eitaa logo
ستاد تفسیر قرآن کریم یزد
195 دنبال‌کننده
49 عکس
1 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ستاد تفسیر قرآن استان یزد و به منظور ترویج فرهنگ تفسیر قرآن و اطلاع رسانی جلسات تفسیر راه اندازی شده است. ارتباط با مدیر کانال: @Abbas50 لینک کانال:
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐 سلام علیکم کانال ستاد تفسیر قرآن کریم استان یزد به منظور ترویج فرهنگ تفسیر قرآن و اطلاع رسانی جلسات تفسیر و دوره مهارت های بیان تفسیر قرآن راه اندازی شده است. از طریق لینک زیر به کانال ملحق شوید: @tafsir_yazd 🌹🌹🌹
✅ کتاب (روش برداشت از آیات) با ویرایش جدید و اصلاحات واضافات(مبادی؛مبانی و ۵۶ نکته مهارتی) 🔵 در این کتاب با طرحی نوین به بهره مندی و بهره برداری و کار با قرآن در آموزش مفاهیم قرآن ارائه شده است که قرار است جریان انس با قرآن در قالب شش مرحله مساعد شود. مرکز پخش: ستاد تفسیر قم با ۵۰ درصد تخفیف
💐💐💐💐💐 سلام علیکم 🌹 به کانال خوش آمدید. 🌺 این کانال به منظور ترویج فرهنگ تفسیر قرآن کریم و اطلاع رسانی جلسات تفسیر و همچنین دوره های مهارت های بیان تفسیر قرآن کریم راه اندازی شده است. 🖊 مطالب ارزشمند خود را به ادمین کانال ارسال کنید. 🔸 ان شاءالله با همفکری شما بزرگواران جنبش‌ تفسیر قرآن کریم در استان شکل گرفته و شاهد جلسات پربار تفسیر قرآن باشیم. 🔹 با محشور شوید. @tafsir_yazd
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره نحل ( آیات 52 . 53 . 54 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 وَ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَهُ الدِّينُ واصِباً أَ فَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ «52» 🦋🦋وآنچه در آسمان‌ها وزمين است از آن اوست وپرستش وفرمان‌بردارى پيوسته براى اوست، پس آيا از غير خداوند پروا مى‌كنيد. 📝نکته ها👇 🔷مراد از «دين» در اين آيه، پرستش و بندگى است كه لازمه‌ى پذيرش دين و مكتب حقّ است. و «واصب» به معناى دائم و شديد است، مانند آيه‌ى 9 سوره‌ى صافّات: «وَ لَهُمْ عَذابٌ واصِبٌ» 📝پیام ها🔰 🔶1- بر خلاف آن عقايد خرافى كه براى هر نوعى از موجودات، ربّى را فرض مى‌كردند، خداوندِ همه‌ى آنچه در آسمان‌ها وزمين است، يكى است. «لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 📚جلد 4 - صفحه 532 🔶2- پرستش و بندگى، تنها در برابر خالق يكتا جايز است. «لَهُ الدِّينُ واصِباً» 🔶3- تشريع وقانون‌گذارى، حقّ كسى است كه تكوين وآفرينش از آنِ اوست. لَهُ ما فِي السَّماواتِ‌ ... وَ لَهُ الدِّينُ‌ سازنده‌ى هستى بايد قانون آن را وضع وبيان كند. 🔶4- شرك، هيچ دليل وتوجيهى ندارد. لَهُ ما فِي السَّماواتِ‌ ... لَهُ الدِّينُ‌ ... أَ فَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ‌ 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🕋 وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ «53» 🦋🦋وآنچه از نعمت داريد، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مى‌كنيد. 🕋ثُمَّ إِذا كَشَفَ الضُّرَّ عَنْكُمْ إِذا فَرِيقٌ مِنْكُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ «54» 🦋🦋اما همين كه نگرانى ومِحنت را از شما برطرف كرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرك مى‌ورزند. (وعوامل وافراد ديگرى را در دفع بلا مؤثّر مى‌دانند) 📝نکته ها👇 🔷«ضر» به نگرانى گفته مى‌شود كه از فقدان نعمت ناشى مى‌شود و «تَجْئَرُونَ» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است. 🔷مضمون اين آيه در آيات ديگر قرآن نيز تكرار شده است، چنانكه در آيه‌ى 67 سوره اسراء مى‌فرمايد: «وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً» هرگاه در وسط دريا با خطرى مواجه شويد، جز او هر چه را در خيال خود مى‌خوانديد، محو شود، ولى همين‌كه او شما را به خشكى رساند، روى‌گردان شده و كفران نعمت مى‌كنيد. 🔷پيامبراكرم صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: «من لم يعلم ان للَّه عليه نعمة الّا فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى‌ عذابه» «1»، هر كس نعمت خداوند را تنها در خوراك و پوشاك بداند، هم در عمل كوتاهى كرده و هم به قهر خدا نزديك شده است. 📚«1». تفسير نورالثقلين. 📚جلد 4 - صفحه 533 📝پیام ها🔰 🔶1- نعمت‌هاى الهى را، نتيجه‌ى تلاش وتحصيل ومديريّت خود، يا شانس و تصادف نپنداريد. «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» 🔶2- همه‌ى نعمت‌ها، حتّى آنچه كه در نظر شما ناچيز است، به اراده‌ى الهى به شما داده شده است. «مِنْ نِعْمَةٍ» 🔶3- هم نعمت‌ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فَمِنَ اللَّهِ‌، فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔶4- بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مى‌كند. «إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ» 🔶5- انسان ضعيف است وبا كوچكترين تماس سختى ومصيبت، درمانده مى‌شود. إِذا مَسَّكُمُ‌ ... 🔶6- نعمت‌ها از اوست، امّا سختى‌ها و ضررها از ماست. «نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ‌، مَسَّكُمُ الضُّرُّ» 🔶7- ايمان واستغاثه به خداوند، نبايد موسمى ومقطعى باشد. إِذا كَشَفَ الضُّرَّ ... فَرِيقٌ مِنْكُمْ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔶8- رفاه وآسايش، زمينه‌ى غفلت از ياد خدا وشرك‌گرايى است. كَشَفَ الضُّرَّ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔶9- توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ»، امّا شرك تنها در مورد بعضى است. فَرِيقٌ‌ ... يُشْرِكُونَ‌ 🔶 10- «كشف ضرّ» و برطرف شدن مشكلات را از هر قدرتى جز خدا بدانيم شرك است. كَشَفَ الضُّرَّ ... بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ‌ ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور 🆔 @tafsir_yazd
✅کتاب (روش برداشت از آیات) با ویرایش جدید و اصلاحات واضافات(مبادی؛مبانی و ۵۶ نکته مهارتی) 🔵در این کتاب با طرحی نوین به بهره مندی و وبهره یرداری و کار با قرآن در آموزش مفاهیم قرآن ارائه شده است که قرار است جریان انس با قرآن در قالب شش مرحله مساعد شود. مرکز پخش: ستاد تفسیر قم با ۵۰درصد تخفیف
🌸🌸🌸🌸🌸 سلام علیکم ✅ قابل توجه اعضای محترم، ◀️ لطف کنید، از جلسات تفسیر قرآن کریم در محله یا مسجد و ... تصویر و گزارش برای ادمین کانال بفرستید. 🖊 انتقال تجربه و معرفی جلسات موفق تفسیر از اهداف این کانال است.
🔰 شیوه ای جذاب برای تفسیر قرآن کریم: 🔹 تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزه‌های مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است. 🔸 مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن می‌پردازد. ✅ شهید آیت الله سید محمدباقر صدر، تفسیر موضوعی را تنها ابزار استخراج نظریه‌های اسلامی از قرآن کریم می‌داند. ✅ علامه مرحوم محمدتقی مصباح یزدی نیز تنها این شیوه را برای عرضه نظام‌مند معارف قرآن مناسب می‌داند. ✅ علامه سید محمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان، موضوعات فراوانی را مورد بررسی تفسیری قرار داده و از همین رو پیشگام در تفسیر موضوعی دانسته شده است. 🔺 با این حال به باور آیت‌الله العظمی سبحانی، مرحوم علامه مجلسی را می‌توان نخستین کسی دانست که به اجمال از تفسیر موضوعی بهره برده است. 🖊 آثار فراوانی به طور مستقل با رویکرد تفسیر موضوعی تألیف شده است؛ از جمله منشور جاوید، اثر آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، نوشته آیت‌الله العظمی جوادی آملی، و معارف قرآن، نوشته مرحوم علامه مصباح یزدی. آثاری نیز برای تسهیل دسترسی به آیات مرتبط با یک موضوع خاص تألیف شده که معجم موضوعی قرآن کریم خوانده می‌شوند؛ از جمله فرهنگ موضوعی قرآن کریم، از محمود رامیار، و المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم، نوشته محمد فؤاد عبدالباقی. کانال رسمی ستاد تفسیر قرآن کریم استان یزد @tafsir_yazd
هوالجواد ... جلسه " زندگی به رنگ خدا " موضوع: " اخلاق در قرآن " سخنران : حجت الاسلام و المسلمین مهدی میرحسینی (زید عزه) ⏰زمان:1401/10/29- ساعت10 🏢مکان: خیابان امام خمینی(ره)- خیابان شهیدابراهیمی- روبروی فرمانداری- دفتر آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) 🔶واحد فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)-یزد
💐 در قرآن به حدود سیصد آیه درباره پزشکی و بهداشت اشاره شده است. پزشکی شامل «درمان و معالجه» و بهداشت به معنی «پیشگیری» است. (المنجد، ذیل ماده طب)، اما اکثر مطالب علمی قرآن درباره بهداشت و پیشگیری است، مانند: بهداشت تغذیه مثل حرمت شراب (مائده/90)، انگور (انعام/99) شیر حیوان (نمل / 66) تحریم خون، مردار، گوشت خوک (نمل/115)، بهداشت جنسی، مانند حرمت زنا (نور/30)، بهداشت فردی، مثل وضو و غسل (مائده/ 6) و... اما برخی مطالب قرآن نیز درباره پزشکی و درمان بیان شده است، مانند: جنین شناسی، اعضای بدن، عسل و. .. ☘ اهداف آیات پزشکی: 🔹 هدف اصلی نزول قرآن، هدایت معنوی انسانها به سوی کمال و سعادت است «هدی للناس» (بقره / 185) و رسیدن به کمال، نیازمند پرورش روح و سلامت جسم و تغذیه آن است. در این راستا، قرآن در چند آیه به مسائل پزشکی اشاره کرده است. این اشارات در برخی آیات به صورت گذرا و در برخی دیگر به صورت مفصل است. اهداف ذکر علوم پزشکی در قرآن را می توان در چند مورد ذیل خلاصه کرد: 🔸 ۱ـ تقویت خداشناسی: یکی از اهداف ذکر آیات پزشکی در قرآن، تقویت خداشناسی است. برای نمونه می توان به مثال ذیل توجه کرد: جنین شناسی مقدمه خداشناسی خداوند در سوره مؤمنون، آیه 12 و 13 و 14 به مسئله خلقت انسان اشاره می کند و می فرماید: (وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلاَلَةٍ مِن طِینٍ...)؛ و به یقین انسان را از چکیده ای از گل آفریدیم و سپس او را با آب اندک سیالی در جایگاه استوار ( رحم) قرار دادیم؛ سپس آب اندک سیال را بصورت آویزان آفریدیم، و (خون بسته) آویزان را بصورت گوشت جویده شده آفریدیم؛ و گوشت جوید، شده را بصورت استخوان ها آفریدیم؛ و بر استخوان ها گوشتی پوشاندیم؛ سپس آن را به صورت آفرینش دیگری پدید آوردیم.... آیه بالا مراحل خلقت انسان را از نطفه، علقه، مضغه، استخوان، گوشت و روح بیان کرده است و با علم جنین شناسی روز نیز مطابقت دارد. قرآن بعد از بیان آن مراحل، خواننده را به یک نکته مهم توجه می دهد و می فرماید: فَتَبَارَک اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ «خجسته باد خدا، بهترین آفریدگار است». 🔺 نکته مهم آن است که خلقت انسان، نشان از قدرت، علم و آگاهی خالق دارد.
🔰 اهداف آیات پزشکی: ☘ ۲ـ معاد شناسی: یکی دیگر از اهداف بیان آیات پزشکی در قرآن، معاد شناسی است، برای مثال: (یا أَیهَا النَّاسُ إِن کنتُمْ فِی رَیبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکم مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَقَةٍ وَغَیرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَینَ لَکمْ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمّی ثُمَّ نُخْرِجُکمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکمْ وَمِنکم مَّن یتَوَفَّی وَمِنکم مَّن یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکیلاَ یعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً وَتَرَی الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِن کلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ؛ «ای مردم! اگر از برانگیخته شدن (در رستاخیز) در تردید هستید، پس (بنگرید:) که ما شما را از خاکی آفریدیم، سپس از آب اندک سیال، سپس از [خون بسته] آویزان، سپس از (چیزی شبیه) گوشت جویده شده، شکل یافته (= متمایز) و شکل نیافته (= غیر متمایز آفریدیم؛) تا برای شما روشن سازیم (که خدا بر انجام رستاخیز تواناست) و آنچه را که بخواهیم تا سرآمد معینی در رحم ها قرار می دهیم؛ سپس شما را بصورت کودکی بیرون می آوریم؛ سپس (زندگی می کنید) تا به حدّ رشدتان برسید؛ و از شما کسی است که (جانش) بطور کامل گرفته می شود؛ و از شما کسی است که به خوارترین (دوران) عمر برگردانده می شود، تا بعد از آگاهی هیچ چیزی نداند. و زمین را خشک و بی گیاه می بینی؛ و هنگامی که آب (باران) را بر آن فرو می فرستیم، به حرکت در می آید و رشد می یابد؛ و از هر نوع [گیاه ] زیبا می رویاند». آیه بالا دو مسئله علمی را برای اثبات معاد مطرح می کند؛ خلقت انسان و حیات دوباره گیاهان در فصل بهار. 🔹 انگشت نگاری و شناخت قدرت خداوند بر رستاخیز 🍀 خداوند در سوره قیامت، آیه 3 و 4 برای اثبات قدرت خود درباره معاد و برگشت انسانها یا به مسئله پزشکی مثال می زند و می فرماید: أَیحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ * بَلَی قَادِرِینَ عَلَی أَن نُّسَوِّی بَنَانَهُ: «آیا انسان می پندارد که استخوان هایش را جمع آوری نخواهیم کرد؟! * آری، بر مرتب کردن (سر) انگشتانش تواناییم». 🔺 در شأن نزول آیه بالا آمده است که یکی از مشرکان که همسایه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، به خدمت پیامبر اسلام رسید و از چگونگی روز قیامت پرسید، سپس افزود: اگر آن روز را با چشمم هم مشاهده کنم باز تصدیقت نمی کنم و به تو ایمان نمی آورم! آیا ممکن است خداوند این استخوانها را جمع آوری کند؟ این باور کردنی نیست.! این جا بود که آیه نازل شد و فرمود: ما قادریم حتی خطوط انگشتان شما را مرتب سازیم. (الحویزی العروسی، نورالثقلین، ذیل: قیامت / 4). 🔸 «بنان» در لغت به معنی انگشتان و نیز سرانگشتان آمده است (مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ذیل ماده بنان) که در هر دو صورت به این نکته اشاره دارد که نه تنها خداوند استخوانها را جمع آوری می کند و به حال اول باز بر می گرداند، بلکه استخوانهای کوچک و ظریف و دقیق انگشتان را نیز سر جای خود قرار می دهد، از آن بالاتر اینکه سر انگشتان او را به طور موزون و مرتب و به صورت نخست (که با هم اختلاف دارند) باز می گرداند. (مکارم، تفسیر نمونه، ذیل: قیامت / 4). 🖊 دانش بشری در قرن 19 به راز اثر انگشت پی برد و متوجه شد سر انگشتان از خطوط بارز و پستی به صورت مارپیچ در بشره پوست تشکیل شده اند و چگونگی امتداد این خطوط در افراد متفاوت است، به طوری که شکل این خطوط حتی در دو قلوها شباهتی با هم ندارند. (دیاب عبدالمجید و قرقوز، طب در قرآن، 20 ـ 21). پوست بدن از سه قشر تشکیل شده است؛ قشر سطحی، قشر چرمی، قشر زیر جلدی. قشر سطحی پوست از سلولهای پوششی پهن چند طبقه ساخته شده است که سلولهای طبقه عمیق آن در حال تقسیم و تکثیر می باشند و سلولهای سطحی آن که قدیمی ترند، به ماده شاخی تبدیل می گردند. چین و شیارهای سطح پوست در هر شخصی ثابت و تغییر ناپذیر است. (یزدی، دانستنی های پزشکی، 109). خطوط سر انگشتان از چهار ماهگی در رحم مادر شکل می گیرد و تا پایان عمر تغییر نمی کند. با وجود پیشرفت علم، در شناسایی افراد، انگشت نگاری همچنان بهترین معرّف شناسایی اشخاص است و در تحقیقات جنائی برای کشف هویت مجرمان و دزدان از اثر انگشت به عنوان وسیله مؤثر و اطمینان بخش استفاده می کنند. 🔰 نتیجه: خداوند با مطرح کردن اختلاف سرانگشتان و مرتب کردن آن بعد از مردن، قدرت بی پایان خود را به نمایش می گذارد و با بر شمردن مسئله نظم جسم و خاصیت پوست سر انگشت، علاوه بر اثبات توانایی خود برای ایجاد معاد، حسّ کنجکاوی بشر را در مورد این نکته علمی تحریک می کند.
⬇️ اهداف آیات پزشکی: 🔹 ۳ـ اعجاز علمی قرآن: یکی از اهدافی که می توان برای پرداختن به تفسیر آیات پزشکی قرآن ترسیم کرد، اثبات اعجاز علمی قرآن است. 🔺 مقصود ما از معجزه علمی قرآن، رازگویی علمی قرآن است؛ یعنی مطلبی علمی را که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته، بیان کرده، به طوری که مدتها بعد از نزول آیه مطلب علمی کشف شده است و این مسأله علمی طوری باشد که با وسایل عادی که در اختیار بشر عصر نزول بوده، قابل اکتساب نباشد. (رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز قرآن، 85). ✅ مسائل علمی و پزشکی قرآن که با کشفیات علوم روز ثابت شده است، نشان از آن دارد که قرآن مکتوب بشری نیست و عقل بشر، حتی پیامبر، در الفاظ و محتوای آن دخالتی ندارد. همچنین پیامبر این مسائل را از محیط اجتماعی خود و علوم رایج آن زمان الهام نگرفته است؛ چون تاریخ، (ولایتی، علی اکبر، پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی، 15 به بعد.) منطقه جزیره العرب را فاقد تمدن و علوم می داند، پس مسائل پزشکی مطرح شده در قرآن، با توجه به علوم عصر نزول، اعجاز علمی آن را ثابت می کند. ♦️ برای نمونه به برخی شگفتیها و اعجازهای علمی و پزشکی قرآن اشاره می کنیم: 🔸 علقه، شگفتی پزشکی قرآن: خداوند در آیات مختلف از قرآن کریم، به مراحل خلقت انسان اشاره کرده است. یکی از آنها مرحله «علق» است. واژه «علق» شش بار (علق/ 1 و 2؛ حج/5؛ مؤمنون/14؛ غافر/67؛ قیامت/34)، در پنج آیه به صورتهای مختلف به کار رفته است. همچنین سوره ای با نام «علق» نازل شده است. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذِی خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ: «بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید». اکثر مفسران (مکارم، تفسیر نمونه، 27/153) اتفاق نظر دارند که 5 آیه اول سوره علق، نخستین آیاتی است که در غار حرا بر پیامبر اسلام9 نازل شد. واژه «علق» جمع «عَلَقَه» است و در اصل به معنای «چیزی می باشد که به چیز بالاتر آویزان می شود». موارد کاربرد آن عبارت است از: خون بسته، زالو، خون منعقد که در اثر رطوبت به هر چیز می چسبد، کرم سیاه که به عضو آدمی می چسبد و خون را می مکد و. .. (مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات قرآن کریم، ذیل ماده علق؛ قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ذیل ماده علق)، پس می توان گفت در مواردی که علق به کار رفته، «چسبندگی» و «آویزان بودن» لحاظ شده است، مانند: زالو، خون بسته و کرم که به عضو بدن می چسبد و آویزان می شود. علق از نگاه علم: «علق» همان خون بسته ای است که از ترکیب اسپرم مرد با اوول زن حاصل و سپس به رحم زن داخل و بدان آویزان می شود. پس از پیوستن نطفه مرد به تخمک زن، تکثیر سلولی آغاز می شود و به صورت یک توده سلولی به شکل توت در می آید که به آن مارولا (Marula) می گویند و در رحم لانه گزینی می کند، یعنی سلولهای تغذیه کننده به درون لایه مخاطی رحم نفوذ می کنند و به آن آویزان (نه کاملاً چسبیده) می شوند. قرآن این مطلب را با تعبیر زیبای «علق» بیان کرده است. (دیاب و قرقوز، همان، 86) اگر واژه «علق» را به معنای خون بسته بپذیریم، می توانیم تناسب آن را با موارد کاربردش اینگونه بیان کنیم: 1.چسبنده بودن آن. (مکارم، همان، 27/156) یعنی کرمی که برای مکیدن خون به بدن می چسبد. 2.آویزان شدن آن به جداره رحم. 3.مشابه زالو است. (زالو هر بار می تواند به اندازه یک فنجان قهوه، خون انسان یا حیوان را بمکد. نطفه در رحم، زالو وار به رحم می چسبد و از خون تغذیه می کند (نجفی، گودرز، مطالب شگفت انگیز قرآن، 99). همچنین در وجه تشبیه به زالو گفته شده است که در مرحله ایجاد جنین، از هر دو ماده ای به نام «هپارین» ترشح می شود تا خون در موضع منعقد نشود و قابل تغذیه باشد (پاک نژاد، اولین پیامبر آخرین دانشگاه 11/110) شکل علقه مانند زالو کاملاً مستطیع است این حالت در چهار هفته اول ادامه دارد. (اسماعیل پاشا، عبدالعزیز، اسلام و طب جدید یا معجزات علمی قرآن، 182). 4.تغذیه از خون است. حضرت آیت الله معرفت بعد از پذیرفتن این نظریه که علق خون بسته است می گوید: علقه در روز هفتم به جداره رحم می چسبد (معرفت، محمد هادی، 6/82) در نتیجه می توان گفت: (احتمالهای دیگری نیز درباره «علق» داده شده است از جمله، اینکه: بعضی علق را به معنای نطفه مرد (اسپرماتوزئید) معنا کرده اند (مطالب شگفت انگیز قرآن، ص 99)، بعضی دیگر به معنای موجود صاحب علاقه دانسته اند که اشاره به روح اجتماعی انسان است و برخی به گل حضرت آدم7 اشاره نموده اند که حالت چسبندگی دارد.(ر.ک: رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، 487 ـ 481).) با توجه به دیدگاه دانشمندان، مفسران و اهل لغت، «علق» به معنای «خون بسته» آویزان به رحم است؛ به ویژه آنکه این مرحله از خلقت انسان در علم جنین شناسی جدید، واسطه بین نطفه و مضغه (گوشت شدن) شمرده می شود، یعنی چند ساعت این خون بسته به جدار رحم آویزان است و از خون آن تغذیه
می کند. ☘ خداوند می توانست با به کاربردن ترکیب «الدم المنقبضة؛ خون بسته» مطلب مورد نظرش را ذکر نماید، اما با آوردن تک واژة «علق» هم معنای «خون بسته» و هم معنای «آویزان بودن» را رساند که با نظریات جدید پزشکی نیز همخوانی کامل دارد. 🔹 لازم به یادآوری است که در قرآن مراحل و چینش مراحل خلقت انسان (ن.ک. به: حج / 5؛ مؤمنون / 12 و. ..) نیز به صورت ویژه ای بیان شده که قبل از آن سابقه نداشت و این هم نشان از اعجاز علمی قرآن دارد (رضایی اصفهانی، محمد علی، همان، 2، مبحث مراحل خلقت انسان)؛ البته برخی مطالب علمی قرآن در حد اعجاز علمی نیست، ولی مطالب شگفت انگیز است، مثل بحث شفا بودن عسل (نحل / 69) و فواید پزشکی آن.
❇️ توصیه‌های تفسیری استاد قرائتی به طلاب و فضلای کاشان ◻️ در بیان تفسیر قرآن باید به این دو شرط عمل کنیم که «عوام بفهمند» و «خواص بپسندند» و فقط برای خواص صحبت نکنیم. ◻️ تفسیر قرآن باید کوتاه و فشرده بیان شود و به صورت گلچین برای مردم ارائه کنیم؛ نه اینکه به صورت ترتیبی، تفسیر کنیم. حوصله ها پایین آمده و نمی توان تفسیر بلند برای مردم بیان کرد. ◻️ما نتوانستیم جاذبه‌های قرآن را به مردم نشان دهیم تا به سمت قرآن بیایند؛ باید در روش دروس حوزوی و تبلیغ خود تغییر روش داشته باشیم. ◻️روحانی باید سه شرط: «از مردم»، «در مردم» و «با مردم» را داشته باشد تا بتواند اثرگذار باشد. ◻️ پیامبر از مظلومیت اهل بیت(ع) آگاه بود؛ اما ایشان در روز قیامت از مهجوریت قرآن شکایت می‌کند و در آیه ۳۰ سوره فرقان آمده است: «پروردگارا قوم من این قرآن را مهجور ومتروک کردند». امام رضا علیه السلام فرمود خداوند متعال نماز را واجب کرد تا قرآن از مهجوریت خارج شود. لینک کانال ستاد تفسیر قرآن کریم یزد 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @tafsir_yazd
ستاد تفسیر قرآن کریم یزد
🖊 شرح مختصری درباره احترام به والدین در قرآن، برگرفته از تفسیر نور، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا قرائتی: 🌹 آیه ۲۳ سوره مبارکه اسراء: 🔹 «وَ قَضى‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً إِمَّا یبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» پروردگارت مقرّر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکى کنید. اگر یکى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. ☘ شرح آیه ۲۳ سوره مبارکه نساء: 💐 احسان به پدر و مادر در روایات اهل بیت (ع): 🔸 در احادیث، در مورد احسان به والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نکوهش به عمل آمده است: پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مى‌‏کند و سبب مى‏‌شود که فرزندان نیز به ما احسان کنند. در احادیث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «افّ» نگو، خیره نگاه مکن، دست بلند مکن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، کارى مکن که مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان منشین و پیش از آنکه از تو چیزى بخواهند به آنان کمک کن.[۱] مردى مادرش را به دوش گرفته طواف مى‏‌داد، پیامبر را در همان حالت دید، پرسید: آیا حقّ مادرم را ادا کردم؟ فرمود: حتّى حقّ یکى از ناله‏‌هاى زمان زایمان را ادا نکردى.[۲] از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله سؤال شد: آیا پس از مرگ هم احسانى براى والدین هست؟ فرمود: آرى، از راه نماز خواندن براى آنان و استغفار برایشان و وفا به تعهّداتشان و پرداخت بدهى‏‌هایشان و احترام دوستانشان.[۳] مردى از پدرش نزد پیامبر شکایت کرد. حضرت پدر را خواست و پرسش کرد، پدر پیر گفت: روزى من قوى و پولدار بودم و به فرزندم کمک مى‏‌کردم، امّا امروز او پولدار شده و به من کمک نمى‌‏کند. رسول خدا صلى الله علیه و آله گریست و فرمود: هیچ سنگ و شنى نیست که این قصه را بشنود و نگرید! سپس به آن فرزند فرمود: «انت و ما لک لا بیک» تو و دارایى‌‏ات از آنِ پدرت هستید.[۴] در حدیث آمده است: حتّى اگر والدین فرزند خود را زدند، فرزند بگوید: «خدا شما را ببخشد» که این کلمه همان «قول کریم» است.[۵] 🌸 احسان به والدین، از صفات انبیاست: احسان به والدین، از صفات انبیاست. چنانکه در مورد حضرت عیسى علیه السلام، توصیفِ «بَرًّا بِوالِدَتِی»[۶] و در مورد حضرت یحیى علیه السلام «بَرًّا بِوالِدَیهِ»[۷] آمده است. والدین، تنها پدر و مادر طبیعى نیستند. در برخى احادیث، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام پدر امّت به حساب آمده‌‏اند. «أنا و علىّ ابوا هذه الامّة»[۸] همچنان که حضرت ابراهیم، پدر عرب به حساب آمده است.[۹] «مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیمَ»[۱۰] اگر والدین توجّه کنند که پس از توحید مطرحند، انگیزه‏ دعوت فرزندان به توحید در آنان زنده مى‌‏شود. «قَضى‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» 🔹 پیام‏‌هایی از آیه ۲۳ سوره مبارکه اسراء: ۱- توحید، در رأس همه‏ سفارش‏‌هاى الهى است. «قَضى‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ» ۲- خدمت‌گزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۳- فرمانِ نیکى‏ به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخ ‏نشدنى است. «قَضى‏» ۴- احسان به والدین در کنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این کار، هم واجب عقلى و وظیفه انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى‏ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۵- نسل نو باید در سایه‏ ایمان، با نسل گذشته، پیوند محکم داشته باشند. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۶- در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۷- در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۸- نیکى به پدر ومادر را بى‏‌واسطه و به دست خود انجام دهیم. «بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۹- احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشکّر، مراقبت و امثال اینها مى‌‏شود. «بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» ۱۰- احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» (نه مثل فقیر، که تا سیر شود، و جهاد که تا رفع فتنه باشد و روزه که تا افطار باشد.) ۱۱- سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «وَ بِالْوالِدَینِ إِحْساناً» زیرا والدین نیازى به‏ سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى‏‌کنند.
🖊 ادامه: ۱۲- هرچه نیاز جسمى وروحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى‌‏تر است. «یبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ ۱۳- پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلکه نزد خود نگهداریم. «عِنْدَکَ» ۱۴- وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه‏‌اى نهى مى‏‌کند، «أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» تکلیف پدر و مادر روشن است. «وَ لا تَنْهَرْهُما» ۱۵- هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» بعد از احسان، گفتار کریمانه مهم‏ترین شیوه‏ برخورد با والدین است. ۱۶- در احسان به والدین و قول کریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو کریمانه برخورد نکردند، تو کریمانه سخن بگو. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» 🔺 آیه ۲۴ سوره مبارکه اسراء: 🌺 «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغِیراً» و از روى مهربانى و لطف، بالِ تواضع خویش را براى آنان فرودآور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان‌گونه که مرا در کودکى تربیت کردند. 🖊 شرح آیه ۲۴ سوره مبارکه نساء: 🌸 تواضع و درخواست رحمت از خدا برای پدر و مادر: ۱- فرزند در هر موقعیتى که هست، باید متواضع باشد و کمالات خود را به رُخ والدین نکشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» ۲- تواضع در برابر والدین، باید از روى مهر و محبت باشد، نه ظاهرى و ساختگى، یا براى گرفتن اموال آنان. «وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَةِ» ۳- فرزند باید نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. «وَ اخْفِضْ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما» ۴- دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمى‌‏داد. «وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ...» ۵- دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانه‏ شکرگزارى از آنان است. «قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ...» ۶- در دعا از کلمه «رَبِّ» غفلت نکنیم. «قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما» ۷- رحمت الهى، جبران زحمات تربیتى والدین است. «رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی» گویا خداوند به فرزند مى‌‏گوید: تو رحمت خود را دریغ مدار، و از خدا نیز استمداد کن که اداى حقّ آنان از عهده‏ تو خارج است. ۸- گذشته‏ خود، تلخى‏‌ها و مشکلات دوران کودکى و خردسالى را که بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «کَما رَبَّیانِی صَغِیراً» ۹- پدر و مادر باید بر اساس محبّت فرزندان را تربیت کنند. «ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی» ۱۰- انسان باید از مربّیان خود تشکّر و قدردانى کند. «ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی» 🔹 آیه ۲۵ سوره مبارکه اسراء: 🌷 «رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِما فِی نُفُوسِکُمْ إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ فَإِنَّهُ کانَ لِلْأَوَّابِینَ غَفُوراً» پروردگارتان به آنچه در درون شماست، آگاه‏‌تر (از خودتان) است. اگر صالح باشید، قطعاً او آمرزنده توبه‌کنندگان است. 🔸 پیام‌‏هایی از آیه ۲۵ سوره نساء: ۱- از شئون ربوبیت خداوند، آگاهى اوست. «رَبُّکُمْ أَعْلَمُ» ۲- انگیزه ما در هر کار و در خدمت به والدین زیر نظر اوست. «رَبُّکُمْ أَعْلَمُ ...» ۳- صلاحیت‏‌ها مربوط به درون و انگیزه‏‌هاست. «فِی نُفُوسِکُمْ إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ» ۴- اگر دل و درون، صاف و صالح باشد، دَر توبه باز است. «تَکُونُوا صالِحِینَ ... لِلْأَوَّابِینَ غَفُوراً» ۵- توبه‏ خود را با انابه‏ پى‌درپى انجام دهیم. «اوابین» ۶- خداوند بخشاینده است، امّا شرط برخوردارى ما از مغفرت الهى، توبه است. «إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ... لِلْأَوَّابِینَ غَفُوراً» ۷- اگر از روى نادانى برخورد نامناسبى با والدین داشته‏‌ایم، با توبه مى‌‏توانیم رحمت خدا را جلب کنیم. «صالِحِینَ ... غَفُوراً» (با توجّه به آیه‏ قبل) ۸- عفو و بخشش الهى از شئون ربوبیت اوست. «رَبُّکُمْ ... غَفُوراً» ۹- یکى از نشانه‏‌هاى صالح بودن انسان، توبه کردن است. «إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ... لِلْأَوَّابِینَ‏» ۱۰- گاهى از افراد صالح نیز لغزشى سر مى‌‏زند، که البتّه باید این کوتاهى‏‌ها را با توبه جبران کرد. «إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ... اوابین‏» 📌 پی‌نوشت‌ها: [۱] . تفسیر نورالثقلین [۲] . تفسیر نمونه [۳] . تفسیر مجمع‏‌البیان [۴] . تفسیر فرقان [۵] . کافى، ج ۲، ص ۱۵۷ [۶] . مریم، ۳۹ [۷] . مریم، ۱۴ [۸] . بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۹۵ [۹] . تفسیر نورالثقلین [۱۰] . حج، ۷۸ 🔹 کانال ستاد تفسیر قرآن کریم یزد: 🔰🔰🔰🔰🔰 @tafsir_yazd
‏‏‏‏ 🔸 سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ شَيْ‌ءٍ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذاقُوا بَأْسَنا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ «۱۴۸» به زودى كسانى كه شرك ورزيده‌اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‌خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‌آورديم و هيچ چيزى را (از سوى خود) حرام نمى‌كرديم. كسانى كه پيش از آنها بودند (نيز پيامبران قبلى را) اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند. بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‌كنيد و شما جز حدس‌زن و دروغگويانى بيش نيستيد. 🔹 نکته ها: 🌷 در اين آيه يك خبر غيبى از آينده مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت، «سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» آن آينده به وقوع پيوست و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند. «وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» اين بهانه كه «اگر خدامى‌خواست، ما و پدرانمان مشرك نمى‌شديم» بارها توسّط مشركان مطرح شده است، چنانكه در آيه ۳۵ سوره‌ى نحل و آيه ۲۰ سوره زخرف نيز آمده است. ❓ سؤال: اين آيه سخن مشركان را نقل مى‌كند كه اگر خدا از شرك ما راضى نيست، چرا ما را از آن باز نمى‌دارد؟ پس شرك ما مورد رضاى خداست! ✅ پاسخ: 🔺 انجام هر كار از هر كسى، از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست، ليكن اراده و مشيّت خداوند آن است كه انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند. دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما مى‌آورد، اين امكانات، دليل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نيست. خداوند به‌ انسان عقل و وحى عطا كرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختيار، نشانه‌ى راضى بودن او به خلاف ما نيست. خداوند، خواهان ايمان اختيارى مردم است نه اجبار آنان به ايمان آوردن. در قرآن بارها آمده است كه: اگر خدا مى‌خواست، همه را هدايت مى‌كرد و پيامبر هم حقّ اكراه و اجبار مردم به ايمان را ندارد. 🔸 پیام ها: ۱- رهبران و انديشمندان دينى بايد خود را براى پاسخگويى به شبهات و بهانه‌جويى‌هاى آينده آماده كنند. «سَيَقُولُ» ۲- فرستادن انبيا و كتب آسمانى براى آنست كه مردم با آزادى و اختيار، موحد شوند. پس منطق مشركان (كه اگر خدا مى‌خواست با قهر و قدرت مانع شرك ما مى‌شد) غلط است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» ۳- بدتر از گناه، توجيه آن است. مشركان، شرك خود را توجيه كرده و آن را مشيّت الهى مى‌دانستند. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» (جبرگرايى، بهانه‌اى است براى فرار از مسئوليّت) ۴- مشركان، انحراف خود را با تاريخ نياكان خود توجيه مى‌كردند. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا» ۵- عقيده به جبر، از توجيهات بى‌اساس منحرفان است. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا». شيطان هم كه رهبر منحرفان است، گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنين گفت: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي» ۶- مخالفان، همواره با اهرم جبر، به تكذيب پيامبران پرداخته‌اند. «كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» ۷- قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجّت و دليل مى‌كند. «قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ» ۸- آنان كه به بهانه‌ى سرنوشت، از مسئوليّت مى‌گريزند، منتظر چشيدن قهر خدا باشند. «ذاقُوا بَأْسَنا» ۹- طرفداران جبر، منطق ندارند و در پى خيالاتند. «إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» ۱۰- اگر به جاى علم و يقين، در پى ظن و گمان باشيم، گمراه خواهيم شد. «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ» @tafsir_yazd