eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 126 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣مساله الزاما یک مساله عقلی همچون معاد نیست که عقلا وجودش، ضروری باشد بلکه نقل است که آن را توضیح داده است. شفاعت به معنای «ابطال قانون» نیست که یک امر گناه از گناه بودن خارج شود یا به معنای «عدم اجرای مجازات» باشد که اگر مجازات بر کسی باشد آنرا بدون مجازات گذارد بلکه کاری میکند که شخص ناقص به کمال میرسد و از استحقاق مجازات و عذاب خارج میشود. 2⃣درباره نماز باران نیز این نماز باعث میشود که آسمان باران را پیدا میکند نه اینکه بدون حرکت ابر و وزش باد و‌... باران بیاید بلکه این وسایل را خدا فراهم میکند لذا خدا کارها را از راه «علل و اسباب» انجام میدهد نه اینکه بر خلاف همه باران بیاید. همین امر در مورد مساله شفاعت نیز اجرا میشود و قانون لغو نمیشود. 3⃣اگر قابل به نصابی رسید از بهره مند میشود حال شفاعت همانند انسان را تطهیر کرده و به این نصاب میرساند نه اینکه قوانین یا اجرای آنها ملغی شود. پس اشکالات عقلی شفاعت بدینگونه برطرف میشود و «امکان شفاعت» اثبات میشود. یعنی با اینکه شخص آلوده است وارد بهشت شود اما یعنی انسان پاک شود و وارد بهشت گردد و شفاعت، تخصص است. 4⃣شخص همه کارها را در دنیا انجام میدهد و تنها ظهورش را در قیامت میبیند لذا کارهای دنیای انسانها مثل بخشش ها، بزرگ کردن فرزند صالح و غیره میتواند امکان در قیامت را برایشان فراهم گرداند. پس اینطور نیست که شخص گنهکار باشد و بیجهت مورد شفاعت قرار گیرد. اگر «امکان عقلی» اثبات شد چگونگیش را نقل نشان میدهد. ⁉️شبهه۱: رفع عقاب یا عدل است یاظلم. اگر باشد پس عقاب ظلم است اما خدا که ظلم نمیکند. اگر رفع عقاب است چرا انبیا با شفاعت دنبال این کار هستند؟ پاسخ: عقاب و رفع آن اصلا نقیض هم نیستند. اصل عقاب، عدل است و رفع عقاب، فضل و است. و البته احسان از عدل بالاتر است. ⁉️شبهه۲: شفاعت با در تعارض است. سنت الهی، قانون گذاری و مجازات کردن ناقض قانون است. آیه قرآن گوید برای سنت الهی، تبدیل و تحویلی نیست و تغییر نمیکند. پاسخ: سنت الهی را «عقل» شناسایی نمیکند لذا چگونه میتوان گفت شفاعت جزو سنت وی نیست؟ آیا تنها قهر خدا سنت است؟! هر چه سنت باشد را خدا بیان میکند و این سنن تغییر نمیکنند. حتی گذشت از کسی که توبه نکرده نیز طبق قرآن سنت و جزو غفاریت وی محسوب شده است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_127L.mp3
4.55M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 127 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ شبهه 1⃣: وقتی مطرح است که حاکم، علمش تغییر پذیر باشد و شافع، علم او را نسبت به وضعیت شخص و مصلحت، کامل کند. حال که «اراده الهی» همیشه تابع است پس عدم علم در او راه ندارد. لذا کار خیر، پاداش و کار شر، جزا خواهد داشت. 🔺پاسخ: اولا اینها در است نه ذاتیه. ثانیا خداوند، علمش ازَلیست اما معلوماتش مرتب در تغییر است. لذا از ازل میداند معلوماتش را که در تغییر است چگونه اراده کند. مثلا میداند که در کدام شرایط و زمان، شخص گناه میکند و در کدام زمان و شرایط، شافع، شفاعتش میکند و اینگه آیا پذیرفته میشود یا خیر. 🔺لذا این ارادات همگی فعلی هستند و صفت فعلی خدایند اما وی در ازل میداند که نظام را باید چگونه اداره کرد. متغیر نیست بلکه متغیر است. علم و اراده ذاتی خدا تغییر نمیکند بلکه اراده جزیی و فعلیش که روزانه است تغییر میکند. مانند باریدن باران که حادثه ایست به جهت انجام نماز باران اما خدا از ازل همه چیز را میداند اما امروز اراده بارش میکند. 🔻خلاصه اینکه میتوان اراده های روزانه را جزیی و متغیر دانست اما علم به ارادات که به کل به صورت واحد و مرتبط به هم باز میگردد از ازل مشخص و غیر متغیر دانست. مثلا پزشک پس از دیدن بیماری میداند که بیمار در سال اول چه دارویی باید مصرف کند و در سالهای بعد چه داروهایی لذا در شروع هر سال آن دارویی که از ابتدا میدانسته را تجویز میکند لذا این اراده فعلی با علم ازلی غیر متغیر، مخالف نیست. شبهه 2⃣: شفاعت باعث نقض غرض است. هدف آفرینش است و انبیا هم برای بشارت و انذار آمده اند حال شفاعت باعث نقض این اهداف است. 🔺پاسخ: شفاعت باعث ایجاد و انگیزه است. اگر شفاعت برای گروهی خاص از گناهان یا گروه خاصی از گناهکاران بود نقض قرض بود اما حال که هم بخشش و هم قهر خدا همگی مبهم است پس انسانها همیشه حواسشان باید جمع باشد. 🔺 او «اولیای الهی» را نیز در بین مردم مخفی کرده تا انسانها کسی را تحقیر نکنند. همچنین، «شبهای قدر» را در بین سه شب مخفی کرده تا قدر هر سه شب را بدانند لذا خفا باعث است نه تجری و جرات پیدا کردن. اگر شفاعت و توبه نباشد انسان میگوید حال که گناهکارم و باید بسوزم چرا بیشتر گناه نکنم؟ لذا احتمال شفاعت و بخشش او را از ناامیدی نجات میدهد. شبهه 3⃣: شفاعت باعث هتک حرمت و است. 🔺پاسخ: زمانی اینطور است که ما بدانیم برای کدام گناه و کدام شخص است حال که همگی مبهمند تنها ٫رجا(امید) ایجاد میشود نه تجری(جرات). گفت اگر کسی نماز را سست شمرد مورد شفاعت واقع نمیشود. ❎علامه این اشکال را مطرح میکنند اما نمیگویند که چه کسی این اشکال را قبلا بیان کرده است زیرا ما این بوده که حرف و اشکال را میگفته و پاسخ میداده نه اینکه روی گوینده تاکید کند. 🔺انسان همیشه باید بین باشد نه اینکه مطمئن باشد به بخشش خدا چون خدا گفته شفاعت به غیر شیعیان نمیرسد نه اینکه همه شیعیان مورد شفاعت قرار میگیرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_128L.mp3
5.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 128 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣در مورد سوال این است که شفاعت چیست؟ سپس آیا شفاعت ممکن است؟ سپس شافع و مشفوع له و غیره که هستند؟ 2⃣سه نوع آیه در مورد شفاعت داریم. یا وجود شفاعت را بکلی نفی میکنند. یا گویند شفاعت بحال کفار نافع نیست. و یا گویند شفاعت جز به اذن خدا ممکن نیست. دسته دوم و سوم آیات، طایفه اول از آیات را که در مورد نفی مطلق شفاعت بود را مقید کرده و استثنا میزند. 3⃣گاهی استثنا، بجهت تاکید مستثنی منه است نه اینکه حقیقتا چیزی از مستثنی منه جدا کند. مثلا در سوره اعلی خداوند به پیامبر گوید تو هرگز آیات الهی را فراموش نخواهی کرد مگر اینکه خدا بخواهد! (سنقرئک فلا تنسی الا ما شاء الله) حال آنکه خدا هم هیچوقت نمیخواهد دینش را به دست کسی بدهد که آیاتش را فراموش میکند. پس در اصل بخش دوم آیه هم تاکید بر عدم امکان فراموشی در پیامبر است. 4⃣در مثال قبل باید دانست که «دلیل فراموشی» در انسان است که در پیامبر چنین چیزی راه ندارد. (مانند داستان موسی و خضر که موسی فرمود فراموشیش بدلیل نفوذ شیطان اتفاق افتاد.) 5⃣در مثال دیگر قرآن گوید بهشتیان در بهشت جاودانند مگر خدا بخواهد! درحالیکه خدا نمیخواهد آنها را از بهشت خارج کند زیرا خودش آنها را در آنجا اسکان داده لذا این استثنا تنها تاکید مستثنی منه است. 6⃣ با جمع، این مثالها برخی گفته اند که طایفه سوم از آیات شفاعت نه مقید طایفه اول از آیات که تاکید آن است. 🔺پاسخ: اولا آیه ای گوید شفاعت شافعین به حال اینها نافع نیست. یعنی شافعینی هستند که میکنند اما بحال منحرفین نافع نیست پس شفاعت وجود دارد. لذا طایفه دوم از شدت طایفه اول کاسته که شفاعت را کلا رد میکرد تا به طایفه سوم نزدیک شود. طایفه سوم نیز نهایتا طایفه اول را مقید کرده است. آیه همچنین گوید گروهی که از شفاعت شافعین نفع نمیبرند، هستند. 🔺ثانیاً لسان آیات طایفه دوم نیز اصلا با لسان آیاتی که در آنها استثنا برای تاکید مستثنی منه است یکی نیست. (و لا یشفعون الا لمن ارتضی) این آیات گویند شفاعت ممکن نیست مگر برای انسانهای مرضی خدا و به . مگر انسانهای مرضی خدا وجود ندارد که استثنا را تاکید بدانیم؟! 🔴🔴 با آمدن قرآن بود که دارای قواعد و سازماندهی شد وگرنه شعر عرب در جاهلیت، جز ذوق چیزی نبود. لذا اگر امروز به این روز سیاه افتاده اند که برای ادبیات عرب باید حتما به اشعار جاهلی مراجعه کنیم تنها بخاطر «مهجور شدن قرآن» در حوزه هاست. ادبیات عرب قبل از قران مدون نبود و وحی هم نبود لذا چرا باید به آن استناد کرد؟! 8⃣آیه مورد بحث ما گوید: غیر از خدا، نه بالاستقلال مالک چیزی هستند اولاً، نه بالاشتراک مالکند ثانیاً، نه ظهیر و دستیار خدا هستند ثالثاً. این سه مورد را کرده اما مورد چهارم یعنی شفاعت غیر خدا، برعکس سه مورد دیگر، در قرآن شده است. 9⃣شبهه: شفاعت، است نه رفع العقاب. یعنی پیامبران می آیند انذار و تبشیر میکنند تا انسانها گناه نکنند تا به بهشت روند نه اینکه وقتی گناه کردند، شافعان بیایند گناه را از دوش شخص بردارند. 🔺پاسخ: «توبه» بهترین شفاعت است و برای است. یعنی شخص در معرض گناه است اما در دنیا زمینه خوبی را فراهم کرده که بنابر این زمینه، خدا گناهانشان را میبخشد. 0⃣1⃣مفسرانی که خواستند شفاعت را انکار کنند آیات شفاعت را جزو کردند و سپس گفتند ما متشابه را نمیدانیم! درحالیکه اولا نهایتاً متشابهی در قرآن نیست ثانیاً اگر هم بود قرآن گوید آیات متشابه را باید در تطبیق با آیات محکم به تبدیل کرد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
b0d3f900c9e19798b55ed82786bee935cbbc0bfb.apk
9.61M
نرم افزار تلفن همراه «صهبای حج» مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع حج نسخه اندروید 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
✅شرط جهانی شدن اسلام این است که قرآن در حوزه های علمیه مهجور نباشد و در آن احیا شود! به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای ه‍یئت مدیره بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در با معظم له دیدار و گزارشی از فعالیت های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس و آثار جدید منتشر شده توسط این بنیاد خدمت معظم له ارائه نمودند. 🔺آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: قرآن جهانی حرف می زند و باید بر جهان حاکم باشد؛ فرمود درست است ما در سه حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی برای مسلمانان، اهل کتاب و موحد و غیر موحد سخن داریم اما بنای ما این است که جهانی باشیم و بر همه مکاتب جهان اشراف داشته باشیم، سپس فرمود با فوت دهان نمی توان نور شمس را خاموش کرد و عاقبت، حرف من که حرفی جهانی است بر جهان حاکم خواهد شد. ایشان ادامه دادند: این سخن قرآن کریم دو پیام دارد؛ اول اینکه تنها قرآن برای همه عالم برنامه دارد و ثانیا تنها منِ قرآن باید حرف جهانی بزنم؛ لذا مسائلی همچون را تنها قرآن کریم می تواند تبیین کند. 💎معظم له با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام تصریح داشتند: بیان نورانی پیغمبر هم این است که «الاسلامُ يَعلو ولا يُعلی عَلَيهِ»؛ دین که خود به خود جهانی نمی شود! یعنی بکوشید اسلام را جهانی کنید، پس این هدف اصلی ماست. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: رسیدن به این هدف می خواهد، وقتی خدمت حضرات معصومین علیهم السلام می رسیم علاوه بر حوائج دنیوی و اخروی از آنها بخواهیم که «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» ما که این لباس روحانیت را پوشیدیم باید این توان را داشته باشیم تا از حضرت بخواهیم به ما این توفیق را عطا کند که جهانی بفهمیم، ما تا جهانی نیاندیشیم نمی توانیم حرف جهانی بزنیم. ایشان ادامه دادند: باید همه مکاتب جهانی را بشناسیم و آنها را ارزیابی کنیم و بسنجیم آنها را نقد و تکمیل کنیم و داشته های خود را به آنها عرضه نماییم، در حقیقت بکوشیم تا جایی که مقدور ماست وظایف خود را به درستی انجام دهیم. اگر در این برهه زمانی این اتفاق نیفتد پس چه زمانی باید این اتفاق رخ بدهد؟! حالا که این کشور را پاک کرده است؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» این بیان امام بر ما حجت است. وظیفه ما این است که در این سرزمین پاک درخت علم و عدل بپرورانیم. معظم له خاطرنشان کردند: دوره حیات حضرت رضا علیه السلام مصادف با ورود علوم مختلف از شرق و غرب عالم بود، لکن حضرت با ورود علوم دیگر مخالفت نکرد بلکه آنها را به مباحثه و تحدی علوی فرا خواند. اسلام برای همه سوالات پاسخ دارد بنابراین این زمینه توفیق وجود دارد که بشوید مصداق «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ»؛ البته راه طولانی در پیش دارید اما باید بدانید هدف اصلی ما همین است. آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: از امام رضا علیه السلام بخواهید که به برکت حضور این حضرت، اسلام به دست شما جهانی شود، اما شرط آن این است که قرآن در ما مهجور نباشد و «تفسیر» در حوزه ها بیش از پیش احیاء شود چرا که اسلام به واسطه شمشیر گسترش پیدا نکرده و نمی کند بلکه حرف های جهانی قرآن کریم باعث فراگیر شدن اسلام شده است. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_129L.mp3
4.25M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 129 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 1⃣حال که ثابت شد ، حق و ممکن است باید پرسید چه کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند؟ 2⃣بنی اسراییل میگفتند چون ما از نسل ابراهیم و (اسراییل) هستیم پس جز مدتی کوتاه در جهنم نخواهیم بود و عذاب کوتاهی خواهیم دید. خدا در برابر این ادعای بنی اسراییل گفت روز قیامت اینچنین نیست و در آن رابطه و دوستی وجود ندارد و شفاعت هم جز به اذن خدا صورت نمیگیرد. 3⃣خدا این را ویژگی «قیامت» دانسته نه اینکه فقط در برابر بنی اسراییل اینگونه باشد. اگر خدا بگوید از این گناه یا از این گروه از افراد شفاعت میکنیم با قوانین الهی در تعارض است چون باعث جرات پیدا کردن افراد در برابر میشود. 4⃣قرآن گوید شفاعت برای کسیست که باشد و لذای رضای الهی، محور شفاعت است. خدا گوید اگر گناه کبیره را ترک کردید و گناه کبیره نداشتید ما گناه صغیره را میبخشیم. اما جز «معصوم» کسی نیست که بداند گناه کبیره انجام نداده و نمیدهد پس این آیه تنها امید میدهد نه جرات انجام گناه صغیره. 5⃣رضایت برای عمل حسنه است چون هرچه سیئه هست، مکروه و مورد غضب خداست. اما رضایت مورد نظر قرآن در مورد شرط پذیرش شفاعت، رضایت از عمل نیست چون در این صورت دیگر آن عمل نیاز به شفاعت نخواهد داشت بلکه شرط پذیرش شفاعت، رضایت خدا از شخص است. دین مرضیّ خدا هم «اسلام» است. پس محور شفاعت، رضا و محور رضا، دین است لذا مقدمه پذیرش شفاعت، است و شفاعت شامل حال کسی که مسلمان نمرده نمیشود. 6⃣گفتیم شرط لازم شفاعت، اسلام است لذا مسلمان غیر عادل (فاسق) هم مورد شفاعت است زیرا مسلمان عادل، گناهی ندارد که نیاز به شفاعت داشته باشد. اگر کسی مسلمان بود مرتضی میشود زیرا قرآن بارها گفته خدا از «کفر» راضی نمیشود. 7⃣در قیامت وقتی گرو میخواهند، این گرو نه مال است نه شخصی دیگر بلکه خود شخص را گرو و میگیرند. برخی همیشه در رهن میمانند که اصحاب الشمالند و برخی بواسطه شفاعت، آزاد میشوند که هستند. 8⃣انسانها سه گروهند: مقربین، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال. اعمالشان مورد رضای خداست لذا عمل خلاف رضای خدا ندارند که نیاز به شفاعت باشد. نیز کفارند که دینشتن مورد رضای خدا نیست پس باز هم شفاعت نمیشوند. اما ، دینشان اسلام و مرضیّ خداست اما اعمالشان، ترکیبی از حسنه و سیّئه هست که در اینجا مورد شفاعت قرار میگیرند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 تذکر مهم: دوستان دقت کنند که غالب جملات ارائه شده در خلاصه متنی جلسات، به قرآن استناد دارد و ساخته و پرداخته فکری حضرت علامه نیست. آیات استنادی در صوت جلسات ارائه شده اند اما ما به جهت کوتاه شدن متن، از آوردن نام سوره و شماره آیه خودداری کرده ایم. 🔺لذا از هیچ جمله ای به آسانی عبور نکنید، برای نمونه به تقسیم بندی های موجود در متن. ✅ @tafsire_tasnim1
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و گریه است 🔻آیت الله العظمی جوادی آملی در صحن جامع رضوی مشهد: به ما گفتند جنگ با دشمن بیرون آهن است اما سلاح جنگ با دشمن درون «آه» است و نه آهن؛ در دعای کمیل می خوانیم «سلاحه البکاء»؛ اسلحه مومن گریه است! اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله و دیگر خواسته های نامشروع درون به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و است. قرآن کریم فرمود کسانی که بندگی خدا را پذیرفتند سه گروه هستند، این تثلیث در بیانات نورانی حضرت امیر شکوفا می شود چرا که قرآن با این صراحت با ما سخن نگفته است بلکه با کسی سخن گفته که قرآن را تلقی کرد، حضرت فرمود یک عده از خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها از روی ترس است، یک عده به خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها برای شوق به بهشت است، اما یک عده در عین اعتقاد به بهشت و جهنم و در عین اینکه از جهنم مصون می باشند و بهشتی هستند با این وجود دوستدار الهی و محب خدا هستند، گریه اینها است یعنی چون هنوز به وصال دوست نرسیده اند گریه می کنند. حضرت امیر علیه السلام بعد از اینکه پیکر مطهر پیامبر گرامی اسلام را غسل دادند و کفن کردند به پیغمبر عرض کردند علی، التماس دعا دارد! وقتی به حضور محبوب و لقاء پروردگار رسیدی علی را فراموش نکن! این التماس دعا با همه التماس دعاهای دیگر فرق دارد، این گریه نه برای ترس از جهنم است و نه برای شوق به بهشت چرا که علی «قسیم الجنه و النار» است، این علی که بهشت و جهنم به دست اوست با اینکه فرمانروای بهشت و جهنم است به پیامبر(ص) عرض می کند «اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ». پس ما سه جور آه داریم؛ آه کسی که از جهنم می ترسد، آه کسی که شوق بهشت دارد و آه کسانی که بخاطر نرسیدن به لقاء الهی و دوری از محبوب آه می کشند! لذا ما که در دعای کمیل می‌خوانیم «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، اولاً باید بکوشیم این آه ما برای نجات از دوزخ باشد ثانیاً برای شوق به بهشت باشد و اگر توفیقی پیدا کردیم به مرحله ای برسیم که گریه ما برای لقای الهی باشد. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاح
❗️میتوان علت این نوع سخنان بی پایه را در چند مورد خلاصه کرد: ۱. تحصیل دروس فیزیک محور و مبتنی بر نگاه غربی به مسائل انسانی در دانشگاه ها ۲. عدم وجود طرح استراتژیک و اجرایی برای فراغت و شادی مومنان در کشور ۳. عدم ایمان و رابطه مستحکم با دین که موجب عدم شناخت صحیح آثار اعمال دینی می‌شود. ۴. دوری از مردم و عدم درک نیازهای اقتصادی آنها که سبب ایجاد فضای اندوه شده است. @tafsire_tasnim1
✳️دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد. دانش اسلامی چیست؟! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس، در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی این شهر: 🔺ما چون در کنار سفره عالم آل محمد(ص) هستیم، بهترین بحث در کنار این ذات قدسی، بحث درباره است، وقتی نظام ما به دست صاحب اصلی‌اش می رسد که بیان و بنان ما در خدمت علم باشد. 🔺مدتی است که صحبت از است، اسلامی شدن دانشگاه یک امر قدسی و ملکوتی است، تا دانشگاه اسلامی نشود مشکل اختلاس و را خواهیم داشت، کارهایی مانند برگزاری نماز جماعت و داشتن نمازخانه در دانشگاه ضروری و لازم است، اینها باید در دانشگاه ها باشند، اما نه جنس دانشگاه هستند و نه فصل دانشگاه، اینها دانشگاه را اسلامی نمی کنند، تنها چیزی که جنس و فصل دانشگاه است است و تا «دانش» اسلامی نشود «دانشگاه» اسلامی نخواهد شد، بقیه مسائل جزء فروعات بحث است، پس دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد. 🔺دانش باید اسلامی و سخنگوی خداوند باشد، در واقع آن علمی دانشگاه را اسلامی می کند که رابط ما و خدا باشد، پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرماید مومن علم و دانش است، اما کدام دانش است که صراط مستقیم بین انسان و معبود است؟! کدام درس است که خواندن آن ما را به خدا می رساند؟! 🔺تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر موضوع علمی دینی بود آن علم و دانش دینی است، چنین علمی دانشمندش، دانش پژوهش و پژوهشگاه هایش را متدین می کند، اگر علمی موضوعش دینی است یقینا آن علم دینی است. 🔺علومی که در دانشگاه ها تدریس می شوند دو دسته اند؛ علومی که موضوع آنها است و علومی که موضوعش است مانند اقتصاد، سیاست، روابط بین الملل و امثالهم، اگر علمی موضوعش فعل انسان بود این می تواند دینی باشد یا غیر دینی، اگر این فعل مطابق با شریعت و دین بود می شود دینی و اگر نبود می شود غیر دینی اما علمی که موضوعش فعل خداست از آسمان تا زمین، از زمین تا آسمان، این علوم الا و لابد فرض ندارد دینی نباشد، جوهر این علوم، دینی است ولو صاحب علم، موحد نباشد. 🔺قرآن به ما می گوید شما اگر تنها عالم باشید کافی نیست، ما را تنها دعوت به عقل نکرد که عاقل شوید، می فرماید «لقوم یعقلون»، این از سنخ قوم عرب یا قوم عجم نیست؛ این یعنی «قائم بالعلم» و «قائم بالعقل» باشید یعنی تا نفس می کشید حرف تازه بیاورید، آن که تنها حرفهای دیگران را منتقل می کند این است او قائم بالعلم نیست! ♦️ولی نعمت ما نفرمود عقل انسان، دوست اوست، بلکه فرمود انسان تنها یک دوست دارد و آن اوست، این عقل باید در راه کشف «نشانه های الهی» باشد، خدا وقتی می خواهد از زمین و آسمان سخن بگوید می فرماید همه اینها را من خلق کردم، اینها همیشه مسبح هستند، همه اینها مطیع هستند، همه اینها در حال حمد هستند، در واقع به ما می فهماند اینها زنده اند و فهم دارند، این همه آیات برای این است که به ما بگوید اینها زنده اند و فهم دارند و شهادت می دهند. اینها زنده و هستند و خداوند هر چه را آفرید به بهترین شکل ممکن آن را خلق کرد و هیچ نقص و کمبودی در آن نیست، اینها موضوع دانش دینی هستند، معنای حُسن آفرینش و آفرینش عالمانه این است که بیهودگی در ساختار هستی نیست. 🔺قرآن فرمود سراسر عالم نشانه و آیت خداوند است، فرمود شب و روز «آیت الله» هستند، اگر اینچنین است پس هر علمی که موضوعش فعل خداوند که آیت خداوند هستند می باشد خواهد بود چرا که چیزی جز خالق خود را نشان نمی دهند فقط ما باید چشمان خود را باز کنیم. 🔺 منبع: news.esra.ir 🆔 @tafsire_tasnim1
🔺گلایه حضرت آیت الله جوادی آملی از تمرکز طلاب بر فقه و اصول 🔲آیت الله جوادی آملی در جمع حوزویان مشهد: 🔹 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را #فقه_و_اصول دانستند در حالی که «آیه محکمه» مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و «فریضه عادله» و هم «سنت قائمه» مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید. 🔹#نهال_فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد. 🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_130L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 130 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ شفیع کیست؟ 1⃣قرآن گاهی گوید شفیعند و استغفار میکنند. این شفاعت فقط برای «مومنین» است نه کفار و منافقین چون اولا فرشتگان معصومند و غیر از خواست خدا و رضای او را اجرا نمیکنند لذا شفاعت کفار و منافقین که طبق قرآن مورد رضای خدا نیست را انجام نمیدهند، ثانیا نص قرآن چندین بار این موضوع را مطرح میکند. 2⃣ نیز طبق سوره مائده شفاعت میکنند. البته این شفاعت به اذن خداست و خدا نیز حتما به این شفاعت معصوم، ترتیب اثر خواهد داد. در مورد حضرت نوح، ایشان از خدا پرسید که مگر تو نگفتی که اهل بیتم نجات خواهند یافت پس پسرم چرا نجات نیافت؟ خداوند فرمود او از اهل بیت تو نیست چون منظور از اهل بیت، وجود معنوی آنها است نه مادی و فیزیکی. (چنانکه سلمان هم از اهل بیت پیامبر شد) لذا پیامبر سوالی پرسید نه اینکه شفاعت کند. 3⃣شفیع سوم انسان است. سقف شفاعت انبیا تا مشرک و منافق و کافر است. یعنی شفاعت اینها تنها از طریق خودشان است و شفاعت پیامبر در مورد این سه گروه که دینشان مرتضای خدا نیست اثر ندارد و خدا نمی‌پذیرد. هیچ شفاعتی به اندازه موثر نیست چون از همه انسانها و برای همه اعمالشان حتی کفر و شرک و نفاق پذیرفته میشود. کسی که معجزه درباره وی اثر ندارد شفاعت دیگران نیز اثر نمیکند زیرا کافر گمراه است و به مقصد نمیرسد لذا شفاعت در موردش نیز به مقصد نمی‌رسد. 💎توبه به قدری بزرگ و مهم است که کسی که توبه کرده و مسلمان میشود نیاز نیست نماز و روزه و زکات و ... که قبل از اسلام انجام نداده را قضا کند. این فقط در مورد تکالیفیست که اسلام آورده نه مانند «تکالیف قراردادی» که قبل از اسلام نیز بوده و اسلام تنها آنها را امضا و تایید کرده است. 🔻تنها از یک جهت شفاعت فرشتگان و انبیا از توبه بالاتر است و آن این است که ظرف پذیرش توبه در دنیاست اما شفاعت آن دو در آخرت نیز پذیرفته میشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_131L.mp3
3.76M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 131 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ 🔻شفیع کیست؟ فرشتگان، انبیا، توبه و مومنین طبق قرآن، شفیع انسانند. 4⃣در مورد نمونه هایی چون دعا برای ۴۰ مومن در نماز شب را میتوان نام برد. دعا برای دیگران، شفاعت است. یعنی طلب حل مشکل دیگری از خدا... 💎در قیامت آنچنان انسان ذلیل است و خدا چنان حاکم است که انسان بدون اذن خدا هیچ کاری نمیتواند بکند لذا قدرت صحبت کردن هم بدون اذن خدا ندارد. قرآن گوید در آنجا مردانی هستند که «اصحاب اعراف» نامیده میشوند، اینها اولیای خدا و معصومین هستند که به که وضعشان هنوز برای ورود به بهشت مشخص نیست گویند وارد بهشت شوید. این شفاعت دیگر تکوینیست و از شفاعت مصطلح بالاتر است. 5⃣ نیز حق شفاعت دارد. در قیامت نوریست که هر گروه از مومنان و اولیا فکر میکنند از آنهاست اما از آنها نیز رد شده و بالاتر میرود، که این حقیقت قرآن است. قرآن، آنچه را که مومنان باید میکردند و نکردند را خودش در قیامت جبران میکند. اینکه گفته اند شفاعت قران این است که قرآن گوید «اعمال این شخص مطابق با متن من است» این اصلا معنای نیست بلکه شفاعت یعنی جبران کمبود شخص. ♦️خداوند به پیامبر گوید بخوان و شب را از دست نده تا خدا تو را به «مقام محمود» برساند. این محمود، مطلق است لذا همه انسانها از این مقام شفاعت پیامبر استفاده میکنند و مخصوص گروهی خاص نیست. حال که خدا، پیامبر را و رئوف و رحیم نامیده است لذا مومنان را حتما شفاعت میکند و نمیگذارد در آتش بسوزد. مومن هم بعید است در قیامت به شکل حیوان محشور شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_132L.mp3
4.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 132 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. ♦️♦️♦️ ☘این جلسه، بحث روایی در مورد شفاعت است زیرا روایات، مبین قرآن هستند. شفاعت جز ایجاد ، خاصیت دیگری همچون جرات انجام گناه ندارد. 🔥گناهان آثار متفاوتی دارند، برخی جلوی نعمت را میگیرند، برخی عذاب دنیوی دارند، برخی را میگیرند که از بدترین گناهانند. شفاعت همه جور گناه را برطرف نمیکند زیرا شفاعت بیشتر گناهانی را برطرف میکند که آثار داشته باشد نه دنیوی. ☘حال که مشخص نیست شفاعت مخصوص «کدام گناه»، «برای چه کسی» و «برای چه زمانی» است لذا شفاعت، به انسان غرور و جرات گناه نمی دهد و تنها ایجاد میکند. بعلاوه اینکه مشخص نیست انسان تا کی در جهنم می ماند و سپس شفاعت در حق او اثر خواهد کرد حال آنکه عذاب جهنم حتی برای لحظه ای هم قابل تحمل نیست. 🍁روایت گوید شفاعت شامل حال کسانیست که انجام داده اند وگرنه کسی که گناه نکرده که شفاعت نمی خواهد. در تطبیق قرآن و روایت باید گفت که برای مشمول شفاعت قرار گرفتن، باید «مرتضی» باشد لذا نیاز نیست عمل هم مرتضی باشد که اگر بود شفاعت نمیخواست. ☘روایت دیگر گوید شفاعت کن تا مورد شفاعت قرار گیری و شفاعت برای کسانیست که در قیامت زیر نور و گرمای خورشیدند. همچنین روایت دیگری که جزو غرر روایات است صدای برخورد کوبه در بهشت به صفحه در را «یا علی» می داند. علامه طباطبایی در توضیح این روایت گوید وقتی مهمانی بخواهد خانه دیگری برود صاحب خانه را میخواند و از او اجازه میگیرد لذا صاحب جنة، علی است و بهشت چیزی جز نیست. لذا معصومین شفیع انسانها هستند. ☘در بهشت همیشه باز و در جهنم همیشه بسته است زیرا باز بودن در، یک و نعمت است اگرچه در هر دو، هیچ کس بدون اجازه نمیتواند وارد بهشت یا جهنم شده یا از آنها خارج شود. ☘شفاعت از سوی سه شخص است که درجه تاثیرشان به ترتیب انبیا، علماء و شهیدان در معرکه قتال است البته علمایی که شهید پرورش داده و روح فداکاری در راه دین را زنده نگه دارند. 🌳خدا یک راه و مستقیم نیز دارد که در آن صورت خدا «اقرب من حبل الورید» بوده و نمیگذارد حتی شفیعان دیگر یعنی انبیا و فرشتگان و علما و شهیدان، از گناه وی باخبر شوند تا آبرویش حفظ شود. این شفاعت مستقیم برای کسانیست که آبروی دیگران را حفظ کرده و نگذاشته اند گناهان دیگران در دنیا برملا شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_96840768.mp3
3.47M
🎙 علامه جوادی آملی: نعمتهای باطنی همچون و قدرت یادگیری را هدر ندهید. چیزهایی که نه بار علمی دارد و نه ثمره عملی، هرگز یک دانشجو یا طلبه نخواند. @tafsire_tasnim1
1_100950569.mp3
3.09M
امام حسین (ع): 🔺 من اصلا در دنیا زندگی نمیکنم... ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_133L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 133 🔖 آیات: ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» کفار و منافقین کلا منکر معاد بودند و اگر هم گاهی نبودند قیامت را مانند دنیا میدانستند مثلا اگر در دنیا ثروت، مهم است در قیامت هم مشکل گشاست اما قرآن گوید اولا قیامت هست و ثانیا با دنیا کاملا فرق میکند یعنی در آن عِدل و شفاعت و ... نیست لذا نصرتی هم به شما نمیرسد(لا ینصرون) چون کسی بفکر شما نیست. 1⃣شفاعت عامل نیست بلکه سبب رجا و است همچون باخبر شدن از وجود دارو که سبب نمیشود انسان خود را مریض کند! اگر عمداً بسبب آگاهی از وجود شفاعت گناه کرد خدا نمیبخشد و علامه گوید وی گناه مضاعف کرده است چون اهانت به استغفار است. 2⃣کسی مورد شفاعت قرار میگیرد که دارای باشد اگرچه اعمال بدی هم دارد. اگر دینش مرتضی نبود و به جهت آگاهی از شفاعت، بیشتر گناه کرد به شرک منجر خواهد شد. گاهی گناهان کبیره زمینه کبائر اکبر را که است را فراهم میکند. 3⃣خصیصه شیطان این است که بوسیله گناهان، انسان را از مسیر خدا بیرون برده و کافر و میکند. در سوره حشر نیز این را هشدار میدهد. قرآن برعکس دیگر کتب که تنها علمند، هم است هم پس همیشه بصورت نصیحت می آید... 4⃣ چشمه ایست که میجوشد و تشنگان را سیراب میکند. امام زمان را ماء معین خوانده اند. عالم، ماء معین است چون علمش قابل مشاهده بوده و در دسترس همگان است و انتقال پیدا میکند اما چشمه درون زمین ماء معین نیست چون نه چشم آنرا میبیند نه دست و طناب به آن دسترسی دارد. اگر علمی جاری نباشد و انسان آنرا برای خودش نگه داشت دیگر ماء معین نیست. 5⃣کسی که گناهش طولانی شود خدا را فراموش میکند. دلی که گناه میکند اول راه خود را میبندد و چشمه ها بدان راهی نمی یابند که سیرابش کنند. 6⃣حدیث سلسلة الذهبیست که در آن امام صادق از قول پیامبر خدا میفرماید:« برخیزید و آتشهایی که با گناهاتان بر پشتتان ایجاد کرده اید را با خاموش کنید.» اما اگر راه بسته شد دیگر توبه و شفاعت کارساز نیست پس شفاعت سبب تجری و جرات پیدا کردن نباید بشود بلکه باید ایجاد امید کند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💢 خدای سبحان به جبرئیل و میکائیل وحی کرد که من شما را برادر یکدیگر و عمر یکی از شما را طولانی‌تر قرار دادم، کدام‏یک حاضرید ایثار کنید و زندگی دیگری را بر خود مقدم دارید؟ ✅ @tafsire_tasnim1