. در واقع، تبیین حکیمانه مساله تحول هدیه معنوی رهبری به دولت و ملت تحول خواه انقلابی در نوروز 1402 است.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/01/04/2871338/
👇👇👇
@mahdavizadegan
هدایت شده از محمدرضا کائینی
🖊عکسنگاشت تاریخی/۷۴
ضیافت افطار در مساجد، چه در میانه نماز جماعت مغرب و عشاء و چه پس از نماز عشاء، از سنن حسنهای بود که هنوز در برخی از مساجد کشور، در جریان است. در تصویر فوقآمده، زنده یاد آیت الله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی پس از هجرت به قم در پایان دهه هفتاد و تصدی امامت مسجد آیتالله حاج سید صادق روحانی، در ماه مبارک رمضان و ساعتی پیش از فرارسیدن اذانمغرب، در حال آماده کردن افطار برای نمازگزاران است. فقید سعید چون پدر ارجمندش، در ادوار اقامت در نجف، تهران و قم، در ایجاد ارتباط صمیمانه با بدنه جامعه به ویژه جوانان، بس توانمند و موفق بود و تشییع پرشکوه وی در تهران و قم، شاهدی بر این مدعاست. در باره خصال آن بزرگ، در آینده بیشتر خواهم نوشت.
♦️http://eitaa.com/r_kaeini
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
سال 1401 در یک نگاه: تثبیت و ثمردهی قدرت منطقهای ایران، نقشآفرینی برجسته در تغییر نظم جهانی و عریان شدن اخلاقی و سیاسی ضدانقلاب در افکار عمومی ایرانیان
جمهوری بیبدیل اسلامی
اغراق نیست اگر آشوبهای پاییز 1401 را حد اعلای قدرتآفرینی دشمنان خارجی برای وارد کردن ایران به بحرانهای سیاسی و اجتماعی بدانیم. در این حوادث هیچ امکاناتی را نمیشد تصور کرد که در دست ضدانقلاب وابسته به خارج قرار نگرفته باشد. کافی است به موج رسانهای در سطح جهان، دعوت کردن نمادهای آشوب به مجالس رسمی، پشتیبانی مالی و میدانی از اغتشاشگران و... نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم این بار جریان ویرانیطلب هیچ کمبودی احساس نکرد. تمام اینها در شرایطی بود که معضلات اقتصادی یک دهه اخیر ایران و انباشت مجموعهای از بحرانها در داخل کشور، ظرفیت و امکان بازیگری را برای ضدانقلاب افزایش داده بود. در چنین موقعیتی با شروع آشوبهای خیابانی از آخرین روزهای شهریور سال جاری بسیاری از ناظران داخلی نیز نسبت به فراگیر شدن آشوبها و حرکت کشور به سمت یک جنگ خیابانی قطعی ابراز نگرانی میکردند
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3728/1/261228/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
تأملی بر روشهای افزایش امید اجتماعی در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن
📝حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدحسین هاشمیان
در میان عموم جامعه بویژه نخبگان ایجاد و تصدیق تصویر روشن از آینده ایران اسلامی در اذهان عمومی، در گرو داشتن تصوری صحیح از آن است. بسیاری از مردم و حتی نخبگان تصویر مشخص و روشنی از تمدن پیشرفته ایرانی - اسلامی ندارند. در واقع این افراد اساسا آینده روشن و مشخصی برای کشور و نظام متصور نیستند که بخواهند آن را باور یا رد کنند، لذا رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم در مرحله اول جامعهپردازی و تمدنسازی را به عنوان هدف غایی بیانیه ذکر میکنند. پس باید با استفاده از ظرفیت تبلیغی و شبکهای فضای مجازی، به تبیین این آینده روشن بپردازیم تا فرد بتواند درباره آن تصمیم بگیرد. ضروری است توجه داشته باشیم فضای مجازی، امروز خود عاملی برای تعیین هویت ملی و تمدنی است.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3727/1/261182/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
سخنگوی قوهقضائیه از عدم مماشات با شایعهپراکنان در فضای مجازی خبر داد
مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران، درباره جزئیات اجرای فرمان عفو رهبر انقلاب در دستگاه قضایی اظهار کرد: تعداد کسانی که مورد عفو واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر است. وی افزود: افراد مورد عفو واقع شده، در ۲ بخش متهمان و محکومان ناآرامیهای اخیر و محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور هستند. سخنگوی قوهقضائیه تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که انجام شده، درباره ناآرامیهای اخیر حدود ۲۲ هزار نفر مورد عفو مقام معظم رهبری واقع شدند، البته این تعداد عفو شده به این معنی نیست که تمام آنها در زندان بودند، بلکه برخی از این تعداد در بازداشت بودند یا تعدادی نیز در زمان دستگیری با قید تعهد آزاد شدند. در واقع بسیاری از این افراد که در ناآرامیهای اخیر حضور داشتند، در دایره تعقیب صدور قرار تامین هم قرار نگرفتند.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3725/1/261083/0
🇮🇷 @Vatanemrooz