✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۴۷ #نهج_البلاغه (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ».(و بر شما لازم است #پيوندهاى_دوستى و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد). سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ» (و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و #رابطه خود را با هم قطع نماييد). #تواصل از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود،
🔹و #تباذل از ريشه «بذل»، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمك هاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. #تدابر از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و #تقاطع به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا #تدابر به معناى جدايى كامل است و #تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود. مسأله #پيوندهاى_دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در #اسلام بسيار مهم است؛
🔹همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو #مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱]
🔹همچنین امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «هنگامى كه دو مسلمان از هم #قهر كنند، #ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم #آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند؛
🔹چنانكه در حديث ديگرى در كتاب كافى آمده است كه امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر گاه دو نفر با هم #قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است، و اى بسا هر دو مستحق باشند؛ راوى از امام (عليه السلام) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و #مسالمت_آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵
[۲] همان، ص ۳۴۶
[۳] همان، ص ۳۴۴
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️باقی ماندن بر عهد با اسلام
🔹ما که اتکائمان به #خداست، از کی تایید بخواهیم؟ ما که اتکائمان به «مبدا غنی مطلق» است؛ از کی خواستار جهات مادی بشویم؟... ما از #خدا میخواهیم؛ ما از «خدا» میخواهیم که با آن جنود غیبیه که دارد و با آن «ملائکة الله» که هست، به ما کمک بفرماید و میفرماید؛ لکن شرط این است ما به #عهد خود باقی باشیم؛
🔹عهدی که با #اسلام داریم؛ «حفظ اسلام»، «حفظ کشور اسلامی»، «حفظ نوامیس اسلامی». ما باید این توجه را هیچ وقت از خود بیرون نکنیم، از مغز خود بیرون نکنیم که ما #بندگان_خدا هستیم و در راه او و در سبیل او حرکت میکنیم و پیشروی میکنیم. اگر #شهادت نصیب شد، «سعادت» است و اگر #پیروزی نصیب شد، «سعادت» است.
بیانات حضرت امام ۶۰/۹/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا «شفاعت» با «عدل الهی» سازگار است؟
🔸اگر سؤال شود آيا #شفاعت با عدل الهی سازگار است يا نه؟ در پاسخ بايد گفت:
🔹«اوّلا»: #شفاعت بدون زمينه مناسب انجام نمى گيرد، هركس لايق آن باشد، مشمول «شفاعت» مى شود و هركس نباشد از آن بر كنار خواهد بود، بنابراين هيچ گونه تبعيضی انجام نمى گيرد.
🔹«ثانياً»: مجازات گنهكار عين #عدالت است، اما پذيرش #شفاعت نوعى «تفضّل» مى باشد، تفضّلى كه از يك سو به خاطر زمينه هاى مناسب «شفاعت شونده» و از سوى ديگر به خاطر آبرو و احترام و اعمال صالح شفاعت كننده است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۶، ص ۵۳۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شفاعت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«عَلِيُّ بْنُ أبِيطالِبٍ أقْدَمُ اُمَّتِی سِلْماً وَ أکثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِيناً وَ أفْضَلُهُمْ يَقِيناً و أحْلَمُهُمْ حِلْماً وَ أسْمَحُهُمْ کفّاً وَ هُوَ الْاِمامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدِی».
🔹«#علیبنابيطالب پيشگام امت من در گرويدن به اسلام است، و علم و دانش او از همه بيشتر، و دين او از همه کاملتر، و يقين او از همه برتر، و حلم او از همه بيشتر، و دست او از همه بخشنده تر است و او #امام و #خليفه پس از من است».
📕امالی صدوق، ص ۸
#پیامبر_اکرم #امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«پیامبران الهی» در طول تاریخ با چه نشانه هايى از «مدعيانِ دروغين» شناخته می شدند؟
🔸«انبياء و پيامبران» كه از سوى خداوند مأمور دعوت به سوى او مى شدند نشانه هايى داشتند كه به آسانى مى توان آنها را از «مدعيانِ دروغين» شناخت. از جمله اين نشانه ها مي توان به سه چيز اشاره كرد:
1⃣«تكيه بر منطق و دليل عقل»
🔹#انبياء و #اولياء و #بزرگان همواره بر منطق #عقل تكيه كرده و مى كنند. به عنوان نمونه #قرآن از زبان پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» [۱] (شما را تنها به يك چيز اندرز مى دهم، دو نفر دو نفر، يا به تنهايى براى خدا قيام كنيد، سپس #بينديشيد). تمام خواسته پيامبر (صلى الله عليه وآله) در #تفكّر و #انديشه و #تعقّل خلاصه مى شود. اگر پاى عقل و خِرَد به ميان آيد #حقّ از #باطل به راحتى شناخته مى شود.
2⃣«دلسوزى و مهربانى»
🔹#پيامبرگرامىاسلام (صلى الله عليه و آله) آن قدر دلسوز و مهربان بود كه جان خود را در اين مسير به خطر مى انداخت. اين مطلب در «آيه ۶ سوره كهف» آمده است، توجّه فرماييد: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ» (گويى مى خواهى، خود را به خاطر اعمال آنها از غم و اندوه هلاك كنى)، و لذا خداوند او را دلدارى مى داد كه: اين قدر نگران مباش و غم و غصّه نخور، آنها كه قابل هدايت باشند هدايت مى شوند و آنها كه قابليّتِ هدايت نداشته باشند، هر قدر تلاش كنى هدايت نمى شوند.
3⃣«ترك تعصّب»
🔹#انبياء و #اولياء الهى تعصّب ندارند؛ در حالى كه #مدّعيان_باطل متعصّبند. پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) هنگامى كه با بت پرستان سخن مى گفت و با دليل و #منطق و #برهان، حقّانيّتِ اسلام را به اثبات مى رساند و آنها نمى پذيرفتند مى فرمود: «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِىَ دِينِ» [۲] ([حال كه چنين است] آئين شما براى خودتان، و آئينِ من براى خودم)
پی نوشتها؛
[۱] سوره سبأ، آیه ۴۶
[۲] سوره کافرون، آیه ۶
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب (عليه السلام)، قم، ۱۳۹۰ش، چ ۱، ص ۲۱۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️چه کسانی «زاهد» محسوب می شوند؟
🔹#زهدورزی و بی رغبتی به دنیا در صورتی «فضیلت» و «مصداق عفت» است که خود، به گونه ای دیگر برای دنیا نباشد. کسانی هستند که انگیزه آنان از ترک لذات دنیوی، دست یافتن به نوعی دیگر از لذات دنیوی است که در ذائقه آنان لذيذتر است.
🔹چنین کسانی #زاهد نیستند و چنین صفتی #زهد، «فضیلت» و «عفت» نیست. همچنین کسی که لذتی دنیوی را به دلیل دسترسی نداشتن به آن، یا برای ترس از بیماری، یا رسوایی، یا به خاطر دلزدگی ناشی از کثرت بهره برداری از آن و یا به خاطر عدم اطلاع از لذت بخش بودن آن ترک کند، #زاهدِ صاحب فضیلت نیست.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۶۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#زهد #زاهد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه درباره «مرگ» و «قبر» چه فرموده است؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۱۵۷ «نهج البلاغه» از #مرگ و #قبر سخن می گوید؛ «مرگ» و «قبرى» كه توجّه به آن، #خفتگان را بيدار و #هوسبازان را هوشيار مى كند؛ مى فرمايد: «وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ، وَ يَجِيءُ الْغَدُ لَاحِقاً بِهِ» (فردا به امروز نزديك است، امروز آنچه را در آن است با خود مى برد و فردا پشت سر آن فرا مى رسد [و به اين ترتيب، عمر به سرعت سپرى مى شود]).
🔹منظور از «فردا»، فرداى مرگ و #پايان_عمر است كه اگر #انسان آن را دور پندارد، در گرداب #غفلت فرو مى رود، و هنگامى كه آن را نزديك ببيند «مراقب اعمال خويش» و «تسويه حساب و اداى حقوق» و «توبه از گناهان» مى شود. و به راستى «پايان عمر» دور نيست، حتى اگر انسان عمر طبيعى طولانى كند؛ چرا كه سال و ماه به سرعت میگذرد و كودكان، جوان و جوانان پير میشوند؛ ضمن اينكه حوادث غير منتظره، طوفان بلاها و بيماری ها همواره در كمين عمرند و گاه در يك چشم بر هم زدن همه چيز پايان مى يابد.
🔹بعضى از شارحان «نهج البلاغه»، «غد» را در عبارت بالا به معناى فرداى قيامت تفسير كرده اند؛ گرچه آن هم نزديك است، ولى با توجه به جمله هاى بعد كه سخن از قبر است، معناى اوّل صحيح تر به نظر مى رسد. سپس همگان را به تنهايى در #قبر توجه مى دهد و مى فرمايد: «فَكَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ قَدْ بَلَغَ مِنَ الْأَرْضِ مَنْزِلَ وَحْدَتِهِ، وَ مَخَطَّ حُفْرَتِهِ، فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ، وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ، وَ مُفْرَدِ غُرْبَةٍ!» (گويى هر يك از شما به سر منزل تنهايى و حفره گور خويش رسيده است، اى واى از آن خانه تنهايى و منزلگاه وحشت و جايگاه غربت).
🔹آرى، انسانى كه يك ساعت تنهايى را به آسانى تحمل نمى كرد و هميشه در جمع دوستان و بستگان و ياران مى زيست، هنگامى كه چشم از اين دنيا مى پوشد از همه دوستان و ياران و خويشان براى هميشه فاصله مى گيرد و در گورى سرد و تاريك و وحشتناك در تنهايى مطلق گرفتار مى شود و چه سخت و دردناك است؛ مگر اين كه توفيق يابد ياران جديدى از ميان اعمال صالح خود و فرشتگان پروردگار برگزيند و #قبر او روضه اى از رياض جنّت و باغى از باغ هاى #بهشت شود؛ نه حفره اى از حفره هاى #جهنّم.
🔹در حديثى از «امام صادق» (علیه السلام) مى خوانيم: «إِنَّ لِلْقَبْرِ كَلَاماً فِي كُلِّ يَوْمٍ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ، أَنَا بَيْتُ الْوَحْشَةِ، أَنَا بَيْتُ الدُّودِ، أَنَا الْقَبْرُ، أَنَا رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ» [۱] (#قبر، هر روز اين سخن را تكرار مى كند: من خانه غربت، خانه وحشت، خانه حشرات، خانه قبرم. من باغى از باغ هاى بهشت يا حفره اى از حفره هاى دوزخ هستم).
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۳، ص ۲۴۲
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۱۸۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مرگ #غفلت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«بسیج مستضعفین»، پدیدهای بینظیر
🔹#بسیج_مستضعفین، در کشور، یک پدیدهی بینظیر بود که به وجود آمد؛ این پدیده، در هیچ نقطهی دیگری، در هیچ کشور دیگری در عالم، به این شکل سابقه نداشت و «پدیدهی استثنائیای» محسوب میشد... این پدیده یک پدیدهی تقلیدی نبود، گرتهبرداری نبود؛ از #فرهنگ_ملّی خودمان و از تاریخ ما این پدیده جوشید. این اوّلین حرف ما است؛
🔹نتیجهی این حرف هم این است که این پدیده چون #اصیل است، ماندنی است؛ این پدیده از بین رفتنی نیست. ثابت است، ماندنی است، چون #ریشهدار است؛ مربوط به خود این #ملّت، این تاریخ و این #هویّت_ملّی و ایرانی است. این، یک شبکه سازی فرهنگی است. #بسیج در اصل، یک «شبکه سازی فرهنگی و اجتماعی و البتّه نظامی» است. آن چیزی که امروز ابتدائاً به ذهن میرسد، جنبهی نظامی بسیج است،
🔹در حالی که جنبهی نظامی با همهی اهمّیّتش بیش از جنبههای فرهنگی بسیج و جنبه های اجتماعی بسیج نیست. #امام این شبکهسازی را کرد، این ابتکار امام بود؛ کِی؟ در دل یک تهدید بزرگ. این از خصوصیّات امام بزرگوار ما بود. غالب شماها دوران امام را درک نکردهاید؛ یکی از خصوصیّات امام بزرگوار ما همین بود: از دل تهدیدها ایجاد فرصت میکرد؛ اینجا هم همینجور شد
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۹/۰۵
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد