eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
#قسمت_نهم #گام_دوم_انقلاب 🔴تقابل دوگانه جدید(اسلام و استکبار)؛ پدیده برجسته ی جهان معاصر 🔻پس آنگاه انقلاب ملت ایران، #جهان_دوقطبی آن روز را به #جهان_سه_قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و #حذف_شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت #تقابل_دوگانه_جدید( #اسلام و #استکبار)پدیده برجسته ی جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد.از سویی #نگاه_امیدوارانه ی ملتهای زیر ستم و جریانهای #آزادی_خواه جهان و برخی دولتهای مایل به #استقلال ، و از سویی #نگاه_کینه_ورزانه و بدخواهانه ی #رژیم_های_زورگو و قلد رهای باج طلب عالم ، بدان دوخته شده بدین گونه #مسیر_جهان تغییر یافت و #زلزله_انقلاب فرعون های در بستر راحت آرمیده را بیدار کرد.#دشمنی_ها با همه ی شدت آغاز شد و اگر....
#قسمت_دهم #گام_دوم_انقلاب 🔴#مدیریت_جهادی و اعتقاد به اصل ( #ما_میتوانیم ) : عامل عزت و پیشرفت ایران در همه ی عرصه ها
#قسمت_یازدهم #گام_دوم_انقلاب 🔴 #برکات بزرگ انقلاب اسلامی؛ انقلاب به یک #انحطاط_تاریخی پایان داد و کشور که در دوران #پهلوی و #قاجار بشدت تحقیر شده و بشدت #عقب_مانده بود، در مسیر #پیشرفت_سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین #سلطنت_استبدادی را به #حکومت_مردمی و #مردم_سالاری تبدیل کرد و عنصر #اراده_ملی را جان مایه ی پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد.آنگاه #جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد #عرصه_ی_مدیریت کرد. روحیه و باور ( #ما_می_توانیم ) را به همگان منتقل کرد..به برکت #تحریم دشمنان اتکا به #توانایی_داخلی را به همه آموخت و این منشاء برکات بزرگ شد. یک) #ثبات و #امنیت و حفظ #تمامیت_ارضی ایران اولا؛ ثبات و امنیت کشور....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر از گاهی خودت را هرس کن شاخه های اضافیت را بزن پای تمام شاخه بریده هایت بایست سبک کن فکرت را از هر چه آزارت میدهد!
❗️دانشجوی مسلمان، دانشگاه را فتح کرد، لانه‌ی جاسوسی را فتح کرد امّا خودش از مغلوب شد! این به نظر من نکته‌ی قابل توجّهی است. ❓چرا؟ برای خاطر اینکه دچار ضعف تحلیل و بود؛ هیجانات بود، خیلی هم -بعضی از بچّه‌های دانشجو در آن ‌روز، ماها را که آن‌وقت تازه از زیر زندان و تبعید و این قبیل ‌چیزها بیرون آمده بودیم، انقلابی نمیدانستند؛ یعنی در مقام قضاوت، ماها را تخطئه میکردند؛ همینهایی که الان هم هستند؛ حالا بعضی‌هایشان هنوز هم هستند؛ یعنی واقعاً اُرتدُکس [بودند]، یک انقلابی اُرتدُکسِ سفت و سخت، خیلی قرص و محکم- منتها آن ذهنیّت، از محتوای لازم بود، ❌ [لذا] در یک نقطه‌ی حسّاسی ضربه خورد. ۹۶/۰۳/۱۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 همیشه عید قربان که میشه، این روشنفکر نماها که در حقیقت تاریک فکر هستند ، شروع می کنند به حرفهای خنده داری که متاسفانه یه عده باور می کنند. 💠 این دروغ بزرگ رو هم میگن که در دین زرتشت ، قربانی کردن وجود نداشته!!!!!!!!!!!! این عکس رو برسونین به دست این جماعت @tabyinchannel #کانال_تبیین #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ حوزه سکولار! 🎥ویدئوی بیانات رهبری رهبر انقلاب مکررا #خطر 💥سکولار شدن را گوشزد کرده و نوک پیکان این هشدار حوزه های علمیه هستند؛ چرا که دشمن میداند بذر دشمنی را در کجا بپاشد تا زودتر بنتایج منحوس خود برسد. 📍ابتدا تعریفی از #اسلام سکولار ارائه میدهند👇 ⚠️ "اسلام سکولار شبیه مسیحیّت سکولار است که میرود در گوشه‌ی کلیسا، خودش را زندانی میکند در محیط #واقعی زندگی هیچ #حضوری_ندارد؛ 👈اسلام سکولار همین‌جور است؛ ❌کسانی هستند امروز #دعوت میکنند به اسلام #منزوی اسلامی که #هیچ_کاری به کار زندگی مردم ندارد؛ مردم را به یک عبادتی، به یک چیزی #گوشه‌ی مسجد یا گوشه‌ی خانه‌ها فرامیخواند.❗️" 📍و #اسلام_ناب_محمدی را شرح میدهند 👇 🌸 "اسلامِ واردِ در متن زندگی را معرّفی کنیم؛ 🌸اسلامِ رحمت به ضعفا؛ 🌸اسلامِ جهاد و مبارزه‌ی با مستکبران. 📌به نظر من... #حوزه‌های_علمیه ی ما #باید این هدف را دنبال بکنند."۹۳/۱۲/۲۱ 📍بحوزه های علمیه هشدار میدهند👇 " اینکه یک آخوندى يك گوشهاى حرفى میزند، كه على الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقيده ى كلى #نظام است #بزرگش_میكنند؛ بنابراين حوزههاى علميه نمیتوانند سكولار باشند." ۹۱/۷/۱۹ "امروز کسانی که اسلام را آماج حملات خودشان قرار داده‌اند، مشخّص است چه کسانی هستند👇 🔥اینها وابسته‌ی به یک مجموعه‌ قدرتمندِ زر و زور سیاسی و اقتصادیِ غالباً صهیونیست یهودی...در مقابل اینها ما از این فرصت استفاده کنیم و این سؤال را مطرح کنیم در ذهن مردم دنیا و در ذهن جوانها که فکر کنید، ببینید #چرا به اسلام این‌همه حمله میکنند؛آن‌وقت اسلامِ واقعی را در اختیار اینها بگذاریم." ۹۳/۱۲/۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔹داستان یک تصمیم⁉️ در شش ‌قسمت🔻🔻🔻 🔹🔹داستان یک تصمیم⁉️ 🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: «مؤمن از یك سوراخ دو بار گزیده نمی شود.» مشكاه الانوار، طبرسی، ص551 _ كنزالعمال، متقی هندی،ج1ص147ح723 1️⃣در آذر سال 1382 زمانی که آقای‌محمد رئیس‌جمهور کشورمان بودند، یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به نام ، در نطقی ایران را متهم به داشتن می کند. منافقین خارج نشین نیز گزارشی را منتشر می کنند که در آن از وجود تأسیسات غنی‌سازی نطنز و آب سنگین اراک گزارش می دهد و این موضوعات، آغازی است برای مذاکرات هسته ای میان ایران واروپا. [ این نماینده در ادامه👇"پست بعدی" آمده است.] 2️⃣دبیر شورای عالی امنیت ملی، جناب آقای است که مسئولیت مذاکرات را برعهده دارد. 3️⃣در ۲۹ مهر ۱۳۸۲، نشست مشترک وزاری خارجه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و هیئت ایرانی به ریاست جناب آقای دکتر در سعدآباد تهران، برگزار شد. 4️⃣خروجی آن بیانیه‌ای بود که « ایران برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری کرد.» و « راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی در نظنر را در راستای راستی‌آزمایی و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، بصورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق می‌گردد.» و « انگلیس و فرانسه نیز شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.» [yjc.ir] 5️⃣اعضای تیم هسته‌ای متشکل بود از (جناب آقای‌حسن روحانی، سید حسن موسویان، محمدجواد ظریف، سیروس ناصری، امیرحسین زمانی‌نیا، محمدرضا البرزی، علی‌اکبر صالحی،محمد سعیدی،مجید تخت‌روانچی، علی ماجدی). [yjc.ir] 6️⃣ ۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ توافق‌نامه بروکسل بین ایران و سه کشور پاریس، فرانسه و انگلیس به امضا رسید که در این توافقنامه تعلیق مونتاژ و آزمایش سانتریفیوژ‌ها و .... افزوده شد. [yjc.i 7️⃣خروجی توافق نامه بروکسل، توافق نامه ای دیگر به نام توافق نامه پاریس (پانزده نوامبر 2004) است که در آن ایران تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم را پذیرفت. ⚠️ازاینجا به بعد، پیش می آید: «با توجه به ، چرا پرونده ایران به شورای امنیت رفت❓»؛ آیا «مردم و رسانه ها از روند توافق پاریس مطلع بودند»؛ آیا «اعضای تیم مذاکر کننده کشورمان، نگاهی مثبت و خوش بینانه به مذاکرات داشتند⁉️» و ... 👈در پیام بعدی از زبان جناب آقای‌روحانی به این سوالات و دیگر سوالات پاسخ می دهیم. 👇👇👇👇
👇👇👇👇 ✔️🔹داستان یک تصمیم⁉️ 🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: مؤمن از یك سوراخ دوبار گزیده نمی شود. [مشكاةالانوار، علی طبرسی، ص551؛ كنزالعمال، متقی هندی، ج1 ص147 ح723] 👈از اینجا به بعد چند سؤال پیش می آید: 1️⃣سوال : «انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.» پس چرا پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت❓ ✅جواب: جناب آقای‌حسن در کتاب خودشان [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 599] پاسخ می دهند: «اروپا در مذاکرات تهران تعهد کرده بود تا زمانی که فعالیت نطنز آغاز نشده است، از ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت جلوگیری کند ولی در بهمن 1384 در شرایطی پرونده هسته ای به شورای امنیت ارجاع شد که نطنز در تعلیق بود بنابراین اروپا تعهد خود را نقض کرده بود.» جناب آقای‌حسن در قسمت دیگری از این کتاب [ص 611] نیز می نویسد: «در دولت نهم [دولت آقای احمدی نژاد] هم تعلیق نطنز هشت ماه ادامه یافت و حتی اگر شورای حکام به دلیل راه اندازی یو سی اف اصفهان، پرونده را به شورای امنیت ارجاع نمی داد و پرونده در آژانس می ماند، بی تردید نطنز به آن زودی راه اندازی نمی شد و مسیر مذاکرات ادامه می یافت. راه اندازی نطنز در واقع پاسخ به اقدام غیر منطقی شورای حکام آژانس بود ... اساسا دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست، تعلیق اصفهان که در دولت هشتم شکسته شد و تعلیق نطنز هم به دلیل ارجاع پرونده به شورای امنیت شکسته شد.» 2️⃣سوال : مردم و رسانه ها از روند توافق پاریس مطلع بودند❓ همان توافقی که منجر به تعلیق کامل شد. ✅جواب: جناب آقای‌حسن پاسخ می دهند: «هیچ یک از تحولاتی که در این دو ماه و بیست روز به وقوع پیوست در آن مقطع رسانه ای نشد و بعد از آن نیز کمتر در رسانه ها مطرح شد. به عبارتی تاکنون در مورد اقدامات طرفین در این مدت که می توان از آن به عنوان "هشتاد روز بی خبری" یاد کرد، کمتر بحث شده است.» [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 283] 👇 @tabyinchannel
✔️🔹داستان یک ⁉️ 🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: مؤمن از یك سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. [مشكاةالانوار، علی طبرسی، ص551؛ كنز العمال، متقی هندی،ج1ص147ح723] 👇 ⚠️⚠️سخت یادمان باشد و یادمان باشد این قول یک اندیشمند را: « اشتباهی که تکرار شود دیگر یک اشتباه نیست؛ یک تصمیم است.» 3️⃣سوال : آیا اعضای تیم مذاکر کننده کشورمان، نگاهی مثبت و خوش بینانه به مذاکرات داشتند❓ ✅جواب: جناب آقای‌حسن پاسخ می دهند: «ذهنیت بدبینانه دیگری هم وجود داشت مبنی بر اینکه امریکا همواره به دنبال تحریم ایران و یا حتی حمله نظامی است و موضوع هسته ای بهانه ای است که آن را رها نخواهند کرد ... اما ذهنیت من این بود که با صبر و تحمل و حوصله و تدبیر، هم با آژآنس می توانیم مسایل را حل کنیم و هم با اروپا می توانیم به نوعی توافق دست یابیم.» [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 154] 4️⃣سوال : آیا اعضای تیم مذاکره کننده در سال 1382، خطوط قرمز ایران را رعایت کردند❓ آیا عبور از خطوط قرمز به خاطر بی تفاوتی مذاکره کنندگان ایرانی بود یا بدعهدی و رفتار مستکبرانه طرف غربی❓ ✅جواب: جناب آقای‌حسن پاسخ می دهند: « به البرادعی گفتم شما یک حقوقدان هستید من هم یک حقوقدانم. آیا از لحاظ حقوقی تعلیق غنی سازی غیر از توقف موقت گازدهی است؟ آیا نظر شما غیر از این است؟ گفت نه، دقیقا تعلیق گازدهی کافی است.» [همان، ص 166] «در ملاقات حضوری با مقام معظم رهبری هم جزییات را مطرح کردم، حتی توضیح دادم که کارشناسان می گویند اصلا تعلیقی صورت نگیرد، کار پیش نمی رود. وزرای سه کشور هم گفته اند که اگر تعلیقی در کار نیست سفر ما به ایران منتفی خواهد بود. توضیح دادم که نظر البرادعی هم در مورد تعلیق این است که تعلیق گازدهی نطنز کافی است. در نتیجه معظم له در این ملاقات با تعلیق در حد تعلیق گازدهی نطنز موافقت کردند.» [همان، ص 178] «پیشتر وزرای اروپایی در اجلاس بروکسل اصرار داشتند که ساخت قطعه و مونتاژ هم تعلیق شود که به آنها پاسخ منفی داده بودم اما به دلیل حوادثی که رخ داده بود، برای اینکه بتوانیم از مشکلات پیش آمده عبور کنیم و اروپایی ها را به موضع قبلی خود برگردانیم و در نتیجه در اجلاس مارس 2004 قطعنامه تندی علیه ما صادر نشود و هم چنین البرادعی را هم متقاعد کنیم که گزارش نامناسبی ارائه ندهد، شاید تنها راهل حل برای کنترل شرایط پیش آمده همکاری بیشتر با آژانس در زمینه تعلیق بود. لذا قرار شد تفسیر آژانس از تعلیق موارد مرتبط با غنی سازی را که شامل ساخت قطعه و مونتاژ هم می شد بپذیریم.» [ص 240] 👇👇👇👇
۰
سکوت درمانی ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ !.. ﻫﻨﮕﺎﻣﯿﮑﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ، ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﮕﻮﯾﯽ, ﻓﻘﻂ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ! ﮔﺎﻫﯽ ﻧﮕﻔﺘﻦ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦِ ﺳﺨﻨﺎﻥِ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﺒﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ... ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ . ﯾﮏ ﻭﻗﺘﻬﺎﯾﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﻦ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﯼ ﺑﺮ ﺣﺮﻓﻬﺎﯼ ﻧﯿﺶ ﺩﺍﺭ، ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯽ ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﺪ ... ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪﯼ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺕ ﺁﻭﺍﺭِ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺁﻣﺪ، ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﺮ ﻧﮑﻦ, ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺩﻟﯿﻞِ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺎﺑﯽ ! ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺲِ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﯾﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﯿﺨﻮﺭﺩ, ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻦ, ﮐﻪ ﺫﻫﻨﺖ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺖ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﺩ . ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﻫﺎﯾﯽ " ﺳﮑﻮﺕ" ﭘﺎﺳﺦِ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺩﺭﺩﻫﺎﺳت
+ روز قربان، روزی پر خاطره است••• + روزی که بوی بندگی خالص ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) را می دهد••• + روزی که قرنها پیش پدر و پسری ، سرافراز از امتحانی بزرگ ، مدال افتخار به سینه آویختند و عید بزرگ اضحی و آیین ذبح قربانی، با ایثار آنان و هدیه بهشتی جبرئیل به یادگار ماند. ◀️ ••• پیامبراکرم و همراهان در منا قربانی کردند••• ◀️ ••• پس از آن پیامبر پیروان خویش را مخاطب قرار داده و فرمود: 💠" چند صباحی بیش ، از عمر من باقی نمانده و در فردای روزگار اگر نباشم، این برادرم علی علیه السلام است که در مقابل متخلفین خواهد ایستاد. "💠 ◀️ ••• سپس آنان را به امانت داری توصیه کرده ، فرمود : 💠" من دو چیز گرانبها در میان شما به امانت می گذارم که اگر به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد. کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم . "💠 ◀️ ••• و این گفتار پیامبر به عنوان " حدیث ثقلین" جاودانه در تاریخ اسلام باقی ماند ••• 💠 ۸ روز تا عید سعید غدیر خم 💠 #روایت_غدیر #روزشمار_غدیر ۸
✅ارتباط عمقي و معرفتي  و ⭕️  از قرب به معناي نزديکي و گرفته شده، اوّلين  که در تاريخ بشر کنوني پذيرفته شد، مربوط به حضرت [۱] عليه السلام است. در ميان اقوام پيشين هم رسم بر اين بود که براي تقرّب به معبود يا معبودان خود قرباني کنند. اين مسأله ادامه يافت تا هنگامه نبوّت عليه السلام در اين هنگام ايشان ۳ مرتبه در رؤياي صادقه ديدند که ايشان را امر به ذبح فرزند مي فرمايند. آنگاه که يقين براي ايشان حاصل شد که رؤيا صادقه است، خود را براي اجراي آمده کردند ولي تيغ، گلوي فرزند ايشان عليه السلام را نبريد، و به امر الهي قوچي را به عنوان قرباني به جاي فرزندشان، ذبح کردند. که اين قضيّه مبناي  در هم قرار گرفت. 💠بعد از ذکر تاريخچه اجمالي  بايد مطالب ذيل را ذکر کنيم: 🔷اوّلا: در ما کلمه «قرباني» در مواردي ذکر شده مثل «الصلوة قربان کل تقيّ» نماز مايه تقرّب هر شخص به است. پس با توجه به روايت شريفه «قربان»، «آنچه مايه تقرّب الي الله» است، صرفاً در ذبح حيوان خاصّ خلاصه نمي شود بلکه مفهومي بسيار گسترده تر از آن دارد. و بالاترين و عالي ترين مصداق «قربان»، و کشتن و از بين بردن نفساني و اخلاقي است که در حديث شريف «موتوا قبل ان تموتوا» يعني بميريد پيش از آنکه شما را بميرانند، بدان اشاره شده دارد. معناي «موتوا» در حديث فوق اين است که نفسانيّت خود را ذبح کنيد و از منيّت ها و هواهاي نفساني کاملا جدا شويد تا به جوار دست يابيد. 🔷پيوند روز  با که مطلقه کليّه الهيّه است، اين است که در روز عيد قربان رذائل و هواهاي نفساني را در درون خود ذبح و قرباني کنيد تا با و پاکي روح، وارد، عيد ولايت مطلقه کليّه الهيّه حضرت امير ـ عليه السلام ـ شويد زيرا مسأله عليه السلام آن قدر پاک و طاهر است که، هرگز نمي تواند با آلودگي هاي باطني، قدم در آن نهاد و خود را از مواليان واقعي حضرت امير ـ عليه السلام ـ دانست. 🔷امّا خود با قطع نظر از ، به منزله آخرين جزء از علّت تامّه نسبت به مبعث ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است. بلکه به منزله باطن يک چيز ظاهر و به منزله روح، نسبت به است، زيرا تمامي خيرات و سعادات مشروط به امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ و فرزندانش ـ عليهم السلام ـ است. در روايات کثيره از طريق و اهل سنت وارد شده که نورهاي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ يکي بود تا اين که در صلب عبدالله و عبدالمطلب از هم جدا گشته و خداوند، ولايت آنان را بر همه مردم واجب نموده است و اين ولايت در روز غدير آشکار شد،[۲] به همين جهت در آمده: «امروز «روز غدير» دينتان را برايتان کامل و نعمتم را بر شما تکميل و را براي شما انتخاب نمودم».[۳] 👇👇👇
👆👆👆 🔷البته نکته اساسي در پيوند عيد غدير و قربان آن است که در قرآن مي خوانيم: زماني که خداوند ـ عليه السلام ـ را به امتحانات گوناگون آزمود و ايشان همه آنها را به اتمام رساند، خداوند به ايشان فرمود: تو را براي مردم قرار دادم و او گفت آيا از ذريه من هم کسي به مي رسد، خداوند فرمود، عهد من «امامت و ولايت» به نمي رسد.[۴] از آيه شريفه فوق استفاده مي شود که حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ پس از تحمّل هاي سخت که از جمله مهم ترين آنها قرباني فرزند بود به رسيد، و اين امر نشانگر آن است که نقطه مشترک روز عيد قربان و روز عيد غدير از لحاظ معرفتي و با نگاهي عميق، امر ولايت و امامت است. اگر حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ ، فرزند خود را به قربانگاه آورد تا مايه تقرّبش به ذات اقدس الهي شود، حضرت امير ـ عليه السلام ـ هم تمام هستي اش را قرباني راه خدا نمود. 🔷از ديگر اشتراکات عيد غدير و عيد قربان، مسأله فضيلت اين دو عيد اکبر الهي است: از ـ عليه السلام ـ روايت شده است که فرمودند: در روز ، چهار روز با شتاب به خدا مي رسد همان گونه که عروس به حجله خود مي رسد پرسيدند اين چهار روز کدام است؟ حضرت فرمودند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدير که روزي است که ابراهيم خليل ـ عليه السلام ـ در آن از آتش رهايي ياف و به جهت سپاسگزاري، آن روز را روزه گرفت و نيز روزي است که در آن روز ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ حضرت عليه السلام ـ را به عنوان خود معرّفي و فضيلت هاي او را بيان نمود و خداوند بدين وسيله را کامل کرد و حضرت امير ـ عليه السلام ـ به خاطر شکرگزاري اين روز را روزه گرفته است.[۵] اين روز، ، روز ناراحتي شيطان و روزي است که اعمال و دوستداران پذيرفته شده و خداوند عمل آنها را و نابود مي گرداند و اين همان است که خداوند در آيه ۲۳ سوره فرقان مي فرمايد: «آن اعمال اعمال مخالفين اهل بيت ـ عليهم السلام ـ را باطل و نابود نموديم. 🔷وجه اشتراک ديگر غدير و قربان را بايد در خود نام جستجو کنيم، غدير نام برکه اي است که اين واقعه اعلام ـ عليه السلام ـ در نزديکي آن واقع شده است؛ از سوي ديگر حاجيان هم که به مني قرباني مي فرستند شهر مکّه کنار قرار دارند که آب پر برکتش به دعاي حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ نياز آبي همه زائران و ساکنان را تأمين مي کند. برکه و چاه هر دو محل تجمع آب هستند و آب، مظهر پاکي است و تفسير عرفاني آب، همان و است همان طور که آب ظاهر را تطهير مي کند، باطني هم بدون ولايت ممکن نيست. لذا باز از هر دو عيد قربان و عيد غدير، به پاکي ظاهري که مظهرش آب است و پاکي و طهارت باطني که مظهرش ولايت است و معناي باطني آب هم همان ولايت است دست مي يابيم. 👇👇👇
👆👆👆 🔷از سوي ديگر  در هشتم ذي الحجّه است و در هيجدهم ذي الحجّه لذا هر دو عيد قربان و غدير با حج گره خورده اند و اين وجه اشتراک ديگري از  و است و شايد سرّ اين که بين اين دو روز، هشت روز فاصله است اين باشد که بعد از آن که انسان موفق شد به توفيق الهي باطن خود را از اغيار پاک نمايد و هواهاي نفس خود را  کند، هشت روز تا فاصله دارد. ❌امّا استفاده از اين ارتباط عميق بين قربان و غدير در افزايش، سطح انسان چنين است: 👈ما از مطالب گذشته به اين مطلب رسيديم که قربان و غدير، نقطه تلاقي شان و است آن هم ، يعني ولايتي که بر همه مخلوقات از قبيل جمادات، گياهان، حيوانات، انسان و فرشتگان عرضه شد و در ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ علي ـ عليه السلام ـ و يازده جانشين آنهاست ـ عليهم السلام ـ تمام درجات و پيامبراکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اولياء و اوصياء به همين ولايت برگشته و اين ولايت از فناي بنده در حق و بقاي بنده به وسيله سرچشمه مي گيرد. پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در روايتي مي فرمايند: اوّلين چيزي که خدا آفريد من بود در حالي که « » هنوز در مرحله، آب و گل بود که به همان ولايت اشاره دارد يا روايت علي ـ عليه السلام ـ که من ولي بودم در حالي که «آدم» هنوز در مرحله آب و گل به سر مي برد همان معناي ولايت را دارد. و از صاحب ولايت مطلقه با نام هايي مانند خليفه اعظم، قطب اقطاب، ، و در عرفان ياد شده است.[۶] و همين مسأله و ولايت رکن رکين اعتقادات شيعه است که به واسطه آن، شيعه از غير شيعه در ميان متمايز مي شود. و در روايات کثيره، قبولي ساير اعمال يک فرد وابسته به پذيرش ولايت از سوي آن فرد شده و اين مسأله عمق مسأله را مي رساند. 🔶پي نوشت ها: [1]. ر.ک: مائده / ۲۷. [2]. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ص ۴۶۲ و ۴۶۳ [3]. مائده / ۳ [4]. بقره / ۱۲۴ [5]. المراقبات، ميرزار جواد آقا ملکي تبريزي، ترجمه ابراهيم محدث بندر ريگي، انتشارات اخلاق، ص ۴۸۸، ۱۳۷۷ ش. [6]. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ترجمه ابراهيم محدث بندرگي، انتشارات اخلاق، ۱۳۷۷ ش. ص ۴۹۲. منبع: مرکز مطالعات و پاسخ‌گويي به شبهات ـ حوزه علميه قم
✅ريشه #قرباني_کردن در اسلام 🔷 #قرباني يک عبادت و از #شعائر_اسلام است و در مقابل ديگر عبادت ها از جايگاه و اهميت خاصي برخوردار است. از نظر معني لغوي هر آن چيزي است که وسيله #تقرب و نزديکي به #خداوند متعال باشد، خواه آن چيز ذبح حيوان باشد يا ديگر صدقات. در عرف عام به آن حيوان خاص #قرباني گفته مي شود که به خاطر رضاي خداوند در روزهاي #عيد_قربان #مسلمانان آن را ذبح مي کنند. 🔷ذبح قرباني جهت تقرب پروردگار از زمان ابوالبشر #حضرت_آدم (ع) شروع شد، وقتي که دو فرزندش هابيل، قوچي و قابيل مقداري گندم را به عنوان قرباني به بارگاه خداوندي تقديم نمودند، به دستور و روال آن زمان صاعقه اي از آسمان قرباني #هابيل را سوزاند که اين علامت قبوليت بود و قرباني #قابيل به حال خود باقي ماند. 🔷در #قرآن_مجيد اين واقعه تاريخي چنين آمده است: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ؛[۱] وقتي که (هابيل و قابيل پسران آدم) #قرباني تقديم کردند از يکي (هابيل) پذيرفته شد و از ديگري (قابيل) پذيرفته نشد». قرباني به عنوان شعار #دين و آيين و مشروعيت آن به زمان حضرت آدم بر ميگردد، اما وقتي که واقعه بي نظير و شگفت انگيز #حضرت_ابراهيم (ع) پيش آمد که در آن واقعه ايشان براي ذبح و قرباني کردن يکتا فرزندش #اسماعيل (ع) اقدام فرمود و از اين #امتحان_الهي سربلند بيرون آمد قرباني جايگاه و اهميت ويژه اي را در اديان سماوي کسب کرد. داستان مذکور در سوره صافات قرآن مجيد آمده است. 👇👇👇
🔷در اين آيات آمده است: «قد صدقت الرّءيا انا کذلک نجزي المحسنين انّ هذا لهو البلاء المبين و فديناه بذبح عظيم؛[۲] او را ندا داديم که اي #ابراهيم، رؤياي خود را حقيقت بخشيدي و ما #نيکوکاران را چنين پاداش مي دهيم راستي که اين همان #آزمايش آشکار بود و او را در ازاي #قرباني بزرگي باز رهانيديم». براي اين که برنامه ابراهيم ـ عليه السلام ـ ناتمام نماند #خداوند قومي بزرگ فرستاد تا قرباني کند و سنتي براي آيندگان در مراسم #حج و سرزمين منا از خود بگذارد. 🔷از آن چه بيان شد معلوم مي شود که ريشه قرباني کردن از زمان آدم ابوالبشر بوده و #پيامبران بعد از او نيز اين کار را انجام مي داده اند. اما زماني که #پيامبر_اکرم (ص) به پيامبري مبعوث گرديد اين سنت پيامبران به آئين خرافاتي و غلط آميخته شده بود. شيوه مردم در زمان #جاهليت چنان بود که پس از ذبح يا نحر، #کعبه را به خون قرباني مي آلودند و قسمتي از گوشت آن را بر خانه کعبه مي آويختند تا خداوند آن را قبول کند.[۳] 🔷اما #اسلام حرمت خاصي براي قرباني قرار داد که به آن در اين آيه اشاره شده است: «لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ القائد؛[۴] #شعائر خدا را #حلال مشماريد و نيز چهار ماه #حرام را حلال مشماريد و نيز کشتن و خوردن قرباني هاي بي نشان مردم و قرباني هاي نشان دار آنان را حلال ندانيد». 👇👇👇
🔷منظور #آيه اين است که به شعائر يعني اعلام حج و #مناسک آن بي احترامي نکنيد و حرمت ماه هاي حرام را نگه داريد و قرباني هايي که ديگران براي ذبح مي برند و احياناً گم مي شوند را نکشيد و نخوريد. چرا که اين بي موالاتي و بي احترامي به مقام و منزلت #پروردگار است.[۵] و سپس خداوند در طرد آن سنت زشت جاهلي و براي بيان تقربي که حاصل قرباني است و چه بسا به همين جهت به قرباني موسوم شده ميفرمايد: «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنکمْ».[۶] زيرا آيه شريفه #کعبه را از سنن جاهلي مزبور پيراسته ميدارد و از طرفي در دفع اين پندار که چون خداوند از جهانيان بي نياز است پس نحر و ذبح بر حج گزار #واجب نيست. اين نکته را اظهار ميدارد که اصل قرباني لازم است، اگر چه خداوند از آن بي نياز است و آن چه از اين قرباني به خداي سبحان ميرسد گوشت يا خون نيست، بلکه #روح کردار و جان عمل، که همان تقواست به حضرتش مي رسد.[۷] 💠در #اسلام قرباني به چند جهت ذيل انجام مي شود: 🔺نوع اول قرباني که در مراسم حج واجب مي شود و هر #حاجي بايد با شرايط خاص گوسفند يا شتر يا گاوي را #قرباني کند.[۸] 🔺نوع دوم: مربوط به کفارات حج است که براي #کفّاره برخي از اعمال که در حال احرام انجام داده اند بايد قرباني کنند.[۹] 🔺نوع سوم: قرباني که بر اساس #نذر واجب مي شود يعني نذر مي کند که اگر بيمار شفا يافت گوسفند يا گاو يا شتري را قرباني کند. 🔺و امّا نوعي از قرباني نيز وجود دارد و آن نوع #مستحبي آن است. 👇👇👇