eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️پیامدهای نامطلوب غفلت مسئولین از (بخش سوم) 🔶 (ره) براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که متاسفانه در چهل سال گذشته برخی مسوولین، درک درستی از اندیشه های قرآنی ایشان نداشته اند. رویکرد به غرب، نشان دهنده عدم فهم درست اندیشه های حضرت امام است. 💠امام به ما آموخت.... 🔷امام خمینی(ره) با اندیشه های خود به ما نشان داد که باید رسالت تاریخی خود را به خوبی ایفا کنیم. امام به ما آموخت که تنها راه نجات بشر تفکر ولایی و تمسک به دیدگاه قرآنی و ساخت حکومتی مبتنی بر مردم سالاری دینی است. امام از دیدگاه قرآن به ما آموخت که جامعه بدون امام نمی تواند به سرمنزل هدایت رهنمون شود و ولایت بدون ولی امر و ولی امر بدون داشتن امتی فهیم نمی تواند آرمانهای اسلامی را به منصه ظهور برساند. امام به ما آموخت که در هر حالتی باید پشت سر ولی امر خود باشیم تا دشمن نتواند اهداف خبیثانه خود را علیه جامعه اسلامی عملیاتی کند و کاری از پیش ببرد.   💠تبعات غفلت از اندیشه های امام در جامعه هویداست 🔷امام به ما آموخت که باید و سبک زندگی اسلامی را به دنیا نشان دهیم تا رؤیای جامعه اسلامی و آن آرمان شهر و آرمان حکومت محقق شود. متاسفانه برخی مسئولین ما در برابر این آرمان شهر اسلامی و ساخت تمدن اسلامی در چهل سال گذشته کوتاهی های بسیاری کرده اند، تبعات غفلت مسئولین الگو برداری از شیوه های زندگی غرب است و به جای اینکه درون گرایی به جامعه آموزش داده شود، نگاه به بیرون برجسته شده است.   منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️ چیست؟ (بخش سوم و پایانی) 💠عالم خلق و عالم امر 🔷به طور کلی در مطالعه آیات قرآنی، در جهان آفرینش دو پدیده، جلب توجه مینماید: یکی پدیده «خلق» که در مسیر سلسله علل و اسباب، قرار داشته و بر زمان و مکان، منطبق می گردد و مسیر تکامل را تدریجا می پیماید. دیگری پدیده «امر» که نشان دهنده ارتباط موجودات با خداوند می باشد، در این پدیده، تدریج وجود ندارد و تنها با اراده خداوند به طور آنی، موجود میگردد و اسباب و وسائل مادی در آن راه ندارد و در حقیقت پدیده و عالم امر که روح از آن عالم است، عالم موجودات غیر مادی است.[۱] 🔷مرحوم علامه طباطبائی(ره) در معنای «امر» در ذیل آیاتی که از تفسیر «المیزان» نقل کردیم، میگوید: «امر هر چیز، عبارت است از ملکوت آن چیز و برای هر موجودی، ملکوتی و امری است که در آیات ۱۸۵ و آیه ۷۵ سوره انعام و آیه ۴ سوره قدر به آن اشاره شده است.» مطابق آیات قرآن، هر دو پدیده یعنی پدیده مادی و قابل لمس یعنی «عالم خلق»، و پدیده های امری و مجرد غیر مادی، یعنی «امر و خلق» هر دو از جانب خداوند می باشد، چنانکه در سوره اعراف آیه ۵۴ میفرماید: «الا له الخلق و الامر؛ آگاه باشید که آفرینش و تدبیر جهان از آن اوست یعنی به فرمان او است». 🔷خداوند این معنی را در آیات دیگر از جمله آیه ۵۹ سوره آل عمران، نیز متذکر میگردد، به اینصورت که ابتدا خلقت آدم را ذکر و ارتباط آن را با خاک که یکی از اسباب آن است، بیان، سپس وجود آن را بدون ارتباط به چیزی با تعبیر «کن» یعنی «باش» خاطرنشان میسازد، پس کیفیت خلقت آدم به صورت تدریج، انجام پذیرفته، ولی نفخ روح به صورت غیر تدریجی و یا پدیده امر به وجود آمده، پس روح انسان به امر خداوند موجود گشته است و نظیر این آیه را خوانندگان می توانند در آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره «مؤمنون» مطالعه نمایند. 🔷چنانکه در آیه ۵۹ سوره آل عمران ملاحظه میگردد، قرآن پیدایش پدیده روح را به عنوان کیفیتی متفاوت با مراحل قبلی، معرفی کرده است، یعنی جنین در ماه های اول دوره جنینی، دارای حیات و در حال رشد و نمو می باشد و موقعی که رشد به حدی رسید که ساختمان قلب، کامل گردید و شروع به طپش نمود و اعضای بدن کامل شد، حیات نباتی جنین تبدیل به حیات عالی تری گردیده، پدیده دیگری به نام روح و نفس، به وجود می آید و از آن تعبیر به کیفیت امری شده است. در روایت وارد از امام سجاد(ع) در تفسیر نورالثقلین[۲] به این حقیقت اشاره شده که حیات ابتدائی که بیشتر، جنبه نباتی دارد به کیفیت بالاتری که برای تعقل و زندگی مستقل آماده گردیده، تبدیل میگردد.[۳] 🔷پس، از آیات فوق استفاده میشود که موجودی محقق و مجرد از ناحیه پروردگار بوده، جسم نیست، زیرا به تعبیر مؤلف کتاب «رسالة النفسیة»[۴] «جسم قسمت پذیر بوده و روح، قسمت پذیر نیست، و روح عرض هم نیست، زیرا که عرض را به خود، قیام نبود و جان، اصل آدمی است و همه اعضاء، تبع وی است، عرض چگونه بود... ؟» جالب این است که مؤلف کتاب «رسالة النفسیة» فضل الله بن حامد حسینی، متوفای ۹۲۱ه.ق بعد از ذکر مطالب یاد شده، دو بیت شعر فارسی نیز در زمینه مورد بحث چنین سروده است: «سری است که جز نهفتنش نیست روان/ دری است نفیس و سفتنش نیست روا/ رازی که میان جان جانان منست/ دانسته نیست و گفتنش نیست روا» پی نوشت‌ها [۱] رساله نفسیه (فضل الله بن حامد الحسینی)، ص۲۷ [۲] ج ۱، ص ۵۴۰ [۳] بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی، ج ۱، ص ۲۴ - ۲۵ [۴] ص ۲۷ و ۲۸ منبع: حوزه نت به نقل از مجله مکتب اسلام، شماره ۹،حسین حقانی زنجانی @tabyinchannel
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️پیامدهای نامطلوب غفلت مسئولین از (بخش چهارم و پایانی) 🔶 (ره) براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که متاسفانه در چهل سال گذشته برخی مسوولین، درک درستی از اندیشه های قرآنی ایشان نداشته اند. رویکرد به غرب، نشان دهنده عدم فهم درست اندیشه های حضرت امام است. 💠نمره دولت های ما در اقامه عدالت منفی است 🔷مفهوم نظام سیاسی در تفکر حضرت امام، مفهومی کاملا متفاوت از آن مفهومی است که در مکاتب سکولار آمده است و عمل می شود. اعم از سوسیالیزم و سرمایه داری. سرمایه داران امروز به بن بست خورده اند و همچون سوسیالیزها در حال خارج شدن و به بن بست رسیدن هستند، در حالی که تفکر امام در جهت گیری کلی مردم و در رأس آن ربوبیت و ولایت حضرت حق است. لذا امام براساس کتاب استراتژیک قرآن با ما سخن گفت، در حالی که برخی از مسئولین ما در چهل سال گذشته به کمترین شکل ممکن توانسته اند این کتاب استراتژیک را برای جامعه اسلامی عملیاتی کنند و مفهوم کاملا معنایی آن را برای جامعه تبیین کنند؛ در حالی که برخی مفهوم نظام اسلامی را عین دولت و حکومت می بینند، این نگاه اشتباه است؛ 🔷وقتی امام می گوید از اوجب واجبات است، به معنای حفظ دولت نیست! بلکه به معنای اهمیت رویکرد و جهت گیری اسلامی است که در عرصه های مختلف حکومت داری باید پیاده شود، یعنی جامعه باید پشت سر امام حرکت کند. اینجاست که حکومت اسلامی تنها به مردم اهمیت می دهد. اینجاست که مقام معظم رهبری فرمود: «دولت های ما نمره خوبی در بحث عدالت ندارند، چرا که هدف تشکیل دولت اسلامی اقامه قسط و عدل است.» بنابراین نشان می دهد مسئولان ما اندیشه های حضرت امام را خوب نشناخته اند که به غرب متوسل می شوند و در جنبه داخلی هم مفهوم پاسخگو بودن به مردم را نشناخته اند. منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ (ره) 🔷خدا می خواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن[۱] و استکبار و بربریت، چهره واقعی خود را در دیرینه اش با‌ برملا سازد، تا ما از ساده اندیشی به در آییم و همه چیز را به حساب و اشتباه و سوء مدیریت و بی تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مساله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است. پی نوشت [۱] مانند فرعون متکبر و ستمکار بودن 📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۰۰ و ۲۹۱ / ۳ اسفند ۱۳۶۷ @tabyinchannel
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️کیفر دست دادن، تماس با نامحرم و نداشتن حجاب چیست؟ 🔶چه عقاب و کیفری برای این موارد وجود دارد؟ ۱. دست دادن با نامحرمان، ۲. تماس فیزیکی با نامحرمان، ۳. نداشتن حجاب 💠در متون دینی ما، برای گناهانی که در پرسش مطرح شده، مجازات و کیفرهای اخروی بیان شده است که در این مختصر به چند روایت از باب نمونه بسنده میکنیم: 🔺الف. «دست‌دادن ‌با‌ نامحرم» 🔷پیامبر اکرم (ص) در این باره فرمودند: «وَ مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار؛ [ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۸۳] کسى که با دست دهد، در روز قیامت در حالى که به زنجیر کشیده شده است، محشور می‏شود و سپس فرمان می‏رسد که او را راهى دوزخ سازند». 🔷«مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ بٰاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ [من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۴] هر کس با زنى که به او مَحرَم نیست، دست بدهد، بدون تردید به غضب و خشم خداوند - عزّ و جلّ- رو کرده و آن را براى خود خواسته است». 🔺ب. «تماس فیزیکی با نامحرم»  🔷تماس فیزیکی با نامحرم مصادیق مختلفی دارد؛ مانند: دست دادن - که در بالا روایت آن ذکر شد -، لمس، زنا و... . نمونه ای از روایات در ادامه ذکر میگردد: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «من التزم امرأة حراما قرن فی سلسلة من النّار مع الشّیطان فیقذفان فی النّار؛ [وسائل الشیعة، ج۲۰، ص۱۹۶] هر که زن نامحرمی را در آغوش بگیرد، او را با شیطان به زنجیرى آتشین مى ‏بندند و هر دو را در آتش مى ‏افکنند».  🔷امام رضا(ع) میفرمایند: «پیامبر اکرم (ص) در شب معراج گروهی از زنانی را دیدند که به عذاب دچار شده بودند.[۱] در آن شب، زنی را دیدند که صورت و بدنش را با قیچی جدا میکردند، و او کسی بود که خود را بر مردان [نامحرم] عرضه میکرد.[۲] 🔺ج. «نداشتن حجاب»  🔷در همان روایت بالا آمده است که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج، زنی را دیدند که به موهایش آویزان شده بود، و مغز سرش میجوشید و آن زنی بود که موهایش را از مردان نامحرم نمیپوشانید.[۳] پی نوشت‌ها [۱] شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ج ۲، ص ۱۰ و ۱۱ [۲] همان [۳] همان منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel
تبیین
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 🔸 ⭕️هرم (بخش اول) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 🔶شاید بارها به اسم ، آسیب‌های انیشمین‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌ها را شنیده‌ایم و حتّی معرّفی فرصت‌های فضای مجازی را هم سواد رسانه می‌گویند. راهکارهای درست استفاده کردن از وسایل و ابزارهای رسانه‌ای را هم سواد رسانه می‌گویند. پس سواد رسانه دقیقاً چیست؟ 🔶می‌توانیم را به صورت یک هرم فرض کنیم که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است و هر چه بالاتر می‌رویم هم، افراد کم‌تری سواد آن طبقه را دارند.   💠طبقه‌ی اوّل: «سواد دیجیتال» 🔷آشنایی با ابزارهای دیجیتال و مهارت‌های کار کردن با آن‌ها را می‌گویند؛ یعنی بلد باشیم از گوشی موبایل یا تبلت یا رایانه یا کنسول بازی یا حتّی تلویزیون یا هر وسیله‌ی دیجیتالی دیگری استفاده کنیم و هر چقدر بتوانیم با این ابزارها کار کنیم، یعنی سواد دیجیتالی بیش‌تری داریم. 🔷خیلی اوقات، افراد به خاطر نداشتن همین سواد، ضربه‌های سنگینی می‌خورند. دختر نوجوانی که نمی‌داند ساختار اپلیکیشن اینستاگرام چگونه کار می‌کند و تصاویر خود و خانواده‌اش را به راحتی در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد و پس از آزار و اذیّت‌ها، تازه متوجّه می‌شود که به طور پیش‌فرض، هر تصویری که منتشر می‌کند، همه‌ی مردم دنیا می‌توانند ببینند. 🔷این‌جا این دختر نوجوان در استفاده از این ابزار باعث شده تا از فضای مجازی ببیند، درحالی‌که اگر سادگی کار کردن با اپلیکیشن اینستاگرام برایش توهّم دانستن ایجاد نمی‌کرد به دنبال آموزش می‌رفت و سپس استفاده می‌کرد. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️هرم (بخش دوم) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی دوّم: سواد رسانه 🔷 یعنی پیام‌هایی را که رسانه‌ها سعی دارند به ما منتقل کنند به راحتی نپذیریم و با ، ابتدا کرده، سپس با بسنجیم که آیا این محتوا صحیح است یا خیر و سپس پیام را بپذیریم یا رد کنیم. 🔷تمام رسانه‌های مکتوب شامل: کتاب و رمان و روزنامه و مجله و... و تمام رسانه‌های نوین، مانند: انیمیشن و بازی و فیلم‌های سینمایی و موسیقی، رسالت‌شان این است که پیام‌هایی را به ما منتقل کنند. 🔷چقدر درباره‌ی و سازندگان یک محتوای رسانه‌ای اطلاع داریم؟ چند درصد محتواهای رسانه‌ای را تحلیل می‌کنیم؟ ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️هرم (بخش سوم) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، سواد رسانه‌ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی سوّم: 🔷من وقتی سواد دیجیتالی کسب کردم و یاد گرفتم همه‌ی اطّلاعات من می‌تواند به راحتی آب خوردن سرقت بشود، دیگر هر عکسی را در گوشی هوشمندم نگه نمی‌دارم تا خدای نکرده آسیب نبینم. 🔷یا وقتی فهمیدم بسیاری از پیام‌های رسانه‌ای، آسیب‌های جدّی روحی می‌تواند به من وارد کند، در انتخاب محصولات رسانه‌ای دقّت بیش‌تری می‌کنم و محتوای مناسب با سن و روحیّات خودم انتخاب خواهم کرد. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
⭕️ (س) از دیدگاه بزرگان 🔷 (س) بدون شك در رأس تمام بانوان اسلام قرار دارد؛ زيرا ایشان تنها بانویی هستند كه پدرشان معصوم، شوهرشان معصوم و خودشان نيز بوده اند. محيط پرورش و زندگی حضرت زهرا (س) محيط عصمت و طهارت بوده است. دوران كودكي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعنی پيامبر برگزيده‌ای كه تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت، طی كرد. 🔷دوران خانه‌داری و فرزند پروری را در خانه دومين شخصيت ممتاز اسلام يعنی امیرالمومنین (ع) گذراند. در اين دوران كوتاه، دو پسر معصوم، یعنی امام حسن و امام حسين (علیهم سلام الله) را تربيت كرد و دو دختر شجاع و فداكار مانند خانم زينب (س) و ام ‌كلثوم (س) به جامعه تحويل داد. در چنين خانه‌ای به‌ طور قطع می‌توان نتايج درخشان احكام و برنامه ‌های اسلامي را به عيان مشاهده نمود و بانوی شايسته و نمونه اسلام را پيدا كرد. 📕فرهنگ فاطمیه الفبای شخصیتی حضرت فاطمه س (آية الله ابراهيم امينی) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️هرم (بخش چهارم) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، سواد رسانه‌ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی چهارم: تولید رسانه‌ای 🔷ما تا کی می‌خواهیم مصرف‌کننده‌ی محصولات رسانه‌ای باشیم؟! چرا نمی‌خواهیم جزو تولیدکنندگان رسانه‌ای (در جهات مفید، سودمند و نتیجه بخش) باشیم؟! امروز به واسطه‌ی ابزارهای دیجیتالی جدید، مانند گوشی‌های هوشمند، ورود به تولید رسانه‌ای بسیار آسان و جذّاب شده است. 🔷شما با یک گوشی هوشمند می‌توانید به راحتی یک کلیپ ویدئویی بسازید یا حتّی انیمیشن‌های ساده درست کنید یا بازی اندرویدی بدون هیچ دانش فنّی بسازید! 🔷لازمه‌ی این کار، فقط خواستن است. باید اراده کنید و بدانید که شما می‌توانید یک تولیدکننده باشید و لازم نیست تا آخر عمر، فقط مصرف‌کننده باشید. شما هم می‌توانید از این ابزار استفاده کنید و حرف‌تان را به دیگران منتقل نمایید. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ :  🔷چون از دنيا رفت، اميرالمؤمنين عليه السلام او را مخفيانه به خاك سپرد و محل قبرش را ناپديد ساخت و سپس برخاست و رو به سوى قبر رسول خدا صلي الله عليه و آله كرد و گفت: سلام من بر تو اى رسول خدا و سلام بر تو از جانب دخترت، همو كه اينك به ديدار تو آمده و از من جدا گشت و در آرامگاه تو در خاك خفت و خدا خواست كه زودتر به تو ملحق شود. يا رسول اللّه، از فراق دخت برگزيده ات، صبرم كم شده است و از جدايى سرور زنان عالم، شكيباييم را از كف داده ام. امّا تأسى به سنّت تو و غم و دردى كه از فراقت كشيدم، باعث تسليت من (در مصيبت دخترت فاطمه) است. زيرا من خود تو را در لحد آرامگاهت نهادم و در حالى جان دادى كه سرت به سينه من چسبيده بود. آرى در كتاب خدا براى من بهترين عامل پذيرش [و تحمل اين مصيبتها] وجود دارد، ما همه از آن خداييم و همه به سوى او باز مى گرديم؛ هر آينه امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گرديد و زهرا از كفم ربوده شد. يا رسول اللّه! اينك اين آسمان نيلگون و اين زمين تيره چه زشت در نظرم جلوه مى كند! اندوهم هميشگى است و شبهايم به بيدارى مى گذرد و غم و اندوه هرگز از دلم رخت برنبندد تا آن گاه كه خداوند، خانه اى را كه تو در آن جاى گرفته اى، برايم برگزيند [بميرم و به تو ملحق شوم]. مرا غصّه اى است بس دلخراش و اندوهى كه آرام و قرار نمى گذارد؛ چه زود ميان ما جدايى افتاد. شكايت خود پيش خدا مى برم. دخترت از همدست شدن امّتت در ستم بر او، به تو گزارش خواهد داد، همه ماجرا را از او بپرس و اوضاع و احوال را از او جويا شو؛ زيرا چه بسا غمهاى سوزانى در سينه اش داشت كه راهى براى شرح و بيان آنها نمى يافت ولى اكنون [به تو] خواهد گفت و خدا هم داورى مى كند و او بهترين داوران است. اينك با تو بدرود مى گويم، بدرود وداع كننده اى كه نه خشمگين است و نه خسته و بيزار؛ زيرا اگر از اين جا بروم از روى ملال و خستگى نيست و اگر بمانم به واسطه بدگمانى به وعده اى كه خداوند به شكيبايان داده است، نباشد. 📚الكافی، ۱/ ۴۵۸/ ۳ ؛ أمالی المفيد، ۲۸۱ / ۷ نحوه ؛ أمالی الطوسی، ۱۰۹ / ۱۶۶ ؛ بشارة المصطفى، ۲۵۸ كلّها عن عليّ بن محمّد الهرمزانيّ عن الإمام زين العابدين عليه السلام؛ نهج البلاغة، الخطبة ۲۰۲ @tabyinchannel
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در چقدر است؟ (بخش اول) 🔶کارشناسان تربیتی عقیده دارند، بخش قابل ملاحظه‌ای از پایبندی دختران به حجاب و عفاف، به رفتار و اعمال تربیتی پدرانشان مربوط می‌شود. تا همین چند دهه قبل تصور عامه مردم بر این بود که «تربیت بچه فقط با مادره» حالا اگر این بچه، دختر هم بود که جای هیچ شک و شبهه‌ای در این امر باقی نمی‌ماند. 🔶درست است که مادر در خانواده، نقش اصلی تربیت فرزندان را به عهده دارد، اما وظیفه مادر، به معنی برداشتن این مسئولیت از روی دوش پدران نیست. تا جایی که در بعضی از موارد تربیتی حتی نقش و رفتار پدران، اثرگذاری بیشتر و بهتری دارد و تربیت را به نتیجهٔ مطلوب‌تری می‌رساند. 🔶مختصات و مقتضیات سبک زندگی و تربیت به کلی تغییر کرده است. نه اینکه آدم‌ها و نیازهایشان عوض شده باشد، بلکه آگاهی در زمینه روانشناسی و تربیت کودک، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. حالا دیگر همه می‌دانیم که مادر به تنهایی نمی‌تواند نتیجهٔ مطلوب تربیتی را به دست بیاورد و تا چه اندازه پدران می‌توانند در این زمینه مسئول و اثرگذار باشند. 🔶با این تصور، عجیب نیست که بگوییم بخش قابل ملاحظه‌ای از پایبندی دختران به حجاب و عفاف به رفتار و اعمال تربیتی پدرانشان مربوط می‌شود. 💠تناقض‌ها را پیدا کنید 🔷اگر مردی هستید که دوست داشتید همسرتان محجبه باشد، اما هنگام انتخاب همسر با خودتان گفته‌اید: «بعداً حجابش را درست می‌کنم» و از کنار و پوشش همسرتان به سادگی عبور کرده‌اید و در زندگی «نشد» و «نتوانستید» پوشش و حجاب همسرتان را تغییر بدهید و حالا که شده‌اید می‌خواهید او را فردی محجبه بار بیاورید، کارتان حسابی سخت است. چون هنگام انتخاب همسر باید به این نکته بسیار مهم دقت می‌کردید که این تناقضات کارتان را در آینده سخت می‌کند. بچه‌ها آینهٔ رفتار والدینشان هستند نه بردگانی که فقط «چشم» بگویند و خواسته‌هایمان را اجرا کنند. اگر در خانه شما چنین تناقضی حاکم است،‌ در قدم اول با همسرتان حرف بزنید و از او بخواهید به خاطر آینده دخترتان،‌ نوع پوشش و حجاب خود را بر مبنای توصیه‌های دینی تغییر بدهد. 💠دخترتان را ببینید و به او افتخار کنید 🔷نظر و نگاه پدر برای دختر بسیار مهم است. اینکه شما او را می‌بینید، متوجه رفتارهای عفیفانه‌اش هستید و بابت حجابی که در ظاهر دارد و عفتی که در رفتارش به خرج می‌دهد به او افتخار می‌کنید، می‌تواند او را در مسیری که در پیش گرفته قدرتمندتر کند. با تکرار روزانهٔ جملات انگیزه دهنده و گاه به گاه دادن هدایای ساده به دخترتان بفهمانید که او را می‌بینید و بابت این رفتارش قدردان او هستید و به او افتخار می‌کنید. به او بگویید: «هر وقت تو را توی حجاب می‌بینم، حسابی بهت افتخار می‌کنم» ، «از اینکه تو اینقدر پاک و سالم زندگی می‌کنی، به خودم می‌بالم» با خودتان فکر نکنید که فقط با رفتارتان می‌توانید موضوع را به او منتقل کنید. با او حرف بزنید و به صورت کلامی بگویید که دوستش دارید. منبع: اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک @tabyinchannel
تبیین
 ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 🔸 ⭕️هرم (بخش پنجم و پایانی) 🔶 دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن میتوانیم به درستی از استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. نویسنده در این نوشتار، سواد رسانه‌ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. 💠طبقه‌ی پنجم: جریان‌های رسانه‌ای 🔷امروز، کم‌تر کسی اطّلاعات و اخبار خودش را فقط از تلویزیون دریافت می‌کند، بلکه اکثریّت مردم جامعه، به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان، اطّلاعات خود را کامل می‌کنند و به فکر خودشان، از همه چیز هم اطّلاع دارند. 🔷گفتنی است بسیاری از این اطّلاعات سطحی است و کاربردی هم ندارد و ما روزانه حجم زیادی از اطّلاعات به‌دردنخوری را دریافت می‌کنیم که هیچ فایده‌ای برای‌مان ندارد و فقط ذهن‌مان را درگیر می‌کند. 🔷همچنین این اطّلاعات از منابع موثّقی نمی‌آیند و برخی از آن‌ها، هستند که به جز افرادی که جریان‌های رسانه‌ای را می‌شناسند، بقیّه افراد گول خورده، در موج‌های رسانه‌ای غرق می‌شوند. 🔷بسیار مهم است که جریان‌های رسانه‌ای را بشناسیم و رفتار رسانه‌ای آگاهانه، هوشمندانه و فعّالانه در مقابل آن‌ها داشته باشیم. 🔷باز تأکید می‌کنم که رسانه‌ها فقط تهدید نیستند، بلکه مجموعه‌ای از فرصت‌ها هم هستند که اگر سواد داشته باشیم، قطعاً سراغ فرصت‌ها می‌رویم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم، پس لازم و حتّی واجب است این و مهم را هر چه سریع‌تر یاد بگیریم. 🔷شما می‌توانید برای دریافت آموزش‌های هرم سواد رسانه به صورت کلّی تا جزئی، عمومی تا تخصّصی، مقدّماتی تا پیشرفته، به سایت مؤسسه‌ی خواجه نصیرالدین طوسی مراجعه کنید. ✍مصطفی ضابط منبع: وبسایت راسخون به نقل از مجله باران @tabyinchannel
تبیین
⭕️ساعتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبری، حضرت به ملکوت اعلی پیوست. 💠زندگی‌نامه 🔷آیت الله محمد تقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد؛ ولى به علت مشکلات فراوان مالى، بعد از یکسال براى ادامه تحصیل به قم هجرت کرد. از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ ه.ش در دروس امام راحل(ره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى(ره) کسب فیض کرد. وى حدود ۱۵ سال در درس فقه آیت الله بهجت(ره) شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، معظّم له به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت. 🔷وى در مقابله با رژیم معدوم پهلوى نیز حضورى فعّال داشت که از آن جمله، همکارى با شهید دکتر بهشتى و شهید باهنر است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام هاى بعثت و انتقام نقش داشت که تمام امور انتشاراتى اثر دوم نیز به عهده معظّم له بود. سپس در اداره، مدرسه حقّانى به همراه آیت الله جنتى، شهید بهشتى و شهید قدوسى فعّالیّت داشت و حدود ده سال در آن مکان به تدریس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت. از آن پس، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى با حمایت و ترغیب امام خمینى (ره)، چندین دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى کرد که از مهم‌ترین آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم نام برد. 🔷معظّم له در سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی داراى تألیفات و آثار متعددى در زمینه هاى فلسفه اسلامى، الهیات، اخلاق و عقاید است. منبع: تسنیم @tabyinchannel
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در چقدر است؟ (بخش دوم) 🔶کارشناسان تربیتی عقیده دارند، بخش قابل ملاحظه‌ای از پایبندی دختران به حجاب و عفاف، به رفتار و اعمال تربیتی پدرانشان مربوط می‌شود، تا جایی که در بعضی از موارد تربیتی حتی نقش و ، اثرگذاری بیشتر و بهتری دارد و تربیت را به نتیجهٔ مطلوب‌تری می‌رساند. 💠 «شما باید از ظاهر دخترتان هم تعریف کنید» 🔷تا وقتی دختر بچه‌ها به سن بلوغ نرسیده‌اند، معمولاً ظاهرشان از طرف همه مورد توجه و ستایش قرار می‌گیرد که: چه بچهٔ نازی! چه موهای زیبایی و... اما همین که دخترها پا به سن بلوغ می‌گذراند و به سن تکلیف می‌رسند، بخاطر نوع حیایی که در سبک زندگی ما جاری است، این توجهات کمرنگ می‌شود. این که به‌عنوان پدر، از ظاهر دخترتان تعریف کنید، بسیار کار خوبی است. علت آرایش‌های تند و پوشش‌های زننده دوران نوجوانی و جوانی، معمولا چیزی نیست جز فریاد اعتراض «من را ببینید»! 🔷اگر شما این خواسته را پیش از اینکه تبدیل به اعتراض از طریق نوع پوشش و آرایش شود، بشنوید و رعایت کنید، بخشی از تربیت را به خوبی انجام داده‌اید. از دخترتان تعریف کنید؛ نه فقط از رفتارهایش، بلکه از ظاهرش هم. شما پدر او هستید! به او بگویید چه موهای زیبایی دارد و یا چقدر با این رنگ و لباس خوشگل شده است و جملاتی از این دست. این محبت و توجه، خاصه از سمت پدر، دختر را از احتیاج به توجه دیگران و جنس مخالف بی‌نیاز می‌کند و اعتماد به نفس او را بالا می‌برد. 💠 «دخترتان را در آغوش بگیرید» 🔷شما اولین و قدرتمندترین تکیه‌گاه مردانه برای دخترتان هستید. بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی که در دختران بروز می‌کند، ناشی از کمبود محبت و نداشتن پشتیبانی قوی و عاطفی است. شاید شما به عنوان یک مرد نتوانید این مسئله را به خوبی درک کنید، اما اگر پدری مهربان، صبور، قوی و همدل باشید، نصف راه تربیت دخترتان را رفته‌اید. بنابراین از در آغوش کشیدن دختران خود احساس شرم نکنید. او را بارها و بارها در هر سنی که هست، به آغوش بگیرید، ببوسید و مورد عنایت و محبت پدرانه خودتان قرار دهید. 💠 «برای خانه قانون داشته باشید» 🔷درست است که در خانه و در میان محارم، قوانین و حد و حدود پوشش و حجاب تغییر می‌کند، اما هرگز به کلی برداشته نمی‌شود، یعنی دخترها در خانه جلوی پدر و برادرشان نیازی نیست حدود حجاب را که در جامعه رعایت می‌کنند، داشته باشند، اما قرار هم نیست به کل بی‌خیال نوع پوشش بشوند. شما می‌توانید این قوانین نانوشته را با آرامش و محبت و با تایید و مخالفت‌های منطقی برای دخترتان جا بیندازید. همچنین به حریم خصوصی او احترام بگذارید. هنگام ورود به اتاقش در بزنید، و به او بگویید که می‌خواستید مطمئن شوید از لحاظ ظاهر و پوشش، آمادگی ورود شما به اتاق را داشته است. 💠 «شما جهت دهنده هستید» 🔷بچه‌ها از ما الگو می‌گیرند و ارزش‌های ما برای آن‌ها تبدیل به ارزش می‌شود. این جمله را شاید آنقدر شنیده‌اید که دیگر اثر آن را جدی نمی‌گیرید. اما این یک امر مسلم و بدیهی تربیتی است. وقتی حجاب و عفاف دخترانتان برای شما مهم است، حتماً باید به عنوان مرد خانواده،‌ خودتان نیز در نوع پوشش و رفتارتان نزد زنان نامحرم، حدود شرعی را مراعات کنید تا دختر شما در عمل ببیند که پدرش به آنچه می‌گوید عامل نیز هست. از طرفی روابط و رفت و آمدهای‌تان با اقوام و دوستانی که رعایت حجاب و عفاف برای آن‌ها اولویت دارد را بیشتر کنید و با اینگونه خانواده‌ها بیشتر در تماس باشید. منبع: اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا