eitaa logo
ستاد تفسیر قرآن کریم یزد
190 دنبال‌کننده
53 عکس
1 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ستاد تفسیر قرآن استان یزد و به منظور ترویج فرهنگ تفسیر قرآن و اطلاع رسانی جلسات تفسیر راه اندازی شده است. ارتباط با مدیر کانال: @Abbas50 لینک کانال:
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کتاب (روش برداشت از آیات) با ویرایش جدید و اصلاحات واضافات(مبادی؛مبانی و ۵۶ نکته مهارتی) 🔵 در این کتاب با طرحی نوین به بهره مندی و بهره برداری و کار با قرآن در آموزش مفاهیم قرآن ارائه شده است که قرار است جریان انس با قرآن در قالب شش مرحله مساعد شود. مرکز پخش: ستاد تفسیر قم با ۵۰ درصد تخفیف
💐💐💐💐💐 سلام علیکم 🌹 به کانال خوش آمدید. 🌺 این کانال به منظور ترویج فرهنگ تفسیر قرآن کریم و اطلاع رسانی جلسات تفسیر و همچنین دوره های مهارت های بیان تفسیر قرآن کریم راه اندازی شده است. 🖊 مطالب ارزشمند خود را به ادمین کانال ارسال کنید. 🔸 ان شاءالله با همفکری شما بزرگواران جنبش‌ تفسیر قرآن کریم در استان شکل گرفته و شاهد جلسات پربار تفسیر قرآن باشیم. 🔹 با محشور شوید. @tafsir_yazd
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره نحل ( آیات 52 . 53 . 54 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 وَ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَهُ الدِّينُ واصِباً أَ فَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ «52» 🦋🦋وآنچه در آسمان‌ها وزمين است از آن اوست وپرستش وفرمان‌بردارى پيوسته براى اوست، پس آيا از غير خداوند پروا مى‌كنيد. 📝نکته ها👇 🔷مراد از «دين» در اين آيه، پرستش و بندگى است كه لازمه‌ى پذيرش دين و مكتب حقّ است. و «واصب» به معناى دائم و شديد است، مانند آيه‌ى 9 سوره‌ى صافّات: «وَ لَهُمْ عَذابٌ واصِبٌ» 📝پیام ها🔰 🔶1- بر خلاف آن عقايد خرافى كه براى هر نوعى از موجودات، ربّى را فرض مى‌كردند، خداوندِ همه‌ى آنچه در آسمان‌ها وزمين است، يكى است. «لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 📚جلد 4 - صفحه 532 🔶2- پرستش و بندگى، تنها در برابر خالق يكتا جايز است. «لَهُ الدِّينُ واصِباً» 🔶3- تشريع وقانون‌گذارى، حقّ كسى است كه تكوين وآفرينش از آنِ اوست. لَهُ ما فِي السَّماواتِ‌ ... وَ لَهُ الدِّينُ‌ سازنده‌ى هستى بايد قانون آن را وضع وبيان كند. 🔶4- شرك، هيچ دليل وتوجيهى ندارد. لَهُ ما فِي السَّماواتِ‌ ... لَهُ الدِّينُ‌ ... أَ فَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ‌ 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🕋 وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ «53» 🦋🦋وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مى‌كنيد. 🕋ثُمَّ إِذا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ «54» 🦋🦋اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرك مى‌ورزند. (وعوامل وافراد ديگرى را در دفع بلا مؤثّر مى‌دانند) 📝نکته ها👇 🔷«ضر» به نگرانى گفته مى‌شود كه از فقدان نعمت ناشى مى‌شود و «تَجْئَرُونَ» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است. 🔷مضمون اين آيه در آيات ديگر قرآن نيز تكرار شده است، چنانكه در آيه‌ى 67 سوره اسراء مى‌فرمايد: «وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً» هرگاه در وسط دريا با خطرى مواجه شويد، جز او هر چه را در خيال خود مى‌خوانديد، محو شود، ولى همين‌كه او شما را به خشكى رساند، روى‌گردان شده و كفران نعمت مى‌كنيد. 🔷پيامبراكرم صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: «من لم يعلم ان للَّه عليه نعمة الّا فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى‌ عذابه» «1»، هر كس نعمت خداوند را تنها در خوراك و پوشاك بداند، هم در عمل كوتاهى كرده و هم به قهر خدا نزديك شده است. 📚«1». تفسير نورالثقلين. 📚جلد 4 - صفحه 533 📝پیام ها🔰 🔶1- نعمت‌هاى الهى را، نتيجه‌ى تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» 🔶2- همه‌ى نعمت‌ها، حتّى آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به اراده‌ى الهى به شما داده شده است. «مِنْ نِعْمَةٍ» 🔶3- هم نعمت‌ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فَمِنَ اللَّهِ‌، فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔶4- بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مى‌كند. «إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔶5- انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختى ومصيبت، درمانده مى‌شود. إِذا مَسَّكُمُ‌ ... 🔶6- نعمت‌ها از اوست، امّا سختى‌ها و ضررها از ماست. «نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ‌، مَسَّكُمُ الضُّرُّ» 🔶7- ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمى ومقطعى باشد. إِذا كَشَفَ الضُّرَّ ... فَرِيقٌ مِنْكُمْ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔶8- رفاه وآسايش، زمينه‌ى غفلت از ياد خدا وشرك‌گرايى است. كَشَفَ الضُّرَّ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔶9- توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»، امّا شرك تنها در مورد بعضى است. فَرِيقٌ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔶 10- «كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتى جز خدا بدانيم شرك است. كَشَفَ الضُّرَّ ... بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ‌ ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور 🆔 @tafsir_yazd
✅کتاب (روش برداشت از آیات) با ویرایش جدید و اصلاحات واضافات(مبادی؛مبانی و ۵۶ نکته مهارتی) 🔵در این کتاب با طرحی نوین به بهره مندی و وبهره یرداری و کار با قرآن در آموزش مفاهیم قرآن ارائه شده است که قرار است جریان انس با قرآن در قالب شش مرحله مساعد شود. مرکز پخش: ستاد تفسیر قم با ۵۰درصد تخفیف
🌸🌸🌸🌸🌸 سلام علیکم ✅ قابل توجه اعضای محترم، ◀️ لطف کنید، از جلسات تفسیر قرآن کریم در محله یا مسجد و ... تصویر و گزارش برای ادمین کانال بفرستید. 🖊 انتقال تجربه و معرفی جلسات موفق تفسیر از اهداف این کانال است.
🔰 شیوه ای جذاب برای تفسیر قرآن کریم: 🔹 تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزه‌های مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است. 🔸 مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن می‌پردازد. ✅ شهید آیت الله سید محمدباقر صدر، تفسیر موضوعی را تنها ابزار استخراج نظریه‌های اسلامی از قرآن کریم می‌داند. ✅ علامه مرحوم محمدتقی مصباح یزدی نیز تنها این شیوه را برای عرضه نظام‌مند معارف قرآن مناسب می‌داند. ✅ علامه سید محمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان، موضوعات فراوانی را مورد بررسی تفسیری قرار داده و از همین رو پیشگام در تفسیر موضوعی دانسته شده است. 🔺 با این حال به باور آیت‌الله العظمی سبحانی، مرحوم علامه مجلسی را می‌توان نخستین کسی دانست که به اجمال از تفسیر موضوعی بهره برده است. 🖊 آثار فراوانی به طور مستقل با رویکرد تفسیر موضوعی تألیف شده است؛ از جمله منشور جاوید، اثر آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، نوشته آیت‌الله العظمی جوادی آملی، و معارف قرآن، نوشته مرحوم علامه مصباح یزدی. آثاری نیز برای تسهیل دسترسی به آیات مرتبط با یک موضوع خاص تألیف شده که معجم موضوعی قرآن کریم خوانده می‌شوند؛ از جمله فرهنگ موضوعی قرآن کریم، از محمود رامیار، و المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم، نوشته محمد فؤاد عبدالباقی. کانال رسمی ستاد تفسیر قرآن کریم استان یزد @tafsir_yazd
هوالجواد ... جلسه " زندگی به رنگ خدا " موضوع: " اخلاق در قرآن " سخنران : حجت الاسلام و المسلمین مهدی میرحسینی (زید عزه) ⏰زمان:1401/10/29- ساعت10 🏢مکان: خیابان امام خمینی(ره)- خیابان شهیدابراهیمی- روبروی فرمانداری- دفتر آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) 🔶واحد فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)-یزد
💐 در قرآن به حدود سیصد آیه درباره پزشکی و بهداشت اشاره شده است. پزشکی شامل «درمان و معالجه» و بهداشت به معنی «پیشگیری» است. (المنجد، ذیل ماده طب)، اما اکثر مطالب علمی قرآن درباره بهداشت و پیشگیری است، مانند: بهداشت تغذیه مثل حرمت شراب (مائده/90)، انگور (انعام/99) شیر حیوان (نمل / 66) تحریم خون، مردار، گوشت خوک (نمل/115)، بهداشت جنسی، مانند حرمت زنا (نور/30)، بهداشت فردی، مثل وضو و غسل (مائده/ 6) و... اما برخی مطالب قرآن نیز درباره پزشکی و درمان بیان شده است، مانند: جنین شناسی، اعضای بدن، عسل و. .. ☘ اهداف آیات پزشکی: 🔹 هدف اصلی نزول قرآن، هدایت معنوی انسانها به سوی کمال و سعادت است «هدی للناس» (بقره / 185) و رسیدن به کمال، نیازمند پرورش روح و سلامت جسم و تغذیه آن است. در این راستا، قرآن در چند آیه به مسائل پزشکی اشاره کرده است. این اشارات در برخی آیات به صورت گذرا و در برخی دیگر به صورت مفصل است. اهداف ذکر علوم پزشکی در قرآن را می توان در چند مورد ذیل خلاصه کرد: 🔸 ۱ـ تقویت خداشناسی: یکی از اهداف ذکر آیات پزشکی در قرآن، تقویت خداشناسی است. برای نمونه می توان به مثال ذیل توجه کرد: جنین شناسی مقدمه خداشناسی خداوند در سوره مؤمنون، آیه 12 و 13 و 14 به مسئله خلقت انسان اشاره می کند و می فرماید: (وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلاَلَةٍ مِن طِینٍ...)؛ و به یقین انسان را از چکیده ای از گل آفریدیم و سپس او را با آب اندک سیالی در جایگاه استوار ( رحم) قرار دادیم؛ سپس آب اندک سیال را بصورت آویزان آفریدیم، و (خون بسته) آویزان را بصورت گوشت جویده شده آفریدیم؛ و گوشت جوید، شده را بصورت استخوان ها آفریدیم؛ و بر استخوان ها گوشتی پوشاندیم؛ سپس آن را به صورت آفرینش دیگری پدید آوردیم.... آیه بالا مراحل خلقت انسان را از نطفه، علقه، مضغه، استخوان، گوشت و روح بیان کرده است و با علم جنین شناسی روز نیز مطابقت دارد. قرآن بعد از بیان آن مراحل، خواننده را به یک نکته مهم توجه می دهد و می فرماید: فَتَبَارَک اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ «خجسته باد خدا، بهترین آفریدگار است». 🔺 نکته مهم آن است که خلقت انسان، نشان از قدرت، علم و آگاهی خالق دارد.
🔰 اهداف آیات پزشکی: ☘ ۲ـ معاد شناسی: یکی دیگر از اهداف بیان آیات پزشکی در قرآن، معاد شناسی است، برای مثال: (یا أَیهَا النَّاسُ إِن کنتُمْ فِی رَیبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکم مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَقَةٍ وَغَیرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَینَ لَکمْ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمّی ثُمَّ نُخْرِجُکمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکمْ وَمِنکم مَّن یتَوَفَّی وَمِنکم مَّن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکیلاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً وَتَرَی الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِن کلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ؛ «ای مردم! اگر از برانگیخته شدن (در رستاخیز) در تردید هستید، پس (بنگرید:) که ما شما را از خاکی آفریدیم، سپس از آب اندک سیال، سپس از [خون بسته] آویزان، سپس از (چیزی شبیه) گوشت جویده شده، شکل یافته (= متمایز) و شکل نیافته (= غیر متمایز آفریدیم؛) تا برای شما روشن سازیم (که خدا بر انجام رستاخیز تواناست) و آنچه را که بخواهیم تا سرآمد معینی در رحم ها قرار می دهیم؛ سپس شما را بصورت کودکی بیرون می آوریم؛ سپس (زندگی می کنید) تا به حدّ رشدتان برسید؛ و از شما کسی است که (جانش) بطور کامل گرفته می شود؛ و از شما کسی است که به خوارترین (دوران) عمر برگردانده می شود، تا بعد از آگاهی هیچ چیزی نداند. و زمین را خشک و بی گیاه می بینی؛ و هنگامی که آب (باران) را بر آن فرو می فرستیم، به حرکت در می آید و رشد می یابد؛ و از هر نوع [گیاه ] زیبا می رویاند». آیه بالا دو مسئله علمی را برای اثبات معاد مطرح می کند؛ خلقت انسان و حیات دوباره گیاهان در فصل بهار. 🔹 انگشت نگاری و شناخت قدرت خداوند بر رستاخیز 🍀 خداوند در سوره قیامت، آیه 3 و 4 برای اثبات قدرت خود درباره معاد و برگشت انسانها یا به مسئله پزشکی مثال می زند و می فرماید: أَیحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ * بَلَی قَادِرِینَ عَلَی أَن نُّسَوِّی بَنَانَهُ: «آیا انسان می پندارد که استخوان هایش را جمع آوری نخواهیم کرد؟! * آری، بر مرتب کردن (سر) انگشتانش تواناییم». 🔺 در شأن نزول آیه بالا آمده است که یکی از مشرکان که همسایه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، به خدمت پیامبر اسلام رسید و از چگونگی روز قیامت پرسید، سپس افزود: اگر آن روز را با چشمم هم مشاهده کنم باز تصدیقت نمی کنم و به تو ایمان نمی آورم! آیا ممکن است خداوند این استخوانها را جمع آوری کند؟ این باور کردنی نیست.! این جا بود که آیه نازل شد و فرمود: ما قادریم حتی خطوط انگشتان شما را مرتب سازیم. (الحویزی العروسی، نورالثقلین، ذیل: قیامت / 4). 🔸 «بنان» در لغت به معنی انگشتان و نیز سرانگشتان آمده است (مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ذیل ماده بنان) که در هر دو صورت به این نکته اشاره دارد که نه تنها خداوند استخوانها را جمع آوری می کند و به حال اول باز بر می گرداند، بلکه استخوانهای کوچک و ظریف و دقیق انگشتان را نیز سر جای خود قرار می دهد، از آن بالاتر اینکه سر انگشتان او را به طور موزون و مرتب و به صورت نخست (که با هم اختلاف دارند) باز می گرداند. (مکارم، تفسیر نمونه، ذیل: قیامت / 4). 🖊 دانش بشری در قرن 19 به راز اثر انگشت پی برد و متوجه شد سر انگشتان از خطوط بارز و پستی به صورت مارپیچ در بشره پوست تشکیل شده اند و چگونگی امتداد این خطوط در افراد متفاوت است، به طوری که شکل این خطوط حتی در دو قلوها شباهتی با هم ندارند. (دیاب عبدالمجید و قرقوز، طب در قرآن، 20 ـ 21). پوست بدن از سه قشر تشکیل شده است؛ قشر سطحی، قشر چرمی، قشر زیر جلدی. قشر سطحی پوست از سلولهای پوششی پهن چند طبقه ساخته شده است که سلولهای طبقه عمیق آن در حال تقسیم و تکثیر می باشند و سلولهای سطحی آن که قدیمی ترند، به ماده شاخی تبدیل می گردند. چین و شیارهای سطح پوست در هر شخصی ثابت و تغییر ناپذیر است. (یزدی، دانستنی های پزشکی، 109). خطوط سر انگشتان از چهار ماهگی در رحم مادر شکل می گیرد و تا پایان عمر تغییر نمی کند. با وجود پیشرفت علم، در شناسایی افراد، انگشت نگاری همچنان بهترین معرّف شناسایی اشخاص است و در تحقیقات جنائی برای کشف هویت مجرمان و دزدان از اثر انگشت به عنوان وسیله مؤثر و اطمینان بخش استفاده می کنند. 🔰 نتیجه: خداوند با مطرح کردن اختلاف سرانگشتان و مرتب کردن آن بعد از مردن، قدرت بی پایان خود را به نمایش می گذارد و با بر شمردن مسئله نظم جسم و خاصیت پوست سر انگشت، علاوه بر اثبات توانایی خود برای ایجاد معاد، حسّ کنجکاوی بشر را در مورد این نکته علمی تحریک می کند.
⬇️ اهداف آیات پزشکی: 🔹 ۳ـ اعجاز علمی قرآن: یکی از اهدافی که می توان برای پرداختن به تفسیر آیات پزشکی قرآن ترسیم کرد، اثبات اعجاز علمی قرآن است. 🔺 مقصود ما از معجزه علمی قرآن، رازگویی علمی قرآن است؛ یعنی مطلبی علمی را که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته، بیان کرده، به طوری که مدتها بعد از نزول آیه مطلب علمی کشف شده است و این مسأله علمی طوری باشد که با وسایل عادی که در اختیار بشر عصر نزول بوده، قابل اکتساب نباشد. (رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز قرآن، 85). ✅ مسائل علمی و پزشکی قرآن که با کشفیات علوم روز ثابت شده است، نشان از آن دارد که قرآن مکتوب بشری نیست و عقل بشر، حتی پیامبر، در الفاظ و محتوای آن دخالتی ندارد. همچنین پیامبر این مسائل را از محیط اجتماعی خود و علوم رایج آن زمان الهام نگرفته است؛ چون تاریخ، (ولایتی، علی اکبر، پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی، 15 به بعد.) منطقه جزیره العرب را فاقد تمدن و علوم می داند، پس مسائل پزشکی مطرح شده در قرآن، با توجه به علوم عصر نزول، اعجاز علمی آن را ثابت می کند. ♦️ برای نمونه به برخی شگفتیها و اعجازهای علمی و پزشکی قرآن اشاره می کنیم: 🔸 علقه، شگفتی پزشکی قرآن: خداوند در آیات مختلف از قرآن کریم، به مراحل خلقت انسان اشاره کرده است. یکی از آنها مرحله «علق» است. واژه «علق» شش بار (علق/ 1 و 2؛ حج/5؛ مؤمنون/14؛ غافر/67؛ قیامت/34)، در پنج آیه به صورتهای مختلف به کار رفته است. همچنین سوره ای با نام «علق» نازل شده است. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذِی خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ: «بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید». اکثر مفسران (مکارم، تفسیر نمونه، 27/153) اتفاق نظر دارند که 5 آیه اول سوره علق، نخستین آیاتی است که در غار حرا بر پیامبر اسلام9 نازل شد. واژه «علق» جمع «عَلَقَه» است و در اصل به معنای «چیزی می باشد که به چیز بالاتر آویزان می شود». موارد کاربرد آن عبارت است از: خون بسته، زالو، خون منعقد که در اثر رطوبت به هر چیز می چسبد، کرم سیاه که به عضو آدمی می چسبد و خون را می مکد و. .. (مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات قرآن کریم، ذیل ماده علق؛ قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ذیل ماده علق)، پس می توان گفت در مواردی که علق به کار رفته، «چسبندگی» و «آویزان بودن» لحاظ شده است، مانند: زالو، خون بسته و کرم که به عضو بدن می چسبد و آویزان می شود. علق از نگاه علم: «علق» همان خون بسته ای است که از ترکیب اسپرم مرد با اوول زن حاصل و سپس به رحم زن داخل و بدان آویزان می شود. پس از پیوستن نطفه مرد به تخمک زن، تکثیر سلولی آغاز می شود و به صورت یک توده سلولی به شکل توت در می آید که به آن مارولا (Marula) می گویند و در رحم لانه گزینی می کند، یعنی سلولهای تغذیه کننده به درون لایه مخاطی رحم نفوذ می کنند و به آن آویزان (نه کاملاً چسبیده) می شوند. قرآن این مطلب را با تعبیر زیبای «علق» بیان کرده است. (دیاب و قرقوز، همان، 86) اگر واژه «علق» را به معنای خون بسته بپذیریم، می توانیم تناسب آن را با موارد کاربردش اینگونه بیان کنیم: 1.چسبنده بودن آن. (مکارم، همان، 27/156) یعنی کرمی که برای مکیدن خون به بدن می چسبد. 2.آویزان شدن آن به جداره رحم. 3.مشابه زالو است. (زالو هر بار می تواند به اندازه یک فنجان قهوه، خون انسان یا حیوان را بمکد. نطفه در رحم، زالو وار به رحم می چسبد و از خون تغذیه می کند (نجفی، گودرز، مطالب شگفت انگیز قرآن، 99). همچنین در وجه تشبیه به زالو گفته شده است که در مرحله ایجاد جنین، از هر دو ماده ای به نام «هپارین» ترشح می شود تا خون در موضع منعقد نشود و قابل تغذیه باشد (پاک نژاد، اولین پیامبر آخرین دانشگاه 11/110) شکل علقه مانند زالو کاملاً مستطیع است این حالت در چهار هفته اول ادامه دارد. (اسماعیل پاشا، عبدالعزیز، اسلام و طب جدید یا معجزات علمی قرآن، 182). 4.تغذیه از خون است. حضرت آیت الله معرفت بعد از پذیرفتن این نظریه که علق خون بسته است می گوید: علقه در روز هفتم به جداره رحم می چسبد (معرفت، محمد هادی، 6/82) در نتیجه می توان گفت: (احتمالهای دیگری نیز درباره «علق» داده شده است از جمله، اینکه: بعضی علق را به معنای نطفه مرد (اسپرماتوزئید) معنا کرده اند (مطالب شگفت انگیز قرآن، ص 99)، بعضی دیگر به معنای موجود صاحب علاقه دانسته اند که اشاره به روح اجتماعی انسان است و برخی به گل حضرت آدم7 اشاره نموده اند که حالت چسبندگی دارد.(ر.ک: رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، 487 ـ 481).) با توجه به دیدگاه دانشمندان، مفسران و اهل لغت، «علق» به معنای «خون بسته» آویزان به رحم است؛ به ویژه آنکه این مرحله از خلقت انسان در علم جنین شناسی جدید، واسطه بین نطفه و مضغه (گوشت شدن) شمرده می شود، یعنی چند ساعت این خون بسته به جدار رحم آویزان است و از خون آن تغذیه