12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) 🚩
#اشکواره_اهل_بیت(ع)_۲
07-محبوب من که دائم هستم به گفتگویت--اشکواره ۳۶.mp3
2.83M
🚩 محبوب من که دائم ، هستم به گفتگویت
🌹#اشکواره_اهل_بیت(ع)_۳۶ ⬆️⬆️
balaya-manaya04-۱۳۸۹.mp3
20.56M
🚩#علم_البلایا_و_علم_المنایا
🔸جلسه چهارم— ماه محرم ۱۴۳۲ ق — ۱۳۸۹ ش
🔹افاضات استاد صمدی آملی⬆️⬆️
https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🍀🍀🍀🍀🌷🌷
🌹#نکته_تربیتی 🌹
🌸 نوجوان به دلیل تغییرات هورمونی رشد، دچار کمی سستی و احساس خستگی است خوابش زیاد شده و اکثرا سنگین خواب ، میشوند. شاید شما فکر کنید او تنبل شده .
🌺 برای نماز صبح او را با دعوا و داد ،بیدار نکنید . او را با محبت و نوازش و بوسه و صدازدن با القاب زیبا مثل دختر عریزم و... بیدارش کنید.
♦️ یک بار هم شایدکافی نباشد ، پس صبورانه یک بار قبل نماز ِخودتان و یک بار بعد ِنماز ، او را با محبت بیدار کنید.
https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🍀🍀🍀🍀🌷🌷
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
✅«ابد » یعنی چند سال؟؟
♦️کلمه « ابد» سال بردار ،نیست اگر بخواهی به سال و زمان در بیاوری ،بینهایت سال و زمان میشود.
باید با این چند روز زندگی نشئه طبیعت، ملکاتی را برای ابد به دست بیاوری.
♦️مثلا شما پنجاه سال است که نویسنده هستی اما پنجاه سال که به مکتب نرفتی!!
پنج ماه رفتی نوشتن یاد گرفتی زحمت کشیدی اما الی الابد نویسندهای.
♦️ملا حسینقلی خان همدانی ۲۴ سال سیر و سلوک کرد، چلّه ها گرفت، شبها پیش استادش زحمت کشید تا اینکه جدول وجودیش باز شد. ۲۴ سال که در مقابل ابد، چیزی نیست.
♦️شما کار را به صدق شروع بفرما ،۲۰ سال، ۳۰ سال ،چیزی نیست. بیکران در پیش داریم، عجله نکنید.
♦️میبینید درخت را که میکارید تا ریشهاش در زمین محکم نشود، شاخههایش را پرورش نمیدهد!
اگر درختی قبل از محکم کردن ریشه، شاخههایش را پرورش دهد، زود از بین میرود ،چون محکم نشده است.
✅ فص فاطمیه_جلسه ۴۴ فصل ششم
✅ استاد صمدی آملی
https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🍃🌷🍃🌸🍃🌷🍃🌸
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و هفتم - سری جدید) دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰🌟
💢جلسه ۷۷ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الیالله ، آیات آخر سورهی فرقان(عبادالرحمن...)💢
قسمت اوّل ⬇️⬇️ از اول تا دقیقه ۱۶
🌺 دهه اول ماه ذی الحجّه، ایّام مخصوص حجّ است. این ده روز، بر اساس آیه شریفه ی
📗 "وَ واعَدنا موسی ثَلاثینَ لَیلَةً وَ أتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أربَعینَ لَیلَةً"(اعراف_۱۴۳)
بر سی روز مُواعِده ای که حضرت موسی با حق متعال داشت، افزوده شد تا آن سی روز به اتمام برسد.
💢 مواعِده، از باب مُفاعِله است. لذا باید از یک طرف، وعده باشد و از طرف دیگر هم پذیرفتن باشد.
💢 بر این اساس حق متعال میفرماید که ما با حضرت موسی وعده گذاشتیم که ایشان به مدت سی شبانه روز نزد ما بیاید و به عنوان اتمام آن سی روز، ده روز دیگر را بر آن افزودیم.
🌸 ظاهراً عبادت هایی که در بین امت های انبیای گذشته صورت میگرفت، در مکان های خاصی محقّق میشد مثل این که در مورد حضرت موسی معروف است که ایشان برای عبادت به کوه طور میرفتند. البته نحوه عبادت هایشان و اینکه به صورت هفتگی یا روزانه یا ... برای عبادت به مکان خاصی میرفتند، نیازمند تحقیق تاریخی دقیق تری است.
🌸 ولی آن چه مسلّم است این است که روز شنبه در نزد امت های انبیای گذشته، از اهمیت زیادی برخوردار بود چنان که بعد از ظهور خاتم انبیاء، به روز جمعه اهتمام زیادی ورزیده میشود تا جایی که روز جمعه، عید هفتگی ما مسلمانان به حساب میآید.
🌷 جناب رسول الله در حدیثی فرمودند: "جُعِلَت لِیَ الارضُ مَسجداً وَ طَهوراً" همه جای زمین برای من، به عنوان مسجد و طهور به حساب میآید. این حدیث از جمله احادیث عجیبی است که در ارتباط با دحوالارض مطرح شده است.
🌺 زمین در اصطلاح قرآنی، به سطحی از خشکی گفته میشود که محلّ کشت و زرع و معیشت و زندگی دوازده ماهه باشد که لفظ کَلا و دشت هم به آن اطلاق میشود.
🌺 دشت، جایی است که تمام برکات مناطق بالادست مثل کوه ها و تپه ها و ... به سوی آن سرازیر میشود.
🌸 وقتی بالادست منطقه ای، جنگل و کوه و دره و امثال آن باشد، بهترین جا برای معیشت و زندگی، به حساب میآید زیرا انسان میتواند از انواع سنگ ها و شن ها و معادن مختلفی که در کوه ها وجود دارد، استفاده کند و هم این که از آب های فراوانی که از کوه ها به سوی دشت سرازیر میشود، بهره میگیرد.
🌸 همچنین انسان میتواند با ساخت سد در دهانه رودخانه هایی که در بین کوه ها وجود دارد، از مخزن آبی تشکیل دهد و بهره های فراوانی ببرد.
💢 لذا لفظ زمین به چنین دشت هایی اطلاق میشود که قابل بهره برداری و استفاده دوازده ماهه باشد.
💢 میبینیم که بیشتر مردم هم به دشت ها بیشتر روی میآورند. این هم از نکات عجیبی است که قبل از اسلام، حضرت موسی کوه طور را برای عبادت انتخاب میکردند. (پایان دقیقه ۱۰)
🌷 جناب رسول الله فرمودند که همه جای زمین یعنی سطح خشکی آن، برای من به عنوان مسجد و طهور قرار داده شده است. یعنی الان هر کجا که بخواهیم، از بالای کوه ها گرفته تا درون دره ها، اگر بین نقطه ی سجده ی ما و بین دو پای ما که ایستادیم، مسطّح باشد و پستی و بلندی بین دو نقطه ایستادن و سجده ما، از چهار انگشت بیشتر نباشد، میتوانیم آن جا نماز بخوانیم.
🌺 به عبارت دیگر در هر جایی که به صورت یک سطح مُستوی باشد، حالا چه به صورت مُستویِ تامّ و چه غیر تامّ، اقامه نماز مانعی ندارد اما امت های گذشته برای عبادت حتماً به مکان خاصی همچون کنیسه و امثال آن میرفتند و به صورت هفتگی یا روزانه، بر اساس برنامه شرعی خودشان، در آن مکان خاص عبادت میکردند.
🌺 این که جناب رسول الله فرمودند زمین برای من به طور کلی، مسجد و طهور قرار داده شده است، یعنی هر جایی، میتوانیم سجده و عبادت کنیم که سجده، مهم ترین مصداق عبادت است.
💢 تمام هویت نماز، به سجده آن است که تجلّیِ تامّ عبادت است. سر بر زمین و خاک نهادن، بالاترین درجه خضوع یک شخص است. اگر شخصی بخواهد مقابل کسی تعظیم کند، گاهی دست بر سینه میگذارد گاهی سر را به طرف پایین تکان میدهد گاهی کمر را شبیه حالت رکوع خم میکند.
💢 اما بالاترین مصداق تعظیم، سر بر خاک گذاشتن است. سجده به این معنا، مَظهر تامّ عبودیّت و خضوع و خشوع در پیشگاه حقیقت عالَم است.
🌸 بر اساس فرموده جناب رسول الله، هر کجا میتوانیم خدا را عبادت کنیم و حتماً مکان خاصی مورد نظر نیست. درست است که برخی مکان ها همچون مسجدالحرام یا مسجد النّبی و سایر مشاهد مشرّفه، از فضایل خاصی برخوردارند.
🌸 اما حضرت میفرمایند همه جای زمین، برای من مسجد و طهور قرار داده شده است. یکی از مستندات علمای ما در بحث طهارت هم، همین حدیث شریف جناب خاتم انبیاست.(دقیقه ۱۶)
#جلسه_77_21_4_1400
#شرح_رساله_لقاء_الله
#آداب_سالک_الی_الله
https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و هفتم - سری جدید) دوشنبه۲۱ تیر ۱۴۰۰🌟
💢جلسه . . شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الیالله ، آیات آخر سورهی فرقان(عبادالرحمن...)💢
قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۶ تا دقیقه ۳۰
🌸 حق متعال در آیه ی "وَ واعَدنا موسی ثَلاثینَ لَیلَةً" میفرماید ما با موسی (ع) هم وعده شدیم که ایشان سی شبانه روز برای عبادت نزد ما بیاید. اگر حضرت موسی مثلاً هفتگی یا روزانه برای عبادت به کوه طور میرفتند، این بار با حق متعال وعده گذاشت که سی شبانه روز یکسره به کوه طور تشریففرما شود و به تعبیری عُزلت و خلوت بگیرد.
💢 همانگونه که یک مرغ برای تخمگذاری نیازمند به توحّد است. زیرا اِشتغال و تعلّقات، مانع اند. او نمیتواند با بودن در بین مرغها و خروسهای جنگجو و دنبال دانه رفتن، تخمگذاری کند.
💢 لذا از جمع مرغها جدا میشود و به گوشهای میرود تا توحّد و سر آسوده پیدا کند. وقتی توحّد برایش پیش بیاید به راحتی تخمگذاری میکند و تمام هدفش هم این میشود که این استعداد عظیمی را که به عنوان تخم گذاشته، به فعلیت برساند.
🌸 در حقیقت مرغ، اصل است و بر تخمش تقدّم دارد و تخم مرغ، یکپارچه استعداد است. شیء مستعدی است برای یک مستعد له ای. که مستعد له، جوجهای است که از درون تخم میخواهد بیرون بیاید. از این به بعد مرغ باید زحمت بکشد تا بتواند استعدادهایش را شکوفا کند و آن را به فعلیت برساند.
🌷 لذا مرغ تا به سر حدّ تخمگذاری و استعدادپروری برسد، به عنوان جوجه مشغول تعلّقات است. شبانهروز استراحت میکند، میچرد، گندم میگیرد، دانه میگیرد و...(دقیقه ۲۰)
🌷 امّا وقتی به مرتبه تخمگذاری برسد و در خروس هم نطفهای پدید بیاید، این نطفه به مرغ منتقل میشود و شیء مستعدی به نام تخم از این نطفه و نطفه مرغ محقق میگردد که مرغ برای اینکه تخم از او به دنیا بیاید نیازمند به توحّد است.
🌸 با یک توحّد مقطعی چند لحظهای تخمش متولد میشود. بعد در حدود بیست و چند روزی این تخم باید در زیر پر مرغ قرار بگیرد و با حرارت بدن او و ضوابط تکوینیای که اعمال میکند که از اسرار وجودیشان است و خداوند متعال در آنها تعبیه فرمود، تبدیل به جوجه گردد.
🌺 پس مرغ یک توحد را به جا میآورد و از او تخم ظهور میکند و دوباره توحّد دیگری را به جا میآورد و روی تخم مینشیند و از این تخم، جوجه پدید میآید. که در واقع این جوجه، هم ولادت اوّلی دارد و هم ولادت ثانیه.
🌺 ولادت اوّلی، تولّد خود تخم مرغ با همه استعدادش از مرغ است و تولّد ثانیه هم تولد جوجه از تخم است که مرغ در هر دو مرحله نیازمند به توحّد است و نمیتواند همینجور هرزه گرد باشد و هر جا برود و هر چیزی بخورد.
💢 عبادت به نیّت قربةً الی الله، برای این است که برای ما توحّد ایجاد شود. مثل نماز که با نیّت قربة الی الله به همراه تکبیرة الإحرام شروع میشود و بر مُصلِّی حرام است که عمداً کاری انجام دهد که از دایره نماز بیرون برود و از این توحّد خارج شود.
💢 در نماز همین رو به سوی یک نقطه خاص کردن، توحّدآور است گرچه کعبه ،سنگ و چوب است و ساخته دست ولو بشر صاحب عصمتی مثل حضرت ابراهیم و حضرت آدم امّا همین رو کردن به نقطه خاص کعبه، توحّد میآورد.
🌸 همه دستوراتی که در فقه برای نمازگزار آمده از جمله شرایط لباس مُصلِّی، مکان او، استقبال به سوی قبله، قرار نداشتن اشکال و صور و الوان در مقابل چشمان او، پوشیدن لباس سفید و... همه و همه برای این است که برای فرد توحّد ایجاد شود.
🌺 اگر توحّد ایجاد شد، نفس و عقل به خصوص عقل یعنی نفس در رتبه ی عقلیِ خود که رو به سوی عالم وحدت دارد، با توحّد آتش میگیرد و اَنگِشت میشود و شعلهور میگردد. هر چه توحّد بیشتر باشد ظهور آثار غیب در نفس قویتر است.
🌺 همانگونه که حضرت موسی بعد از چهل شبانهروز میقات با ربّ خود توانست تورات و الواح بگیرد.
📗 خداوند میفرماید "وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاثین لَیلَه" با موسی سی شبانهروز وعده گذاشتیم یعنی اگر قبلاً ماهانه یا هفتگی یا روزی یک بار به کوه طور میآمد الان کلّ سی شبانهروز را با او مواعده گذاشتیم.
📗 "وَ أتمَمْنَاهَا بِعَشْر" آن سی شب را به ده شب دیگر به اتمام رساندیم، لذا چهل شب شد "فَتَمَّ میقَاتُ رَبِّه أربَعین لَیلَه" میقات، همان جایی است که مثل حج برای مکه و کعبه احرام میبندیم و عبادت میکنیم، ایشان هم میقاتِ ربِّ خودش را تمام کرد "میقاتُ رَبِّه" یعنی چهل شبانهروز یکسره میقات داشت.
🌺 نتیجه آن این شد که تورات و الواح گرفت که شاید توراتش به صورت لوح لوح بود. جناب رسول الله نیز در غار حرا در جَبل النّور چهل شب یا بیشتر خلوت کردند و موسوی مَشرب شدند.(دقیقه ۳۰)
#جلسه_77_21_4_1400
#شرح_رساله_لقاء_الله
#آداب_سالک_الی_الله
https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB