بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا
(الاحزاب - ٤١)
🔰ترجمه :
ای اهل ایمان خدای بزرگ را بسیار یاد کنید.
🔰تفسير :
١ - ياد خداوند عزوجل تنها با زبان و گفتار نيست بلكه در هر فكر كار و حركتى رضايت خداوندعزوجل را در نظر داشتن است. قرآن کریم براى ذكر خدای یکتا آثار و بركاتى بيان فرموده و يكى از دلايل نماز را ذكر خدای سبحان دانسته است،ياد خدای بزرگ تنها وسيلهى آرامش دلهاست. با ذكر خدای متعال روح آرام و نفس مطمئنّ به پرواز در مىآيد و به حقّ مىرسد اعراض از ذكر خدای متعال زندگى نكبت بارى را به همراه دارد.
٢- از امام صادق (علیه السلام) روايت شده خدای عز و جل واجباتی را واجب كرد كه هر كس آن واجبات را بجا آورد حدش را آورده، مثلا ماه مبارك رمضان حد روزه واجب، و حج خانه خدا حد آن است، هر كس آن ماه را روزه بدارد، و حج واجب را بجا بياورد، حدش را آورده، اما ذكر خدای بزرگ چنين نيست، چون خدای متعال به اندك آن راضی نيست، و برای زيادش هم حدی معين نفرموده است.
٣ - خانهای كه ذكر خدای سبحان در آن بسيار شود، بركتش زیاد میشود، و ملائكه در آن خانه حاضر و شياطین دور میگردند و آن خانه برای اهل آسمانها آن چنان درخشنده است كه ستارگان برای اهل زمين و خانهای كه در آن قرآن کریم خوانده نشود و ذكر خدای متعال در آن نشود بركتش كم است و ملائكه از آن خانه گريزان و در عوض شياطين در آن حاضر میشوند.
٤ - شخصی از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله وسلم) پرسيد: كدام يك از بندگان خدای متعال در روز قيامت درجه بالاتری نزد او دارند؟ فرمود: آنان كه ذكر خدای متعال بسيار میگويند. من عرضه داشتم: يا رسول اللَّه حتی از جهاد كنندگان در راه خدای متعال هم بالاترند؟ فرمود: آنها كه ذكر خدای بزرگ میگويند، حتی از مجاهدی هم كه با شمشير خود جهاد كند تا شمشيرش بشكند و خود غرق خون شود بالاترند.
✅ خدايا : ما را از ذاکرین با اخلاص مقرر فرما.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
فضایل
زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها)
با تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه( سلام الله علیها) و دهه کرامت و روز دختر به همه عاشقان اهلبیت( علیهمالسلام) :
1️⃣ - بهشتی شدن : امام رضا (علیه السلام) فرمود: کسى که حضرت فاطمه معصومه( علیهاالسلام) را زیارت کند پاداش او بهشت است.
( عیون اخبار الرضا ج - ۲ ، ص - ۲۶۷)
- امام صادق (علیه السلام) کسى که آن حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست.
(بحارالانوار؛ ج - ٤٨ ص - ٣٠٧)
2️⃣ - قم حرم امامان( علیهمالسلام) است : امام صادق (علیه السلام):، آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است.
(بحارالانوار، ج - ۶، ص - ۲۱۶)
وفرمود خداوندعزوجل حرمى دارد که مکه است پيامبراکرم( صلیاللهعلیهوآله وسلم)حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از هشت درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.
( بحارالانوار،ج - ۵۷، ص - ۲۲۸)
3️⃣ - ثواب زیارت امام رضا( علیه السلام) دارد: امام رضا(علیه السلام) هر کس معصومه( علیهاالسلام) را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.
( ناسخ التواریخ، ج - ۳، ص - ۶۸)
4️⃣ - پناه شیعیان درسختی ها : امام صادق (علیه السلام) فرمود زمانى که رنج و زحمت و گرفتارى به شما رو آورد به قم روى آورید زیرا قم پناهگاه فاطمیها و محل آسایش مؤمنان است.
(بحار الانوار؛ ج - ۵۷، ص - ۲۱۴)
بسم الله الرحمن الرحیم
نماز یکشنبه ماه ذیالقعده
(فردا مورخه ۳۱-۲-۱۴۰۲)
نمازی مستحبی و چهار رکعتی (دو نماز دو رکعتی) که در یکی روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده خوانده میشود و فضائل بسیاری از جمله آمرزش گناهان و باایمان مردن برای آن در روایات آمده است.
چگونگی ادای نماز :
برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبههای ماه ذیالقعده، غسل کرده و برای نماز وضو گرفته و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذیالقعده بهجا آورده شود که در هر رکعت، یکبار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یکبار سوره ناس و یکبار سوره فلق خوانده میشود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکر اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یکبار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان این دعا را بخواند:
یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ
فضیلت
برای نماز یکشنبه ماه ذیالقعده ثواب زیادی ذکر شده، از رسول اکرم(صلیاللهعلیهوآله وسلم) نقل شده هر کس این نماز را به جا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزیده میشود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان میمیرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمیشود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی می گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کندو به آسانی جان دهد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ (البقره - ٢٢٢)
🔰ترجمه :
و (سعی نمائید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکی برای خود، از پیش بفرستید.
🔰تفسير :
١ - آيه شريفه خطاب به مردان است و يا به مردان و زنان و يا هر دو واداشتن انسانها به ازدواج و تناسل است، تا نوع بشر در زمين باقى بماند و اين هم معلوم است كه غرض خداى سبحان از بقاى نوع بشر در زمين و بقاى دين او و ظهور توحيد و پرستش او است و براى اين است كه جوامع بشرى باشند تا با تقواى عمومى خود او را بپرستند.
٢ - بنابراين اگر خدای بزرگ دستوراتى مى دهد كه با حيات آنان و بقايشان مرتبط است براى اين است كه به اين وسيله آنان را به عبادت پروردگارشان برساند نه براى اينكه بيشتر به دنيا بگروند و در شهوات و شكم فرو رفته در وادى غى و غفلت سرگردان شوند.
٣ - مساله توالد و تقديم داشتن افرادى جديد الوجود به بشريت و جامعه است بشريتى كه همه روز افراد زيادى از آن دستخوش مرگ و فنا مى شود و به مرور زمان عددش نقصان مى پذيرد و ليكن اين مطلوبيت فى نفسه نيست غرض به خود توالد تعلق نگرفته بلكه براى اين است كه با توالد و آمدن افرادى جديد به روى زمين ذكر خداى سبحان در زمين باقى بماند و افراد صالحى داراى اعمال صالح پديد آيند تا خيرات و وبركات هم عايد خودشان شود و هم عايد پدرانى كه باعث پديد آمدن آنان شدند.
✅ خدايا : آنچه که می پسندی به ما عطا فرما.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
مقام حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)
پادشاه عربستان به حاکمان آن زمان ایران میگوید که من علاقه دارم به قم بروم و رهبر مذهبی شما را ببینم. پادشاه عربستان شنیده بود که آیتاللهالعظمی بروجردی، رهبر مذهبی شیعه است. از طرف دربار به محضر آیتاللهالعظمی بروجردی میآیند و میگویند: پادشاه عربستان میخواهد به زیارت شما بیاید، ایشان میفرماید: من علاقهای به ملاقات با شاهان ندارم. وقتی نمایندگان دولت آن زمان میروند، یکی دوتا از علما میگویند: آقا او را راه میدادی تا بین ما و عربستان رابطهٔ حسنهای برقرار میشد. ایشان فرمود: اینها(وهابیها) زیارت قبور را حرام میدانند و اگر پادشاه عربستان به قم بیاید، برای زیارت حضرت معصومه(علیهاالسلام) نمیرود.
این بیاحترامی به عمه من است و نباید بیاید.
آیتاللهالعظمی بروجردی این معرفت را به حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) داشتند که اگر شاه مملکتی به زیارت نرود، بیادبی به دختر موسیبنجعفر(علیهماالسلام) است و او را راه نداد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
(الانعام - ٧٩)
🔰ترجمه :
من از روى اخلاص روى به سوى كسى آوردم كه آسمانها و زمين را آفريده است و من از مشركان نيستم.
🔰تفسير :
١ - حضرت ابراهیم (علیهالسلام) در پى مجادله با مردم و ابطال باورهاى شرک آلود آنان بر یگانه پرستى خویش تأکید کرد.توحید و شرک، ملاکى براى مرزبندى و طبقه بندى انسانها است آن حضرت با بيان عقیده توحیدى خود و ابطال شرک صف خودرا از مشرکان جدا مى سازد و بر آن تأکید مي ورزد و ملاکى براى طبقه بندى جوامع ارائه مى کند.
٢ - پدیدآورنده آسمانها و زمین شایسته ربوبیت و عبادت خالصانه است نه پدیده هاى جهان خداوند یگانه پدیدآورنده آسمانها و زمین است.
٣ - اعتقاد به توحید و توجه با روى دل و جان به خداى یگانه مقتضاى گرایش به حق و راه مستقیم است.اعتقاد به توحید نتیجه حق گرایى و شرک و گمراهى و مولود گریز از راه مستقیم است. توحید و شرک ملاکى براى مرزبندى و طبقه بندى انسانها است.
٤ - پهنه گیتى داراى آسمانهاى متعدد است و خداوندعزوجل یگانه پدیدآورنده آنها است.
✅ خدایا : رزقی حلال و طیّب روزی ما فرما و ما را به احدی غیر از خودت محتاج مگردان.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ
(الانعام - ٣٢)
🔰ترجمه :
و زندگی دنیا جز بازی و سرگرمی نیست.
🔰تفسير :
دنیا، تکیه گاهی کاذب
١ - از جمع بندى آيات قرآن کریم در مورد دنيابتوان اين گونه استفاده كردكه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمتهاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مىگيرند كه مغفرت ورضوان الهى رادريافت مي نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مىشوند.
٢ - حبّ دنیا، اعم از حبّ مال مقام، شهوت جنسى تفوق طلبى، برترى جوئى، تن پرورى، انتقام جوئى، و مانند اینها، گاه، چنان طوفانى در روح انسان ایجاد مى کند که تمام معلومات او را بر باد مى دهد، و حتى گاه، حس تشخیص او را از میان مى برد، و در نتیجه حیات دنیا را بر آخرت مقدم مى دارد.
٣ - کسانی که در محبّت دنیا غرق شدند، دست و پا میزنند و هر لحظه خطر احساس میکنند و به این و آن متمسّک میشوند و به زرق و برقها تکیه میکنند تا از اضطراب برهند ولی نمیتوانند.
٤ - این که در روایات اسلامى کراراً حبّ دنیا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است، یک واقعیت عینى و محسوس است که در زندگى خود و دیگران بارها آن را آزموده ایم.بنابراین براى قطع ریشه هاى گناه راهى جز این نیست که حبّ و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم.
✅ خدايا : ما را از محبت و زرق و برق دنیا که باعث شود از خدای خود فاصله بگیریم نجات بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ
(آل عمران - ۱۹۳)
🔰ترجمه :
پروردگارا همانا ما صدای منادی که مردم را بسوی ایمان دعوت می نمود شنیدیم و ایمان آوردیم پروردگارا گناهان ما را بيامرز و بديهاى مارا بزداى ومارا در زمره نيكان بميران.
🔰تفسير :
١ - اولين ندايی كه از بشر برخاست و برای اولين بار بشر را دعوت نمود كه به امر اجتماع اعتنا و اهتمام بورزد، و آن را از كنج اهمال و زاويه تبعيت حكومتها خارج نموده ، ندايی بود كه شارع اسلام و خاتم انبياء( صلیاللهعلیهوآله وسلم) سر داد و مردم را دعوت كرد به آياتی را كه از ناحيه پروردگارش به منظور سعادت زندگی اجتماعی و پاكی آنان نازل شده پيروی كنند.
٢ - منظوراز منادی ، رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله وسلم) است که مردم را به سوی ایمان ندا داد و در باطن کلمه ایمان همه معارف الهی نهفته است و آنها ندای پيامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله وسلم)را لبیک گفتند و دعوت حق را اجابت کردند تا از گناهان و بدیها ومردن درحال کفر و گناه برهند و به آمرزش و رحمت و بهشت خدای سبحان راغب گردیدند.
٣ - از آيه شريفه اين معنا روشن گرديد كه صاحبان اين مناجات اعتقاد به خدای متعال و روز جزا و مساله نبوت انبياء را به طور اجمال از راه نظر كردن به آيات آسمانی و زمينی به دست آوردند واما ايمان به جزئيات احكامی كه پيامبراکرم( صلیاللهعلیهوآله وسلم)آورده از راه ايمان به رسالت به دست آوردند، پس صاحبان اين مناجات بر طريق فطرت هستند و هر حكمی را كه فطرت كند به سمع و طاعت پذيرفتند.
٤ - مؤمنان طلب وفای وعده الهی شامل آمرزش و رحمت را از پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله وسلم) نمودند که رسول خدا( صلیاللهعلیهوآله وسلم) به اذن پروردگار آن را برای مؤمنان ضامن شده بود.
✅ خدايا : به ما توفیق عنایت فرما تا بنده شایسته تو باشیم.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ (الاسراء - ٨٢)
ترجمه:
و اين قرآن کریم را كه براى مؤمنان شفا و رحمت است نازل مىكنيم.
تفسير:
١ - خدای سبحان در اين آيه شریفه برای قرآن کریم چهارصفت برشمرده:
۱- موعظه
۲- شفای آنچه در سينهها است
۳-هدايت
۴- رحمت
اگرآنها را با يكديگر مقايسه نمایيم، ومجموع آنها را با قرآن کریم در نظر بگيريم خواهيم ديد آيه شريفه بيان جامعی است برای همه آثار طيب و نيكوی قرآن کریم كه در نفوس مؤمنين ترسيم میشود. و آن اثر را از همان اولين لحظهای كه به گوش مؤمنين میرسد تا آخرين مرحلهای كه در جان آنان استقرار دارد در قلوبشان حك میكند.
٢ - آری قرآن کریم دراولين برخوردش با مؤمنين آنان را چنين در مي يابد كه در دريای غفلت فرو رفته و موج حيرت از هر سو به آنان احاطه يافته و در نتيجه باطن آنان را به ظلمتهای شك و ريب تاريك ساخته و دلهايشان را به انواع رذائل و صفات و حالات خبيثه بيمار ساخته لذا با مواعظ حسنه اندرزشان میدهد و از خواب غفلت بيدارشان میكند و از هر نيت فاسد و عمل زشت نهيشان می زند به سوی خير و سعادت وادارشان میسازد.
٣ - در مرحله دوم شروع میكند به پاكسازی باطن آنان از هر صفت خبيث و زشت و بطور دائم آفاتی را از عقل آنان و بيماريهايی را از دل آنان يكی پس از ديگری زائل میسازد تا جايی كه بكلی رذائل باطنی انسانهای مؤمن را زايل سازد.
٤ - و در مرحله سوم آنان را به سوی معارف حقه و اخلاق كريمه و اعمال صالحه دلالت و راهنمايی میكند، آن هم دلالتی با لطف و مهربانی به اين معنا كه در دلالتش رعايت درجات را میكند و به اصطلاح دست آدمی را گرفته پا به پا میبرد و او را منزل به منزل نزديك میكند تا در آخر به سر منزل مقربين رسانيده به فوز مخصوص به مخلصين رستگار سازد.
٥ - و در مرحله چهارم جامه رحمت بر آنان پوشانيده در دار كرامت منزلشان میدهد و بر اريكه سعادت مستقرشان میسازد تا جايی كه به انبياء و صديقين و شهداء و صالحينملحقشان نموده در زمره بندگان مقرب خود در اعلی عليين جای میدهد.
٦ - قرآن كريم واعظی است شفا دهنده بيماريهای درونی و راهنمايی است هادی به سوی صراط مستقيم ورحمتی است كه شفا دادن و هدايت و افاضه رحمتش به اذن خدای سبحان است.
✅خدایا : آنی ما را از قرآن کریم جدا مگردان و همواره از فیض برکاتش بهره مند فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ
(النحل - ٧٩)
🔰ترجمه :
و بعضی از شما را به سن انحطاط پیری میرسانندکه هر چه دانسته اند همه را فراموش میکندهماناخدای متعال است که همیشه دانا وتوانا است.
🔰تفسير :
١ - خداوندعزوجل شما را آفرید سپس روح شما را بطور کامل میگیرد و مرگ شما فرا میرسد
هم حیات از ناحیه او است، و هم مرگ ، تا بدانید این شما نیستید که آفریننده مرگ و حیات هستید.
٢ - مقدار طول عمر شما نیز در اختیارشما نیست بعضی در جوانی یا نزدیک به پیری از دنیا میروند ولی بعضی از شما به بالاترین و بدترین سالیان عمر یعنی نهایت پیری باز میگردند.
٣ - نتیجه این عمر طولانی آن خواهد شد که بعد از علم و دانش و آگاهی چیزی نخواهد دانست و همه را بدست فراموشی ميسپارد درست مانند آغاز عمر و سنین کودکی که یک پارچه نسیان بود و فراموشکاری و ناآگاهی، آری خداوندعزوجل آگاه و قادر است.
٤ - همه قدرتها در اختیار خدای بزرگ است و به هر مقدار که صلاح بداند میبخشد و به هر موقع که لازم ببیند میگیرد مقدار طول عمر شما نیز در اختیارتان نیست بعضی در جوانی یا نزدیک به پیری از دنیا میروند ولی بعضی از شما به بالاترین و بدترین سالیان عمر یعنی نهایت پیری باز میگردند.
از آنجا که ما هم درگذشتگان فردا هستیم...
امروز که هستیم با صلوات و فاتحه و خیرات و مبرات و دعا در حق آنان دریغ نکنیم .
✅ خدایا : همه درگذشتگان و ذوی الحقوقان خاصه والدین را ببخش و بيامرز و ما را عاق والدین قرار مده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ
(البقره - ١٥٢)
🔰ترجمه :
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر مرا بهجای آورید و مرا ناسپاسی نکنید.
🔰تفسير :
١ - خداوندعزوجل در برخى آیات مى فرماید اذکروا نعمتى نعمت هاى مرا یاد کنید. ولى در این آیه شریفه مى فرماید اذکرونى یاد خود من باشید. و این به خاطر درجات شناخت و معرفت مردم است.
٢ - یاد خداوندعزوجل زمینه ساز شکر است و لذا بر شکر مقدّم شده است. این آیه شریفه نشانگر نهایت لطف خداوندعزوجل به بنده است. انسانى که جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگى هاى او است، چقدر مورد لطف قرار گرفته که خداوندِ علیم، غنى، باقى و عزیز به او مى گوید مرا یاد کن تا تو را یاد کنم. مگر یاد کردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه این است که یاد کردن ما نیز خود توفیقى از سوى او است؟
٣ - یاد کردن خدای متعال تنها با زبان نیست با دل و جان باید خدای سبحان را یاد کرد یاد خدای متعال هنگام گناه و دست کشیدن از آن یاد واقعى است. و بهترین نوع یاد کردن خداوندعزوجل نماز است که فرمود اقم الصلوة لِذکرى.
٤ - با اینکه شکر یکى از مصادیق ذکر خدای سبحان است ولى نام آن جداگانه در کنار ذکر آمده و این نشانه ى اهمیّت شکر به عنوان مصداق بارز ذکر است.خداوندعزوجل با انسان داد و ستد مى کند و هیچ کارى از انسان را بى بهره نمى گذارد.
٥ - ازامام صادق (علیه السلام) روايت شده كه فرمود خدای متعال فرموده ای فرزند آدم! مرا در دلت ياد كن تا تو را ياد كنم ای فرزند آدم مرا در خلوت ياد كن تا در خلوت يادت كنم و در ميان جمع يادم كن تا در ميان جمعيت يادت كنم.
✅ خدايا : آنی ما را از ذکر و يادت غافل مگردان.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
توجه ویژه اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی قعده
🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه های ماه ذی القعده غسل و نماز توبه انجام شود.
اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل می کنیم:
رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله وسلم) در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم كدامیك از شما میخواهد توبه كند؟
عرض كردیم همه میخواهیم توبه كنیم.
فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز در هر ركعت یک بار فاتحة الكتاب، سه بار قل هو الله أحد و هر كدام از دو سوره معوّذتین سوره های ناس و فلق را یک بار بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم ختم كنید، آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید:
یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.
سپس فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود : ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد. و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب میكند : ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو! و فرشته ای دیگر ندا میكند : ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید. و فرشته ای دیگر ندا میكند: ای بنده تو مؤمن از دنیا میروی و دین تو از تو گرفته نمیشود و قبر تو گشوده و نورانی میشود. و فرشته ای دیگر ندا میكند : ای بنده پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود. و جبرئیل ندا میكند : من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش میكنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.
عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آنچه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان معراج برد، به من آموخت.