دوش دیدم کرونا بر در میخانه زده
شسته از کشتن ما دست و یه گلخانه زده
گفتمش دیده پر از آب، عجب می بینم
کرونایی تو و یا خواب رجب می بینم؟!
گفت آری چو رسیدم به قم از چین بلا
دست پر بودم و سوغات یه خورجین بلا
راهم افتاد به جایی که شنیدم حوزه است
راه می رفتم و در فکر، ندیدم حوض است
وسط فیضیه در آب کمی افتادم
خواستم تا بجهم در بلمی افتادم
بعد دیدم که بلم نیست یکی عمامه است
خوش نگه کردم و دیدم که عجب برنامه است
دو نفر آب گرفتند از آن وال* بلند
همرهش چرخ زدم همچو یکی شال کمند
گیج بودم که خودم را روی یک سر دیدم
سوده بر خاک دری آن سر برتر دیدم
لب گشودست و شنیدم که خدا می خواند
ز سرش تا به قدم اشک، خدا می داند
''اِشفِ'' می گفت خدا از تو شفا می خواهم
این که جسم است فدای تو، صفا می خواهم!
خواستم از ره چشمش بروم، اشک و نمک
خواستم تا ز دهانش بروم، ذکر و ملک
بنشینم روی دستش، سر فرصت بروم
نشد از آب وضو، به که به خلوت بروم
الغرض خسته شدم بر در میخانه زدم
شستم از کشتنتان دست و یه گلخانه زدم
شاعر: استاد علی صبوحی
* وال: نوعی پارچه نازک که برای عمامه استفاده می شود
اگر کسی صحبت گفتمانی نداشته باشه قطعا اینستاگرام بهتره.
اگر کسی خودش رو نماینده گفتمان دین و انقلاب میدونه بهتره اینجا بمونه.
#اینستاگرام یعنی روزمرگی
و در واقع دوای ازبین بردن تلخی روزمرگی
#توییتر یعنی تضارب آرا
و در واقع حضور من با تفکرم در این جامعه روزمره تا در چاه روزمرگی نیوفتم
بسم الله الرحمن الرحیم
خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون إلا لک و أجدب المنتجعون إلا من انتجع فضلک
خودم و همه متدبران عزیز قرآن کریم را به ضرورت بهره مندی از فرصت بسیار ارزشمند ماه رجب توصیه می کنم.
ماه عبادت و ذکر و عبودیت و فکر؛
چنانکه می دانید مساله اول این روزهای جامعه ما، ویروسی به نام کرونا است.
از آسیب های این ویروس درباره سلامتی مردم عزیزمان به خدا پناه می بریم: «قل أعوذ برب الفلق من شر ما خلق» (فلق، 1)
و چندین برابر بیشتر از فضای جنجالی رسانه ها درباره این ویروس نگرانیم و باز هم بر خدا توکل می کنیم، چون معتقدیم که شیطان از این طریق در پی ایجاد حزن و ناامنی در جامعه مومنان است و صد البته نمی تواند به کسی ضرری برساند مگر به اذن خدا، پس باید بر خدا توکل کرد: «إنما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا و لیس بضارهم شیئا إلا بإذن الله و علی الله فلیتوکل المؤمنون» (مجادله، 10)
برخی به بهانه این ویروس، می خواهند جنگ کهنه و ساختگی علم و دین را لباس حیات بپوشانند که به خواست خدا ناکام خواهند ماند و به اعتقاد ما شیاطین و یا پیروان ناآگاه ایشان هستند که یا عناد دارند و یا نه الفبای دین را می فهمند و نه الفبای علم را.
به طور قطع نه دین، مخالف بهداشت و درمان و علم پزشکی است و نه علم پیشگیری و درمان، مخالف دعا و توسل و توکل و نگاه توحیدی است
بالاتر از آن، رعایت بهداشت و توجه به درمان از توصیه های مهم دینی است چه اینکه دانش پزشکی خود از شواهد توحید و نگاه ناب توحیدی است.
بر همین اساس، بعید است عالم بصیر دینی با دانشمند پزشکی بر سر بهداشت و درمان مشکل پیدا کند و یا پزشک متعهد با عالم دینی بر سر توحید و توکل و توسل و دعا و مناجات زاویه پیدا کند.
اما عزیزان از این جنگ نخ نما که بگذریم، فضای رسانه های موافق دین را بین دو دیدگاه دینی مردد می بینیم:
1. برخی با استناد به معارفی مانند «أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة» (نساء، 78) بر این باورند که نیازی به احتیاط و مراقبت ویژه در برابر ویروس کرونا نیست، چون اگر قرار بر مردن باشد، هرکجا که باشید و هرقدر هم که بخواهید خودتان را از خطر دور نگه دارید و از خودتان محافظت کنید، باز هم مرگ شما را درک خواهد کرد و گرفتار مرگ خواهید شد.
2. برخی هم با استناد به معارفی مانند «لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة» (بقره، 195) بر این باورند که انسان باید به طور خاص در برابر ویروس کرونا از خودش محافظت کند و گرنه مصداق «خود را به هلاکت انداختن» است و قطعا حرام؛ لذا در این ایام، خانه نشین شده اند و دست از انجام امور عادی زندگی کشیده اند.
به راستی کدام دیدگاه صحیح است؟ بی تردید هر دو معرفت مذکور برخاسته از قرآن و صحیح است و فقط باید حدود و ثغور آن را شناخت.
اگر به سیاق آیه «أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة» (نساء، 78) مراجعه کنیم می فهمیم که منظور این است که به بهانه ترس از مرگ از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد) کوتاهی نکنید چون مرگ دست خداست و اگر او بخواهد جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه جان شما را بستاند.
همچنین اگر به سیاق آیه «لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة» (بقره، 195) مراجعه کنیم می فهمیم که منظور این است که با ترک انجام وظیفه (انفاق) خود را به هلاکت نیاندازید.
حال اگر این دو دسته از معارف را به طور صحیح بر مسأله کرونا تطبیق دهیم، چنین نتیجه می گیریم:
به بهانه ترس از ابتلا به کرونا از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد اقتصادی از جمله کسب حلال برای اهل و عیال، جهاد فرهنگی، جهاد علمی، جهاد سیاسی، جهاد نظامی و...) سر باز نزنید و کوتاهی نکنید، چون ابتلا به این ویروس و یا خطر مرگ ناشی از ابتلای به آن دست خداست و اگر او بخواهد که بیماری به شما برسد و یا جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه بیماری یا مرگ را بر شما مسلط کند.
با ترک انجام وظیفه الهی تان (پرهیز از هدر دادن مال و جان و تلاش برای انفاق مال و جان در راه خدا) خود را به هلاکت نیاندازید. هلاکت اصلی این است که شما برای حفظ جان و مال که امانت خداست، کوشش نکنید و خدای نخواسته به خاطر کوتاهی شما از بین برود و توفیق انفاقش در راه خدا به شما نرسد.
نتیجه این که اگر نسبت به حفاظت خود و جامعه از خطرات ناشی از این ویروس بی تفاوت باشیم، غلط است چه اینکه اگر تصمیمات ما (اعم از تصمیمات جمعی و فردی) درباره حفاظت از خودمان در برابر کرونا، منجر به ترک انجام وظایف بندگی ما شود و جامعه ما را به رکود و توقف و عقب گرد بکشاند، صحیح نیست و باید راه جهاد و انفاق و زندگی مجاهدانه و بذل مال و جان برای خدا با قوت ادامه یابد.
لزوم رعایت بهداشت و مراقبت متعارف از خود دربرابر بیماری، هم حکم عقل است و هم حکم شرع و نیازی به اثبات و بحث و جدل ندارد، ولی حد آن تا جایی است که مانع از جریان جهاد و انفاق در راه خدا نشود و روند رو به رشد زندگی اجتماعی و فردی ما را به چالش نکشد.
اینک که تشخیص مسئولان امر و متخصصان بهداشت و درمان بر این شده است که تا جای ممکن از اجتماعات پرهیز شود ما نیز به این تشخیص و تصمیم احترام می گذاریم و تا زمان رفع شرایط خاص، کلاسهایمان را برگزار نمی کنیم.
اما خواهران و برادران عزیز! این ایام را ایام تعطیلی جهاد و انفاق نبینیم و با قوت و قدرت در راه انجام وظایف بندگی خودمان کوشا باشیم.
آن چه به طور خاص مد نظر نگارنده این سطور است، تلاش فراوان همه ما برای تثبیت آموخته های قبلی از قرآن و برنامه ریزی برای زندگی بر مبنای قرآن کریم است.
هم فراغتی زمانی حاصل است و هم ظرفیتی معنوی به خاطر ماه رجب، پس بهترین فرصت برای تثبیت و تحکیم و برنامه ریزی در جهت تمسک همه جانبه به قرآن عزیز است.
پس یا علی...
با قوت و قدرت و توکل بر خدا به انجام امور زندگی با رویکرد جهاد و انفاق ادامه دهید و امر خود را به خدا بسپارید.
بهداشت را رعایت کنید و از تجمع غیر ضروری بپرهیزید اما وحشت نکنید و امر خود را به خدا بسپارید.
اگر بیمار شدید نترسید و در پی درمان باشید و باز هم امر خود را به خدا بسپارید.
برای تثبیت آموخته های خود از قرآن بکوشید و امر خود را به خدا بسپارید.
آرام باشید و بدانید که «ألا بذکر الله تطمئن القلوب»
اینک چند آیه را از زبان ابراهیم ع تقدیم حضورتان می کنم:
قال أفرأیتم ما کنتم تعبدون * أنتم و آباؤکم الأقدمون * فإنهم عدو لی إلا رب العالمین * الذی خلقنی فهو یهدین * و الذی هو یطعمنی و یسقین * و إذا مرضت فهو یشفین * و الذی یمیتنی ثم یحیین * و الذی أطمع أن یغفر لی خطیئتی یوم الدین * رب هب لی حکما و ألحقنی بالصالحین (شعراء، 76 تا 83)
امید که در این آیات تدبر کنید و دلتان بیش از پیش در پرتو توحید روشن شود و قلبتان ثبات یابد.
در پایان برای همه بیماران به ویژه مبتلایان به کرونا ویروس آرزوی سلامتی و بهبود داریم و شفای همه را از خدای عز و جل خواهانیم و برای برادران و خواهران پرتلاش و متعهدمان در جامعه بهداشت و درمان کشور که پاسداران کیان مسلمین در حوزه سلامت هستند، توفیق روزافزون و اجر الهی مسألت می کنیم.
علی صبوحی
باید از #محسن_مقصودی به خاطر ساختن مستند #آفریقا_سرزمین_فرصتها تشکر ویژه کنیم.
با دیدن این مستند10قسمتی انگار واقعا به یه سفر اکتشافی میری به4کشور سرسبز آفریقا
هم شادی داشت هم غم
هم شوق هم حسرت
هم عشق هم نفرت
به این میگن کار #جهادی
حکایت آمیتاباچان آفریقا
حکایت مردی که از کنیا به خوزستان آمد و سه سال در جبهه در برابر بعثی ها جنگید تا به دیدار معشوق خود برسد.
و بالاخره در جماران به دیدار معشوق و امام خود رسید.
این حکایت شنیدنی را از زبان خود او بشنوید.
https://www.aparat.com/v/8pReP
البته بیش از سی سال پیش در مرداد 68 از #حاکمیت_دوگانه در جمهوری اسلامی ایران پرده برداری شده بود!
حاکمیت جمهوری در برابر حاکمیت اسلامی
و البته خاستگاه این حاکمیت دوگانه، قدرت مطلق رئیس جمهور در #قانون_اساسی است!
در این ایام خانه نشینی به تماشای مستند #اختاپوس درباره فساد #صنعت_خودرو نشستم.
اما غمی جانکاه تمام وجودم را فراگرفت!
غمی جانکاه از اینکه انحصاری که قرار بود به شکوفایی این صنعت منجرشود، جز به #انحصار در دست زالو صفتانی گردن کلفت منجر نشد!
جان و مال مردم بازیچه مشتی ثروتمند #خصولتی که هیچگاه سیری ندارند.
در کشوری که نقشها جابجا شده
رئیس جمهوری که کارش جوب کشیدنه میشه تعیین کننده خط مشی های کلان سیاست و اقتصاد و فرهنگ
و رهبری که کارش تعیین خط مشی و راهبری جامعه است میشه مدیر بحران
تا #قانون_اساسی اصلاح نشه و قدرت از رئیس جمهور گرفته نشه این جابجایی ها تشدید خواهدشد
و در نتیجه کار این ملک به سامان نمیرسه!