گاهى انسان چيزى را نمى پذيرد ولى ردّ هم نمى كند، زيرا شك دارد. چنانكه به حضرت صالح مى گفتند: نسبت به آنچه ما را به آن مى خوانى در شك هستيم. «و انّنا لفى شك ممّا تدعونا اليه مريب» امّا گاهى نه تنها نمى پذيرد، بلكه در مقام انكار و تكذيب بر مى آيد كه نشان دهنده عناد و لجاجت است. مانند اين آيات: «فلا صدّق... و لكن كذّب و تولّى»
«اولى لك» نظير «ويلٌ لك» براى تحقير و مذمّت است. امام رضاعليه السلام آيه «اولى لك فاولى» را چنين تفسير فرمود: خير دنيا براى تو باد و خير آخرت از تو دور باد.
«سُدى» به معناى مهمل است، به شتر رها شده، «سُدى» مى گويند.
مصداق آنچه سزاوار متكبّران است بيان نشده تا شامل هرگونه بدبختى و نكبت بشود. «اولى لك فاولى»
📌 پیام ها
🌿 ترسيم لحظات جان دادن، بهترين وسيله براى ترك دل بستگى به دنياست. «تحبّون العاجلة... كلاّ اذا بلغت التراقى»
🌿 سخت ترين حالات جان دادن، زمانى است كه روح به گلو مى رسد. «كلّا اذا بلغت التراقى»
🌿 مرگ، قابل درمان نيست. زمانى مى رسد كه همه در برابر قدرت خداوند اظهار عجز مى كنند و درماندگى خود را به زبان مى آورند. «قيل من راق»
🌿 دلبستگى انسان به دنيا به گونه اى است كه حتّى لحظه مرگ نيز، گمانِ رفتن دارد، نه يقين. «ظنّ انّه الفراق»
🌿 كسانى كه دنيا را دوست دارند و آخرت را فراموش مى كنند، بايد بدانند كه روزى بايد از محبوب خود جدا شوند. «تحبّون العاجلة... انّه الفراق»
🌿 لحظه مرگ، هنگام فراق و جدايى است. فراق از فرزندان، اموال، مقام، امكانات و...«و ظنّ انّه الفراق»
🌿 پس از مرگ، روح باقى مى ماند. (كلمه فراق به معناى جدايى است نه نابودى) «و ظنّ انّه الفراق»
🌿 لحظه مرگ، لحظه اى بسيار سخت و ناگوار است. «و التفّت السّاق بالسّاق»
🌿 جز حركت به سوى خداوند و بازگشت به او، راه ديگرى وجود ندارد. «الى ربّك يومئذ المساق»
🌿 عقايد مقدّمه اعمال است. كسى كه حق را تصديق نكند، قهراً نماز هم نمى خواند. «فلا صدّق و لاصلّى»
🌿 تصديق همه حقايق دين لازم است و اگر كسى يكى از ضروريات دين را تصديق نكند، گويا كل دين را تصديق نكرده است. «فلا صدّق و لا صلّى»
🌿 نماز، اولين نشانه ايمان و تصديق دين است. «فلا صدّق و لا صلّى»
🌿 دورى از دين و تكاليف دينى، عامل غرور و سرمستى مى شود. «ذهب الى اهله يتمطّى» در جاى ديگر هم مى خوانيم: مجرمان وقتى به نزد اهل خود مى روند، خنده هاى مستانه دارند. «و اذا انقبلوا الى اهلهم انقلبوا فكهين»
🌿 در برابر انكارهاى پى در پى «فلا صدّق ولا صلّى و لكن كذّب و تولّى»، تهديدهاى پى در پى لازم است. (چهار مرتبه كلمه «اولى» نشانه آن است كه در برابر تكبّرهاى مستانه بايد تحقيرهاى پى در پى باشد.) «اولى لك فاولى»
🌿 متكبّران بايد تحقير شوند. «يتمطّى - اولى لك فاولى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۳۶ تا ۴۰ سوره قیامت 🕊
🍃 أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًي (۳۶)🍃
🍃أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَي (۳۷)🍃
🍃ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّي (۳۸)🍃
🍃فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَي (۳۹)🍃
🍃أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَي أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَي (۴۰)🍃
ترجمه :
🍃 آيا انسان مى پندارد كه به حال خود رها مى شود؟🍃
🍃آيا او قطره اى از منى نبود كه (در رحم) ريخته مى شد؟🍃
🍃سپس خون بسته اى شد و خداوند آن را آفرينش داد و استوار ساخت.🍃
🍃و دو جنس زن و مرد را از آن پديد آورد.🍃
🍃آيا اين خدا قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟🍃
اين سوره با سوگند به قيامت شروع شد و با قدرت خداوند بر زنده كردن مردگان در قيامت پايان مى يابد.
كسانى كه معاد را انكار مى كنند، خداوند را به درستى نشناخته اند، زيرا اگر با مردن انسان پرونده او محو شود، حكمت خدا زير سؤال مى رود. چنانكه در اين آيه مى فرمايد: «أيحسب الانسان أن يترك سُدى» و در جاى ديگر مى فرمايد: «أفحسبتم انّما خلقناكم عبثاً و انّكم الينا لاترجعون» آيا گمان مى بريد ما شما را بيهوده آفريده ايم و شما به سوى ما باز نمى گرديد؟
اين آيات در ابتدا به حكمت الهى در برپاكردن قيامت اشاره مى كند و سپس به قدرت خداوند در آفرينش انسان كه بيانگر امكان دوباره آفريدن اوست. البتّه خداوند نمونه هاى ديگرى از قدرت خود در مورد بازآفريدن را به دست پيامبرانش در اين دنيا نشان داده است:
حضرت عيسى عليه السلام با دميدن در دو پرنده اى كه از گل درست كرده بود، آن را زنده كرد.
حضرت ابراهيم عليه السلام با صدا زدن پرنده هايى كه گوشت آنها درهم كوبيده و مخلوط شده بود، آنها را دوباره زنده كرد.
هفتاد نفرى كه همراه حضرت موسى عليه السلام به كوه طور آمدند و زمانى كه خداوند در كوه تجلّى كرد مردند، خداوند متعال دوباره آنها را زنده كرد.
📌 پیام ها
🌿 كسى كه انسان را بى هدف و بى مسئوليّت مى پندارد، سزاوار تحقيرهاى مكّرر است. «أولى لك فاولى ثّم أولى لك فاولى أيحسب الانسان أن يترك سُدى»
🌿 خداوند حكيم است و انسان موجودى هدفدار، مسئول و مكلّف، پس بايد قيامتى در كار باشد. «أيحسب الانسان أن يترك سدى»
🌿 بسيارى از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خوانديم: «أيحسب الانسان أن لن نجمع عظامه» و در پايان آن مى خوانيم: «أيحسب الانسان أن يترك سُدى»، آرى انسان موجودى خيال گرا است و اگر رهنمود انبيا نباشد منحرف مى شود. «يحسب... يحسب»
🌿 آفرينش نخستين، نشانه اى بر امكان و توان آفرينش بعدى است. «الم يك نطفة...»
🌿 متكبّران بدانند كه ضعيف و ناچيزند. «يتمطّى...من منىّ يمنى»
🌿 خداوند انسان را به صورت كامل و به دور از هر گونه كاستى و فزونى آفريده است. «فخلق فسوّى»
🌿 مطالعه در مراحل و چگونگى آفرينش انسان از راههاى معادشناسى است. «نطفة... علقة... الذكر و الانثى»
🌿 تعادل ميان جنسيّت دختر و پسر، نشانه قدرت و حكمت خداوند است. «فجعل منه الزوجين الذكر و الانثى»
🌿 اگر قيامتى در كار نباشد، آفرينش انسان بى معنا و بدون هدف مى شود. «أيحسب الانسان أن يترك سُدى... أليس ذلك بقادرٍ على أن يحيى الموتى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402