eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻪ ﻭﺻﻞ ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻣﺮﻫﻢ ﺯﺧﻢ ﺩﻟﻢ ﺑﺎﺵ ﺍﺯ ﭘﯽ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﻣﻦ 🍁🍂🍁
💠روزے یڪ صفحہ از قرآڹ ڪریم💠 ✓قران هرگز سخن نمیگوید، ولی من امیرالمومنین شمارا از معارف آن خبر میدهم⏬ 📖«امام باقر(علیه السلام)از حضرت اميرالمؤمنين(علیه السلام)نقل فرمود: دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود: يكی از آن دو برداشته شد، پس ديگری را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا أمانی كه برداشته شد رسول خدا(صلی الله علیه و آله)بود، و أمان باقيمانده، استغفار كردن است، كه خدای بزرگ به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)فرمود: «خدا آنان را عذاب نمی كند، در حالی كه تو در ميان آنانی و عذابشان نمی كند تا آن هنگام كه استغفار می كنند.»حکمت88 🌹 🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ علیه السلام 🔶استدلال و جواب امام رضا علیه السلام به معترضین قبول ولایتعهدی توسط ایشان چه بود؟ 💠برخی به امام رضا علیه‌السلام اعتراض کردند که چرا همین مقدار اسم تو آمد جزء اینها؟ 🔷فرمود: آیا پیغمبران شأنشان بالاتر است یا اوصیاء پیغمبران؟ گفتند: پیغمبران. فرمود: یک پادشاه مشرک بدتر است یا یک پادشاه مسلمان فاسق؟ گفتند: پادشاه مشرک. فرمود: آن کسی که همکاری را با تقاضا بکند بالاتر است یا کسی که به زور به او تحمیل کنند؟ گفتند: آن کسی که با تقاضا بکند. فرمود: یوسف صدّیق پیغمبر است، عزیز مصر کافر و مشرک بود، و یوسف خودش تقاضا کرد که: «اِجْعَلْنی عَلی خَزائِنِ الْاَرْضِ اِنّی حَفیظٌ عَلیمٌ»؛[یوسف/۵۵] چون میخواست پستی را اشغال کند که از آن پست، حسن استفاده کند. تازه عزیز مصر کافر بود، مأمون مسلمان فاسقی است؛ یوسف(ع) پیغمبر بود، من وصیّ پیغمبر هستم؛ او پیشنهاد کرد و مرا مجبور کردند. صرف این قضیه که نمیشود مورد ایراد واقع شود. 📕مجموعه آثار شهید مطهری ج۱۸ـ سیری در سیره ائمه اطهار(ع) برگرفته از وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ علیه السلام 💠اخلاق کریمه علیه‌السلام در برخورد با دیگران 🔷نوع برخورد و معاشرت پسندیده امام به گونه‌ای بود که بدون استثناء، در دل‌های مردم نفوذ فراوان داشت.[۱] همواره متبسّم و خوش‌رو، و در معاشرت نیکو سرآمد و مثال زدنی بود؛ ابراهیم بن عباس می‌گوید: «امام رضا (ع) با سخن، هرگز به هیچکس جفا نکرد و کلام کسی را نبرید، تا مگر شخص از گفتن باز ایستد و حاجتی را که می‌توانست ‌برآورده سازد، رد نمی‌کرد. پاهایش را دراز نمی‌کرد و هرگز روبه‌روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی‌داد و هیچ کس از غلامان و خادمان خود را دشنام نمی‌داد. هرگز آب دهان بر زمین نمی‌افکند و در خنده‌اش قهقهه نمی‌زد بلکه تبسم می‌نمود».[۲] با زیردستان و خادمان خود، با مهربانی و ملایمت برخورد می‌کرد، چون تنها می‌شد همه آنان را جمع می‌کرد، بزرگ و کوچک، و با آنان سخن می‌گفت. او به آنان انس می‌گرفت و آنان با او. 🔷در تنهایی، هنگامی که برای ‌امام غذا می‌آوردند، آنحضرت خادمان و حتی دربان و نگهبان را بر سر سفره‌اش می‌نشاند و با آنها غذا می‌خورد. مردی از اهالی بلخ می‌گفت: در سفر خراسان با امام رضا(ع) همراه بودم، روزی سفره گسترده بودند و امام همه‌ی خدمتگزاران و غلامان حتی سیاهان را بر آن سفره نشاند تا همراه او غذا بخورند. من به امام عرض کردم: فدایتان شوم بهتر است اینان بر سفره‌یی جداگانه بنشینند؛ فرمود: ساکت‌باش، پروردگار همه یکی است، پدر و مادر همه یکی است و پاداش هم باعمال است.[۳] به آمد و شد مومنان با یکدیگر، تاکید داشت و می‌فرمود: «سخی از غذای مردم می‌خورد تا مردم هم در سر سفره او حاضر شوند و از غذاهای او بخورند، و لیکن بخیل برای اینکه مردم از طعام او نخورند از خوردن طعام دیگران خودداری میکند».[۴] 🔷مهمان را دوست می‌داشت و بر اکرام او پای می‌فشرد. شبی امام میهمان داشت؛ در میان صحبت، چراغ نقصی پیدا کرد، میهمان امام دست پیش آورد تا چراغ را درست کند، امام نگذاشت و خود این کار را انجام داد و فرمود: ما گروهی هستیم که میهمانان خود را بکار نمی‌گیریم.[۵] تواضع و فروتنی امام مثال زدنی بود؛ یک بار شخصی که امام را نمی‌شناخت، در حمام از امام خواست تا او را کیسه بکشد، امام(ع) پذیرفت و مشغول شد، دیگران امام را بدان شخص معرفی کردند، و او با شرمندگی به عذرخواهی پرداخت، ولی امام بی توجه به عذرخواهی او همچنان او را کیسه می‌کشید و او را دلداری می‌داد که طوری نشده است.[۶]   💠حقوق دیگران 🔷رعایت حقوق مردم و توجه به حق رنج کشیدگان یک اصل قطعی و غیر قابل خدشه در زندگی اجتماعی امام بود. توجه به دادن دسترنج زحمتکش و تعیین مزد پیش از انجام کار، یکی از نمونه‌های دغدغه‌مندی امام است. 🔷به این ماجرا که سلیمان جعفری آن را گزارش می‌کند، بنگرید: برای برخی کارها خدمت امام بودم، چون کارم انجام شد خواستم مرخص شوم، امام فرمود: امشب نزد ما بمان. همراه امام به خانه‌ی او رفتم، هنگام غروب بود، غلامان حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آنها غریبه‌یی دید، پرسید: این شخص کیست؟ عرض کردند: به ما کمک می‌کند و به او چیزی خواهیم داد. فرمود: مزدش را تعیین کرده‌اید؟ گفتند: نه! هرچه بدهیم می‌پذیرد. امام بر آشفت و خشمگین شد، من به حضرت عرض کردم: فدایتان شوم خود را ناراحت نکنید... فرمود: من بارها به اینها گفته‌ام که هیچکس را برای کاری نیاورید، مگر آنکه قبلا مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرار داد و تعیین مزد کاری انجام دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهی باز گمان می‌کند مزدش را کم داده‌یی، ولی اگر قرارداد ببندی و به مقدار معین شده بپردازی، از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل کرده‌یی، و در اینصورت اگر بیش از مقدار تعیین شده چیزی به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد می‌فهمد که بیشتر پرداخته‌یی و سپاسگزار خواهد بود.[۷]   پی نوشت ها ۱) سیراعلام النبلاء، ج ۱، ص۱۲۱ ۲) کشف الغمه، ج‌۲، ص۳۱۶ ۳) کافی، ج ۸، ص۲۳۰ ۴) کافی، ج‌۴، ص۴۱ ۵) کافی، ج ۶، ص۲۸۳ ۶) مناقب، ج۴، ص۳۶۲ ۷) کافی، ج۵، ص۲۸۸ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️ عليه السّلام: 💠ثَمانيَةُ‌ أشياءَ لا تكونُ‌ إلّا بقَضاءِ اللّهِ‌ وَ قَدَرِهِ‌: النَّومُ‌، واليَقَظَهُ‌، والقُوَّةُ‌، والضَّعفُ‌، والصِّحَّةُ‌، والمَرضُ‌، والمَوتُ‌، والحَياةُ‌. 🔷هشت چيز نمیباشد، مگر به قضا و قدر الهی: خواب و بيداری، توانايی و ناتوانی، تندرستی و بيماری و مرگ و زندگی‌. 📕بحار الانوار، ج ۵، ص ۹۵ @tabyinchannel
🌐 معایب شبکه‌های اجتماعی خارجی برای خانواده‌ها بیشتر از مزایای آن است... 1⃣ ایجاد آشفتگی در خانواده‌ها: شکستن حرمت‌ها و قبح‌شکنی از گناهان همراه با ایجاد آشفتگی در اصلی‌ترین عنصر سازنده جامعه یعنی نهاد خانواده که این کار با هدف از بین بردن نقش سازنده خانواده در تربیت فرزندان صورت می‌گیرد. 2⃣ افزایش هنجارشکنی در جامعه: ویژگی‌های فضای مجازی موجب بالا رفتن آمار جرم و اعمال مجرمانه و تشدید آسیب‌های اجتماعی شده و ارزش‌های انسانی مانند اخلاق خانوادگی، حیا، حریم خصوصی، آموزه‌های سنتی و آداب و رسوم فرهنگی را مورد تاخت‌وتاز قرار داده است که نتیجه این تهاجم، درگیر نمودن نهاد خانواده با چالش‌ها و تهدیدات جدی و کم رنگ شدن بسیاری از «ارزش‌های اجتماعی» برای افراد است. @tabyinchannel
تبیین
#زن_آنگونه_که_باید_باشد صفحه۱۱_۱۵ بخش اول 🔸مقدمه 1- كتابي كه در پيش رو داريد، 👈 مجموعه‌ي چند سخنر
صفحه۲۶۱_۲۶۵ بخش اول 💟خانواده؛ قلب جامعه💟 ☑️اگر ما معتقديم اسلام قابليت جهاني‌شدن را دارد ⚜️ اين درصورتي است كه هسته‌هاي كوچك خانواده به روش اسلامي درست پا بگيرد ⚜️و جمع توحيدي خانواده بر اساس اسلام بازسازي شود ⚜️كه در آن جمع، حريم‌ها و حرمت‌ها و حقوق اعضاء به خوبي پاسداري شود. ♨️نقشه‌هايي براي ضربه زدن به اسلامي كه مي‌تواند جهاني شود طرح‌ريزي كرده‌اند 📛كه اساس آن بر روي ويراني خانواده است. 💠 همان طور كه قلب معنويِ انسان، محل خلوت با خدا است، 💠خانوادة ديني، انعكاس قلبِ خالي‌شده از اغيار و نامحرمان در زمين است، ✅و لذا خداوند در خانواده ديني با تمام تجلّياتش جلوه مي‌كند 🔅و به همين دليل گفته مي‌شود: خانوادة توحيدي جايگاه خدا است، 🔅 همان‌طور كه «قَلْبُ الْمُؤْمِن، عَرْشُ الرَّحْمان» است، ❇️پس صلاح و فساد جامعه به صلاح و فساد خانواده، يعني قلب اجتماع است. 🔸ممكن است انسان ها فكرهاي صحيح ولي پراكنده‌ داشته باشند، ✖️چنين افكاري در نقطه‌هاي بحرانيِ تصميم به‌كمك صاحبانش نمي‌آيند، ✖️زيرا نتوانسته‌اند به يك هسته فكري جامعي دست یابند @tabyinchannel
اگر توئیتر، اینستاگرام و ... را کنار بگذاریم، ارتباط‌مان با دنیا قطع می‌شود؟ تا زمانی که فضاهایی نظیر اینستاگرام، توئیتر و ... وجود دارند که در آن، هم مدیریت و هم دست برتر با ما نیست و هیچ‌گاه نیز نمی‌تواند باشد، بلکه صرفا عاملی است برای هدررفت توان فکری و رسانه‌ای ما و تسلط و اشراف دشمن بر کشورمان و همینطور ضعف‌های ما، واجب است که هرچه سریع‌تر ارتباط با دنیا از این طریق قطع شود؛ چون هیچ فایده‌ی آنچنانی‌ای برای ما ندارد و بنابر اصل هزینه-فایده، هزینه‌ی آن بسیار بسیار بیشتر از فایده‌ی آن است. در این فضاها، چه ببازیم یا چه ببریم، در هر صورت باخته‌ایم. این حقیقت را باید به‌خوبی درک کرد. وقتی تسلط و مدیریت این فضاها در دست ما نیست، نتیجه آن می‌شود که مدیران این فضاها نخبگان فکری ما را که در اینستاگرام، توئیتر و ... حضور دارند شناسایی کرده و عملیات تخریبی را علیه آنان به‌کار می‌گیرند و از کار می‌اندازند. ضمنا، هیچ‌گاه ارتباط اصیل و بایسته، از طریق فضای مجازی نبوده و نیست. رمز موفقیت کشورمان در مقوله‌ی ارتباط با دنیا هم از طریق فضای مجازی اتفاق نیفتاده، بلکه ناشی از قدرت (نرم + سخت) فوق‌العاده و بی‌نظیر انقلاب است، به‌طوری که قدرت نرم هیچ کشور و حاکمیتی در دنیا به اندازه‌ی کشور و نظام ما نیست. قدرت نرم انقلاب به واسطه‌ی منطق قوی و همینطور اقدامات عینی‌ای که در دنیا انجام داده به دست آمده است، نه از طریق فضای مجازی. @tabyinchannel
👽 نفوذ افکار بیگانه 👽 🔴از طریق دشمنان 🔖اندیشه‌های بیگانه از دو راه می‌کند. از طریق دشمنان هنگامی که حرکتی صورت گرفته و جاذبه پیدا کرده و مکتب‌ها را تحت شعاع قرار‌داده. در این‌جا پیروان مکتب‌های دیگر برای آشوب و پوچ کردن آن مکتب از درون، افکار بیگانه که با آن مکتب مغایرت دارد وارد می‌کند و مکتب را بی‌خاصیت و یا کم اثر می‌کند. 🔴نفوذ از طریق دوستان 🔖هنگامی که پیروان مکتبی به علت آشنا نبودن درست با مکتب جذب یک سلسله نظریات اندیشه‌های بیگانه می‌شوند و آگاهانه یا ناخودآگاه نظریات را مهر مکتب می‌زنند و عرضه می‌نمایند. شهید مطهری رهبران انقلاب را مورد خطاب قرار می‌دهند و می‌گویند:«بنده به عنوان یک فرد مسئول به امری الهی به رهبران نهضت‌اسلامی که برای همه‌شان احترام قائل هستم هشدار می‌دهم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه با نام و مهر اسلام چه سوءنیت یا عدم سوءنیت صورت گیرد خطری است که ریشه‌ی اسلام را تهدید می‌کند.» 💢مبارزه با نفوذ فکری 🔖راه مبارزه عرضه صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان امروزی است. حوزه‌های‌علمیه ما که امروز این شور و هیجان فعالیت اجتماعی دارند باید به مسئولیت‌های عظیم علمی و فکری خود آگاه باشند باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جواب‌گوی مشکلات نسل معاصر نیست. امروز با زبان دیگری باید با مردم صحبت کرد. 🗃شهید مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص۹۲ و ۹۳ @tabyinchannel