eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
8 عکس
1 ویدیو
0 فایل
اگر می‌خواهید از تدبر در آیات قرآن لذت معنوی ببرید، مباحث این کانال را دنبال و آن را به دیگران معرفی فرمایید... 👤 سیدرسول بهشتی‌نژاد 👇👇👇 @beheshtinejad کانال دیگر ما: https://eitaa.com/joinchat/2080440372C20c32d30c9
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 🔻 در سوره مائده چنین می‌خوانیم: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد! و وسيله‏اى براى تقرب به او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.(سوره مائده، آیه۳۵). ✳️ «ابتغاء» به‌معنای «طلب شدید» است و در این آیه شریفه با امرِ «ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»(وسيله‏اى براى تقرّب به خدا بجوئيد) صراحتاً لزوم واسطه بردن محضر خداوند متعال بیان شده، یعنی برای قرب به او وسیله‌ای طلب کنید که شما را به او نزدیک کند؛ پس کسانی که اصل توسل را منکر می‌شوند در حقیقت منکر قرآن هستند. 🔰 اما ملاک «وسیله‌بودن» چیست و وسیله انسان برای قرب به خدا باید چه خصوصیتی داشته باشد؟ 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 ✳️ ملاک وسیله بودن چیست؟ از آیه شریفه «أُولئِكَ الَّذينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلى‏ رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً:كسانى را كه آنان مى‏خوانند، خودشان وسيله‏اى [براى تقرب] به پروردگارشان مى‏جويند، وسيله‏اى هر چه نزديكتر؛ و به رحمت او اميدوارند؛ و از عذاب او مى‏ترسند؛ زيرا عذاب پروردگارت شايسته پرهيز است‏.(سوره اسراء، آیه۵۷)»، استفاده می‌شود که وسیله باید به خداوند متعال باشد؛ «يَبْتَغُونَ إِلى‏ رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ: یعنی وسيله‏اى (براى تقرّب) به پروردگارشان مى‏جويند، وسيله‏اى هر چه نزديكتر»؛ ❇️عقلاً هم انسان باید برای تقرّب از وسیله‌ای استفاده کند که قُرب آن از خود شخص بیشتر باشد و الا نمی‌تواند به وسیله آن، قرب بیشتری پیدا کند. 🔸به همین خاطر در زیارت «جامعه کبیره» چنین عرض می‌کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ‏ إِلَيْكَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَخْيَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِي»‏، یعنی: خدایا اگر من شفیعانی نزدیک‌تر به تو از محمد و آل‌محمد علیهم السلام می‌یافتم قطعا آن‌ها را شفیعان خود قرار می‌دادم. 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 ✳️ سوال: در عالَم چه کسی از همه قربش به خداوند متعال بیشتر است تا ما او را وسیله خود قرار دهیم؟ در سوره نجم می‌فرماید: ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى* فَكانَ قابَ‏ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى: سپس نزديكتر و نزديكتر شد. تا آنکه به اندازه دو كمان يا نزديك‏تر شد.(سوره نجم، آیات۹-۸)؛ این آیات که اشاره به معراج پیامبراعظم صلی الله علیه وآله دارد، اوج تقرّب ایشان به خداوند متعال را بیان فرموده؛ در دعای ندبه نیز خطاب به امام‌زمان علیه السلام عرض می‌کنیم: «يَا ابْنَ مَنْ‏ دَنا فَتَدَلَّى، فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏، دُنُوّاً وَ اقْتِرَاباً مِنَ الْعَلِيِّ الْأَعْلَى: ای فرزند کسی که در مقام قرب خدا آن‌قدر نزدیک شد که به فاصله بین دو کمان یا نزدیک‌تر از آن رسید». 🔰 البته معنای دقیق آیه باید در مباحث و کتب دقیق تفسیری جستجو شود، ولی اجمالا در قرآن کریم هیچ موجودی به چنین قربی راه پیدا نکرده؛ پس وسیله قرار دادن رسول اکرم صلی الله علیه وآله به‌عنوان مقرّب‌ترین موجود به خداوند متعال «مورد تایید قرآن کریم» است. 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 ✳️ از آیاتِ ↪️ ۱. وَ السَّابِقُونَ‏ السَّابِقُونَ‏* أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ: و (سومين گروه) پيشگامان پيشگامند. آن‌ها مقرّبان [درگاه الهی]اند.(سوره واقعه، آیات۱۱-۱۰)؛ ۲. وَ الَّذينَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ: و [نيز] كسانى كه بعد از آنان (مهاجرين و انصار‏) آمدند، مى‏گويند:» [اى‏] پروردگار ما! ما و برادرانمان را كه در ايمان بر ما پيشى گرفتند بيامرز، و در دل‏هاى ما براى كسانى كه ايمان آوردند كينه‏اى قرار مده؛ [اى‏] پروردگار ما! مسلماً تو مهربانِ مهرورزى.(سوره حشر، آیه۱۰)؛ ↩️ می‌فهمیم که: «ملاک قُرب به خدا» و «موضوع سبقت» است؛ 👈 پس توسل پیدا کردن به حضرات معصومین علیهم السلام که در ایمان به خدا گوی سبقت را از همگان ربوده‌اند و به همین سبب، مقرّبان درگاه خدا شده‌اند، نه تنها شرک نیست، بلکه اطاعت از امر الهی است. 💠🌱💠🌱💠🌱💠 🔰 کانال «تدبر در قرآن» را به دوستانتان معرفی کنید تا در ثواب «نشر معارف قرآن» شریک شوید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3496935696C36dd7267a5
💠رابطه میان اعتصام به خدا و توسل به پیامبر و اهل‌بیت علیهم السلام 🔺برخی افراد ناآگاه در ردّ «توسل» به آیات ذیل استدلال می‌کنند: وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في‏ هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصيرُ: و در راه خدا جهاد كنيد، آن‌گونه كه حق جهاد (در راه) اوست؛ او شما را برگزيد، و در دين (اسلام) بر شما هيچ تنگنايى قرار نداد. آيين پدرتان ابراهيم (را پيروى كنيد). خداوند شما را در كتاب‌هاى پيشين و در اين كتاب آسمانى «مسلمان» ناميد، تا فرستاده (خدا) گواه بر شما باشد، و [شما] گواهان بر مردم باشيد. پس نماز را بر پا داريد، و زكات را بپردازيد، و به خدا تمسّك جوييد، در حالى كه او سرپرست شماست، و چه نيكو سرپرست، و چه نيكو ياورى.(سوره حج، آیه۷۸)؛ این عده می‌گویند چون خداوند متعال در این آیه فرموده «اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ»(به خدا تمسک جوئید، او مولا و سرپرست شماست) پس ما مستقیماً به خدا تمسک می‌جوییم و نیازی به واسطه در این بین نیست. همچنین خداوند در سوره نساء فرموده: إِلاَّ الَّذينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَ أَخْلَصُوا دينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنينَ وَ سَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ أَجْراً عَظيماً: مگر كسانى كه توبه كردند و (اعمال خود را) اصلاح نمودند و به خدا تمسّك جُستند، و دينشان را براى خدا خالص گردانيدند؛ پس آنان با مؤمنانند؛ و خدا در آينده مؤمنان را، پاداش بزرگى خواهد داد.(سوره نساء، آیه۱۴۶). ❌ از این آیات نتیجه می‌گیرند «اعتصام» فقط باید به خدا باشد و نیازی به واسطه نیست. ♦️در پاسخ به این افراد می‌گوییم... 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 🔰 در پاسخ می‌گوییم: خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران فرموده: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ: و همگى به ريسمان خدا تمسّك جوييد، و پراكنده نشويد؛ و نعمتِ خدا را بر خودتان، به ياد آريد، آنگاه كه دشمنان (يكديگر) بوديد، و [او] ميان دل‏هاى شما، الفت انداخت، پس به (بركتِ) نعمت او، برادران (همديگر) شديد. و شما بر كنار حفره‏اى از آتش بوديد، و شما را از آن نجات داد؛ اين‌گونه خدا نشانه‏هايش را براى شما روشن بيان مى‏كند؛ تا شايد شما راهنمايى شويد.(سوره آل عمران، آیه۱۰۳)؛ 🔺در این آیه واسطه‌ای به نام «ریسمان الهی» مطرح و امر به اعتصام به آن شده است؛ همچنین در سوره نساء فرموده: يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً* فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ في‏ رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْديهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقيماً: اى مردم! يقيناً از سوى پروردگارتان براى شما برهان (و دليلى چون پيامبر و معجزاتش) آمد، و نور روشنگرى (قرآن‏) به سوى شما نازل كرديم. اما كسانى كه به خدا ايمان آوردند و به آن (قرآن) تمسّك جستند، به زودى آنان را در رحمت و فضلى از سوى خود درآورَد، و به راهى راست به سوى خود راهنمايى كند.(سوره نساء، آیات۱۷۵-۱۷۴)؛ 🔺در این آیه هم فرمان به تمسک به نور (قرآن) داده شده است... 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 🔰 همچنین در آیه‌ای دیگر از سوره آل‌عمران می‌فرماید: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ ما ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ‏ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ: هر کجا يافت شوند، مهر ذلّت بر آنان خورده است؛ مگر [آنكه‏] به ريسمانى از جانب خدا و ريسمانى از سوى مردم [چنگ زنند]. و به خشم خدا، گرفتار شده‏اند؛ و مهر بيچارگى بر آن‌ها زده شده؛ چرا كه آن‌ها به آيات خدا، كفر مى‏ورزيدند و پيامبران را به ناحق مى‏كشتند. اين‌ها بخاطر آن است كه نافرمانی كردند و همواره (به حقوق ديگران) تجاوز مى‏نمودند.(سوره آل عمران، آیه۱۱۲)؛ ↩️در این آیه نیز دو ریسمان مطرح شده: یکی ریسمانی که از جانب خدا به سوی مردم آویخته شده و یکی ریسمانی که از جانب مردم به سوی خدا متصل است. 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 💠 در روایتی از رسول‌اکرم صلی الله علیه و آله در توضیح آیه مذکور چنین می‌خوانیم: «عَنْ جَابِرِبْنِ‌عَبْدِاللَّهِ‌الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: وَفَدَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَهْلُ الْيَمَنِ...فَقَالُوا يَا رَسُولَ‏ اللَّهِ‏ بَيِّنْ‏ لَنَا مَا هَذَا الْحَبْلُ‏ فَقَالَ...فَالْحَبْلُ مِنَ اللَّهِ كِتَابُهُ وَ الْحَبْلُ مِنَ النَّاسِ وَصِيِّي»؛ جابر بن عبدالله انصاری گوید: هيئتى از يمن محضر رسول‌خدا شرفیاب شدند... عرض کردند: «ای رسول‌خدا مراد از این ریسمان چیست»؟ حضرت فرمود: «...ریسمان از جانب خدا، کتاب او (قرآن) و ریسمان از جانب مردم، جانشین من است».(الغيبة(للنعماني)، ص۳۹) ↩️ طبق این روایت، منظور از حبل‌من‌اللّه «قرآن» و حبل‌من‌الناس «امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام (و بر اساس روایات دیگر، نیز سائر ائمه علیهم السلام)» هستند؛ 🔺یعنی همان ثقلین که پیامبراکرم صلی الله علیه وآله برای امت به یادگار گذاشته و فرمود اگر به آن دو تمسک جویید هرگز دچار گمراهی نشوید. 🔰پس طبق آیات مذکور، خود خداوند امر به تمسک به غیر خود فرموده است... 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 🔰در اینجا نکته لطیفی مشخص می‌شود و آن، طریق اعتصام ما به خداوند متعال یا همان حبل‌من‌‌اللّه و حبل‌من‌الناس است که قرآن و عترت رسول‌خدا صلی الله علیه وآله هستند؛ در زیارت جامعه کبیره هم چنین عرض می‌کنیم: «مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ» یعنی هرکس به شما اهل‌بیت تمسک جست، به خدا تمسک جسته است. ✅ شاهد این مطلب نیز در سوره آل عمران است که می‌فرماید: وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ‏ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ: چگونه کفر می‌ورزید در حالی‌که آیات خدا بر شما تلاوت می‌شود و رسول او در میان شماست؟! و هرکس به خدا اعتصام ورزد پس قطعا به راهی مستقیم هدایت شده است.(سوره آل عمران، آیه۱۰۱)؛ 🔺از این آیه مشخص می‌شود اعتصام به الله از طریق اعتصام به آیات‌خدا (قرآن) و رسول او (و طبق روایات متعدد، پس از ایشان جانشینان دوازده گانه ایشان) محقق می‌شود. 🔺 همچنین از آیه مذکور، لزوم بودنِ ولیّ و مبیّن در کنار قرآن نیز مشخص می‌شود زیرا فرموده: «تُتْلى‏ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ». ↩️ پس طبق این آیات، طریق اعتصام به «الله» اعتصام به «حبل الله» است و اعتصام به الله هیچ منافاتی با وساطت پیامبر یا حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام به عنوان «حبل الله» ندارد. 🌐 @tadaborydarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ قرآن درمان دردها 🔰 قرآن درمان است برای آنچه در سینه‌هاست: يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ: اى مردم! بيقين از طرف پروردگارتان براى شما، پندى و درمانى براى آنچه در سينه‏هاست، و رهنمود و رحمتى براى مؤمنان، آمده است‏.(سوره یونس، آیه۵۷)؛ درمان برای آن قلب و دلِ بیماری که درون سینه‌هاست: أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ‏ الَّتي‏ فِي الصُّدُورِ: آيا در زمين گردش نكرده‏اند تا براى آنان دل‏هايى [بيدار و بينا] پيدا شود كه با آن بينديشند يا گوش‏هايى كه با آن [اندرزها را] بشنوند؟ حقيقت اين است كه ديده‏ها نابینا نيست، بلكه دل‏هايى كه در سينه‏هاست، نابیناست‏.(سوره حج، آیه۴۶)؛ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ‏ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ:در دل‏هاى آنان [نوعى‏ از] بيمارى است، و خدا بر بيمارى آنان افزوده، و به خاطر دروغگويىِ هميشگى آنان، عذاب دردناكى برايشان است‏.(سوره بقره، آیه۱۰)؛ 🔺پس چون قلوب هم مانند بدن‌ها مریض می‌شوند، نیاز به شفا دارند و شفای آن‌ها «قرآن» است. 💠 امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما السلام چه زیبا فرمود: فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِينُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ: شفاى دردهاى خود را از قرآن بخواهيد، و در سختی‌هاى خود از آن يارى بجوييد‏(نهج البلاغة، خطبه۱۷۶). 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻
🔺 🔻 🔰اما این کدام بیماری است که باید با قرآن درمان شود؟ 🔻همان بیماری که در سوره توبه فرمود: وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زادَتْهُ‏ هذِهِ إيماناً فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ* وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ‏ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ: و هنگامى كه سوره‏اى نازل شود، برخى از منافقان به اهل ايمان گويند: اين سوره، بر ايمان كدام‌يك از شما افزود؟ ولى كسانى كه ايمان آورده‏اند اين سوره بر ايمانشان افزود، و آنان [از نزول اين سوره‏] شادمان مى‏شوند. و اما كسانى كه در دل‏هايشان بيمارى است، پس پليدى بر پليديشان افزود و در حالى كه كافر بودند از دنيا رفتند.(سوره توبه، آیات۱۲۵-۱۲۴)؛ 🔺پس این بیماری همان «رجس و پلیدی» است، زیرا به‌جای اینکه بفرماید آن‌ها که در دل‌هایشان مرض است بر مرض‌شان افزوده می‌شود، فرمود بر رجس آنان افزوده می‌شود... 🌐 @tadaborydarquran 🔺 🔻