eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 46 🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه 19 بقره: 《اَو کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصّواعق حذر الموتِ و الله محیطٌ بالکافرین》 سرگذشت آنان مانند سرگذشت {دچارشدگان به} رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنها انگشتهایشان را از صدای مهیب صاعقه به خاطر بیم از مرگ در گوشهایشان می گذارند و خدا بر کافران احاطه دارد. ✅آیه 20 بقره: 《یکاد البرق یخطَف ابصارهم کلّما اضاء لهم مّشَوا فیه و اذا اضلَم علیهم قاموا و لو شاء الله لذهب بسمعهم و ابصارهم ان الله علی کلّ شیءٍ قدیر》 نزدیک است که آن برق چشمهای آنها را ربوده {کور سازد} هر زمان که به آنها روشنی دهد در آن روشنی {چند قدمی} راه می روند و چون محیط را بر آنان تاریک کند می ایستند و اگر خدا می خواست گوش و چشمشان را نابود نمی کرد لذا خدا بر هر کاری تواناست. 🔹🔹🔹🔹 💠قران پس از استدلال بر عدم هدایت اهل نفاق دو مثال مطرح کرد که اولی راجع به عدم و دومی مربوط به عدم است. در مقابل برای موحدانی چون ابراهیم و یعقوب فرمود آنها هم عمل درست دارند و هم بینش درست «اولی الایدی و الابصار». در مثال اول مشخص شد که منافق بینش و شناخت ندارد که راه را بفهمد پس حرکت نمی کند و است. در مثال دوم هم نشان داده که اینها قدرت رفتن هم ندارند «و اذا اظلم علیهم قاموا» مثال دوم گوید اگر تمام آسمان نیز برای منافق باران ببارد او جز ظلمت و تاریکی، و رعد و برق خطرناک نفعی نمی برد. 🔹🔹🔹🔹 ❌حال سه سوال مطرح است: منافق با این رعد چه میکند؟با برق چه میکند؟ با ظلمت و تاریکی چطور؟ 🔰قران در پاسخ به این سه سوال سه مبحث مطرح می کند: 1⃣جریان : قران گوید منافقین از شدت رعد، دستهایشان (اصابعهم) را در گوش می گذارند. زمخشری گوید این عبارت که آنها دستهایشان را بجای انگشتهایشان در گوششان می گذارند مبالغه است و نیز به این خاطر است که سبب میشود سعی می کند از هر کلمه ای که در آن حرف بد باشد اجتناب کند. ⭕️حال چون غالبا انسان انگشت را در گوش می گذارد و سب به معنای دشنام بوده و آن انگشت برای دشنام استفاده می شد، قران بجای آن از «دست» استفاده کرده است. البته باید دانست که پس از غلبه اسلام، انگشت سبابه موقعیتی عالی پیدا کرد و حالا علامت تسبیح خداست. ♻️قران در ادامه گوید: تشرِ خداوند همه گیر است و بر احاطه دارد «و الله محیط بالکافرین» با اینکه بحث از منافقین بود اما در اینجا از کافرین استفاده کرده چون کافر، منافق را نیز شامل می شود اما برعکسش درست نیست. 2⃣جریان : گوید برق برای منافق در این مسیر، بجای اینکه راه را نشان دهد، باعث آنها می شود. «یکاد البرق یخطف ابصارهم» هر وقت که این برق تابید آنها چند قدمی جلو میروند «کلّما اضاء له مشوا فیه» تا اینکه دوباره ظلمت همه جا را فرا میگیرد. 3⃣جریان : تا برق تمام می شود منافقین از حرکت باز می ایستند این بدان جهت است که اینها در اسلامی و در کافرند و این ظاهر اسلامیشان برایشان ایجاد می کند که راه به جایی نمی برند بلکه باعث کوریند. «و اذا اظلم علیهم قاموا». ‼️قاموا دو معنی دارد. در مورد مومنان معنای و قیام داده «اَن تقوموا لله مثنی و فرادی» و در مورد منافقان معنای و توقف. قیام مومنان، ایستادگی است و قیام منافقین، ایستایی. 💢در ادامه گوید اگر ما به برق و رعد دستور سرعت و قدرت می دادیم گوش و چشم منافقین را در اولین بار کر و کور می کردند اما برای آنان، این رعد و برق را با شدت کمتر و به دفعات فرستادیم شاید بازگردند اما اینطور نکردند. پس خدا هر جور بخواهد می تواند جان اینها را بگیرد. «ان الله علی کل شیء قدیر» 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 46 🔖 آیه: ۱۹ و ۲۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♦️بخش دوم: 💠حضرت امیر فرموده همه در قران هست. پس می گویند «تنطقوا و لن ینطق» یعنی قران را به دراورید زیرا خودش حرف نمی زند اما من زبان قرانم و با شما سخن می گویم. 🔰ایشان در خطبه 9 در این مورد می فرماید منافقان رعد و برقشان فراوان اما است اما ما معصومین رعد و برقی نداریم مگر اینکه اول باران فراوان برای حیات بشریم که راه می اندازد و پس از آن، رعد و برقی کوچک هستیم. ♦️ایشان رعد و برق خود را اینطور نمایش می دهند که می فرمایند: اگر در برابر من بایستید با این شمشیر شما را می زنم و کسی با شمشیر من کشته نشد مگر اینکه مستقیماً وارد آتش شد. 🔷علی (ع) گوید اصولاً جز رعد و برق چیزی نیست لذا عطش کسی را رفع نمی کند. ایشان در خطبه 191 در مورد دنیا می فرماید: خود را در دنیا کنید. دنیا همان لهو و لعب کودکان و تکاثر اموال و ... است. پس برای کارهایی که شما را به سمت آخرت و بهشت می برد داشته باشید نه اینکه عادی باشید. ❌کسی که ، او را بالا برده را بزرگ ندانسته و به او تعظیم نکنید و انسانی را که با بلند مرتبه شده تحقیر ننمایید. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴پخش جلسات سخنرانی علامه جوادی آملی در دهه اول 📺 شبکه ۱ سیما ⏲هر روز ساعت ۱۳.۵۰ ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_47L.mp3
3.9M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 47 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید. 💠💠💠💠💠 🍀خداوند وقتی صفات مومنان، منافقان و کافران را ذکر کرد به اصل قضیه یعنی هدایت قرآن برای همه مردم برمی گردد ک همان است. گوید ای مردم مانند کافران و منافقان نباشید که یک خدا برای جهان قائلند و خدایان دیگری برای و اداره جهان! خدای واحد را بپرستید زیرا شما و قبل از شما را خلق کرده است و همانست که جهان را تربیت و اداره می کند و لذا مقام ربوبی دارد. 🔹🔹🔹🔹 🍁تقوا هدف است نه هدف خالق. «لعلّکم تتّقون» ما خلق شده ایم که خدا را عبادت کنیم و بدین وسیله به و خشوع برسیم تا کمال پیدا کنیم وگرنه خالق نیازی به این تقوا ندارد. «و ماخلقتُ الجنّ و الانس الّا لیعبدون» 🔰چون خدا است پس کار بدون حکمت و بیهوده انجام نمی دهد. بعلاوه اینکه چون خدا محض است کاری را برای هدف انجام نمی دهد زیرا نقصی ندارد که با ایجاد هدف برای خود بخواهد نقصش را برطرف کند. 🔹🔹🔹🔹 🎯دو دلیل برای چرایی عبادت در آیه ذکر شده است: 1⃣خدا است. هر خالقی باید عبادت شود پس خدا باید عبادت شود. 2⃣تقوا است. تقوا حاصل نمی شود مگر با عبادت پس برای رسیدن به کمال راهی به جز عبادت وجود ندارد. 🔵در تایید نظر بالا آیه ۱۸۳ بقره گوید: روزه بر شما واجب شد همانطور که بر پیشینیانتان واجب شده بود تا شاید باتقوا شوید «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» لذا تقوا نتیجه عبادت است. پس هم خلقت و هم تقوا به صدر جمله یعنی عبادت بازمی گردد. خلق شده ایم برای عبادت و عبادت می کنیم برای رسیدن به تقوا. عبادت زمینه تقوا است اما ممکن است موانع زیادی در کار باشد. کسی که نماز می خواند اینطور نیست که حتماً با تقوا شود. 🔹🔹🔹🔹 🔴آیا بت پرستان را واقعا خدا می دانستند؟ ایشان برای خلقت تنها خدای واحد را قبول داشتند اما در پرورش و اداره جهان، اربابی دیگر قائل بودند لذا برای در دسترس بودن خداوند جهت درخواست حاجت و بتهایی را ساختند تا دستشان به او برسد. کم کم این بتها جایگاهی بزرگ یافتند و حقیقتاً خدا تلقی شدند. 🔴آیه گوید خدای واحد را که خالق و رب جهان است بپرستید. «اعبدوا ربکم الذی خلقکم» اگر پیدا کردید و تربیت و پرورش و اداره جهان را به خدایانی دیگر نسبت دادید این شرک به نیز می انجامد و در عبادت نیز چند خدایی خواهید شد. ♦️بدانید که خلقت و ربوبیت دو چیز مستقل نیستند بلکه یک چیز واحدند زیرا اولاً وقتی مدبر چیزی را اداره می کند، و کمالی به آن چیز می دهد و لذا این دادن کمال، خودش رابطه ای بین دو طرف ایجاد می کند که است. ثانیاً خدا که به موجودات می دهد حقیقتاً در حال خلق است چون رزق دادن مانند انتقال مال توسط انسانها نیست که اعتباری بوده، مالکیت مال تغییر کند اما واقعیت و جایگاه مال تغییر نکند بلکه رزاقیت خدا، است و حقیقتاً رزق می رساند. 📢خلاصه: آیه گوید عبادت کنید ربی را که خالقتان است زیرا و یکی هستند و بتان و خدایان دیگر، دروغین هستند. ثانیاً اگر ربتان را عبادت کردید امید است که شوید اما الزاماً عبادت موجب باتقوا شدن نمی شود. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_48L.mp3
4.11M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 48 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔰آیه ۲۱ بقره: «یا ایّها الناس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلّکم تتّقون» ای مردم، پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را خلق کرده است بپرستید تا بدین وسیله شاید پرهیزگار شوید. ♦️♦️♦️ ❌تاکنون صحبت از دیگری و غایب بود اما اکنون بوسیله خطاب «ای انسان»، تغییر از به صورت گرفته که دلیلش چشاندن شیرینی حضور به انسان است تا عبادت او را خسته نکند. این ندای خطاب، مخصوص انسانهای 1400 سال پیش نیست بلکه همیشگی است و همین حالا خدا در حال خطاب ماست تا اینکه تا قیامت انسان ها لبیک گویند. ❎قران در مورد غالبا برهان می آورد اما در برهانی ارائه نمی کند و اگر هم دلیلی ارائه کرد نکات اخلاقی و مربوط به فطرت است. 🔹🔹🔹 🔴( ) انسان سه حیات دارد: حیات نباتی و گیاهی، حیات حیوانی و حیات انسانی. اگر تنها به فکر خوردن و پوشیدن بود تنها داشته و هنوز وارد حیات حیوانی هم نشده است. اگر علاوه بر اینها، به فکر مسایل عاطفی بود و علاقه به خانواده اش داشت یا خیانتکار نبود و امانت را رعایت می کرد، پیدا کرده و حیوان خوبی است. 🔷لذا اگر خیانت در امانت کرد حتی از حیوان هم پستتر است «کالانعام بل هم اضل سبیلا» چون حیوان خیانت نمی کند. اما آنکس که معارف بلند توحید را درک کرد و وارد میدان ایثار برای خدا شد و عبودیت را در زندگی پیشه خود کرد وارد حریم انسانیت شده و پیدا کرده است. 🔹🔹🔹🔹 ♦️اصل : عبادت برای انسان ضروری است مثل نفس کشیدن زیرا عبادت، نیاز است. انسان اگر بنده کسی نباشد ناچاراً مولی خواهد بود زیرا مولی نیاز به غیر ندارد. اما انسان است و اگر خدا را نپرستید را می پرستد «ارأیت من اتّخذ الهه هواه/فرقان_43» ⚠️پس نیازمند، برای رفع نیاز و نقصانش و رسیدن به نیاز به پرستش دارد. حال این معبود او کسی جز ربش نبوده و رب او نیز جز خالقش نیست.(بقره_21) ♻️آنکه است را باید پرستید نه آنکس که آفریده شده است زیرا آفریدگار، ما را پرورش می دهد و به کمال می رساند و نیازها را برطرف می سازد لذا آیه گوید نه گذشتگانتان را عبادت کنید نه روش و آنها را؛ زیرا هم شما و هم گذشتگانگان همگی آفریده خدا هستید. 🔹🔹🔹🔹 🅾آیاتی در مورد پرستش آفریدگار نازل شده است: 1⃣حضرت عیسی در آیه 72 مائده به کسانی که او را خدا می دانستند فرموده: ای بنی اسراییل خداوندی که پروردگار من و شماست را عبادت کنید (اعبدوا الله ربی و ربکم) من هم مثل شما هستم. 2⃣آیه 102 انعام بیان می دارد: خداوند یکتا خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید. 3⃣همچنین قوم نیز در آیه 62 هود به حضرت صالح می گویند که آیا تو مارا از یعنی پرستش بتها باز میداری؟ اما خدا خالق این چوب و سنگ بتها بوده است. 4⃣خدا آیه 184 شعرا را به پاسخ به افرادی شبیه قوم ثمود اختصاص داده که بگوید: از آن کس که شما و امت های پیشین را آفرید پروا کنید. لذا اگر آغاز و انجام همه چیز از خداست پس باید او را پرستید وگرنه خواهیم شد. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
حیات پرنده وار.mp3
1.4M
🎙آیت الله جوادی آملی: چهارتا بانکی بی عُرضه، به نام دین جامعه را به هم زدند. بخش‌های وسیعی هم به عهده خود مردم است. ⏱۶ دقیقه ❎ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_49L.mp3
4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 49 🔖 آیه: ۲۱ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔰آیه 21 سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مردم عبادت کنید آنکسی را که شما و پیشینیان شما را آفرید، شاید باتقوا شوید. ♦️قران انسان را مخاطب قرار می دهد «یا ایها الناس» زیرا قران رابطه مستقیم و است بهمین دلیل، نور بوده و مانند دیگر کتب نیست که معارفش به صورت قضایای اتفاق افتاده بیان شود زیرا در باقی کتابها، نویسنده با مخاطب سخن نمی گوید بلکه تنها یک سری اطلاعات می دهد اما قران، برای است و هر لحظه با مخاطب سخن می گوید. ♦️عبارت «یا ایها الناس» نشان می دهد این کتاب، کتابی است نه محصور به شبه جزیره عربستان لذا برای هر گروهی از مردم دلایلی می آورد تا ایمان آورند اعم از کافران و مشرکین، منافقین و حتی مومنان. 🔹استدلال خدا در برابر منکران خدا، این است که شما یا میگویید خالقی ندارید یا اینکه اگر دارید یا خالقتان خودتان هستید یا کسی همانند شما«ام خُلقوا من غیر شیءٍ ام هم الخالقون/طور_35». اگر بگویید خالقی ندارید پس باید خلق شده باشید که خلاف است و معلول بدون علت معنا ندارد. اما توضیح دو بخش دیگر در آینده مطرح می شود. ♦️جدال احسن: خداوند در برابر بت پرستان می کند. پروردگار، جدال را نهی و جدال احسن را امر کرده است. جدال احسن یعنی استفاده از مقدمات حقه که مورد قبول طرف مقابل است برای ارائه استدلال. در برابر جدال، است که در آن، موردِ پذیرش بودنِ این مقدمات از سوی طرف مقابل یا عامه مردم مورد بحث نیست و تنها نیاز به است. 🔹اگر مقدمات، حق نبود و حرام است. در جدال احسن، کافران، خدا را قبول دارند پس قران از همین مقدمه شروع کرده و خدا و سپس وجوب و بندگی او را اثبات می کند. ♦️ انسان: هر انسانی باید قوانین و مقرراتی را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اگر قانون الهی را نپذیرفت باید به احترام بگذارد. احترام به یک قانون، عبادت آن محسوب می شود لذا اگر خدا را نپرستید خود بخود در حال پرستش هوای نفس هستید. ( ، نافی حدود و قوانین الهی) ♦️چگونه ، استدلالی برای وجوب عبادت است که خدا در آیه مورد بحث گوید عبادت کنید شاید متقی شوید «اعبدوا الذی ... لعلکم تتقون» تقوا از ریشه وقی و وقایه است یعنی حفظ از . اگرچه به مومنان و بت پرستان می توان گفت که تقوا استدلالی برای عبادت است اما مادی گرایان و کافران که تقوا را قبول ندارند. خدا گوید حتی مادی گرایان نیز اگر به وجود خطر وجود جهنم و عذاب سخت آن توجه کنند می فهمند که تنها راه در امان ماندن، عبادت خالق است. ♦️علاوه بر استدلال به (خالقیت) خداوند در آیاتی به نیز استدلال کرده است زیرا مرگ در قران همیشه با لفظ آمده است که از مصدر وفی و استیفا شدن به معنی گرفتن تام و تمام، می آید یعنی ای انسان، تو هیچگاه نمی میری بلکه هنگام مرگ تمام هستی و روح شما از دنیا وارد آخرت می شود و هیچ چیزی از شما در دنیا گم نشده و باقی نیز نمی ماند پس خدا را عبادت کنید. 🔹حال، خدا چون خالق و متوَفّی است باید عبادت شود. کمونیست به مُرده می گوید شادروان! در حالیکه این جز لفظی بی معنا برای او نیست زیرا وی برای مرده اصلا و قائل نیست که شاد باشد یا نباشد. 🔹آیه 22 یس هم به مبدا فاعلی اشاره دارد هم به مبدا غایی. این کاملترین استدلال است که گوید شما نه به خواست خود به دنیا می آیید نه از دنیا خارج می شوید زیرا خدا خالق و میراننده انسان است. ♦️چرا در قرآن به کمتر توجه شده است؟ اگر قران بیشتر به مشرکین اشاره دارد و از مادیین و کافران زیاد صحبت نکرده است به این علت است که بیشتر افراد اطراف پیامبر اسلام و دیگر پیامبران از مشرکین و بت پرستان بودند نه از مادیین. علت دوم هم این است احکام مهم دین بین مادیین و مشرکین فرقی نیست. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
@tafsire_tasnim1.mp3
698K
🎙آیت الله جوادی آملی: امام صادق کسی در بیابان سفره پهن می‌کرد فرمود این حیوانات می‌بینند تو غذا می‌خوری و گرسنه‌اند، برو خانه‌ات غذا بخور! آدم با این فکر احتکار می‌کند؟ ⏱۲ دقیقه ❎ @tafsire_tasnim1
tafsire_tasnim1 |1397.mp3
3.02M
🎙صوت کامل درس اخلاق آیت الله جوادی آملی 📆تاریخ: ۹۷/‌۷/۵ ⏱۱۶ دقیقه ✅ @tafsire_tasnim1