✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار و برکات عفو
💠در قـرآنکـریـم و روایـات پـیـشـوایـان مـعـصـوم، آثار و برکات زیادی برای #عفو ذکر شده که برخی از آنها عبارتند از:
🔹«شمول عفو الهی»؛ قرآن کریم #عفو و #گذشت_بندگان خدا از یکدیگر را زمینه ساز #عفو_خداوند می داند. «وَلْیعْفُوا وَلْیصْفَحُوا اَلا تُحِبُّونَ اَنْ یغْفِرَ اللهُ لَکمْ؛ [نور، ۲۲] و باید #عفو کنند و درگذرند، آیا دوست نمیدارید که خداوند بر شما ببخشاید».
🔹«نصرت الهی»؛ امام کاظم (ع) می فرماید: «مَا الْتَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ، اِلاّ نُصِرَ اَعْظَمُهُما عَفْواً؛ [بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۵۹] هرگز دو گروه با هم روبه رو نشدند، مگر آنکه بخشنده ترین آندو، یاری شد».
🔹«طول عمر»؛ از رسول خدا (ص) چنین نقل شده است: «مَنْ کثُرَ عَفْوُهُ مُدَّ فی عُمْرِهِ؛ [بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۵۹] آن که #عفوش بسیار شد، عمرش طولانی میشود».
🔹«دوام حکومت»؛ رسول خدا (ص) عفو و گذشت زمامدار را موجب پایداری حکومتش می داند: «عَفْوُ الْمَلِک عِقالُ الْمُلْک؛ [تفسیر نور الثقلین، ج۴، ص۲۱۰] #گذشت زمامدار، سبب پابرجا شدن حکومت است».
🔹«از بین رفتن کینه ها»؛ رسول خدا (ص) میفرماید: «تَعافَوْا تَسْقُطِ الضَّغائِنُ بَینَکم؛ [میزان الحکمه، ج۶، ص۳۶۷] از یکدیگر #درگذرید تا کینه ها از میانتان رخت بربندد».
🔹«عزّت دنیا و آخرت»؛ پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «مـَنْ عَفا عَنْ مَظْلَمَةٍ اَبْدَلَهُ اللّهُ بِها عِزّاً فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ؛ [بحارالانوار، ج۷۱، ص۴۲۰] هر که از لغزشی درگذرد، خداوند به سبب این گذشت، عزّت دنیا و آخرت را به او عطا می کند».
🔹«رهایی از عذاب دوزخ»؛ امام علی (ع) #عفو را موجب نجات از عذاب جهنّم دانسته است: «اَلْعَفْوُ مَعَ الْقُدْرَةِ جُنَّةٌ مِنْ عَذابِ اللّهِ سُبْحانَهُ؛ [شرح غررالحکم، ج۱، ص۳۹۸] #گذشت در هنگام توانایی، سپری در برابر عذاب خداوند است».
🔹«پـاداش بـسـیـار»؛ امـام عـلی (ع) پـاداش #انـسـان_بـاگـذشـت را غـیـرقابل سنجش می داند و می فرماید: «شَیئانِ لا یوزَنُ ثَوابُهُما: اَلْعَفْوُ وَ الْعَدْلُ؛ [شرح غررالحکم، ج۱، ص۳۹۸] پاداش دو چیز را نمی توان سنجید: #عفو و عدل».
منبع: حوزه نت
#عفو #بخشش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
🔸«فَقَدْ وَقَعَتْ الغَيْبَةُ الثانِيَةُ فَلا ظُهُورَ إلاّ بَعْدَ إذْنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ، وَ امْتِلاءِ الْأرْضِ جَوْراً».
🔹 #غيبت_دوم به وقوع پيوست، پس #ظهورى نخواهد بود، مگر بعد از #اذن_خدا و آن بعد از #مدت_طولانى و #قساوت_دلها و پُر شدن زمين از #ظلم و #ستم خواهد بود.
📕كمال الدين و تمام النعمة ۵۱۶: ۴۴
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خاصیت دنیا
🔹با توجه به آیات قرآن، خاصیت #دنیا بازیگری است، یعنی دنیا اهلش را به بازی میگيرد و سرانجام اهل دنیا میفهمند که بدون توشه باید سفر کنند. در روایتی امام کاظم (ع) راجع به #دنیا به هشام فرمودند: «مَثَل دنيا مَثَل آب درياست كه شخص تشنه هر چه از آن بنوشد، تشنگى اش بیشتر میشود تا سرانجام او را بكُشد». [۱] خاصیت آب گوارا این است که جذب بدن میشود؛ ولی آب شور دستگاه گوارش انسان را در اختيار میگيرد و بر عطش او می افزايد، و لذا برای رفع تشنگی، انسان ناچار است كه بار ديگر از آب بنوشد، كه آن نيز اگر شور باشد، عطش او را بيشتر میكند.
🔹#دنيا بسان آب شور است و خاصیت آن هم سیری ناپذیری است و لذا هر چقدر بیشتر دنبالش باشیم بیشتر نسبت به آن میل پیدا میکنیم. امام علی (ع) میفرمايد: «دنيا زده سير نمیشود، بلكه هر اندازه كه انسان از #دنيا بهره مند باشد، معادل يا بيش از آن، درهای #حرص و ولع بر روی او باز میشود». [۲] #قرآن، دنيای منهای آخرت را بازيچه معرفی میكند و می فرماید: «إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ...؛ [محمد، ۳۶] #زندگی_دنيا تنها بازی و سرگرمی است...». نشانه بازيچه و سرگرمی بودن دنيا، آن است كه اگر كسی به آن مبتلا شود، به آن عادت میكند و اختیارش به دست آن وسيله سرگرمی می افتد و در نتيجه، اين سرگرمی تا او را فرسوده و خسته نكند و از پا در نياورد، رهايش نمیكند.
پی نوشتها؛
[۱] تحف العقول، ص۳۹۶
[۲] نهج البلاغة، نامه۴۹
نویسنده: تسنیم
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#دنیا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️یک مستحب و هزار واجب
🔹میگوییم: به #واجبات میپردازیم، #مستحبات شد شد، نشد نشد! بابا، این #مستحبات است که #انسان را به جایی میرساند! برای همین، سباع و بهایم (درندگان و چهارپایان؛ مقصود، مأموران رژیم پهلوی است.) رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند.
🔹 #مأموریت_رضاخان پهلوی این بود که دستگاه #روحانیت و #روضه_خوانی را تقریباً تعطیل کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری رحمة الله گفته شد: #روضه_خوانی امر مستحبی است، شما با جلوگیری رضاخان از آن مخالفت نکنید. ایشان در جواب فرمودند: بله، #مستحب است، اما #هزار_واجب در آن است!
🔹زیرا #مجلس_روضه فقط روضه خوانی نیست؛ بلکه #مجلس_درس احکام و معارف و عقاید و #ترویج_مذهب است. خدا میداند که چقدر #احکام_واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات #سیدالشهداء و سایر #معصومین علیهم السلام در مقدمۀ روضه نقل میشود که سبب #تقویت_دین و موجب افزایش #ایمان_مردم است.
📕رحمت واسعه، ص٢٧۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیشرفت علوم، در زمان حکومت امام زمان
🔹دوران برپایی حکومت عدل #امام_زمان (عج) زمان شکوفایی بشریت و حرکت اصلی جامعه بشری است؛ آنچنان که در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است: «علم و دانش بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آوردهاند، تنها دو حرف آن است، و مردم تاکنون جز به آن دو حرف آشنایی ندارند، و هنگامی که #قائم (عج) ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون میآورد، آن را بین مردم نشر میدهد». [۱] و یا در حدیثی دیگر از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند: «زمانی که #قائم (عج) ما قيام کند، دستش را بر سر بندگان خدا قرار می دهد، پس عقل ها و خردهایشان را کامل می کند». [۲]
🔹همچنین در روایات آمده است در زمان آن حضرت، استعدادهای درونی زمین آشكار می شود و گیاهان و حیوانات با تمام وجود به خدمت بشر در میآیند، به گونهای که پیشرفت های كشاورزی و دامداری قبل از ظهور، نسبت به بعد از آن چیزی محسوب نمی شوند. در روایت است كه كشاورز از هر مَن، صد مَن محصول به دست میآورد و در هر سنبلی صد دانه عمل میآید و خداوند برای هر كس كه اراده كند زیادتر میكند. [۳] و یا در احادیث دیگر در مورد پیشرفت طب از امام باقر (ع) اینگونه نقل شده است که: «هر كس #قائم اهل بیت من را درك كند، اگر به بیماری دچار شود، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند شود». [۴]
🔹و امام صادق (ع) نیز در مورد توسعه ارتباطات اینگونه می فرماید: «مومن كه در شرق است، برادر خود را كه در مغرب است خواهد دید و نیز مومنی كه در مغرب است برادر خود را در مشرق میبیند». [۵] این پیشرفت ها را این گونه میتوان تحلیل کرد که در #زمان_ظهور، چون مردم در مسیر صحیح قرار گرفتهاند و در مقابل حاکم هستی که خداوند متعال است سر تسلیم فرود آوردهاند، خداوند نیز دستور میدهد که عَالم هستی نیز در مقابل این انسان ها سر تسلیم فرود آورد، و تمام ذخایر خویش را در خدمت آنان قرار دهد؛
🔹آنچنان که آیه قرآن به این حقیقت این گونه اشاره میکند: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا - يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا - وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا؛ [نوح، ۱۰ - ۱۲] پس [به آنان] گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره بسیار آمرزنده است - تا بر شما از آسمان باران پی در پی و با برکت فرستد - و شما را با اموال و فرزندان یاری کند، و برایتان باغ ها و نهرها قرار دهد». این حقیقت را میتوان به شناگری مثال زد که در جهت حرکت رودخانه شنا میکند، و هر حرکتی که انجام میدهد، چون هماهنگ با آب رودخانه است، مسیر طولانیتری را طی میکند، حال آنکه در زمان کنونی، جامعه بشری به خاطر مخالفتی که با خداوند متعال و فرامین وی دارند، در جهت مخالف نظام هستی در حال شنا هستند، از همین روی تلاش آنها دارای ثمرهی کمتری است.
پینوشت ها؛
[۱] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶
[۲] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶ و كافى، ج ۱، ص ۲۵
[۳] مستدرك الوسائل، ج ۱۲، ص ۲۸۳
[۴] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۵
[۵] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۹۱
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_زمان #امام_مهدى #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اهمیت توجه به طراحی های پشت صحنه جنگ ها
🔹انسان گاهی میبیند که مثلاً فرض کنید یک قدرت کوچک و کماهمّیّتی یک حرفی میزند، یک اقدامی میکند، ذهن انسان متوجّه میشود به او. مشغول نشویم به این دشمنی های جزئی؛ ببینیم چه کسی #پشت_صحنه است، چه کسی اصل #طرّاحی را بر عهده دارد؛ این مهم است. پشت همهی این #جنگ_افروزی هایی که در منطقهی ما و مناطق دیگر جهان انجام میگيرد، قدرت های بزرگند. حالا مثلاً امروز در اروپا #اوکراین درگیر جنگ است؛ این جنگ را چه کسی راه میاندازد؟ اینها را چه کسی برنامه ریزی می کند و طرّاحی میکند؟ در سوریه همین طور، در لیبی همین طور، در سودان همینجور، در جاهای دیگر همین طور.
🔹این هایی که اتّفاق میافتد، این جنگ هایی که وجود دارد، یک طرّاحی هایی پشت صحنه دارد؛ اینها را نمیشود انسان حمل کند بر [عوامل جزئی]. آن #طرّاحان چه کسانی هستند؟ آن #نیروهایشریرِبینالمللی هستند که ما از آنها تعبیر میکنیم به #استکبار؛ «استکبار» یعنی همان #نیروهای_شریر و #متجاوز و افزون طلب بین المللی که به هیچ حدّی قانع نیستند. اینها نگاه می کنند، برنامه ریزی می کنند، می بینند اینجا احتیاج است به اینکه یک دعوایی راه بیفتد برای اینکه فلان جا سود ببرند؛ این دعوا را اینجا راه میاندازند برای اینکه مثلاً سودش را آنجا ببرند! اینها را باید توجّه کرد و پشت صحنه را باید دید.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن خداوند در قیامت با تمسخر کنندگان «مؤمنین» چه برخوردی ميكند؟
🔹مطابق آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره مؤمنون از سوى پروردگار به #جهنّميان گفته مى شود: «قَالَ اَخْسَئُوا فِيهَا وَ لَا تُكَلِّمُونِ؛ دور شويد در دوزخ! و با من سخن مگوييد!». تقريباً همه ارباب لغت و مفسّران تصريح كرده اند كه تعبير به «اخسأ» تعبيرى است كه در موقع دور ساختن سگ به كار مى رود و به كارگيرى آن در اينجا براى تحقير اين #ظالمان_گنهكار و #مستكبر است؛ بلكه مى توان جمله «لَا تُكَلِّمُونِ»؛ (با من سخن نگوييد) از آن دردناكتر و غم انگيزتر است كه مولاى كريم و رحيم، بنده اى را از خود براند و به او بگويد: هرگز با من سخن مگو! اين همان چيزى است كه در تعبير بسيار لطيفى در «دعاى كميل» به آن اشاره شده: «فَهَبْنِی يَا اِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِكَ؛ گيرم اى خدا و آقا و مولا و پروردگار من، بر عذاب تو صبر كنم، چگونه مى توانم بر فراق و دوريت شكيبا باشم؟!»؛
🔹اینکه چرا آنها به چنين عذاب دردناك روحى در آنجا مبتلا مى شوند، آيات بعد از آن پرده از روى اين مسئله برداشته، مى گويند: «اِنَّهُ كانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِی يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ اَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ - فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيّاً حَتَّى اَنْسَوْكُمْ ذِكْرِی وَ كُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ؛ اين به خاطر آن است كه گروهى از بندگان من مى گفتند: پروردگارا ما ايمان آورده ايم، ما را ببخش و بر ما رحم كن و تو بهترين رحم كنندگانى - ولی شما آنان را به #مسخره گرفتید، تا [دل مشغولی شما به مسخره آنان] یاد مرا از خاطرتان برد، و شما همواره به [ایمان، عمل و دعاهای] آنان می خندیدید!!». [مومنون، ۱۰۹ و ۱۱۰] نتيجه آن سخريه و #استهزاء و خنديدن به افراد با ايمان اين است كه امروز مورد تحقير قرار گيريد و اين در حقيقت تجسّمى است از اعمال خودتان!.
🔹همچنین خداوند در سوره مؤمن، آیات ۴۹ و ۵۰ به گوشه ای از ملامت، سرزنش و #تحقير_دوزخيان از سوى خازن دوزخ و مأموران عذاب و كيفر اشاره کرده مى فرمايد: «وَ قالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْماً مِنَ الْعَذَابِ - قَالُوا اَوَ لَمْ تَكُ تَأتِيكُمْ رُسُلُكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا بَلَى قَالُوا فَادْعُوا وَ مَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ اِلَّا فِی ضَلَالٍ؛ كسانى كه در آتش دوزخند به خازنان جهنّم مى گويند: از پروردگارتان بخواهيد [لااقل] يك روز عذاب را از ما بردارند - آنها مى گويند: آيا پيامبرانتان با دلائل روشن به سراغ شما نيامدند؟! مى گويند: بلى [آمدند] مى گويند: پس هر چه مى خواهيد دعا كنيد؛ ولى [بدانيد] دعاى كافران جز در ضلالت نيست [و هرگز به اجابت نمى رسد]».
🔹اين تعبيرات همچون شلّاقى بر روح آنها نواخته مى شود و آنها را شكنجه مى دهد. آنها فقط تقاضاى يك روز نجات از عذاب كردند؛ اما پذيرفته نشد، آنها از خازنان تقاضاى دعا كردند؛ ولى خازنان در پاسخ گفته اند: خودتان دعا كنيد، به خاطر اينكه آنها لايق دعا نبودند كه اين خود، نوعى تحقير است، و يا دعا كردن براى آنها بايد به اذن خدا باشد و خدا هرگز چنين اذنى نداده و يا اينكه چون اين دعا به اجابت نمى رسد بيهوده است، لذا حتى از دعا كردن نيز مضايقه مى كنند و مى گويند: خودتان دعا كنيد (و بدانيد به جايى نمى رسد) و اين نيز تعبير دردآور ديگرى است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۳۵۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تمسخر #استهزاء #جهنم #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداوند با چه تعابيری پيامبر (ص) را از «سخن چينان» برحذر داشته است؟
🔹خداوند در آيه ۱۰ تا ۱۳ سوره قلم خطاب به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)، مى فرمايد: «وَ لاتُطِعَ كُلَّ حَلاّف مَهِيْن هَمّاز مَشّاء بِنَمِيم؛ از آنها كه بسيار سوگند ياد مى كنند و افراد پستى هستند و عيب جو و #سخن_چين مى باشند اطاعت مكن». به دنبال اين صفات زشت، در آيات بعد صفات زشت ديگرى را براى آنان ذکر مى کند؛ مانند ممانعت از كار خير، تجاوزگرى، كينه توزى، خشونت، و كفر به آيات الهى. به دنبال آن مى فرمايد: «ما بر بينى او داغ ننگ مى نهيم [سَنَسِمُهُ]، [و او را در دنيا و آخرت رسوا مى سازيم]». ذكر #سخن_چينى و نمامى در رديف صفات زشتی همانند كفر بر آيات الهى، دليل بر زشتى فوق العاده اين عمل است!
🔹تعبير به «مَشّاء بِنَمِيم» به صورت صيغه مبالغه، اشاره به كسانى است كه پيوسته در بین مردم #سعايت و #سخن_چينى مى كنند و آنها را نسبت به يكديگر #بدبين کرده و تخم عدوات و #دشمنى را در دلها مى كارند. اين يكى از مهمترين #گناهان_كبيره است. «حَلاّف» به كسى گفته مى شود كه بسيار سوگند ياد مى كند و معمولا كسانى هستند كه نه مردم به آنها اعتماد دارند و نه خودشان نسبت به خودشان، و توصيف آنان به «مَهِيْن»؛ (پَسْتْ)، گواه ديگرى بر اين معنى است، آنان به خاطر #فرومايگى و پستى، بر ديگران عيب گذاشته و پيوسته #سخن_چينى و #افساد مى كنند؛ گويى از محبت و الفت مردم نسبت به يكديگر رنج برده و مى خواهند همانگونه كه خودشان از چشم مردم افتاده اند مردم نيز نسبت به يكديگر چنين شوند.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، چاپ اول، ج ۳، ص ۲۹۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چین #سخن_چینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد