هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
جزء+دوم++قرآن+کریم+با+صدای+استاد+پرهیزکار+صوت+.mp3
13.78M
تلاوت جزء دو قرآن کریم
@TasnimNews
⭕️به بهانه کمک به فقرا، ثروت اغنیا را گرفتند!
🔹در اوایل کمونیست، بلشویکها در بخارا، شبها با سر و صورت پوشیده وارد خانههای ثروتمندان و سرمایه داران میشدند و اموال و طلاها و زیورهای زنان آنها را غارت میکردند؛ ولی روز که میشد با مردم هم صدا میشدند که دزدها را بگیرید! آری، ما #دنیاداری را هم باید از انبیاء علیهم السلام یاد بگیریم؛ و گرنه کاری میکنیم که بر ضد ما تمام میشود. اگر تو به دادِ همسایهات نرسی و شبها او را گرسنه بگذاری، وقتی دزدی آمد و خواست اموال تو را بدزدد، آیا همسایهات تو را خبر و یا کمک میکند. و یا میگوید: بگذار بدتر از این بر سرش بیاید؟! در کلمات علی علیه السلام است که: «وَ لَعَل بِالْحِجازِ أَوِ الْیمامَةِ مَنْ لا طَمَعَ لَهُ فِی الْقُرْصِ، وَ لا عَهْدَ لَهُ بِالشبَعِ». [۱] شاید در حجاز یا یمامه کسی به یک گرده نان نیازمند بوده و یا گرسنه باشد!
پی نوشت:
[۱] نهجالبلاغه، نامه ۴۵؛ مستدرک الوسائل، ج۱۶، ص۳۰۱؛ ارشاد القلوب، ج۲، ص۲۱۴
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۵۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رشد اقتصادی همراه با عدالت
🔹واقعاً اگر در کشور [رشد] اقتصادی همراه با #عدالت به وجود بیاید، همهی #زمینههای_پیشرفت فعّال خواهد شد و کشور به پیشرفت واقعی خواهد رسید؛ یعنی #اقتصاد یک چنین نقش محوری دارد. ثانیاً ما در این ده سال گذشته، در دههی ۹۰، در واقع مواجه بودیم با انباشت چالشهای اقتصادی که خب انسان بایستی از اینها به یک نحوی خلاص بشود. باید انشاءالله دربارهی #مسائل_اقتصادی درست #فکر کرد، درست #عمل کرد و #حرکت کرد تا برای ملّت وسایل آسایشی در این زمینه انشاءالله به وجود بیاید...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
متن_و_صوت_دعای_روز_سوم_ماه_مبارک.mp3
1.58M
🤲 دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
@TasnimNews
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ويژگی های دين و شريعت خاتم (بخش اول)
💠با دقت و تتبع در آثار بزرگان ميتوان در مجموع شش ويژگی را برای #دين_اسلام استقصا كرد و برشمرد:
1⃣«منسوخ نمودن شريعتهای پيشين»؛ با #ظهور_دين_اسلام، ديگر اديان آسمانی اعتبار و حجيت خود را از دست دادهاند و هر انسان مكلف و آگاهی ملزم به پذيرش دين اسلام است. [۱] اگرچه قران كريم بين پيامبران فرق نميگذارد و ايمان به همه كتابهای آسمانی و همه پيامبران را از صفات مؤمنان به شمار میآورد [۲]، ولی اين تفاوت بين #قرآن و ديگر كتابهای آسمانی و نيز بين #پيامبر_اسلام (ص) و ساير پيامبران وجود دارد، كه اعتقاد به نبوت پيامبران پيشين و كتابهای آنها مستلزم عمل طبق دستورها و تعاليم آنها نيست، برخلاف #دين_اسلام كه اعتقاد به حقانيت آن، از عمل طبق آموزهها و دستورهای آن جدايى ناپذير است و اين نيست مگر بدين دليل كه #شريعت_اسلام #ناسخ شريعتهای پيش از خود است؛ به خصوص با توجه به اين امر كه در #كتابهای_آسمانی_گذشته #تحريف واقع شده و صبغه الهی و قداست آن خدشهدار شده است. [۳] از مجموع آيات قرآن استفاده ميشود #اختلاف_شرايع با يكديگر از نوع تباين نبوده است؛ بلكه #خطوط_اصلی و #احكام_كلی آنها - مانند نماز، روزه، زكات - #مشترك و يكسان بوده، از دو جهت با هم تفاوت داشتهاند: يكی از نظر #تفصيليافتنجزئياتاحكام و #تكميل_شرايع با گذشت زمان و به تناسب استعداد و توانايى مخاطبان [۴]، و ديگر از نظر نسخ پارهای از احكام و جايگزين شدن احكامی ديگر، به اقتضاء شرايط زمانی [۵]؛ به عنوان مثال بعضی از چيزهايى كه در شريعت حضرت موسی (ع) بر بنی اسرائيل حرام شده بود، در شريعت حضرت عيسی (ع) حلال گرديد [۶].
🔷به عبارتی مجموعه دستورهای اخلاقی و احكام عملیای كه براى تنظيم روابط انسان با خود، خدا، طبيعت و ديگر انسانها معين شده - كه اصطلاحاً شريعت ناميده ميشود - به مرور زمان، و به تدريج، تكميل شده و در بعضی موارد تغيير پيدا كرده تا اين كه در #شريعت_اسلام صورت نهايی و #كامل خود را يافته است. بديهى است طبق اين نوع نگرش به نسبت شرايع با يكديگر، با در اختيار داشتن آخرين و كاملترين دستورالعمل زندگی، جايى برای عمل به شريعتهای گذشته باقی نمیماند. به نظر علامه طباطبايى (ره) از آيه «و انزلنا اليك الكتاب مصدقاً لما بين يديه من الكتاب و مهيمناً عليه؛ [مائده، ۴۸] و كتاب آسمانی (قرآن) را به راستی و درستی به سوى تو فرو فرستاديم، در حالی كه تصديق كننده كتابهای پيشين و حاكم بر آنهاست»، ميتوان اين معنا را استنباط كرد. در اين آيه خداوند #قرآن را هم مصدّق كتابهای آسمانی گذشته توصيف ميكند، كه بيانگر عدم بينونت و جدايى بين شرايع است، و هم مهيمن بر آنها، تا گمان نشود اسلام شرايع قبلی را بدون هيچ گونه تغييری و بیكم وكاست ابقاء نموده است، بلكه با #نسخ و #تكميل_احكام، در آنها دخل و تصرف كرده است [۷].
2⃣«نسخ ناپذيری و جاودانگى»؛ #قرآن_كريم در بيان اين ويژگی ميفرمايد: «... و إنّه لكتاب عزيز - لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه تنزيل من حكيم حميد؛ [فصلت، ۴۱ و ۴۲] و به راستی آن كتابی ارجمند است - از پيش روی آن و از پشت سرش #باطل در آن راه نمیيابد؛ فرو فرستادهای است از حكيمی ستوده». علامه طباطبایی در تفسير آيه مينويسد: «راه يافتن #باطل به قرآن... به اين است كه تمام يا بخشی از معارف حق آن ناحق گردد، يا احكام و شرايع آن و نيز دستورهای اخلاقی آن، همگی يا برخی از آنها، لغو شده، عمل به آن سزاوار نباشد». [۸] به طور كلى، راه يافتن باطل به قرآن را به سه صورت ميتوان فرض نمود: الف) وقوع تحريف در آن؛ ب) نسخ و بطلان به وسيله كتاب آسمانی ديگر؛ ج) دروغين بودن خبرهای آن. و از آنجا كه آيه، مطلق است، #هر_نوع_باطلی را و از جمله نسخ به وسيله كتاب آسمانی ديگر را رد ميكند؛ بنابراين #اعتبار_دين_اسلام و #كتاب_آسمانی_آن، #قرآن، هميشگی و #جاودانی است و به زمان خاصی محدود نميشود. [۹] #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] ر. ش به: محمد تقی مصباح يزدی، معارف قرآن، ج ۵ (راهنما شناسی)، ص ۵۴
[۲] بقره، ۲۸۵
[۳] ر. ش به: محمد تقی مصباح يزدی، راهنما شناسی، ص ۳۳۵ و ۳۳۶ و نيز ص ۳۵۹ و ۳۶۰
[۴] ر ش به: محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج ۱۰، ص ۶۴
[۵] ر ش به: محمد تقی مصباح يزدی، معارف قرآن، ج ۵، ص ۳۶
[۶] ر ش به: آل عمران، ۵۰
[۷] ر. ش به: محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج ۵، ص ۳۴۹
[۸] محمد حسين طباطبايى، الميزان فی تفسير القرآن، ج ۱۷، ص ۳۹۸
[۹] ر. ش به: جعفر سبحانی، الهيات، ج ۲، ص ۴۶۹ و ۴۷۰
نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان.mp3
1.95M
🤲 دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان
@TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
4_6044135350551447883.mp3
1.5M
🤲دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
@TasnimNews
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش اول)
🔷واژهها و کلمات ترکیبی وحی در #قرآن_کریم از عمق و ژرفای خاصی برخوردار است، به طوری که با هیچ کتاب دیگر آسمانی و غیر آن قابل قیاس نمیباشد؛ چنانچه اندیشمند و فرهیختهای به قرائت آن بپردازد و آن را مطالعه کند، بیتردید حیرت و اضطراب و شگفتی خاصی به وی دست خواهد داد و در ضمیر ناخودآگاهش پرسشها و سؤالهای گوناگون و متعددی ایجاد میشود و او را به کنکاش و جستجو وامیدارد و این راه را ادامه میدهد تا ضمیر پرسشگر و وجدان درونیش آرام گیرد. [۱] قرآن کریم در این باره میفرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ - الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ [رعد، ۲۸ و ۲۹]؛ آگاه باشید تنها با #یاد_خدا و توجه به ذکر او دلها آرامش مییابد - آنانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادهاند، پاکیزهترین زندگی نصیبشان خواهد شد و بهترین سرانجام را خواهند داشت».
🔷در مجموعه دریای گهربار وحی و ستارگان بزرگ و کوچک قرآن، واژه #نور و #ظلمت درخششی دیگر دارد. واژه #نور #مظهر_مبدأ_هستی، #آفریدگار_جهان و هدایتگر تکوینی و تشریعی همه عالم است، جهان بدون #نور_حضرت_حق مفهوم و معنا ندارد و اشیاء متعدد و گوناگون از یکدیگر جدا نمیگردند و تشخیص و تمیز پیدا نمیکنند. او سبب جدایی انواع و اجناس از یکدیگر است، در پرتو برکت وجودی #نور، هر چیزی در جای خود قرار دارد و به موقع وظیفه و تکلیف خود را انجام میدهد که در این امور آسمانها و زمین و هر آنچه وجود دارد در پرتو نورانیتش راه صحیحی را طی میکنند. «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الأَْرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ؛ [آل عمران، ۸۳] تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند از روی اختیار و یا از روی اجبار در برابر فرمان او تسلیمند و دنباله رو او هستند و همه بسوی او باز گردانده میشوند».
🔷 #ظلمت، مظهر تاریکی، ستم، زورگویی، تبعیض، بیعدالتی، گناهان، جنایات انسانی و غیر انسانی و تجاوز نسبت به یکدیگر است. هر آن کس در آن وادی قدم نهد در باتلاقی فرو رفته است که لحظه به لحظه و آن به آن، تیرهروزی و سیاهبختی را برای خود و همراهانش بوجود آورده، از انسانیت به حیوانیت و از آن به عالم جمادات نزول کرده، تا جایی که هیچگونه تکلیفی را برای خود احساس نکند. قرآن این حالت را چه زیبا تبیین میکند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالأَْنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ [اعراف، ۱۷۹] به یقین گروه بسیاری از جنیان و انسانها را در دوزخ خواهیم برد، آنان دلها (عقلها) یی دارند که با آن (اندیشه نمیکنند) نمیفهمند و چشمهایی که با آن نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن نمیشوند، آنان همانند چهارپایان هستند بلکه وضعیت بدتری (گمراهترند) دارند، اینان غافلان کوردل (که در ظلمت بسر بردهاند) هستند، چرا که با داشتن همه گونه امکانات هدایت باز هم گمراهند». #ادامهدارد...
پی نوشت:
[۱] در بحث تحریف تورات و انجیل و دیگر کتابهای آسمانی گفته شده: جابجایی و یا ازدیاد و نقیصه در ترکیب کلمات چیزی است که دشمنان مکتب توحیدی در طول گذشت زمان بر آن دست یازیدند، تا آن اثر ژرف از آنها گرفته شود و هدایت آن کمرنگ شود، از این رو کتابهای فوق وحی اصیل نیستند و در آنها تحریف به وجود آمده است، لکن قرآن این معجزه خالده الهی از این دستبرد محفوظ مانده و حق تعالی حفاظتش را بر عهده داشته است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ ما خود قرآن را فرو فرستادیم و آن را به صورت صد در صد حفظ خواهیم کرد. این بالاترین و اساسیترین فرق این کتاب با دیگر کتب آسمانی است».
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور #ظلمت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اقتصاد دانش بنیان
🔹حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت #اقتصاد_دانش_بنیان حرکت بکنیم؛ «اقتصاد دانشبنیان» یعنی چه؟ یعنی اینکه #دانش و #فنّاوری_پیشرفته نقشآفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در #همهعرصههایتولید. «همهی عرصههای تولید» که عرض میکنیم، یعنی حتّی انتخاب آن کار تولیدی؛ چون لزومی ندارد که انسان همهی کارهای تولیدی را انجام بدهد. انتخاب آن کار تولیدی هم [باید] برخاستهی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانشبنیان است که در همهی عرصههای اقتصاد دخالت داشته باشد. اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و #دانش را پایه و زمینهی اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاههای اقتصاد دانشبنیان را افزایش دادیم، منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت: هزینهها را کاهش میدهد؛ یعنی اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود؛ بهرهوری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهرهوری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابتپذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابتپذیر استفاده کنیم، در داخل کشور هم همین جور؛ یعنی در داخل کشور هم، ولو ما در مورد واردات هم خیلی تعرفه نگذاریم و واردات سرازیر بشود، وقتی محصول داخلی کیفیّت بهتری داشت، قیمت ارزانتری داشت، مردم طبعاً به آن اقبال میکنند...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش دوم)
💠مفهوم نور
🔷 #نور، معنایش ضیاء و روشنی است که سبب ظهور و جلوه خود و دیگر اشیاء شود. [۱] در کتابهای لغت آمده: «#نور از #نامهای_خداست، نور در جهان مادیت وسیلهای است که انسان بینا از آن بهرهبرداری میکند و سبب تشخیص و تمیز اشیاء از یکدیگر میشود». [۲] علامه طریحی براساس استخدام و بکارگیری واژه #نور و #ظلمت در قرآن و حدیث مینویسد: این دو کلمه در هر جایی معنا و مفهوم مستقل دارد، در آیه شریفه: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الأَْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ…؛ #خداوند #نور آسمانها و زمین است، #مَثَل_نور_خداوند، همانند چراغی است که در درون آن چراغ پرفروغ دیگری است...»، #نور به معنای مدبرّ و برنامهریز و گرداننده آسمانها و زمین است؛ اما در آیه شریفه: «مَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ…؛ [نور، ۴۰] کسی را که خداوند در وجودش #نور قرار نداده، هدایتگری برای او نیست»، در اینجا روشنایی همان هدایت در برابر تاریکی و ظلمت است... و در آیه شریفه: «وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ…؛ [حدید، ۲۸] و قرار داد برای شما #نور را تا بواسطه آن راه روید و حرکت کنید»، #نور را رهبری و زعامتی میداند که از او پیروی شود و دنبال سر او حرکت نمایند. [۳]
💠مفهوم ظلمت
🔷 #ظلمت، همان تاریکی است که در صورت نبود #نور به وجود میآید. در زبان عربی جمع ظلمة، ظلم و ظلمات میباشد. #ظلمت، در تعبیر قرآنی بیانگر #شدت و #کثرت_تاریکی است، بطوری که #شخص_گرفتار_ظلمت، راهی برای رسیدن به #روشنایی پیدا نکند؛ همانند تاریکی در شبهای دیجور در وسط دریا که سیاهی مطلق است، شخص قایق سوار و یا در حالت شنا احساس میکند به هر طرف هر چه حرکت کند، در تاریکی و ظلمت بیشتر فرو میرود و از هدف دورتر می گردد. [۴]
🔷#قرآن_کریم در ترسیم #معنای_ظلمت، داستان یونس پیامبر (ع) را چنین مطرح میکند، آنگاه که یونس در شکم «نهنگ» قرار گرفت، او ظلمت و تاریکی محض را احساس کرد و با خدای خویش به مناجات پرداخت: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ - فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ؛ [انبیاء، ۸۷ و ۸۸] (بیاد آور) ذوالنون (یونس) را هنگامی که خشمگین از میان قوم خویش بیرون رفت و چنین میپنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت) در آن تاریکیها و ظلمتهای متراکم صدا زد: خداوندا جز تو معبودی نیست، منزهی تو و من از ستمکاران بودهام؛ ما دعای او را به اجابت رساندیم و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم، همینگونه انسانهای مؤمن را از ظلمات و گرفتاریها نجات میدهیم».
🔷و نیز قرآن واژه #ظلمت را درباره رحم مادران که جایگاه تاریک و غیر قابل نفوذ برای اشعههای عادی است بکار میگیرد و چنین تعبیر میکند: «یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ؛ او شما را در رحم و شکم مادرانتان آفرینشی بعد از آفرینش داد و در میان تاریکیهای سه گانه قرار داد». [زمر، ۶] پس #ظلمت در اصطلاح قرآن، مطلق تاریکی است، که انسان آنگاه که در آن وادی فرو رود و پا گذارد همه #راههای_نجات بر او بسته میشود و قادر به هدایت خویش و دیگران نخواهد بود. #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] العین، ج ۳، ص ۲۷۵
[۲] لسان العرب، ج ۵، ص ۲۴۰
[۳] مجمع البحرین، ج ۳، ص ۵۰۳
[۴] مجمع البحرین، ج ۶، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور #ظلمت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد