هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
4_6044135350551447883.mp3
1.5M
🤲دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
@TasnimNews
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش اول)
🔷واژهها و کلمات ترکیبی وحی در #قرآن_کریم از عمق و ژرفای خاصی برخوردار است، به طوری که با هیچ کتاب دیگر آسمانی و غیر آن قابل قیاس نمیباشد؛ چنانچه اندیشمند و فرهیختهای به قرائت آن بپردازد و آن را مطالعه کند، بیتردید حیرت و اضطراب و شگفتی خاصی به وی دست خواهد داد و در ضمیر ناخودآگاهش پرسشها و سؤالهای گوناگون و متعددی ایجاد میشود و او را به کنکاش و جستجو وامیدارد و این راه را ادامه میدهد تا ضمیر پرسشگر و وجدان درونیش آرام گیرد. [۱] قرآن کریم در این باره میفرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ - الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ [رعد، ۲۸ و ۲۹]؛ آگاه باشید تنها با #یاد_خدا و توجه به ذکر او دلها آرامش مییابد - آنانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادهاند، پاکیزهترین زندگی نصیبشان خواهد شد و بهترین سرانجام را خواهند داشت».
🔷در مجموعه دریای گهربار وحی و ستارگان بزرگ و کوچک قرآن، واژه #نور و #ظلمت درخششی دیگر دارد. واژه #نور #مظهر_مبدأ_هستی، #آفریدگار_جهان و هدایتگر تکوینی و تشریعی همه عالم است، جهان بدون #نور_حضرت_حق مفهوم و معنا ندارد و اشیاء متعدد و گوناگون از یکدیگر جدا نمیگردند و تشخیص و تمیز پیدا نمیکنند. او سبب جدایی انواع و اجناس از یکدیگر است، در پرتو برکت وجودی #نور، هر چیزی در جای خود قرار دارد و به موقع وظیفه و تکلیف خود را انجام میدهد که در این امور آسمانها و زمین و هر آنچه وجود دارد در پرتو نورانیتش راه صحیحی را طی میکنند. «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الأَْرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ؛ [آل عمران، ۸۳] تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند از روی اختیار و یا از روی اجبار در برابر فرمان او تسلیمند و دنباله رو او هستند و همه بسوی او باز گردانده میشوند».
🔷 #ظلمت، مظهر تاریکی، ستم، زورگویی، تبعیض، بیعدالتی، گناهان، جنایات انسانی و غیر انسانی و تجاوز نسبت به یکدیگر است. هر آن کس در آن وادی قدم نهد در باتلاقی فرو رفته است که لحظه به لحظه و آن به آن، تیرهروزی و سیاهبختی را برای خود و همراهانش بوجود آورده، از انسانیت به حیوانیت و از آن به عالم جمادات نزول کرده، تا جایی که هیچگونه تکلیفی را برای خود احساس نکند. قرآن این حالت را چه زیبا تبیین میکند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الإِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالأَْنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ [اعراف، ۱۷۹] به یقین گروه بسیاری از جنیان و انسانها را در دوزخ خواهیم برد، آنان دلها (عقلها) یی دارند که با آن (اندیشه نمیکنند) نمیفهمند و چشمهایی که با آن نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن نمیشوند، آنان همانند چهارپایان هستند بلکه وضعیت بدتری (گمراهترند) دارند، اینان غافلان کوردل (که در ظلمت بسر بردهاند) هستند، چرا که با داشتن همه گونه امکانات هدایت باز هم گمراهند». #ادامهدارد...
پی نوشت:
[۱] در بحث تحریف تورات و انجیل و دیگر کتابهای آسمانی گفته شده: جابجایی و یا ازدیاد و نقیصه در ترکیب کلمات چیزی است که دشمنان مکتب توحیدی در طول گذشت زمان بر آن دست یازیدند، تا آن اثر ژرف از آنها گرفته شود و هدایت آن کمرنگ شود، از این رو کتابهای فوق وحی اصیل نیستند و در آنها تحریف به وجود آمده است، لکن قرآن این معجزه خالده الهی از این دستبرد محفوظ مانده و حق تعالی حفاظتش را بر عهده داشته است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ ما خود قرآن را فرو فرستادیم و آن را به صورت صد در صد حفظ خواهیم کرد. این بالاترین و اساسیترین فرق این کتاب با دیگر کتب آسمانی است».
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور #ظلمت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اقتصاد دانش بنیان
🔹حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت #اقتصاد_دانش_بنیان حرکت بکنیم؛ «اقتصاد دانشبنیان» یعنی چه؟ یعنی اینکه #دانش و #فنّاوری_پیشرفته نقشآفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در #همهعرصههایتولید. «همهی عرصههای تولید» که عرض میکنیم، یعنی حتّی انتخاب آن کار تولیدی؛ چون لزومی ندارد که انسان همهی کارهای تولیدی را انجام بدهد. انتخاب آن کار تولیدی هم [باید] برخاستهی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد؛ این معنای اقتصاد دانشبنیان است که در همهی عرصههای اقتصاد دخالت داشته باشد. اگر ما این سیاست را دنبال کردیم و #دانش را پایه و زمینهی اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاههای اقتصاد دانشبنیان را افزایش دادیم، منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت: هزینهها را کاهش میدهد؛ یعنی اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود؛ بهرهوری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهرهوری است؛ کیفیّت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابتپذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات به عنوان محصولات رقابتپذیر استفاده کنیم، در داخل کشور هم همین جور؛ یعنی در داخل کشور هم، ولو ما در مورد واردات هم خیلی تعرفه نگذاریم و واردات سرازیر بشود، وقتی محصول داخلی کیفیّت بهتری داشت، قیمت ارزانتری داشت، مردم طبعاً به آن اقبال میکنند...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش دوم)
💠مفهوم نور
🔷 #نور، معنایش ضیاء و روشنی است که سبب ظهور و جلوه خود و دیگر اشیاء شود. [۱] در کتابهای لغت آمده: «#نور از #نامهای_خداست، نور در جهان مادیت وسیلهای است که انسان بینا از آن بهرهبرداری میکند و سبب تشخیص و تمیز اشیاء از یکدیگر میشود». [۲] علامه طریحی براساس استخدام و بکارگیری واژه #نور و #ظلمت در قرآن و حدیث مینویسد: این دو کلمه در هر جایی معنا و مفهوم مستقل دارد، در آیه شریفه: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الأَْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ…؛ #خداوند #نور آسمانها و زمین است، #مَثَل_نور_خداوند، همانند چراغی است که در درون آن چراغ پرفروغ دیگری است...»، #نور به معنای مدبرّ و برنامهریز و گرداننده آسمانها و زمین است؛ اما در آیه شریفه: «مَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ…؛ [نور، ۴۰] کسی را که خداوند در وجودش #نور قرار نداده، هدایتگری برای او نیست»، در اینجا روشنایی همان هدایت در برابر تاریکی و ظلمت است... و در آیه شریفه: «وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ…؛ [حدید، ۲۸] و قرار داد برای شما #نور را تا بواسطه آن راه روید و حرکت کنید»، #نور را رهبری و زعامتی میداند که از او پیروی شود و دنبال سر او حرکت نمایند. [۳]
💠مفهوم ظلمت
🔷 #ظلمت، همان تاریکی است که در صورت نبود #نور به وجود میآید. در زبان عربی جمع ظلمة، ظلم و ظلمات میباشد. #ظلمت، در تعبیر قرآنی بیانگر #شدت و #کثرت_تاریکی است، بطوری که #شخص_گرفتار_ظلمت، راهی برای رسیدن به #روشنایی پیدا نکند؛ همانند تاریکی در شبهای دیجور در وسط دریا که سیاهی مطلق است، شخص قایق سوار و یا در حالت شنا احساس میکند به هر طرف هر چه حرکت کند، در تاریکی و ظلمت بیشتر فرو میرود و از هدف دورتر می گردد. [۴]
🔷#قرآن_کریم در ترسیم #معنای_ظلمت، داستان یونس پیامبر (ع) را چنین مطرح میکند، آنگاه که یونس در شکم «نهنگ» قرار گرفت، او ظلمت و تاریکی محض را احساس کرد و با خدای خویش به مناجات پرداخت: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ - فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ؛ [انبیاء، ۸۷ و ۸۸] (بیاد آور) ذوالنون (یونس) را هنگامی که خشمگین از میان قوم خویش بیرون رفت و چنین میپنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت) در آن تاریکیها و ظلمتهای متراکم صدا زد: خداوندا جز تو معبودی نیست، منزهی تو و من از ستمکاران بودهام؛ ما دعای او را به اجابت رساندیم و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم، همینگونه انسانهای مؤمن را از ظلمات و گرفتاریها نجات میدهیم».
🔷و نیز قرآن واژه #ظلمت را درباره رحم مادران که جایگاه تاریک و غیر قابل نفوذ برای اشعههای عادی است بکار میگیرد و چنین تعبیر میکند: «یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ؛ او شما را در رحم و شکم مادرانتان آفرینشی بعد از آفرینش داد و در میان تاریکیهای سه گانه قرار داد». [زمر، ۶] پس #ظلمت در اصطلاح قرآن، مطلق تاریکی است، که انسان آنگاه که در آن وادی فرو رود و پا گذارد همه #راههای_نجات بر او بسته میشود و قادر به هدایت خویش و دیگران نخواهد بود. #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] العین، ج ۳، ص ۲۷۵
[۲] لسان العرب، ج ۵، ص ۲۴۰
[۳] مجمع البحرین، ج ۳، ص ۵۰۳
[۴] مجمع البحرین، ج ۶، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت رشد
#قرآن #نور #ظلمت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دانشبنیان کردن تولید
🔹در واقع #دانش_بنیان_کردن تولید، #بهرهوری فعّالیّتهای اقتصادی را ارتقاء میدهد؛ این امر مهمّی است، یک نقطهی حسّاس و اساسیای است. همان طور که قبلًا اشاره شد، یکی از مشکلات کشور کاهش بهرهوری است؛ یعنی به تناسب آن مقداری که هزینه مصرف میکنیم، از این هزینهمان #بهرهبرداری نمیکنیم؛ در بخشهای مختلف همین جور است؛ بهرهوری در کشور کم است... ما در زمینهی #بهرهوری عقبیم، و در موضوعات دیگر هم همین جور است؛ اگر چنانچه ما به سمت #دانش_بنیان حرکت کردیم، این معضل مهمّ اقتصادی حل خواهد شد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #حضرت_خدیجه (س) الگویی برای تعالی فرهنگ اسلام (بخش اول)
🔶 #حضرت_خدیجه (س) فرزند خویلد بن اسد در ۶۸ سال قبل از هجرت در مکه متولد شد، و آنقدر #صاحب_کمالات_مختلف بود که حتی پیش از اسلام با صفاتی چون «طاهره» و «سیده قریش» و یا «إمرأه القریش؛ ملکه قریش» توصیف میشد. [۱] همگان او را بازرگانی با اموال بسیار میشناسند که تمامی اموالش را در راه اسلام خرج نموده است. توفیقی که نشان از روح بلند و آزاده این بانو دارد. از اینرو #حضرت_خدیجه (س) #نقش_ویژهای در پیشبرد #اهداف_اسلام و #فرهنگ_دینی داشت. در این نوشتار به برخی از ویژگیهای این بانوی آزاده میپردازیم؛
💠الف ـ نگاهی همراه با انصاف
🔷برخی با سیاهبینی، شرایط اطراف خویش را آنقدر منفی میدانند که یا قابل تغییر نیست و یا تغییر را در توان خویش نمیدانند. برخی نیز به دلیل تعصبات قومی ـ قبیلگی و گاهی برای رفع مسئولیت، شرایط موجود را بهترین شرایط میدانند و هیچگاه درصدد تغییر برنمیآیند، اما #حضرت_خدیجه (س) با نگاهی منصفانه، رسمهای سیاه جاهلیت را شناختند و با منطقی استوار، شرک را ناشی از جهل و خرافه دانسته و هیچگاه در زمره بتپرستان قرار نگرفت. سبک زندگی و عملکرد وی با مردم زمانش بسیار متفاوت بود. آن حضرت سخت مخالف جریان تاریخ و روند جامعه بود؛ به همین دلیل به آیین حقگرای ابراهیم (ع) ایمان داشت، و همواره در اندیشه رهایی مردم از بلای جهل و شرک و ظلم ظالمان بود. [۲] این نوع برخورد را میتوان مقدمهسازی اجتماعی برای توحید و اسلام دانست. وجود چنین دیدگاهی کار را برای قیام و بروز اسلام آسان کرد.
💠ب ـ آبرو و اعتبار در خدمت حق و حقیقت
🔷 #حضرت_خدیجه (س) پس از ظهور اسلام، وقتی پی به عقلانیت و حقانیت اسلام برد؛ با شجاعتی تحسینبرانگیز از #پیشگامان در #پذیرش_اسلام گشت. اینکه فردی چون خدیجه (س) با آن اعتبار و موقعیت اقتصادی، رو به #اسلام بیاورد و دین جدیدی را قبول سازد، یعنی متزلزل ساختن دیگر تفکرها و کاستن از اعتبار آنها. البته ایشان نه تنها اسلام را پذیرفتند، بلکه در مقام دفاع عملی از آن نیز برآمدند و با شجاعتی بینظیر به #حمایت از #اسلام و #پیامبر_خاتم (ص) پرداختند. برخی از سخنان مدافعانه آن حضرت در تاریخ ماندگار شده و از آن میان یک سخن ایشان چنین است که بهعنوان یک حامی از #پیامبر_اکرم (ص) فرمودند: «ای محمّد! آنکه با تو سر ناسازگاری داشته باشد، رستگار نخواهد شد». [۳] #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفه الأصحاب، دار الجیل، ج۴ ص۱۸۱۸
[۲] بحارالانوار، ج۴۳، ص۳
[۳] مناقب آل ابیطالب، ج۱، ص۵۸
نویسنده: معین شرافتی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حضرت_خدیجه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد