eitaa logo
تبلیغ نوین دین
76 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
7.2هزار ویدیو
656 فایل
کانال تبلیغ نوین دین کانالی تعاملی، برای محتوای دینی صرف نیست. نگاه ما به مواردی است که می تواند در نشر و انتشار رائحه دینی در جامعه موثر باشد. نوین بودن به معنای نگاه نوین و جدید داشتن به تبلیغ دین می باشد. 🌷🥀 ارتباط باادمین اصلی کانال🌷🥀 @masoodabdi
مشاهده در ایتا
دانلود
فقيه فقیه 2. «فقيه» كسى است كه در علوم اسلامى تخصّص دارد و احكام الهى را از ادله آن استنباط مى كند.
فقه فقه 1. كلمه «فقه» در لغت به معناى فهم، آگاهى و دانايى است؛ [1] خواه مربوط به دين باشد و يا چيز ديگر. در كتاب لسان العرب معناى «فقه» فراتر از مطلق دانستن است و منظور از آن علم و دانستنى است كه همراه با دقت نظر و استنباط باشد. [2] «فقه» در اصطلاح؛ به معناى علم و آگاهى دقيق نسبت به علوم دين و احكام الهى و توان استنباط آنها از طريق ادله تفصيلى (كتاب، سنت، عقل و اجماع) است. «فقه» يكى از شاخه هاى علوم دينى و عبارت است از: «علم به احكام شرعى از طريق استنباط و اجتهاد». [3] [1] ابن فارس، معجم مقاييس اللغه، ج 4، ص 442. [2] ابن منظور، لسان العرب، ج 10، ص 305. [3] ميراحمدى زاده، مصطفى، رابطه فقه و حقوق.
ولايت ولایت 3. «ولايت» معانى مختلفى دارد. ريشه لغوى آن (ولى) به معناى قرب،  اتصال و پيوند دو يا چند شى ء است. از پيوند عميق دو شى ء، ولايت پديد مى آيد. [1] ولايت به «تكوينى» و «تشريعى» تقسيم مى شود: يك. ولايت تكوينى «ولايت تكوينى» به معناى تصرف در موجودات و امور تكوينى است. چنين ولايتى از آن خدا است. اصل پيدايش، تغييرات و بقاى همه موجودات به دست او است و همه تحت اراده و قدرت خدا قرار دارند. خداوند متعال مرتبه اى از اين ولايت را به برخى از بندگانش اعطا مى كند. معجزات و كرامات انبيا و اوليا، از آثار همين ولايت تكوينى است. آنچه در ولايت فقيه مطرح است، «ولايت تكوينى» نيست. دو. ولايت تشريعى «ولايت تشريعى» دو قسم است: 1. قانون گذارى: بر اساس توحيد ربوبى، هرگونه قانونى كه انتساب به خداوند نداشته باشد، به شرك در تشريع منتهى مى شود: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ». [2] و فقط كسى مجاز به جعل قانون است كه از طرف خداوند، مأذون باشد، مانند پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) ، قرآن در اين باره مى فرمايد: «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوى». [3] امام صادق (علیه السلام) نيز فرموده است: «فما فوّض الله الى رسوله، فقد فوّض الينا». [4] آيه اللّه معرفت در توضيح اين موضوع مى نويسد: «اينان حامل ودايع نبوت بودند و طبق تعليم و تربيت پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) و تأييد روح القدس، بينش واقعى لازم را دارا بودند و بر ملاكات اصلى احكام، نسبت به پيشامدها كاملاً واقف بودند و بر حسب رخدادهاى زمانه و مصالح مقتضى، تشريع احكام مى نمودند». [5] زمان غيبت نيز فقيه جامع شرايطى كه به كتاب و سنت آشنايى دارد، نسبت به اوضاع و احوال زمانه آگاه است، مقتضيات زمان و مكان را تشخيص مى دهد و از تقوا و پارسايى نيز برخوردار است؛ از سوى معصومين (علیهم السلام) ، مأذون است تا به وضع قوانين متغير در چارچوب احكام و آموزه هاى اسلامى و مصالح جامعه اسلامى بپردازد. جعل چنين ولايتى براى فقيه جامع شرايط، نه تنها منافاتى با ولايت تشريعى و حاكميت خداوند ندارد؛ بلكه شأنى از شؤون ربوبيّت الهى و در طول آن است. [6] 2. زعامت و رهبرى: از ديدگاه اسلامى، انسان يكتاپرست، نبايد از هيچ فرد يا نهادى، فرمان ببرد و كسى را ولى، سرپرست و ارباب خود قرار دهد و بى چون و چرا مطيع او گردد: «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلاّ هُوَ سُبْحانَهُ عَمّا يُشْرِكُونَ». [7] «اينان دانشمندان و راهبان خود و مسيح پسر مريم را به جاى خدا به الوهيّت گرفتند، با آنكه مأمور نبودند جز اينكه خدايى يگانه را بپرستند كه هيچ معبودى جز او نيست. منزّه است او از آنچه [ با وى] شريك مى گردانند». مگر آنكه خداوند سبحان براى او چنين  حقى را جعل و تشريع كرده باشد. قرآن فرموده است: «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُومِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». [8] «پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديك تر] است» نيز «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُوتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ». [9]«ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده اند: همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند». بر اساس اين آيات خداوند ولايت تدبيرى و حق اداره و تنظيم اجتماعى را براى پيامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) تشريع كرده است و تنها آنان هستند كه مى توانند حاكميت سياسى و زمامدارى جامعه را در دست گرفته و در رأس هرم قدرت باشند. بر اساس دلايل گوناگونى، چنين ولايتى از طرف ائمه اطهار (علیهم السلام) به فقيهان واجد شرايط واگذار شده است و آنان به نيابت از معصومين (علیهم السلام) ، علاوه بر حق قانون گذارى ـ با قيود و شرايطى كه بيان شد ـ داراى ولايت زعامت و رهبرى جامعه بوده و موظف به تدبير، سرپرستى و تنظيم اجتماعى، جامعه اسلامى هستند. در هر صورت معناى اصطلاحى «ولايت» عبارت است از: «تصدى امر و اداره حكومت». [10] [1] راغب اصفهانى، المفردات فى غرايب القرآن، ص 533. [2] يوسف 12، آيه 67. [3] نجم 53، آيات 5ـ3. [4] بحارالانوار، ج 15، ص 332. [5] ولايت فقيه، ص 162. [6] ر.ك: مصباح يزدى، محمد تقى، حقوق و سياست در قرآن، ص 162. [7] توبه 9، آيه 31. [8] احزاب 33، آيه 6. [9] مائده 5، آيه 55. [10] نوروزى، محمد جواد، نظام سياسى اسلام، ص 187 و ر.ك: آيه اللّه جوادى آملى، ولايت فقيه، ولايت فقاهت و عدالت، نشر اسراء، 1378، صص 125ـ123.
ولايت فقيه ولايت فقيه 4. «ولايت فقيه»؛ يعنى، رهبرى سياسى جامعه اسلامى به وسيله فقيه عادل و با تقوا و داراى شرايط لازم رهبرى.
⭕️ 🔸امام رضا (ع): 🔹برترين خرد، خود شناسى انسان است. ( بحار الأنوار: ج۷۸، ص۳۵۲، ح۹) 🆔 @YjcNewsChannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جسارت بی شرمانه شبکه کلمه به شیعیان! 🔺 عبدالفتاح خدمتی، مدیر شبکه وهابی کلمه : دعا کنید هر چه شیعه هست، بمیرد! ✍️در حالی شبکه وهابی کلمه برای مرگ شیعیان دعا می کند که بزرگان اهل سنت به احترام از شیعه سخن گفته و با عنوان برادر و خواهر از شیعیان یاد کرده اند. ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
تظاهرات مسلمانان هند در پی هتک حرمت پیامبر اسلام(ص) هزاران فرد مسلمان هندی در ایالت کارناتاکا در اعتراض به انتشار مطلب اهانت آمیز به پیامبر اکرم(ص) در فیسبوک از سوی برادرزاده یکی از نمایندگان مجلس این کشور که عضو حزب کنگره ملی هند است، تظاهرات کرده‌اند. bit.ly/2PQ8dY1 ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
istiftaat -g1.pdf
6.9M
نسخه جدید استفتائات مقلدین از حضرت آیت الله سیستانی توسط دفتر قم چاپ و منتشر شد. استفتاءات حاضر گزیده ای از هزاران سؤالی است که به دفتر قم رسیده است و به اصرار بسیاری از مقلدین جهت استفاده عموم در دو جلد به چاپ می رسد. 🇮🇷🇮🇷مهمترین و بروز ترین اخبار حوزه را در کانال اطلاع رسانی طلاب پیگیری کنید 🇮🇷🇮🇷 🔊🔊 به ما بپیوندید . 🆔 @ettelaresani_tollab
istiftaat -g2.pdf
5.35M
نسخه جدید استفتائات مقلدین از حضرت آیت الله سیستانی توسط دفتر قم چاپ و منتشر شد. استفتاءات حاضر گزیده ای از هزاران سؤالی است که به دفتر قم رسیده است و به اصرار بسیاری از مقلدین جهت استفاده عموم در دو جلد به چاپ می رسد. 🇮🇷🇮🇷مهمترین و بروز ترین اخبار حوزه را در کانال اطلاع رسانی طلاب پیگیری کنید 🇮🇷🇮🇷 🔊🔊 به ما بپیوندید . 🆔 @ettelaresani_tollab
🌸 باشکوه ترین تجمع اهل بیت علیهم السلام 🔶🔸 @tehrantanhamasiri
💠 زیان دو برابر! 🔅 : اِیّاکَ اَن تَمنَعَ فی طاعَهِ اللهِ فَتُنفِقَ مِثلَیهِ فی مَعصِیَهِ الله؛ 🔸مبادا که از خرج کردن در راه خدا دریغ کنی، که در نتیجه دو برابر آن را در نافرمانی خدا خرج کنی! 📚 مسند الامام الکاظم(ع)، ج۳، ص۲۴۷ ✍️شرح حدیث: بهترین مال، آن است که از راه حلال به دست آید و در راه حلال مصرف شود. درآمدهای حرام، برکت ندارد. به علاوه پاسخگویی به «از کجا آورده ای؟» درباره آنها دشوار است. مال و ثروت که عطیّه ی الهی است، باید در راه خداپسند خرج شود. 🔻راه های خداپسند و طاعت، مثل کمک به بینوایان، قرض الحسنه به مؤمنین، احسان و اطعام نسبت به خویشاوندان و دوستان، سفرهای زیارتی مثل حج و عتبات و مرقد امام زادگان، تأسیس مراکز عامّ المنفعه و ساختن مدرسه و درمانگاه و مداوای بیماران و... کسی که از خرج در راه خدا سر باز زند و دلش نیاید در این راه ها هزینه کند، گرفتار خرجهای حرام می شود که هم مالش را از دست می دهد، هم دچار عقوبت و مؤاخذه می شود. ▫️هر که گریزد ز خرابات شهر ▫️بارکش غول بیابان شود سعدی هم گوید: ▫️چو سائل از تو به زاری طلب کند چیزی ▫️بده، وگرنه ستمگر به زور بستاند بزرگ ترین حسرت آخرت برای افراد این است که از امکانات مالی خود در راه خلاف استفاده کرده باشند. از یاد نبریم که یکی از سؤالهای مهم قیامت نسبت به اموال، این است: از کجا آورده ای؟ و... در کجا خرج کردی؟ 📗 حکمت های کاظمی ، 🔸 @hadithnet