🔴معارف حسینی (ع)، مرحلهای بالاتر از عزای حسینی (ع)
🔹 وقوع نهضت عاشورا در سال ۶۱هجری و برگزاری مجالس یادبود و عزای حضرت سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ، درسها و بهرههای فراوانی را برای امت رسولالله (ص) تا به امروز، به همراه داشته است. از این میان، برخی درسها، دارای سطوح معرفتیِ پایینتر و برخی دیگر، دارای سطوح معرفتیِ بالاتری است و بسته به درجهی معرفت و اِدراک مخاطب، این سطوح، متغیر و سیّال خواهد بود.
🔰 برای مقایسهای ملموستر، بد نیست به دو قِسمِ کلّیِ مجالس حسینی (ع) اشاره شود که در جامعه امروز ما قابل مشاهده است:
1️⃣ در برخی مجالس عزای حسینی (ع)، علیرغم آنکه برخی معارف و درسهای #کربلا هم مختصراً ذکر میشود، اما تکیهی اصلیِ مجلس، بر گرفتنِ «گریه، فریاد و وقتِ حداکثری» از مستمع است! اینکه مدّاح مجلس، برای اخذِ بیشترین حجم اشک از مخاطب خود، به انواع و اقسام روضهها متوسل میشود تا مجلس را گرمتر کند؛ زیرا که رونق هرچهبیشترِ مجلس را در این نوع رفتار میجوید! یا اینکه دائماً مستمعینِ خود را به نالهها و فریادهای بیشتر و بلندتر تهییج میکند؛ یا مجالسی که حاضرین در جلسه ـ که در بینشان، بچههای خردسال و افراد سالخورده نیز هستند و طبعاً حوصله و طاقت کمتری برای تحمل اینگونه برنامهها دارند ـ را ساعتهای طولانی معطّل نگه میدارند تا نهایتاً بر سر سفرهی امام (ع) مهمان کنند!
🔻رفتارهایی از این دست ـ که متأسفانه در روزگار فعلی، کم هم نیست ـ نشان از این واقعیت دارد که در اینگونه مجالس، تمرکز اصلی، بر گریه و آهونالهی حداکثری بوده و آنطور که شایسته است، به مؤلفههای مهمتر و عالیترِ نهضت حسینی (ع) بها داده نمیشود.
2️⃣ در قِسم دوم مجالس، در عین حال که به گریهی بر سیدالشهدا (ع) بهای لازم داده میشود، اما محور اصلیِ مجلس، نه گریه بر مصیبت امام (ع)، بلکه بیان معارف نابِ حسینی (ع) است. در چنین مجالسی، الزاماً سعی نمیشود که گریه و نالهی مخاطب، به هر نحوی و با تمسک به هر شیوهای در آید و به جای آن، سعی بر این است که مفاهیم و معارفی والاتر بیان شود؛ مفاهیمی بسیار فراتر از درد و مصیبت، شمشیرزنی و خونریزی، تیرخوردن و مثله شدن، ذکر روضههای مکشوف و دردآور و… در چنین مجالسی، اهتمام گوینده و شنونده بر آن است که از لایههای سطحیِ مجالس سیدالشهدا (ع) ـ که همان «عزای حسینی (ع)» است ـ عبور کرده و به لایههای عمیقتر و عالیترِ مجالس که همانا «معارف حسینی (ع)» است، نائل شود. در چنین رویکردی، معارف ناب حسینی (ع) و نورانیتِ ساطعشده از آن، آنقدر چشمها و دلهای مخاطبین را به خود خیره میکند که دیگر، رنجها و تألّمها، جایی برای خودنماییِ بیشازحد پیدا نخواهد کرد.
🔹 به واقع، اگر مبتنی بر مجالسِ قسم دوم، بپذیریم که عاشورا دارای ابعادی بسیار والاتر از دردِ نیزه و شمشیر نیز بوده، پس دیگر چه لزومی دارد که تمام انرژی و وقت مخاطب، به جای کسب معارف اهلبیت و صفات حسینی (ع)، صَرف ساعتهای طولانیِ مجالس کمبهره شود؟! به راستی در شرایطی که کشور، در عرصههای مختلفی همچون اقتصاد، فرهنگ و… با جبهه باطل ـ و در رأس آن آمریکا ـ در حال مبارزه است، نیاز حقیقی جامعهمان چیست؟ آیا نیاز امروز جامعهی ما برای تربیت سربازان و افسرانی آمادهبهرزم جهت شرکت در جنگهای پیچیدهی عصر حاضر (جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی و …)، صرفاً با گریاندن و درآوردن ناله و فریادِ حداکثری مرتفع خواهد شد یا با تعلیم و تربیت او در مجالس حسینی (ع)، آن هم از طریق واجد شدن صفات و درسهای کربلا؟! پرواضح است که امروز، درسهای بیشمارِ دریای معرفتِ عاشورا، در قیاس با باریکهی آبِ عزاداریِ طولانی و فرسایشی برای سیدالشهدا (ع)، جوانِ ما را بیشتر سیراب خواهد کرد!
💢 نکتهی پایانی آنکه هرقدر شرایط و مقتضیات زمانه پیچدهتر، آزمونهای الهی سختتر و آتش دشمن علیه جبهه حق سنگینتر شود (در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و…)، لزوم بهرهمندیِ آحاد امت از قسمِ دوم مجالس حسینی (ع)، بیشازپیش احساس خواهد شد و این نکته، شاهکلیدی است که باید در سیاستگذاریهای هیئاتِ مذهبی و برنامههای مرتبط با مجالس حسینی، بیشتر مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
۲۱ شهریور ۱۳۹۸
🔴 آن روز شیطان گیج شده بود!
✍🏻 #حسین_شریعتمداری
🔸بعد از ظهر آن روز غمزده، ساعتی قبل از آن که مولای مظلوم ما «سر» بدهد، ندای «هل من ناصر» سر داده بود و شیطان انگشت حیرت به دندان گزیده بود که فرزند رسولخدا(ص) را چه میشود؟ چه کسی را به یاری میطلبد؟ در این سو که یارانش همه به خون غلتیدهاند و در آن سوی، دشمنانش با شمشیرهای آخته به ریختن خونش ایستادهاند!
🔹پس حسین روی سخن با که دارد؟ و در این صحرای داغ و تبدار، کدام لبیک را انتظار میکشد؟ شیطان دیده بود که در صحرای «منا» ماجرای ذبح اسماعیل با «فدیناه بذبح عظیم» خاتمه یافته بود، اینجا اما، اسماعیلها به خون غلتیدهاند و از «ذبح عظیم» خبری نبوده است. اینجا، در کربلا، سخن از «انالله شاء أن یراک قتیلا» در میان است. شیطان گیج شده بود، ساعتی بیشتر از حیات این جهانی حسین باقی نمانده است ولی او همچنان ندای «هل من ناصر ینصرنی» بر لب دارد! فرزند زهرا با که سخن میگوید؟ و کدام جماعت را به یاری میطلبد؟ اینجا که کسی نیست!...
🔺شیطان نمیدانست- و حرامیان نیز- که کربلا سرزمینی است به پهنای همه سرزمینها و عاشورا، روزی است به درازای همه روزها... نمیدانست که کربلا آغاز راه است و عاشورا، شروع ماجرا... حسین ما، اما میدانست که «عصرخمینی» در راه است و ندای «هل من ناصر» عصر عاشورای او در گوش زمان میپیچد و در «عصر خمینی» به گوش کربلاییهایی میرسد که آن روز به کربلا نرسیده بودند.
🔸حسین ما میدانست که عاشورای دیگری در پیش است که این بار در کربلای ایران به تکرار خواهد نشست. عصر آن روز غم گرفته، مولای ما عاشورائیان عصر خمینی را به یاری میطلبید...
🔹این روزها، بار دیگر عاشوراست. عاشورایی که به درازای همه روزهاست اگرچه عاشورای آن روز، فقط یک نیمه روز بود. و بار دیگر کربلاست، کربلایی که به پهنای همه سرزمینهاست، هر چند کربلای آن روز، قطعه زمینی کمعرض و طول بود. بازهم حرامیان در برابر یاران امروزی حسین بن علی(ع) بهصف ایستادهاند اما، دیگر مانند آن روز غمزده، مولای مظلوم ما تنها نیست. در عاشورای امروز یاران امروزی مولای مظلوم و شهیدمان دیگر اجازه نمیدهند که از گلوی ناپاک یزید و شمر و ابنزیاد و عمرسعد و حرملهِ این روزها، آب خوشی فرو رود.
🔺عاشورای امروز ما چند دهه و چند سال به درازا کشیده است و هر روز آن، با پیروزی تازهای همراه بوده است و سنگر جدیدی فتح شده است و... امروز , مردم ما آزمودهاند و به چشم بصیرت دیدهاند؛ آنان که در کوچ قافله عاشورائیان از مدینه به کربلا، ندای هل من ناصر حسین بن علی(ع) را شنیدند ولی به هر علت، با این قافله همراه نشده و یا پس کشیده بودند، بر این باور بودند که جان خویش به سلامت از معرکه بیرون بردهاند ولی این خیال خام، دیری دوام نداشت و هنگامی که در دوران «بیحسینی(ع)» نوبت به حاکمیت بنیامیه و بنیمروان رسید، جان و مال و ناموس آنان در امان نماند ...
💢و چنین است که حاضر نشده و نمیشوند حسین زمانه را تنها بگذارند و آن تجربه تلخ به تکرار بنشیند.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
۲۱ شهریور ۱۳۹۸
۲۱ شهریور ۱۳۹۸
🗓 #حدیث_روز
🌷پيامبر صلى الله عليه و آله🌷
🔶ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ يَعِيشُ بِهِ فِي النَّاسِ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔷سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمودند: بردبارى كه به وسيله آن جهالت نادان را دفع كند، #اخلاق_خوش كه با آن در ميان مردم زندگى كند و پارسايى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 66 ، ص 386 ، ح 49
🍃🍃🍃➖➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
⁉️‼️⁉️‼️⁉️
📜 #پرسش_و_پاسخ 📜
📝 #سوال 👈نظریات مختلف درباره قابلیت تغییر صفات انسانی و دیدگاه صحیح را بیان کنید؟
📝 #جواب 👈کسانی که به تغییر ناپذیری #اخلاق انسانی معتقدند میگویند: #اخلاق تابع گوهر انسان است .
1⃣✅ کسانی که از سرشت پاک و نیک برخوردارند #اخلاقشان نیکوست و آنانی که سرشت ناپاک دارند از صفتهای #اخلاقی خوب بیبهرهاند و از نظر آنها تغییرات به وجود در انسان موقتی و ناشی از عوامل خارجی همچون نصیحت وتنبیه میباشد که با رفتن آنها انسان به #اخلاق اصلی خود باز خواهد گشت.در مقابل
2⃣✅ کسانی که قائل به تغییر پذیری #اخلاق هستند میگویند #اخلاق انسان با سرشت و طینت انسانی ارتباط دارد اما بدان معنا نیست که هرگونه سرشت و آفرینش لزوماً به #اخلاق و رفتار خاصی منجر شود بلکه هرگونهای از طینت و آفرینش، آمادگی و استعداد بیشتری برای پذیرش گونه های خاصی از صفت های #اخلاقی را داراست.
🔷 با این همه انسان میتواند از بروز آنها جلوگیری کرده صفتهای دیگری را بوجود آورد. و این نظریه با متون اسلامی نیز سازگار است اصولا فرستادن پیامبران و کتابهای آسمانی برای هدایت انسان، نشان دهنده تغییر پذیری #اخلاق و رفتار انسانهاست در غیر این صورت ارسال رُسل و انزال کُتب امری بیهوده و لغو میبود
3⃣✅دسته سوم که اعتقاد دارند بعضی صفتهای انسانی قابل تغییر و برخی دیگر اینگونه نیستند میگویند صفتهای فطری انسان تغییر ناپذیر و صفتهای اکتسابی تغییر پذیر هستندبه نظر میرسد صفتهای #اخلاقی عمدتاً از صفتهای اکتسابی اند به همین جهت این نظریه عملاً در زمینه #اخلاق با نظر دوم تفاوتی ندارد.
#پرسش_و_پاسخ
#اخلاق_پسندیده
#اخلاق_اسلامی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
🆔 @dars_akhlaq
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥
📝 #پرسش_و_پاسخ 📝
🔖 #سوال 👈 آیا اخلاقی زیستن مستلزم از بین رفتن شهوت و غضب و عدم استفاده از نعمتهای الهی است؟
📖 #جواب 👈اگر کسی از اخلاق اسلامی چنین پنداری داشته باشد طبیعی است که اخلاقی زیستن را کاری ناممکن یا دست کم بسیار دشوار تلقی میکند چرا تنها کسانی از عهده این کار برمیآیند که از دنیا و مردم جامعه کناره بگیرند.
🔶بر اساس آیات و روایات این باور کاملاً نادرست است زیرا خدواند از مجموع آیات قرآنمی توان استفاده کرد که از نعمتهای پاکیزه و حلال دنیوی که روزی شما شده بخورید و استفاده کنید و شکر گزار باشید و از گامهای شیطان پیروی ننمایید.
🔷پس روشن است که تخلق به اخلاق اسلامی و اخلاقی زیستن نه به معنای کنار نهادن دنیا و عزلت گزینی ، بلکه به معنای استفاده از نعمتهای الهی در چارچوب قواعد شرع است البته باید توجه داشت که هدف نهایی زندگی، تمتع از این نعمتها نیست چرا که دنیا و نعمتهای آن بستری فراهم میآوردند تا انسان در این دنیا در مسیر بندگی خدا که همان مسیر کمال و سعادت است ، حرکت کند.و می توان دنیا را رتهی برای رسیدن به آخرت قرار داد.
#پرسش_و_پاسخ
#اخلاق_پسندیده
#اخلاق_اسلامی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
🆔 @dars_akhlaq
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | سخنرانی منتشر نشده ۴۶ سال قبل ِآیتالله خامنهای در مشهد درباره اقدام ویژه امام حسین علیه السلام در کربلا
🆔 @snn_ir
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
#بدانیم
▪️علت حضور اهل بیت امام حسین(ع) در کربلا چه بود؟
✔️پیام رسانی: اگر پرچم داری و سخنان آتشین اهل بیت امام حسین(ع) نبود پیام انقلاب و شهادت حضرت سیدالشهدا به آگاهی افکار عمومی رسانیده نمی شد و طبل رسوایی حکومت پلید اموی به صدا در نمی آمد.
✔️ بی اثر سازی تبلیغات دشمن:حکومت پلید بنى امیه با تبلیغات زهرآگین و کینه توزانه، خاندان پاک پیامبر را در نظر مردم شام منفور جلوه داده بودند. بنابراین با حرکت منزل به منزل خاندان امام و خطبه ها و روشنگرى هاى امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، تحریفات چندین دهه بنى امیه حتى در «شام» به عنوان مرکز خلافت دشمنان بی اثر شد.
✔️ افشای ماهیت ستمگران حاکم: در حادثه کربلا، نه مظلوم نمایى؛ بلکه حقیقت مظلومیت با فداکارى اهل بیت آمیخته شد و آنان پیام سالار شهیدان و اصحاب را با عالى ترین صورت به همه مردم ابلاغ کردند؛ به گونه اى که امروز نیز صداى آنان، در وجدان بشریت به گوش مى رسد.
@Tebyanonline
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
🏴خوردن نذری
🔷س 1725: با توجه به اطعامهایی که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید. اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ج: در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد به حرام بودنش، مثلا اطعام میکنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. اما از نظر اخلاقی - چون پرسیدند - بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است - نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید - خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت میکنید و طعام برای شما میآورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد - خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد - پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
‼️عمل زیبایی
🔷س 1728: آیا انجام #عمل_زیبایی برای زنان مجاز است؟
✅ج: اگر موجب #ضرر_قابل_توجه نباشد، فى نفسه اشکال ندارد؛ ولی توجه داشته باشيد #عمل_جراحى زيبايى، درمان بيمارى محسوب نمىشود و در ضمن آن، نگاه و لمسِ پزشک نامحرم جايز نيست، مگر در مواردى ـ مانند سوختگی و حوادث دیگر ـ که برای معالجه باشد و استفاده از #پزشک نامحرم ضرورت داشته باشد.
#احکام_نگاه #احکام_پزشکي #عمل_جراحي_زيبايي
🆔 @resale_ahkam
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
‼️طهارت و نجاست الکل
🔷س 1729: آیا #الکل هایی که در #داروسازی و #پزشکی برای #ضد_عفونی یا #تزریقات مورد استفاده قرار می گیرند نجس هستند؟
✅ج: اگر الكل موجود در آن، #الكل_مست_كنندهاى باشد كه در اصل مايع بوده است، بنابر احتياط واجب #نجس است و نمى توان با بدن یا لباسى كه به آن آغشته شده است، نماز خواند و در صورت شك محكوم به طهارت است.
#احکام_طهارت_و_نجاست #الکل_صنعتی
🆔 @resale_ahkam
۲۲ شهریور ۱۳۹۸
🏴 امام سجاد عليه السلام:
🔺المؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلي ثَلاثٍ: إِمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعجِّلَ لهُ و إمّا أن يَدْفَعُ عنهُ بلاءً يُريدُ أن يُصيبَهُ
🔺دعاهاي مؤمن بر سه گونه است: يا براي او ذخيره مي شود و يا سريعاً اجابت مي شود و يا به واسطة آن دعا، بلائي كه قرار بود به او رسد از او برطرف مي گردد.
📕تحف العقول ص 280
🆔 @resale_ahkam
۲۲ شهریور ۱۳۹۸