eitaa logo
جهاد تبیین
126 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
2هزار ویدیو
8 فایل
بزرگترین سرمایه،بالاترین اسراف!!!! #مهمترین اسراف؛ اسراف عمر است..نه اسراف‌ آب‌ ونان.. بدترین‌ مثالِ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵طی دو سه هفته اخیر،  بی سابقه ترین حملات سایبری به کشور انجام شده یعنی وقتی ما حواسمون تو اتفاقات کف خیابون بود 🟡بر و بچه سایبری و امنیتی کشور داشتن این حملات رو دفع می‌کردن از گروه‌های هکری مانند آنانیموس تا عدالت علی و خود واحدهای سایبری سرویس های اطلاعاتی و امنیتی و... همه و همه داشتن میزدن 🔵به جرات میگم جنگ احزابی در فضای سایبری ما در حال انجامه 🟡از طرفی مردم بخاطر پایین بودن سرعت اینترنت و مسدودی برخی شبکه های اینترنتی ناراحت بودن و نهادهای امنیتی باید مراقب میشدن در همین فضا ارتباطاتی برای خرابکاری شکل نگیره  🔵از طرفی هم این نامردها به سیستم‌های دولتی و حتی Domain ها هم رحم نکرده و بی محابا حمله میکنند 🟡خدا میدونه جنگ احزابی که الان در حوزه سایبری داره انجام میشه از صدها برابر فتنه خیابانی مهمتره 🔵به طور مثال عرض کنم اگر خدا نکرده بتونن به سیستم بانکی دسترسی پیدا کنند و هیچکاری هم نکنند،  فقط سیستم‌ها رو از کار بیندازند میدونید چه اتفاقی میفته؟ 🟡یا به سیستم برق رسانی کشور دست پیدا کنند و به یکباره برق رو قطع کنند میدونید چی میشه؟ 🔵انصافا بچه های مظلوم امنیتی هم تو خیابون دارن مورد هجمه قرار میگیرن و هم تو فضای سایبر دارن جانانه دفاع می‌کنند 🟡اگر گاها می‌بینید که دسترسی ها رو کم می‌کنند برای اینه که بتونن بهتر. رصد بکنند و دشمن نتونه خرابکاری کنه 🔵واما یه موضوع مهم دیگه دقت کردید خیلی از این بلاگرهای و اینفلوئنسرها و واینرها دارن تو فضای مجازی مثل اینستاگرام میگن که هیچکس سمت اپلیکیشن های داخلی نره میدونید چرا؟ 🟡چون نمی‌خوان اولا بازار خودشون خراب بشه دوما چون دشمن به این فضا این مخاطب نیاز داره 🔵دیدید که در این فتنه اخیر خیلی از پیجهای این بلاگرها در خدمت دشمن دراومد چون اصلا خودشون ساختن برای همین مواقع و الان هم نمی‌خوان این رو از دست بدن چون در اپلیکیشن‌های داخلی هیچ کنترلی روی فالوررها ندارند 🟡به همین دلیل توصیه اکید میکنم برای اطمینان خاطر حتما در یکی از این شبکه های داخلی هم عضو بشید 🔵دیدید که تخریب می‌کنند که اپلیکیشن‌های داخلی تیک سوم داره و فلان.... اینها از خودشون خبر ندارن 🟡حداقل مایی که الان داریم تو این حوزه کار می‌کنیم می‌بینیم که وضعیت امنیت اطلاعت نرم افزارهای خارجی بسیار خرابتره در ضمن کسی که خلافی نکرده و اشتباهی مرتکب نشده حتی اگر تیک سوم هم داشته باشه که نداره چرا باید ناراحت بشه چند درصد مردم مگر خلافکاران که باید بترسند؟ 🔵از طرفی ان شاالله به زودی این کمبود هم حل خواهد شد و شاهد ظهور اپلیکیشن های عالی خواهیم بود 🟡با اطلاع عرض میکنم که نرم افزارهایی که داره تولید میشه هم ردیف و حتی بالاتر از نمونه های خارجی خودشه به امید اونروز... 2⃣ پایان
🔻طریقۀ دیکتاتوری، طریقۀ گفتگو 🖋 مهدی جمشیدی ۱. نظر قطعیِ امام خمینی این بود که او بر «کرسیِ رهبری» تکیه بزند، امّا هرگز از این امر استقبال نکرد، بلکه خویش را به حاشیه راند تا حتّی در معرض چنین انتخابی نیز قرار نگیرد. در پی ارائۀ هیچ «مؤیّد»ی از سوی امام خمینی نبود تا مبادا به پشتوانۀ این‌چنین نظری، ذهن دیگران را مرعوب و به خود متمایل سازد. نگفت و نهفت و از صحنۀ بازیِ قدرت گریخت، درحالی‌که دیگرانی بودند که طلب و تمنّای قدرت داشتند، امّا چنین «برگ برنده»‌ای در اختیار نداشتند. آری، او به‌دنبال رهبریِ امّت نبود، امّا «تقدیر» چنین می‌خواست. ۲. آن‌گاه که به قدرت دست یافت، «مخالفان» و «منتقدانِ» پیشین خویش را قلع‌وقمع نکرد و از قدرت نراند، بلکه با همۀ آنها مدارا کرد و از درِ لطف و مرحمت وارد شد. او در پیِ آن‌همه ظلم و جفای نخست‌وزیرِ دهۀ شصت برنیامد و بر او نتاخت و از او انتقام نگرفت. اگر در گذشته که رئیس‌جمهور بود، صبر ورزید و مدارا کرد، اینک که رهبر شد، بسیار بیش از آن‌هنگام، طریق «پدرانه» و «دوستانه» را در پیش گرفت و موافقت و مخالفت با «خویش» را معیار حقّ و باطل ندانست. ۳. او «ولیّ‌فقیه» است و «نائب امام معصوم»، امّا هرگز برای خویش، «قداست» نمی‌تراشد. مبدأ «مشروعیّت» است، امّا بر دین و مردم اصرار می‌ورزد و از خویش سخن نمی‌گوید. می‌گوید نه‌فقط قابل‌مقایسه با حضرت امیر نیست، بلکه از قنبر، غلام آن حضرت نیز فروتر است. او می‌توانست «دکّان قداست‌فروشی» بگشاید و خویش را دریچۀ امام معصوم معرفی کند، امّا هرگز به‌گونه‌ای سخن نگفت و عمل نکرد که از آن، بوی الوهی و آسمانی بودن برخیزد. ۴. او همیشه به «قانون»، ارجاع داده و قانون را فصل‌الخطاب دانسته است، نه خویش را. بارهاوبارها گفته است که باید قانون، ملاک عمل باشد و نباید «بدعت‌های قانون‌گریزانه» ایجاد کرد. او نظر خودش را بر قانون حاکم نمی‌کند، بلکه حتّی آنجا که قانون برخلاف نظرش باشد، باز خویش را موظّف به «اطاعت از قانون» می‌شمارد و معترض نمی‌شود. او قانون را محترم می‌انگارد تا همگان دریابند که حتّی رهبر نیز از قانون عبور نمی‌کند. او برای خویش در برابر قانون، «استثناء» نمی‌تراشد و «تبصره» نمی‌زند و «ویژه‌خواری» نمی‌کند، بلکه همچون یک شهروند عادی، تابع و تسلیم قانون است. ۵. او قدرت را در خویش، متمرکز نساخته و خود را تبدیل به «قدرت متمرکز» نکرده است. مجال نداده که در اطرافش، «انباشت قدرت» به وجود بیاید و نهادها و قوا، «بی‌قدرت» و «صوری» شوند. از یک سو، عمدۀ بضاعت‌های نظام در دولت، تجمیع و انباشته شده است و از سوی دیگر، او خود در پی «تفویض» و «واگذاری» برآمده و بسیاری از نیروهای سیاسی و اجتماعی در قالب شوراها و نمایندگی‌ها و ... به «حضور مؤثّر» فراخوانده و قدرت در میان «کنشگران متنوّع»، توزیع کرده است. ازاین‌رو، امروز با «قدرت توزیع‌شده» و «کنشگری‌های پخش‌شده» مواجه هستیم. ۶. او جامعه را نیز به‌صورت حداکثری، به «مشارکت» فراخوانده است و از نظریۀ «مردم‌سالاریِ دینی»، روایت رقیق و اقلّی نداشته است. مردم‌سالاریِ دینی به روایت او، جوهرۀ نظام است و مناسبات و معادلات سیاسی، وابسته به آن و برآمده از آن است. مردم‌سالاریِ دینی، محدود به انتخابات نیست و او «مردم‌سالاریِ انتخاباتی» را سقف و حداکثرِ مشارکت مردم در قدرت و تدبیر معرفی نکرده است، بلکه بر «مردم‌سالاریِ پساانتخاباتی» نیز اصرار ورزیده و فروع و اضلاعی را نیز برای حضور و فاعلیّتِ مردم در دورۀ پساانتخابات عرضه داشته است. او خواهانِ «حضور حداکثریِ مردم» است، نه گریزان از آن. او مردم را «رقیبِ» خویش نمی‌شمارد و نمی‌خواهد با تنگ‌کردن دامنۀ انتخاب‌ها و کنشگری‌های مردم، قدرتِ خویش را تثبیت کند، بلکه «مردمی‌سازی» را سازوکارِ نافع و قطعیِ نظام قلمداد می‌کند. ۷. او یک «رهبرِ گفت‌وگویی» است؛ آن هم نه «گفت‌وگوی ساختگی»، بلکه «گفت‌وگوی واقعی». گفت‌وگویی که در آن «استدلال»، غالب است و «برهان»، تعیین‌کننده. گفت‌وگو در «شرایط برابر» و «بدون هراس از عواقب گفته‌ها». منطق او، «تحکّم» و «فرمان» و «امر» و «تحمیل» نیست، بلکه «همراه‌سازی» و «استدلال‌پردازی» و «اقناع» و «مباحثه» است. آن‌گاه که با دانشجویان دیدار می‌کند، به‌واقع «می‌شنود» و خود را در جایگاه «مخاطب مستقیم» می‌نشاند. به دانشجو حقّ می‌دهد که «صریح» بگوید و «شفاف» بخواهد و «انتقاد» کند؛ چه از او و چه از دفترش و چه از نهادهای منصوبش. هیچ‌چیز از پیش، طرّاحی نشده است و تصنّعی نیست، بلکه مجال برای «گفت‌وگوی ساختارنیافته» فراهم شده است. گفته‌های چالشی و منتقدانه نیز زیر آن سقف، محبوس نمی‌شوند و خاص آن جمع محدود نیستند، بلکه رسانه‌ای می‌شوند.
🔆زنگ عبرت: 🔴تحلیل آماری شرکت کنندگان در اغتشاشات: ♦️کل شرکت کنندگان اغتشاشات در سراسر کشور فقط ۹۰ هزار نفر بودند یعنی حتی کمتر از #۲دهم_درصد که در روزهای آخر (چند روز قبل به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسید) 🔹 تحلیل آماری دستگیر شدگان: ۹۵٪ مجرد ۸۰٪ فرزند طلاق یا مطلقه ۵۰٪ سابقه اعتیاد (مواد مخدر ، الکل و....) 🔹 انگیزه : ۶۵٪ هیجانی ۲۵٪ مالی ۱۰٪ برای بی حجابی 🔹 تحصیلات : ۸۰٪ زیر دیپلم ۲۰٪ بالای دیپلم 🔹 محدوده سنی : ۶۰٪ ‌  ۱۵ تا ۲۰ سال ۲۰٪   ۲۰تا ۳۰ سال ۲۰٪   بالاتر از ۳۰ سال 🔹 جنسیت : ۸۵٪ مرد ۱۵٪ زن (در اغتشاشی که به اسم آزادی زن بپا می‌شود، فقط ۱۵٪ شرکت کنندگانش زن بودند) 🔹 برداشت دستگیر شدگان از کشورشان ایران: کشوری مخروبه، قحطی زده، بدون حاکمیت، اشغال شده توسط روسیه و چین (ذهنیتی که فضای مجازی تحت مدیریت دشمن برایشان ساخته) 🔹 بعضی از آن ها نه تنها شهدایی مثل همت، باکری و ... که حتی حاج قاسم سلیمانی را هم‌ نمی‌شناختند. ♦️حمید رسایی 🌷🌷 بصیرت و روشنگری # دشمن شناسی # آسیب شناسی # اقتدار ایران اسلامی بهترین کانال روشنگری درگام‌ دوم انقلاب دوستان خود رو به این کانال دعوت کنید (سربازان جنگ نرم) نشر حداکثری 👇👇👇👇 🌷جهاد-تبیین روشنگری🌷 @jahad1214 ایتا
🔆 زنگ عبرت 🔴دور باطل خود ساخته ♦️دیشب شاهد پخش کلیپ سه دقیقه ای مهران مدیری از مردمی ترین بخش خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بودیم ‼️ ♦️بگذریم از اختصاص سه دقیقه زمان که به صورت معمول در این بخش خبری به مهمترین سخنان مسئولین ارشد نظام هم چنین زمانی به ندرت اختصاص داده میشود! چند سوال اساسی، ذهن را درگیر کرده که لازم است اگر مسئولی در آن سازمان، زنده است و میشنود پاسخگو باشد: ۱_دقیقا علت پخش این کلیپ پس از فروکش کردن اغتشاشات چیست؟! ۲_آیا قبل از پخش این کلیپ یکبار محتوای آن را بررسی نموده اید که خالی از هر گونه پشیمانی یا عذرخواهی نسبت به لجن پراکنیهای اخیر این به اصطلاح سلبریتی مفت خور از جیب ملت بود؟! ۳_ جناب مسئول بلدی تخیل کنی؟! میشود در همان حالت خواب و بیداری همیشگی، چند ثانیه خودت را جای خانواده های مردانی که با آتش افروزی این نمک به حرامها از دست رفتند بگذاری که با دیدن این کلیپ که محتوایش صرفا توهین به شعور ملت شریف ایران بود چه خون دلی خوردند؟! ۴_ جناب مسئول یعنی هنوز سناریوی تکراری این قماش دستت نیامده؟ که در شروع فتنه دخیل میشوند و با تمام قوا آتش افروزی میکنند و به محض اینکه دیدند تیرشان به سنگ خورده و آتشهایشان به خاکستر نشسته با مظلوم نمایی و اندکی ادای پشیمانی، ماندگاریشان برای دور بعد لیدری اغتشاشات را برنامه میریزند؟! ۵_جناب مسئول! انسان عاقل چند بار از یک سوراخ نیش میخورد؟! ۶_شما را چه شده که بدیهیات را هم نمی بینید؟! جناب به ظاهر مسئول؛ فراموش نکن تو هم دخیلی در خون کشته ها و بدان آه مظلوم دامنگیر است... امام صادق (ع) : ستمكار و كمك كار او و آنكه به ستم او راضى باشد هر سه آنان در ستم شريكند. (اصول كافى جلد 4 صفحه 28)
آیت الله قرهی: من این کد را به شما میدهم☝️🏻 کہ هرکی بخواهد به آقا نزدیک شود اولین راهش ڪنترل‌چشم است…📌 چشمِ گناه بین، امام زمان بین نمیشود :) 📚 💔
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥در عصر غیبت راهی بهتر از ولایت فقیه نداریم
اغتشاشات جنگ ترکیبی و همه جانبه دشمن [سوره الأعراف (7): آيات 16 تا 17] قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (16) ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ (17) (شيطان) گفت: پس به خاطر آنكه مرا گمراه كردى، من هم براى (فريب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو (به كمين) خواهم نشست. سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‏تازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت. ✅🔰آیت الله جوادی آملی (۱۳۹۷/۰۴/۰۷) صریحاً خدای سبحان در قرآن گفت: کار او این است گفت: ﴿لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ﴾؛ گاهی از طرف قدرت، گاهی از طرف ضعف، گاهی از طرف جلو، گاهی از طرف دنبال؛ این برای شیطان است. شیطان بیرون، شیطان اکبر را هم که دیدید الآن بهانه‌های فراوانی دارد یا به بهانه تحریم یا عناوین دیگر از راه دیگر می‌آید. اما خدا مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) را غریق رحمت کند! لطیفه‌ای دارد و آن لطیفه این است که در قرآن کریم از قول شیطان از چهار طرف نقل کرد، گفت: من از جلو و پشت سر و دنبال و دست راست و دست چپ می‌آیم؛ اما بالا و پایین را نگفت می‌آیم، ، برای اینکه بالا و پایین راه خداست؛ یا دست دراز می‌کنیم به خدا می‌گوییم خدا! یا به خاک می‌افتیم، می‌گوییم خدا. راه باز است چرا این کار را نکنیم، اگر شیطان می‌توانست این جلوی دست ما را بگیرد به خدا توجه نکنیم نگوییم خدا می‌گفت: از طرف بالا هم می‌آیم و اگر می‌توانست جلوی سجده ما را هم بگیرد، می‌گفت: از طرف پایین هم می‌آیم، این دو راه باز است، دشمن بیرون هم همین‌طور. اینکه ذات اقدس الهی در این قسمت فرمود: اگر مستقیم باشید، بگویید خدا، هم از دشمن درون، هم از دشمن بیرون شما را نجات میدهم همین است. از صدر اسلام تاکنون هر وقت ما گفتیم خدا، محفوظ ماندیم، هر وقت گفتیم هوا، مشکل دیدیم.                                                                                برای پیوستن به کانال جهاد تبیین۲ کلیک نمایید https://eitaa.com/tabiin2
🔴نخجوان باید به خاک ایران ملحق شود هر چه می کشیم از نقشه «سایکس پیکویی» است دستانی که منطقه را بین فرانسه و انگلیس و شوروی تقسیم و روی سه گسل «قومیتی»، «مذهبی» و «جغرافیایی» آنرا طراحی کرد تا همیشه با فعال کردن این گسل ها، نزاع و گسست قومیتی، جغرافیایی و مذهبی به وجود آورند. به نظرم باید کم کم به فکر بر هم زدن نظم سایکس پیکویی و بازگشت برخی نقاط مثل نخجوان به موطن اصلی باشیم. ✍ 🇮🇷✊✌️
علیرضا کرمانی: ♦️ پیام راز آلود رهبر ایران؛ که برای تشکیل تمدنی جدید باید به آن فکر کرد . اخیرا رهبر ایران یک سخنرانی در جمع نخبه‌های کشور داشته است. نخبه‌‌هایی که قطعاً بخشی از آنها در ایران خواهند ماند؛ بخشی از آنها مقصدشان غرب است، میروند که بیاموزند و برگردند، و بخشی احتمالا میهمان همان دیار خواهند ماند. او در بخشی از این سخنرانی از نخبه‌ها دعوت می‌کند که تاریخ را به ویژه در خصوص نحوه‌ی عملکرد استعمار بخوانند. او در این بخش به این اشاره می‌کند که استعمار (به ویژه فرانسه و انگلیس) از ابتدا ثروتمند نبود و ثروتِ خود را از کشورهای آسیایی به دست آوردند. ایشان اینجا میگویند: استعمار با سلاح توانست چنین کاری بکند... . 🔺 به یک پله عقب‌تر از پولدار شدن برگردید! آیت الله اینجا می گوید: یک پله قبل از آن، داشتنِ تسلیحاتِ قدرتمند است. در همین بخش از صحبت‌های رهبر ایران، این بخش از منطقِ ایران در مسئله‌ی تمرکز بر قوی شدن به خوبی عیان می‌شود. اما یک سوال؟ چطور به سلاح و سپس به ثروت برسیم؟ رهبر ایران در ادامه نکاتی می‌گوید که پاسخ به این سوال است: اروپایی‌ها ذهن‌های خلاقی داشتند و همین به آنها کمک کرد. او سپس تاکید می‌کند که پس از این مراحل بود که آنها دنیا را به سلطه گر (خودشان) و سلطه پذیر (ملت‌ها) تبدیل کردند... . 🔺 یک سوال اینجا ذهن را درگیر می‌کند: بر اساس منطق ایران، آیا قرار است خلاقیت به خرج داده، از ذهن خود استفاده کنیم، قدرتمند و سپس ثروتمند شویم تا ما هم وارد جمع شویم؟ در پاسخ به این سوال ذکرِ یک نکته ضروری است: دقیقا هدف ایران از چه بود؟ چرا هیچ وقت آیت الله خمینی زیرِ بارِ کلمه ی "انقلابِ ایرانی" نرفت و روی "انقلابِ اسلامی" تاکید داشت؟ 🔺 چرا از بعد از سال ۵۷ ایران مانند کشوری که قصدِ اتحادِ ملت‌ها و احیا تمدنش را دارد، مدام از منطقه حرف زد و مدام فلسطین و لبنان کرد؟ پاسخ ساده است: تنها راه نجات ما در جهان کنونی این است که از موضعِ خارج شویم. آغازِ راه ما دقیقا شبیه همانی ست که استعمارگران رفتند. باید با ابتکار عمل، قدرتمند شدن و ثروتمند شدن این راه را برویم. 🔻 وقتی ما از موضعِ سلطه پذیر خارج شدیم حالا دو راه داریم: 🔸 اولی اینکه سلطه‌گر شده و ملت‌های همسایه را سلطه پذیر کنیم! 🔸 دومی این است که نماینده‌ی ملت‌های سلطه‌پذیر شده و پرچم را در برابر سلطه گران به نمایندگی از آنها بلند کرده و ملت‌های خاورمیانه را هم از موضعِ سلطه پذیر خارج کنیم. ایران کدام رفتار را در پیش خواهد گرفت؟ اگر به رفتار ایران در قبال مسئله‌ی فلسطین، ، بسیج مردمی عراق ، انصارالله یمن و حاکمیت و ... نگاه کنید، پر واضح است که ایران راه دوم را در پیش گرفته است. 🔺 سید علی حسینی خامنه‌ای نقشه را درست ترسیم کرده؛ بازی را درست فهمیده. ما باید با تمام توان از موقعیت سلطه پذیر خارج شویم. برای این مهم باید بی حد ابتکار عمل به خرج داد سپس به شکلی غیر قابل تصور قدرتمند شد بعد باید تلاش کرد که ملتی ثروتمند را پیش روی جهان بگذاریم و بعد عالم را برای پذیرش نظمی جدید آماده کنیم. 🔸 آیا چنین چیزی از ایران بر می آید؟ مراجعه به تاریخ نشان می‌دهد که ما قرار نیست کار جدیدی بکنیم، می‌خواهیم به اصل خودمان برگردیم؛ مراجعه به امروزمان هم نشان می‌دهد که این توان در ما وجود دارد... باید دعا کنیم خداوند این بار سنگین را بین تمام ملت‌ها، روی دوش ما قرار دهد... ✍     
چگونه خبر درست را از خبر جعلی تشخیص دهیم؟ بررسی کنید: 1-  خبر را چه کسی نوشته است؟  در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار واقعی، که قابل‌پیگیری باشد به‌عنوان مرجع و منبع خبر گفته می‌شود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. 2-  خبر چه چیزی می‌خواهد بگوید؟ خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولاً آن را به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل‌پیگیری باشند، می‌گوید. درحالی‌که خبر ساختگی منبع دروغین، نشانی اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل‌پیگیری، و یا با استناد به مطالب مشابه غلط‌انداز دیگر می‌گوید که با اندکی کندوکاو و ژرف‌نگری، نادرستی آن قابل‌تشخیص است. 3-  خبر چه زمانی منتشر شده است؟  حتماً به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمه‌های «خبر فوری» در خبر برمی‌خورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است. 4-   خبر در کجا منتشر شده است؟ خبر درست و مهم، حتماً در خبرگزاری‌ها و وبگاه‌های مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر می‌شود. اگر خبر را برای نخستین بار در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید. 5-   از خواندن خبر چه احساسی به شما دست می‌دهد؟  خبر ساختگی مثل همه‌ی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در سه خبرگزاری و یا رسانه‌ی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.  سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهید....  عادتِ فوروارد كردن مطالبي كه به دستتان می‌رسد را به حداقلِ ممكن برسانيد و اگر حوصله‌ی ارزيابي مطلبي را ندارید، «چرخه‌ی اخبارِ نامعتبر» را با فوروارد نکردن آن خبر قطع کنید.  اگر توان ارزيابي نداريد از فوروارد كردن مطالب پرهيز كنيد. منبع پایگاه اطلا‌ع‌رسانی پلیس فتا برای پیوستن به کانال جهاد تبیین۲ کلیک نمایید https://eitaa.com/tabiin2