🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #حضرت_خدیجه (س) الگویی برای تعالی فرهنگ اسلام (بخش اول)
🔶 #حضرت_خدیجه (س) فرزند خویلد بن اسد در ۶۸ سال قبل از هجرت در مکه متولد شد، و آنقدر #صاحب_کمالات_مختلف بود که حتی پیش از اسلام با صفاتی چون «طاهره» و «سیده قریش» و یا «إمرأه القریش؛ ملکه قریش» توصیف میشد. [۱] همگان او را بازرگانی با اموال بسیار میشناسند که تمامی اموالش را در راه اسلام خرج نموده است. توفیقی که نشان از روح بلند و آزاده این بانو دارد. از اینرو #حضرت_خدیجه (س) #نقش_ویژهای در پیشبرد #اهداف_اسلام و #فرهنگ_دینی داشت. در این نوشتار به برخی از ویژگیهای این بانوی آزاده میپردازیم؛
💠الف ـ نگاهی همراه با انصاف
🔷برخی با سیاهبینی، شرایط اطراف خویش را آنقدر منفی میدانند که یا قابل تغییر نیست و یا تغییر را در توان خویش نمیدانند. برخی نیز به دلیل تعصبات قومی ـ قبیلگی و گاهی برای رفع مسئولیت، شرایط موجود را بهترین شرایط میدانند و هیچگاه درصدد تغییر برنمیآیند، اما #حضرت_خدیجه (س) با نگاهی منصفانه، رسمهای سیاه جاهلیت را شناختند و با منطقی استوار، شرک را ناشی از جهل و خرافه دانسته و هیچگاه در زمره بتپرستان قرار نگرفت. سبک زندگی و عملکرد وی با مردم زمانش بسیار متفاوت بود. آن حضرت سخت مخالف جریان تاریخ و روند جامعه بود؛ به همین دلیل به آیین حقگرای ابراهیم (ع) ایمان داشت، و همواره در اندیشه رهایی مردم از بلای جهل و شرک و ظلم ظالمان بود. [۲] این نوع برخورد را میتوان مقدمهسازی اجتماعی برای توحید و اسلام دانست. وجود چنین دیدگاهی کار را برای قیام و بروز اسلام آسان کرد.
💠ب ـ آبرو و اعتبار در خدمت حق و حقیقت
🔷 #حضرت_خدیجه (س) پس از ظهور اسلام، وقتی پی به عقلانیت و حقانیت اسلام برد؛ با شجاعتی تحسینبرانگیز از #پیشگامان در #پذیرش_اسلام گشت. اینکه فردی چون خدیجه (س) با آن اعتبار و موقعیت اقتصادی، رو به #اسلام بیاورد و دین جدیدی را قبول سازد، یعنی متزلزل ساختن دیگر تفکرها و کاستن از اعتبار آنها. البته ایشان نه تنها اسلام را پذیرفتند، بلکه در مقام دفاع عملی از آن نیز برآمدند و با شجاعتی بینظیر به #حمایت از #اسلام و #پیامبر_خاتم (ص) پرداختند. برخی از سخنان مدافعانه آن حضرت در تاریخ ماندگار شده و از آن میان یک سخن ایشان چنین است که بهعنوان یک حامی از #پیامبر_اکرم (ص) فرمودند: «ای محمّد! آنکه با تو سر ناسازگاری داشته باشد، رستگار نخواهد شد». [۳] #ادامهدارد...
پی نوشتها:
[۱] ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفه الأصحاب، دار الجیل، ج۴ ص۱۸۱۸
[۲] بحارالانوار، ج۴۳، ص۳
[۳] مناقب آل ابیطالب، ج۱، ص۵۸
نویسنده: معین شرافتی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حضرت_خدیجه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳
🏴
⭕️ #حضرت_خدیجه (س) الگویی برای تعالی فرهنگ اسلام (بخش دوم و پایانی)
🔶 #حضرت_خدیجه (س) آنقدر #صاحب_کمالات_مختلف بود که حتی پیش از اسلام با صفاتی چون «طاهره» و «سیده قریش» و یا «إمرأه القریش؛ ملکه قریش» توصیف میشد. همگان او را بازرگانی با اموال بسیار میشناسند که تمامی اموالش را در راه اسلام خرج نموده است. توفیقی که نشان از روح بلند و آزاده این بانو دارد. از اینرو #حضرت_خدیجه (س) #نقش_ویژهای در پیشبرد #اهداف_اسلام و #فرهنگ_دینی داشت. در این نوشتار به برخی از ویژگیهای این بانوی آزاده میپردازیم؛
💠ج ـ قهرمانی در میدان صبر و شکیبایی
🔷زخمزبان، تمسخر و خشونتها مواردی بود که برای تمام مسلمانان صدر اسلام بارها و بارها اتفاق میافتاد. در این بین کسانی که بیشترین نزدیکی و حمایت را نسبت به پیامبر اکرم (ص) داشتند، بیشتر هم مورد هجوم مشکلات و تهدیدات بودند. #حضرت_خدیجه (س) هم از نزدیکترین و پایدارترین افراد نسبت به #رسول_اکرم (س) به شمار میرفت. وی در چنین شرایطی نه تنها خودشان صبر کردند، بلکه برای رفع مشکلات دیگران وارد عمل شدند و از هیچ کوششی دست نکشیدند. آن حضرت آسایش و تمام سرمایه خویش را #وقف_گسترش_اسلام و #رفع_مشکلات_مسلمانان نمودند.
💠د ـ یاوری بینظیر برای پیامبر (ص)
🔷 #حضرت_خدیجه (س) علاوه بر آنکه وظیفه مسلمانیاش ایجاب میکرد به یاری دین حق و رسول اکرم (ص) بپردازد، بلکه از آنجا که همسر رسول الله (ص) بود نیز یک نقش ویژه و بینظیری داشتند. ایشان بودند که با مهربانی و آغوشی باز به کمک و یاری پیامبر(ص) میپرداختند و در مشکلات و موانع غمخوار ایشان بودند. این نقش #حضرت_خدیجه (س) آنقدر مهم و حیاتی بود و ایشان آنها را به بهترین وجه انجام دادند، که #پیامبر_اکرم (ص) در تعبیرهای مختلف و به مناسبتهای گوناگون از همسر بینظیر خویش یاد کرده و به وصف ایشان پرداختهاند. درجایی ایشان را #بانوی_خرد و کمال، #سرمشق_ایمان و پروا، #آراستهبهارزشهایانسانی، #نمونه_آزادگی و #سمبل_حق_طلبی و #سالارزنانرشدیافته خواند و از جانب خدا به او سلام آورد، و نوید بهشت و پاداش پرشکوه داد، و بهشت خدا را در شور و شوق دیدار او وصف نمود و خبر داد که خدا بر فرشتگانش از ایمان و ایثار او مباهات میکند. [۱]
🔷در جایی دیگر او را شریک دغدغهها و وزیر کارآمد فرهنگی و اجتماعی خویش توصیف نمودند. [۲] پیامبر (ص) فقدان چنین بانویی را فاجعهبار خواندند و پس از رحلت ایشان چند روزی خانهنشین شدند. [۳] #حضرت_خدیجه (س) نمونه و #الگویی_کامل برای افراد جامعه است. اگر فردی دارای اعتبار و جایگاه خاصی در خانواده، شهر، کشور و حتی جهان است، بخواهد در مسیر زندگی، مانند این بانوی آزاده عمل کند و کسب رضایت پیامبر(ص) از خویش را تضمین نماید، باید به بررسی دقیق #زندگی_حضرت_خدیجه (س) و درس گرفتن از ایشان و البته عملی ساختن این درسها بپردازد. چنین فردی باید انصاف را رعایت کند و هرگاه حق را تشخیص داد، به دفاع از حق بپردازد و در مقابل دیگران مسئولیتپذیر بوده و در مسیر حل مشکلات دیگران کوشش نماید.
پینوشت ها:
[۱] بحارالانوار، ج۱۶، ص۷۸
[۲] همان، ج۳۸، ص۸۵
[۳] همان، ج۹، ص۶۳
نویسنده: معین شرافتی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حضرت_خدیجه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تقویت تولید
🔹من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به #پیشرفت_عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور - که ما مشکل فقر و استضعاف مالی را در کشور بخواهیم حل کنیم - فقط از مسیر #تقویت_تولید میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن هم به همین #دانش_بنیان_بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چرا «وجدان» نميتواند به اندازه «مذهب» جلوی مفاسد اخلاقى و اجتماعى را بگيرد؟
🔹ممكن است كسى بگويد: اگر #وجدان نمى تواند صددرصد مفاسد اخلاقى و اجتماعى را ريشه كن سازد و انسان ها را به يك زندگى صحيح و خالى از هر گونه خلافكارى سوق دهد، #مذاهب هم تاكنون نتوانسته اند چنين كارى را انجام دهند و به اصطلاح يك #مدينه_فاضله_انسانى به وجود آورند، پس اين ايراد تنها متوجه وجدان نيست، بلكه گريبانگير مذاهب هم مى باشد. در پاسخ بايد گفت: از نظر نظارت و كنترل اجتماع، #وجدان دچار نارسايى هايی هست. البته منظور ما اين نيست كه بگوييم: مذاهب در هر اجتماعى كه قدم گذارده است، مفاسد را به كلى ريشه كن ساخته است، بلكه منظور ما مقايسه وجدان و مذهب از نظر «مقدار تأثير در اصلاح فرد و اجتماع و مبارزه با مفاسد گوناگون» ميباشد. ما مى خواهيم ثابت كنيم كه: #اثر_ايمان و عقايد مذهبى صحيح در كنترل اعمال و گفتار انسان به مراتب بيش از تأثير #وجدان است، حتى چندان قابل مقايسه با هم نيستند.
🔹علاوه بر اين، تعليمات پيامبران بزرگ الهی، تأثيرات ديگرى نيز در تكامل فرد و اجتماع ـ غير از مسئله نظارت بر اعمال ـ دارد كه تأثير وجدان از اين نظر در برابر آن صفر است. نظارت وجدان، نارسايى هايى دارد كه هيچيك از آنها در حكومت عقايد مذهبى ديده نمى شود. به همين دليل #تأثير_عقايد_مذهبى، عميق و ريشه دار و #تأثير_وجدان، ضعيف است. جوامع بزرگى بوده اند كه در سايه تعليمات پيامبران بزرگ، موفق به اصلاحات اساسى و همه جانبه اى در شئون مختلف اجتماعى شده اند، در صورتى كه اگر مى خواستند تنها به نداى وجدان گوش دهند، هرگز چنين موفّقيّتى نصيب آنها نمى شد.
🔹راه دور نرويم؛ اگر امروزه هم اعتقادات مذهبى، با آن همه تحريف ها! از جوامع بشرى برداشته شود و مردمِ جهان هيچگونه مسئوليتى جز مسئوليتِ وجدانى در خود احساس نكنند، به طور يقين مفاسد كنونى چندين برابر مى شود و حتى عدّه اى از مردم به آدم خوارى خواهند پرداخت! اگر دائماً به وسيله رسانه هاى جهان، يك سرى تبليغات صحيح مذهبى متنوع و مطابق با زبان روز و اصول روانشناسى، به گونه اى اجرا شود كه عقايد مذهبى در تمام مردم دنيا زنده و تقويت گردد و ايمان به خدا، روز رستاخيز و پاداش و كيفر اعمال، در كانون دلها جاىگير شود، بدون شك چهره دنياى كنونى عوض خواهد شد و مفاسد اخلاقى و اجتماعى به حدّاقل كاهش خواهد يافت؛ ولى اگر همين تبليغات درباره وجدان صورت گيرد، مسلماً يك دهم اين تأثير را نخواهد داشت و علت آن، همان نواقص و نارسايى هاى مختلفى است كه وجدان در كار خود دارد. بنابراين اگر ما مى گوييم: #وجدان در هيچ قسمت، حتى در قسمت نظارت و كنترل اعمال نمى تواند جاى #مذهب را بگيرد، به اين دليل است.
📕رهبران بزرگ، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابیطالب(ع)، قم، ۱۳۷۳، چ اول، (برگرفته از) ص ۸۲ الی ۸۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مذهب #دین #ايمان #اعتقاد #وجدان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز دوازدهم.mp3
1.76M
🤲دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
@TasnimNews
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ويژگی های دين و شريعت خاتم (بخش دوم)
💠با دقت و تتبع در آثار بزرگان ميتوان در مجموع شش ويژگی را برای #دين_اسلام استقصا كرد و برشمرد:
3⃣جاودانگی معجزه و تحريف ناپذيری كتاب آسمانی آن؛ #دين_جاويد نياز به معجزهای هميشگی و ماندگار دارد تا همواره «برهانی» آشكار باشد بر حقانيت آن. به همين دليل معجزه دين آخرين از جنس كتاب انتخاب شده است. [۱] اين امر همچنين غير از اين كه سبب جاودانگی و عدم وقوع تحريف در اين كتاب آسمانی ميشود، مجال آن را نيز فراهم میآورد كه با پيشرفت علمی بشر، به تدريج، زوايای ديگرى از اعجاز آن آشكار گردد. [۲].
4⃣«كامل و جامع بودن»؛ آيين اسلام در مقايسه با شرايع پيشين از دو جهت كاملتر است: (۱)
🔷الف) «از نظر سطح تعليمات»: #پيامبران تعاليم خود را متناسب با #سطح_درك، فهم و آگاهی مخاطبان خود به آنان عرضه ميكردهاند؛ به همين دليل هماهنگ با رشد آگاهی و تكامل جامعه بشرى، سطح تعاليم آنان نيز ارتقاء يافته است. به عنوان مثال، #توحيد كه زيربنايیترين اصل اعتقادی دينی است، درجات و مراتب مختلف دارد. آنچه يك انسان عامی به عنوان خدای يگانه در ذهن خود مجسم ميكند، با آنچه در قلب يك عارف تجلی ميكند، يكی نيست. عرفا نيز در يك درجه نيستند. «اگر ابوذر از آنچه در قلب سلمان ميگذشت آگاهی ميداشت، (بر او گمان شرك میبرد و) او را میكشت» [۳]؛ از اين رو است كه در روايات اسلامى وارد شده: «خداوند چون ميدانست در آخرالزمان افراد متعمق و ژرفانديش خواهند آمد، {سوره} قل هو الله احد و آيات نخستين سوره حديد تا آنجا كه ميفرمايد: و هو عليم بذات الصدور را نازل كرد» [۴]؛ با اين وصف #عالیترين و #كاملترين تصوير از #توحيد را بايد در #متون_دينی_اسلامی، به خصوص آياتی كه در روايت به آنها اشاره شده است، جستجو كرد.
🔷ب) «از نظر جامعيت و همه جانبه نگری»: #اسلام طرحی است #كلی، #جامع و #متعادل برای تدبير و تنظيم روابط فردی و اجتماعی، و زندگی مادی و معنوی انسان؛ برخلاف #شرايع_پيشين كه برنامهای #موقت و #محدود و متأثر از شرايط خاص زمانی و مكانى بودهاند [۵]؛ مثلاً، شريعت حضرت موسی(ع) زمانی ظهور كرد كه بنی اسرائيل، قومی بودند گرفتار دربند بردگی فرعون و محروم از حقوق انسانی خود. به همين دليل در اين دين بيشتر بر جنبههای مادی زندگی، همچون كار و تلاش و جنگ و اصلاح معيشت و احساس شخصيت و مطالبه حقوق فردی و اجتماعی تأكيد شده است؛ در حالى كه در آستانه ظهور حضرت عيسی(ع)، همين قوم از مصائبی چون جنگ، ناامنی، اسارت و تبعيد و حكمرانی پادشاهان ستمكار رنج میبرد. پيشوايان دينی به زراندوزی و دنياطلبی رو كرده بودند و به جای آنكه در مقابل ظلم و ستم فرمانروايان، از توده مردم حمايت كنند، خود با وضع ماليات باری سنگين بر دوش آنان گذارده بودند. اين امر سبب شد در آيين مسيح(ع) به زهد و بیرغبتی به دنيا و رعايت حدود خود و حقوق ديگران و محبت و انسان دوستی توجه خاص شود. [۶] حال آن كه #اسلام همه اين امتيازها را با هم در میآميزد و تعادلی در گرايشهای يك سويه يهود و مسيحيت پديد میآورد. #ادامهدارد...
پی نوشتها؛
[۱] ر.ش به: جعفر سبحانی، الهيات، ج ۲، ص ۲۲۲ و ۲۲۳ و مرتضی مطهری، مقدمهای بر جهان بينی اسلامى، ص ۱۷۹
[۲] ر.ش به: مرتضی مطهری، مقدمهای بر جهان بينی اسلامى، ص ۱۷۹
[۳] شيخ عباس قمی، سفينة البحار، ذيل ماده «ذر» [ج ۱، ص ۴۸۲] به نقل از: مرتضی مطهری، شش مقاله، ص ۸۲
[۴] پيشين به نقل از: كلينى، اصول كافى، ج ۱، ص ۹۱
[۵] مرتضی مطهری، شش مقاله، صص ۸۲-۸۹ (ختم نبوت)
[۶] برای مطالعه در زمينه اوضاع اجتماعی قوم بنی اسرائيل در عصر ظهور دين يهود و مسيح، به كتاب تاريخ جامع اديان، نوشته جان بی ناس، ترجمه علی اصغر حكمت، صص ۴۹۰ و ۴۹۱، و ۵۵۱ - ۵۴۹ مراجعه شود.
نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
تندخوانی جز ۱۳ - استاد معتز آقائی.mp3
3.97M
تندخوانی جز سیزدهم قرآن کریم
آیه ۵۳ سوره یوسف تا آیه ۵۲ سوره ابراهیم
@BisimchiMedia
⭕️تصمیمات ملّی
🔹ملّت ما وقتی به قضایای جاری امروز عالم نگاه میکند، وقتی شما نگاه میکنید به آنچه در دنیا دارد اتّفاق میافتد، #حقّانیّت_ملّت_ایران را و صدق ملّت ایران را در مقابلهی با #جبهه_استکبار از همیشه روشنتر و آشکارتر میبینید. انتخاب ملّت ما در مقابلهی با استکبار تسلیم نبود، #ایستادگی بود، #عدم_وابستگی بود، حفظ استقلال بود، تقویت درونی نظام و ملّت و کشور بود؛ اینها تصمیمات ملّی است؛ این درست بود. وقتی نگاه میکنیم به قضایای عالم، میبینیم این [تصمیم] درست است. شما به قضایای افغانستان مراجعه کنید، ملاحظه کنید، نگاه کنید، کیفیّت خروج آمریکاییها [را ببینید]؛ اوّلاً بیست سال در افغانستان ماندند و چه کردند در این کشور مظلوم مسلمان؛ بعد هم چه جور بیرون رفتند و چه مشکلاتی را برای مردم به وجود آوردند؛ و اموال ملّت افغانستان را هم به آنها نمیدهند! این افغانستان است؛ آن اوکراین است که رئیسجمهورش خطاب به غرب - که خود غربیها و دولتهای غربی او را سر کار آوردند - چه لحن تندی را به کار میبرد؛ این قضایای #یمن است و بمباران هر روزهی مردم مظلوم و واقعاً مقاوم یمن؛ این کارهای #عربستان است که در یک روز هشتاد نفر را گردن بزنند! هشتاد جوان را، حتّی نوجوان را - آن طور که خبرهایش رسید - این قضایا را وقتی انسان نگاه میکند، احساس میکند که در دنیا چه #ظلمی حاکم است؛ چه #ظلمتی حاکم است در دنیا؛ دنیا دست چه گرگهای خونخواری است
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز چهاردهم.mp3
1.54M
🤲 دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
@TasnimNews
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بررسی عوامل اجتماعی و سیاسی صلح امام حسن (ع) با مقایسه با شرایط فعلی (بخش اول)
🔷درباره #امام_حسن_مجتبى (ع) و شخصیت، سیره، تاریخ و زندگى نامه وى بسیار نوشته و گفتهاند و زوایاى مهمى از زندگى وى را به روى مردم گشوده اند؛ و لیکن درباره #صلح_آن_حضرت با #معاویه و #علل و عوامل پذیرش آن، گرچه سخنهاى زیادى گفته شده است، ولى این مبحث هم چنان باز است و جاى بحث و بررسى بیشترى دارد. به ویژه در این عصر که طرح پرسشهای سیاسی و اجتماعی و یا ایجاد شبهه ها در میان جوانان و نوجوانان، از سوى مغرضان و بدخواهان به صورت گسترده و همه گیر در جریان است و نیاز به پاسخهاى تازهاى دارد.
🔷در اینجا این پرسش مطرح مىگردد که آیا صلح با دشمن و چشم پوشى از حق خود و حقوق مؤمنان و مسلمانان با مبانى شیعه و مکتب اهل بیت (ع) منافاتى ندارد؟ اصولاً راز پذیرش صلح امام حسن (ع) چه بوده است؟ علل و عواملى سیاسی و اجتماعی که وى را وادار به پذیرش صلح نمودهاند، چه بوده است؟ در پاسخ اولا بعنوان مقدمه یک توهمی که در اذهان بعضی از جوانها می تواند باشد بهتر است بیان شود و آن این است که #امام_مجتبی (ع) با #معاویه که دشمن دیرینه پدرش بوده، صلح کرد؟ بله درست است که صلح کرد، اما باید دید در چه شرایطی و حالاتی این کار صورت گرفته است. این مطلب خیلی مهمی است. در واقع باید گفت #امام (ع) صلح نکرد، بلکه #صلحبرامامتحمیلشد. وضعیت مردم و حالات جامعه طوری بود که صلح به عنوان یک مسئله ضروری بر امام تحمیل شد و حضرت جز پذیرفتن صلح چاره ای نداشت. [۱]
🔷در زمان حاضر و شرایط حاضر بعضی از جوانها در مسایل سیاسی کشور گفتگو میکنند و میگویند که برای برجام #مقام_معظم_رهبری هم اجازه دادند، مگر ایشان نمیدانستند که نتیجه برجام چه خواهد شد؟ مگر نمیدانستند که آمریکا قابل اعتماد نیست، پس چرا قبول فرمودند که این توافق صورت بگیرد؟ خوب اینجا بحث زیاد است، اما نکته مهم همان #تحمیل_شدن این مسئله بر ایشان است؛ یعنی رهبر معظم انقلاب در شرایطی قرار گرفتند که جز صلح و قبول مذاکره چاره ای ندیدند، دلیل تحمیل شدن هم این است که ایشان در سخنرانی های مختلف و متعدد فرمودند «بنده به این مذاکرات خوش بین نیستم» [۲] و لذا در مورد مذاکرات بعدی چون میدانستند که مردم این را به خوبی فهمیده اند و درک کرده اند، که مذاکره با آمریکا، با این شرایطی که دارد، هیچ فایده ای نداره، لذا همان زمان فرمودند «مذاکره مطلقا ممنوع و سم است و با این دولت فعلی [آمریکا] سم مضاعف است». [۳]
🔷#امام_حسین (ع) هم با #یزید صلح نکرد، شاید یکی از علت هایش می تواند همین باشد که مردم آن زمان از صلح برادرش #امام_حسن (ع) فهمیده بودند که اینها (بنی امیه) اهل صلح نیستند، و #اهل_خدعه هستند، چون همه پیمان های صلح را زیر پا گذاشتند، مثل دولت وقت آمریکا که همه تعهدات برجام و بین المللی را زیر پا گذاشت. حالا با این مقدمه به علل و عوامل صلح می پردازیم: در کتاب خوب «سیره پیشوایان» عوامل و علل زیادی برای #صلح_امام_مجتبی (ع) بیان شده است که بحث طولانی را می طلبد و در این نوشتار نمی گنجد، خوانندگان محترم میتوانند به این کتاب مراجعه کنند. در اینجا عوامل صلح امام حسن (ع) از یک زاویه دیگر ذکر میشود و آن از لحاظ اعتقادی، اجتماعی سیاسی و نظامی است. یعنی از لحاظ اعتقادی آیا صلح امام درست بود یا نه؟
💠دلیل اعتقادی صلح
🔷در پاسخ این سؤال در خصوص دلیل اعتقادی، به جهت عدم اطاله کلام اکتفا به جمله ای از خود #امام_حسن_مجتبی (ع) در این رابطه می نماییم. امام (ع) در پاسخ این سؤال، عنوان داشتند: «آیا من #حجت_خداوند بر مردم نیستم؟ آیا من همان کسی نیستم که پیامبر (ص) درباره من و برادرم فرمود: #حسن و #حسین (علیهم السلام) #اماماند چه #قیام کنند و چه #بنشینند (قیام نکنند)؟ ای اباسعید پس من امام هستم، چه قیام کنم و چه بنشینم. پس وقتی که من امامم چرا نباید رای من و آنچه که انجام می دهم مورد اطمینان و قبول باشد، چه در صلح و چه در جنگ، هرچند که ممکن است مواردی هم بر شما مشتبه باشد... کار من شما را خشمگین و ناخشنود کرد، زیرا به #حکمت و #مصلحت این کار جاهل هستید؛ بدانید که اگر این کار را انجام نمی دادم یک نفر از شیعیان ما بر روی زمین باقی نمی گذاشتند مگر کشته می شد». [۴] پس معلوم میشود که #صلح_امام_مجتبی (ع) کاملا طبق موازین شرعی و #عین_شرع_مقدس بوده است، و هیچگونه تضاد یا مخالفتی با احکام الهی ندارد. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها:
[۱] پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان، ص۹۷
[۲] بیانات در دیدار مردم تبریز و شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی ۹۲/۱۱/۲۸
[۳] بیانات در جمع کارگزاران نظام ۹۸/۰۲/۲۴
[۴] ابن بابویه، علل الشرایع، ج۱، ص۲۱۱
پدید آورنده: شهزاد عباس مولایی
منبع: راسخون
#امام_حسن_مجتبی #امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد