محدوده آیة الکرسی چقدر است⁉️ آیا ما می توانیم 3 آیه بخوانیم⁉️
پاسخ : 🔰🔰🔰
قرائنی در دست است که نشان میدهد ، همان یک آیه است .
1 - تمام روایاتی که در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیة الکرسی کرده همه نشان میدهد که یک آیه بیش نیست .
2 - تعبیر به کرسی فقط در همان آیه اول است و نامگذاری به آیة الکرسی نیز مربوط به همین آیه است .
3 - در بعضی از روایات وارد شده که آیة الکرسی پنجاه کلمه است و در هر کلمه ای پنجاه برکت است شمارش کلمات آیه نیز نشان میدهد که تا و هو العلی العظیم پنجاه کلمه است .
✅ در بعضی از روایات دستور داده شده است که تا هم فیها خالدون بخواند ، بی آنکه عنوان آیة الکرسی ، مطرح باشد .
🔸به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده میشود این است که آیة الکرسی یک آیه بیشتر نیست [1] .
🔸البته عده ای از فقهاء در باب نماز لیلة الدفن احتیاط کرده اند و فرموده اند که آیه الکرسی را تا "هم فیها خالدون" بخوانند [2] .
[1] تفسیر نمونه ج : 2 ص : 277 و 278.
[2] العروة الوثقی ج2 ص126 فصل فی المستحبات قبل الدفن و حینه و بعده، الاربعون.
🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
🔸دو فرشته اي كه مسوول ثبت اعمال و خصوصا سخنان انسان اند🔰🔰🔰
ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد(ق18
🔸لفظ : سخن گفتن
🔸رقيب : محافظ
🔸عتيد : كسي كه مقدمات ضبط و حفظ را فراهم ميكند
🔸فرشتگان مجردند و در جهتي قرار نميگيرند كه در ايه بفرمايد سمت چپ و راست انسان اند و اين تمثيلي است كه دو طرف خير و شر انسان را كه حسنات و گناهان منسوب به آن دو جهت است را به راست و چپ محسوس انسان تشبيه نمايد
💠 ترجمه ي آيه :
هيچ سخني را به زبان نميگويد جز اينكه نزد آن براي نوشتن و حفظ نگهباني اماده است
ترجمه الميزان ج18ص522
🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
💠 مساجد و علماء و قرآن شاكيان روز قيامت 🔰🔰🔰
✅ ثَلاثَةٌ یَشْکونَ إلَی اللَّهِ عَزَّوجَلّ: مَسْجدٌ خَرابٌ لا یُصَلّی فیه أهلُهُ، وَ عالِمٌ بَیْنَ جُهّالٍ، وَمُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیهِ غُبارٌ، لا یُقْرَءُ فِیه
💠 سه چیز نزد خدا شکایت میکنند:
🔸1- مسجدی که خراب شده و در آن نماز خوانده نمیشود
🔸2- عالمی که در بین مردم قرار دارد و از او بهره نمیبرند
🔸3- قرآنی که غبار روی آن را گرفته و خوانده نمیشود
خصال صدوق، ص ۱۴۲؛ اصول کافی، ج ۴، ص ۴۱۷
🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
#ذخيره_سازي_طلا_جواهرات و اموال از ديدگاه قران⁉️🔰🔰
ايه ي كنز 🔰🔰
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «34»
🔸اى كسانىكه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند ونيز كسانىكه طلا و نقره مى اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نميكنند.پس انان را به عذابي دردناك بشارت بده
✅در روايتي ديگر ان حضرت ميفرمايد انما اعطاكم الله هذه الفضول من الاموال لتوجهوها حيث وجّهها اللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها» «1» خداوند اين مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد.
🔸طبق روايات، امام زمان عليه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مىكند و همه را به مبارزات خود به مصرف ميرساند
ابوذر و آيهى كنز:🔰🔰🔰
ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزىهاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مىخواند و مىگفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مىشود.
🔸در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مىآيد كه ثروتاندوزى در جامعهى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد.
🔸البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مىدادند، ولى خودش مىگفت: «ما قلتُ لهم الّا ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفتهام از پيامبر شنيدهام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است.
#كنزاندوزي_احتكارآپارتمان_اموال_فقرمردم
@tadabor_qoran
امام منصور در زيارت عاشورا از ديدگاه قران چه كسي ميباشد⁉️
🔰🔰🔰
❇️ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً«33»اسرا
✅ ترجمه 👈وکسی را که خداوند،(قتل او را) حرام کرده است نکشید،مگر به حقّ.وهر کس مظلوم کشته شود،قطعاً برای ولیّ او تسلّط(و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده ایم،پس نباید در کشتن(و قصاص)زیاده روی کند،چرا که آن (ستمدیده به طور عادلانه)یاری و حمایت شده است.
🔸مصادیق«ولی» در روايات،حضرت مهدی علیه السلام شمرده شده که انتقام جدّ عزیزش امام حسین علیه السلام را خواهد گرفت «فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً»
🔸اينكه به امام عصر هم در زيارت عاشورا امام منصور اطلاق شده از همين باب است🔰🔰🔰
وَاَکْرَمَنى بِكَ اَنْ يَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ
كپي با لينك🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
چه کنیم نمازهایمان قضا نشود⁉️
✅ آيت الله حق شناس :
به افرادی که نمازهایشان قضا میشد میفرمودند که سوره ی یس و زیارت عاشورا بخوانید تا قلبتان از ظلمات و تاریکی به نور و قرآن و زیارت عاشورا روشن و هدایت شود
✍كپي با لينك🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
صنعت مشاکله چیست ⁉️
✅ «مشاکله» (هم شگل گویی) از صنایع بدیعی و ادبی به کار رفته در قرآن است.
این صنعت در همه زبانهای طبیعی بشری کاربرد دارد؛ به طور مثال اگر کسی از شما بپرسد «کجای شما درد میکند؟» و شما در پاسخ او بگویید «من فقط جیبم و کیفم درد میکند» مرادتان این است که مشکل یا بیماری جسمی ندارید؛ ولی مشکل و ضعف مالی دارید. به کار بردن درد طبق کاربرد اولیه آن درباره جیب و کیف، یکنواخت گویی یا مشاکله است.
🔸مثال های قرآنی : 🔰🔰🔰
۱- ( نسوا الله فنسیهم)۶۷ توبه
۲- ( ومکروا ومکر الله )۵۴ ال عمران
۳- (فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه) ۱۹۴ بقره
۴- (وجزاء سیئة سیئة مثلها) شوری ۴۰
✍کپی با لینک🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
معناي (مَكر) خداوند در ايه ي وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماکِرينَ چيست ⁉️
ترجمه 🔰🔰
و (دشمنان عیسى) تدبیر خود را (براى كشتن او) بكار بستند. خداوند نیز تدبیر خود را (براى حفظ او) بكار برد و خداوند بهترین تدبیركننده است.
🔸امام رضا علیه السلام فرمود: مراد از مكر خدا، كیفرِ مكر است وگرنه او اهل مكر نیست. [عیون اخبارالرضا، ج1، ص126]
👆در اين ايه از صنعت مشاكله استفاده شده است
✍کپی با لینک🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
بیشترین قسم در چه سوره ای و برای چیست⁉️
یازده قسم در سوره ی شمس خورده شد فقط برای این دو ایه :
🔰🔰🔰
🔸قدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّٰاهٰا… (شمس۹)
“به همه اینها قسم، که هر کس نفس خودش رو تزکیه کرد، رستگار شد.”
🔸و قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّٰاهٰا(شمس۱۰)
“هر کس هم که نفس خودش رو با معصیت و گناه آلوده کرد، نومید و محروم شد
❇️ ۱۱قسم فقط برای اینکه بگوید رستگاری انسان در تزکیه ی نفس و محرومیت انسان در معصیت است
✍کپی با لینک🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
🔸اشاعه ی فحشا و گرفتار شدن به عذاب های دنیوی و اخروی 🔰🔰🔰🔰
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ«19»نور
ترجمه🔰🔰🔰
🔸همانا برای کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان اهل ایمان شایع گردد،در دنیا وآخرت عذاب دردناکی 😱 است،و خداوند می داند و شما نمی دانید.
امام صادق علیه السلام فرمود:🔰🔰🔰🔰
کسی که آن چه را درباره ی مؤمنی بشنود،برای دیگران بازگو کند (غیبت کردن)، جزء مصادیق این آیه است.
🔸در حدیث می خوانیم:کسی که کار زشتی را شایع کند،مانند کسی است که آن را مرتکب شده است.
تفسیر نور-محسن قرائتی
✍کپی با لینک🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
اخلاقي ترين ايه ي قران از منظر امام صادق عليه السلام🔰🔰🔰
✅ امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که فرمودند: آگاه باشید که مکارم (خوبی ها و نیکی های) دنیا و آخرت در سه حرف قرآن کریم آمده است:
خُذِ الْعَفْوَ ۲٫ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ ۳٫ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ
سپس فرمود: تفسیر این آیه این است که:
🔸رابطه برقرار کن با کسی که با تو قطع رابطه کرده است.
🔸کسی را که به تو ظلم نموده است ببخش.
🔸عطا کن به کسی که تو را محروم ساخته است
بحرانی، هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، موسسه البعثه، اول، ۱۴۱۵هـ.ق، ج۲، ص ۶۲۵٫
✍کپی با لینک🔰🔰🔰
@tadabor_qoran
😱عقاب كسي كه به حوائج مردم بي اعتناء باشد⁉️
✅ پیامبر اکرم فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛
🔰🔰🔰
🔸کسی که در طور هر روز عمر خويش به امور مسلمین همت نگمارد و در اندیشه کارهای آنان نباشد از آنها نیست و کسی که بشنود و مردی فریاد می زند و از مسلمانان کمک می طلبد و به او کمک نکند مسلمان نیست.»
👈فليس بمسلم = مسلمان نيست
🔸علت بي نشاطي در عبادت و مناجات و همچنين گرفتاري هاي خيلي از ما انسان ها همين بي تفاوتي به گرفتاري هاي اطرافيانمان است
✍کپی با لینک🔰🔰🔰
@tadabor_qoran