eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: مباحث کلی سوره حمد ☪ سوره حمد حاوی تمام معارف قرآن است هم از این جهت که توحید، معاد و نبوت را در خود دارد و هم از نظر تشریع و مشخص کردن راههایی که انسان طی می کند و مشخص شد که در مسیر بین مبدا و معاد، جز ، راه دیگری نیست و انسانهایند که این راه را کج و منحرف ساخته و در جهنم سقوط میکنند. 💡انتخاب راه، با انسان و حرکت دهنده در آن مسیر، با خداست. طبق آیه ۱۴۸ بقره، برای هر کسی، وجهه و قبله ای وجود دارد «لکلٍّ وجهةٌ» اما خداوند او را در مسیری که انتخاب کرده به پیش میبرد «هو مولّیها». لذا خداوند به انسان گوید راهت را درست انتخاب کن «فاستبقوا الخیرات» خدا بهشتیان را آنقدر ترفیع میدهد تا به بهشت برسد و جهنمیان را آنقدر به سمت پایین و میبرد که به جهنم برسند که در آیه ۱۱۵ نساء آمده است. 😔 قرآن و روایات گویند و گناهکار در قیامت، سرش پایین است و حتی آمده که اینها سرشان در قیامت رو به پشت است چون به طرف دَرَکات حرکت می کنند. 🔅با توجه به اینکه خدا انسانها را در مسیر به جلو میبرد در سوره حمد گوید «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی ما را هدایت کن و به حال خودمان وانگذار. خدا هیچکس را گمراه نمیکند بلکه همینکه را از انسان گرفته و او را به حال خود بگذارد او گمراه خواهد شد. پس در پیدا کردن راه، انسان نیاز به هدایت الهی دارد اما وقتی مسیر انتخاب شد دیگر حرکت در آن به دست خداست. 🚊 صراط مستقیم کجاست؟ آیا راه بهشت و جهنم مستقل و جدا از همند یا اینکه یکی از این دو، بر سر راه دیگریست؟ ▪️جهنم، بر سر راه بهشت است و جز صراط مستقیم راه دیگری نیست. 🔹در مورد قیامت، آیه ۷۱ مریم گوید: «هیچکدام از شما نیستید مگر آنکه وارد جهنم میشوید و این قضای حتمی خداست. سپس ما متقیان را نجات داده و ظالمان را به زانو در جهنم متوقف میکنیم» پس آیه گوید که جهنم بر سر راه بهشت است و همه باید وارد آن شده و از آن بگذرند که جهنمیان در آن متوقف میشوند. اگرچه مشخص نیست که منظور از ورود متقیان به جهنم، دخول در آن است یا اشراف بر آن. 🔹در مورد دنیا نیز به همین صورت است زیرا طی صراط مستقیم و عمل به دین جز با پا گذاشتن بر روی و گذر از آن ممکن نیست. حرامِ دنیا همان آتش قیامت است که اگر انسان به برسد در دنیا نیز، محرمات الهی را آتش جهنم میبیند. ✅ @tafsire_tasnim1
⛵️زندگی موقتی دنیا آنقدر برای کافران زیباست که مومنان را بابت بی توجهی به آن #مسخره میکنند! در حالیکه نمیدانند خدا بدون حساب، روزی می دهد و قیامتی در پیش است... #فرد_محوری #سرمایه_محوری #Indivisualisn #Capitalism ✅ @tafsire_tasnim1
📛رباخوار مانند شخص #مست است. گاهی ایستاده و گاهی در حال افتادن. این خاصیت هر نظام ربوی مانند #بانک است... ❗️نکته: بزرگترین #نظام_ربوی، اقتصاد مدرن است که با چاپ #پول_بدون_پشتوانه (کاغذ اسکناس) و خلق اعتبار بانکی، بحرانهای بزرگ اقتصاد جهانی را هر ۲۰ سال رقم میزند و بزرگترین آن، رکود سال ۲۰۰۸ جهان بود. 📚 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۸.mp3
3.33M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۸ (آخر) ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: مباحث پایانی سوره حمد 💠 چند نکته: ۱. چه برای امام، ماموم یا غیر اینها مستحب است که وقتی سوره حمد تمام شد بگوید «الحمدلله رب العالمین» ۲. امام باقر گوید «کسی که سوره حمد او را شفا ندهد هیچ چیز دیگری شفایش نمیدهد.» روایت است برای شفای ظاهری و جسمی ۷ بار حمد قرائت شود. اما اثر اصلی حمد برای است. 🔹 در سوره احزاب به زنان پیامبر دستور میدهد که «در حرف زدنهایتان، صداتان را نازک نکنید تا افرادی که قلبشان مریض است به وسوسه نیفتند.» این آیه نشان میدهد کسی که نمیتوند با شنیدن صدای نازک زن به حرکت و وسوسه نیفتد است و قرآن شفایش را دارد. 💠در سوره حمد از خدا میخواهیم که همسفریِ منعَم علیه که انبیا و اولیائند را به ما بدهد. زیرا گوییم «اهدنا الصراط امستقیم... صراط الذین انعمت علیهم» و در جای دیگر «توفّنا مع الابرار» یعنی ما را با ابرار و اولیا وفات بده و وارد آخرت کن. خب راه مُنعَم علیه یا همان انبیا و اولیا و ابرار چیست که ما نیز باید در همان راه رویم تا همسفرشان شویم؟ دو بخش از قرآن در این مورد است: 1⃣مومن در آیات ۶۲ به بعد سوره نور اینطور تصویر شده: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ» مومنان از نظر عقیده معتقد به خدا و پیامبرند و در عمل، در که همه مسلمانان در آن حاضر و جمعند (امرٍ جامعٍ) پیامبرشان را تنها نمیگذارند مگر پس از وجود عذر حقیقی و سپس، اجازه گرفتن از پیامبر. این امور اجتماعی یا جامع، شامل زمان جنگ، دفاع و حمله، و زمان و مسلمین است. 🔰در ادامه گوید «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» یعنی اگر در مسایل اجتماعی عده ای اذن خروج خواستند، به همه اذن نده چون در این صورت صحنه ترک میشود و این خلاف اصل تقدم مسائل اجتماعی بر مسائل فردی است. اما اگر خواستی به برخی اجازه ترک صحنه دهی، برایشان طلب مغفرت کن تا خدا این عدم حضور را به آنها ببخشد و جبران شود. 💠تفسیر تسنیم علامه جوادی 🆔 @tafsire_tasnim1
✅ ادامه خلاصه تفسیر جلسه آخر سوره حمد (علامه جوادی) 2⃣ توصیف دیگر ابرار و مومنان در آیه ۲۹ سوره فتح است. «محمدٌ رسول الله و الذین معه اشدّاءُ علی الکفار رُحَماءُ بینهم» مومنان از نظر شدیدترین رفتار را در برابر کفار دارند اما در کنار آن، مومنان بین خودشان بسیار مهربان و رحیمند. «تراهم رکَّعاً سجَّداً سیماهم فی وجودهم من اثر السجود» زیاد نماز میخوانند و عبادت میکنند تا آنجا که علامت سجده های فراوان در چهره شان مشخص است. در روایت است که پیشانی مومن شایسته نیست که صاف باشد بلکه باید علامت سجده ها بر روی آن مشخص باشد زیرا مهمترین بخش نماز و عبادت است. مهم: آیا طبق قرآن، مومنان دستشان در امور اقتصادی، پیش کفار دراز است؟ خیر. در ادامه همان آیه ۲۹ سوره فتح، مومنان اینطورند: «و مثلهم فی الانجیل کزرعٍ اخرج شطئهُ فئازَرَهُ فاستغلظَ فاستوی علی سوقهِ یُعجِب الزّراع لیغیضَ بهم الکفارَ» مومنان از کافران در امور اقتصادیشان کاملا مستقلند و هیچگاه دستشان پیش آنها دراز نیست زیرا آیه گوید مَثل مومنان در انجیل، مَثَل است که همه جهات را خود این سنبل تامین می کند. اگر ریشه میخواهد خودش دارد اگر ساقه میخواهد خودش دارد و خودش میسازد، اگر هم شاخه میخواهد خودش آنرا میسازد. اگر بخواهد جوانه بزند خودش جوانه میزند و اگر بخواهد میوه را در دل خویش نگه دارد نگه می دارد. یک خوشه، تمام خواسته های خودش را خودش براورده میسازد! لذا طبق آیه، این سنبل، خودش را سنگین و وزین میکند تا بار را بر دوش آن قرار دهد و آنگاه است که کشاورز متعجب و شاد شده و کفار از دیدنش عصبانی شده غیض میورزند. 📚تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
💠 علامه جوادی آملی: طبق آیه ۲۹ سوره فتح، مومنان در #امور_اقتصادی خود کاملا از کفار مستقلند و هیچگاه دستشان پیش آنها دراز نیست! آیه گوید مَثل مومنان در انجیل، مَثَل #خوشه_ای است که تمام نیازهایش را خودش براورده میسازد. اگر ریشه و ساقه و شاخه و جوانه میخواهد خودش دارد و تامین میکند. آنگاه کشاورز متعجب و شاد شده و #کفار از دیدنش عصبانی میشوند. #اقتصاد_مقاومتی 💠 آیات تمدن ساز ✅ @tafsire_tasnim1
💯جهت ارائه پیشنهادات یا سوالات به آی دی زیر مراجعه کنید: 🆔 @j_akbari
@tafsire_tasnim1 |1.mp3
3.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره بقره 📆 جلسه: ۱ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه 1⃣ بقره در مدینه نازل شده چون بسیاری از احکامی که در مدینه مطرح شده در این سوره است مانند روزه رمضان، حج و جهاد. این احکام اصلا در مکه وجود نداشته است. 2⃣ مضمون بسم اللهِ هر سوره متناسب با محتوای همان سوره است اگرچه تمام بسم الله ها مشترک لفظیند. 3⃣ چرا خدا در ابتدای سوره گوید «ذلک الکتاب» یعنی آن کتاب؟ 🔹اولا طبق فرموده امیرالمومنین در نهج البلاغه، قران، است و چون در مورد خدا در قرآن گاهی «آن خدا» و گاهی «خدایی که نزدیک است» آمده که عبارات «این و آن» در مورد قرآن نیز به خاطر همین تجلی و شباهتست. 🔹ثانیاً قرآن ظاهری دارد و باطنی. همانند یک است که یک سرش در دست انسان بوده و سر دیگرش در دست الله. ظاهر قرآن که بصورت الفاظ است و در دسترس همه میباشد با «این» همراه است چون در دسترس است. اما باطنش که در دست خداست و براحتی در دسترس نیست با «آن» آمده است. 💠 در ابتدای سوره زخرف آمده: «انا جعلناه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون...و انَّه فی امّ الکتاب لَدَینا لعلیٌّ حکیم» ظاهر قرآن که با الفاظ عربیست با خواندن و حفظ و غیره به دست می آید اما باطن آن یک است که نزد خدا و در امّ الکتاب است که جز با طهارت بیرون و درون بدست نمی آید. 💠 در تایید آن، آیه ۷۷ و ۷۸ سوره واقعه گوید: «انه لقرآنٌ کریم، فی کتابٍ مکنونٍ لا یَمَسُّه الّا المطَهَّرون» باطن قرآن در کتابی مکنون و پوشیده است که دسترسی به آن نیاز به طهارت بدنی و درونی هست. 🔸مطهرون نیز طبق آیه ۳۳ احزاب همان اهل بیت عصمت و طهارتند «انما یرید الله لیُذهب عنکم الرجس اهل البیت و یُطهّرکم تطهیراً» اهل بیت پیامبر، خود قرآن متحرکند و با کتاب مکنون ارتباط دارند. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅کانال تفسیر تسنیم 💠 @tafsire_tasnim1
🔰 بشارت قرآن به مسلمانان: اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) هرگز نخواهند توانست به شما آسیبی بزنند. ♿️اگر هم به جنگ شما بیایند #فرار خواهند کرد. #تهدید_به_حمله #امریکا #اسراییل 💠 قرآن، پاسخ میدهد... ✅ @tafsire_tasnim1
📛 بگو به این خشم بمیرید... 🔰بدون شرح: متن یا ترجمه این دو آیه را بخوانید. #استکبار ✅ قرآن پاسخ میدهد: 💠 @tafsire_tasnim1