هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
💢 قوانین سازمان حقوق بشر، راه کاری برای تسلط
🔸 بعد از سلطه قدرتهای بزرگ بر منابع اقتصادی و سیاسی جهان، آنچه به عنوان یک نیازمندی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم خود را نشان داد، تدوین یک قوانین و خطوط جهانی بود که به واسطه
آن بتوان نظم و چارچوبی را بر کشورهای جهان حاکم کرد؛ زیرا بیم آن میرفت که با تزاحم قدرتهای بزرگ در شرق و غرب، هر آن حیات بشری دچار تهدید جدی و جبرانناپذیری گردد.
🔹 به هر حال جامعه جهانی خود را نیازمند وضع یکسری قواعد و قوانین جهانی میدید که میتوانست مایه امیدواری بسیاری از ملت ها باشد. اما آنچه از عملکرد این معاهدات بین المللی و به ویژه ناظران و متولیان و نوع پیگیری آنها در برابر کنوانسیونها و معاهدات بر جای مانده، این بود که علیرغم اینکه میتوانستند نقطه تسلی برای بشر باشند به نقاط تسلط بر بشر تبدیل شدند.
🔸 عملاً منشورها و قواعد معاهدات بین المللی حقوق بشر و کنوانسیون رفع تبعيض از زنان تا کنوانسیون حقوق کودک به حربهای برای افکارسازی جهانی در یک دهکده جهانی به نفع قدرتهای بزرگ تبدیل شدند و ابزار توجیه آنها برای ابعاد تسلطشان گردید.
✍ اکرم مبارکی
#استکبار_ستیزی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
💢 پیشرفت جامعه فردی میسر نمیشود
🎙 علامه مصباح یزدی(ره):
🔸این عبادت فردی است که هر انسانی میتواند انجام دهد؛ اما این گونه نیست که اگر اینها را جمع کنیم پیشرفت، جامعه حاصل شود. مجموع انسانها کمالاتی دارند که باید به کمک افراد متفاوت تحقق پیدا کند. انسانها در همه چیز مثل هم نیستند.
🔹[ انسانها ] استعدادها ذوقها و تواناییهای متفاوتی دارند و شرایط مختلفی برای آنها پیش میآید و اینها زمینهای را فراهم میکند که غیر از آن پیشرفت عامی که هر فردی میتواند داشته باشد، میتواند نقش خاصی را در پیشرفت جامعه ایفا کند.
🔚 یعنی جامعه با اختلافات فردی و روابطی که بین افراد هست و تأثیر و تأثراتی که افراد روی یکدیگر دارند، می تواند پیشرفت کند.
#جامعه
#شماره۳۹
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نمک روضه مرا بفرست
🔻روزیام دست توست یا رزّاق
ای ضریح حسین؛ دلتنگم! ...
🌺صل الله علیک یا اباعبدالله🌺
@kayhan_online
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
📷 #تاریخ_گردی | وقتی در محلهها ۲ سیر گوشت هم پیدا نمیشد!
🔸۱۷ بهمن ۱۳۵۰ رئیس یک انجمن محلّی در اعتراض به نبود گوشت در بازار و گرانی آن میگوید: در محله ما گوشت گوسفند پیدا نمیشود. اگر کسی هم موفق به یافتن آن شود، آنقدر گران است که میماند چه کند، بخرد یا نخرد! باید خرید اما اگر "گیر" بیاید. خانوادهها با ۲ سیر گوشت در روز میسازند اما کو "گوشت"؟
@kayhan_online
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
💠 اصل «ولایت فقیه» و تبعیت مردم از آن، رمز ماندگاری نظام اسلامی
🔹 واقعیت این است که پس از شکلگیری و تثبیت نظام، آنچه تا به امروز موجب ماندگاری آن شده، اصل «ولایت فقیه» و رابطه
امت و امامت است و همۀ دولتها با همه تلاشها و خدمات خود، نقشمحوری در ماندگاری نداشته و ندارند بلکه به عکس برخی دولتها در مواردی خود عاملی مهم برای فراهم ساختن زمینههای افول و براندازی نظام بودهاند.
🔸 اوج آن را میتوان در حاکمیت هشت ساله دولت به اصطلاح اصلاحات به خوبی مشاهده کرد. مردم از یاد نبردهاند که چگونه دولتمردان مدعی اصلاحات در شعار و عمل گستاخانه در برابر مبانی اسلامی و آرمانهای امام (ره) و انقلاب شمشیر کشیدند.
🔹تنها عاملی که مانع سقوط نظام و کشور ایران [در این قضیه] شد، فقط و فقط «ولایت فقیه» و فرمانبری مردم مؤمن و متعبد نسبت به رهبری بود.
🖊 حسن ابراهیمزاده
#امامین_انقلاب
#شماره۲۴
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از مهدوی زادگان
🔸 عزل پر خیر و برکت قائم مقامی
۶ فروردین سال ۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی است. بدون شک این واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهم و فراموش نشدنی است و برنامه های مطالعاتی و پژوهشی زیادی را می طلبد. لذا در این باره چند نکته را عرض می کنم:
۱. برخی ها که با معیارهای مدرن قادر به فهم حکمرانی امام خمینی ره نیستند عمدتاً ایشان را بر مبنای سیادت کاریزمایی تحلیل می کنند. در حالی که امام راحل در طول دوران ولایت فقهی شان بر مبنای سیادت قانونی/ شرعی عمل کردند مگر در دو جا؛ یکی در پذیرش قطعنامه 598 و دیگری عزل آقای منتظری از قائم مقامی. چون این دو واقعه بویژه دومی از توان و جرأت نهادهای قانونی خارج بود. این کار تنها با تکیه بر قدرت کاریزمایی امکان پذیر بود. خصوصاً عزل آقای منتظری بدون امداد غیبی میسر نبود.
اکنون بعد گذشت سالها و مشاهده میراث ناصواب و انحرافی آقای منتظری بهتر می توان عمق بصیرت امام خمینی ره را درک کرد و فهمید.
۲. اساساً اقدام برخی از خبرگان برای تعیین قائم مقام رهبری که با حمایت گروه های فشار بیرونی انجام شده بود، حرکتی غیر قانونی بود. چون چنین منصبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی منظور نشده بود. و این نکته ای است که مریدان آقای منتظری سعی در کتمان آن دارند. لذا امام خمینی ره می توانستند با آن مخالفت کنند؛ لکن ایشان بخاطر مصالح مهمه سکوت اختیار کردند تا وقتی که خود را مکلف به عزل ایشان دیدند.
۳. هنر حکمرانی فضیلتی است که در توان هر دانش آموخته ای اعم از فقیه و غیر فقیه، دانشگاهی و حوزوی نیست. فقیهان بزرگی در گذشته بودند که قدرت بالایی در امر مدیریت بویژه در تعامل با پادشاهان داشته اند. مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری یزدی و مرحوم آیت الله بروجردی از جمله فقیهان مدیر و مدبر بودند. اما آقای منتظری جزو این دسته از فقیهان نبود. گرچه ایشان مبارز انقلابی نستوهی بود ولی از فضیلت حکمرانی بهره ای نداشت. و امام خمینی ره به ظرافت این مساله را در ایشان فهمیده بود.
۴. امام خمینی ره با عزل آقای منتظری از قائم مقامی دو خدمت بزرگ تاریخی از خود بر جای گذاشت. یکی خدمت به شخص آقای منتظری است که ایشان را به دلیل نا توانی در امر حکمرانی از در غلطیدن در عاقبت سوء مدیریت نابخشودنی نجات داد. اما افسوس که ایشان به توصیه های حکیمانه استاد و ولی امر خود عمل نکرد و با کارنامه ای نا مطلوب از این دنیا رفت. غفر الله لنا و له
دومین خدمت بزرگ امام راحل در تدبیر عزل قائم مقامی مربوط به جامعه انقلابی است. بدون تردید اگر آقای منتظری بر کرسی ولایت می نشست، فرآیند عادی سازی و عرفی شدن انقلاب اسلامی با سرعتی سرسامآور به وقوع می پیوست و هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آمد. چون جریان اقتدارگرا و گروههای فشاری که هدایت گر مساله قائم مقامی بودند برای دوره جانشینی برنامه سنگینی را تدارک دیده بودند.
جریان سید مهدی هاشمی و اصلاح طلبان دوم خردادی و خوارجی مسلکان امروز از جمله این جماعت عرفی گرای اقتدار طلب بودند. اینان فقه صاحب دراسات ( منتظری ) را خیلی مستعد عرفی سازی فقه شیعه می دانستند ( بنگرید به مقاله " امام خمینی ره فقیه دوران گذار"، نبشته سعید حجاریان در کتاب از شاهد قدسی تا شاهد بازاری ).
۵. جریان عرفی گرای اقتدار طلب بعد آنکه راه عادی سازی و عرفی شدن را خصوصاً با جانشینی آیت الله خامنه ای از درون فقه ولایی بسته و نا امید کننده دید سراغ به کارگیری مفاهیم و نمادهای مدرن مانند جامعه مدنی و دموکراسی و حقوق بشر و آزادی های فردی رفتند. در نتیجه این مفاهیم و انگاره های مدرن توأم با تفسیرهای مخدوش اقتدارگرایانه وارد ایران پسا انقلابی شد. بطوری که بدفهمی های ناشی از آن تا به امروز همچنان برجای مانده است.
بدین ترتیب، امام خمینی ره خطر عادی سازی را برای مدت مدیدی از انقلاب و نظام اسلامی دور ساخت. بحمدالله این دفع خطر توسط جانشین بر حق ایشان با صلابت و اقتدار قدسی همچنان تداوم دارد. انشالله
✍داود مهدویزادگان
👉 @mahdavizadegan
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐مناجات
رب خطا پوش تویی، عبد خطاکار منم /
❇️حاج مهدی سلحشور
🙏🙏
هدایت شده از [ پلاک ۵ ]
هدایت شده از یک نفر مانده از این قوم که برمی گردد
🔰 صورت برزخی اشخاص مختلف چگونه است؟
❓️میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممڪن است؟
پاسخ آیتالله حسنزادهآملی (ره):
🔸بله. هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد.
🔸اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به ڪار میبرد و به اطراف ڪارے ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است
🔸و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است.
🔸و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به ڪار میبرد و حيله و مڪر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطورے ڪه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است.
🔸و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده اند، "ملَك" (فرشته)است.
🔸و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك،
با ترڪ انواع معصیت، بسوے معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوڪ الى اللّه ، حرڪت دارد "انسان" است.
🔸خلاصه اینڪه بشرخاڪی به پنج گونه تقسیم میشود: بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان .
🔸حال هر ڪسی با این علم میتواند بفهمد ڪه در باطن به چه صورت است.
نیازے نیست انسان نزد ڪسی برود ڪه چشم برزخی دارد و از وے بخواهد باطن او را بگوید ...!
@kayhan_online