eitaa logo
تدبر در قرآن
179 دنبال‌کننده
8 عکس
1 ویدیو
0 فایل
اگر می‌خواهید از تدبر در آیات قرآن لذت معنوی ببرید، مباحث این کانال را دنبال و آن را به دیگران معرفی فرمایید... 👤 سیدرسول بهشتی‌نژاد 👇👇👇 @beheshtinejad کانال دیگر ما: https://eitaa.com/joinchat/2080440372C20c32d30c9
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ بحث رزق و روزی، بحثی است که ما صبح تا شب با آن درگیر هستیم و دغدغه بسیاری از مردم است. 🔹در قرآن‌کریم تاکید شده که رزق فقط دست خداست؛ بر خلاف مکاتب مادی که در جاهای دیگر دنبال روزی هستند! 🔻 به این آیات توجه کنید: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ• ما أُريدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُريدُ أَنْ يُطْعِمُونِ • إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ (سوره ذاریات/۵۸-۵۶): من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). هرگز از آن‌ها روزى نمى‏خواهم، و نمى‏خواهم مرا اطعام كنند. بى‏ترديد فقط خدا روزى‏دهنده است و داراى قوت و متانت‏ است‏. 🔺در این آیات، بلافاصله بعد از بیان هدف خلقت یعنی عبادت خدا، بحث رزق مطرح شده است وبا «إِنَّ» و «هُوَ» تاکید می‌کند که رزّاق فقط خداوند است. 🔺این خدای رزّاق، هم «ذُو الْقُوَّة» یعنی دارای قدرت است و هم «مَتين» است یعنی رزق موجودات را با متانت و حساب‌شده می‌فرستد... 💠 ادامه دارد... (کانال تدبر در قرآن) 👇👇👇 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰 در ادامه نگاهی به آیات زیر می‌اندازیم: وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاكُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ. اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ(سوره عنکبوت/آیات ۶۳-۶۰): و چه بسيار از جنبندگان كه روزى خود را برنمى‏گيرند (و ذخيره نمى‏كنند مانند اغلب حيوانات خشكى و دريايى) خدا آن‌ها و شما را روزى مى‏دهد، و او شنوا و داناست‏. و اگر از آنان (مشركان) بپرسى: چه كسى آسمان‏ها و زمين را آفريده، و خورشيد و ماه را مُسخَّر كرده است؟ حتماً مى‏گويند: «خدا»! پس چگونه (از حق) بازگردانده مى‏شوند؟! خدا روزى را براى هركس از بندگانش كه بخواهد وسعت مى‏دهد و يا تنگ مى‏گيرد؛ [چرا] که خدا به هر چیزی داناست. و اگر از آنان بپرسى: چه كسى از آسمان آبى فروفرستاد و با آن زمين را، پس از مردنش زنده نمود؟ حتماً مى‏گويند: «خدا»! بگو: ستايش مخصوص خداست. بلكه بيشترشان خردورزى نمى‌كنند. 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran 🔺 🔻
🔰 🔺بر اساس آیات مذکور، دقت در رزق و روزی بقیه موجودات خیلی مهم و جالب است؛ مثلاً دقت کنیم یک نهنگ چه میزان غذا میخورد (ر.ک: داستان آن نهنگی که به جناب سلیمان علیه‌السلام گفته بود همه این غذاها برای من نیم‌قورت حساب می‌شود و هنوز دو قورت‌ونیمِ من باقی است!). 🔺حال خدایی که این همه رزق به موجوداتش می‌دهد، چرا منِ انسان باید این‌قدر دغدغه رزق داشته باشم؟! میلون‌ها نوع از انواع حیوانات در اطراف ما در نقاط دور و نزديك، در بيابان‌ها و اعماق دره‏ها، بر فراز كوه‏ها و درون درياها وجود دارند كه همه از خوان نعمت بی‌دريغش روزى مى‏خورند. 🔺در آخر آیه ۶۲ فرمود: «إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ» یعنی خدا به هر چیزی داناست؛ زیرا کسی می‌تواند رزق ما را بدهد که «بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلیم» باشد (یک خرما که من می‌خورم برای اینکه روزی من بشود باید (ابر و باد و هوا و گرما و... هم لازم است تا این آب از آسمان نازل شود) و و و و (فاصله خورشید هم تا زمین باید مقدار مشخصی باشد که محصولات کشاورزی نسوزند یا یخ نزنند. زمین هم باید در گردش باشد تا مقداری شب و مقداری روز باشد و گرما به صورت مستمر به این محصولات نتابد) و وجود داشته باشند تا این خرما روزی من شود. سپس در بدن من هم باید فعل و انفعالات مختلفی رخ بدهد تا بدن من از این خرما بتواند بهره‌مند شود). 🔺همه در اختیار کسی است که «بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم» باشد. 💠 ادامه دارد... 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran 🔺 🔻
🔰 🔹در آیه ۶۲ سوره عنکبوت فرمود: اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ: خدا روزى را براى هركس از بندگانش كه بخواهد وسعت مى‏دهد و يا تنگ مى‏گيرد؛ [چرا] كه خدا به هر چيزى داناست‏. 🔺طبق این آیه شریفه، خداوند متعال هم‌زمان با این رزق‌دادن به بندگان، دو کار انجام می‌دهد: «يَبْسُطُ» و «يَقْدِرُ» 🔸در سوره اسراء نیز در آیه‌ای مشابه می‌فرماید: إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبيراً بَصيراً (اسراء/۳۰) 🔸«إِنَّ رَبَّكَ» یعنی اگر وسعت در روزی می‌دهد یا تنگ می‌گیرد، چون «ربّ» است و با این کار می‌خواهد بندگانش را «تربیت» کند. 🔹عبارت «بِعِبادِهِ» هم مهم و قابل‌توجه است؛ یعنی عبد بودن و عبودیت، ارتباط مستقیم با وسعت یا تنگی رزق و روزی دارد. 💠 ادامه دارد... 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran 🔺 🔻
🔰 🔹در ادامه سوره اسراء می‌فرماید: ❇️وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيراً (اسراء/۳۱): فرزندانتان را از بيم تنگدستى نكشيد؛ ما به آنان روزى مى‏دهيم، يقيناً كشتن آنان گناهى بزرگ است. 🔺چه کسی از ترس فقر، فرزندش را می‌کشد؟ کسی که رزاقیت خدا را قبول نداشته و به رزاقیت خدا ایمان ندارد. لذا می‌گوید: با این وضع اقتصادی نباید بچه بیاوریم! ❇️وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً(۳۲): و نزديك زنا نشويد كه كارى بسيار زشت و بد راهى است‏. 🔺چرا یک‌نفر زنا می‌کند؟ چون از ترس رزق و فقر، ازدواج نمی‌کند... پس به گناه و زنا و فحشاء دچار می‌شود. ❇️وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً(۳۳): و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، نكشيد، جز بحق! و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم؛ اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او مورد حمايت است‏. 🔺بسیاری از قتل نفس‌ها بخاطر مال دنیا و دعواهای اقتصادی است. ❇️وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ إِلاَّ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً(۳۴): و به مال يتيم تا زمانى كه به سنّ بلوغ و رشدش برسد، جز به بهترين شيوه نزديك نشويد؛ و به عهد و پيمان وفا كنيد، زيرا [روز قيامت‏] درباره پيمان بازخواست خواهد شد. 🔺چرا کسی به مال یتیم دست‌درازی می‌کند؟ چون به اشتباه فکر می‌کند روزی‌اش در آنجا قرار داده شده است! ❇️وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً(۳۵): و هنگامى كه [جنسى را] پيمانه مى‏كنيد، پيمانه را كامل بدهيد، و [اجناس قابل وزن را] با ترازوى درست و صحيح وزن كنيد، اين براى شما بهتر و فرجامش نيكوتر است‏. 🔺 چرا در کیل خیانت می‌کند؟ چون می‌خواهد بیشتر کسب کند. ⛔️ریشه همه این‌ها بخاطر آن است که خدا را رزّاق و خبیر و بصیر نمی‌داند. 💠 ادامه دارد 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran 🔺 🔻
🔰 ▫️یک نکته مهم در بحث رزق و روزی: 🔻خداوند به برخی گشایش در رزق نمی‌دهد چون موجب طغیان و سرکشی آنها می‌شود: وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصيرٌ (شوری/۲۷): و اگر خدا روزى را بر بندگانش وسعت دهد، در زمين سركشى و ستم كنند، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مى‏كند؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست. 🔻چنانچه در مورد قارون می‌فرماید: إِنَّ قارُونَ كانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ فَبَغى‏ عَلَيْهِمْ وَ آتَيْناهُ مِنَ الْكُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ (قصص/۷۶): همانا قارون از قوم موسى بود كه بر آنان تعدى و تجاوز كرد، و از گنجينه‏هاى مال و ثروت آن اندازه به او داديم كه حمل كليدهايش بر گروهى نيرومند گران و دشوار مى‏آمد. [ياد كن‏] هنگامى كه قومش به او گفتند: [متكبرانه و مغرورانه‏] شادى مكن، قطعاً خدا شادمانان [متكبر و مغرور] را دوست ندارد. 🔻و در ادامه سوره، به عاقبت چنین انسانی اشاره می‌کند: فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ فَما كانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ ما كانَ مِنَ المُنْتَصِرينَ(۸۱) وَ أَصْبَحَ الَّذينَ تَمَنَّوْا مَكانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا لَخَسَفَ بِنا وَيْكَأَنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ(۸۲): پس او و خانه‏اش را در زمين فرو برديم، و هيچ گروهى غير از خدا براى او نبود كه وى را [براى رهايى از عذاب‏] يارى دهد، و خود نيز نتوانست از خود دفاع كند. و بامدادان، آنانكه ديروز مقام و جايگاه او را آرزو داشتند [چنان حالى شدند كه‏] مى‏گفتند: وای! گويى خدا رزق را براى هر كس از بندگانش بخواهد وسعت مى‏دهد، و [براى هر كه بخواهد] تنگ مى‏گيرد، اگر خدا بر ما منت نگذاشته بود، ما را نيز در زمين فرو برده بود، وای، گويى كافران رستگار نمى‏شوند. 🔺پس بسط رزق برای برخی، موجب عدم رستگاری‌شان می‌شود. 💠 ادامه دارد... 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺 🔻 💲اقتصادی که مبتنی بر است، کسب مال و روزی را در اموال دیگران جستجو می‌کند. آیه زیر به همین مطلب اشاره دارد: وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا في‏ أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ...(سوره روم/آیه۳۹): و آنچه بعنوان ربا مى‏پردازيد تا در «اموال مردم» فزونى يابد، نزد خدا فزونى نخواهد يافت؛... 🔸در حالی که رزق از جانب ربّی است که بسط رزق دست اوست: قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقينَ(سوره سبأ/آیه۳۹): بگو: يقيناً پروردگارم روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد وسعت مى‏دهد و يا تنگ مى‏گيرد، و هرچه را انفاق مى‏كنيد، خدا عوض آن را جايگزين آن مى‏كند؛ و او بهترين روزى دهندگان است‏. 🔺آیه مذکور، اشاره به باب «انفاق» دارد و آیه زیر اشاره به «قرض حسن و نیکو» یا به تعبیر عامیانه «قرض الحسنه»: مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(سوره بقره/آیه۲۴۵): كيست آنكه به خدا قرض نيكو دهد، تا آن را برايش چندين برابر بيفزايد؟ و خداست كه [روزى را] تنگ مى‏گيرد و وسعت مى‏دهد؛ و [همه شما براى دريافت پاداش‏] به سوى او بازگردانده مى‏شويد. 📊جالب است که در هر دو آیه بحث وسعت یا تنگی روزی بیان شده است. 🏷 خداوند به بنده‌اش میگوید تو قرض حسن بده و هیچ اضافه هم نگیر؛ هرچند در ظاهر پول تو یکسال نزد قرض گیرنده بوده و بعد یکسال که به تو برمی‌گرداند ارزشش کم شده، ولی نگران نباش زیرا منِ خدا برایت اضعاف کثیره‌اش میکنم. چون تو به او قرض نداده‌ای بلکه به منِ خدا قرض داده‌ای «يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً». 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔰 آیا توسل کردن و واسطه بردن در پیشگاه خدا «شِرْک» است؟ 🔺 پاسخ در تصویرهای بالا 🔺 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 «شفاعت» 🔹یکی از اعتقادات مهم شیعیان، «شفاعت» است. 🔸شفاعت یکی از مسائلی است که برخی به آن استناد می‎کنند و شیعه را به‌خاطر اعتقاد به آن مشرک به شمار می‌آورند. ▫️مثلاً چون شیعیان، اهل‌بیت علیهم السلام را جهت قرب به خدای متعال، ورود به بهشت، شفای مریضان و... شفیع و واسطه قرار می‌دهند، ایشان را مشرک می‎خوانند! ▪️از جمله آیاتی که مخالفان به آن استناد می‎کنند آیات ۴۳ و۴۴ سوره زمر می‌باشد: «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعَاءَ قُلْ أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا وَلَا يَعْقِلُونَ * قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعًا لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ». 🔺این آیات شریفه، دلیل باطل بودن اینکه غير خدا را شفیع قرار دهیم را این می‎داند که چون غیر خدای متعال مالک چيزی نیست و فقط خدای متعال است که فرمانروای کل آسمان‎ها وزمین است و مالک آن‎ها نیز می باشد، در نتیجه تمامِ شفاعت برای خدای متعال است. ♻️به عبارت دیگر: شفاعت از لوازم مالکیت است و کسی که بهره‎ای از مالکیت ندارد، در شفاعت نیز بهره‎ای ندارد. 🔺آیه دیگری که برخی به آن استناد می‎کنند و شفیع قرار دادن اهل‎بیت علیهم السلام را شرک به حساب می‎آورند آیه 18سوره یونس می‎باشد: «وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ» در این آیه شریفه نیز به باطل بودن شفاعت غیر خدا اشاره کرده است. 🔺🔺نکته‎ قابل تاملی که در بحث «شفاعت» هست این است که در این بحث هم، مخالفان به یک یا دو آیه استناد و بقیه آیات بحث شفاعت را رها می‎کنند؛ در صورتی که اگر مجموع آیاتِ مرتبط با یک موضوع دیده شود این اشکالات پیش نمی‎آید. ☑️ ادامه دارد... 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺 🔻 💢 ‌اما پاسخ به شبهه‌ی مذکور؛ وقتی در کنار تعبیر «قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعاً» آیات مرتبط ديگر را بررسی می‎کنیم متوجه می‎شویم غیر از خدای متعال هم کسانی هستند که مالک شفاعت هستند. 🔹مثلاً در سوره مریم آیه ۸۷ می‎فرماید: «لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْداً» در این آیه شریفه کسانی را که نزد خدای متعال اتخاذ عهد کردند را صراحتاً مالک شفاعت معرفی می‎کند. پس تعبیر «أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا» در سوره زمر، شامل همه نمی‎شود و در سوره مریم توسط کسانی که «اتخاذ عهد» کردند استثناء خورده است. ↙️ اما «عهد» چیست و کسانی که نزد خدای متعال اتخاذ عهد کردند چه کسانی هستند؟ 🔻🔻🔻 🔸 در سوره بقره آیه ۱۲۴می‎فرماید: «وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» در این آیه شریفه بعد از اینکه خدای متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» حضرت ابراهیم علیه السلام عرض می‎کند که آیا از ذریه من هم کسی به این مقام امامت می‎رسد؟ خداوند درپاسخ به جای اینکه بفرماید «امامت» به ستمگران از نسل تو نمی‎رسد فرمود: «عهد من» به ظالمان نمی‎رسد که نشان می‎دهد «امامت» همان عهد خدای متعال است. ▫️اکنون تعبير «إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا» روشن می‎شود؛ یعنی آنکه امامِ تعیین‎شده از جانب خدای متعال را قبول کرده باشد. ✔️ امام صادق علیه السلام ذیل آیه شریفه «إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا» فرمود: «من دان الله بولاية اميرالمؤمنين و الائمة من بعده فهو العهد عند الله».(الکافی/ج۱/ص۴۳۱) يعنى كسى كه با ولايت اميرالمؤمنين و ائمه‎ی بعد از او علیهم السلام ديندارى خدا كند، اينست پيمان و عهد نزد خدا. 🟢 بنابراین کسی که ولایت اهل‎بیت علیهم السلام را قبول کرده باشد، مالک «شفاعت» است و می‌تواند شفاعت کند. ☑️ ادامه دارد... 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran
🔺 🔻 💠 جریان «شفاعت حق» و «شفاعت باطل» در قرآن 🔹 در سوره یونس آيه ۳ چنین می‎خوانیم: «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ» ⬆️ در این آیه شریفه در مقام بیان یک قاعده کلی می‎فرماید درصورتی شفیع «حق» و شفاعتش نجات‎بخش است که خدای متعال اذن بدهد؛ و این منافاتی با توحید ندارد چون من الله است. ▫️در مقابل آن شفاعتی «شرک و باطل» است که اذن خدای متعال را نداشته باشد، چرا که «من دون الله» می‎باشد و هر چیزی که من دون الله باشد «شرک» است. ⬇️ در آیه ۱۸ همین سوره یونس نیز چنین می‎خوانیم: «وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ». 🔸طبق این آيه شریفه اشکال مشرکان آن است که «مِنْ دُونِ اللَّهِ» را عبادت کرده و همان را شفیع قرار می‎دهند؛ پس هم عبادتشان باطل است وهم شفیعی که برگزیدند شفاعتش به حال آنان سودی ندارد. ⏬ حال در کنار آیه ۳ سوره یونس، به آیه ۴ سوره‌ سجده نیز نگاهی می‎اندازیم که فرموده: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ». 🟢 جمع بین دو آیه مذکور به این صورت می‎شود: وقتی می‎فرماید «شفیع من دون الله ندارید» یعنی شفیع بدون اذن خدای متعال ندارید؛ پس هر شفاعتی که در آیات آمده و بیان فرموده که شرک و باطل است همگی قید «من دون الله» دارد، یعنی بدون اذن خدای متعال است. ولی شفاعتی که به اذن خدای متعال باشد هیچ منافاتی با توحید ندارد، چون من الله است. ☑️ ادامه دارد... 💯https://eitaa.com/tadaborydarquran