🕊 تفسیر آیه ۱۲ تا ۲۱ سوره اللیل 🕊
🍃 إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَي (۱۲)🍃
🍃وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَي (۱۳)🍃
🍃فَأَنذَرْتُكُمْ نَاراً تَلَظَّي (۱۴)🍃
🍃لَا يَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَي (۱۵)🍃
🍃الَّذِي كَذَّبَ وَتَوَلَّي (۱۶)🍃
🍃وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَي (۱۷)🍃
🍃الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّي (۱۸)🍃
🍃وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَي (۱۹)🍃
🍃إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَي (۲۰)🍃
🍃وَلَسَوْفَ يَرْضَي (۲۱)🍃
ترجمه :
🍃 همانا هدايت (مردم) بر عهده ماست.🍃
🍃و بى شك آخرت و دنيا از آنِ ماست.🍃
🍃پس شما را از آتشى كه زبانه مى كشد بيم دادم.🍃
🍃(آتشى كه) جز بدبخت ترين افراد در آن در نيايد.🍃
🍃همان كه (حق را) تكذيب كرد و روى بر تافت.🍃
🍃ولى با تقواترين مردم از آن آتش دور داشته خواهد شد.🍃
🍃همان كه مال خود را مى بخشد تا پاك شود.🍃
🍃در حالى كه براى احدى (از كسانى كه به آنان مال مى بخشد،) نعمت و منتى كه بايد جزا داده شود، نزد او نيست.🍃
🍃جز رضاى پروردگار بلند مرتبه اش، نمى طلبد.🍃
🍃و به زودى خشنود شود.🍃
هدايت كردن از جانب خداوند، امرى حتمى است، «انّ علينا للهدى» ولى پذيرش آن از سوى مردم حتمى نيست. چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و امّا ثمود فهديناهم فاستحبوا العمى على الهدى»
«تلظّى»، شعله آتش بدون دود است كه سوزندگى زيادترى دارد.
خلود و جاودانگى در دوزخ مخصوص افراد شقى است. «لايصلاها الاّ الاشقى» در كلمه «صَلى» ملازمت و همراهى نهفته است. شايد «نارًا تلظّى » كه نوع خاصى از آتش است مخصوص افراد شقى باشد و ساير مجرمان به انواع ديگرى از آتش گرفتار شوند.
آيه «و لسوف يرضى » را دو گونه مى توان معنا كرد:
✅ يكى آنكه انسان با رسيدن به اهدافش از خدا راضى مى شود،
✅ ديگر آنكه خداوند از او راضى مى شود. البتّه در قرآن، هر دو مورد يعنى رضاى خداوند از انسان و رضاى انسان از خداوند، در كنار هم آمده است: «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه»، «ارجعى الى ربّك راضية مرضية»
📌 پیام ها
🌿 يكى از سنّت هاى الهى كه خداوند بر خود واجب كرده، هدايت مردم از طريق عقل و فطرت و پيامبران است. «انّ علينا للهدى»
🌿 پذيرش هدايت، به نفع خود شماست، وگرنه خداوند بى نياز است. «و انّ لنا للآخرة و الاولى»
🌿 هشدار و انذار وسيله هدايت الهى است. «فانذرتكم» (هشدارهاى الهى را بايد جدى گرفت، زيرا از سوى كسى است كه دنيا و آخرت به دست اوست)
🌿 آتش آخرت، امرى ناشناخته و عظيم است. «ناراً» به صورت نكره آمده است.
🌿 شقاوت مثل تقوا داراى مراحلى است. «الاشقى ... الاتقى» (كسى كه آن همه نشانه هاى هدايت را ناديده بگيرد بدبخت ترين است «اشقى، الّذى كذّب و تولىَّ»
🌿 تقوا، همراه كمك به محرومان سپرى است در برابر آتش دوزخ. «سيجنّبها الاتقى الّذى يؤتى ماله»
🌿 كمك به محرومان، شيوه دائمى پرهيزگاران است. «يؤتى»
🌿 كمك از مال شخصى ارزش است. «ماله»
🌿 نشانه تقوا، كمك هاى مالى خالصانه است. «الاتقى الّذى يوتى ماله»
🌿 كمك به فقرا، راهى است براى تزكيه و خودسازى. «يؤتى ماله يتزكى»
🌿 كمك هاى مالى كه براساس جبران خوبى هاى ديگران باشد، مايه رشد نيست. «ما لاَحدٍ عنده من نعمة» (انفاقى ارزش بالايى دارد كه انسان مديون ديگران نباشد و چشم داشتى هم نداشته باشد)
🌿 متّقى، جز رضاى خدا به دنبال چيز ديگرى نيست. «الاّ ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
🌿 قصد قربت، شرط لازم است. «الاّ ابتغاء وجه ربّه»
🌿 انفاق بايد در راه هاى خداپسندانه باشد. «يؤتى ماله... ابتغاء وجه ربّه»
🌿 او پروردگار اعلى است، پس فقط رضاى او را جستجو كنيد كه پاداش اعلى مرحمت مى كند. «ابتغاء وجه ربّه الاعلى»
🌿 انسان مخلص، به مقام رضا مى رسد و همواره از خداوند خشنود است. «و لسوف يرضى»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر سوره لیل به صورت متن 🕊
🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️
🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊