هدایت شده از مجید محمدی
بمثابه بدیل و جایگزین اندیشه علمی و نسخه عملی فرا نخوانده است بلکه اسلام با راهنماییها و هدایتها و نظامهای کلان و خرد خود، بشر را به تلاش و سعی علمی جامع و بهره¬گیری از همه تجارب بشری برای حل مشکلات توصیه کرده است .
۳. این رویکرد، معنوی و غیبی و اخلاقی است؛ زیرا علاوه بر دعوت به آگاهی بر احاطه علم و حکمت الهی و قدرت و دست برتر خداوند درپس همه ظواهر، به باور نسبت به وجود قوانین فرامادی و امدادهای غیبی هم فرا میخواند و بر نهفته بودن درسهای بزرگ اعتقادی، عبادی، اخلاق اسلامی و اجتماعی وانسانی در بطن این حوادث وضرورت درس آموزی از آن تأکید دارد .
در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام دوقطبیها و تقابلهای دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روحهای فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فراطبیعی وجود ندارد و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژراهههای افراطی و تفریطی در این دو قطبیها بودهایم و اکنون نیز کما بیش شاهد این گونه انحرافات هستیم.
حوزه و بزرگان آن، با همراهی جهادگران سلامت جامعه و طلاب و گروه های جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرامیخوانند و نه به راههای تاریک و اندیشههای فلسفی ناصواب و نه به کج سلیقگیها و شذوذات فکری و رفتاری ونه به دو قطبیهای ناروا .
سوم: طلاب و فضلا و استادان و محققان و مبلغان و مشاوران حوزوی می¬توانند افزون بر وظائف و امدادهای عام انسانی، در عرصههای فکر و عمل، از ذخایر معرفتی و گنجهای معنوی اسلام بهرهگیرند و در بحرانها و ناهنجاریها با رعایت مرزهای تخصصی و در کنار متخصصان علوم پزشکی به ایفای نقشهای امدادی و وظائف ویژه خود بپردازند، روحانیت و حوزه های علمیه درطول تاریخ از هویتی جامع و علمی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و شان خود را خدمت به جامعه بشری می دانسته و می داند و بدان افتخار می کند و در این جایگاه باید رسالت های ویژه خود که اعتقادی و اخلاقی و معرفتی و هدایت گری است بپردازد و آنجا که لازم است با رعایت ضوابط علمی و نظرات تخصصی برحسب نیاز به وظائف عام و انسانی و امدادی اقدام شجاعانه میکند.
چهارم: کلام و فقه و اخلاق اسلامی در همه ابعاد این گونه حوادث و بلایا و اپیدمیها دارای احکام فقهی جامع و ریز ودقیق و توصیههای اخلاقی عقل پسند ومعارف جامعی است که نه تنها جا را بر عقل و خرد و دانش بشری تنگ نمیکند بلکه آن را می¬پذیرد و با رویکردی تمدنی و فراتر هدایت میکند و تبیین این محورها بر عهده حوزه و نهادها و شخصیتهای آن است و در گنجهای معنوی و معارف اسلام ذخایری برای حل مشکلات روحی و رفتاری و اجتماعی بشر وجود دارد که دست یابی به آن به توسعه مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات گسترده نیاز دارد و تبیین و عرضه آن وظیفه حوزههای علمیه است.
پنجم: تاریخ گواهی خواهد داد که حوزه و بزرگان آن با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) در همه مراحل و شرایط، براین منطق جامع و خرد جمعی تأکید کردند و در سفارش اکید و عمل به توصیههای بهداشت فردی و اجتماعی پیشگام بودند و مهم¬ترین شعائر و مناسک دینی و برنامههای آموزشی حوزهها را برای صیانت از سلامت مردم و رعایت مقررات تعطیل کردند و در برابر هیچ یک از تصمیمات کارشناسان و متولیان ذیربط نایستادند، بلکه آن را پاس داشتند و همراهی و تشکر کردند؛ البته گفتمان وحیانی و دیدگاه جامع اسلام را نیز عرضه کردند و از ارائه نقد و نظر و پیشنهاد ناصحانه نیز دریغ نورزیدند و خیل عظیم طلاب عزیز جهادی در میدانهای گوناگون و در کنار متخصصان و پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و مردم و مسئولان، به امداد و یاری مردم و بیماران برخاستند و فارغ از هر نگاه مذهبی، دینی، قومی، نژادی و ملی، در صحنه حاضر شدند و برای حضور و امداد فراتر از مرزها نیز اعلام آمادگی کردند و ایران و حوزهها هیچگاه در حصار نگاههای تنگ سیاسی و مذهبی و نژادی قرار نگرفتند و صبورانه برخی از سخنان ناصواب و اتهامات ناروا به حوزه و نهادهای حوزوی را تحمل کردند و درخدمت به مردم کوتاهی نکردند.
ششم: این منطق الهی انسانی به رهبران مذهبی و سیاسی جهان نیز منعکس شد و بر ضرورت بیداری و همبستگی جهانی و بازگشت به هویت انسانی ناب و اصالت الهی بشر و مقابله با ستم و بیعدالتی و ایستادگی در برابر تبعیض و تحریمهای ناعادلانه و جلوگیری از اشغال و جنگ و ترور و توسعه سلاحهای کشتار جمعی تأکید گردید.
ادیان الهی و نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان میتوانند با استفاده از این شرایط و همه ظرفیتها، زمینههای این گفتمان الهی و انسانی و احیای کرامت انسانی و هویت فرهنگی و معنوی بشریت را فراهم آورند و سیاستهای ظالمانه و دولتهای مستکبر و بیرحم را - که در عالم فساد میگسترانند به تولید سلاحهای نامتع
هدایت شده از مجید محمدی
ارف دست میزنند و حتی در درمان و دارو با قساوت رفتار میکنند، - کنار زنند.
هفتم: اکنون همگان در ایران شاهد تجربه دیگری از همبستگی ملی و استحکام زیر ساختهای علمی و فناوری و بهداشتی آن برغم همه تضییقها و تحریمهای ظالمانه مستکبران هستیم و از این مهم تر این موج حضور مردمی و قرارگاههای جهادی و گروههای دلیر و فداکار در پیشگیری و مبارزه با کرونا، تابلو زیبای انسانی، اسلامی و انقلابی را ترسیم نموده است و این تجربه بسیج مردمی است که از ایمان و فداکاری مردم و انقلاب اسلامی بارها جوشیده و بارها معجزه آورده و به جهان صادر شده است و نمونه آن را در برخی کشورهای محور مقاومت دیدهایم، امید است تجربه گرانبهای اعتماد به نفس ملی و باور به توانمندیهای گسترده درونی و دل بریدن از بیگانگان استمرار یابد و همانطور که بااین رویکرد در عرصههای گوناگون شاهد پیشرفتهای چشمگیر علمی و فرهنگی و فناوری و نظامی بودهایم، بایددر این فضای جدید شاهد ابتکارات و خلاقیتها و پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی و علمی و پزشکی و تجربههای جدید در مهار این گونه بلاها و اپیدمیها باشیم وبرآمادگی های خود بیافزاییم و پدافند غیر عامل را تقویت نماییم وبه عمق حوادث و همه گزینه های متصور توجه کنیم.
هشتم: با کمال تأسف در این حوادث شاهد کژرویها و کج سلیقگیهائی بودیم و شگفتآور آن که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب بر امواج سهمگین کرونا سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل بیت(سلام¬الله¬علیهم) و به ارزشهای انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین گریزی ،اسلام هراسی ، انقلاب هراسی، ایران هراسی و قم هراسی دامن زنند و منافقان و وابستگان نیز با دشمنان ملت در سخت ترین شرائط، همراهی کردند و در مواردی نیز غافلان در این میدان بازی کردند والبته روندجاری حوادث در جهان و ضعف های مدعیان جهانی و اقتدار و توانمندی های ایران دروغ ها و کینه توزی های آنان را آشکار ساخت .
اما همه آنان بدانند قم، حوزه و روحانیت با رنج و مرارت و سختی و دشواریها آشنا است و با جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری در کنار ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی و محور مقاومت خواهد ایستاد و به یاری خدا بر عهد خود با خدا و مردم استوار خواهد ماند، ضمن آن¬که از نقد دلسوزانه، نظرات، بحث آزاد و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال میکند و خود را مصون از خطا نمیداند.
نهم: این حادثه اتفاقی جدید در دنیای معاصربود و تکانه ای شدید به اندیشه ها و زیرساخت های فکری و رفتاری بشر وارد کرد و از ابعاد گوناگون و متنوع برخوردار است و پیامدهای میان و بلندمدت خواهد داشت و تفسیرهای گوناگون از آن ارائه خواهد شد و جهان پس ازکرونا و پیامدهای این حادثه و ابعاد گوناگون نیازمند مطالعه ای فراگیر و چند ضلعی با رویکردی جامع و از منظرهای معرفتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و فناوری است که باید بدان پرداخت و تجربه گرانبهای ایران همراه با نقدها، تحلیل و ثبت و ضبط کرد و تاریخ
نگاری همه حوادث و بویژه حضور مردمی و حضور حوزوی و روحانیت باید مضبوط و ماندگار شود، اما مهم تر آن است که حوزه و دانشگاه و نهاد های ذی ربط با نگاهی جامع و اسلامی و تمدنی و علمی و دقیق به مناسبت مأموریتها ضمن تلاش برای پیشرفتها و نوآوریهای پزشکی و درمانی و بهداشتی، به مطالعات و تحقیقات گسترده در همه زمینههای آن بپردازد و برای عبور از بحرانها بهرهگیری از همه فرصتها و رقم زدن آیندهای درخشانتر برنامهریزی نمایند.
درتاریخ نقاط عطفی وجود دارد که حضور هوشمندانه یک ملت و امت و یک اندیشه و گفتمان در شناخت و مدیریت و بهره گیری از آن یا غائب و غافل بودن می تواند نقش آفرین باشد ودرآینده تاریخ اثر گذارد ، حوزه هوشمند و حکیم باید از این نگاه راهبردی و آینده نگر برخوردار باشد و طبعا این مقوله به خردورزی و دانشوری و حکمت و شجاعت و ابتکار و خلاقیت و روح انقلابی دارد .
دهم: ستاد حوادث حوزه و کمیتههای آن در قم و سراسر کشور بفضل الهی و با همکاری همه نهادها و مراکز و مؤسسات حوزوی در قم و همه استانها و دیگر دستگاههای مسئول و قرارگاههای مردمی و باهمت والای خیل عظیم طلاب و فضلای عزیز جهادی، علاوه بر نقش امدادی و همیاریهای ویژه و گسترده، با تخصصهای گوناگون در قلمروهای ارائه مشاوره روانشناختی و روحی و تحلیل و پاسخگویی به پرسشها در زمینه مباحث اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و نیز با ارائه طرحهایی در حوزه پیامدها و شرایط پساکرونایی گامهایی بلند برداشته وبر خواهند داشت که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. همانطور که بخشهای تخصصی در مدیریت حوزههای علمیه و همه نهادها و مراکز حوزوی در زمینه
هدایت شده از مجید محمدی
های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و خدماتی برای استمرار حرکت علمی و فرهنگی و اجتماعی و تبلیغی و دیگر ابعاد ماموریتی حوزه با مراجع عظام و رهبری معظم و راهنمایی و همکاری شورای عالی و شوراهای دیگر سیاستگذار با بهرهگیری از روشهای جدید و فناوریهای نوین و فضای مجازی برنامهریزی و اقدامات مهمی انجام دادهاند و مایه افتخار و امتنان است و بفضل الهی همه این برنامهها ادامه خواهد یافت و امید است براساس راهبردها و توصیههای ارائه شده در نوشتارهای سابق برنامهریزی جامع بعمل آید و حوزه به سمت قلههای بلند و آرمانهای والا حرکت کند و اصالت و هویت علمی و معنوی و اجتماعی و مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیازهای متنوع و مرتبط پاسخگوتر شود و در ارائه طرحها و مطالبات لازم پیشتر رود.
درپایان مجددا به همه مجاهدان میدان سلامت و پیشگیری و مبارزه با کرونا و طلاب جوان و گروههای فعال مردمی و حوزوی جهادی و همه مراکز و نهادهای حوزوی و دانشگاهی درود میفرستم و فعالیتهای آنان را ارج مینهم و سپاس میگزارم و توفیقات روزافزون آنان را از خداوند منان خواهانم.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
۱۶فروردین ماه ۱۳۹۹
#مسکنهای_قرآنی
«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ»
💌 همین که خدا هست برای ما بس است و او او بهترین وکیل و حامی ماست.
(آل عمران/آیه ۱۷۳)
#تبیان دستیار زندگی
@TebyanOnline
بمب ساعتی آسایشگاهها در انگلیس
🔸فاجعه غمبار کشته شدن ۱۳ سالمند انگلیسی در یک خانه سالمندان نشون دادکمبود کیت تست، عدم انجام تست وکمبود نیروهای درمانی چه وخامتی ایجاد کرده که روزنامه ساندی پیپل از تعبیر «بمب ساعتی آسایشگاهها» استفاده کرده.
🔸در حالی که ملکه انگلیس روز گذشته در نطق تلویزیونیش تلاش کرد به مردم روحیه بده،خبر ابتلای نامزد باردار نخست وزیر شوک دیگری به مردم انگلیس داد.
@TebyanOnline
هدایت شده از 🔹🔷🌷 زندگی آرام🌷🔷🔹
#فرزندپروری
با عرض سلام خدمت اعضای محترم کانال
به توفیق الهی، مباحث فرزندپروری کودکان زیر 12 سال را #روزهای_زوج( شنبه،دوشنبه و چهارشنبه)شروع می کنیم.
خلاصه ی مجموعه مباحث جهت ارائه در کانال به شرح زیر است:
1. اصول فرزندپروری
2. خطاهای فرزندپروری
3. علل مشکلات رفتاری کودکان
4. سبکهای فرزندپروری
5. انواع والدین
6. تکنیکهای تقویت رفتارهای مطلوب
7. تکنیکهای کاهش رفتارهای نامطلوب
سعی می کنیم از ارائه مباحث پیچیده علمی صرف نظر کنیم و حتی المقدور بصورت کوتاه و کاربردی به مباحث بپردازیم.
حجت الاسلام استاد شهیدی
با ما همراه باشید
کانال زندگی آرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍️🌷@zendegiaram98🌷✍️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
16.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 بررسی اشکالات چله قرن
🎥 پویش استغاثه به امام عصر در راستای تحقق تمدن اسلامی
👤 تبیین حجتالاسلام مهدوی ارفع در مسجد جمکران
🔹 در شب نیمه شعبان به صورت جهانی باید موجی از دلدادگی و استغاثه به امام عصر (عج) را رقم بزنیم و تا چهل شبانه روز این جریان را پیش ببریم.
🔹 آغاز موج این پویش، شب نیمه شعبان از مسجد جمکران و روز نیمه شعبان هم از مهدیه تهران خواهد بود.
همه اهالی رسانه این حرکت بزرگ را منهای پیرایههای آن، یاریگر باشند:
✅ پیرایهها:
1⃣ پرهیز از نام «چله قرن» و استفاده از «پویش جهانی استغاثه به امام عصر»
2⃣ هر روز این پویش را به نام یک شهید حک کنیم تا فرقهها و جریانات غیر انقلابی از آن ناامید شوند.
3⃣ هماهنگ با هم پیش برویم و مبدأ آن مسجد جمکران و مهدیه تهران است.
4⃣ هرکسی هر توانی برای یاری این پویش دارد همت کند و وارد صحنه شود.
5⃣ زمان برای ظهور تعیین نکنیم.
6⃣ مصداق (زیارت عاشورا و ...) برای اعمال این حرکت، تعیین نکنیم.
#نشر_حداکثری
#مهدویت
@Manahejj
#مسکنهای_قرآنی
🔸«لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
معبودی جز تو نیست، تو از هر عیب و نقصی منزّهی، همانا من از ستمکارانم. (انبیاء، آیه ۸۷)
@TebyanOnline
#سبک_زندگی
🔸رهبرانقلاب: اسلام مرد را قوّام و زن را ریحان میداند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، درست دیدن طبیعت آنهاست.
🔸ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یک کفه میگذاریم، و این جنس مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفهی دیگر ترازو میگذاریم، این دو کفه با هم برابر میشود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن.
#تبیان دستیار زندگی
@TebyanOnline
🔴پایتخت ششم و ستون پنجم
🔹🔸خیلی ها پایتخت را نقد کردند. دوستان عدالتخواه از ماجرای پول کثیفی گفتند که تنابنده گرفته. رسانه ای ها هم از سکانس آخر سریال گفتند و شباهتش به یک فیلم فارسی.
اما مسائلی از این دست، اگرچه مهم، فرعی هستند و حواس ما را از اصل ماجرا پرت می کنند.
♦️رحمت مشغول دل دادن و قلوه گرفتن است با یک زن شوهردار. دختر محمود نقاش با پیشینه ی جواب رد به نقی و طلاق از همسر،سوژه پسرخاله نقی یعنی ارسطو شده.نقی هم هنوز بی خیال این زن نشده و دوست دارد هنگام صحبت هما با طاهره،خودش هم باشد.دوقلوها مدام دروغ می گویند و نقی و هما را دور می زنند
♦️رفتار بهتاش با خانواده،در #قله_بی_شعوری است.او ازطریق پربیننده ترین برنامه تلویزیون،«خانه مجردی»را وارد گزینه هایی می کند که یک جوان میتواند برای زندگی آینده اش به آن فکر کند.حکایت غیرت نسبت به همسر،ولایت پدر بر فرزند،بازنمایی جایگاه مرد در خانواده وکنایه های جنسی هم که واویلا!
♦️بله. اصل ماجرا، درون مایه این اثر بود. یعنی «دشمنی تمام عیار با نهاد خانواده ایرانی».
حالا اگر هم برای یکی دو مورد توجیه داشته باشیم، یا قضاوت ها را عادلانه ندانیم، مجموع این عوامل نشان می دهد که این موجودِ در تاریکی، فیل است ولاغیر!
♦️خب آقایان هنرمند برای چه باید 15 قسمت برای دشمنی با خانواده کار بسازند؟چه سودی برایشان دارد؟ اگر جلوی دوربین چیپس مزمز خوردند، 15 جلسه رنو و پژو را تبلیغ کردند و برای هتل اسپیناس رپورتاژ رفتند، می تواند توجیه مالی داشته باشد. اما چه کسی برای نابودی خانواده ایرانی پول می دهد؟!
♦️اساسا نابودی خانواده ایرانی یکی از کارویژه های آژانس های سازمان ملل در ایران است که معمولا پولش را از سرچشمه، یعنی آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) می گیرند.
برای مجریان سند توسعه پایدار 2030، چه لقمه ای می توانست چرب تر از یک سریال بِرند خانواده محور پربیننده باشد؟!
♦️در قسمت آخر سریال وقتی که ارسطو و بهتاش از آسانسور هتل خارج می شوند،تصویر خودشان خوب دیده نمی شود، ولی به مدت 20ثانیه یک پرچم در سمت راست تصویر به خوبی نشان داده می شود. آن پرچم آبی رنگ، پرچم یونیسف است.یونیسف که با هتل اسپیناس تفاهم همکاری هم داشته.
آقا چرا توهم توطئه دارید؟!
♦️خب اصلا یونیسف نایس،ولی به عنوان یک نمونه،پزشکی که در دوره چابهار این نهاد شرکت کرده گفته:«به ما آموزش میدادند که نوجوانان و جوانان بایدبه شما مراجعه کرده و فلان وسیله(کاندوم)را گرفته و بروند و کار خود را انجام دهند!»
درست است که نباید توهم توطئه داشت،ولی ببعی بودن هم خوب نیست!
♦️حالا چه نیازی به این پرچم بود؟
آخر این چه سوال مسخره ای است؟!شما یک تپه را که فتح کنید،روی آن پرچم می زنید؛آنوقت توقع دارید کسی که از دشمن پول گرفته،مدیران و ناظران صداوسیما را دور زده،از هرچه نهاد و سازمان نظام است سواری گرفته و مهمترین رسانه مملکت را فتح کرده،پرچمش را نزند؟!
♦️چه بسا آن پرچم در قسمت آخر سریال به این معنا باشد که:«پروژه با موفقیت به پایان رسید!»
چه فرضیه هزینه یونیسف برای درون مایه ضدخانواده این سریال صحیح باشد،چه نباشد، پایتخت 6 یک رسوایی بزرگ است و همین یک دلیل هم، برای آنکه یک فکر اساسی به حال مدیریت و ساختار صداوسیما بشود کافیست.
✍ #حسین_مروتی
✅ #قرارگاه_سایبری_عمار
🆔 @amarha
💠 #احادیث_داستانی
🌸جوان روشن ضمير
🌹 #امام_صادق_عليه_السلام :
پيامبر خدا ، نماز صبح را با مردم خواند . سپس ، جوانى را در مسجد ديد كه از شدّت بى خوابى سر مى جنبانَد . رنگش زرد بود ، جسمش لاغر شده و چشمانش در كاسه سر ، فرو رفته بود .
🔅پيامبر صلى الله عليه و آله به وى فرمود : «جوان! چگونه صبح كردى؟» .
گفت : اى پيامبر! با يقين صبح كردم .
🔅پيامبر (ص) از سخنش شگفت زده شد و فرمود : «هر يقينى حقيقتى دارد . حقيقتِ يقين تو چيست؟» .
گفت : اى پيامبر! يقين من همان است كه مرا اندوهگين ساخته و شب ها بيدار نگاهم داشته و روزها تشنه ام كرده است . خودم را از دنيا و آنچه در آن است ، رها ساختم ، گويا بر عرش پروردگارم مى نگرم كه براى رستاخيز ، بر پا شده و مردم ، براى حسابرسى از قبرها سر برآورده اند و من در ميان آنانم .
🔅 پيامبر خدا به يارانش فرمود : «اين ، بنده اى است كه خداوند ، دلش را به نور ايمان ، روشن ساخته است» .
سپس فرمود : «آنچه دارى ، نگه دار!» .
جوان گفت : اى پيامبر! برايم دعا كن همراه تو به شهادت نايل آيم .
پيامبر (ص) برايش دعا كرد . چيزى نگذشت كه در يكى از جنگ هاى پيامبر (ص)، شركت جُست و پس از به شهادت رسيدن نُه نفر ، به شهادت رسيد و او دهمين نفر بود.
🔹حدیث فوق، به حدیث حقیقت مشهور است و جوان هم "حارثه بن نعمان انصاری"، از اصحاب حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله بوده و در زمره «اهل صفه » زندگی می کرده است.
📗 كافي : ج ۲ ص ۵۳ ح ۲ .
➡️ @hadithnet
#زلال_معرفت
💠 سخنى در باره اهتمام #پیامبر_اکرم_(ص) به جوانان
✍️ اعراب جاهلى به كودكان خود ، توجّهى نمى كردند و جوانان را به مسئوليت هاى اصلى نمى گماردند .
#پیامبر_اکرم_(ص) بر خلاف آداب و آيين هاى جاهلى ، به جوانان توجّه نمود و آنها را تا برترين مسئوليت هاى اجتماعى و سياسى بر كشيد
▫️گزارش هاى متعدّدى در دست اند كه نشان دهنده اين توجّه و اهتمام پيامبر اكرم(ص) به جوانان و به كارگيرى نيروى فراوان آنان در تحكيم و ترويج دين خدا هستند .
🔺پيش از هجرت به مدينه ، مصعب بن عمير را به مأموريتى بس خطير و اثرگذار فرستاد ،
🔺پس از هجرت و در پى فتح مكّه ، عتاب بن اسيد را به فرماندارى اين شهر مهم و تازه فتح شده، گمارد
🔺و نيز در پايان عمرش، اُسامة بن زيد را به فرماندهى لشكرى منصوب نمود كه بسيارى از بزرگان مهاجر و انصار در آن حضور داشتند و عازم نبرد با يكى از دو ابرقدرت جهانى آن روزگار يعنى روم بود .
🔹استدلال پيامبر(ص) براى به كارگيرى اين جوانان ، بسيار منطقى و مقبول است . ايشان به هنگام نصب عتاب فرمود :
🔅و اگر برايشان بهتر از تو را سراغ داشتم ، او را بر آنها مى گماردم .
و در پاسخ اعتراض بزرگان و سال خوردگان مكّه نوشت :
🔅هيچ كس در مخالفت با او به كم سن و سال بودن وى استدلال نكند ؛ چرا كه بزرگ تر ، برتر نيست ؛ بلكه برتر ، بزرگ تر است .
بیشتر بخوانید : 👇
➡️ http://hadith.net/post/50236/
🔸 @hadithnet