#اشک_بر_حسین_یا_اشک_بر_خود❓
🍃استاد صفایی : ما گاهی گریه می کنیم ولی با گریه عقده دل باز می کنیم و نه بر رنجهای حسین که بر رنج های مشابه و غیر مشابه خودمان اشک میریزیم.
🍃ما از دردهای خودمان و از سیلی و اهانتی که چشیده ایم بر حسین اشک میریزیم و بخاطر سنگینی ظلمی که تحمل کرده ایم بر حسین ناله سر میدهیم و همین است که با این داغ ها ، گرمتر گریه سر میدهیم و بیشتر هق هق میکنیم و همین است که باز گرفتار مکر شیطان و نفس خود و تجربه ی خویش هستیم.
#خاص_ترینها_در_کانال_عارفین
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/537067524C7c1112bb54
#روضه_امام_سجاد
🍃یکی ازاصحاب خاصه حضرت سجاد(ع) درمدینه مجلسی روضه ای را فراهم میبیند و امام چهارم س را دعوت میکند، روضه خوان ابیاتی میخواند وهمه شروع به گریه و زاری میکردند درآخرمجلس روضه دیده اند امام چهارم نعلین ها(کفش)های شرکت کنندگان را با تحت حنک خود تمیز میکند و در پیش پای آنها جفت می فرمایند و در حقشان دعا میکنند.
📚البکاء لِلحسیـن ص۳۷۴
#خاص_ترینها_در_کانال_عارفین
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/537067524C7c1112bb54
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معیت_با_سیدالشهدا...
🎥کلیپ تصویری زیبا
🍃چرا طرماح بن عدی الطائی بین شهدای کربلا نبود ؟ ، با بیان حجت الاسلام عالی ...
#کانال_عارفین
🆔 : @Arefin
#علل_قیام_کربلاء
📜قسمت سوم :پاسخ امام به نامههای کوفیان
▪️بهترین راه برای درک فلسفه قیام امام حسین(ع) کنکاش در نامهها و خطبههای ایشان از مدینه تا کربلا است.
▪️برای پیروی از مکتب مقاومت حسینی ابتدا باید درکی از اهداف سیدالشهداء (ع)داشته باشیم.
💡مجموعه « علل قیام کربلا در خطبهها و نامههای امام حسین(ع)» درصدد تبیین اهداف و ابعاد قیام حسینی، از سخنان نقل شده از خود سیدالشهداء(ع) است که در دهه اول در شبکههای اجتماعی تبیان، بصورت روزانه منتشر میشود.
@Tebyanonline
#علل_قیام_کربلاء
📜قسمت دوم :سخنان امام با مروان بن حکم
▪️بهترین راه برای درک فلسفه قیام امام حسین(ع) کنکاش در نامهها و خطبههای ایشان از مدینه تا کربلا است.
▪️برای پیروی از مکتب مقاومت حسینی ابتدا باید درکی از اهداف سیدالشهداء (ع)داشته باشیم.
💡مجموعه « علل قیام کربلا در خطبهها و نامههای امام حسین(ع)» درصدد تبیین اهداف و ابعاد قیام حسینی، از سخنان نقل شده از خود سیدالشهداء(ع) است که در دهه اول در شبکههای اجتماعی تبیان، بصورت روزانه منتشر میشود.
@Tebyanonline
🌀 طبق آیۀ قرآن، چند قطبیکردن جامعه یک روش فرعونی برای تسلط بر جامعه است
🌀 برای هردو گروه که دوقطبیِ «اصلاحطلب اصولگرا» را پذیرفتند متأسفم! چون به ضعیفشدن جامعه کمک کردند
🔻 #آخرین_آمادگی_برای_ظهور (ج۷)- ۲
🔹 قرآن دربارۀ مدیریت فرعونی توضیح میدهد و میفرماید «جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» فرعون قومی را که میخواست بر آنها تسلط پیدا کند «چند قطبی» کرد! چند قطبیکردن جامعه یکی از رفتارهای فراعنه برای تسلط بر جامعه است.
🔹 برخی از سیاستمداران در جامعۀ ما اگر مقولهای مثل «دوقطبیکردن جامعه به اصلاحطلب و اصولگرا» نباشد اصلاً حیات سیاسی نخواهند داشت.
🔹 بنده برای هردو گروه که این دوقطبی را پذیرفتند کاملاً متأسفم! اگر کسی انقلابی بوده و به او گفتند «اصولگرا» حتماً اشتباه کرده که پذیرفته؛ چون به «شِیَعاً»شدنِ جامعه کمک کرده و این یعنی ضعیفشدن جامعه و امکان سلطه بر جامعه توسط فراعنه.
🔹 این دوقطبیسازی، از ابتدا یا دست افراد نادان بوده یا دست دشمنان دانا. صهیونیستها تمام دنیا را به این شیوه دارند اداره میکنند، یعنی جامعه را پاره پاره و قطببندی کرده و مردم را سر کار میگذارند که «یکدفعه به این طرف رأی بده، یکدفعه به آن طرف رأی بده!» جالب اینجاست که تهِ هر دو قطب هم خودشان هستند!
🔹 البته در جامعۀ ما نتوانستند این طرح را واقعاً خوب اجرا کنند و این طرح در جامعۀ ما، بهشدت گیج اجرا شده است. همین رئیسجمهور ما یک زمانی جزء رئوس جریان اصولگرایی بود و همیشه اسمش در لیستها بود ولی حالا آمده است اینطرف! یا آنیکی میرود آنطرف و...
🔹 چرا در کشور ما نمیتوانند این دوقطبیسازی را خوب اجرا کنند؟ چون اینجا یک جریان مدیریتی صحیح به نام «مدیریت ولایی» وجود دارد. اما وقتی ببینند بازیشان به نتیجه نمیرسد، یک دو قطبیِ دیگر درست میکنند. روزنامههای بیبیسیچی هم سعی میکنند همهچیز را دو قطبی کنند؛ همانطور که بیبیسیِ خبیث این کار را میکند!
🔹 بین مادر و نامادری اگر دعوا بشود، مادر از حق خودش میگذرد تا بچه سالم بماند، ولی اگر هردو طرفِ دعوا نامادری باشند چه؟ بچه شقّه میشود! این طرحی است که صهیونیستها دارند آمریکا و اروپا را با آن اداره میکنند؛ خُب چرا همین را در ایران اجرا نکنند؟! شما فکر میکنید سیاستمدارهای ما خیلی باهوش هستند که بازی نخورند!
🔹 ما به این بازیِ کثیف «اصولگرا اصلاحطلببازی» رسمیت دادهایم و این موجب خفقان روانی در جامعه شده است؛ چون هرکسی میخواهد حرفی بزند اول انگِ اصولگرا یا اصلاحطلب به او میزنند تا نگذارند آن طایفۀ مقابل، حرفش را بشنود. وقتی دو گروه به همدیگر ناسزا میگویند؛ نه جای اظهار نظر و گفتگو باقی میماند نه جای نقد علمی!
🔹 این خفقان موجب شده است در هر دو گروه، ضُعفای آنها بالا بیایند، چون میگویند: «این بالاخره آدمِ ما است و باید از او طرفداری کنیم و اِلا آبرویمان در خطر است!» مگر اینجا عصر جاهلیت است؟!
🔹 در تاریخ اسلام فقط یکبار پیامبر با امت خودش قهر کرد، آن هم زمانی بود که «عبداللهبناُبی» مردم مدینه را به دو قسمت کرد و بر شقاق مهاجر و انصار تأکید کرد. گفت «ما انصار باید علیه مهاجرین قیام کنیم، آنها ما را قبول ندارند و ما آنها را قبول نداریم!» وقتی این حرف به گوش پیغمبر(ص) رسید آنقدر غضبناک شد که یکروز با کسی حرف نزد. سورۀ منافقین هم در همین باره نازل شد.
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه امامصادق(ع)- ۹۸.۶.۱۵
@Panahian_ir
‼️ نماز خواندن به صورت نشسته
🔷س 1716: به خاطر #زانو_درد نمازم را روی #صندلی میخوانم ـ البته حمد و سوره را ایستاده میخوانم ـ اگر در آینده ایستادن هم ضرر داشته باشد، می توانم تمام نماز را نشسته بخوانم؟
✅ج: به طور کلی انسان تا می تواند باید #ایستاده_نماز بخواند، هر چند با #تکیه کردن بر چیزی باشد و اگر نمی تواند تمام نماز را ایستاده بخواند، هر قدر توان دارد ایستاده و بقیه را نشسته بخواند و اگر اصلا قدرت ایستادن ندارد، یا مشقت زیاد دارد، یا خوف ضرر دارد، می تواند #نشسته نماز بخواند.
#احکام_نماز #نماز_خواندن_معذور
🆔 @resale_ahkam
🏴زنجیرزدن در عزاداری
🔷س 1718 : زنجیرزدن در دسته های عزاداری، چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر به نحو متعارف و به گونهای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
🏴استفاده از زنجیرهای تیغ دار در عزاداری
🔷س 1719 : در برخی از مناطق در روز عاشورا با زنجیرهایی که تیغ دارد زنجیر می زنند و پابرهنه وارد آتش و ذغال داغ می شوند ، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟
✅ج: هر کاری که برای انسان ضرر قابل توجه داشته باشد و یا باعث وهن دین و مذهب شود حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت(علیهم السلام)می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شهادت حضرت علی اکبر علیهالسلام به روایت رهبر انقلاب
@Bisimchimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشاء قصد تشیع انگلیسی از زبان کارشناس بی بی سی!
تفاوت مداحان انقلابی با مداحان جریان شیرازی از زبان کارشناس بی بی سی!
@Bisimchimedia
🔵 #تلنگر
🔵 #حجاب
🌸پیامبر صلی الله علیه و آله:
🚨 روزی شیطان به حضرت یحیی (ع) گفت:
⚠️(ای پیامبر خدا،همانا آگاه باش که امیدوارترین چیزها و محکمترین تکیه گاه و بهترین چشم روشنی برای من، زنان بی تقوا هستند.)⚠️
⚜به راستی که آنها دامهای من برای انحراف و فساددرجامعه میباشند،آنها به مانند تیری هستند که وقتی پرتاب مینمایم، خطا نمیروند..
🌷 واگرزنانِ بی تقوا نبودند،من قدرت گمراهی کوچکترین انسانهارانداشتم،
چشم دلم به وسیله آنهاشادمیشودوبه کمک چنین زنانی درهدفهایم پیروز میشوم
📛وبه یاری این دسته از زنان،مردم رابه نابودی می کشانم،چرا که این زنان،مایه امیدوتکیه گاه من و مورد اطمینان و فریادرس من میباشند!
📗بحارالانوار، ج 63: 229؛ ج 14: 173
🔵 #احادیث
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
🦋طــــعــــم شــــیــــرین🍫
🌈رهـــــــ🕊ــــــایـــے😍👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/800784391C7b124b340c 🌸
🔴مسئول هتاك دانشگاه فرهنگيان خلع میشود
ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس:
🔸رئیس دانشگاه فرهنگيان خبر از برکناری فرد هتاک داد.
🔸مسیری که خانم گلین مقدم طی کرده بسیار غلط بوده است.
🔸رئیس دانشگاه با این مسئله به صورت انقلابی برخورد کرده.
🔸رئیس دانشگاه فرهنگیان در جلسهای که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شده است صحبتهای جالبی بیان و این انحراف را محکوم کرد.
🔸در روزهای آینده با فرد هتاک برخورد میشود و از پست خود خلع خواهد شد.
🔸معاون مدير كل پژوهشی دانشگاه فرهنگيان چند روز پيش از مراسم شيرخوارگان حسينی(ع) با عنوان تشيع صفوی نام برده بود.
__
♨️ همهچیز اینجا مهم است👇
🆔 @snn_ir
🔰جوان مسئولیتشناس کربلا
رهبر انقلاب:
🔸تا وقتی اصحاب بودند، میگفتند جانمان را قربان شما میکنیم و اجازه نمیدادند کسی از بنیهاشم به میدان بروند. میگفتند اول ما میرویم و کشته میشویم، اگر بعد از آن خواستید به میدان بروید.
🔸وقتی نوبت به جانبازی و شهادت بنیهاشم رسید، اولکسی که درخواست اجازه برای میدان میکند، همین جوان مسئولیتشناس است.
🔸او علیّاکبر، پسر آقا و پسر امام و از همه به امام نزدیکتر است؛ پس از همه برای فداکاری شایستهتر است. این یک مظهر امامت اسلامی است. ۸۱/۱/۹
🆔 @snn_ir
🔴آیت الله مکارم شیرازی: دشمنان تلاش میکنند عظمت عاشورا مخدوش شود
یکی از مراجع تقلید شیعیان با صدور پیامی تاکید کرد:
🔸دشمنان با عوامل نفوذی و برنامهسازی خود سعی دارد عظمت عاشورا و محرم را مخدوش کنند.
🔸مسأله قمهزنی که یک حرکت غیرمنطقی است و به صورت ابزار تبلیغاتی در دست دشمن درآمده، باید برای همیشه به فراموشی سپرده شود و بدون نیاز به دخالت مسئولین انتظامی حذف شود.
🔸عزاداران عزیز میتوانند بجای آن، خون خود را به مراکز انتقال خون اهدا کرده تا بوسیله آن افرادی را از مرگ نجات دهند.
🔸از ریختن خون قربانی در خیابانها و مراکز عمومی جداً خودداری شود که هم اسباب آلودگی و نجاست میشود و هم ضررهای بهداشتی مهمی دارد.
__
♨️ همهچیز اینجا مهم است👇
🆔 @snn_ir
980616-Panahian-AkhaeinAmadegiBarayeZohoorEslaheModireyatDarKhanevadeVaJamee-08-18k.mp3
11.11M
🔉 #آخرین_آمادگی_برای_ظهور : اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه(۸)
سیاسیها برای سواری گرفتن از ملت، کارهای کثیفی میکنند.
📅 جلسه هشتم | ۹۸/۰۶/۱۶
دانشگاه امام صادق(ع)
عضویت در #سخنرانی_های_روشنگرانه
👇
http://eitaa.com/joinchat/2881683473C1e4805be61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ممنون که مارا در خطاهایمان یاری میکنید!
کلیپی متفاوت از اهمیت امر به معروف و نهیازمنکر
@Bisimchimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 حوزه علمیه ما امام جماعت درست و حسابی پرورش نداده...
✅ هیات امنا و خادم مسجد باید آموزش ببینن....
📍 حرفهای حاج آقا #صداقتی در #بهشت_شهر ...
🔸 مشاهده فیلم کامل این جلسه در آپارات
@Afsaran_behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیمپور ازغدی:
از امام علی(ع) پرسیدند چرا اینقدر زندگی را بر خودت سخت میگیری؟ فرمود برای اینکه بر مردم آسان بگذرد.
دعوا بر سر دو نوع اسلام و دو نوع تشیع است که هر دوی آنها زیارت، عزاداری و حب اهل بیت دارند. همین الآن در کشور ما طرفداران اسلام معاویه از اسلام امام علی بیشتر است.
@Bisimchimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتفاقی جالب در حضور رهبر انقلاب
حجتالاسلام عالی: یکی از مهمترین آسیبهای انقلاب، مدیران پیر و خسته است که احساس تکلیف زیادی دارند و رها نمیکنند
@Bisimchimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شهادت حضرت عباس علیهالسلام به روایت رهبر انقلاب
@Bisimchimedia
🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا 👈🏻 قسمت 2️⃣
🔺فهم نادرست بنیامیه از مسئلهی رسالت و امامت
🔹 تاریخ گواه است که بنیامیه، پس از بعثت رسول خدا (ص) و حتی پس از فتح مکه ـ به عنوان مقطع تاریخی کُرنش آنان مقابل قدرتنمایی اسلام ـ اساساً هیچگاه مفهوم رسالتِ نبی اکرم (ص) و امامتِ امامان از بنیهاشم را «از زاویهی دید اهلبیت (ع)» درک نکردند.
🔺آنان نفوذ رسول خدا (ص) و ولایت الهی را امری دنیوی و چیزی شبیه به سلطنت و تلاش برای کسب قدرت میپنداشتند که طی آن، محمدبنعبدالله، فرزندی از فرزندان هاشمبنعبدمناف، سرانجام موفق شده بود در درگیری تاریخیِ میان فرزندان عبدمناف، گوی سبقت را از فرزندان عبدشمس، برادر هاشم برباید و لذا تفوّق و برتری، پس از سالها که از فوت هاشم میگذشت، دوباره به اردوگاه فرزندان هاشم بازگردد!
🔹 تقابل این دو تیرهی سرشناس قریش، با بعثت پیامبر ـ که خود نیز از تیرهی بنیهاشم بود ـ نه تنها به پایان نرسید، بلکه صورت جدّیتری به خود گرفت، چرا که بنیامیّه حتی ادعای نبوّت حضرت رسول (ص) را نیز در راستای رقابت تیرهای و درونقبیلهای تفسیر میکرد و این تلقی از بعثت را، نسل به نسل به فرزندان خود منتقل نمود تا اینکه در حادثهی عاشورا، مبتنی بر همین نگاه، یزید هم آن رویاروییِ عظیمِ تاریخ را صرفاً صفآراییِ فرزند عبدشمس مقابل فرزند هاشم تفسیر نمود.
🔺تاریخ شواهد متعددی را برای اثبات این مدعا ارائه میدهد که در ادامه، به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
1️⃣ در زمان خلافت جناب عثمان، روزی ابوسفیان بر او وارد شد و گفت: «این خلافت پس از قبیلهی تَیْم (اشاره به جناب ابوبکر) و عَدی (اشاره به جناب عمر) به تو رسیده است. اکنون آن را چون توپ میان قبیلهی خودت بگردان و پایههای آن را بنیامیه قرار ده! پس همانا بدان که مسئله، فقط مسئلهی فرمانروایی است (نه خلافت الهی و اسلامی!)؛ من که بهشت و دوزخی نمیشناسم!»
این سخنان به اندازهای ناپسند بود که جناب عثمان از شنیدن آن برآشفت، بر سر ابوسفیان فریاد زد و به او تندی نمود.
2️⃣ پس از واقعهی عاشورا و جنایات یزیدبنمعاویه علیه سپاهیان و خاندان امام حسین (ع)، هنگامی که سرهای مقدس شهدا را وارد مجلس یزید نمودند، یزید در حالی که با چوبدستی خود بر لب و دندان مطهر امام (ع) میزد، این اشعار را میخوانْد:
«فرزندان هاشم با سلطنت بازى کردند و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحیاى نازل شده است!... کاش بزرگان من که در جنگ بدر کشته شده بودند، امروز مىدیدند که قبیلهی خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!... در آن حال، از شادى فریاد مىزدند و مىگفتند: اى یزید دستت درد نکند! امروز کیفر ماجراى بدر را به آنان دادیم و همانند بدر با آنان معامله کردیم و در نتیجه برابر شدیم!... من از فرزندانِ «خِنْدِفْ» (از جدّههاى اعلاى قریش) نیستم اگر از فرزندان احمد (ع) انتقام نگیرم!»
💢 توجه بیشازحد به عصبیتهای قبیلهایِ بازمانده از دوران جاهلیت عرب و نیز نگاه به واقعه عاشورا از منظر رقابتِ درونقبیلهای میان تیرهی بنیهاشم و بنیعبدشمس، از جمله ریشهایترین عللی بود که خاندان امیّه همواره از این دریچه به مقولهی وحی و امامت مینگریست که البته حسادت به هاشم و فرزندان او به سبب داشتن مناقب و فضایل بسیار نیز، همواره این نگاه را ضریب میداد.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا 👈🏻 قسمت 4️⃣
🔺برخی سیاستهای خلفای نخستین، زمینهساز رخداد عاشورا
🔹 وقوع انحرافات بنیادین در امت اسلام، به رخداد سقیفه ختم نشد، بلکه منتخب سقیفه و جانشینان پس از وی ـ که سه خلیفهی اول مسلمین را شامل میشدند ـ با برخی سیاستگذاریهای خود، در طول سالیان متمادی، زمینهی واقعهی عاشورا را در سال 61هجری فراهم نمودند:
1️⃣ ماحصل فتوحِ نخستین: قداست یافتن خلفا و به حاشیه رفتن اهلبیت پیامبر (ص)؛
فتوح نخستین ـ فارغ از نقد و بررسی آن ـ یک پیآمد مهم و تعیینکننده برای امت اسلام داشت: پیروزیهای شگرف به لحاظ وسعت قلمرو از یکسو و تقسیم غنائم سرشار از سوی دیگر، خلفا را در نزد بسیاری از بزرگان، به نهایتِ محبوبیت رساند.
به این ترتیب، محبوبیت خلفای نخستین در نزد بسیاری از صحابهی کبار ـ که به سبب فتوح، ثروت بیشتری نصیب آنان شده بود ـ تا بدانجا رسید که سیرهی این خلفا، بعدها سیرهای همسنگ با کتاب خدا و سیرهی رسول او تلقّی شد! در چنین فضایی، طبیعی به نظر میرسید اگر اهلبیت پیامبر (ص)، در نگاه بسیاری از بزرگان امت، به حاشیه رانده شوند.
🔺در حقیقت به حاشیه رفتن اهلبیت (ص)، پروژهای بلندمدت بود که با اجتماع سقیفه کلید خورد، با فتوح استمرار پیدا کرد و نهایتاً ثمرهی خود را در ماجرای عاشورا، تمام و کمال بروز داد.
2️⃣ اعمال سیاست «تفضیل مالی»؛
یکی از مهمترین این سیاستها، سیاست تفضیل مالی خلفای دوم و سوم در برخورد با بیتالمال بود. توضیح آنکه در زمان حیات نبی اکرم (ص)، خودِ آن حضرت در سیاست تقسیم بیتالمال، مساوات را به طور کامل رعایت میکردند و بین نومسلمانان و سابقون (یعنی کسانی که در زمرهی اسلامآورندگانِ نخستین بودند)، فرقی قائل نمیشدند (سیاست تسویه مالی). البته پس از رحلت رسول خدا (ص)، منتخب سقیفه نیز در استمرار این سیاست موفق بود؛ اما زمانی که جناب عمربنخطاب خلیفه شد، سیاستی را در مباحث مالی پایهریزی کرد که بعدها مشکلات زیادی به همراه آورد:
🔺در جریان فتوح، غنایم فراوانی از سرزمینهای مفتوحه به مدینه منتقل شد، اما تقسیم ناعادلانهی این غنائم در بین مسلمانان، شکاف طبقاتیِ عمیقی میان مسلمین ایجاد کرد. این سیاست ـ که سیاست «تفضیل مالی» نامیده میشد ـ بدین صورت بود که بین عرب و غیرعرب، زن و مرد، آزاد و بنده، سابقون و نومسلمانان، قریشی و غیر قریشی و دوگانههایی از این دست، در اختصاص بیتالمال، تمایز قائل میشد. بدین ترتیب، آن دسته از عربهای قریش که اتفاقاً سوابق دیرینهای در اسلام آوردن داشتند، روزبه روز سرمایهدارتر شده و بر خوی اشرافیت آنان افزوده شد.
🔸با مرور چنین اوضاعی، شاید بهتر بتوان معنای آن کلام عمیق سیدالشهدا (ع) را خطاب به لشکریان پرهیاهویِ عمربنسعد درک نمود که فرمودند: «...آري، در اثر هداياي حرام كه به دست شما رسيده و در اثر حرامهایی كه شكمهاي شما از آنها انباشته شده، خداوند اين چنين بر دلهاي شما مُهر زده است. واي بر شما! چرا ساكت نميشويد؟! چرا به سخنانم گوش فرا نميدهيد؟!...»
3️⃣ منع نقل و کتابت حدیث؛
جناب ابیبکر با این استدلال که قرآن را داریم، با جمعآوری حدیث مخالفت کرد. وی پس از رحلت رسول خدا (ص)، خطاب به مردم گفت:
«ای مردم! شما از رسول خدا احادیثی نقل میکنید که در آنها اختلاف است و [بنابراین] مردمانِ پس از شما، قطعاً اختلافشان در این باب شدیدتر از شما خواهد بود. پس ای مردم! از رسول خدا چیزی نقل نکنید. هرکس، در اینباره از شما چیزی پرسید، به او بگویید: کتاب خدا در میان ما و شما [بس] است؛ پس حلالش را حلال و حرامش را حرام بدانید.»
💢جناب عمر و عثمان نیز همچون جناب ابوبکر، با جدّیت، سیاست منع کتابت حدیث را دنبال نمودند. مثلاً جناب عمر به شهرها بخشنامه کرد که هرکس حدیثی نوشته، باید آن را نابود کند. وی پس از جمعآوری بسیاری از احادیث، دستور داد آنها را بسوزانند.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا 👈🏻 قسمت 5️⃣
🔺مصاف با حسینبنعلی (ع)، تلافی کینههای دوران علوی (ع)
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان در #اندیشکده_برهان نوشت
🔻خطاب سپاهیان عمرسعد به امام حسین (ع) با تعبیر «اِنّا نَقْتُلُکَ 👈🏻بغْضاً لِأبيکَ👉🏻»، حکایت از کینههایی کهنه داشت که سرآغاز آن به دوران خلافت علوی(ع) بازمیگشت. لذا یکی از بسترهای مهمی که موجب ریختهشدن خون حسینبنعلی(ع) شد، امتداد این کینهورزیها بود که در این قسمت، به برخی مصادیق آن اشاره خواهد شد.
1️⃣ بازگشت امام علی(ع) به سیاست «تسویهی مالی» رسول خدا(ص)
🔺همانطور که اشاره شد، یکی از سیاستهای خلفای دوم و سوم، سیاست «تفضیل مالی» بود که نتیجهی آن، رشد روزافزونِ دنیاطلبی و مالاندوزی در میان صحابهی کبار بود. این سیاست، در تعارض با سیاستِ مالی رسول خدا (ص) بود و هنگامی هم که امیرالمؤمنین (ع) به خلافت رسید، سیاست «تفضیل مالی» خلفای پیشین را مُلغی نموده، سیرهی خود را بر بازگشت به سیرهی «تسویهی مالی» رسول خدا (ص) استوار ساخت.
🔺طبیعی بود که اتخاذ چنین سیاستی، بیش از همه، اعتراض بسیاری از صحابه را به همراه داشته باشد؛ همان کسانی که به سبب سیاست خلفای پیشین، دچار فربگیِ مال و خوی اشرافی شده بودند و اکنون برایشان دشوار بود که بخواهند مجدداً به همان سنت گذشتهی رسول خدا (ع) بازگردند. لذا نخستین رگههای بغض برخی بزرگان نسبت به آن حضرت (ع) پدیدار گشت.
2️⃣ خونخواهیِ عثمان؛ بهانهای در دست مخالفان امام (ع)
🔺بهانهی خونخواهیِ عثمان، به دورانِ حیاتِ امیرالمؤمنین(ع) ختم نشد، بلکه به مثابه زخمی کهنه، تا دوران بعد از امام علی(ع) نیز باقی ماند و در بزنگاه مهمی همچون عاشورا، مجدداً سر باز کرد:
🔺 از روز هفتم محرم، بر اساس فرمان عبیدالله ابن زیاد قرار شد تا میان سپاه امام(ع) و فرات فاصله انداخته شود. نامهی ابنزیاد به عمربنسعد اینگونه بود: «همانطور که اجازهی استفاده از آب به عثمان داده نشد، اجازهی استفاده از آب را به حسین و یارانش ندهید!»
🔺واقع قضیه این بود که تلاقی دادن این اقدام با اقدام محاصرهکنندگانِ جناب عثمان برای نرساندن آب، بسیار ناجوانمردانه بود؛ زیرا در آن روز، تنها کسی که کوشید تا مردم را قانع کند تا آب به عثمان بدهند، امام علی(ع) بود!
3️⃣ عملیات روانی معاویه برای ناکارآمد جلوه دادن حکومت علوی (ع)
🔺از جمله ویژگیهای معاویه، نیرنگبازی او بود؛ به گونهای که افراط وی در حیلهگری، دستهای از اطرافیان امام (ع) را به این جمعبندی رسانده بود که معاویه از امیرالمؤمنین (ع) باهوشتر و سیّاستر است! همین خطای در محاسبات سبب شد تا عدهای از اطرافیان امام (ع)، به وی اعتراض کنند. آنان معتقد بودند که علی (ع) باید بر معاویه «به هر قیمتی» غلبه یابد، ولو آنکه مقداری هم به حیلهگری متوسل شود! اما ناگفته پیداست که سیرهی امیرالمؤمنین(ع)، از اساس چنین نبود؛ زیرا وقتی بنای بر رعایت تقوا و اخلاق باشد، دیگر نمیتوان به هر قیمتی دشمن را از میدان به در کرد.
🔺لذا همین پایبندی به اخلاق و تقوای سیاسیِ امیرالمؤمنین (ع) سبب شد تا عدهای به مخالفت با وی برخاسته، بذر کینه را در دلهای خود نسبت به آن حضرت بکارند.
4️⃣ خوارج و کینهتوزی آنان نسبت به امام علی(ع)
🔺واقع قضیه آن است که «خوارج»، بر سر ماجرای حکمیت، کینهای عمیق از سرکردگانِ هر دو جبهه به دل داشتند که تنها بخشی از آن، منجر به شهادت امام(ع) در مسجد شد. اما بخش اعظمی از آن کینهها در طول سالیانِ متمادی در دلهای برخی بازماندگانِ نهروان باقی ماند که در مقاطع جلوترِ تاریخی همچون عاشورا، کمکم رخ نمود.
💢در میدان کربلا، برخی از افراد کلیدیِ سپاه عمرسعد، از بازماندگان اصلی جبههی خوارج بودند که به عنوان نمونه میتوان به اشخاصی چون «شمربنذيالجوشن» و «شبثبنربعي» اشاره نمود.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا👈🏻 قسمت 6️⃣
🔺 خلق بدعتهای بسیار از سوی معاویه
🔰اگرچه ذکر مصادیقِ بدعتگذاریهای معاویه بسیار است، اما بنای نوشتار حاضر بر آن است که بیشتر به آن دسته از بدعتهای معاویه بپردازد که به نحوی غیرمستقیم، در وقوع رخداد عاشورا مؤثر بوده است.
1️⃣ سیاست جعل حدیث؛
معاویه افرادی را صرفاً برای #جعل_حدیث استخدام کرده بود که آنان، احادیث زیادی را در فضیلت #بنیامیه و مذمت #بنیهاشم میساختند و حتی #مکتب_تاریخنگاری_شام، اساساً در چنین فضایی شکل گرفت. در مکتوبات آنان، تهمتهای ناروایی بر خاندان عصمت و طهارت وارد شد تا آنجا که در نهایت، قیام #امام_حسین (ع) برای احیای سنّت نبوی (ص)، به عنوان «شورشی» معرفی گردید که نظم عمومی جامعهی اسلامی را بر هم زده است! در مقابل، به جای محکوم کردن #یزید به دلیل ارتکاب اَعمال ضدانسانی، رفتار او را با این توجیه که عمل به «اجتهاد» کرده، تصدیق و تأیید کردند!
2️⃣ تبدیل #خلافت به #سلطنت؛
معاویه، به نوعی، اولین «#پادشاه» دورهی اسلامی است. عملکرد وی در تثبیت جایگاه «سلطنت» به جای «خلافت»، روندی بلندمدت بود. نقل است که وقتی جناب عمربنخطاب، بر سر راه خود به #فلسطین از کنارههای شام عبور میکرد، به سوارانِ مجلّل و محتشمی برخورد. رئیس این سواران، معاویه بود. #عمر با دیدن جاه و تشریفات او اظهار تعجب کرد و گفت: «این وضع، آیا محمدی (ص) است یا کسروی؟!» معاویه پاسخی نداشت، اما از روی سیاست فوراً گفت: «چون من در مرزهای اسلامی زندگی میکنم، جاه و جلال من نشانهی عظمت و حشمت اسلام است!»
3️⃣ تکیهی افراطی بر عنصر «عربیّت» و تحقیرِ غیرعربهای امت رسولالله (ص)؛
معاویه مبنای حکومت خود را بر #عصبیت قومی و قبیلهای استوار کرده بود. احیای ملیگرایی و عُروبت (عربگرایی) شعار بنیامیه در حاکمیت خود بر جامعهای بود که بخش قابلتوجهی از آن را #موالی و مسلمانانِ غیرعرب تشکیل میدادند. معاویه برای اجرای سیاست عربگرایی خود، در بخشنامهای به #زیادبنابیه ـ حاکم بصره و سپس کوفه ـ دستور میدهد که سهمیهی موالی و عجم را از بیتالمال کم کند، در جنگها #عجم را سپر #عرب سازد، هیچیک از عجمها را مناصب دولتی نداده و اجازه ندهد که آنان با دختران عرب ازدواج کنند... تا آنان را تحقیر نماید.
4️⃣ #مرجئه، مستمسکی برای توجیه فجایع امویان؛
اساس تفکرِ «مرجئه»، عبارت بود از اینکه: ایمان، تنها اعتقادی قلبی است و با وجود ایمان، هیچ گناهی به انسان ضرر نمیرساند. کسی که در دل مؤمن باشد، هر چند با زبان اظهار کفر نماید یا در عمل #گناه_کبیره کند، چون از دنیا رود، داوری در خصوص اهل #بهشت یا #دوزخ بودن او، باید تا روز قیامت به تأخیر افتد و دیگران حق ندارند در این خصوص قضاوتی نمایند. این تلقی، به زبان امروزی، اینطور میشود: «هر کاری میخواهی بکن، فقط دلت پاک باشد»!
🔻اساساً تلازم و هماهنگی خوبی میان عملکرد سیاسیِ امویان و تفکر مرجئه وجود داشت. در پناه چنین تفکری، یک حاکم عیّاش به راحتی میتوانست ادعای ایمان کند و سپس هر عملی که میخواهد انجام دهد و بعد از آن، با تکیه به پندارهای مرجئه، خود را رستگار بداند.
5️⃣ سبّ و لعن علی (ع) بر سر منابر، به مثابه بخشنامهای رسمی؛
یکی از بدعتهای معاویه که ابتدائاً شکلی محدود داشت، اما اندکاندک ابعادی گسترده به خود گرفت و در قالب «بخشنامهای رسمی» به سرار بلاد اسلامی ابلاغ شد، حکم سب و لعن علی (ع) بر سر منابر بود.
🔸 نقل است که گروهی از بنیامیه به معاویه گفتند: ای امیرالمؤمنین! تو به آنچه آرزو داشتی (سلطنت) رسیدی، چه بهتر که دیگر دست از این مرد [مقصود، علی (ع) است] برداری و لعنش نگوئی. معاویه گفت: نه، به خدا قسم چندان به این عمل ادامه میدهم تا کودکان با این روش بزرگ شوند و بزرگسالان با این خوی و منش به پیری برسند تا دیگر کسی فضلیتی دربارهی علی [ع] ذکر نکند!
💢 این روند تا بدانجا پیش رفت که نهتنها پیروی از سلالهی پاک رسول خدا (ص)، زشت شمرده میشد، بلکه حتی بردن نام آنان نیز در جامعه غیرممکن بود تا بدین ترتیب، یک نسل کامل با بغض و عداوت علیبنابیطالب (ع) خو گیرند و رشد کنند و این کینه و عداوت را سینهبهسینه به نسلهای بعد ـ تا بزنگاه عاشورا ـ منتقل نمایند.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقل مکاشفه جالبی از صاحب کتاب سیاحت غرب از زیارت امام حسین(ع) توسط حجت الاسلام عالی در محضر رهبر انقلاب و روضه جانگداز حضرت عباس(ع)
__
🆔 @snn_ir
1_100738003.mp3
17.5M
✅ سخنان #راهبردی حجت الاسلام عالی در محضر رهبر معظم انقلاب؛
🔹پیامبر اکرم(ص)، بسیاری از مسوولیتهای مهم را به #جوانان میداد. در دفاع مقدس، بیشتر فرماندهان جوان بودند. اکثر یاران اصلی امام زمان(عج) هم جوان هستند. در #کربلا نیز جوانان اولین کسانی بودند که به امام حسین(ع) پیوستند.
🔹یکی از آفتهای نظام ما این است که #مدیران_پیر مسوولیتها را رها نمیکنند به همین دلیل، #جمهوری_اسلامی از #انقلاب_اسلامی عقب افتاده است. انقلاب اسلامی با این مدیران پیر و خسته، هماهنگ نیست. انقلاب اسلامی با اهداف و آرمانهایش توانست صادر شود به خارج از کشور
🔹بیانیه #گام_دوم خطاب به جوانان است و چشم امید به جوانان است. جوانان حلّال بسیاری از مشکلات هستند. هرگاه مردم و جوانان پای کار آمدند، #نشدنیها، #شدنی شد و هر جا مردم و جوانان به میدان نیامدند، #شدنیها هم #نشدنی شد. جوانان متدین، با سواد و جهادگر باید به میدان بیایند.
🔹انقلاب ما احتیاج به انقلاب دارد؛ نیاز به انقلابِ در انقلاب از جنسِ انقلاب دارد آن هم با هدایت #رهبر_انقلاب
🔹مسوولیتها و پُستها در فرهنگ دینی ما جز #خدمت چیز دیگری نیست.
🔹جوانگرایی به معنای #پیرزدایی نیست بلکه #بدنه_اجرایی باید جوان باشد و از افراد مسنتر در #اتاقهای_فکر به عنوان #مشاور استفاده شود.
http://eitaa.com/joinchat/2299330560C727b8a7440
💢 این تصویر رو دیدم یاد بخشی از کتاب "غربزدگی" جلال آل احمد افتادم
♦️آدمِ غربزده، هُرهُری مذهب است. به هیچ چیز اعتقاد ندارد. اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است. نان به نرخ روز خور است. همه چیز برایش علی السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد دیگر بود و نبود پل هیچ است. نه ایمانی دارد، نه مسلکی، نه مرامی، نه اعتقادی، نه به خدا یا به بشریت. نه دربند تحول اجتماع است و نه در بند مذهب و لامذهبی. حتی لامذهب هم نیست. هُرهُری است...
❌ ان شالله که هیچکدوم اینطوری نباشیم 🙏
http://eitaa.com/joinchat/2299330560C727b8a7440