eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 در تاریخ تشیع، معرفت شیعه نسبت به امامت، به‌تدریج بسط یافته و موانعش به‌تدریج برداشته شده است؛ به‌خصوص در دوران امام رضا(ع)، درک شیعیان از مقامات امامان رشد کرد و شکوفا شد و آماده شدند که به امام خردسال (امام جواد علیه‌السلام) امتحان شوند. 💥 امام جواد(ع) در همان سن نُه‌سالگی مثل امیرالمؤمنین(ع) و مثل پدرشان امام رضا(ع) امامت کردند و در سرپرستی جامعۀ شیعه هیچ کم نگذاشتند و به دوست و دشمن اثبات کردند که امامت، سلطنت و پادشاهی نیست، بلکه یک مقام حقیقیِ الهی است (إِنَّ الْإِمَامَةَ خِلَافَةُ اللَّهِ وَ خِلَافَةُ الرَّسُولِ...). 🔵 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔶 معارف شیعه نسبت به امامت به‌تدریج رشد کرده است. یک موقعی خیلی از اصحاب، امام صادق(ع) را هم در مقام امامت به‌خوبی نمی‌شناختند و شاید آن حضرت را در حد یک امام‌زاده می‌شناختند. ما الان امام‌زاده‌های خودمان را از درکی که بعضی از اصحاب نسبت به ائمه(ع) داشتند بهتر می‌شناسیم و برایشان بیشتر مقام قائل هستیم. یعنی مقامی که الان دوستان اهل‌بیت(ع) برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) قائل هستند، خیلی از محبین در آن دوران، برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) قائل نبودند! معارف امامت به‌تدریج رشد کرده و به‌تدریج موانع برداشته شده و این باب معرفت باز شده است. به‌خصوص در دوران امام رضا علیه السلام، یکی از کارهای مهمی که آن حضرت کردند این است که معارف امامت را بسط دادند و گسترش پیدا کرد. @tabyinchannel
تبیین
💥 در تاریخ تشیع، معرفت شیعه نسبت به امامت، به‌تدریج بسط یافته و موانعش به‌تدریج برداشته شده است؛ به‌
در همین چند سالی که در خراسان و مرو بودند، مباحث امامت خیلی رشد کرده و شکوفا شده و درک شیعیان نسبت به مقامات امام رشد کرده است و آماده شدند که به امام خردسال امتحان بشوند 🔶 خدای متعال امام جواد(ع) را در سنین بالا به امام رضا(ع) عطا کردند. وقتی امام رضا(ع) به شهادت رسیدند، تقریباً پنجاه‌وپنج سال داشتند و امام جواد(ع) نُه سالشان بود. در آن زمان، اولاً شیعیان در اطراف و اکناف دنیای اسلام بسیار گسترده بودند و ثانیاً علما و محدثین بسیار بزرگی از دوره امام صادق(ع) حضور داشتند. در چنین شرایطی، امام جواد(ع) در خردسالی به امامت رسیدند و دو اتفاق افتاد: یکی اینکه امام جواد(ع) در همان سن نُه‌سالگی مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام و مثل پدرشان امام رضا ارواحنا‌فداه امامت کردند و در سرپرستی جامعه شیعه هیچ کم نگذاشتند و به دوست و دشمن اثبات کردند که امامت، سلطنت و پادشاهی نیست و یک مقام حقیقی است («إِنَّ الْإِمَامَةَ خِلَافَةُ اللَّهِ  وَ خِلَافَةُ الرَّسُولِ...»). از طرف دیگر، جامعه شیعه در دوران امام رضا(ع) آن‌قدر رشد کرده که از عهده این امتحان بزرگ الهی برآمدند. برای مثال، جناب علی‌بن‌جعفر عموی امام رضا(ع) بود و کسی بود که محضر امام صادق(ع) تا امام جواد(ع) را درک کرد؛ نقل شده است که در مسجدالنبی در حلقۀ شاگردانشان نشسته بودند و تدریس می کردند. امام جواد(ع) که به‌حسبِ ظاهر خردسال هستند، وارد مسجد شدند و ایشان از جا برخاستند و به استقبال امام جواد(ع) رفتند و با تحت‌الحَنَکِ عمامۀ خودشان، نعلین حضرت را پاک کردند و خم شدند و دست حضرت را بوسیدند. شاگردان اعتراض کردند که آقا زشت است، شما عمویِ پدر ایشان هستید و عالم و محدث هستید! علی‌بن‌جعفر فرمودند: چه کنم که خدای متعال محاسن سپید من را لایق امامت ندانسته و این طفل را لایق دانسته و به او امامت داده و او امام من است. این امتحان را بزرگان شیعه پس دادند. در دوران ائمه اطهار(ع) انشعاباتی وجود داشته است و یک گروه‌هایی مسیرشان را جدا می‌کردند، ولی از بعد از امام رضا(ع)، در دوران امام جواد(ع) که در طفولیت به امامت رسیدند و امام هادی(ع) و امام زمان(عج) هم  همین‌طور، تقریباً انشعاب جدی‌ای در جامعه شیعه نداریم. یعنی شیعه رشد کرده و بالغ شده بود. شاید معنی روایت امام رضا(ع) که فرمودند «خدا فرزندی بابرکت‌تر از فرزند من برای شیعه قرار نداده است» همین است که با وجود مقدس امام جواد(ع)، شیعه در معرفت به امام و در گام گذاشتن در وادی ولایت امام، یک قدمِ مهم جلو رفته و به بلوغ خودش رسیده است. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بــــــصــــیـــــرت در کــلامِ رهــــبــــری مــقــام مــعــظّــم رهـــبــری فــرمــودنــد : منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعه‌ی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّه‌ی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را نسبت به هر یک از این مفاهیمی که حالا بعد اجمالاً عرض خواهم کرد انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. @tabyinchannel @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ متأسفانه در جامعه امروز، برخی والدین برای نشان دادن خود، پوشش های نامناسبی برای خود و فرزندانشان در نظر می گیرند و همراه خود به تماشای محتواهای نامناسب می نشینند. 🔥 برخی دیگر از نیز، فکر می کنند که کودکان شان نه احساس دارند، نه می فهمند، نه می شنوند و نه می بینند و آنها را با اشتباه می گیرند و نسبت به مسائل جنسی و روابط خصوصی خود در مقابل کودک حساسیتی ندارند؛ اما باید بدانند کودکان خیلی خوب احساس می کنند، خیلی خوب می فهمند، همه چیز را می بینند و خیلی خوب صداها را می شنوند و درک می کنند و در یک کلام، آنها نه کرند و نه کور. ⚠️ این بی توجهی ها در روابط والدین، به همراه پوشش‎های نامناسب، تماشای فیلم‎های نامناسب در حضور فرزندان، حضور کودکان در فضاهای نامناسب مجازی، بازی های رایانه ای نامناسب و... زمینه را در کودک تسهیل می‎کند. @tabyinchannel @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حال رقم خوردن است! سوریزاسیون به معنای نابودی تمام زیرساخت های تمدنی و فیزیکی،درست چیزی که در و حمص اتفاق افتاد،امروز در فرهنگ به طرز وحشتناکی در حال اجراست،یعنی نابودی تمام زیرساخت های عقیدتی! ❌وقتی در یک جامعه رقم خورد شاید ساختمان ها سرپا باشند،اما محتوا و کرامت انسانی در حال سقوط و به تبع آن ساختمان ها هم در آینده فرو خواهد ریخت! زمانی که میگفتیم اساس تمدن غرب رو نه با ناسا و پنتاگون،بلکه با قمار سازمان یافته جهانی در وال استریت،با ربای سازمان یافته جهانی در فدرال رزرو،با زنای سازمان یافته جهانی در که رهاورد آن فروپاشی نظام خانواده و تولد بالای 50درصدی نوزادان حرامزاده میشناسند منظور این بود! که بر هسته مرکزی خود یعنی به معنای:(بگذار هرچه میخواهد بکند)اگر شیوع یابد،ظاهری شاید مدرن اما باطنی به غایت زشت خواهد داشت! ❌وقتی برای بار چندم مردم ایران به دولتی لیبرال مبنا به امید آزادی رأی دادند،ظاهر امر شاید ورود زنها به ورزشگاه و جولان شبکه های اجتماعی بود،اما باطن آن ولنگاری فرهنگی و نابودی حیا و کیان خانواده،بود که در حال رقم خوردن است! ❌ هزاران هزار ویدئویی که جماعت شمال تهران نشین برای معروفیت خود ساخته و میسازند و از نشر آن در صفحه های خود هیچ ابایی ندارند! به قهقرا رفتن کرامت انسان،مقام زن،و نابودی حیا صرفاً برای یک مشت ریال! آن روزی که داد میزدیم، و سیاست مردان غربگرا جامعه را به سمت بردگی شیطان و در آخر شدن میبرند،اینجا را میدیدم! در این نوع فیلم ها که از شمارش خارج اند نابودی شهرها رو ببینید! امری که یک شبه و یک ساله اتفاق نخواهد افتاد،ولی صبر دشمن زیاده! ❌آنروزی که هسته ای خود را دادیم تا نشان دهیم ما بی آزاریم،آن روز که به خاطر دیوار نکشیدن در پیاده‌رو ها رای دادیم باید منتظر چنین روزی میبودیم! ❌این ابدا پایان کار نیست،برای ایجاد یک تمدن مبتنی بر حرام با افرادی حرامزاده مد نظر یهود،که خانواده در آن منحل و انسان به مثابه یک کالا خرید و فروش میشود این مسیر باید با سرعت ادامه یابد! دیری نخواهد پایید که به اسم تعامل و تنش زدایی مجدد و به اسم مخالفت نکردن با شادی مردم،چنان فحشا و زنا و ربا و قمار در جامعه شیوع خواهند داد که خدایی نکرده ممکن است اسم ایران هم در کنار شیلی،کلمبیا،آمریکا،فرانسه به عنوان کشورهایی با جمعیتی حرامزاده قرار بگیرد! ⛔️خروجی نهایی و لسفر،نه آزادی و پیشرفت بلکه بی بندوباری و حرامزادگی است! فقط الان را نگاه نکنید،به 10سال آینده بیاندیشیم. @tabyinchannel @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️ 🌷 ⭕️از نظر (ع)، مردم با چه انگیزه‌هایی خدا را عبادت می‌کنند؟ 🔶امام‌علی (ع) را با توجه به اهداف و انگیزه‌های موجود در آنها، تقسیم می‌کند: «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار».[۱] 🔷گروهی از مردم، خدا را به خاطر می‌پرستند. امام علی(ع) این نوع عبادت را عبادت تاجران نام‌ می‌گذارد؛ زیرا این افراد مانند تاجران و بازرگانان به امید دریافت سود و رسیدن به منفعت، با دیگران داد و ستد می‌کنند. 🔷گروهی دیگر به خاطر و برای رهایی از سختی‌های آخرت، به عبادت خدا روی می‌آورند. این نوع عبادت، عبادت بردگان است؛ زیرا بردگان از روی ترس و به خاطر تنبیه نشدن،‌ دستورات صاحب خود را اطاعت کرده و از او پیروی می‌کنند. 🔷اما گروهی از بندگان، خدا را برای از او عبادت می‌کنند، (یعنی او را شایسته عبادت دیده و عبادت را صرفاً به خاطر خود خدا انجام می‌دهند). این نوع عبادت، عبادت آزادمردان و آزادگان است. این افراد خدا را عبادت می‌کنند، و این نوع،‌ برترین و بهترین نوع عبادت است.[۲] 🔴ذکر این نکته بدیهی است که عبادتی که به نیت ریا و خودنمایی باشد، اساساً عبادت نیست تا در این تقسیم‌بندی بگنجد و این تقسیم‌بندی تنها در مورد عباداتی است که مقبول حق واقع می‌شوند، اما درجات مختلفی دارند. پی نوشت: [۱] نهج‌البلاغه(صبحی صالح)، ص ۵۱۰ [۲] نهج‌البلاغه، ترجمه‌وشرح فیض‌الاسلام‌اصفهانی ج۶ ص۱۱۹۹ @tabyinchannel
✳ گوهری مثل علی است که می‌ماند 🔻 امیرالمؤمنینی که نزدیک به صد سال بر روی منبرها او را لعن و همه جای دنیای اسلام علیه او بدگویی کردند؛ آن یگانه‌ای که هزاران حدیث جعلی علیه او و حرف‌هایش ساختند و به بازار افکار عرضه کردند، چنین بود که توانست بعد از گذشت این سال‌های طولانی، خود را از زیر بار اوهام و خرافات بیرون آورد و قامت رسایش را در مقابل تاریخ نگه دارد. 🔸 گوهری مثل است که می‌ماند. خار و خاشاک و زباله و گل‌ولای، او را آلوده نمی‌کند و جوهرش را نمی‌کاهد. اگر قطعه‌ای الماس را در گِل هم بیندازند، الماس است و بالاخره خود را نشان خواهد داد. هر فرد مسلمان باید این مشعل عظیم را بر بالای قله‌ی حیات ببیند و به‌سمت آن حرکت کند. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۳۶ @tabyinchannel @daneshgahevelyat
تبیین
✳ گوهری مثل علی است که می‌ماند 🔻 امیرالمؤمنینی که نزدیک به صد سال بر روی منبرها او را لعن و همه جای
✳ معنای دقیق ولایت علی علیه السلام 🔻 هر کس با هر مشربی و عقیده‌ای می‌تواند دوستدار علیه السلام باشد. در علی، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریّت و عبودیت، نجوای دل و آتش سخن، زمزمه‌ی شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع و ذلت، نرمش و آشنایی و خشونت و پایداری، در علی این همه هست و این همه به‌خاطر حق است و برای اوست و این است که همه‌ی او دوست‌داشتنی است و حتی دشمنش در دل، شیفته‌ی اوست و مخالفش در پنهان، شیدای او. ✅ علی، نه علی را دوست‌داشتن که فقط علی را دوست‌داشتن است. 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۱ و ۱۲ @tabyinchannel @daneshgahevelyat