eitaa logo
تدبر انفسی قرآن کریم
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
405 ویدیو
24 فایل
💠قرآن رو درون خودت جستجو کن! 🔰اینجا،رفاقت و زندگی کردن با قرآن رو تجربه می‌کنی!🫂😍 🖋️موسسه تدبر انفسی با همکاری بیش از ۲۰نفر از اساتید خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین کانال: @adminTDBQ کپی شخصی مجاز ✅ ولی انتشار گروهی با لینک🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣ از 3⃣ 📖 «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا»(۴۵) «وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَىٰ أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا»(اسراء: ۴۶) 🖋 و هنگامی تو قرآن تلاوت کنی، ما میان تو و آنها که به قیامت ایمان ندارند حجابی بداریم که آنها از فهم حقایق آن دور و مستور مانند.(۴۵) و ما بر دل‌های تیرهٔ آن کافران پرده‌ای افکندیم که قرآن را فهم نکنند و در گوشهایشان هم سنگینی نهادیم، و چون تو در قرآن خدایت را به وحدانیت و یگانگی یاد کنی آنان روی گردانیده و به پشت گریزان می‌شوند.(۴۶) 🔴 حقیقت قرآن برای کسانی که آلوده به تاریکی کفر، هستند در پرده و پوشش بوده و هرگز دست‌یافتنی نیست. 🔻این آلوده‌باوران، کسانی هستند که از فهم و هدایت قرآن محرومند و اگر یادی از پرودگار در قرآن گردد، متنفر و گریزان می‌گردند؛ زیرا به کفر، آلوده شده‌اند. 🟢 راه بهره‌مندی از قرآن، پاک شدن با نور ایمان و باور است. 💎 خدای عالم، با تو سخن می‌گوید... @tadabbor_anfosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣ از 3⃣ 📌 «قال الصّادق (ع): إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً نَکَتَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَهًًْ مِنْ نُورٍ وَ فَتَحَ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَکَّلَ بِهِ مَلَکاً یُسَدِّدُهُ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً نَکَتَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَهًًْ سَوْدَاءَ وَ سَدَّ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَکَّلَ بِهِ شَیْطَاناً یُضِلُّهُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهًَْ فَمَنْ یُرِدِ اللهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ.» (کافی: ج۱، ص۱۶۶) 🔹 امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه خدای عزّوجلّ خیری را برای بنده‌ی خود بخواهد، نقطه‌ای از نور در قلبش قرار می‌دهد و گوش دلش را باز می‌کند و فرشته‌ای را برای او می‌گمارد که او را [به راه راست] هدایت می‌کند و هرگاه بدی را برای بنده‌ای بخواهد، نقطه‌ای سیاه در دلش ایجاد می‌کند و گوش دلش را مسدود می‌کند و شیطانی را بر او می‌گمارد که او را گمراه کند. سپس این آیه را تلاوت فرمود: هر كه را خدا خواهد كه هدایت کند، او را نسبت به اسلام خوشبين و بافهم سازد. و هر كه را بخواهد گمراه كند، او را دل تنگ و بدبين نمايد؛ كه گويا خود را به آسمان پرتاب مى‌كند» (يعنى مسلمانى به نظر او چنان سخت آيد كه گويا مى‌خواهد به آسمان بالا رود.) 🔻 هنگامی که خدای متعال بخواهد به بنده اش خیر برساند، قلب او را نورانی می‌کند. این نور همان طهارت باطنی است. و در اثر این نور و طهارت، بنده با ملکوت بهتر مرتبط خواهد شد؛ زیرا حقائق ملکوتی نورانی هستند و راه وصول به آن‌ها جز از طریق هم‌سنخی با ایشان نیست. پس هنگامی که قلب بنده، نورانی و طاهر می‌شود و دارای سنخیت بیشتری با ملکوت می‌گردد، بعضی از این حقائق را با گوش قلب می‌شنود و هدایت‌ فرشته را می‌پذیرد. 🔸 اما زمانی که {بنده، پاسخ به هدایت‌های خداوند ندهد و} خداوند بخواهد بنده اش را گمراه نماید، در قلبش نقطه ای سیاه قرار می‌دهد؛ با وجود این نقطه سیاه، بنده دیگر نمی‌تواند با حقائق ملکوتی ارتباط برقرار کند زیرا سنخیت لازم برای این ارتباط را ندارد. چنین بنده‌ای قلبش طاهر نیست. در نتیجه دیگر گوش دلش نمی‌شنود و به همین خاطر گمراه می‌شود. از جمله آثار دیگر این سیاهی قلب، سختی بیشتر در پذیرش حق است. 💎 خدای عالم، با تو سخن می‌گوید... @tadabbor_anfosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣ از 3⃣ 📚 «عن الصادق (ع): ذَکَرُوا أَنَّ أَبَا حَنِیفَهًَْ أَکَلَ طَعَاماً مَعَ الْإِمَامِ الصَّادِقِ (ع) جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ (ع) الصَّلَاهًُْ وَ السَّلَامُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ (ع) یَدَهُ مِنْ أَکْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْکَ وَ مِنْ رَسُولِکَ (ص) فَقَالَ أَبُوحَنِیفَهًَْ یَا أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (ع) أَجَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِیکاً فَقَالَ (ع) لَهُ وَیْلَکَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَقُولُ عَزَّوَجَلَّ فِی مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ... فَقَالَ أَبُوحَنِیفَهًَْ وَ اللَّهِ لَکَأَنِّی مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ لَا سَمِعْتُهُمَا إِلَّا فِی هَذَا الْوَقْتِ فَقَالَ أَبُوعَبْدِ‌اللَّهِ (ع) بَلَی قَدْ قَرَأْتَهُمَا وَ سَمِعْتَهُمَا وَ لَکِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَنْزَلَ فِیکَ وَ فِی أَشْبَاهِکَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها.» (کنزالفوائد: ج۲، ص۳۶) 📖 از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: ابوحنیفه با امام صادق (ع) غذایی خورد. وقتی امام (ع) دست از غذا کشید فرمود: «الحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ؛ خدایا این نعمت از تو و پیامبر توست». ابوحنیفه گفت: «یا اباعبدالله! آیا با خدا شریک قرار می‌دهی»؟ فرمود: «وای بر تو! خداوند در قرآن می‌فرماید: آن‌ها فقط از این انتقام می‌گیرند که خداوند و رسولش، آنان را به فضل [و کرم] خود، بی‌نیاز ساختند!. (توبه/۷۴). و در جای دیگر می‌فرماید: [درحالی‌که] اگر به آنچه خدا و پیامبرش به آنان داده راضی باشند و بگویند: «خداوند برای ما کافی است! و به‌زودی خدا و رسولش، از فضل خود به ما می‌بخشند ما تنها رضای او را می‌طلبیم». [برای آن‌ها بهتر است]!. (توبه/۵۹)». ابوحنیفه گفت: «به خدا قسم گویا تاکنون در قرآن این آیات را نخوانده بودم و نشنیده بودم». امام فرمود: «بلکه هم خوانده‌ای و هم شنیده‌ای ولی خداوند درباره‌ی تو و امثال تو این آیه را نازل کرده: أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ بلکه بر قلب‌های آنان قفل زده شده». ✴ زنگار، قفل شدن و مختوم شدن قلب، همه تعبیراتی هستند از اینکه قلب به خاطر کثیفی، نجاست و ظلمت درونی دیگر نمی‌تواند با ملکوت ارتباط داشته باشد. به همین خاطر انسان احساس سنگینی، فشار و بی علاقگی به قرآن پیدا می‌کند. ❇ این ظلمت و عدم طهارتِ قلب آثاری دارد. مثلا انسان به تلاوت آیات قرآن می‌پردازد اما ارتباط آیات را با خودش متوجه نمی‌شود. چقدر بد است! بلکه بدتر از این، مقابل قرآن ناطق و امام خود هم می‌ایستد و از او اشکال می‌گیرد و او را متهم به بدترین گناهان یعنی شرک می‌کند! ❌ از جمله مهم‌ترین شروط تدبر در قرآن و به‌خود گیری آیات، طهارت است. 💎 خدای عالم، با تو سخن می‌گوید... @tadabbor_anfosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣ از 3⃣ 📌 براساس آیهٔ ۷ سورهٔ مبارکهٔ آل‌عمران، کسانی که در قلب‌هایشان، انحراف است، محکمات قرآن را رها کرده و و از روی نیت های فاسد، سراغ متشابهات می‌روند و از دسترسی به تاویل آیات متشابه هم محروم‌اند. اما خداوند و راسخان در علم، به تاویل آیات متشابه علم دارند. ❓اما راسخان در علم چه کسانی هستند؟ 📖 عن النبيّ (صلّى الله عليه وآله) قال فی قوله تعالى وَ الرّاسِخُونَ فی العلمِ(آل‌عمران-۷) إِنَّ الرَّاسِخَ مَنِ اسْتَقَامَ قَلْبُهُ وَ صَدَقَ لِسَانُهُ وَ بُرَّتْ یَمِینُهُ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ (مستدرک الوسایل: ج ۱۴ ص ۳۵۸) 🖋 پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم، دربارۀ سخن پروردگار متعال در آیهٔ ۷ آل عمران می‌فرماید: همانا راسخ در علم کسیست که دستِ نيكى و زبان راست و دل صاف و عفّت در شكم و فرج دارد. ✅ راسخان در علم کسانی هستند که ظاهر خود را به تمام زمینه‌های پاکی آراسته اند و قلبشان صاف و خالص است‌. ✨ تو، قابلیت داری از زمرهٔ راسخان در علم باشی و از هدایت‌های خاصهٔ قرآن بهره‌مند گردی. 🗝
رسول اکرم صلّی الله علیه و آله نشانه‌های ظاهر و باطنی راسخان را برای تو ترسیم کرده است 
که همان طهارت و پاکی ظاهر و باطن است. 💎 خدای عالم، با تو سخن می‌گوید... @tadabbor_anfosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ همانطور که شما همراهان عزیز قرآنی نیز متوجه شدید، این اصل از روش به خود گرفتن آیات، مربوط به آیهٔ خاصی از قرآن نیست و حالت کلی مخاطب کلام الهی را بیان می‌کند، که باید پیراستگی و طهارت ظاهری و باطنی داشته باشد تا بتواند با ملکوت قرآن، که تماما نور است و طهارت، مرتبط شود. 🔻 لذا باید هر وقت که به محضر قرآن عزیز مشرف می‌شویم، طهارت داشته باشیم و با جسمی پاک، آیاتش را تلاوت نماییم و با جانی طاهر و نورانی، در مراد و منظورش تفکر نماییم و آن را خطاب به خود بگیریم. تا معنا و منظور آیه را خطاب به خودمان، متوجه شویم. 🔹 بر این اساس هر آیه‌ای که معنای روشنی برای ما نداشت و ما نتوانستیم آن را به خود بگیریم و منظورش را در درون خودمان بیابیم، با رعایت این اصل، آشکارتر و واضح‌تر می‌گردد؛ یعنی اگر با رعایت این اصل به‌سراغ آیه‌ای برویم، قطعا معنای روشن و آشکاری برایمان خواهد داشت و تلألو و نورانیتش، جانمان را روشن خواهد ساخت. 💎 خدای عالم، با تو سخن می‌گوید... @tadabbor_anfosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تصریح قرآن کریم به اینکه جز پاک‌شدگان نمی‌توانند به او دست یابند، ما را بر آن می‌دارد که ابعاد مختلف وجودی انسان را اجمالا معرفی کرده و مراتب طهارت هر یک را بشناسیم؛ و به تبع آن، انواع آلودگی‌ها را معرفی کنیم، تا بتوانیم این اصل را هرچه بهتر اجرا نماییم. 🖌 ساحت‌های وجودی انسان: ۱- ساحت جسم: بدن و متعلقاتش ۲- ساحت نفس: ملکات و خلقیات ۳- ساحت خیال: فکرها، خیالات و خطورات ۴- ساحت عقل: بینش‌ها، باورها و اعتقادات ۵- ساحت قلب: محبت‌ها، تعلقات، الهامات و مشاهدات 📌 البته بررسی شناخت تفصیلی برای کسی لازم است که در مسیر اطاعت و بندگی و دلدادگی پروردگار متعال، کامل و موفق نبوده است؛ وگرنه مؤمن کامل، بدون آنکه این معارف را تحصیل نماید، طهارت را در تمامی این ساحات و ابعاد وجودی خود، تحصیل نموده است. 💎 خدای عالم، با تو سخن می‌گوید... @tadabbor_anfosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا