eitaa logo
علمداران سرو قامت تعالی (طلاب جانباز
27 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
7.6هزار ویدیو
41 فایل
بیان معارف دین و فرهنگ جهاد و دفاع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خوبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🍃به سمت گودال از خیمه دویدم من 🥀🤍شمر جلوتر بود دیر رسیدم من 🖤🍃سر تو دعوا بود ناله کشیدم من 🥀🤍سر تو رو بردند دیر رسیدم من 🖤🍃گوشه گودال مادر دیدم من 🥀🤍که رفته بود از حال دیر رسیدم من ...
هدایت شده از خوبان
قرب به اهل بیت ۶.mp3
16.31M
🔳مجموعه (علیهم‌االسلام) ۶ 🌙🌹 🌙🌷 🌙🌷 🥀📖 قرآن کریم فقط یک راه رو راه نجات میدونه: 🟤🍃«محبت فداکارانه» برای اهل بیت علیهم‌السلام (الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ) ⁉️ چرا و چطور میشه رسید؟
هدایت شده از خوبان
🔘 الو سلام حاج آقا / ۱ ☑️ سلام بفرمایید. ⁉️ حاج آقا چرا باید از خدا ترسید؟ مگه خدا موجودِ ترسناکی است؟ 🔻 چطور ⁉️ چون ما معمولا از چیزهایی می‌ترسیم که از آنها احساس خطر کنیم. مگه خدا خطرناک است که باید از آن بترسیم؟ ☑️ منظور از ترس از خدا، ترس از خودِ خدا نیست. ذات مقدس الهی ترسناک، غضبناک یا خطرناک نیست. بلکه برعکس بسیار مهربان، رئوف و رحیم است. ⁉️ اگر مهربون است، پس ترس از خدا برای چیست؟ چرا در منابع دینی ما به ترس از خدا سفارش شده است. ☑️ ترس از خدا دلایل مختلفی دارد، اما یکی از مهمترین آنها ترس از مقام و صفت عدل خداست. خدا عادل است و با بندگانش به عدالت رفتار می‌کند. ⁉️ عدالت مگر ترسناک است؟ عدالت که یک ارزش و فضیلت است. ☑️ عدالت به خودی خود ترسناک نیست، اما اگر قرار باشد اعمال انسان در ترازوی عدل الهی محاسبه شود و به قدر ذره‌ای در آن اغماض صورت نگیرد، برای خطاکاران ترسناک خواهد بود. در واقع منشا ترس از خدا گناهانِ انسان است که باید در دادگاه عدل الهی نسبت به آنها پاسخگو باشد. ⁉️ پس ترس از خدا یعنی ترس از عدالت خدا و ترس از عدالت خدا یعنی ترس از لغزش‌های خود؟ ☑️ بله. به همین‌ دلیل در ادعیه و روایات ما آمده است: یا مَنْ لایخافُ اِلّا عَدْلُهُ. یعنی ای کسی که از او نمی‌ترسند، مگر از عدل او ⁉️ پس در این صورت برای بی‌گناهان ترسی نیست؟ ☑️ پاکان و بی‌گناهان هیچ ترس، بیم و وحشتی ندارند. آنها در امن و امانند. خدا از آنها راضیست و آنها از خدا 🌷 ممنون حاج آقا ✍️ اکبر مظفری 📚 برداشتی از کتاب: آشنایی با قرآن، ج ۱۱، (معنی ترس از خدا)، تالیف: علامه شهید استاد مرتضی مطهری رضوان الله علیه
هدایت شده از خوبان
🟤🍃ذکر روز سه شنبه 100 مرتبه یا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ🟤🍃
هدایت شده از خوبان
🔳بسم الله الرحمن الرحیم 🟤🍃با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم 🥀🤍سوره مبارکه مزّمّل، آیه ﴿20﴾ ⬅️ ادامه نکته ها: 🟤🍃امام رضاعلیه السلام در تفسیر آیه «فاقرؤا ما تیسّرمن القرآن» از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نقل مى كند كه آن حضرت فرمود: تا آنجا كه خشوع و صفاى دل دارید، قرآن بخوانید.(98) 🥀🤍در این آیه، سفر به قصد تجارت با سفر به قصد جهاد در كنار هم آمده است، با آنكه اوّلى امرى دنیوى است و دوّمى امرى اخروى. براساس روایات، اگر تاجر در كارش خدا را مراعات كند و از كم فروشى و گران فروشى و احتكار و كلاهبردارى دورى كند، معیشت مردم را تامین كرده و همانند مجاهدى است كه در میدان قدم مى گذارد تا دشمن را از پاى درآورده و امنیّت جامعه را تضمین كند.(99) 🟤🍃گرچه تلاوت قرآن کریم، از تكالیف واجب نیست، امّا مورد سفارش بسیار است، تا آنجا كه در یك آیه، دوبار فرمان آمده و مورد تاكید قرار گرفته است. «فاقرءوا ما تیسّر من القرآن... فاقرءوا...» 🥀🤍احكام اسلام، هماهنگ با توان و امكانات انسان است و هیچ گاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانكه براى بیمار، تیمم را به جاى وضو قرار داده، نماز را در هر حالتى كه مى تواند بخواند، تكلیف كرده، روزه را از او برداشته و به جاى آن كفّاره قرار داده است. ⬅️ اكنون به برخى آیات كه این ویژگى دستورات الهى را بیان مى دارد، اشاره مى كنیم: ◀️ «علم ان لن تحصوه فتاب علیكم» خداوند دانست كه شما توان احصا ندارید، پس بر شما آن را بخشید. ◀️ «فاقرؤا ما تیسّر من القرآن» به مقدار میسر قرآن بخوانید. ◀️ «الآن خفّف اللّه عنكم»(100) اكنون به شما تخفیف داد. ⏪ ادامه دارد ...
هدایت شده از خوبان
56.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟤🍃تفسیر سوره مزّمّل، آيه ﴿20﴾ 🥀🤍حجت الاسلام قرائتی حفظه الله
هدایت شده از خوبان
🟤🍃شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 7️⃣3️⃣ حدیث سی و هفتم معرفت ما خدا را، به خدا ⬅️ ادامه فصل(5) در بيان مراد از اعرفوا اللّه باللّه‌ 🟤🍃اكنون كه اين مقدمه گفته شد، گوييم انسان تا به قدم فكر و استدلال طالب حق و سائر إلى اللّه است، سيرش عقلى علمى است، و اهل معرفت و اصحاب عرفان نيست، بلكه در حجاب اعظم و اكبر واقع است، چه از ماهيات اشياء نظر كند و حق را از آنها طلب كند، كه حجب ظلمانيه است، و چه از وجودات آنها طلب كند، كه حجب نورانيه است، كه كلام مرحوم فيض ناظر به آن است. 🥀🤍اوّل شرط تحقق سير إلى اللّه خروج از بيت مظلم نفس و خودى و خود خواهى است، چنانچه در سفر حسّى عينى تا انسان به منزل و جايگاه خويش است، هر چه گمان مسافرت كند بگويد من مسافرم، مسافرت تحقق پيدا نكند. مسافرت شرعى [تحقق پيدا نكند] مگر به خروج از منزل و اختفاى آثار بلد، همين طور اين سفر عرفانى إلى اللّه و مهاجرت شهودى تحقق پيدا نكند مگر به خروج از بيت مظلم نفس و اختفاى آثار آن. 🟤🍃تا جدران تعينات و دعوت اذان كثرت در كار است، انسان مسافر نيست، گمان مسافرت است و دعوى سير و سلوك است. قال تعالى: وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إلَى اللَّه وَ رَسولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه‌. [1] 🥀🤍پس از آنكه سالك إلى اللّه به قدم رياضت و تقواى كامل از بيت خارج شده و علاقه و تعيناتى همراه بر نداشت و سفر إلى اللّه محقق شد، اوّل تجلى كه حق تعالى بر قلب مقدسش كند تجلى به الوهيت و مقام ظهور اسماء و صفات است. 🔻🔻🔻
هدایت شده از خوبان
🟤🍃و اين تجلى نيز به يك ترتيب منظمى است از اسماء محاطه تا به اسماء محيطه رسد، حسب قوّت و ضعف سير و قلب ساير، به تفصيلى كه در اين مختصر نگنجد، تا آنكه منتهى شود به رفض كل تعيّنات عالم وجود، چه از خود و چه از غير، كه در منازل و مراحل بعد آن نيز از خود است. و پس از رفض مطلق، تجلى به الوهيّت و مقام اللّه، كه مقام احديت جمع اسماء ظهورى است، واقع شود، 🔺[و] اعرفُوا اللّه باللّه به مرتبه نازله اوّليه ظهور پيدا كند. 🥀🤍و در اوّل وصول عارف به اين مقام و منزل، فانى شود در آن تجلّى. و اگر عنايت ازلى شامل شود، عارف انسى حاصل كند و وحشت و تعب سير مرتفع گردد و به خود آيد و به اين مقام قناعت نكند و با قدم عشق شروع به سير كند. 🟤🍃و در اين سفر عشقى حق مبدأ سفر و اصل سفر و منتهاى آن است. و در انوار تجليات قدم زند و تقدّم [2] شنود، تا آنكه اسماء و صفات در مقام واحديت بر قلب او به ترتيب منظمى تجلى كند، تا آنكه به مقام احديت جمعى و مقام اسم اعظم ظهور نمايد كه اسم «اللّه» است. و در اين مقام اعرفوا اللّه باللّه به مقام عالى تحقق يابد. 🔺پس از اين نيز مقام ديگرى است كه اكنون از مورد نظر ما خارج است. 🥀🤍و با اين ترتيب كه ذكر شد، مقام عرفان رسول به رسالت، و اولى الامر بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان، ترتيب عرفانى بديعى دارد كه موقوف به تفصيل مقام رسالت و ولايت است، و آن خارج از طور اين اوراق است و متكفل آن رساله سابق الذكر است. 🥀پاورقی [1] و هر كس بيرون رود از خانه‌اش درحالى‌كه مهاجر به سوى خدا و رسول اوست و آنگاه مرگ او را فرا گيرد هر آينه پاداش او با خداست. (نساء- 100). [2] ( «پيش بيا.» خطاب حق تعالى به پيامبر (ص) در معراج.
هدایت شده از خوبان
🟤🍃و اين تجلى نيز به يك ترتيب منظمى است از اسماء محاطه تا به اسماء محيطه رسد، حسب قوّت و ضعف سير و قلب ساير، به تفصيلى كه در اين مختصر نگنجد، تا آنكه منتهى شود به رفض كل تعيّنات عالم وجود، چه از خود و چه از غير، كه در منازل و مراحل بعد آن نيز از خود است. و پس از رفض مطلق، تجلى به الوهيّت و مقام اللّه، كه مقام احديت جمع اسماء ظهورى است، واقع شود، 🔺[و] اعرفُوا اللّه باللّه به مرتبه نازله اوّليه ظهور پيدا كند. 🥀🤍و در اوّل وصول عارف به اين مقام و منزل، فانى شود در آن تجلّى. و اگر عنايت ازلى شامل شود، عارف انسى حاصل كند و وحشت و تعب سير مرتفع گردد و به خود آيد و به اين مقام قناعت نكند و با قدم عشق شروع به سير كند. 🟤🍃و در اين سفر عشقى حق مبدأ سفر و اصل سفر و منتهاى آن است. و در انوار تجليات قدم زند و تقدّم [2] شنود، تا آنكه اسماء و صفات در مقام واحديت بر قلب او به ترتيب منظمى تجلى كند، تا آنكه به مقام احديت جمعى و مقام اسم اعظم ظهور نمايد كه اسم «اللّه» است. و در اين مقام اعرفوا اللّه باللّه به مقام عالى تحقق يابد. 🔺پس از اين نيز مقام ديگرى است كه اكنون از مورد نظر ما خارج است. 🥀🤍و با اين ترتيب كه ذكر شد، مقام عرفان رسول به رسالت، و اولى الامر بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان، ترتيب عرفانى بديعى دارد كه موقوف به تفصيل مقام رسالت و ولايت است، و آن خارج از طور اين اوراق است و متكفل آن رساله سابق الذكر است. 🥀پاورقی [1] و هر كس بيرون رود از خانه‌اش درحالى‌كه مهاجر به سوى خدا و رسول اوست و آنگاه مرگ او را فرا گيرد هر آينه پاداش او با خداست. (نساء- 100). [2] ( «پيش بيا.» خطاب حق تعالى به پيامبر (ص) در معراج.