eitaa logo
استاد طاهریان
142 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
36 فایل
برکرانه توحید استاد طاهریان تألیفات چهارصد نکته فص حکمه خاتمیه فی کلمه مهدویه عالم ذکر #مشهد_مقدس
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد طاهریان
زیارت عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶آدم شدن به لباس نیست ✍《همچین نیست که وقف عمامه به سر باشد، چه بسا که ، و 》 📚شرح فصوص الحکم، علامه حسن زاده آملی قدس سره، جلسه۲۹۴، دقیقه۲۲
چهار صد نکته استاد طاهریان
🔺گفتیم هرچه مشهود ماست موجود است بلکه خود وجود است و انسان دانا اشرف از اقسام دیگر است؛ 🔺اکنون گوییم این تمیز دهنده بین اقسام و نتیجه گیرنده کیست؟ این ممیّز و حاکم هر یک از ماست، این گوهر چگونه موجودی است؟ 🔹اگر در بیرون ماست، چگونه با ما مرتبط است؟ و ما کیستیم که او در بیرون ماست؟ 🔹اگر در درون ماست، در کجای ماست؟ از اعضای پیدا یا پنهان ماست؟ 🔹آیا انسان مرده هم ممیّز است؟ که نیست. آیا آن چیز معدوم شده یا هنوز موجود است؟ اگر معدوم شده خودش نابود شده یا دیگری او را نابود کرده است؟ چگونه بود نابود شود؟ اگر باز موجود است به کجا رفته است؟ من کیستم که دارای آن چیزم؟ من غیر آن چیزم یا عین آن چیزم؟ 🔺پس هریک از ما دارای چیزی است که بدان چیز تمیز می دهد و مقایسه می کند و نتیجه می گیرد، به هر اسمی می خوانی مختاری، خواه قوه ممیزه یا قوه عاقله یا نفس ناطقه یا روح یا عقل یا خرد یا جان یا روان یا نیرو یا من یا انا یا..‌‌. 🔺مهم این است که کتاب وجود خود را ورق بزنیم و کلمه کلمه آن را درک کنیم که این انسان کیست و کجایی است و به کجا می رود؟ آیا عاطل و باطل و ترکیب و مزاجی اتفاقی است و مردن از هم گسیختگی آن هاست و با ویرانی بدن دیگر انسانی نیست؟
معوذتین علامه حسن زاده آملی: معوذتین، دو سوره قل اعوذ در آخر قرآن است. یکی متضمن استعاذه از شر دنیوی و بدنی، ودیگری متضمن از شر روحی و وساوس باطنی. منبع: هزار و یک نکته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتَنا رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ (ع) 🖤🖤🖤
استاد طاهریان
زیارت عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺اکنون ببینیم آنچه مشهود ماست واقعیتی دارد یا نه؟ آیا همه جهان هستی چون سراب یا نقش دومین چشم لوچ است؟ آیا سرای هستی پنداری و خیالی از ماست؟ 🔺در اواخر قرن پنجم پیش از میلاد گروهی در یونان به نام سوفسطاییان( سوفیست ها) که برای غلبه بر مدعی در مباحثه به جدل و سفسطه می پرداختند، منکر حسیّات و بدیهیات و نظریات و مبطل حقایق بودند. 🔺دلایل سوفسطاییان: ۱-اختلاف ادراک حواس در محسوسات؛ گویند برای ادراک راهی جز حواس نیست و آن هم خطا می کند. انسان در سلامت مزاج حلوا را شیرین می یابد و در وقت تب صفراوی تلخ. در بدیهیات و نظریات نیز عقلا اختلاف کرده اند و هرکس به حقیقت قول خود جازم است. ۲-انسان آنچه در خواب می بیند شک در حق بودن آن ندارد با اینکه حق نیست، مثلا خواب می بیند در شهرهای دور بوده در حالی که نبوده است. 🔺 بزرگان سوفسطائی: 🔹افرودیقوس از حکمای بدبین بود که بهره انسان از دنیا را رنج و مصائب و چاره آن را بردباری و فضیلت می دانست. 🔹گرگیاس معتقد بود وجود موجود نیست، فرضا موجود باشد، قابل شناختن نیست. اگر قابل شناختن باشد معرفتش از فردی به فرد دیگر قابل افاضه نیست. 🔹پروتاغورس که معتقد بود انسان میزان همه چیز است؛ یعنی در واقع حقیقتی نیست، چرا که انسان برای ادراک امور جز حواس خود وسیله ای ندارد و تعقل نیز مبنی بر مدرکات حسی است و ادراکات حواس در اشخاص مختلف متفاوت است، پس چاره ای نیست که هرکس هر چه را حس می کند معتبر بداند و اموری که به حس می آیند ناپایدار و متحول هستند. 🔺سوفسطاییان یکی از فرقه های شکاکان هستند. شکاکان که موسس آن پیرهون است، حکمایی هستند که می گویند برای کسب علم هیچ گونه میزان و مآخذ درستی نیست، حس خطا می کند و عقل از اصلاح خطای آن عاجز است و یک فرد در شرایط مختلف جسمی و روحی ادراک مختلف خواهد داشت. پس سرای هستی بی حقیقت و واقعیت نیست. سوم