eitaa logo
مبلّغ یار
171 دنبال‌کننده
218 عکس
90 ویدیو
49 فایل
منبر، روضه، احکام شرعی ارتباط با مدیر کانال👇👇 @alimohammadi212 نیاز به اجازه نیست، مطالب ما را نشر دهید حتی بدون ذکر لینک ما؛ هدف تبلیغ دینه.
مشاهده در ایتا
دانلود
با اندکى تأمل در آیه 21 سوره «طور» که مى فرماید:(کسانى که ایمان آوردند، و فرزندانشان به پیروى از آنها ایمان اختیار کردند، ما فرزندانشان را در بهشت، به آنها ملحق مى کنیم، بى آنکه از عمل آنها چیزى بکاهیم)؛ «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمان أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْء» درمى یابیم که منظور از «ذریه»، فرزندان بالغى است که در مسیر پدران گام برمى دارند، در ایمان از آنها پیروى مى کنند، و از نظر مکتبى به آنها ملحق مى شوند. این گونه افراد، اگر از نظر عمل، کوتاهى و تقصیراتى داشته باشند، خداوند به احترام پدران صالح، آنها را مى بخشد و ترفیع مقام مى دهد، و به درجه آنان مى رساند، و این موهبتى است بزرگ براى پدران و فرزندان. ولى جمعى از مفسران، «ذُرِّیَّه» را در اینجا به معنى اعم تفسیر کرده اند، به طورى که اطفال خردسال را نیز شامل مى شود، اما این تفسیر با ظاهر آیه سازگار نیست؛ زیرا تبعیت در ایمان، دلیل بر رسیدن به مرحله بلوغ یا نزدیک آن است. مگر این که گفته شود: اطفال خردسال در قیامت به مرحله بلوغ مى رسند، و آزمایش مى شوند، هر گاه از این آزمایش پیروز درآیند، ملحق به پدران مى شوند. به هر حال، از آنجا که ارتقاء این فرزندان به درجه پدران، ممکن است این توهم را به وجود آورد که از اعمال پدران برمى دارند و به فرزندان مى دهند، به دنبال آن آمده است: «وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْء»؛ (ما چیزى از اعمال آنها نمى کاهیم). «ابن عباس» از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «اِذا دَخَلَ الرَّجُلُ الْجَنَّةَ سَأَلَ عَنْ اَبَوَیْهِ وَ زَوْجَتِهِ وَ وَلَدِهِ، فَیُقالُ لَهُ اِنَّهُمْ لَمْ یَبْلُغُوا دَرَجَتَکَ وَ عَمَلَکَ، فَیَقُولُ رَبِّ قَدْ عَمِلْتُ لِی وَ لَهُمْ فَیُؤْمَرُ بِاِلْحاقِهِمْ بِهِ»؛ (هنگامى که انسان وارد بهشت مى شود، سراغ پدر و مادر و همسر و فرزندانش را مى گیرد، به او مى گویند: آنها به درجه و مقام و عمل تو نرسیده اند، عرض مى کند: پروردگارا! من براى خودم و آنها عمل کردم، در اینجا دستور داده مى شود که آنها را به او ملحق کنید). (۱)  ۱.«نور الثقلین»، جلد 5، صفحه 139 (با تلخیص). لینک مطلب به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
«مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاء کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» «مثل آنان که غیر خدا را دوستان می‌گیرند، مثل عنکبوت است که خانه‌ای بساخت و کاش می‌دانستند هر آینه سست‌ترین خانه‌ها، خانه عنکبوت است»(سوره عنکبوت، آیه‌ ۴۱). 👇👇👇👇👇👇👇 🔹سه مطلب زیبا در مورد عنکبوت:🔹 1⃣در قرآن کریم کلمه‌ی «عنکبوت» به صورت مفرد آمده است و کلمه‌ی «نمل» و «نحل» به صورت اسم جمع آمده است؛ به این دلیل است که عنکبوت به صورت فردی زندگی می‏‌کند، به‌جز مواقع جفت‏‌گیری یا زمانی که تخم‌‏ها باز می‌‏شوند، اما مورچه و زنبور عسل به صورت جمع آمده تا بر جمعی‌بودن زندگی این دو حشره اشاره شود و این خود از اعجازهای واژگانی قرآن‌کریم به‌شمار می‌رود. 2⃣چرا «عنكبوت» در قرآن به صیغه مونث ياد شده، درحالیكه لفظ «عنكبوت» مذكر است.؟ ‌ آيه ميگويد: کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا؛ ⁉️«عنكبوت» مذکراست؛ پس چرا تاء مونث، در كلمه «اتخذت» آمده؟! جواب: علم امروزی ثابت نموده است که وظیفه ساخت خانه بر عهده‌ی عنکبوت ماده است و عنکبوت ماده فقط مي‌تواند تار بتند، در حالي‌كه عنكبوت مذكر (نر) ازتارهای خود فقط برای جابه‌جايی بين درختان و اماكن استفاده مي‌كند و قادر به تنيدن تار‌ نيست. 3⃣ عنكبوت مونث بعداز به دنيا آوردن فرزندان، عنكبوت مذكر را مي‌كشد و به‌ خارج از منزل می‌اندازد!! و بعد از اين‌كه فرزندان عنكبوت بزرگ شدند، مادر خود را مي‌كشند و به خارج ازخانه می‌اندازند! 👈 خانواده‌ا‌ی عجيب و بدترين خانواده‌ها به‌ معنای واقعی است و می‌شود این را داد وصف «أَوْهَنَ الْبُيُوت» که در این آیه آمده، به همین مناسبت باشد. 📗 وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ. 📋وهمانا سست‌ترین خانه‌ها، خانه‌ی عنکبوت است،‌‌ اگر بدانید. ✅از این مطالب روشن می‌شود که نظام اجتماعی و روابط خانوادگی عنکبوت، بر اساس مصالح موقت است، به طوری که هر گاه این مصالح تمام می‌شود، دشمن همدیگر می‌شوند و برخی، برخی دیگر را می‌کشند. این دشمنی شدید فقط بعد از اتمام مصلحت‌ها جلوه‌گر می‌شود و روابط سست و ضعیف بین افراد خانواده‌ی عنکبوت، آن را سست‌ترین خانواده‌ها در میان آفریده‌شدگان قرار می‌دهد. 🤔مفسرین همه به سست بودن خانه‌ی عنکبوت توجه دارند و این که دل‌بستن به غیر خداوند مانند سستی خانه‌ی عنکبوت است که با اندک باد و بارانی از هم پاشیده می‌شود ولی با توجه به مطالب فوق، می‌شود این را داد که این آیه، هشدار و نهیبی است به کسانی‌که به جای خداوند، به سراغ طاغوت و غیر خدا رفتند و به آنان گوشزد می‌کند، دوستی با غیر خدا مانند عنکبوتی است که قربانی اهل خانه‌ی خود می‌شود. طاغوت نه تنها مشکلات شما را حل نخواهد کرد بلکه شما را در ورطه‌ی هلاکت و نابودی خواهد می‌برد و به مسلخ و قربانگاه خواهد کشاند و دوستی او با شما تا زمانی‌ است که مصالح دنیوی او ایجاب کند. به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
يَوْمَ لَا يُغْنِى مَوْلًى عَن مَّوْلًى شَيْـًٔا وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ (دخان، آیه۴۱) روزی كه هیچ دوستی از دوست خود حمایتی نمی‌كند و آنان (از هیچ سوی دیگر نیز) یاری نمی‌شوند. ⚜⚜⚜⚜ فــــاطـــمـــــه! به فکـــــــر خـ‌ـود بــاش! قسم به خود حسین بن علی علیه‌السلام این‌جور نیست. قسم به خود حضرت‌ رضا علیه‌السلام اینجور نیست. اصلا این خلاف فکر حسین بن علی علیه‌السلام‌ است، خلاف فکر علی بن ابیطالب علیه‌السلام است، خلاف فکر حضرت رضا علیه‌السلام است. آن‌ها در همه عمرشان ، در زندگی خودشان این حرف‌ها را نپذیرفتند، آیا در مماتشان می‌پذیرند؟! شما وقتی «نهج البلاغه» را مطالعه می‌کنید، می‌بینید در این کتاب دو مطلب است که هی تکرار می‌شود: «تقوی» و «عمل» ما چشم‌هایمان را می‌بندیم و می‌گوئیم این‌ها را قبول‌ نداریم ما نه به «تقوی» اعتقاد داریم و نه به «عمل»، یک عمر زندگی می‌کنیم بدون تقوی و عمل، بعد وصیت می‌کنیم که ما را ببرند در نجف‌ دفن کنند ، کارمان درست می‌شود ! دو حدیث در همین زمینه از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بخوانم، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در روزهای اول بعثتشان که آیه نازل شد : «و انذر عشیرتک الاقربین »[۲۱۴شعراء] . بنی‌هاشم را جمع کرد و فرمود : بنی‌هاشم! بنی‌عبدالمطلب! نبینم که در روز قیامت مردم دیگر بیایند در محضر عدل پروردگار با توشه عمل صالح ولی شما بیائید و اتکالتان به من‌ باشد و بگوئید پیغمبر از ما است که این به حالتان فایده نخواهد بخشید، و از این بالاتر در روایت است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم‌ رو می‌کند به یگانه فرزند عزیزش وجود مقدس صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها آن کسی که درباره‌اش می‌گوید «بضعة منی» ، او پاره جگر من است و می‌گوید: «یا فاطمة اعملی بنفسک»، دخترکم خودت برای خودت عمل کن، «انی لا اغنی‌ عنک شیئا» من به درد تو نمی‌خورم ، از انتسابت با من کاری ساخته نیست‌ ، تعلیمات مرا بپذیر و دستورات مرا عمل کن ، مگو پدرم پیغمبر است، پدرم‌ پیغمبر است ، به دردت نمی‌خورد ، به دستور پدرت عمل کردن به دردت‌ می‌خورد . کتاب حق و باطل، شهیدمطهری رحمت‌الله‌علیه، ج۱، ص۱۱۰ به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
القرآنُ مَأدُبَةُ اللّه ِ، فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ ما استَطَعتُم [بحار الأنوار: 92/19/ 18 ؛ كنز العمّال : 2356.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قرآن غذای پخته‌ و آماده‌ی خداوند است. پس تا مى‌توانيد از ضيافت او فراگيريد. 💐🌹🥀🌸🌷 بعضی این عبارت را اشتباه معنا کرده‌اند و گفته‌اند: «قرآن سفره‌ی خداوند است»، در حالی که باید گفت: «قرآن، غذای پخته‌ی خداوند است». قرآن سفره‌ی خالی خداوند نیست که هر کسی غذای خود را بیاورد و سر سفره‌ی قرآن بگذارد. باید با دست خالی به سراغ قرآن رفت. نباید با فلسفه، کلام، فقه و اصول و ... به سراغ قرآن رفت، چون موجب می‌شود که نظر خود را بر قرآن تحمیل کنیم. باید با فطرت پاک و تشنه و با صفای باطن، سراغ قرآن برود و از غذای آماده‌ و پخته‌ی خداوند بهره برد. البته هر کسی به اندازه‌ی خود، از قرآن بهره ببرد. برگرفته از سخنان مفسر گران‌قدر قرآن، علامه جوادی آملی حفظه‌الله به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
«...وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً...» سوره بقره، آیه 83. به پدر و مادر خود، نیکی و خوبی کنید. 💐🌹🌺🥀🌷 خدمت به والدین، رمز موفقیت ✅حجت الاسلام شیرازی، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و یار و همراه دیرینه‌ی شهید حاج قاسم سلیمانی، رمز موفقیت سردار سلیمانی را خدمت به پدر و مادر دانست و گفت: اگر بخواهیم شخصیت حاج قاسم را تبیین کنیم، اینکه چگونه شهید سلیمانی می شود سردار دلها! باید گفت خدمت به پدر و مادر مهمترین عامل موفقیت های مادی و معنوی سردار حاج قاسم سلیمانی می باشد. ✅جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع بیان کرد: در زمان رژیم منحوس پهلوی، پدر بزگوار شهید سلیمانی به دلیل وضعیت نامطلوب کشاورزی و ناتوانی در پرداخت اقساطِ وامی که برای امور کشاورزی خود گرفته بود مورد پیگرد عوال رژیم قرار گرفت، حاج قاسم سلیمانی که آن زمان ۱۳ سال داشت با اینکه فرند بزرگتر نبود اما برای جلوگیری از این قضیه از روستای قنات ملک به شهر کرمان می رود و با درآمد از حق الزحمه کارگری، اقساط وام پدر را می پردازد. لینک مطلب👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/17142 به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
صاحب تفسیر تسنیم، علامه جوادی آملی حفظه‌الله: عصاره حیات پربرکت این در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن و عترت بود. قرآنی و ولایی فکر می‌کرد. قرآنی و ولایی جهاد می‌کرد. قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید. به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
وقتی جدا شد سوره‌ی کوثر ز قرآن اشک از بصر می ریخت حیدر همچو باران او از فراغ حامل قرآن حزین بود اما برای مرتضی هم شد پریشان پهلو شکسته سینه‌ای مجروح و زخمی تا پای مرگ خود به قرآن بست پیمان شهادت سوره‌ی کوثر قرآن، حضرت صدیقه‌ی شهیده، سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
28.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما بچه‌های مادر پهلو شکسته‌ایم نماهنگ زیبای
خط مقدم کارها گره خورده بود خیلی از بچه ها پرپر شده بودند خیلی مجروح شده بودند . حاجی بی قرار بود اما به رو نمی آورد خیلی ها داشتند باور میکردند اینجا آخرشه یه وضعی شده بود عجیب .تو این گیر و دار حاجی اومد بیسم چی را صدا زد. حاجی گفت هر جور شده با بی سیم تورجی زاده را پیدا کن (شهید تورجی زاده فرمانده گردان یازهرا ) مداح با اخلاص و  از عاشقان حضرت زهرا بود. خلاصه تورجی را پیدا کردند حاجی بیسیم را گرفت با حالت بغض و گریه از پشت بیسیم گفت تورجی چند خط روضه حضرت زهرا برام بخون. تورجی فقط یک بیت زمزمه کرد که دیدم حاجی از هوش رفت ،صدا را روی تمام بیسیم ها انداخته بودند، خدا میدونه نفهمیدیم چی شد وقتی به خودمون اومدیم دیدیم بچه ها دارند تکبیر میگن خط را گرفته بودند عراقی ها را تارو مار کردند: تورجی خونده بود :   در بین آن دیوار و در.... زهرا صدا میزد پدر....دنبال حیدر می دوید.... از پهلویش خون می چکید...... زهرای من...زهرای من... به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
«.... شَجَرَةٍ مُّبَارَکةٍ زَیتُونَةٍ لاَّ شَرْقِیةٍ وَ لاَ غَرْبِیةٍ... ». سوره نور، آیه‌ی ۳۵ درخت مبارک زیتون که نه شرقی و نه غربی 👇👇👇👇👇👇👇👇 روغن «لا» و «لا» از عجایبی که در ایران از او مطلع شدیم این است که کتابی در خزینه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نجف اشرف به دست آمده که در آن دارد: امیری در بلخ، یکی از ایالات افغانستان، به زخم غیرقابل علاج مبتلا می‌شود. شبی در خواب حضرت امیر علیه‌السلام را می‌بیند، حضرت به ایشان می‌فرماید: علاجش روغن «لا و لا» است. بیدار می‌شود، به هرکس از علمای مذاهب اسلامی می‌گوید که روغن «لا و لا» چیست؟ اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. تا اینکه یکی از شیعیان آن سامان می‌گوید: من می‌دانم. او را نزد امیر می‌برند. می‌گوید: منظور حضرت، روغن زیتون است. امیر با روغن زیتون مداوا می‌کند و خوب می‌شود، و آن شخص در اثر این خدمت از مقربان امیر می‌گردد؛ ولی دیگران از جمله علمای اهل تسنن از روی حسد، نزد امیر از او شکایت می‌کنند که او از روافض است و به صحابه از جمله معاویه دشنام می‌دهد. امیر، مجلسی با حضور علما تشکیل می‌دهد و از ایشان در محضر آنان می‌پرسد که آیا شما به معاویه دشنام می‌دهید؟ وی می‌گوید: بله، نه‌تنها به او، بلکه هرکس قبل از او، خود را خلیفه می‌دانست؛ یعنی عثمان را هم سبّ می‌کنم، و کسی که او را جانشین خود کرد (خلیفه ثانی) را نیز دشنام می‌دهم، و همچنین کسی که او را جانشین و خلیفه بعد از خود گردانید (خلیفه اول) را سبّ می‌کنم. در هر حال، بعد از اعتراف او و اثبات ارتدادش در نزد علما و قضات، و گرفتن اجازه حکم قتلش از امیر، امیر گفت: بگذارید برای ادعای خود، بینه و دلیل اقامه کند و پس از محکومیتش، حکم قتل او را صادر نمایید. از سخن امیر اطاعت نمودند و به او گفتند: اقامه دلیل کن، به چه دلیل آنها را سبّ می‌کنی؟ پاسخ داد: شما می‌دانید که حاتم طایی یک دختر داشت. این دختر بعد از فوت پدر به خدمت پیغمبر اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم آمد و حضرت به احترام پدر کافر او، که به جود و احسان معروف بود، یک گله گاو و یک گله گوسفند و شتر به او هدیه داد. ولی همین پیغمبر اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم بعد از رحلت خود در میان امت، دختر گرامی خود فاطمه زهرا علیهاالسلام را به یادگار گذاشت. آیا جا داشت که حق تنها دختر پیامبر را غصب کنند و به جای احسان و اکرام به او، فدک را از دست او بگیرند؟!😭 اهل مجلس منقلب شدند و از جمله امیر و علما به عزا و گریه پرداختند و تا مدتی که آن شیعه در میان آنها بود، محترم بود و شاید نوشته باشند که آن‌ها مستبصر هم شدند. آن آقا سه سال بعد از این قضیه وفات کرد و از جنازه او تجلیل نمودند و با احترام دفن کردند و بر روی قبر او ضریح و گنبد و بارگاهی ساختند، و مورد احترام و زیارتگاه قرار گرفت. از قضا نام او «علی» و نام پدر او «ابوطالب» بود؛ لذا روی مرقد او نوشته شده: «هذا قَبْرُ عَلِیّ ابنِ‌أَبی‌طالِبٍ» (اینجا قبر و مزار علی‌بن‌ابی‌طالب است.) این مکان همان «مزار شریف» معروف است که الآن در افغانستان مورد علاقه و احترام شیعیان می‌باشد و چه کرامت‌ها که از آن ظاهر نگشته! کسی گفته است: شاید ظهور این‌همه کرامت به‌جهت این است که آنجا موضع عبادت است. ای‌کاش آن کتاب که این جریان در آن ذکر شده، پیدا می‌شد. در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۸۰ لینک مطلب به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
می‌فرماید: (وَجَعَلَ لَکُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَة)َ  و خداوند برای شما گوش و چشم و دل قرار داد. سوره‌ی نحل، آیه‌ی ۷۸ 🌷🌷🌹🌹🌺🌺🥀🥀🍂🍂🍂 عنوان : حکمت‌های تقدیم شنیدن (سمع) بر دیدن(بصر ) در قرآن در بیشتر آیاتی که واژه "سمع" و "بصر" در آن‌ها آمده، لفظ شنوایی مقدم بر واژه بینایی یاد شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به آیات ۷ بقره، ۳۶ اسراء، ۲۳ ‌جاثیه، ۲۳ ملک و ۲۶ احقاف اشاره کرد. در این‌جا به بعضی از حکمت‌های تقدیم بر و برتری بر اشاره می‌شود. 🔹۱. گوش در ادراك حسى و يادگيرى و تحصيل علوم از چشم مهم‌تر است؛ زيرا يادگيرى زبان و تحصيل علوم در صورت از دست دادن بينايى براى انسان امكان ‏پذير است؛ ولى اگر شنوايى از دست‏ برود، يادگيرى زبان و تحصيل دانش مشكل خواهدبود. دانشمندانی هم در طول تاریخ بوده‌اند که از بدو تولد نابینا بوده‌اند. 🔸‌۲. قدرت تکلم از طریق شنیدن برای انسان به دست می‌آید و انسانی که ناشنوا به دنیا می‌آید، لال هم خواهد شد. 🔹۳. حس شنوايى به طور مستقيم و بدون هيچ فاصله‏‌اى پس از تولد به كار مى‌‏افتد; زيرا نوزاد، به محض تولد مى‏‌تواند صداها را بشنود، حتی در دوران جنینی، انسان قادر به شنیدن است و حال آنكه ديدن اشيا براى او به طور واضح، پس از گذشت مدتى بعد از تولّد برای او ممكن مى‌‏شود. 🔸۴. در خواب ابتدا چشمان انسان و بعد گوش‌های انسان به خواب می‌رود و ملاک باطل شدن وضو به وسیله‌ی خواب، خواب رفتن گوش است نه چشم. در هنگام بیدارشدن هم، انسان بیش‌تر مواقع به وسیله‌ی شنیدن، بیدار می‌شود. در هنگام مرگ هم، انسان مدتی بعد از مرگ، قادر بر شنیدن باشد و حس شنوایی او برقرار باشد. 🔹۵. حس شنوايى (گوش) همه وقت و همه جا، چه در روشنايى و چه در تاريكى مى‌‏شنود؛ اما حس بينايى (چشم) تنها در روشنايى مى‏‌بيند. 🔸۶. حس سامعه صداهايى را كه از تمام جهات مى‌‏رسد، دريافت مى‌‏كند، در حالى كه چشم فقط وقتى مى‏‌تواند ببيند كه انسان خواسته باشد و چشم را به طرف چيزى كه مى‏‌خواهد به آن بنگرد، بگرداند. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) در مورد تفسیر سوره‌ی قدر در تفسیر فرات کوفی، چنین نقل شده است:   إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ.اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها ... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد(ص) و الروح القدس هى فاطمه. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.   اللیله، حضرت فاطمه است. القدر ،«اللَّه» است. پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. و علت نام‏گذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند. اما معناى «لیله القدر، بهتر از هزار ماه است»؛ یعنى، بهتر از هزار مؤمن است و آن نیز ام‌‏المؤمنین حضرت زهرا (س) می‌باشد. مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد و مراد از روح یا روح‌‏القدس همانا، فاطمه است و مراد طلوع فجر، ظهور حضرت مهدی و قائم، است.   به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
شباهت‌های شب قدر و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها 🌺🌹💐🌸🌷💐   با استناد به حدیث امام صادق که در تفسیر سوره ی قدر، فاطمه زهرا علیها السلام را شب قدر، نامیده است، در شرح و تبیین آن و در خصوص مقایسه تطبیقی آیات سوره ی مبارکه قدر با حضرت فاطمه ی زهرا به نکاتی می توان اشاره کرد:   1- "انا انزلناه فی لیلة القدر": همچنان که شب قدر، ظرف زمانی نزول قرآن کریم است، حضرت فاطمه، ام الائمه و ام المومنین نیز ظرف امامان معصوم علیهم السلام است، زهراى مرضیه، علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا می‌باشد و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل حضرت فاطمه، هستند. بنابراین، همچنان که شب قدر، ظرف نزول "قرآن صامت" می باشد ، وجود حضرت زهرا(س) نیز ظرف نزول یازده "قرآن ناطق"و امامان معصوم، می باشد.   2- "و ما ادریک ما لیلة القدر": مجهولیت شب قدر بی شباهت به غربت و مظلومیت زهرای مرضیه نیست. علاوه بر ابعاد وجودی و درجات تقرب و سلوک الی الله، تاریخ دقیق ولادت، شهادت، طول عمر و بالاخص مزار ایشان برای ما مجهول می‌باشد. همان گونه که عظمت شب قدر برای انسان ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه (س) نیز برای مردم ناشناخته مانده است.   3- "لیلة القدر خیر من الف شهر": خیر کثیر کوثر که ادامه ی نسل نبوت تا قیام قیامت از دامان مطهر اوست، با خیر و برکت شب قدر که به تنهائی از هزار ماه برتر است، مقایسه شده است.   4- "تنزل الملائکة والروح فیها": از نظر روایات اسلامی، مسلم است که فرشته وحی، جبرئیل امین بر حضرت  فاطمه زهرا علیهاالسلام نازل می‌شد، و مصحف فاطمه نگارش یافت. همچنین، فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» تا قیامت دارد، همچنان که طبق حدیث ثقلین، امامت ائمه تا قیامت پابرجاست. و هرکس، نزول پیوسته فرشتگان و روح را در شب قدر، بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر و وجود انسان کامل را هم بپذیرد. از اینرو، در منابع حدیثی شیعه، نقل شده است که: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام عصر (عج) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانه نوشته شده است، به ایشان، تقدیم می‌دارند.بنابراین همچنان که شب قدر تا قیامت باقی است. ولایت انسان کامل، نیز تا قیامت استمرار دارد. و کسی شب قدر را درک خواهد کرد که به معرفت انسان کامل و امام عصر، ایمان داشته باشد.   5- " من کل امر": همچنان که در شب قدر تمام امور و حوادث سال شخص، مقدر می‌شود، در کتاب منسوب به حضرت به نام مصحف فاطمه علیهاالسلام نیز تمام اخبار، حوادث و پیشامدهای خاندان امامت و مسلمین از گذشته و آینده، مشخص است و مقدر شده است.   6- "سلام" : همچنان که شب قدر، سراسر سلام، آرامش و امنیت است، حضرت فاطمه،ام المومنین، نیز تمام وجودش، مظهر لطف و رحمت الهی است. او حوراء انسیه‌ای است که همه خیر و برکت و نور و جمال دنیا و آخرت را با هم داراست.    7- "سلام هی حتی مطلع الفجر": همچنان که انتهای شب قدر، طلوع فجر و صبح صادق است، انتهای امامت از دامان پاک حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز، صبح ولایت است که یوسف زهرا، فرزند طور والعادیات، فرزند یس والذاریات، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) ظهور کرده و شب تاریک ظلمتکده جهان را به صبح هدایت و رستگاری دلالت خواهد نمود. مطلع الفجر اسلام، مهدی موعود(عج) است.   بنابراین، طبق روایت امام صادق در تفسیر فرات کوفی،"لیلۀ القدر"، یعنی انسان کامل که از حضرت فاطمه، آغاز میشود و به "مطلع فجر" یعنی امام عصر و ظهور قائم، ختم میشود. از اینرو، امام سجاد علیه السلام فرموده ‌اند: ای شیعیان و پیروان امامت، با سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت، اتمام حجت کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره (سوره قدر)، پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، حجت خدای تبارک و تعالی است. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 لـــــــینـــــــــــک مطـــــــــــــــــــــــلــب به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: «إِنَّ عَلَى کُلِّ حَقٍّ حَقِیقَةً وَ عَلَى کُلِّ صَوَابٍ نُوراً فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ‏ کِتَابَ‏ اللهِ‏ فَدَعُوهُ»؛ [کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 69]  براى هر حقى حقیقتی است و بر فراز هر صوابى پرتو درخشانى، به آنچه با کتاب خدا موافق است عمل کنید، و آنچه را مخالف کتاب خدا است رها نمایید. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 قـــــــرآن، معیار سنجـش صحـت روایات ✅چون بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و حتی در زمان خود ایشان و همچنین در زمان دیگر معصومین علیهم‌السلام، کسانی بودند که احادیثی به خاطر اغراض مختلف، جعل می‌کردند و به آن بزرگواران نسبت می‌دادند، به همین خاطر نبی‌اکرم و معصومین علیهم‌السلام، میزان و ترازویی برای مسلمانان قرار دادند تا بتوانند بدین وسیله احادیث ساختگی و جعلی را از احادیث صحیح و درست شناسایی کنند و آن ترازو، است. بنابراین، بر طالب علوم دینی لازم است که ابتدا قرآن و معارف قرآنی را یاد گرفته تا فهم و بینش قرآنی پیدا کند و سپس به سراغ یادگیری روایات و دیگر معارف دینی برود تا بتواند مطالب مخالف قرآن را تشخیص و از آن‌ها اجتناب کند. امروزه بعضی از مطالب به عنوان خواب و مکاشفه و داستان از بزرگان و دیگران نقل می‌شود که با معارف قرآنی در تضاد است و اگر فردی، فهم و بینش قرآنی نداشته باشد، در دام آن‌ها می‌اُفتد. ⚜البته همانطور که گفته شد، احادیث معصومین علیهم‌السلام نباید مخالف قرآن و در تضاد با آن باشد ولی این بدان معنا نیست که هر‌ مطلبی که در روایتی آمده، حتماً باید مشابه آن در قرآن نیز وجود داشته باشد. ✍به عنوان مثال: أبو بكر روايتى از رسول خدا جعل مى‌كند، و عُمَر و ياران خود، أبو عُبَيده و سَالم مَوْلى حُذَيْفَه و مَعَاذ را بر آن شاهد مى‌گيرد که پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «نبوت و خلافت در يك خاندان جمع نمى‌شوند»؛ پس نباید امام علی‌ علیه‌السلام که از خاندان نبوی است، جانشین پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله باشد. امااین ادعا، مخالف صریح قرآن کریم است که می‌فرماید: «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَي‌ مَا ءَاتَاهُمُ اللَهُ مِن‌ فَضْلِهِ فَقَد ءَاتَيْنَا ألَ إبْرَاهِيمَ الْكِتَـٰبَ وَ الْحِكْمَةَ وَ ءَاتَيْنَاهُ مُلْكًا عَظِيمًا.»[ سوره‌ی نساء، آیه‌ی ۵۴] «بلكه‌ حسد مي‌برند بر مردم‌ بر آنچه‌ خداوند از فضل‌ خود به‌ ايشان‌ داده‌ است‌؛ پس‌ به‌ تحقيق‌ كه‌ ما به‌ آل‌ ابراهيم‌ كتاب‌ و حكمت‌ را داده‌ايم‌؛ و به‌ ايشان‌ حكومت‌ و امارت‌ عظيمي‌ را داده‌ايم‌.» ⚜در اين‌ آيه‌ به‌ وضوح‌ ديده‌ مي‌شود كه‌: خداوند به‌ آل‌ ابراهيم‌ كتاب‌ و حكمت‌ را كه‌ عبارت‌ است‌ از نبوّت‌، و همچنين‌ مُلك‌ عظيم‌ را كه‌ عبارت‌ است‌ از خلافت‌ و حكومت‌، بخشيده‌ است‌. ✍یا در روایتی داریم: فطرس فرشته اى بود که گردا گرد عرش الاهى در گردش بود و درباره دستورى از اوامر خداوند کوتاهى و سستى ورزید. بالش به کیفر این نافرمانى چیده شد و به یکى از جزیره ها تبعید گردید. و به برکت امام حسین(علیه‌السلام) سلامتی‌اش را بازیافت. عده اى از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگى هاى فرشتگان را برشمرده، آن ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفى مى کند و از هر نوع سرپیچى و نافرمانى پیراسته مى داند، سازگارى ندارد؛(لا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَ هُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ؛ سوره‌ی تحریم، آیه۶) پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم. به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
..... وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَٱسْتَغْفَرُواْ ٱللَّهَ وَٱسْتَغْفَرَ لَهُمُ ٱلرَّسُولُ لَوَجَدُواْ ٱللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا (سوره‌ی نساء، آیه‌ی ۶۴) ..... و اگر آنان هنگامی كه به خود ستم كردند (از راه خود برگشته و) نزد تو می‌آمدند و از خداوند مغفرت می‌خواستند و پیامبر هم برای آنان استغفار می‌كرد قطعاً خداوند را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند. 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 اسباب مادی و معنوی ✅انسان در امور مادی خویش، به دنبال اسباب و وسایل متناسب به آن می‌رود تا نیازهای مادی خویش را برطرف کند. مثلا اگر گرسنه‌ است به سراغ طعام و اگر تشنه است به سراغ آب می‌رود و اگر به دنبال روشنایی است، از نور خورشید استفاده می‌کند. 🔅انسان موحّد و یکتاپرست، نورانیت و گرمابخشی خورشید، رفع تشنگی توسط آب و رفع گرسنگی توسط طعام را از جانب خدا می‌‌داند و می‌گوید: 🔹این خداوند است که نور و گرما را در خورشید ودیعه نهاد تا زمین را روشنایی و حرارت بخشد. 🔹ساقی خداوند است و آب وسیله‌ی خداوند برای رفع تشنگی است. 🔹شافی خداوند است و دارو وسیله‌ای از جانب خداوند برای شفا یافتن است. ✅حال همانطور که در حیات مادی، خداوند وسایلی را از جانب خویش، برای رفع احتیاجات بشری قرار داده است، در حیات معنوی نیز دقیقا پرودگار جهانیان، وسایلی را قرار داده تا انسان برای رفع احتیاجات معنوی، از این اسباب و وسایل استفاده کند. 🔸وجود پیامبران و ائمه‌ی اطهار علیهم السلام و علما و شهدا و ... در حقیقت خورشیدان معنوی از جانب حضرت حق هستند که روشنایی بخش و گرمابخش حیات معنوی هستند. 🔸درخواست شفاعت، مغفرت و سایر حاجات معنوی از اولیاء الهی، مستقل از خداوند نیست و جدا از قدرت الهی نیست؛ بلکه انسان موحّد، چون آنان را اسباب معنوی خداوند می‌داند و خود خداوند چنین قدرتی به آنان عطا کرده، به سراغ آنان می‌رود و از آنان کمک می‌خواهد. ✅اگر کسی بگوید که در این امور باید مستقیم به سراغ خدا رفت، چرا که همه‌ی کارها به دست خداست، ما به او می‌گوییم که چرا در امور مادی مثل گرسنگی و تشنگی و بیماری به سراغ آب و غذا و دارو می‌رود و مستقیم از جانب خداوند کمک نمی‌گیرد.؟! ✅اگر در قرآن کریم، مشرکان عرب را به سبب بت‌پرستی‌شان نکوهش می‌کند، به این خاطر است که آنان، برای بت‌ها، اعتقاد به قدرتی جدا و مستقل از قدرت الهی داشتند و همچنین بت‌هایشان ماذون از جانب الهی نبودند؛ در حالی استمداد از پیامبران و اولیاء الهی، جدای از قدرت و اراده و اذن الهی نمی‌باشد. پیامبران و اولیاء الهی را خود خداوند متعال، اجازه و قدرت داده تا حلّال مشکلات معنوی انسان‌های مؤمن باشند. به کانال تفسیر موضوعی قرآن کریم بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
إِنَّ رَبَّكَ لَبِٱلْمِرْصَادِ همانا پروردگارت در مرصاد (كمین‌گاه) است. سورة الفجر، آيه ١٤ 🌸🍁🌹🌷🌺🍀🌼🌺🍁 رعایت حق الناس امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند: « الْمِرْصَادُ قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاطِ، لَا یَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَةِ عَبْد؛ مرصاد پلى است بر روی صراط که بنده‌ای که حقّ بنده‌ای دیگر بر گردن اوست، از آن گذر نمی‌کند.» (بحار الأنوار، ج ۷۲، ص ۳۲۳) یعنی وقتی شخص می‌خواهد از صراط عبور کند، به پل مرصاد که می‌رسد، آن‌هایی که بر گردن او حقّی دارند جلویش را می‌گیرند و طلب حقّشان را می‌کنند و تا از عهده‌ی حقّ الناس بر نیامده، اجازه‌ی عبور از آن پل را به او نمی‌دهند. در آن‌جا یا باید از حسنات خودش به صاحب حقّ بدهد تا او را به حقّش برساند یا باید عذاب برخی گناهان او را قبول کند تا بی‌حساب شوند. ✅زماني كه به برخي از مردم گفته مي‌شود كارهايي كه مي‌كنيد، حق الناس است؛ مي‌گويند: مگر آدم كشته‌ايم؟! مگر از ديوار مردم بالا رفته‌ايم؟! بايد از آنان پرسيد مگر حق الناس فقط اين‌هاست: 🔸مگر سيگار كشيدن در جمع، حق الناس نيست؟! 🔸مگر بي حجابي حق الناس نيست؟! مگر سرد شدن روابط یک زن و شوهر، به خاطر آرایش‌های خیابانی تو، حق الناس نیست؟! 🔸مگر اسراف كردن، حق الناس نيست؟! 🔸مگر آشغال ريختن در خيابان، حق الناس نيست؟" 🔸مگر با موتور خلاف رفتن، حق الناس نيست؟! 🔸مگر گذشتن از چراغ قرمز، حق الناس نيست؟! 🔸مگر صدای موسیقی خودرو را بلند کردن و آلودگی صوتی راه‌انداختن حق الناس نیست؟! 🔸مگر پارك كردن در پياده رو، در کنار خانه‌ی مردم، حق الناس نيست؟! 🔸مگر باطل کردن اوقات دانش‌آموز، مستمع و پامنبری، با مطالب بی‌ثمر حق‌الناس نیست؟! 🔸مگر کپی کردن مطالب در فضای مجازی بدون بررسی و تحقیق و نشر دادن شایعات در این فضا و بازی کردن با آبروی افراد، حق‌الناس نیست؟! 🔸مگر به تاخیر انداختن اقساط قرض الحسنه یا تاخیر انداختن قرضی که از رفیق خود گرفته‌ایم، بدون هیچ عذری (در حالی از نظر مالی در وسعت هم هستیم)، حق‌الناس نیست.؟! و مگر ، مگر ، مگر ... طبق روایات بدترین و شدیدترین گردنه‌ها در صراط، گردنه‌ی مظالم است. به همین دلیل در میان متشرعه مرسوم شده که می‌گویند: «سر پل صراط حقم را می‌گیرم»؛ چون اعظم عقبه، عقبه ‌مظالم است.(آملی، ۱۳۸۰، ج۱۱‌، ص۳۴۸). خــداونــــدا، مــا را از مصیبــــــت حـــــق‌‌‌‌ّالنـــــــــاس دور نگـــــــــهدار. به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
وفات مــــادر وفـا و مادر سقّـای آب و ادب، سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ ۚ أُوْلَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ (سوره‌ی اعراف، آیه‌ی ۱۷۹) و همانا بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ آفریدیم، (كه سرانجامشان به آنجا می‌كشد، چرا كه) آنان دل‌ها دارند كه با آن حقّ را درك نمی‌كنند و چشمانی دارند كه با آن نمی‌بینند و گوش‌ها دارند كه با آن نمی‌شنوند، آنان همچون چهارپایان، بلكه گمراه‌ترند، آنان همان غافلانند. 🐧🐔🐝🐴🐕🐀🕷 ❓❓ چرا در قرآن کریم، به بعضی انسان‌ها اهانت می‌کند و آن‌ها را مورد فحش و ناسزا قرار می‌دهد؛ در حالی که در خود دستورات اسلامی هست که نباید دیگران را مورد اهانت قرار داد؟⁉️ : ✍در بعضی از آیات قرآنی، انسان را به مانند سگ، الاغ، عنکبوت و دیگر حیوانات تشبیه‌ می‌کند مانند آیات ۱۷۹ اعراف، ۲ اعراف، ۴۱ عنکبوت، ۵ جمعه، ۵۰ مدّثّر و .... در جواب باید گفت: ✅ مثال زدن به حیوانات در زمان نزول قرآن، بر خلاف زمان ما، توهین تلقی نمی‌شد. به عنوان مثال، اگر در زمان ما، قصد تعریف و تمجید از کسی داشته باشیم و بگوییم: ایشان مثل خر کار می‌کند و فعّالیت دارد و یا مثلا مثل سگ، وفا دارد، توهین به شخص محسوب می‌شود؛ ولی در زمان نزول قرآن، این گونه تشبیهات هیچ توهینی محسوب نمی‌شد. مثلا در سخنی حکیمانه داریم: طوبی لمن عیشه کعیش الکلاب .... الی آخرالحدیث: خوشابحال کسی که زندگی‌اش مثل سگ باشد.... تا آخر حدیث. و در منابع معتبر روايي احاديث بسياري وجود دارد كه مؤمنان را ترغيب به برخورداري از برخي صفات نيك حيوانات مثل خروس، کلاغ، زنبور عسل و... كرده‌اند و اين‌گونه ترغيب‌ها، اهانت به مؤمن دانسته نشده است. پس این‌گونه تعبیرات در آن زمان، توهین محسوب نمی‌گشت. ✅ خداوند متعال نه قصد اهانت به بندگان خود را دارد، نه از این آیات قصد انشاء دارد، بلکه این‌گونه آیات اخباری است و صرفاً خبر از واقعیت می‌دهد. به راستی وقتی در صفات حیوانات دقت کنیم، می‌بینیم که بعضی از انسان‌ها، از حیوانات هم بدتر عمل ‌می‌کنند: به عنوان مثال: 🔸پشه به اندازه‌ی نیازش خون انسان را می‌مکد ولی بعضی از انسان‌ها، مانند گرگانی هستند که وقتی به گلّه‌ای حمله کرد، تمامی آن گلّه را می‌درد؛ در حالی که با یک گوسفند نیز سیر می‌شود. 🔸حیوانات هم قدردان صاحب خود هستند و هیچ وقت در حق صاحب خود، خیانت نمی‌کنند و خوبی دیگران را با خوبی جواب می‌دهند، اما انسان تنها موجودی است که وقتی نمک خورد، نمکدان را می‌شکند و ممکن است خوبی دیگران را با بدی جواب دهد. 🔸الاغ هم یک اشتباه را دوبار تکرار نمی‌کند و وقتی از مسیری رفت که در آن مسیر دچار زحمت و دردسر و مشکلات شده‌بود، دوباره از آن مسیر برنمی‌گردد. ولی انسان موجودی است که شاید بارها و بارها مسیر اشتباه پیموده شده را طی می‌کند و از آن درس عبرت نمی‌گیرد. مانند موش‌هایی که به خاطر پنیری، در دام و تله گرفتار می‌شوند و هر چند می‌بیند که رفیقان او، در تله گرفتار شده‌اند ولی او هم به طمع پنیر مانند رفیقانش، دم به تله می‌‌دهد و از سرگذشت دوستانش عبرت نمی‌گیرد. 😞در دوران معاصرما، چه بسیار حکّام و سیاست‌مداری بوده‌اند که با اعتماد به آمریکا، سرنوشت خود و ملّت‌هایشان را به باد داد داده‌ و خراب کرده‌اند و از سرگذشت افراد قبل‌تر از خود عبرت نگرفته‌اند مانند محمدرضاشاه پهلوی، صدام حسین، حسنی مبارک، معمّر قذافی تا اشرف غنی و هنوز این رویّه ادامه دارد. 🔸 و مثال‌های دیگر از سایر حیوانات. در نتیجه، بعضی از انسان‌ها، واقعا در برخی صفات از حیوان‌ها کمتر هستند و این مایه‌ی تاسف دارد. به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
وَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُواْ لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ ٱللَّهِ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (سوره‌ی‌ بقره، آیه‌ی ۱۱۰) و نماز را برپا دارید و زكات را پرداخت نمایید و هر خیری كه برای خود از پیش می‌فرستید، آنرا نزد خدا (در سرای دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست. 🔆🔆🔆🔆 در زمین خود درخت بکارید نه دیگران! ✅مولوی داستانی داره، میگه: شخصی زمینی خرید، بعد از مدتی اومد سراغ زمینش و شروع کرد در اون زمینش، درخت بکاره و خونه بسازه و آبادش کنه. کارش که تموم شد، بهش گفتن، این زمین از تو نیست، از دیگری است، زمین تو، آن طرف‌تر است. ✅حکایت حال ماست: زمین تن و زمین روح! آن زمینی که مال ماست، زمین روح است نه زمین تن و بدن. زمین تن، خوراک خاک است.(مِنۡهَا خَلَقۡنَٰكُمۡ وَفِيهَا نُعِيدُكُمۡ وَمِنۡهَا نُخۡرِجُكُمۡ تَارَةً أُخۡرَىٰ ؛ طه ۵۵) هر چه خوردیم و نوشیدیم، به مو و چشم و دهان و بینی پرداختیم، هی به بدن خود رسیدیم تا زیبا و پروار شود، آخر الامر خوراک خاک که شد می‌فهمیم که در زمین دیگری، درخت کاشته‌ایم. زمین تو، معنویت می‌خواهد، دانش و بصیرت می‌خواهد، سخاوت می‌خواهد، مروّت می‌خواهد، مهربانی و عطوفت با یتیمان می‌خواهد، دستگیری از فقرا می‌خواهد، مبارزه با شهوت می‌خواهد. در زمین خود درخت بکار نه زمین دیگران! ✅مال تو چیزی است که هرگز نتوان، آن را از تو جدا کرد نه ثروت و خانه و لباسی که بعد از مرگت، به دیگران می‌رسد و کم‌ترین کسی که از آن بهره می‌برد، خود تو هستی. 🔸کجاست تخت و تاج فرعون! کجاست ثروت قارون، همه‌اش از بین رفت. مال دنیا، (از اسمش پیداست) مال دنیاست. فقط یک روز دست من هست و یک روز دست دیگری. 🔹مال تو، نماز توست، صیام‌ تو است، زکات توست، دست نوازش بر سر یتیم کشیدن توست، گرسنه‌ای را غذا دادن است. مالی را که به فقیر دادی، از مال تو کم نشد، بلکه مالت را مال خودت کردی. 🔸دزدی که مالت را دزدید، نگران نباش، مال تو را ندزدیده، بلکه نگهداشته تا قیامت به تو پس بدهد.😂 چون کسی که حق‌ّالناس بر گردنش هست، در روز قیامت یا از ثواب‌هایش به فرد طلبکار می‌دهند یا از گناهان طلبکار به فردی که حق‌النّاس دارد، واریز می‌کنند. 😔البته بعضی‌ها هم در زمینشان یعنی زمین روح، به‌ جای این‌که درخت نور بکارند، درخت نار (آتش) می‌کارند، درخت ظلم می‌کارند، درخت شهوت می‌کارند، درخت تکبّر و حسادت می‌کارند. ✍خلاصه این‌که، آن‌چه که مال توست، مال و ثروت نیست، بینی و دهان و چشم نیست، بلکه عمل و تنها عمل است که مال توست. ببین در زمین خود، چه کاشته‌ای! امروز روز کاشت است، فردا روز برداشت است. ✅کلام را با سخن امیر کلام ، امیر مومنان، علی علیه‌السلام مزیّن می‌کنم که فرمود: إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ‏ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؛ لِلَّهِ آبَاؤُكُمْ فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَكُنْ لَكُمْ قَرْضاً (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 321-320.) زماني ‌كه انساني مي ‌ميرد، مردم مي‌ گويند: براي بعد از خود چه گذاشت؟ و ملائکه مي ‌گويند: براي پيش از خود چه فرستاد؟. خدا پدرتان را رحمت كند مقدارى از ثروت خويش را از پيش بفرستيد تا به عنوان قرض "در پيشگاه خدا" برايتان باقى بماند. 🔹پول، ثروت، خانه و خودرو تو به وارث تو می‌رسد و دست، چشم، پا و کل اعضای بدن تو، خوراک خاک و مور می‌شود. 🔸اما عمل تو، از آن توست، عمل تو، قبل از تو، به مقصد تو یعنی قیامت رفته است و منتظر توست که به پیشش بروی. فردا روز ملاقات است. ملاقات با عمل. ببین چه چیز برای فردای قیامت فرستادی. يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوٓءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُۥٓ أَمَدًۢا بَعِيدًا ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ ٱللَّهُ نَفْسَهُۥ ۗ وَٱللَّهُ رَءُوفٌۢ بِٱلْعِبَادِ (سوره‌ی آل عمران، آیه‌ی ۳۰) روزی كه هر كس، هر كار نیكی انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدی كرده، آرزو می‌كند، ای كاش! بین آن عمل و او فاصله‌ای دور می‌بود. وخداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر می‌دارد و (در عین حال) خداوند به بندگان مهربان است. به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اپلکیشن جامع قرآنی اثر مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور 📌لینک دانلود 👇👇👇 https://play.google.com/store/apps/details?id=org.crcis.quran به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَبْشِرُواْ بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ (سوره‌ی فصّلت، آیه‌ی ۳۰) همانا كسانی كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند (و می‌گویند:) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتی كه پی در پی وعده داده می‌شدید. 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 داستان سعید بن جبیر و حجاج ملعون یکی از بزرگان و اولیاء اللّه «سعید بن جبیر» یاور امام سجّاد علیه‌السلام و مؤمن خالص و متوکل به خدا و کسی است که بر مرگ لبخند زده است. مأموران حجّاج بن یوسف ثقفی، سعید بن جبیر را به نزد این سنگدل و جنایت‌کار بی‌رقیب تاریخ می‌آورند. حجّاج چون نمی‌تواند در سخن بر او چیره شود، دستور می‌دهد رو به قبله سرش را از بدن جدا کنند. حاضران می‌بینند که سعید در نهایت خونسردی رو به قبله این آیه شریفه را تلاوت می‌کند. «انِّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الْارْضَ حَنِیفاً وَ مآ انَا مِنَ الْمُشْرِکینَ»؛ من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمان‌ها و زمین را آفرید. من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم. حجاج که به قصد توهین، فرمان داده بود او را هم‌چون حیوانی رو به قبله گردن زنند، چون می بیند قرائت آن آیه برای سعید عزّت و سعادتی ایجاد کرده است، بار دیگر دستور می دهد که پشت به قبله او را بکشند و این بار آوای ملکوتی این آیه شریفه از حلقوم سعید بلند شد که: «وَ لِلّهِ الْمَشْرِقُ وَ المَغْرِبُ فَاینما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ انَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛ مشرق و مغرب از آن خداست! به هر سود رو کنید- حتّی پشت به قبله- خدا آن جاست! خداوند بی نیاز و داناست. حجّاج خشمگینانه و شکست خورده، دستور می دهد سرش را بر روی زمین از تنش جدا کنند و سعید که مرگ را به بازی گرفته بود، با آرامش خاطری بی‌نظیر، این کلام خدا را زمزمه می‌کند که: «مِنْهَا خَلَقْناکمْ وَ فِیهَا نُعیدُکمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکمْ تارَةً اخْرَی»؛ ما شما را از زمین آفریدیم و در آن باز می‌گردانیم و بار دیگر (در قیامت) شما را از آن بیرون می‌آوریم. حجّاج بی‌اختیار فریاد می‌زند: «گردنش را بزنید و ما را از شرّ او راحت کنید». سعید در آخرین لحظه عمرش با خدایش سخن می‌گوید و از او می‌خواهد: «اللّهُمَ لَا تُسَلِّطْهُ عَلَی احَدٍ بَعْدی»؛ پروردگارا! پس از من حجّاج را بر هیچ کس مسلّط مفرما. و لحظه‌ای بعد به دیدار پروردگارش نایل آمد. نفرین سعید مستجاب شد و گریبان حجّاج را گرفت تا جایی که بدنش سرد می‌شد و همواره می‌لرزید. آن قدر احساس سرما می‌کرد که دست‌هایش را داخل آتش قرار می‌داد؛ ولی باز هم می‌لرزید! یکی از بزرگان به دیدنش آمد، حجّاج گفت: «برایم دعایی بکن» آن شخص گفت: «مگر نگفتم این قدر جنایت مکن! این نتیجه‌ی آن جنایات توست». منبع: مثال‌های زیبای قرآن، آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه الله، ج۱، ص۶۳ به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ زیبای ضرب‌المثل‌های قرآنی به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
وَإِذَا مَسَّ ٱلنَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْاْ رَبَّهُم مُّنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَآ أَذَاقَهُم مِّنْهُ رَحْمَةً إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ (سوره‌ی روم، آیه‌ی ۳۰) و هرگاه زیانی به مردم رسد، توبه‌كنان پروردگار خود را می‌خوانند و به سوی او باز می‌گردند؛ امّا چون خداوند از طرف خود رحمتی به آنان بچشاند، گروهی از آنان به پروردگارشان شرك می‌ورزند. 📚داستانک‌‌ روزی مهندس ساختمانی، از طبقه ششم می‌خواهد کـه با یکی از کارگرانش حرف بزند، خیلی وی را صدا می‌زند اما بـه خاطر شلوغی و سر و صدا، کارگر متوجه نمی‌شود. بـه ناچار مهندس، یک اسکناس ۱۰ هزاری بـه پایین می‌اندازد تا بلکه کارگر بالا را نگاه کند. کارگر ۱۰ هزاری را برمی‌دارد و توی جیبش می‌گذارد و بدون اینکـه بالا را نگاه کند، مشغول کارش می‌شود.  بار دوم مهندس ۵۰ هزاری می‌فرستد پایین و دوباره کارگر بدون این‌که بالا را نگاه کند پول را در جیبش می‌گذارد. بار سوم مهندس سنگ کوچکی را می‌اندازد پایین و سنگ بـه سر کارگر برخورد می‌کند. در این لحظه کارگر سرش را بلند میکند و بالا را نگاه می‌کند و مهندس کارش را بـه او می‌گوید.  🔹این داستان همان داستان زندگی انسان اسـت. خدای مهربان همیشه نعمت‌ها را برای ما می‌فرستد اما ما گاهی سپاس‌گزار نیستیم و لحظه‌ای با خود فکر نمی‌کنیم این نعمت‌ها از کجا رسید. اما وقتی کـه سنگ کوچکی بر سرمان می‌‌افتد کـه در واقع همان مشکلات کوچک زندگی هستند، بـه خداوند روی می‌آوریم. بنابراین هر زمان از پروردگارمان نعمتی بـه ما رسید لازم اسـت کـه سپاس‌گزار باشیم قبل از این کـه سنگی بر سرمان بیفتد 📚 @dastanak_ir به کانال تفسیر موضوعی قرآن بپیوندید. https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0