May 11
✅سوره حمد از دیدگاه قرآن و عترت(ع)
سوره مبارکه حمد که فاتحه کتاب و سرآغاز کلام خدای سبحان است، در مقال الهی به گونه ای تکریم آمیز، همتای «قرآن عظیم» قرار گرفته است: « ولقد آتیناک سبعاً من المثانی والقرآن العظیم » و در اخبار نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) و سخنان عترت طاهرین (علیهم السلام) نیز با نامها و اوصافی چون: «جامعترین حکمت»، «گنج عرشی»، «شریفترین ذخیره در گنجینه های عرش الهی»، «سوره شفابخش»، «نعمت بزرگ و سنگین» و «برترین سوره قرآن» از آن یاد شده است
📚تفسیر تسنیم، ج1،ص257
🍃کانال تفسیرقرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
✅محتوای سوره
♦️این سوره که با تعظیم نام خدای رحمان و رحیم آغاز می شود و با ستایش و برشماری صفات جمال و جلال خدای سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم می یابد و با مسئلت هدایت از ساحت کبریایی اش پایان می گیرد، با همه ایجاز و اختصاری که دارد، مشتمل بر عصاره معارف گسترده قرآن کریم است؛ زیرا خطوط کلی و اصول سه گانه معارف دینی، مبدأشناسی، معادشناسی و رسالت شناسی است که مایه هدایت سالکان به صلاح دنیا و آخرت است و سوره حمد با موجزترین الفاظ و روشنترین معانی، آن اصول سه گانه را بیان کرده، راه سلوک آدمی به سوی پروردگارش را نشان می دهد.
♦️سوره مبارکه فاتحة الکتاب، کلام خدای سبحان است، ولی به نیابت از عبد سالکی که چهره جان خویش را متوجه ذات اقدس خداوند کرده، به رازگویی محبّانه و عاشقانه با او می پردازد.
♦️خدای سبحان در این سوره، ادب تحمید، شیوه اظهار بندگی و راه سخن گفتن عبد سالک با ربّ مالک را به سالکان کویش آموخته است و آن را پایه «عمود دین» قرار داده است
📚تفسیر تسنیم، ج1،ص257
🍃کانال تفسیرقرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
🍁بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🍁
✅گزیده تفسیر
«الله» برترین نامِ خدایی است که دارای همه کمالات وجودی است و «الرحمن» و «الرحیم» از صفات اوست که نشانه رحمتِ آن هستیِ بی پایان است؛ با این فرق که رحمان بر «کثرت» رحمت دلالت می کند و رحیم بر «ثبات و دوام» آن. پس رحمان خدایی است که رحمت فراگیرش همه چیز و همه کس را شامل می شود (مؤمن، کافر، دنیا و آخرت) و چنین رحمتی در برابر غضب نیست، بلکه غضب نیز از مصادیق آن است و اما رحیم خدایی است که رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد و این رحمت در برابر غضب اوست. خدای سبحان، قرآن و نیز سوره را با نام خود می گشاید و بدین گونه، ادب شروع کار با نام خدا را به انسانها می آموزد.
📚تفسیر تسنیم، ج1،ص259
🍃کانال تفسیرقرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅رحمت فراگیر و رحمت ویژه
♦️خدای سبحان دو گونه رحمت دارد: رحمتی مطلق، فراگیر و بی مقابل، و رحمتی خاص که در برابر غضب اوست و چنانکه گذشت، «الرّحمن» بر رحمت مطلق و فراگیر و «الرّحیم» بر رحمت متناهی و خاصّ الهی دلالت دارد.
رحمت رحمانیه خداوند همه چیز (کلّ شی ء) را زیر پوشش دارد: دنیا وآخرت و مؤمن و کافر و رحمتی است نامتناهی؛ ورحمتی وَسِعَتْ کلّ شی ء » , « ربّنا وَسِعْتَ کلّ شی ء رحمة » ، «وبرحمتک التى وَسِعَتْ کلّ شى ء»، «یا من سبقت رحمتُه غضبَه»
♦️بنابراین، مقابل چنین رحمت فراگیری «عدم» است، نه «غضب»؛ زیرا تقابل آن با غضب الهی موجب خروج غضب از پوشش رحمت رحمانیّه و تقیید رحمت مطلقه خواهد بود.
اما رحمت رحیمیّه در مقابل عذاب و سخط الهی قرار دارد و متناهی و محدود است؛ همان گونه که سخط الهی محدود است. توفیق یاری دین وفراگیری معارف الهی، انجام دادن عمل صالح در دنیا و رسیدن به بهشت و رضوان الهی در آخرت، از مظاهر بارز رحمت رحیمیّه است
📚تفسیر تسنیم، ج1،ص292
🍃کانال تفسیرقرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نماهنگ | #امام_رضا علیه السلام
▪️ به مناسبت سالروز #شهادت_حضرت_علی_بن_موسی_الرضا علیه السلام
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅آغاز کردن کار با نام خدا
♦️ابتدای به اسم «الله» اشارتی لطیف و رمزگونه به لزوم حق بودن فعل و پاک بودن فاعل، یعنی جمع بین «حُسن فعلی» و «حُسن فاعلی» دارد. بنابراین، کاری را می توان با نام خدا آغاز کرد که هم حسن فعلی داشته باشد و هم حسن فاعلی؛ یعنی هم حق باشد و هم از قلب پاک و نیّت خالص فاعل برخاسته باشد و اگر عملی فاقد هر دو حسن یا یکی از آن دو باشد، قابل شروع با نام خدا نیست و به مقصد نیز نمی رسد؛ زیرا کار باطل به باطل ختم می شود.
♦️خدای سبحان در این سوره به ما می آموزد که حتی حمد و عبادت او نیز اگر با «اسم الله» آغاز نگردد، گرچه حسن فعلی دارد، ولی چون فاقد حسن فاعلی است، اَبْتر است.
📚تفسیر تسنیم، ج1،ص297
🍃کانال تفسیرقرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅عینیّت یا مغایرت اسم با مسمّا
♦️اختلاف متکلمان پیشین بر سر عینیّت یا مغایرت اسم با مسمّا، ناظر به اسمای حقیقی و تکوینی ذات اقدس الهی است، نه اسمای لفظی او؛ چون هیچ موحّدی الفاظ یا مفاهیم نامهای خداوند را عین ذات مسمّای به آنها نمی داند.
♦️در عرف و لغت بر «لفظ دالّ بر مسمّا» اطلاق می شود و در اصطلاح اهل معرفت به معنای «ذاتِ همراه با تعیّن» است و بنا بر این اصطلاح خاص، نامهایِ لفظیِ ذات و صفات خدای سبحان «اسم اسم الاسم» است؛ مانند اسمایی که در قرآن کریم و روایات و ادعیه، نظیر دعای «جوشن کبیر» آمده است و مفاهیم نامهای لفظی «اسم الاسم» است.
♦️آثار و برکاتی که در برخی روایات و ادعیه ما آمده، نتیجه اسمای لفظی نیست؛ زیرا هرگز با لفظ و یا مفهوم نمی توان بر جهان عینی اثر گذاشت، بلکه منظور از آن اسماء همان «ذات خداوند با تعیّن خاص» است که با آن تعیّن این امور آفریده می شود
📚تفسیر تسنیم، ج1،ص297,298
🍃کانال تفسیرقرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅مفردات
💠(اسم) مشتق است از (سمه) به معنى علامت، یا از (سمو) به معنى رفعت و بلندى که این صحیحتر است.
💠 لفظ جلاله (اللّه) اصل آن (ال اله) بوده است، (اله) از ریشه (اله) یعنى پرستش کرد و یا از ریشه (وله) یعنى متحیّر و سرگردان شد چون عقلها درباره خدا حیران مىشود.
💠لفظ جلاله (اللّه) اسمى است براى آن ذات مقدس ازلى که در بردارنده و مستجمع تمام صفات کمالیه است و اوست که بندگانش را به سوى خویش هدایت مىکند.
💠(الرّحمن) صیغه مبالغه است که دلالت مىکند بر کثرت و زیادى رحمت
💠(الرّحیم) صفت مشبّهه است که دلالت مىکند بر ثبات و بقاء و دوام رحمت.
📚تفسیر المیزان
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر
🔶ستایش هر ستایشگری، در برابر هر کمال و جمالی، در حقیقت حمد خداست و جز او هیچ کس سزاوار ستایش نیست.
🔶خدای سبحان ربّ هر «عالَم» است و آن را به سوی کمال مناسبش سوق می دهد و «عالَم» چیزی است که به وسیله آن عِلْم حاصل شود (ما یُعْلَمُ به) و چون در جهان هستی هر موجودی نشانه خداوند است، پس هر موجودی در حدّ خود یک عالَم است و با ربوبیت خدای سبحان به سوی کمال خود پیش می رود.
🔶این کریمه جامعترین تعبیر از حمد خداست و با تبیین الوهیت و ربوبیّتِ انحصاری خداوند، مفید اختصاص حمد به اوست؛ خدایی که همه کمالات را دارد (الله) و پروراننده همه چیز است (ربّ العالمین)، شایسته ستایش است و چون ستایش در برابر بخششِ کمال و جمال است و این نیز در انحصار خداست، پس حمد ویژه اوست و خداوند، یگانه محمود است.
🔶خدای سبحان نه تنها یگانه محمود، که یگانه حامد نیز هست؛ زیرا حمد حقیقی بدون شناخت ولیّ نعمت و همه کمالات و نعمتهای او میسور نیست و غیر خدا چنین شناختی ندارد.
📚تفسیر تسنیم
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅مفردات
🔶(الْحَمْدُ لِلَّهِ) حمد به معناى ستایش در برابر عمل نیکوى اختیارى است، (به خلاف مدح که به عمل ارادى و غیر ارادى تعلّق مىگیرد).
🔶(ربّ) آن مالکى است که تدبیر امر مملوک خویش مىکند، پس قیام و قوام عبد و زندگى و شئون وى متعلق به او است
🔶 (العالمین) جمع کلمه (عالم) به معنى (آنچه ممکن است که به آن علم یافت) مىباشد، که معناى این کلمه شامل تمامى موجودات مىشود، هم تک تک آنها را میتوان عالم خواند و هم نوع آنها را مانند عالم جمادات، عالم گیاهان، عالم حیوانات، عالم انسانها و همچنین کواکب، صنف هر نوعى را هم مىتوان عالم خواند، مثل عالم عرب، عالم عجم، عالم انس، عالم جنّ، عالم ستارگان و خداوند پروردگار همه این عوالم است.
📚تفسیر المیزان
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅اختصاص حمد به خدای سبحان
🔶قرآن کریم سراسر عوالم هستی امکانی را مخلوق خداوند سبحان می داند و همه را نیکو و زیبا می شمارد: « قل الله خالق کلّ شی ء » و « الّذی أحسن کلّ شی ء خلقه » بنابراین، هر چه مصداق «شی ء» است، یعنی سراسر عوالم وجود امکانی، نیکو و زیباست و چون حمد در برابر کمال، جمال و نعمت بخشی است، پس حمد مطلق ازلی و ابدی از آنِ خداست: « الحمد لله » و هیچ کس مالک حمد نیست. علل وسطیّه نیز مجاری فیض الهی است و سرآغاز سلسله فیض تنها ذات اقدس الهی است.
🔶دو برهان بر اختصاص حمد به خدا:
برهان 1⃣: «الله» جامع همه کمالات وجودی است و چون حمد در برابر کمال بوده و هر کاملی محمود است، پس خدای سبحان محمود است. آیه کریمه « الحمدلله... » با تعلیق حکم بر وصف که مشعر به علیّت است مفید چنین برهانی است.
برهان 2⃣: خداوند ربّ سراسر عوالم هستی امکانی است و هیچ شریکی در ربوبیّت ندارد و چون حمد در برابر نعمتِ ربوبیّت (سوق دادن هر موجود به کمال لایق آن) است، پس حمد مخصوص ذات اقدس اوست و هیچ شریکی در حمد ندارد.
📚تفسیر تسنیم
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر
🔶رحمتِ فراگیر الهی (رحمت رحمانیه) و رحمت خاص او (رحمت رحیمیّه) در این آیه کریمه دو دلیل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زیرا رحمت فراگیر که مؤمن و کافر را در بر می گیرد و همچنین رحمت خاص که ویژه مؤمن است، در انحصار خداست و چنین رحمتی سبب استحقاقِ حمد است. پس پرورش دهنده موجودات، خدایی است که رحمتی فراگیر برای همه و رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد و چنین پرورش و پرورنده ای سزاوار ستایش است.
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅الرحمن الرحیم تکرار نشده
🔶اسمای حسنای «الرحمن» و «الرحیم» که سومین آیه سوره حمد را تشکیل می دهد، تکرار همان نامها در اولین آیه این سوره نیست؛ زیرا این نامهای شریف در این آیه مقید بوده، عهده دار اثبات حصر حمد در خدای سبحان و تبیین محمود بودن ربوبیّت آن ذات اقدس است، ولی در آیه اول سوره در فضایی باز قرار گرفته[فقط دو صفت رحمت را بیان کرد]چنین محدودیتی ندارد.
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیده تفسیر
🔶خدای سبحان مالک مطلق جهانها و جهانیان است و چنین مالکیت نامحدودی در قیامت ظهور می کند، نه آن که در معاد حادث شود. خداوند که مدبّر و مربّی انسانهاست با برپا کردن قیامت، راه تکامل نهایی انسانها را می گشاید و با اعتقادبه قیامت که بهترین عامل رهایی انسان از تباهی است او را می پروراند و در قیامت که ظرف ظهور مالکیت مطلق خداست و در آن روز همگان به مالکیت حق اعتراف می کنند، انسانها را پاداش می دهد و چنین خدایی محمود است.
🔶یوم در این آیه به معنای ظهور است، نه پاره ای از زمان و در قیامت همه ابعادِ دین مانند توحید، اسمای حسنای خدا و اسرار و حقایقِ دیگر آشکار خواهد شد. این آیه کریمه با تبیین نظام غاییِ آفرینش، دلیلی دیگر بر انحصار حمد به خداوند است.
🔶 مالک از ریشه (ملک) از لوازم خلق و ایجاد است، یعنى قیومیّت الهى، پس خداوند تعالى داراى (مُلک) مىباشد، چون او داراى نفوذ اداره است و خداى تعالى داراى (مِلک) مىباشد چون داراى قدرت بخشش یا منع کردن است
📚تفسیر المیزان و تسنیم
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
#استوری
#انگیزشی
«يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ»
در مقابل آنچه از شما گرفته شده بهتر از آن را عطا میکند - انفال/۷٠
🍃🌷شاید رویایِ تو یه ستارست، ولی خدا برات یه ماه در نظر گرفته!🍃🌷
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅گزیدهی تفسیر
🔶شناخت و پذیرش اسمای حسنای خداوند (الوهیّت، ربوبیّت، رحمانیّت، رحیمیّت، مالکیّت) انسان غایب از خدا را به محضر او آورده، شایستهی خطاب با وی میکند و از این رو عبد سالک پس از معرفت خدا و اعتقاد به اسمای حسنای او، خود را در محضر خدا یافته، با التفات از غیبت به خطاب میگوید: بارخدایا تنها تو را میپرستیم و تنها از تو مدد میجوییم (حتی برای پرستش) و جز تو کسی شایستهی خضوع نیست.
🔶خدای سبحان یگانه معبود و یکتا مستعان جهان آفرینش است؛ زیرا او تنها مبدئی است که همهی کمالات را دارد: (الله)، هر موجودی را میپروراند: (ربّ العالمین) و رحمتی بیکران برای همه و رحمتی ویژه برای مؤمنان دارد: (الرّحمن الرحیم) و او تنها مرجعی است که سلطهی مالکانهاش در قیامت بر همگان آشکار میشود و در آن روز بر اساس عدالت و حکمت پاداش و کیفر میدهد: (مالک یوم الدین)
📚تفسیر تسنیم
🍃کانال تفسیر قرآن🍃
https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6