eitaa logo
تبیین حکمت های نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
108 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال تعطیل شده است. لطفا وارد لینک کانال کامل تبیین حکمت ها که در آخرین پست این کانال موجود است شده و اینجا را ترک نمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین حکمت های نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
🦋🍃🦋🍃🦋 🦋🍃🦋 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت نهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم امروز در ادامه بحث‌های شیرین حکمت‌های نهج‌البلاغه *حکمت نهم* را برای شما عزیزان آماده کردیم. گاهی وقتا دلمون می‌سوزه از اینکه چرا بعضی‌هارو بدون هیچ لیاقتی مردم تحویل می‌گیرند و بعضیا که خیلی شایسته هستند را بهشون توجهی نمی‌کنن. خیلی وقتا این‌جوریه. حتی می‌ریم بررسی می‌کنیم می‌بینیم این خوبی‌هایی که برای طرف می‌تراش اصلاً نداره. ولی به دروغ الان همه می‌گن آقا این کار مال اینه. این شعر مال این بوده، اون کتاب مال این بوده، این کار خوب، این کار... و برعکس کارهای خوبی که آدم‌های واقعا خوب انجام دادنو انگار کسی قبول نمی‌خواد بکنه. *امیرالمومنین علیه السلام* در حکمت نهم نهج‌البلاغه می‌خوان بگن که گاهی وقتا، این جابه‌جا شدن خوب و بد، نشانه اینه که طرف دنیا گرفتارش کرده یا دنیا از آلوده کردنش ناامید شده، کدومه؟ یعنی گاهی وقتا آدما این‌قدر بد می‌شن دنیا با تمام ویژگیاش میاد سمت اینا. چنان اینا رو مشغول خودش می‌کند مشغول می‌کنه، که فکر کنند خدا هوای اینا رو داره. در حالی‌که *نه، اینا دنیازده شدند.* یکی از نشانه‌های کسانی که دنیا زده شدند اینه که خوبی‌هایی که اصلاً انجام ندادندو مردم به اینا نسبت می‌دهند. مثال بزنم راحت‌تر: یه کسی تا الان آدم عادی بوده سلامشم جواب نمی‌دادند. حالا شده مدیرکل فلان، شده رئیس فلانجا، شده مسؤول فلانجا، مردم چنان با آب و تاب ازش تعریف می‌کنند تحویلش می‌گیرند و حتی کارشون به جایی می‌رسه که کارهای خوبی که دیگران انجام دادنو به دروغ به اینا نسبت می‌دهند. اینقدرم نسبت میدن باورشونم می‌شه. برعکس کسی که دنیا نتونسته فریبش بده چون مقامی نداره، پستی نداره، شهرتی نداره، سرو صدایی نداره مردم حتی کارای خوبشم نمی‌خوان ببینند. *خوب این برای ما چه درسی داره؟* ۱- پست و مقام و شهرت و چهره و پول و ثروت و این حرفا هیچ کدام دلیلی بر این نیست که ما بخوایم بی‌خود و بی‌جهت تملق و چاپلوسی در مقابل دیگران داشته باشیم. اون آقا یا اون خانم فارغ از این مقام و شهرتش خودش خوبیها و فضائلی داره ما اون خوبیها و فضائلو مدح می‌کنیم. هیچ شکی نیست. اما این که به خاطر پولدار بودن، به خاطر مشهور بودن، به خاطر رئیس بودن، به خاطر چی‌ بودن بخواهیم هی الکی فضائل بتراشیم *این نشانه نفاق آدم است* . و بعد خود اون آدم هم باید مواظب باشه‌ها. یه وقتی مردم از تو تعریف می‌کنند تو خودتم میدونی نداری، چرا باورت می‌شه. اینم نشانه دنیازدگیه.ها. حواست باشه دنیا می‌خواد فریبت بده. در روانشناسی می‌گن وقتی کسی دروغی رو زیاد به کار برد واقعا کم‌کم باورش می‌شه که این کاره است. اینقدر خودش و دیگران می‌گن، می‌گن، می‌گن که باورش می‌شه. حتی داشتیم توی همین دوران نزدیک خودمون، آدمی که یه وقت شیاطین و دشمنان اومدند کنارش جا کردند این‌قدر به دروغ بهش گفتن بابا! تو امام زمانی چرا خودتو دست کم گرفتی؟ اولش خندیده گفته: مسخره بازی در نیار برو! این‌قدر این اومده گفته، اون اومده گفته باورش شده و برای خودش یه فرقه‌ای زده. اول ادعای امام زمانی می‌کنه بعد ادعای خدایی کرده!😳 یعنی انسان نفسشه دیگه اگه حواسش نباشه... ببینین *امیرالمومنین علیه السلام* در حکمت نهم چی می‌فرمایند. می‌فرمایند: *چون دنیا به کسی روی آورد نیکی های دیگران را به او عاریت دهد.* عاریت یعنی قرض. خودش نیستا ولی به اسم این تموم می‌شه. https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
96-6-11-00-mahdavi.mp3
6.48M
تبیین حکمت نهم نهج البلاغه + پرسش و پاسخ - برنامه به توان خدا 96-6-11-00-mahdavi.mp3
🦋🍃🦋🍃🦋 🦋🍃🦋 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *ادامه تبيين حكمت نهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم در *حکمت نهم* نهج‌البلاغه حضرت می فرمایند: *چون دنیا به کسی روی آورد نیکی های دیگران را به او عاریت دهد. برعکس و چون دنیا از او روی برگرداند خوبی های او را نیز برباید.* مردم حرف خوبشم رو قبول ندارند. سابقه خوبشم رو قبول ندارن. میگن نه بابا اینجوری نبوده که! این نشانه دنیازدگی یا دنیا نزدگیه به قول ما. یعنی اگه کسی دنیا آلوده اش بکنه، می‌بردش توی توهمات، دلش خوشه برای خودش. چون دیگران دارن به هر طمعی این دروغها رو براش میگن اونم خیال می‌کنه که دااااره دیگه. و اگر کسی دنیا از فریب دادنش ناامید بشه بهش لگد می‌زنه. لگدش یکیش اینه حتی مردم بر سر زبانشان خوبی‌های او را هم نمی پذیرند. خب! چکار باید کرد؟! خوشحال باش دیگه! خوشحال باش! اگه اینجوری شد بفهم دنیا نتونسته فریبت بده. آخه حرفای منو به اسم دیگران چاپ بکنن؟ خب چاپ کنن. اون اشتباه خودشو می‌کنه تو چرا نگرانی؟ مگه حرفا مال تو نیست؟ اونی که باید بدونه این کتاب مال کیه اون می‌دونه. اونی که باید بدونه این مسجدو کی ساخته( اون می‌دونه). میگن هارون الرشید برای ریاکاری مسجد بسیار بزرگی رو داد ساختند. فقط کاشی سردرش مونده بود بسازند و بنویسند *مسجد هارون الرشید* که شبانه بهلول اومد نردبونو گذاشت و نوشت *مسجد بهلول* . صبح اومدند دیدند، گرفتنش. گفتند مرد حسابی ما این‌همه خرج کردیم تو اسم خودتو نوشتی؟ بهلول گفت: دیدین برای خدا کار نکردین؟ اگه برای خدا ساختین چه فرقی می‌کنه اسم کی باشه!؟ خدا در قرآن فرموده: *« اِنّٰـا لَـهُ کــٰاتِبُون »* ما می نویسیم. تو چرا نگرانی؟ *دوستان عزیزم!* *از الان عادت کنید نفستون اینقدر غنی و قوی باشه خیلی براتون مهم نباشد حتما اسم شما را ببرند یانه. دست شما بالا بره یانه.* *بگن این کار خوبو این کرده یا نه. بگو من یه کسی داره مینویسه نامه اعمال منو که همان بدونه بسه. حالا دیگران فهمیدند فهمیدند نفهمیدند روی من چه اثری داره.* https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
تبیین حکمت های نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
حکمت دهم
🎀🍃🎀🍃🎀 🎀🍃🎀 🎀 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت دهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم قبل از اینکه وارد مبحث *حکمت دهم* نهج‌البلاغه بشیم نکته ای را یادآوری کنم. اگر خاطرتان باشه من در مناسبتی *حکمت* را یه توضیح خودمونی دادم. عرض کردم اون چیزی است که شاید اگر علمی بهش نگاه کنیم می‌گیم خوب این که معلومه دیگه. اما وقتی قلبی بهش نگاه می‌کنیم می‌گیم عجب! چرا ما به این توجه نکردیم؟! عجب! مثلا وقتی شاعر می‌گه بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین/ کین اشارت ز جهان گذران ما را بس. عه! ما اینهمه کنار رودخونه رفتیم چرا دقت نکردیم؟! ربط رد شدن آب به رد شدن عمر. حکمته دیگه. یعنی رفتی لب رودخونه بشینی خربزه بخوری یه دفعه حواست رفت، عجب! عمرم داره به همین سرعت میره ها!! این حکمته که قلب انسان را قلقلک می‌ده. قلب انسان رو بیدار می‌کنه. قلب انسان رو سرحال می‌کنه. به خاطر همین در روایات ما تو بحث‌های فقهی هست که شعر خوندن شب جمعه کراهت داره مگر اینکه شعری که توش حکمت باشه. چرا چون یک موعظه است دیگه. منو بیدار می‌کنه. خیلی عجیبه. یعنی هر چیزی که به ما حکمت می‌ده. تو نهج البلاغه ان‌شاء‌الله می‌خونیم بعدا که حکمت اصلا گمشده مؤمنه. همش دنبالشه. گمشده یعنی چی؟ من مثلا خدای نکرده بچه‌مو گم کردم همه جا سر می‌زنم تا پیداش کنم. وقتی پیدا کنم چه حسی بهم دست میده می‌گم خدا رو شکر بریم؟ یا نه یه دو ساعتی اونجا می‌شینم فقط از ته دل یا می‌خندم یا گریه می‌کنم.‌ قلبم میگه آخیش پیداش کردم. حکمت تا تو قلب مؤمن نیاد نه حکمته آروم و قرار داره، نه قلب مؤمن. لذا‌ دوستان عزیز و نوجوانانم! بیایین تا می‌تونین به این نهج‌البلاغه بچسبید و قلباتونو با حکمت‌های امیرالمومنین آرامش بدید. آرامش! واقعا انسانو سرحال می‌کنه. امروز ما سر سفره یکی دیگه از این حکمتهاییم. امیرالمومنین علیه‌السلام می‌خواد به ما بگه که ببین تو می‌تونی دو جور با مردم رفتار کنی: یکی اون کسی که تا میاد وارد خونه بشه همه میگن وای دوباره اومد! برج زهرمار! تا می‌ره تو جمع رفقا میگن آقا سریع بریم. اومد! آقا کار داریم! ببخشید! خداحافظ! تا نیستی مسافرت طولانی می‌ری می‌گن الحمدلله یه دو سه ماهی از شرش راحتیم. نفس راحتی کشیدیم. یکی اینه که مردم از بودنت زجر می‌کشند از نبودنت خوشحال می‌شن. یکی برعکسه. ۱۰ دقیقه دیر می‌کنه خونه نمیاد همه می‌گن وای اتفاقی نیفتاده باشه؟ مشکلی براش پیش نیومده باشه؟ بابا! دو سه روز فلانیو‌ ندیدیم نکنه مشکلی براش پیش اومده؟ مسجد نمی‌بینیمش دنبالش می‌ریم مدرسه وقتی دیر میاد نگران می‌شیم. اینقدر باید قشنگ زندگی کنی که این‌جوری باشی! تا هستی همه با ذوق و شوق دنبالت باشن. خدای نکرده یه روزیم از این دنیا رفتی هر وقت یاد تو افتادند بدون ریاکاری از ته دل گریه کنند برات. بگن بابا اگه مرد بود اون بود. چه رفیقی بود! چه انسانی! شهید محسن حججی یکی از این انسانهای شریف بود که اینچنین اثرگذار بود. امیرالمومنین علیه‌السلام میگن راهبرد خوبیه ها! اگه بهش برسی. با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما اشک بریزند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما بیایند. اینجوری باشین. چه جوری می‌شه به این راهبرد عمل کرد؟ اینکه آدم خوب باشه دیگه. خیلی راحت! خوب باشه. خوب بودن یعنی چی؟ هر جایی یه معنایی داره: ما داریم نهج البلاغه می‌خونیم کنار قرآن تا خوب بودنه رو یاد بگیریم. آن جایی که همه نامردی می‌کنند وقتی مردانگی کردی خیلی خوبی! آنجایی که همه می ترسند نترسیدی خیلی خوبی! اوجایی که همه بخل ورزیدند دست نکردند توی جیبشون کمک کنند تو خالصانه کمک کردی خیلی خوبی! اونجایی که همه‌ عیبای کوچولو کوچولوی ما رو رفتن درآوردند تو بوق کردند تو عیباهای درشت درشت ما را پوشوندی خیلی خوبی! اونجایی که همه پشت ما رو خالی کردند تو پشت ما رو گرفتی خیلی خوبی! خوبی که چیزی عجیب و غریبی نیست؟! دوستان عزیز و نوجونم! مردم بزرگوار! بیایید با هم قرار بذاریم از الان برای بعد از مرگمون یه تصور بکنیم. من پیش خودم بگم: آقای مهدوی خدا وکیلی اگه همین الان تو بیفتی بمیری از خانواده ات فامیلت همسایه‌ات، رفیقات بیننده‌هات تو رو می شناختند خوشحال می‌شند؟ یا لااقل بی تفاوتند می‌گن خدا رحمتش کنه. آیا نه میگن آقا نگو اصلا باورم نمیشه یاد مون می افته آدم نابود می‌شه. اگر این دومی هست خوش به حالت! اما اگه اولیه حالا که نمردی خدا گفته می‌خواستم امروز از دنیا برمت! بهت یه وقتی دادم برو ببینم چیکار میکنی؟! بچه ها از همین الان شروع کنید! پدر و مادراتون اطرافتونن همین الان بیفتید پاشونو ببوسید. وای! من یه فیلم دیدم از شهید حججی! فیلم خداحافظیش تو خونه است! اول می‌ره سراغ مادرش. دستش رو که میبوسه صورتشو می‌بوسه
تبیین حکمت های نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
حکمت دهم
می افته یه دفعه پاشو می‌بوسه. پدرشم خیلی سعی می کنه که نذاره پای پدرشم می‌بوسه. بچه‌ها بسم الله! همین الان شروع کنید. دست و پای مادرتون و پدرتون رو ببوسین. برین دنبال کاراتون. از این به بعد هم جوری باشید که بهترینه. جوری باشید که خاطره بشه. جوری باشید که تا هزار سال بعد مرگتونم از گوشه چشما اشک جاری بشه. یعنی قلبش داره میگه خیلی دلم براش تنگ شده! خیلی! ان‌شاء‌الله همه ما این‌جوری باشیم که با مردم آن گونه معاشرت کنیم که اگر مردیم بر ما گریه کنند و اگر زنده بودیم به هر بهانه بخوان بیان سراغ ما، زنگ بزنند، پیام بدند، احوال بپرسند. داشتیم رد می‌شدیم گفتیم احوال شمارو هم بپرسیم. ان ‌شاءالله همه ما این‌جوری باشیم! ادامه دارد ... https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🎀🍃🎀🍃🎀 🎀🍃🎀 🎀 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *ادامه تبيين حكمت دهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم در ادامه تبیین *حکمت دهم* نهج البلاغه شریف، یکی از نکاتی که در اجرای راهبرد معرفی شده از سوی امیرالمومنین علیه السلام باید مورد توجه قرار گیرد در حکمت ۴۰۱ نهج البلاغه بیان فرمودند: *با مردم در آداب و رسومشان همراهی کنید* . آن دسته از آداب و رسومی که با عقل و شرع مغایرتی ندارد. یا علی علیه السلام در حکمت ششم توصیه به خوشرویی کردند. فرمودند البشاشة حبالة المودة. *خوشرویی ریسمان دوستیابی است و با مردم خوش رو باشید تا مردم دوست داشته باشند با شما معاشرت کنند.* و‌ اساسا این مودت و دوستی رو در حکمت ۱۴۲ نهج البلاغه نیمی از عقلانیت می‌دانند. التودد نصف العقل. دوستی کردن نیمی از عقل است. یا در حکمت ۵۰ نهج البلاغه شریف حضرت یه تعبیر عجیبی دارند می‌فرمایند: قلوب الرجال وحشیه. و من تالفها اقبلت علیه. *قلب‌های انسان‌ها از هم گریزانند به صورت عادی* . چون هر کسی حب نفس دارد و حب ذات دارد و اگرم خودسازی نکرده باشه اون فردگرایی و منیتش باعث میشه از دیگران خیلی فراری باشند. چه جوری میشه اینها را به دست آورد؟ فرمود هر کی با اینها انس بگیره دلها بهش رو می‌کنند اقبال نشان می‌دهد در قلبش رو به سمتش باز می‌کند کنایه از اینکه اونو دوست می‌دارند می‌پذیرند. پس *با مردم انس گرفتن* یکی دیگه از اون راهبردهای معاشرت پسندیده است. یا در حکمت بیست نهج البلاغه می‌فرماید که *از لغزش جوانمردان درگذرید* . ببینید مردمی که باهاشون زندگی می‌کنیم مثل خود ما, غالبا کسانی هستند که تلاش می کنند در چارچوب عقل و شرع و قانون زندگی کنند و اگر خطایی از دستشون سر زد اخلاق الهی و توصیه‌های علوی به ما یاد داده که خطای آنها را بپوشانیم و در گذریم. فرمود از لغزش جوانمردان درگذرید چرا زیرا جوانمردی نمی لغزد مگر آنکه دست لطف خدا او را بلند می‌کند. یعنی خدا بناش بر اینه که جوانمردان را دستگیری کنه. شما چه جوری می‌خواین برخلاف بنای الهی رفتار کنین. از کارهای قشنگی که در خاطره ها تا ابد می‌مانه اینه که فلانی از اشکال ما خبر داشته اما هیچ وقت رو نکرد. جوانمرد یعنی چی؟ یعنی کسی که شما معمولاً ازش خوبی‌ها دیدید. عادتش، بناش بر خوبی کردنه، درست زندگی کردنه، خود شخص جنابعالی هر چی به ذهنت میاری میبینی ازش جز خوبی سراغ نداری. هر چقدر در رفت و آمدها، سوابقتون جستجو می کنید می‌بینید ازشون معمولا خوبی دیدید. در معاشرت با دیگران هم همین دیده میشه که این آدم خوبیه آدم متینیه، آدم با شخصیتیه، آدم مردم داریه، این جوانمرده. مروت داره، مروت! خب اگه یه جایی پاش لغزید ما باید چکار بکنیم؟ چکار باید بکنیم؟ یکی از وظایف ما رو‌ حضرت در حکمت بیست نهج البلاغه بیان کرده: می فرماید اولا از لغزشش در گذرید. بعد جوری در گذرید که انگار از اول اصلا اتفاقی نیفتاده. نه اینکه خب! دیگه حالا این دفعه رو ... نه! جوری با عزت ازش بگذرید که اصلا آب از آب تکون نخوره. این تازه یکی از رفتارهای هست که ما باید به عنوان مومن نسبت به لغزش های جوانمردان داشته باشیم. یکی دیگه اینه که باید اینقدر روی نفسمون کار کنیم که اگر خطای محرزی هم دیدیم از مومنی، هرگز در نوع نگرش ما به او و نوع رفتار ما کوچکترین تغییری ایجاد نشه. خیلی خوبه که از الان به کودکانمان یاد بدیم اگر کسی خطایی کرد بگیم آدم خوبیه ولی کار بدی کرد. باید دعا کنیم که دیگه کار بد نکنه. این که ما سعی ‌کنیم درون خودمان را چنان محکم بسازیم نسبت به مومنین که اگر حالا یک لغزشی هم ازش دیدیم منکوبش نکنیم در ذهن خودمون حتی، منفورش نکنیم. نگاهمون بهش عوض نشه. حتی نگاهمون از درون، چه برسه به رفتارمون و امثال این. مراقبت بکنیم. اینا مربوط به جوانمردانه. بالاتر از این دو، اونجاییست که در دین به ما دستور داده شد که کار خطاشو تا اون آنجایی که امکان داره توجیه به خیر کنید. بگید شاید حواسش نبوده شاید اونجوری بوده، شاید خواسته اونو بگه. در روایت هست که *خطای مومن را تا ۷۰ محمل توجیه کنید* . ۷۰ هم عدد نیست در اینجا، یعنی خیلی! کنایه است از کثرت, یعنی تا میشه کار مومن رو توجیه کنید تا میتونیم توجیه کنیم که منظورش این نبوده. در سیره اهل بیت علیهم السلام بارها و بارها چنین مسایلی را دیدیم. خیلی سخت گرفته خدای عالم که همه این گناهان و‌ ثوابها در محضر او و در چهارچوب شریعت او انجام میشه بناش بر اینه که نشه ثابت کرد جرم یک مومن و گناه یک مومن و یک انسان آبرومند رو. ولی ما انگار بنامون بر اینه که به همدیگه همینجور تهمت بزنیم. بابا! یه کمی انسان باشیم! یک کمی مومن باشیم! یک کمی نهج البلاغه ای باشیم! از ویژگی های انسانهایی که اگر هزار سالم از دنیابروند آدم دلش...
با اوناست یکیش همینه که خطاهای ما رو‌ دیدند هم پوشوندند, هم در دلشون سر سوزنی نگاهشون و رفتارشان با ما فرق نکرد, حتی اگر کسی اومد پیششون گفت هزارتا توجیه برایش درست کردند, ذهن دیگران را هم پاک کردند. این یک زندگی شایسته است. چقدر خوبه دیگران براساس این خلقیات پیش ما احساس امنیت بکنند. ما عیب‌جویی نمی‌کنیم که ایرادشونو در بیاریم. اگر به وقتی ایرادی هم ظاهر شد سعی می‌کنیم نبینیم اگر هم دیدیم سعی می‌کنیم بپوشانیم. وقتی پوشوندیم فراموش کنیم اگر کسی خواست رو‌کنه دفاع کنیم از ایشون و توجیه کنیمو ... خب اینها می‌مونه در دل انسانها می‌مونه انسانها احساس می‌کنند می‌چشند خوبیها رو و این باعث می‌شه ما همیشه در دل مردم باشیم حتی اگر هزار کفن پوسیده باشه. https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
🦋🌴🦋🌴🦋🌴 🦋🌴🦋🌴 🦋🌴 🌴 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 *تأمل در نهج البلاغه* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹🌐🌹 *تبيين حكمت یازدهم* : بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم *امیرالمومنین علی علیه السلام* فرمودند: *اگر بر دشمنت دست یافتی بخشیدن او را شکرانه پیروزی قرار بده.* گاهی ممکنه من و شمام به اشتباه، خیال کنیم که وقتی میگن خدا نعمت می‌ده یا به کسی نعمت دادند یا اگر این کار رو کنی نعمتی نصیبتون میشه نعمت لزوما یه چیزیست که به ما بدهند و قابل حس باشه. اولا: نعمت اصلاً به این معنی نیست که یه چیز خاصی رو به شما بدهند مستقیم، ثانیا: همه نعمتهام که محسوس و ملموس لازم نیست باشه. مثلا محبت شما را به دل دیگران بیندازند این نعمت نیست؟! مثلا شما یه دفعه ای از غصه ای به شادی دلتون منتقل بشه این نعمت نیست؟! این اولا. ثانیا همه ما به فطرت خودمون که مراجعه می‌کنیم می‌فهمیم که اگر نعمتی کسی به ما داد باید شکرشو به جا بیاریم. شکر نعمت و شکر نعمت دهنده و منعم واجبه، واجب عقلیه، حالا *امیرالمومنین علیه الصلوة و السلام* پرده برداری می‌کنند از یک نعمتی که چه بسا اگر حضرت این رو به ما نمی‌فرمودند ما اصلاً باور نمی‌کردیم که این هم یکی از مصادیق نعمته. اون نعمت چیه؟! اینه که یک کسی به شما ظلمی کرده خدایی نکرده و شمام از طریق قانونی محکومش کردی و به چنگ آوردیش، حالا می‌تونی قصاص کنی. حالا می‌تونی طبق قانون تقاصتو بگیری. حالا می‌تونی تو هم تلافی بکنی. این یه نعمته؟! چی نعمته؟ همین که تو دست پیدا کردی به دشمنت، سلطه پیدا کردی به کسی که به تو ظلم کرده این نعمته! عه! آقا این چه نعمتیه؟! چیزی به ما نرسیده؟! رسیده! این که خداوند تویی که ناامید بودی که یه روزی این کسی که حق تو رو خورده را به دام بیندازی و گرفتار قانون بکنی، امروز تو رو مسلط کرده دیگه. کی این کارو کرده؟! خدا! خوب این یه نعمته، از اون نعمت های ویژه ولی پنهانه، وقتی نعمت شد قانون دوم باید عمل کنی. قانون دوم چی میگفت؟! می‌گفت شکر نعمت واجبه. حالا شکر نعمتِ تسلط پیدا کردن بر دشمن بر کسی که به ما ظلم کرده چیه؟! بخشیدنشه. عفوه ، گذشته، اگر گذشت نکنیم چکار می‌کنیم؟! هیچی. قصاص می‌کنیم. با قصاص کردن که ما کار بزرگی نکردیم. نعمتی که خدا داد رو استفاده نکردیم. یعنی اگر انسان هیچ اخلاق الهی هم نداشته باشه خب می‌ره قصاص می‌کنه. *اما حالا که خدا نعمت دست یابی به دشمن رو به ما داده شکرش و قدردانیش به اینه که از اون خطاکار بگذریم. و عفوش کنیم* . https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
بسمه تعالی با سلام و احترام خدمت دوستان همراه در کانال🌸 با توجه به رفع مشکل کانال اصلی در صورت تمایل به دنبال کردن مابقی مطالب مربوط به: « تبیین حکمت های نهج البلاغه» لطفاً پس از عضویت در کانال زیر👇👇👇 @tabeen_hekmat_nahjolbalaghe_arfa می توانید اینجا را ترک کنید. در آدرس 👆👆👆👆 مطالب به طور کامل موجود است. یا علی