24.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضور انجمن فرهنگی تبلور اندیشه در همایش تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با حضور مسئولین کشور جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از دو سازمان مردم نهاد افغانستانی در این همایش:
۱. موسسه خیریه امام جواد علیه السلام
۲. انجمن فرهنگی تبلور اندیشه
و همچنین مصاحبه با مدیریت انجمن فرهنگی تبلور اندیشه پیرامون مقایسه وضعیت مهاجرین از ابتدا تاکنون.
#توجه_مهم
هموطنان که کارت آمایش و یا برگه سرشماری دارند، نیاز نیست برای گرفتن کد یکتا به دفاتر کفالت مراجعه کنند. همون کد ده رقمی ویژه اتباع شان کد یکتا است. می تواند با وارد کردن آن در سایت سهما دانش آموز خود را ثبت نام کنند.
سایت سهما جهت ثبت نام مدارس: http://irmigrationorg.ir
لطفا در باز نشر و اطلاع رسانی سهیم شوید تا هموطنی سرگردان نشود.
انجمن فرهنگی رسانه ای تبلور اندیشه
https://t.me/Tabalwor
@tabalwor
منفعت طلبی قومی در افغانستان: ریشه ها و عوامل
منفعت طلبی قومی در افغانستان پدیدهای پیچیده با ریشههای تاریخی عمیق است. عوامل متعددی در شکلگیری و تداوم آن نقش داشتهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنم:
۱٫ تاریخ و ساختار سیاسی:
افغانستان کشوری با تنوع قومیتی بالا است که در طول تاریخ، شاهد رقابت و درگیری بین گروههای مختلف قومی برای قدرت و ثروت بوده است.
ساختار سیاسی متمرکز و عدم وجود سیستم فدرال یا خودمختاری قومی، زمینه را برای تسلط یک قوم بر اقوام دیگر و سوءاستفاده از منابع و قدرت فراهم کرده است.
سیاستهای تبعیضآمیز در طول تاریخ، به انزوا و نارضایتی اقوام minoritized دامن زده و زمینه را برای منفعت طلبی قومی فراهم کرده است.
ادامه را در اینجا بخوانید:
https://tabalwor.com/1402/11/16/9324/
تحلیل جُرم و مبانی جرمانگاری
با توجه به متفاوت بودن هنجارهای اجتماعی، مفهوم جرم نیز غیرقطعی و متغییر میباشد. بر همین مبنا برداشتها و استنباطهای گوناگونی مبتنی بر قانون، اخلاق، آسیباجتماعی، حقوق طبیعی، ضد اجتماعی بودن و…. در مفهوم جرم وجود دارد. جرمانگاری نیز فرایندی است که به موجب آن قانونگذار با در نظر گرفتن هنجارها و ارزشهای اساسی جامعه و با تکیه بر مبانی نظری مورد قبول خود، رفتاری را ممنوع و برای آن ضمانت اجرای کیفری وضع میکند. جرمانگاری در واقع، استثنایی بر اصل برائت و آزادی تلقی میشود و نیازمند «توجیه» است. بدینجهت، نظریهپردازان کوشیدهاند اصولی را در جهت توجیه عقلانی فرآیند جرمانگاری روایت کنند؛ اصولی مانند: «اصل منع صدمه به دیگری»؛ «اصل ضرورت و مصلحت»؛ «اصل اخلاقگرایی قانونی»؛ نظریه «پدرسالاری قانونی»؛ روش پالایش «فیلترینگ»؛ پس از بررسی این نظریهها بهعنوان مبانی جرمانگاری، پژوهش حاضر به این نتیجه دست مییابد که،
ادامه را در اینجا بخوانید:
https://tabalwor.com/1402/10/27/9315/
در قلمرو علوم جنایی و حقوق کیفری، «تعدد جرم» با مفهوم «ارتکاب جرائم متعدد از سوی شخص واحد، بدون دریافت محکومیت قطعی به علت ارتکاب یکی از آنها» از تکرار جرم متمایز گردیده و نقشی مهم درتعیین یا تشدید میزان مجازات دارد. اما لزوماً موجب تشدید مجازات نیست، بلکه غیر از انگیزهی تشدید، متأثر از مبانی عدالت، موازین فقهی و مصالح و فایدهی اجتماعی نیز میباشد. گونههای واقعی واعتباری تعدد جرم در پرتو جرائم تعزیری وغیرتعزیری دارای اقسام مختلفی میشود. درقوانین جزایی افغانستان، احکام جرائم غیرتعزیری (حدود، قصاص و دیات) به فقه اسلامی ارجاع گردیده و قوانین جزایی صرفاً مجازات جرایم تعزیری را بیان میدارد. براساس مواد ۷۳ تا ۷۸ کود جزا، که تعدد جرایم را بیان داشته است، تعدد مادی جرائم، براساس سه عنصر فعل متعدد، رابطه و هدف برسه گونه:
ادامه را در اینجا بخوانید:
https://tabalwor.com/1402/12/14/9357/
حضور هزارهها در افغانستان
حضور هزارهها در افغانستان هزارهها یکی از اقوام بزرگ افغانستان با سابقهای دیرینه در این سرزمین هستند. علیرغم حضور پررنگ در تاریخ و فرهنگ افغانستان، هزارهها در طول تاریخ با چالشها و تبعیضهای متعددی روبرو بودهاند. این مقاله به بررسی حضور هزارهها در افغانستان از منظر تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میپردازد.
هزارهها با جمعیتی حدود ۳٫۵ میلیون نفر، سومین قوم بزرگ افغانستان را تشکیل میدهند. ریشه قومی هزارهها به مغولها و تیموریان میرسد و زبان آنها فارسی دری با لهجهای خاص است.
ادامه را در ابنجا بخوانید:
https://tabalwor.com/1402/11/16/9333/