✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۹
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: الذین یومنون بالغیب
👤 #غیب چیزیست که قابل حس نباشد. پس آنجا که قرآن در مورد درک خدا گوید «لا تدرکُه الابصار» منظورش انحصار در عدم امکان دیدن خدا نیست بلکه منظورش کلّ حواس است. «لا تدرکه الحواس»
🌝 روایات زیادی داریم که معصومین فرموده اند ما خدا را در نماز میبینیم. این #دیدن، همان ایمان به غیب است که سبب #شهود_قلبی شده است.
🌘 در مورد اینکه معنی «بالغیب» چیست ۳ احتمال وجود دارد:
۱. «باء» تعلق است یعنی غیب، متعلق ایمان مومن بوده و مومنان به غیب ایمان دارند.
۲. «باء» ظرف و حال است. برعکس منافقیان که طبق قرآن فقط درحالت ظاهر و بیرونی مومن و خلوت که میشود کافرند مومنان در خلوت و غیب نیز مومنند.
۳. «باء» سببیه است و از ادات وسیله. یعنی بوسیله قلب (که غیب و غیر محسوس است) مومن میشوند نه به زبان.
❗️نظر علامه جوادی: ایراداتی که بر مورد اول گرفته شده صحیح نیست زیرا هم تکرار صورت نگرفته و هم خداوند باطن و ظاهر است. (به صوت رجوع کنید)
از همه مهمتر اینکه سیاق متن نشان میدهد که در چند آیه بعد نیز همگی متعلقات ایمان و عمل را نشان میدهد. پس مورد اول درستتر است مگر اینکه بتوان از طریقی این ۳ نظر را جمع کرد.
🔆ظاهر در برابر باطن است و تعارض دارند اما اگر ظاهری، #تام و بینهایت شد باطن هم میشود. خداوند که ظهورش در همه چیز هست و همه چیز نشانه وجود خداوندند باعث شده در همه حال این وجود جلو چشم و ذهن انسان باشد لذا همین شدت ظهور، باطن و پنهان بودن خدا را نیز سبب شده است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔱 کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
‼️اسراییل دوباره درهم کوبیده خواهد شد...
قرآن در آیات ۴ تا ۷ اسراء، وعده حتمی داده که بنی اسراییل دوبار در زمین فساد میکنند و هر دوبار گروهی از #بندگان مبارز خداوند، به بنی اسراییل حمله کرده و برای نابودیشان تک تک خانه ها را میگردند و سرزمینشان را گرفته وارد #بیت_المقدس میشوند!
⛔️آنروز نزدیک است...
✅ #وعده_های_آخرالزمانی_قرآن
📚 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۰.mp3
3.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_10
🔺 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۱۰
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه
👌اقامه نماز و انفاق از روزی ها از صفات متقیان است. #قیام در قرآن چند معنی دارد. اگر در برابر سجود قرار گیرد به معنای ایستادن است اما اگر در برابر عوج و کجی باشد به معنای #ایستادگی و بصورت استقامت یا مستقیم است.
🔺اقامه یعنی برپاداشتن نماز نه خواندن نماز، به طوری که این نماز بتواند در برابر انحرافات بایستد و نماز گذار را از شر گناهان در امان بدارد وگرنه نماز، قیام نکرده و نشسته است که اثری ندارد.
🛡خداوند ایستادگی را #اساس_دین قرار داده است. و همه جوانب دین برای قیام است از جمله:
1⃣ درباره خود دین آیه 13 شورا گوید ما پیامبران را فرستادیم که دین را اقامه کنند «أن اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه»
2⃣ در مورد اصول کلی دین یعنی رسالت و کتب الهی نیز قران گوید پیامبران و کتب فرستاده شدند تا قسط را بوسیله مردم اقامه کنند و کارشان قیام و برپاداشتن #قسط است. البته اقامه قسط برای توده مردم است اما در مورد مسوولین که کارشان پرخطر است قران گوید اینها باید قوّام به قسط باشند و قسط را در جامعه احیا کنند تا دیگران نیز به سوی قیام به قسط کشیده شوند. آیه 135 نساء گوید «کونوا قوامین بالقسط شهداء بالله» و آیه 8 مائده گوید «کونوا قوامین لله شهداء بالقسط».
3⃣ مظاهر دین نیز برای قیام است مانند کعبه که در آیه 97 مائده فرمود: «جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاماً للناس». قیامها از کعبه شروع می شود؛ چه شروع رسالت پیامبر خاتم و چه ظهور ولی عصر (عج). کدام کعبه عامل نجات مسلمین است؟ کعبه ای که عامل قیام باشد نه کعبه ی در اسارت #آل_سعود. مومنین باید کعبه را از حصر اینان آزاد کنند...
👈 اگر کسی ولی عصرش را یاری نکرد اگر به درون کعبه نیز پناهنده شود خدا یاریش نمی کند مانند زبیر که از ترس حجاج به کعبه پناه برد اما حجاج با منجنیق کعبه را با خاک یکسان کرده و زبیر را اعدام کرد؛ چون کعبه برای قیام مردم است وگرنه ظاهرش که سنگ است و دوباره می شود آنرا ساخت. این مرکزیتِ #قبله نیز برای همین قیام و یکپارچگی است.
4⃣ در مورد مناسک دین مانند نماز نیز هدف، قیام است. نماز برای همه پیامبران بوده است. حضرت ابراهیم در آیه 40 ابراهیم از خدا می خواهد که «خدایا توفیق بده نماز را اقامه کنم». اولین چیزی که خدا پس از به رسالت رسیدن موسی به او گفت نیز اقامه نماز بود.
🔷تنها #نماز_قائم جلوی فساد را می گیرد نه هر نمازی. اگر پس از نماز مبتلا به منکر و فحشا شدیم باید بدانیم که نمازمان را خدا قبول نکرده است. نماز ستون دین است لذا اقامه نماز، اقامه خیمه دین است.
🔵خلاصه اینکه دین با همه جوانبش برای #قیام مردم آمده است نه اینکه یک چیز ظاهری باشد.
📚کانال «تفسیر تسنیم»
✅ @tafsire_tasnim1
اولین اتفاقی که شیطان برای انسان رقم زد آشکار کردن #مسایل_جنسی و دامن زدن به آن بود!
🍏شیطان درخت ممنوعه را با عنوان درخت #جاودانگی(طبق قرآن) و درخت #دانش(طبق تورات) برای انسان معرفی کرده و در نظرش زیبا نشان داد.
اما اولین اتفاق برای انسان، نه دانش و جاودانگی، که آشکار شدن مسایل جنسی و گرفتار سختی ها شدن بود!
🏆نشانه عجیبیست!
💠 آیات تمدن ساز
✅ @tafsire_tasnim1
⛔️مومنین باید کعبه را از حصر آل سعود آزاد کنند!
🔰آیت الله جوادی آملی:
قیامها از #کعبه شروع می شود؛ چه شروع رسالت پیامبر خاتم و چه ظهور ولی عصر (عج). کدام کعبه عامل نجات مسلمین است؟ کعبه ای که عامل قیام باشد (جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاماً للنّاس) نه کعبه ی در اسارت #آل_سعود. مومنین باید کعبه را از حصر آزاد کنند...
▪️درس تفسیر سوره بقره-جلسه ۱۰
💠 @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۱۱
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه
👈قرآن برای نمازگزار، آثاری را ذکر کرده است که اگر شخصی اینها را در خود ندید باید بداند که نمازش مورد قبول خداوند نیست. این آثار به دو بخش آثار سلبی و آثار ثبوتی تقسیم می شود.
1⃣آثار سلبی نماز: این آثار نشان دهنده این هستند که نماز، انسان را شست و شو داده و #پاک کرده است.
🔺صورت کلی این آثار در آیه 45 عنکبوت آمده است که «انّ الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر» نماز مانع #فحشا و منکرات می شود. اما تفصیل این آثار سلبی در آیه 19 به بعد سوره معارج آمده است.
✅«انّ الانسان خُلِقَ هلوعاً» انسان یک فطرت دارد و یک طبیعت. #فطرت انسان حق را می طلبد (فطرت الله التی فطر الناس علیها) یک #طبیعت هم دارد که اگر به انسان شری رسید جزع و ناله می کند و اگر خیری رسید در خود منحصر کرده و به دیگری نمی دهد. «اذا مسّه الشرّ جزوعاً و اذا مسّه الخیر منوعاً» کسانی از این طبیعت آزاد می شوند که نمازگزار باشند «الّا المصلّین»
مصلّین کسانی اند که دائم در نماز و ذکر خدایند لذا مصلّین صفت است نه اسم فاعل یعنی به کسی که در روز 5 بار نماز می خواند نمی گویند مصلین بلکه مصلّین شبیه صفت صادق است که همیشه در ذکر خداست.
🔰نمازگزار اهل #زکات واجب و مستحب است. «و الذین فی اموالهم حقٌّ معلومٌ للسّائل و المحروم» لذا نمازگزار کسی است که از بند طبیعت رهایی پیدا کرده است و منوع نیست و بخشی از اموال خود را حق محرومان و فقیران می داند.
🔰وی به قیامت ایمان دارد «و الذین یصدّقون بیوم الدین» و علاوه بر ایمان به آن، عملاً هم از عذاب و سختی آن روز می ترسد «و الذین هم من عذاب ربهم مشفقون». لذا فَرج و اندامش را از شهوت رانی حفظ می کنند «و الذین هم لفروجهم حافظون»
💠کسی که نمازگزار شد امانتها و عهدهای خود را کاملا رعایت می کند، برای شهادت دادن به حق، همیشه آماده است و نمازهایش را از شر فکر به مال و فرزند و شهرت و مقام حفظ می کند و تنها در نماز به یاد خداست. «و الذین لاماناتهم و عهدهم راعون و الذین هم بشهاداتهم قائمون و الذین علی صلاتهم یحافظون اولئک فی جناتٍ مکرمون» او کسیست که در بهشت مُکرَم است. #مکرَم در قرآن وصف فرشتگان می باشد «الملائکه بل عبادٌ مکرمون» پس نمازگزار در کرامت به فرشتگان می رسد.
2⃣آثار ثبوتی یا ایجابی: در اینجا بدیها پاک نمیشود بلکه #نعمتی به انسان اضافه میشود. بهترین نعمت هایی که به انبیا رسیده است در حال نماز رسیده است مثلا ملائکه بشارت فرزندی به نام یحیی را در نماز به زکریا دادند (آل عمران، 39) میلاد مسیح نیز در حالت اعتکاف و نمازگزاری به مریم مقدس داده شد (مریم، 17) حتی خداوند امر مهم #اطاعت از امامان معصوم را درادامه اطاعت از خدا و رسول، به خاطر دادن زکات در حال اقامه نماز توسط امام علی (ع) به ایشان عطا کرد.
🔰آیه 37 سوره نور گوید نماز گزار کسی است که بیع و #تجارت او را از ذکر خدا و نماز و زکات غافل نمی کند. «لا تُلهیهم تجارتٌ و لا بیعٌ عن ذکر الله و إقام الصلاه و ایتاء الزکات» تجارت به عنوان یک شغل، یک حالت دائمی است اما بیع موقتی و محدود به زمان خرید و فروش با مشتری است. به همین نسبت ذکر خدا نیز دائمی اما نماز و زکات موقتی است. آیه گوید نماز گزار را هیچ مانع دائم یا موقتی از ذکر دائم یا موقت خدا باز نمی دارد.
‼️نماز موجودی زنده است که احکام، آداب و اسراری دارد نه یک موجود بیجان. #احکام آن در فقه بحث می شود. شناخت #آداب آن مانند سکوت و خضوع در علم اخلاق است. #اسرار نماز نیز در علوم دیگر. اینکه این موجود زنده چیست که با انسان حرف می زند، آتش گناهان را خودش خاموش می کند و ... اینها را در اسرار نماز می یابیم. اویس قرنی می گفت ایکاش دنیا یک شب بود و من در آن شب مشغول سجده بودم! او نماز را شناخته و اسرار آنرا فهمیده است.
🚸 تفسیر تسنیم
♻️ @tafsire_tasnim1
❗️انسان، حریص، ضعیف و عجول آفریده شده است!
انسان از لحظه تولد، یک #فطرت دارد که خدایی و حق گراست و نیز یک #طبیعت دارد که مربوط به جسم مادی است.
قرآن گوید با نماز و ذکر خدا باید این امور طبیعی و آسیب زا را از خود زدود.
✅اما #علوم_انسانی_مدرن به دنبال ساماندهی زندگی بشر از طریق همین خصوصیات طبیعی انسانست چنانکه اقتصاد مبتنی بر حرص و #طمع بنا نهاده شده است.
#ادامه_دارد
💠 @tafsire_tasnim1
🌴شناخت امام در یک نگاه ...🌴
* نام:سید روح الله
* نام خانوادگی: مصطفوی
*سلسله نسب:موسوی خمینی
*نام پدر:سیدمصطفی
*نام مادر:هاجر
*تاریخ تولد:یکم مهرماه ۱۲۸۱
*محل تولد:خمین
* سال ازدواج:۲۷ سالگی/۱۳۰۸
* همسر:بانوخدیجه-دختر آیت الله میرزا محمدثقفی
* فرزندان:۲پسر-۵دختر (مصطفی.صدیقه.فریده.سعیده.لطیفه.فهیمه.احمد)
* مرتبه:آیت الله العظمی
* تحصیلات حوزوی: اجتهاد
*تخصص:فقه و اصول. فلسفه. عرفان.اخلاق. کلام.سیاست.
* مشاغل:مدرس حوزه علمیه قم.مرجع تقلید.رهبری انقلاب اسلامی و ولی مسلمین و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران
*قیام خونین ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲: ۶۱ سالگی
* تبعیدبه ترکیه ۱۳۴۳: به دلیل مخالفت با موضوع کاپیتولاسیون
* مهاجرت به نجف ۱۳۴۴: سیزده سال در نجف
* شهادت فرزندش سیدمصطفی ۱۳۵۶: سرآغاز حرکت های اعتراض جدید
*مهاجرت به کویت ۱۳۵۷: کویت اجازه ورود نداد
*مهاجرت به فرانسه مهرماه ۱۳۵۷: حدود ۴ماه
*بازگشت به ایران: بعد از۱۵ سال تبعید
* ۲۲ بهمن ۱۳۵۷: پیروزی انقلاب اسلامی
رهبری حکیمانه انقلاب و نظام: ده سال و جهارماه
*نگارش وصیت نامه و ارایه یک نسخه به امانت نزد خبرگان: ۲۶ بهمن ۱۳۶۱
*بازنگری در وصیت نامه ۵ سال بعد و قرار دادن یک نسخه در آستان قدس و یک نسخه نزد خبرگان: ۲۹ آذر ۱۳۶۶
*خوانش وصیت نامه ۱۵ خرداد ۱۳۶۸: یک روز پس از عروج ملکوتی
*مراسم تشییع ۱۷ خرداد ۱۳۶۸: بزرگ ترین رخداد تاریخ معاصر
*تاریخ رحلت: ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ / ۸۷ سالگی
*محل خاک سپاری: تهران- بهشت زهرا
* مهمترین تالیفات فرهنگی:
صحیفه امام -22 جلد
دیوان اشعار
شرح دعای سحر
شرح ۴۰ حدیث
شرح حدیث جنود عقل و جهل عرفانی
تعلیقه بر فواید الرضویه
تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس
مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه
سر الصلاة
معراج السالکین و صلوة العارفین
آداب الصلوة
مناهج الوصول الی علم الاصول
رسایل- دوجلد
تعلیقة علی العروة الوثقی
الطهارة - سه جلد
مکاسب محرمه- دوجلد
تعلیقة علی وسیلة النجاة
تحریر الوسیله- دوجلد
البیع- پنج جلد
👥 @tafsire_tasnim1