eitaa logo
تدریس مباحث مهدویت
2.2هزار دنبال‌کننده
9 عکس
1 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
با محوریت کتاب شریف 🔻حجة الاسلام شیخ محمد توحیدی اسدآبادی 🗓👈شروع تدریس از ۱۴۴۶ کانال تدریس 👇 https://eitaa.com/joinchat/2215051877C37917647f8
▪️آجرک الله یا مولانا یا صاحب الزمان فی مصیبة جدک المظلوم و عجل الله فرجک الشریف و جعلنا من الطالبین بثاره معک
جلسه اول مهدویت.mp3
49.52M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۴/۲۸ ضرورت مباحث مهدویت (شناخت پیوند کربلا و عاشورا با مهدویت و ظهور و بحث انتقام حضرت از قتله کربلا و دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
🔴عناوین بحث ضرورت مباحث مهدویت: 🔻شناخت پیوند کربلا و عاشورا با مهدویت و ظهور و بحث انتقام حضرت از قتله کربلا و دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم 🔻معرفت به امام زمان سلام الله علیه: روایت من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة دعای اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی توحید با معرفت به امام زمان (معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته) تمسک به یکی از دو ثقل (حدیث ثقلین) و سایر احادیث 🔻رسیدن به کمالات و تقرب به حضرت 🔻شناخت وظایف نسبت به حضرت 🔻شناخت ظلم هایی که بر حضرت شده و حقوق تضییع شده و گرفتاری های حضرت 🔻شناخت علائم ظهور و خطرات و شرایط خاص آخرالزمان و ایجاد آمادگی 🔻شناخت مسائل مربوط به رجعت و ظهور و بعد از ظهور که پیش روی ماست و ایجاد آمادگی 🔻ارائه خدمات بزرگ به دستگاه امام زمان سلام الله علیه: تبلیغ معارف مهدویت و آشنا کردن مردم با امام زمان سلام الله علیه شناخت اسباب ظهور و تلاش برای مهیا شدن آن ها شناخت موانع ظهور و تلاش برای برطرف کردن آن ها و سایر خدمات 🔻ایجاد انگیزه و نگاه امیدبخش به آینده
جلسه دوم مهدویت.mp3
44.98M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۳ ضرورت مباحث مهدویت (معرفت به امام زمان سلام الله علیه، رسیدن به کمالات و تقرب به حضرت) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه سوم مهدویت.mp3
43.16M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۹ ضرورت مباحث مهدویت (شناخت وظایف نسبت به امام زمان سلام الله علیه) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه چهارم مکیال المکارم.mp3
45.99M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۱۶ ضرورت مباحث مهدویت (شناخت ظلم هایی که بر حضرت شده و حقوق تضییع شده و گرفتاری های حضرت شناخت علائم ظهور و خطرات و شرایط خاص آخرالزمان و ایجاد آمادگی شناخت مسائل مربوط به رجعت، ظهور و بعد از ظهور که پیش روی ماست و ایجاد آمادگی ارائه خدمات بزرگ به دستگاه امام زمان سلام الله علیه ایجاد انگیزه و نگاه امیدبخش به آینده) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه پنجم مکیال المکارم.mp3
63.53M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۲۵ معرفی اجمالی کتب مهدویت معرفی مولف کتاب شریف مکیال المکارم (مرحوم آیت الله سید محمد تقی اصفهانی رضوان الله تعالی علیه): زندگینامه، اساتید و تالیفات علت تالیف کتاب مکیال المکارم علت نام گذای کتاب به مِکیالُ المَکارِم فی فَوائِدِ الدُّعاءِ لِلقائِم "سلام الله علیه" معرفی محتوای کتاب مکیال المکارم بیان برخی از 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه ششم مکیال المکارم.mp3
46.37M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ١۴٠٣/۶/۲ دلیل عقلی بر وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه اشکال بر دلیل عقلی پاسخ به اشکال 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه ششم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 علت ضرورت وجود امام و وجوب شناخت او توسط مردم همان علت ضرورت وجود پیامبر و وجوب شناخت او توسط مردم است [ابتدا باید وجود خدای متعال ثابت شود تا به ضرورت ارسال [وجود] پیامبر بپردازیم و بعد به ضرورت شناخت ایشان علت های ضرورت شناخت پیامبر با ادله عقلی: ضرورت وجود پیامبر با قاعده لطف و حکمت اثبات می شود، اینکه لطف خدایی که انسان ها را خلق کرده اقتضا می کند که باید پیامبر معصومی از طرف خدا باشد تا مردمی که دارای عقل محدود و علم اندک و دارای هواهای نفسانی هستند را هدایت کند و آن ها را به کمالی برساند که هدف خلقت خدای حکیم است و او احکام و معارف الهی را برای آن ها بیان کرده و اجتماع و دنیا را اصلاح کند و اختلافات مردم را از بین ببرد و خداوند متعال بندگان را بدون پیامبر به حال خودشان رها نمی کند. با توجه به اثبات ضرورت وجود پیامبر با ادله مذکوره به وجوب معرفت به پیامبر و طبیعتا به ضرورت وجود و وجوب شناخت امام پی خواهیم برد] : علت بعثت پیامبر با این مسئله فرق می کند زیرا مردم در امور و شئون مختلف زندگی به پیامبر نیازمند هستند تا قانون را تشریع کند و طبق آن عمل کنند و با بعثت پیامبر و تبیین او و رجوع مردم و عمل به اوامر پیامبر نیازشان برطرف میشود و وجود علما و کتب برای بیان و آموزش کافی است : 1⃣اولا: پیامبر صلی الله علیه و آله قواعد را به طور کلی بیان فرموده و دستورات دین را به مقدار مورد نیاز عموم در آن زمان تشریح کرده، بنابراین احتیاج مردم با آن مقدار از بیان برطرف نشده بلکه پاره ای از مسائل حتی بر علمای بزرگ پوشیده می ماند چه برسد به دیگران پس افراد بشر از وجود امام معصوم ناگزیر هستند البته پیامبر تمام احکام و علوم را به وصی خود سپرده همچنین تردیدی نیست که بیانگر احکام دین اگر معصوم نباشد مردم به گفته های او اطمینان نمی کنند و هدف از برگزیدن او تحقق پیدا نمی کند 2⃣ثانیا: انسان ها همواره به خاطر وضع طبیعی و هوای نفس در نزاع هستند که این مسئله وجدانی است و با چشم می بینیم لذا مقتضای لطف خداوند این است که برای رفع نزاع، شخصی را تعیین کند که حقایق را بداند تا در هر زمانی محل رجوع برای حل اختلاف و احقاق حقوق باشد که این شخص برگزیده همان امام است که مردم وظیفه دارند از او پیروی کنند و در اختلافات به او مراجعه کنند : ائمه سلام الله علیهم اجمعین در زمان حضور طبق ظواهر حکم می کردند همان کاری که علما در زمان غیبت می کنند پس چگونه ادعا می شود که مقتضای لطف الهی تعیین و نصب امام است تا بر مبنای حق و واقعیت ها حکم کند؟ : این مسئله به خاطر مانعی بود که از طرف مردم وجود داشت چنانکه مانع ظهور امام نیز از طرف مردم است پس در این صورت هیچ گونه اعتراضی بر آن ها وارد نیست و به هیچ وجه نباید خیال کرد که این امر با لطف الهی متناقض است، دلیل بر این مدعا روایاتی است که از خود حضرات وارد شده و تصریح می کند که چنانچه ریاست و خلافت به طور کامل به آن ها واگذار می شد و در تصرفات دستشان باز بود به حکم آل داوود حکم می کردند و احکام واقعی را برای مردم آشکار می ساختند. از جمله روایت ابوعبیده در کافی و سایر روایات در بخش چهارم کتاب، ذیل حرف ح مطالبی بیان خواهد شد 3⃣ثالثا: اگر فرض کنیم تمام علما به تمام احکام عمل کنند باز هم وجود ایشان ما را از وجود امام بی نیاز نمی کند زیرا علما از سهو و اشتباه معصوم نیستند پس در هر زمان به شخص معصوم احتیاج است تا مرجع و پناه مردم باشد و این شخص جز امام نخواهد بود : نبودن امام با بودنش در حالی که غایب باشد چه فرقی می کند؟ : : مانع ظهور امام خود مردم هستند و این مطلب منافاتی با لطف خداوند ندارد بلکه بر مردم واجب است تا موانع ظهور را برطرف کنند تا از نور مقدسش بهره مند شوند : غیبت حضرت در همه زمان ها و برای همه مومنین نیست بلکه بسیاری از بزرگان مومنین خدمت حضرت مشرف شده اند و نقلش متواتر است : منافع وجود حضرت منحصر در بیان علوم نیست بلکه همه آن چه از مبدا و سرچشمه فیض الهی به مخلوقات می رسد از برکات وجود او می باشد که در بخش سوم کتاب این موضوع بیان می شود.
جلسه هفتم مکیال المکارم.mp3
44.42M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۶/۹ دلیل نقلی وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه (قسمت اول) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه هفتم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 روایات بسیاری که در حدّ تواتر است در این باره وارد شده که ما به خاطر رعایت اختصار به ذکر قسمتی از آنها که ثقةالاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی آورده است، اکتفا می‌کنیم: 1⃣📌 قبولی اعمال با شناخت امام📌 خبر صحیح از معاویة بن عمّار روایت است که: حضرت صادق سلام الله علیه درباره آیه مبارکه «وَ للَّهِ الأَسمآء الحُسْنی فَاْدعُوهُ بها»؛ و برای خداوند نیکوترین نامها است، پس او را با آنها بخوانید. فرمود: به خدا قسم ما آن اسمآء حسنی (نیکوترین نامها) هستیم که خداوند هیچ عملی را از بندگان نمی پذیرد، مگر با شناخت و معرفت ما. [عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لِلّٰهِ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ فَادْعُوهُ بِهٰا» قَالَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلْأَسْمَاءُ اَلْحُسْنَى اَلَّتِي لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَتِنَا 📚الکافي ج ۱، ص ۱۴۳] مرحوم موسوی اصفهانی: شاید تعبیر از ائمه به «اسماء» به خاطر این باشد که آنان دلیل و راهنمای مردم به سوی خداوند هستند و نشانه‌های قدرت و جبروت الهی می‌باشند، همانطور که اسم نشانه ای است برای صاحب آن که بر او دلالت می‌کند؛ خدا داناست. 2⃣📌اتمام حجت خدا با شناخت امام📌 خبر صحیح از عبدصالح حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه آمده است که فرمود: حجّت خداوند بر خلقش تمام نمی گردد مگر به وسیله امامی که شناخته شود. [عَنِ اَلْعَبْدِ اَلصَّالِحِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلْحُجَّةَ لاَ تَقُومُ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ إِلاَّ بِإِمَامٍ حَتَّى يُعْرَفَ. 📚الکافي ج ۱، ص ۱۷۷] مرحوم موسوی اصفهانی: اشاره حضرت به وجوب برپا کردن دلیل و حجّت بر خداوند متعال است، و شناخت خداوند ممکن نیست مگر به وجود امام سلام الله علیه، پس شناخت امام بر مردم واجب است و تعیین او بر خداوند لازم.