📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 57
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
♦️ترساندن مردم نیاز به این دارد که ترس از #باطن شخص به #ظاهر او رسیده باشد و وقتی از جهنم حرف می زند خودش عمیقاً بترسد وگرنه در دیگران حرفش اثر نمی گذارد. مرحوم شیخ مفید گوید وقتی پیامبر می خواست حرف از #جهنم بزند تمام صورتش سرخ می شد چون جهنم را می دید و لذا حرفش در همه اثر می گذاشت.
🔴🔴🔴🔴
‼️اینکه قران می گوید مِثل سوره قران را بیاورید به چه معناست و از چه نظر باید مثل قران باشد؟
تحدی قران مانند دعوتش جهانی است و گوید جهانیان تا #روز_قیامت نمی توانند مانند قران بیاورند. لذا نمی توان گفت که مثل قران بودن از نظر فصاحت و بلاغت عربی قرانی است زیرا اولا اعراب جاهلی زمان قران، #عربی_فصیح_قرانی را نمی دانستند و ثانیاً غالب جهانیان تا قیامت نیز به عربی تسلط ندارند که مانند قران بیاورند. منظور قران این است که ای دانشمندان جهان در #هر_رشته ای که هستید نمی توانید در همان رشته به عظمت سوره های قران سوره ای بیاورید و قران در تمام رشته ها، #بالاترین_معارف را دارد!
✅پس تحدی قران گاهی به زیبایی و #فصاحت زبانی است، گاهی به #علم است گاهی به #آورنده آن که امّی و بی سواد بوده است، گاهی به #اخباری که از آینده می دهد و گاهی به #هماهنگی بین ۶۰۰۰ آیه.
🔰از نظر #فصاحت زبانی، آیه ۱۷۴ نساء گوید «و انزلنا الیکم نوراً مبیناً». منظور از صفت «#مبین» برای قران در این آیه این است که #عربی_فصیح_قرانی می تواند تمام زبانهای عالم را به بهترین وجه ترجمه کند اما هیچ زبان دیگری نیست که بتواند اینگونه عربی قرانی را ترجمه کند بلکه باید هر کلمه را با چند جمله توضیح دهند که #فصاحت خود را از دست می دهد. لذا زبان اهل جنت در بهشت نیز عربی است.
🔰از نظر #علمی آیه ۸۹ نحل اشاره دارد به این که این کتاب همه چیز را بیان کرده است و همه علوم ریشه هایش در قران است «و نزّلنا علیک الکتاب تبیاناً لکلّ شیء». برخی می گفتند که این قران را آهنگری رومی که در مکه بود به محمد آموخته است. آیه ۱۰۳ نحل در جواب گوید او حتی عربی را درست نمی داند پس چگونه می تواند این معارف عمیق را به زبان عربی فصیح بگوید.
🔰تحدی به آورنده قران در آیه ۱۶ یونس مطرح شده که گوید من عمری در میان شما زندگی کردم و دیدید که اهل #درس و بحث نبودم و جز دو مسافرت که در آن نیز همراه من بودید مسافرت دیگری نداشته ام پس آوردن اینچنین کتابی از سوی من خود نشانه بر الهی بودن آن است.
🔰از نظر #هماهنگی بین آیات نیز با اینکه قران در طول ۲۳ سال و در حالات مختلف اعم از جنگ و صلح و مسجد و منزل و غیره بر پیامبر نازل شده است اما هیچ یک از آیات آن، دیگری را نقض نمی کند بلکه کامل می کند. اما طبع بشر #متحول است و مرتباً کامل می شود لذا همیشه انسانها وقتی به گذشته خود نگاه می کنند اشتباهات خود را می یابند و سعی در اصلاح آنها دارند که دانشمندان نیز کتابهای خود را بعداً اصلاح می کنند اما قران اینگونه نیست.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_58L.mp3
6.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_58
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 58
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🔴راه #تقوای_علمی این است که کسی که شک دارد باید با معیارِ رافعِ شک، شکش را برطرف کند. اما اگر باز هم شکش برطرف نشد، پس مبنای تفکرش بر #شک است چون شک برای مقام اثبات است و نیاز به معیاری برای رسیدن به یقین دارد.
♦️گوید اگر تقوای علمی دارید و در شکتان راستگویید معیار رفع شک این است که اگر کلامی بی مانند بود و آوردن شبیه آن، ممکن نبود #کلام_الله است. اگر همگی با هم نتوانستید مثل آن را بیاورید پس کلام خداست.
✅خداوند می فرماید اگر خواستید مثل قران بیاورید بدانید #اوصاف و ویژگی های قران این موارد هستند:
۱. این کتاب همه حقایق و #علومی را که برای سعادت انسان نیاز است در خود دارد. (نحل_۸۹)
۲. همه حقایق را نه یکباره که در طی بیش از ۲۰ سال تنظیم کرده و به تدریج آورده و با این وجود هیچ #اختلاف و تعارضی در آن نیست. (نساء_۸۲)
۳. آورنده قران، پیامبری #امّی و بی سواد است که کلیات موجود در قران را با علوم لدنّی(از نزد خدا) خود، با جزییات تفصیل می دهد که باید برای فهم جزییات به او رجوع کرد.
❌در مورد نوع دوم تحدی که تحدی به #عدم_اختلاف در آیات قران در عین #تدریجی بودن نزول آن می باشد آیه ۸۲ نساء می فرماید: چرا تدبر نمی کنید؟ اگر قران از غیر خدا بود یقیناً در آن اختلاف زیاد می یافتید! «افلا یتدبّرون القرآن افکان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً»
🔰در اینجا دو سوال مطرح می شود: اول چرا اگر کتاب خدا بود در آن اختلافی نیست و دوم چرا اگر کتاب انسان بود دارای اختلاف است؟
♦️پاسخ اینکه منشأ اختلاف، #جهل و #نسیان انسان است که در خدا راه ندارد. اختلاف به دو صورت است. یا انسان چیزی را ندانسته می گوید و بعداً می فهمد که اشتباه می کرده است که خدا اینگونه نیست(و هو بکلّ شیءٍ علیم/بقره_۲۹) و یا اینکه قبلاً چیزی را گفته و بعداً فراموش کرده و چیز دیگری می گوید. اما خدا فراموشکار نیست (و ما کان ربّک نسیاً/مریم_۶۴)
♦️هیچ پیامبری نیامده که پیامبر قبلی را رد یا تخطئه کند بلکه همه متصل به #ذات_احد بوده و از #علم_لدنّی (علم از نزد خداوند) برخوردارند. اما هیچ عالمی نیست که بگوید تمام حرفهای قبلی من درست است.
♦️علت این است که #علوم_انسانی، همگی اکتسابی هستند و هر روز که می گذرد انسان با مطالعه، دانسته هایش را افزایش می دهد و اشتباهاتش را می یابد و البته که اشتباهات دانشندان بیشتر از باقی مردم است زیرا باقی مردم که اصلاً نظری نمی دهند تا اشتباه باشد یا نباشد. اما #علوم_الهی، تشریعی بوده و از نزد خدا می آید لذا در آینده کاملتر نمیشود که امکان جهل در آن باشد.
♦️جزمی که در #مسائل_عقلی هست در #مسائل_علمی نیست زیرا مسائل علمی مبتنی بر فرضیه هستند که هر لحظه امکان رد دارد. در حالیکه قران در طول ۲۰ سال و به تدریج نازل شده است که بخشی در جنگ و بخشی در صلح، بخشی در مدینه و بخشی در مکه، بخشی مربوط به تقوا و بخشی مربوط به جنگ است اما هیچ اختلافی بین آیات جنگ و تقوایش نیست. لذا آوردن مانند آن ممکن نیست. آیه ۲۳ زمر گوید این قران سراسرش شبیه همند و همدیگر را کامل می کنند.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 58
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
✅برخی گفتند #اختلافاتی در قران است مثلا در جایی قران گوید خداوند انسان را هنگام مرگ توفی می دهد و در جای دیگر گوید فرشته موکل خدا، این کار را می کند. امام علی در این باره گوید اینها به #درجات_انسانها ارتباط دارد که در درجات انسانی بسیار بالا، خود خداوند انسان را قبض روح می کند اما در درجات پایین دیگر حتی خود فرشته عزراییل نیز برای توفی نمی آید بلکه نمایندگانش را می فرستد.
🔷نسخ دو جور است: یا از روی #جهل می باشد که قانونگذار به جهل خود در قانون قبلی پی برده و آن را نسخ می کند. و یا اینکه بخاطر #اتمام_مهلت قانون قبلی است بدین صورت که حکم قبلی، موقتی بوده و تا حالا دوام داشته و حالا حکم عوض گشته است.
♦️آیات نسخ قران، از نوع دومند. مانند حد زن بزهکار که ابتدا فرمود آنها را در خانه نگهدارید تا بمیرند یا اینکه خداوند راهی را بعداً برایش قرار دهد(نساء_15) یعنی خود قران گفته که این حکم بعداً عوض خواهد شد.
🔰تدبر در قران دو نوع است: گاهی #تدبر_عمومی و برای همه انسان ها است و گاهی تدبری که برای #تحدّی است. آیه ۲۹ ص گوید این کتاب پربرکتی است که نازل کردیم تا مردم تدبر کنند. این تدبر در ابتدا ناظر به تحدی نیست بلکه برای همه مردم است. هدف خداوند از تدبر، #تذکر و به یاد آوردن چیزهایی است که با خداوند #عهد بسته است نه اینکه هدف عالم شدن انسان باشد.
💠آن اندازه که قران به #تدبر دعوت می کند به #تلاوت قران دعوت نمی کند. تدبر بسیار مهمتر است اگرچه خواندن بدون فهم نیز بر انسان تاثیرش را می گذارد. اگر انسان تدبر در قران نکرد بداند که دلش قفل شده است (أم علی قلوبٍ اقفالها/محمد_۲۴) چون تدبّر مربوط به قلب است.
🔴بنیان فکری برخی بر #شک است. آیه ۱۰۹ توبه گوید: آیا کسی که بنیان تفکر خود را بر #تقوای_الهی و رضایت او بنا کرده بهتر است یا کسی که بنیان فکر خود را کنار #پرتگاهی_سست بنا نهاده است که ناگهان در آتش دوزخ فرو میریزد؟ «افمن اسّس بنیانه علی تقوی من الله و رضوانٍ خیرٌ ام مّن اسّس بنیانه علی شفا جرفٍ هارٍ فانهارَ به فی نار جهنّم» ادامه آیه گوید خداوند برای اینها هیچ راهی برای نجات قرار نداده است «والله لا یهدی القوم الظالمین» مگر اینکه قلبهایشان را در قیامت بشکافیم. اما اگر تفکرشان مبتنی بر #تقوا بود شک و جزمش حساب شده بوده و با تحقیق به یقین می رسد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⁉️چگونگی مواجهه با #شایعات!
۱. وظیفه انسان در برابر شایعات این است که قبل از پخش خبر، آنرا با #اولی_الامر در میان بگذارند.
۲. اولی الامر کسانیند که قدرت تشخیص و احاطه کلی بر مسایل مختلف را داشته و میتوانند #حقایق را از شایعات تشخیص دهند.
۳. شایعات پیرامون افراد #لایق، آنها را از خدمات خود دلسرد میکند و گاهی حیثیتشان را بر باد میدهد.
۴. اگر فردی #آبروی خود را از دست داد دیگر چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت.
♦️ (منبع: تفسیر نمونه)
🔴پس در مواجهه با شایعات باید بسیار دقت کرد زیرا آبروی مومن از #کعبه که خانه خداست بالاتر است.
✅ @tafsire_tasnim1
✳️هيچ كس به اندازه ی حضرت امام راحل (قدس سره) خطر استكبار را درك نكرد. او كفر را محكوم می كرد، ولی می فرمود: اگر «كافر» از مرز كفرش نگذرد، می توان با او زندگی مسالمت آميز داشت؛ چون كافر به خود ستم می كند، امّا «مستكبر» را هرگز نمی توان تحمّل كرد. قرآن كريم در باب استكبار زدايی می فرمايد: با سران كفر بجنگيد: امّا نه چون آنها كافرند، بلكه چون قدرتهای استكباری تابع احترام قطعنامه ها، سوگندنامه ها، قراردادها و پيمانها نيستند.
📚آیت الله العظمی جوادی آملی، بنیان مرصوص، ص275
#در_محضر_استاد
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_59L.mp3
5.71M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_59
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 59
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🔰🔰🔰🔰
♦️بحث در خصوصیات قران بود که قران، شکاکان در الهی بودن قران را به آوردن کتابی با این خصوصیات به مبارزه فرامی خواند. پس از بررسی تحدی به علم و عدم اختلاف، اکنون به تحدی به #اخبار_غیب می پردازیم.
♦️جهان از نظر قران دو نوع است: #عالم_شهادت که در آن، اشیا حس می شوند و #عالم_غیب که در آن اشیا، حس شدنی نیستند.
❌غیب نیز خود به دو گونه تقسیم می شود:
۱. #نفسی: شی ذاتاً در جهان مادی حضور ندارد و در جهانی دیگر است مانند جهان ارواح و جهان فرشتگان لذا با حواس مادی درک نمی شوند.
۲. #نسبی: شی، مادی و قابل ادراک است اما تنها در زمان و مکان خاص. لذا اگر افراد، در آن زمان یا مکان نباشند آن را حس نخواهند کرد مانند حوادث گذشته یا آینده. لذا اگرچه انسانها این چیزها را غیر موجود می دانند اما باید دانست که اینها ذاتاً غایب نیستند بلکه بیننده یا عالِم، غایب بوده و قادر به درک آن نیست.
♦️همه چیز برای خدا حاضر و #شاهد است. اگرچه در قران گوید که او دانای غیب و آشکار است «عالم الغیب و الشهادة/انعام_۷۳» اما این به معنای این نیست که چیزی وجود دارد که برای خدا غیب بوده اما خدا می تواند او را ببیند بلکه به این معناست که در برابر خدا غیبی وجود ندارد «انّ الله علی کلّ شیء شهید/حج_۱۷»
♦️اصولاً غیب، امری #نسبی است یعنی شی نسبت به بیننده، به غایب و شاهد تقسیم می شود وگرنه شیء ذاتاً موجود و شاهد است. تقسیم جهان به غیب و شاهد نیز، نسبت به انسان هاست نه خداوند. خداوند می فرماید غیب را به هر #انسانی نشان نمی دهم مگر پیامبری باشد که مرضیّ من باشد «الّا من ارتضی من رسولٍ/جن_۲۷»
🚸🚸🚸🚸🚸
🔴نمونه های آیاتی که قران در آن، از غیب خبر می دهد:
1⃣ آیه ۴۴ آل عمران: ای پیامبر، تو زمانی که برای حضرت #مریم قرعه می زدند نبودی اما ما کل جریان را برایت گفتیم. حتی غیر از تو، هیچ #کتابی نیز الان نیست که این داستان را برایت بگوید زیرا عهدین نیز، مخلوط با #باطل هستند و مریم در این کتابها همانند حضرت عیسی، مقدس و الگو نیست بلکه گناهان کبیره مرتکب شده است!
2⃣ آیه ۶۷ مائده: در جریان ابلاغ #ولایت حضرت علی (ع) توسط پیامبر، خداوند به رسولش گوید این پیام را ابلاغ کن که خدا تو را از #خطرها حفظ می کند «و الله یعصمک من النّاس» در حالیکه در آن زمان، مکه توسط مسلمانان فتح شده و خطری نظامی، رسول خدا را تهدید نمی کرد و او نیز از مرگ ترسی نداشت بلکه این خطر، #خطر_سیاسی بوده است! که به واقعیت پیوست و حفظ شد.
3⃣ آیه ۴۹ هود: خداوند گوید جریان فرود آمدن #کشتی_نوح بر زمین را هیچ کس نمی دانست و اصلا توان دانستن آن را نیز نداشت اما ما اکنون این ماجرا را به تو گفتیم.
4⃣ آیه ۱۲۰ یوسف: پس از نشان دادن اقتدار حضرت #یوسف و نشان دادن پایان قصه این پیامبر الهی، به رسول اکرم اسلام می فرماید این جریانات یوسف از #اخبار_غیبی بود و تو زمان نجات دادن یوسف از چاه توسط ما، آنجا نبودی که ببینی اما ما تو را آگاه کردیم.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 59
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
5⃣ آیات ۳۳ و ۳۴ مریم: پس از جریان مسیح (ع) آمده که: #عیسی پسر مریم را ما به شما معرفی کردیم. لذا اگر #اسلام نیامده بود ادیان مسیحیت و یهودیت از بین می رفت زیرا آنقدر تحریف شده بود که دیگر دینی نبود که مردم آن را بپذیرند لذا قران #دین_حقیقی آنها را معرفی کرد و حقایق و عظمت عیسی و موسی را به مردم شناساند.
6⃣ آیه ۵۵ نور: در این آیه، وعده حکومت #مستضعفین را در آینده و جانشینی آنها بر پیامبران و کامل شدن دینشان را می دهد «لیسخلفنّهم فی الارض کما استخلفنّ الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امناً»
اما آیه ۲ مائده این وعده را تحقق می بخشد بدین صورت که به پیامبر گوید امروز جانشینی علی را اعلام کن بعد گوید امروز دینتان را برایتان #کامل کردم و امروز کافران از دینتان ناامید شدند. پس وعده خود را انجام داد چون خدا حکیم و عالم غیب است و خلف وعده نمی کند.
7⃣ آیه ۸۵ قصص: خداوند به پیامبرش که به اجبار در حال #هجرت از مکه به سمت مدینه بود وعده داد که تو بالاخره فاتحانه مکه را #فتح خواهی کرد و وارد آن میشوی «انّ الذی فرض علیک القران لرادّک الی معادٍ» با حروف تاکید نیز این وعده را می دهد و این امر بعداً تحقق یافت.
8⃣ آیه ۲۷ فتح: گوید آن رویایی که خداوند به رسول خود در مورد #فتح_مکه و داخل شدن به مسجد الحرام نشان داد واقعیت خواهد یافت چون رویای پیامبر نیز مانند بیداریش حق است. «لقد صدق الله رسوله الرؤیا بالحقّ لتدخلنّ المسجد الحرام» پیامبر گفت «من می خوابم اما قلبم هرگز نمی خوابد» یعنی روحم همیشه بیدار و #حاضر است درحالیکه قلب کفار و منافقین بخاطر #غفلت، در بیداری ظاهری نیز خواب است لذا قلب معصوم بخاطر عدم نفوذ غفلت، همیشه بیدار است.
9⃣ آیه ۲ و ۳ روم: این آیات جریان شکست #رومیان از امپراتوری #ایران را بیان می کند و در ادامه وعده می دهد که رومیها ایرانیان را در چند سال آینده (بضع=۳ تا ۱۰ سال) شکست خواهند داد «و هم من بعدِ غلبهم سیغلبون فی بضع سنین» زیرا مشرکان در برابر مسلمانان می گفتند همانطور که رومیها که #اهل_کتاب بودند از ایرانیها که بی کتاب بودند شکست خوردند ما نیز شما را شکست خواهیم داد. لذا قران در این آیات وعده داد که ایرانیها در جنگ بعدی شکست می خورند که شکست نیز خوردند.
0⃣1⃣ آیات ۱۱ به بعد فتح: عده ای که حاضر به جنگیدن همراه سپاه پیامبر نبودند مرتباً #بهانه می آوردند که ما زن و بچه و کار داریم. خداوند گوید اینها اعتقادی به تو ندارند اما وقتی که شما در جنگ پیروز شدید خواهند گفت اجازه دهید ما نیز در #غنایم با شما شریک باشیم. قران در آیه ۱۲ گوید علت اینکه رهبر مسلمانان را یاری نکردید این است که گمان می کردید مسلمانان شکست خورده و #رهبرشان در میدان جنگ می میرد!
شما این #ظنّ_باطل را از روی #شمّ_سیاسی خود دانسته و به خود افتخار می کردید «و زیّن ذلک فی قلوبکم» اما شما #ملت_بایری بودید «کنتم قوماً بوراً» در نگاه قران چه زمین مادی و چه زمینه های زندگی انسان به دایر و بایر تقسیم می شود.
خلاصه: خداوند فرمود اگر می خواهید شبیه سوره های قران بیاورید بدانید که یکی از ویژگی هایش خبر دادن از #غیب گذشته، حال و آینده است. پس نباید فکر کنید اگرچند کلمه عربی بگویید مثل قران آورده اید لذا چون منافقین خود را از آوردن شبیه آیات الهی عاجز می دیدند به پیامبران می گفتند تو یا #ساحری یا #مجنون «کذلک ما اتی الذین من قبلهم من رسولٍ الّا قالوا ساحرٌ او مجنونٌ/ذاریات_۵۲»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌هشدار آیت الله جوادی آملی در مورد #ربای_بانکی
♦️اگر آمریکا بگوید گزینه نظامی روی میز من است برخی ها حساب میبرند اما خداوند صریحاً گفته #گزینه_نظامی (ربا) روی میز قرآن من است (فأذنوا بحربٍ من الله) اما ما حساب نمیبریم!
♦️این (قراردادهای بانکی) #اسلام_مالی ست. بصورت مضاربه درست کردند اما همان رباست. الان پولی که میدهید میگویند چه تورم، رکود یا تحریم باشد و چه نباشد ۲۰٪ سود دارد!
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_60L.mp3
5.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_60
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 60
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🔰🔰🔰🔰
♦️در مورد تحدی و شناخت شاخصه های قران برای آوردن سوره ای مثل سوره های آن، به شاخص فصاحت و #بلاغت قرانی می رسیم. آیاتی مانند آیه ۳۸ یونس یا ۱۳ هود که به تحدی می پردازند غالباً در زمان پیامبر گمان مردم این بود که این تحدی در مورد بلاغت این کتاب است.
مساله 1⃣ : غالباً سوال می شد که چگونه ممکن است #علوم_ادبی که ساخت فکر بشر بوده و یک حقیقت ثابت نیست را یک انسان طوری بیاورد که دیگران نتوانند بیاورند! توضیح آنکه علوم ادبی از #اعتباریات و امور قراردادی برای انتقال مفاهیم می باشند. یعنی رابطه #علی_و_معلولی بین کلمه و معنا برقرار نیست که بگوییم در همه جا، این کلمه این معنا را می رساند و آن معنا با این کلمه فهم می شود لذا برای مثال حقیقت آب در زبان های مختلف، الفاظ گوناگونی دارد یا اینکه یک کلمه مانند شیر حتی در یک زبان واحد دارای معانی گوناگون است.
🔷اما باید دانست که تنها یک بخش از عناصر علوم ادبی در همه انسان ها وجود دارد و این تفاوت سبب تحدی است. #علوم_ادبی سه رکن دارند که عبارتند از: فهم اشیا و حقایق خارجی، وضع کلماتی برای بیان این حقایق خارجی و تفسیر حقایق و اشیا با زیباترین کلمات. انسانها تنها در رکن دوم مشابهند. مانند اینکه سوال شود چرا انسان شمشیر می سازد اما در جنگ ها شکست می خورد؟ پاسخ این است که #شمشیر زمانی به پیروزی ختم می شود که در دست انسانی شجاع قرار بگیرد لذا بلاغت نیز که نحوه بهره برداری از علوم ادبی برای بیان حقایق است به #شجاعت گوینده بستگی دارد.
مساله 2⃣ : «#قانون_تماثل» این قانون گوید حکم موارد مشابه شبیه همست حال چه در موارد مجاز و ممکن باشد چه در غیر مجاز و غیر ممکن. یعنی اگر یک نفر انسان کاری کرد دیگر انسان ها نیز باید بتوانند آن کار را انجام دهند اگرچه تعداد کمی بتوانند. این یک #قانون_جهان_شمول است که همگی قبول دارند بطوریکه کفار بنابر این قانون می گفتند اگر ما نیز مانند پیامبر انسانیم پس چرا وحی و قران بر ما نازل نشده است (آیه ۱۵۴ شعراء) و پیامبر نیز می گفت من هم مانند شما انسانم (آیه ۱۱۰ کهف)
🔰کفار طبق این قانون در آیه ۱۲۴ انعام اعتراض می کنند که تا خداوند چنین کتابی را بر ما نیز نازل نکند ایمان نمی آوریم! خداوند می فرماید اولا خدا بهتر می داند که #وحیش را بر چه کسی نازل کند «الله یعلم حیث یجعل رسالته» ثانیاً غیر از #معصومین و افراد مطهر کسی نمی تواند قران خداوند را درک کند «لا یمسّه الّا المطهّرون/واقعه_۷۹» این افراد مطهر نیز #اهل_بیت خداوند هستند. «انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراً/احزاب_۳۳»
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190