⭕️امام على (عليه السلام):
🔸«الكلامُ فی وَثاقِكَ ما لم تَتَكلَّمْ بهِ، فإذا تَكَلَّمتَ بهِ صِرتَ فی وَثاقِهِ، فَاخزُنْ لِسانَكَ كما تَخزُنُ ذَهَبَكَ و وَرِقَكَ، فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً و جَلَبَت نِقمَةً».
🔹«تا #سخن را به #زبان نياورده اى، سخن در بند توست، همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى آيى؛ پس همانگونه كه زر و سيم خود را در #گنجينه مى نهى، #زبانت را نيز در گنجخانه دهان نگاهدار، كه بسا سخنى #نعمتى را از كف برده و #خشم و كيفرى [الهى] را آورده است».
📕نهج البلاغه، حكمه ۳۸۱
#امام_على #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداوند چگونه در قرآن «وفای به عهد» را يکی از شاخصه های مهم «تقوا» شمرده است؟
🔹خداوند پس از نکوهش گروهى از اهل كتاب به سبب عدم رعايت #امانت مى فرماید: «بَلى مَنْ اَوفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَاِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ». (آرى كسى كه به #پيمان خود وفا كند و #پرهيزكارى پيشه نمايد [خدا او را دوست دارد] چرا كه خداوند #پرهيزكاران را دوست مى دارد).
🔹در اينجا #وفاىبهعهد هم رديف #تقوا شمرده شده، تقوايى كه بهترين زاد و #توشه انسان در #قيامت و سبب ورود به #بهشت، و معيار سنجش شخصيت و مقام انسان در پيشگاه خدا است. اين تعبير نشان مى دهد كه وفاى به عهد يكى از شاخه هاى مهم #تقوا است و تعبير آيه درباره اين دو از قبيل ذكر عام بعد از ذكر خاص است.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۳، ص ۲۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عهد #پیمان #تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️برای رفع گرفتاریها به زیارت حضرت زهرا علیهاالسلام ملتزم شوید!
🔹شخصی میگفت در خواب به من گفتند به مردم بگو: برای رفع گرفتاری ها و نگرانی ها به زیارت #حضرت_زهرا علیهاالسلام ملتزم شوند. بنده تعبیر این خواب را نفهمیدم، مگر اینکه گفته شود: #حضرت_زهرا علیهاالسلام برای مردمِ همین امروز کشته شده است.
🔹بنابراین، از کسی که آن روز، [روزی که بر #حضرت_زهرا علیهاالسلام ظلم و ستم روا داشتند.] را نمی خواست و بدان راضی نبود، #رفع_بلا میشود؛ زیرا زیارت آن حضرت کاشف است از تولی، و اینکه در آن روز نبوده است تا تولای خودش را اظهار کند، [لذا] امروز به همان اعتقاد به توسل و دعا و زیارت مشغول است؛ لذا از مشمولیت بلا خارج خواهد شد.
📕در محضر بهجت ، ج٢، ص٢٢٩
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «غيرت» چيست؟
🔹#غيرت در اصل به معنى #دفاع_شديد از عرض، ناموس، مال، مملكت و آيين است، مخصوصاً اين واژه در مواردى به كار مى رود كه اموری، حق اختصاصى شخص يا گروهى است، و ديگران مى خواهند #حريم آن را بشكنند، صاحب آن به «دفاع شديد» برمى خيزد.
🔹به هر حال وجود اين وصف در #حد_اعتدال، فضيلتى بزرگ برای انسان است. چه فضيلتى بالاتر از اين كه انسان را اجازه ندهد بيگانه اى به حريم ناموس، كشور و يا دين و آيين او هجوم بیاورد، بلكه در مقابل او بايستد، و تا سر حد جان دفاع كند.
🔹متأسفانه در دنيای امروز كه ارزش هاى اخلاقى كمرنگ شده و انحرافات اخلاقى، خانواده هايى را فرا گرفته، مخصوصاً در #غرب که ارتباط زنان و مردان با افراد بيگانه عيب شمرده نمى شود، اين واژه تدريجاً به فراموشى سپرده شده و گاه در نظر بعضى، ضد ارزش و ناشى از تعصب كور قلمداد مى شود. #بیغیرتی فاجعه ای عظيم است، زیرا بدون #غيرت، حمايت و دفاع قوى از ارزشها و افتخارات امكان پذير نيست.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ ۱، ج ۳، ص ۴۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#غیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️ادعیه؛ گنجینههایی بزرگ
🔹یکی از آن #گنجینههایبزرگی که در دنیای #شیعه وجود دارد این #دعاهاست. به خدا قسم «گنجینهای» است از #معرفت. اگر ما هیچ دلیل دیگری نداشتیم غیر از #دعاهایی که داریم، از #علیبنابیطالب علیه السلام «صحیفه علویه»، از #زین_العابدین علیه السلام «صحیفه سجادیه»،
🔹یا دعاهای غیر صحیفه سجادیه، اگر ما جز «دعای کمیل» از #علی و جز دعای «ابوحمزه» از علی بن الحسین نداشتیم و #اسلام در چهارده قرن چیز دیگری نداشت، همین که توسط دو تن از شاگرد های اسلام از آن دنیای بدویت و جهالت چنین دو اثری ظاهر شده کافی است. آنقدر اینها اوج و #رفعت دارد که اصلًا اعجاز جز این چیزی نیست.
📕آزادی معنوی، مرتضی مطهری، ص ۶۱
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بیان فضائل و شخصيت حضرت فاطمه (سلام الله عليها) در کلمات علمای اهل سنت
💠عبدالحميد ابن ابی الحدید
🔹#عبدالحميدابنابىالحديد گويد: #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) #فاطمه (سلام الله علیها) را بيش از آنچه كه مردم گمان داشته و به دختران شان احترام مى گذاشتند، گرامى مى داشت، تا آن جا كه از مرز #محبت_پدران نسبت به #فرزندان گذشت، نه يكبار بلكه بارها و در جاهاى گوناگون، در حضور عام و خاص فرمود:
🔹«انها سيدة نساء العالمين، و انها عديلة مريم بنت عمران، و انها اذا مرت فى الموقف نادى مناد من جهة العرش: يا اهل الموقف غضوا ابصاركم بتعبر فاطمة بنت محمد (صلى الله عليه و آله)»؛ (او #بانوىزنانجهانيان و همتاى مريم دختر عمران است، به هنگام عبور از #موقف_قيامت منادى از سوى عرش فرياد مى زند: اى اهل محشر ديدگان تان را فرو بنديد تا #فاطمه (سلام الله علیها) دختر محمد (صلی الله علیه و آله) عبور كند).
🔹اين حديث از احاديث صحيحه است و از اخبار ضعيفه و بى اعتبار نيست، #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) هنگامى او را به همسرى #على (علیه السلام) درآورد كه #خداوند_متعال او را در آسمان با گواهى ملائكه به همسرى على (علیه السلام) در آورد، و نه يكبار بلكه بارها فرمود: «يوذينى ما يوذيها و يغضبنى ما يغضبها، و انها بضعة منى يريبنى ما رابها»؛ [۱] (#آزار مى دهد مرا آن چه كه او را #آزار مى دهد، و به #خشم درمى آورد مرا آن چه كه او را به #خشم درمى آورد، او #پارهتنمن است آن چه كه او را #ناراحت كند مرا #ناراحت مى كند).
💠ابن صباغ مالکی
🔹#ابن_صباغ_مالكى گويد: ما بخشى از ويژگی هاى برجسته، شرافت نسبى و ارزش هاى شخصيتى حضرتش را يادآور مى شويم: او «#فاطمه_زهراء (سلام الله علیها» #دختر كسى است كه درباره اش آيه شريفه: «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ»؛ [۲] (پاك و منزّه است خدايى كه بندهاش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى- كه گرداگردش را پربركت ساخته ايم - برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم چرا كه او شنوا و بيناست) [۳] نازل شد؛ او نور خورشيد و ماه، #دختربهترينانسان، #پاك_زاد، و به اجماع و اتفاق نظر انديشمندان، #ژرفنگر و #بانويى_بزرگ مى باشد. [۴]
پی نوشتها؛
[۱] شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحديد، ج ۹، ص ۱۹۳
[۲] سوره مبارکه اسراء، آيه شريفه ۱
[۳] ترجمه آيت الله العظمی مکارم (دامت برکاته)
[۴] الفصول المهمه، چاپ بيروت، ص ۱۴۳
📕فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر (ص)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، ۱۳۷۶ش، چ سوّم، ص ۵۵ و ۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حضرت_فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️جاهلیت مدرن با همه ابزارها به دشمنی با جمهوری اسلامی برخاسته است
🔹یاد #شهداء را باید گرامی داشت. این #کشور و این #نظام همچنان نیازمند ذکر و یاد شهدای عزیز ما است؛ همه به این نیازمندیم. با نام «شهداء» و «یاد شهداء» است که افتخاراتِ تولید شدهی به وسیلهی جمهوری اسلامی، خودش را نشان می دهد. #جمهوری_اسلامی یک نظامی است که در طول این سال های متمادی در مقابل نظام #جاهلیّت_مدرن ایستادگی و #مقاومت کرده است،
🔹لذا «جاهلیّت مدرن» با همهی ابزارهای خودش به #دشمنی با او برخاسته؛ با ابزار سلاح نظامی، با سلاح فرهنگی، با ابزارهای نوپدید و جدید، با ابزار تحریم اقتصادی. همین #جاهلیّت_جدید - این باطل مستقرّ و سراسریای که در دنیا متأسّفانه وجود دارد - همه نوع ابزاری را علیه #جمهوری_اسلامی به کار برده است. همه علیه «جمهوری اسلامی» قیام کردند و نتوانستند جمهوری اسلامی را شکست بدهند؛
🔹نتوانستند [آن را] وادار به عقب نشینی کنند؛ نتوانستند #جمهوری_اسلامی را از حرف های خودش برگردانند که بگوید «من از این حرفم برگشتم، از این خواسته برگشتم»؛ نتوانستند. چرا نتوانستند؟ چون «جمهوری اسلامی» #خیلی_قوی است. علّت قوّت چیست؟ قوّت #ایمانها و ایستادگی ها. اینجا که می رسیم، شما میبینید آخرِ این زنجیرهی بسیار مهم، منتهی میشود به #شهداء، به جانبازان، به فداکاران، به #ایثارگران؛ به اینها منتهی میشود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۱۱/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علامه اربلی درباره شخصيت حضرت فاطمه (سلام الله عليها) چه می گويد؟
🔹علامه اربلى گويد: هم اكنون سخن از #فاطمه (عليهاالسلام) به ميان مى آوريم، همان #فاطمهاى كه به خاطر تابش انوار وی تابش نسبش افزون گشته، و از افتخارات او مزاياى روشنى به دست آمده است، و با پرتو والايش بر ديگر نسبت ها برترى يافته و ارج و منزلتش را با شرافت، ارزندگى بخشيده است؛
🔹او #فانوس_نبوت است كه شفاعتش پرتو افكنده و انوارش درخشان و ستارگان آسمانش با جلای ابرهاى سفيد، فروغ و درخشش يافته است. وى پيام رسالت را به جان خرد نوشيده و بر بلنداى هفت آسمان بالا و بالاتر رفته است، او بر جايگاه هايى برين نشسته و درجات روشن و نورانى اوج گرفته، #بزرگ_منش و #والاتبار بوده و #شرافتمند و #گرامی_نسب است. #پاك و پاكزاده، درخشان و داراى #فرزندانی_تابناك، به اجماع درست انديشان بانوى بزرگ، برگزيده ى از نيكان، سومىِ خورشيد و ماه،
🔹دختر بهترين انسان، مادر امامان بزرگوار، پاك و خالص از تيرگى ها و كدورت ها و به رغم منكران و ناباورانش برگزيده از سوى خداوند است كه به جواهر جلال و شكوه آراسته و بر بلندترين #رتبههاىكمال جاى گرفته، و بر تمامى زنان و مردان برترى يافته است، درود خداوند بر او و بر پدر و شوهر و فرزندانش كه سروران سربلند و برجسته و وارثان نبوت و كتابند. سلام و شرافت و گرامى داشت و عظمت بر آنها ارزانی باد. [۱]
پی نوشت:
[۱] كشف الغمه ، چاپ تبريز، ج ۱، ص ۴۴۸
📕فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر (ص)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، ۱۳۷۶ش، چاپ سوّم، ص ۵۸ و ۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حضرت_فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قرآنِ صاعد
🔹کجفهمی هایی در انسان هست که این کجفهمی ها گاهی خیلی زیاد میشود. اینها #دعا را نمی فهمند چی هست، لهذا، خیال میکنند که حالا ما خوب، #قرآن را می گیریم #دعا را رها میکنیم. اینها نمیفهمند که #دعا اصلًا چی هست. #مضامین_ادعیه را نرفتهاند ببینند که چی هست، به مردم چی میگوید، چه میخواهد بکند. اگر نبود در #ادعیه الّا دعای #مناجات_شعبانیه، کافی بود برای اینکه #امامان ما، امامان به حقاند؛
🔹آنهایی که این #دعا را انشا کردند و تعقیب کردند. تمام این مسائلی که عرفا در طول کتاب های طولانی خودشان، یا خودشان می گویند در چند کلمه «مناجات شعبانیه» هست، بلکه #عرفای_اسلام از همین ادعیه و از همین #دعاهایی که در #اسلام وارد شده است از اینها استفاده کردهاند. و #عرفان_اسلام فرق دارد با عرفان هند و جاهای دیگر.
🔹این #دعاهاست که به تعبیر بعض از مشایخ ما میفرمودند که «قرآن، قرآن نازل است، آمده است به طرف پایین و #دعا از پایین به بالا میرود، این #قرآن_صاعد است». #معنویات در این #ادعیه - آنی که انسان را میخواهد آدم کند، آنی که این افرادی که اگر سر خود باشند از همه حیوانات درندهتر هستند - این #ادعیه با یک زبان خاصی که در #دعاها هست اینها این انسان را دستش را میگیرد و میبردش به بالا، آن بالایی که من و شما نمیتوانیم بفهمیم، اهلش هستند.
بیانات حضرت امام ۵۹/۰۴/۲۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه «ايمان» در شخصيت مومنان، «خوش بينی» ايجاد میکند؟
🔹يكى از مهمترين آثار #ايمان از نظر نشاط آفرينى و بهجت زایی، #خوش_بينى به جهان و خلقت و هستى است. #ايمان_مذهبى از آن جهت كه تلقى انسان را نسبت به جهانْ، شكلی خاص میدهد، به اين نحو كه #آفرينش را #هدفدار، و «هدف» را خير و تكامل و #سعادت معرفى میكند، طبعاً ديد انسان را نسبت به #نظامكلىهستى و قوانين حاكم بر آن #خوش_بینانه میسازد.
🔹حالت #فرد_باايمان در نظام هستى، مانند حالت فردى است كه در كشورى زندگى میكند كه #قوانين و تشكيلات و نظامات آن كشور را #صحيح و #عادلانه میداند، به حسن نيت گردانندگان اصلى كشور نيز ايمان دارد و قهراً زمينه #ترقى و #تعالى را براى خودش و همه افراد ديگر فراهم مى بيند، و معتقد است كه تنها چيزى كه ممكن است موجب عقب ماندگى او بشود، #تنبلى و #بىتجربگى خود او و انسان هايى مانند اوست كه مانند او مكلّف و مسئول اند.
🔹از نظر چنين شخصى، مسئول عقب ماندگى او «خودش» است، نه تشكيلات و نظامات كشور، و هر نقصى وجود دارد از آنجاست كه او و امثال او «وظيفه» و «مسئوليت خويش» را انجام نداده اند. اين انديشه طبعاً او را به #غيرت مى آورد و با «خوش بينی» و «اميدوارى» به حركت و جنبش وادار مى كند. اما يك #فرد_بىايمان در نظام هستى، مانند فردى است كه در كشورى زندگى مى كند كه #قوانين و تشكيلات و تأسيسات كشور را #فاسد و #ظالمانه مى داند و از قبول آنها هم چاره اى ندارد.
🔹درون چنين فردى همواره پر از #عقده و #كينه است. او هرگز به فكر #اصلاح_خودش نمى افتد، بلكه فكر مى كند در جايى كه زمين و آسمان بر ناهموارى است و سراسر هستى #ظلم و جور و #نادرستى است، درستىِ ذره اى مانند من چه اثرى دارد؟! چنين كسى هرگز از جهان لذت نمى برد. جهان براى او همواره مانند يك #زندان_هولناك است. اين است كه قرآن كريم مى فرمايد: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» [۱] (هر كس از توجه و #ياد من رو برگرداند، #زندگى_تنگ و پر از فشار خواهد داشت).
پی نوشت؛
[۱] سوره طه، آیه ۱۲۴
📕انسان و ايمان، مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۲، ص ۴۶
منبع: وبسایت انوار طاها
#ایمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَنِ اشْتاقَ اِلَى الجَنَّةِ سارَعَ اِلَى الْخَيراتِ، وَ مَنْ خافَ النّارَ تَرَكَ الشَّهَـواتِ، وَ مَنْ تَرَقَّبَ الْمَوتَ اَعْرَضَ عَنِ اللَّذّاتِ، وَ مَنْ زَهِدَ فىِ الدُّنيا هانَتْ عَلَيهِ المُصيباتُ».
🔹«هركس مشتاق #بهشت باشد، براى انجام كارهاى نيك مى شتابد، و هركس از #آتش_دوزخ بيمناك باشد، شهوت ها را رها مى كند، و هركس چشم به راه #مـرگ باشـد، از لذّت هـا اعراض مى كند، و هركس در دنيا #پارسايى پيشه كند، مصيبت ها براى او آسان مى گردد».
📕مكارم الاخلاق، ص ۴۴۷
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا می توان در مورد احکام قطعی اسلام «مشورت» نمود؟
🔹بى شك #مشورت از اصول شناخته شده اسلام و همه عقلای جهان است، و همان گونه كه در #روايات وارد شده، #عقل یک نفر را به عقل دیگران پيوند مى زند؛ «مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَهُمْ في عُقُولِهِمْ» [۱] ولى #مشورت «اركان» و «شرايطى» دارد، كه اگر از آنها دور شود نه تنها مفيد نخواهد بود، بلكه گاه نتيجه معكوس مى دهد. از جمله اینکه #مشورت بايد در امورى باشد كه مورد ترديد و نفى و اثبات واقع مى شود،
🔹و اگر مردم بخواهند احكام و موضوعات مسلّم را تحت مشورت قرار دهند، چه بسا باعث #ترديد در اساس احكام الهى و وظايف مسلّم عقلى مى گردد. مثلا بعد از آنكه اسلام را پذیرفتیم نمی توانیم مسئله حج يا حجاب که به عنوان دستورى قاطع و مورد اجماع مسلمين، بلكه ضرورت دينى پذيرفته شده است را به رای بگذاریم و تصمیم بگیریم كه نحوه برگزارى حج و طرز پوشيدن حجاب چگونه باشد بهتر است؟
🔹و بايد پذيرفت بخشى از مشكلاتى كه امروز دامان مسلمين را گرفته براى اين است كه جايگاه واقعى #مشورت را فراموش كرده اند. آنچه #امام علی (عليه السلام) در خطبه ۲۰۴ «نهج البلاغه» فرموده نمونه روشنى از اين مطلب است، آنجایی که «طلحه» و «زبير» مى خواستند سنّت رسول خدا در تقسيم مساوى اموال خراجيه، به #رأى و #مشورت گذارده شود و #امام (عليه السلام) با اين امر مخالف فرمودند.
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ ۱، ص ۵۰۰، قصار [۱۶۳] ۱۶۱
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۸، ص ۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مشورت #مشاوره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️تجسس در شرع مقدس اسلام
🔹تلاش برای آگاهی یافتن از #اسرار دیگران و آنچه را که صاحب آن نمیخواهد کسی از آن آگاه شود، #تجسس گویند، و #تجسس در شرع مقدس اسلام #حرام است.
🔹بسیاری از کسانی که گناهی از آنان سر میزند، راضی نیستند که #گناه آنان یا #عیب پنهانی که دارند برملا شود و کسی از آن با خبر شود. تلاش برای پیبردن به گناه یا عیب پنهان چنین کسی، #تجسس است و جایز نیست.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۳۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#تجسس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️این سخن به چه معناست که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور مانند حضرت داوود و حضرت سلیمان (عليهم السلام) «قضاوت» مى كند؟
🔹درباره اين مسئله كه #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور مانند #حضرت_داوود و #حضرت_سلیمان (عليهم السلام) #قضاوت مى كند، حديثى را مرحوم كلينى به سندش از #امام_باقر (عليه السلام) نقل كرده كه خطاب به ابوعبيده فرمود: « ... يَا أَبَا عُبَيْدَةَ إِنَّهُ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ (صلى الله عليه و آله) حَكَمَ بِحُكْمِ آلِ دَاوُدَ وَ سُلَيْمَانَ لَا يَسْأَلُ النَّاسَ بَيِّنَةً» [۱] ( ... اى اباعبيده هر گاه كه #قائمآلمحمد (صلى الله عليه و آله) قيام كند، به حكم #داوود و #سليمان (عليهم السلام) حكم خواهد كرد و لذا از دليل و شاهد سؤال نمى كند).
🔹نعمانى از ابان بن تغلب نقل كرده كه: «گفت: من با #جعفربنمحمد (عليه السلام) در مسجد كوفه بوديم كه او دست مرا گرفته بود و فرمود: اى ابان زود است كه خداوند #سيصدوسيزدهمرد را در اين مسجد شما حاضر كند ... آن گاه به منادى امر مى كند كه ندا دهد: اين #مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است كه به حكم #داوود و #سليمان (عليهم السلام) #قضاوت خواهد نمود كه در قضاوتش از «بينه» سؤال نمى كند ...». [۲] در پاسخ بايد گفت:
1⃣ظاهر روايات آن است كه #امام_مهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور به «علم خود» در هر واقعه اى #حكم مى كند نه به «بينه»، بر خلاف آنچه كه امامان سابق بر او انجام مى دادند. شيخ مفيد (ره) در كتاب «المسائل» مى گويد: «#امام (عليه السلام) مى تواند به «علم خود» حكم كند، همان طورى كه به ظاهر شهادت ها نيز مى تواند چنين كند، و هر گاه شهادت را باطل ببيند بر علم خود #حكم خواهد كرد ...». [۳]
🔹علامه مجلسى (ره) در «مرآة العقول» مى گويد: «و اين اختلاف در #سيرهاهلبيت (عليهم السلام) از قبيل نسخ نيست تا كسى اشكال كند كه بعد از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) نسخى نيست؛ بلكه یا به اعتبار #تقيه در برخى موارد است، و يا به جهت اختلاف اوضاع و احوال در زمانها است...». [۴]
2⃣از آنجا كه وظيفه #حضرت_مهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور پر كردن زمين از #عدل و #داد است، لذا طبيعى است كه به واقع حكم نمايد تا اينكه #حقوق به صاحبان اصلىاش باز گردد و مقتضاى آن اين است كه حضرت به #علم_خود كه از جانب خدا به او #الهام شده حكم نمايد و اين همان «حكم داوود» (عليه السلام) است.
3⃣#حكم_حاكم به علمش بدون اتكا بر بينه و قسم، نه تنها مورد اتفاق علماى شيعه است، بلكه برخى از علماى اهل سنت نيز آن را جايز شمرده اند. ابن قدامه مى گويد: «... از احمد بنابر نقلى شنيده شده كه حكم حاكم به علمش جايز است و اين قول ابويوسف و ابوثور و رأى دوم شافعى و اختيار مزنى است؛ زيرا #پيامبر (صلى الله عليه و آله) در موردى كه ذكر مى كند بدون بينه و اقرار و تنها با #علم به گفتار مدعى حكم صادر كرد». آن گاه مى گويد: «حاكم كه به قول دو گواه حكم مى كند به جهت غلبه بر ظن اوست، پس در مورد علم و قطع، اولى جواز حكم است و ديگر اينكه حاكم مى تواند در تعديل و جرح شهود به علم خود عمل كند، پس در ثبوت حق به طريق اولى مى تواند به علم خود حكم نمايد». [۵]
🔹نتيجه اينكه: هيچ استبعادى ندارد كه #حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه) در قضايا به علمى كه از «جانب خداوند» به او #الهام شده حكم نمايد.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۳۹۷. [۲] الغيبة (للنعمانی)، نشر صدوق، چ ۱، ص ۳۱۳، باب ۲۰. [۳] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۲۶، ص ۱۷۷، باب ۱۲. [۴] مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، دار الكتب الإسلامية، چ ۲، ج ۴، ص ۳۰۱، ح ۲. [۵] المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل الشيبانی، ابن قدامة المقدسی، چ ۱، ج ۱۱، ص ۴۰۱
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چ ۷، ص ۶۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️مجاهدِ تبیین بداند امروز چه چیزی را باید تبیین کند
🔹مرز دنیای اسلام امروز در #غزّه است، نبض دنیای اسلام امروز در غزّه میزند. آنها ایستادهاند در مقابل #دنیای_کفر، دنیای طاغوت، #دنیای_استکبار، در مقابل #آمریکا؛ طرف آنها فقط #رژیم_صهیونیستی نیست. #رئیسجمهورآمریکا صریحاً می گوید من یک #صهیونیستم! راست می گوید؛ همان #خباثتی که در #صهیونیستها وجود دارد در او هم هست؛
🔹همان #اهداف_پلیدی که در آنها وجود دارد در او هم هست. [مردم غزّه] در مقابل اینها ایستادهاند. باید بدانیم که چه کار باید بکنیم. یکی از خصوصیّات همین است که #مجاهدِ_تبیین بداند امروز چه چیزی را باید تبیین کند؛ مسئلهی روز خودش را بشناسد. امروز شما باید غزّه را تبیین کنید...
🔹انواع و اقسام #دشمنی با نظام اسلامی را دارند عمل میکنند، اجرا می کنند؛ حالا از لحاظ کارهای نظامی و تسلیحاتی و مانند اینها به صلاح خودشان نمیدانند، امّا از لحاظ #قدرت_نرم ـ حالا نه فقط #آمریکا، [بلکه] دنبالهروهای آمریکا و مخالفین اسلام ـ فیلم می سازند، #تبلیغات_دروغین می کنند، علیه اسلام و علیه نظام اسلامی.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا خطبه های زیادی از امام علی (علیه السلام) در مذمّت «دنیا» ايراد شده است؟
🔹هر قدر در آمار #گناهان و برخوردهاى خشونت آميز اجتماعى بيشتر مطالعه كنيم، و هر اندازه پرونده هاى كيفرى و حقوقى را زيرورو كنيم، به عمق اين گفتار #پيغمبر_اكرم (ص) كه فرمود: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ» (#دنياپرستى سرچشمه همه #گناهان است)، آشناتر ميشويم. جالب اينكه اين سخن را نه فقط پيامبر اسلام (ص) فرمود، بلكه از پيشوايان بزرگ ديگر همچون #امام_صادق (ع) و #امام_سجاد (ع) نيز نقل شده، و در حديثى نقل شده است كه پيامبران پيشين نيز روى اين مطلب تأكيد كردند. [۱]
🔹و اگر درست دقّت كنيم عمده ترين مظاهر #دنياپرستى را میتوان در سه چيز خلاصه كرد: «حُبّ مال»، «حُبّ جاه» و «حُبّ شهوت». هيچ جامعه اى به #فساد كشيده نشد و هيچ #جنگى در عالم رخ نداد، مگر به علت يكى از اين سه چيز. بنابراين هرگاه بخواهيم #اصلاحات را در جوامع اسلامى شروع كنيم بايد از مبارزه با #دنياپرستى شروع كنيم. اين موضوع در جوامعى كه از حالت فقر، ناگهان به غنا میرسند ظهور و بروز بيشترى دارد؛ همچون جامعه اسلامى در قرون نخستين؛
🔹زيرا قبل از بعثت #پيامبر_اكرم (ص) فقر شديدى همه مردمِ آن محيط را فرا گرفته بود، ولى فتوحات و غنايم ناگهان وضع را دگرگون ساخت، و اينجا بود كه رقابت های مخرّب و #دنياپرستىِ لجام گسيخته دامانِ گروهى را گرفت و آن گروه را غرق گناه ساخت. از همين رو جاى تعجّب نيست كه پيشواى بزرگ و آگاهى همچون #امام_علی (ع) براى دگرگون ساختن آن وضع نابسامان، داغترين خطبهها را در مذمّت #دنيا و #دنياپرستان ايراد كند؛ دست مردم را بگيرد و به اعماق تاريخ انبياء پيشين ببرد و زندگى #پيامبر_اكرم (ص) و خودش را - كه در «نهايت سادگى» و #زهد بود - ارائه دهد تا دنياپرستانِ آن محيط از #خوابِ_غفلت بيدار شوند و مسير خطرناكِ خود را تغيير دهند.
🔹براى نمونه در عصر عثمان [كه اموال زيادى به بيت المال اسلام رسيد و مى بايست صرف عمران و آبادى كشورهاى اسلامى و نجات محرومان مى شد] گروهى از خويشاوندان و اطرافيانِ او بر آن اموال دست انداختند، و هريك ثروت عجيبى براى خويش فراهم ساختند؛ كه مرحوم علّامه امينى در جلد هشتم كتاب شريف «الغدير» با عنوان «الكنوز المكنّزه ببركة الخليفة»؛ (گنج هاى عظيمى كه به بركت خليفه به وجود آمد) بخشى از آن را با آمار دقيق از منابع اهل سنّت نقل ميكند و عده زيادى همچون: مروان، طلحه، زبير، سعد بن ابى وقاص، يعلى بن اميّه، عبدالرحمن بن عوف، زيد بن ثابت و كسانى ديگر را بر می شمرد كه هريك آلاف و الوفى از #بيت_المال را تصاحب كردند،
🔹از جمله مى نويسد: «#زيدبنثابت آن قدر شمش طلا و نقره از خود باقى گذاشت كه ورثه او آنها را با تيشه می شكستند و تقسيم ميكردند. #يعلىبناميه پانصدهزار دينار از خود به ارث گذاشت و مزارع و باغات و منازل و مطالباتى نيز كه از مردم داشت به صدهزار دينار میرسيد (هر دينار يك مثقال طلاى مسكوك است)، و در مورد #عبدالرحمنبنعوف نوشته اند: هزار شتر و سه هزار گوسفند و يك صد اسب و مقدار زيادى زمين زراعتى از خود به يادگار گذاشت و امثال آنها كه با مراجعه به كتاب «الغدير»، آمار و همچنين مدارك آن روشن میشود». [۲]
🔹با اينحال، آيا بر پيشواى بزرگى همچون #امام_علی (ع) لازم نيست كه همچون يك طبيبِ آگاه دامن همّت به كمر زند و به درمان آن جامعه بيمار از طريق تحقير دنيا و #دنياپرستى و #دنياپرستان بپردازد؟ بنابراين جايى براى اين سؤال باقى نمیماند كه چرا پيشواى اسلام [اسلامى كه دين زندگى و پيشرفت و تمدّن است] اينگونه درباره دنيا سخن میگويد.
🔹امروز هم اگر بخواهيم جلوى #جنگها و #خونريزیها و تجارت سوداگران مرگ و خريد و فروش سلاحهاى مرگبار و تأسيس #مراكز_فساد و #تجاوز به مال و ناموس ديگران را بگيريم، راهى جز اين نيست كه #دنيا و #دنياپرستى آنچنان تحقير شود كه بصورت يك ضد ارزش درآيد و مردم به زندگى ساده [كه در حدّ كفاف است] قناعت كنند. اين سخن را با حديثى از #امام_صادق (ع) پايان ميدهيم كه فرمود: «تمام نيكیها در خانه اى نهاده شده و كليد آن خانه، #زهد در دنياست». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] كلينى در الكافی حديثى از امام سجاد (ع) نقل ميكند كه ريشه هاى هفت گانه گناه در آن تشريح شده و در آخر آن آمده: «فَقَالَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْعُلَمَاءُ بَعْدَ مَعْرِفَةِ ذلِكَ: حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ».
[۲] الغدير فى الكتاب و السنه و الادب، امينى، عبدالحسين، مركز الغدير دراسات الاسلاميه قم ۱۴۱۶ق چ۱ ج۸ ص۳۹۸
[۳] الكافی همان ج۲ ص۱۲۸
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، ۱۳۸۶ش چ ۱ ج ۶ ص ۲۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دنیا #دنیاپرستی #زهد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام رضا (عليه السلام):
🔸«لَيسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لِدِينِهِ و دِينَهُ لِدُنياهُ».
🔹«از ما نيست آن كه #دنياى خود را براى #دينش، و #دين خود را براى #دنيايش ترك گويد».
📕بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۴۶
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد