eitaa logo
تحول
22 دنبال‌کننده
193 عکس
21 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد دعائی(مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام): ❓کجای دنیای علم در نظام آموزشی به متون چندصد سالۀ خود اکتفا می‌کنند؟ 🔻متون آموزشی ما فرصت‌سوز و سرمایه‌سوز است. ⭕️ به بزرگان هشدار می‌دهیم که به جای ایستادن مقابل تحول، آن را مدیریت کنند. ▫️طلاب حوزه‌های علمیه دچار بحران هویت شده‌اند. 🆔@tahavol_howz
آیت الله سبحانی: 🔰 نباید محصل مادام‌العمر در حوزه داشته باشیم. باید به محتوای آیه شریفه نفر عمل کنیم، معنا ندارد که مادم العمر افرادی مشغول تحصیل باشند، باید افرادی که شایستگی دارند مقدمات هجرت‌شان فراهم شود. 🔸 حوزه علمیه باید برای مسائل نوپدید و نوظهور گروهی را تشکیل دهد. البته از خارج نیز چشم امید و نیاز به سمت ماست و باید برای رفع نیازهای آنها نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم. 🔹ما فقه اسلام داریم نه معاصر، باید تعبیر دقیق به کار ببریم و بگوییم فقه مسائل معاصر. 🆔 @tahavol_howz
▪️حجم انبوهی از پایان نامه های سطح عالی حوزه است که مشکلی از یک دستگاهی حل نمی‌کند. ⬅️ رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه چالش نبود پیوند میان جامعه مصرف کننده علم و فناوری با نهادهای تولیدکننده علم و فناوری را به عنوان درد مشترک جامعه علمی کشور معرفی کرد و گفت: در این باره می‌توان به حجم انبوه پایان نامه‌های سطح عالی توجه داد که متأسفانه کمتر مشکل یک دستگاه را برطرف می کند.
🔰 شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است/مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد. آیت‌الله‌العظمی سبحانی در دیدار امروز با اعضای شورای عالی حوزه: 👈 امروز با کثرت بالای طلاب، باید برای آنان برنامه‌ریزی متفاوتی داشت؛ چراکه استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است. 📌 شناسایی استعداد از وظایف مدیران حوزه است تا متناسب با استعدادها و ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی نمایند؛ طلبه‌ای که استعداد بالایی ندارد، نباید بدون مصرف بماند؛ بلکه حوزه باید متناسب با آن شخص هم برنامه داشته باشد. ✅ مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی توجه به اصالت‌ها باشد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای این مسئله داشت. 🔔 احیای موقوفات هم از دیگر موضوعاتی است که شورای عالی حوزه باید تلاش بیشتری برای این مسئله داشته باشد.
✅ تحول در تحصيل (30) ⚠️ سند سی ام: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه ——————————————————- 🔺بعد از اینکه کشف المراد (یا اللوامع الإلهیة) تمام شد، شوارق الإلهام لاهیجی(1) و شرح مطالع (2) با هم یکجا خوانده می‌شود. گویا اول شرح مواقف (3) و شرح مقاصد (4) خوانده شود، شوارق راحت‌تر فهمیده می‌شود. همچنین می‌توان شوارق الإلهام را در کنار شرح مواقف خواند؛ چون برخی از مباحثی که مرحوم لاهیجی در شوارق نقل می‌کند، در شرح مواقف با توضیح بیشتر آمده است. (1) شوارق الإلهامِ فیّاض لاهیجی، شرحی مزجی بر کتاب "تجرید الإعتقاد" خواجه نصیر الدین طوسی. لاهیجی شاگرد و داماد ملاصدراست اما مشرب وی، مشائی بود و منتقد استادش بود که در حکمت متعالیه نفس می کشید. کتاب گوهر مراد در علم کلام نیز از لاهیجی است. لازم به ذکر است که دیگر داماد ملاصدرا، فیض کاشانی، صاحب تفسیر صافی و کتاب "المَحَجّة البیضاء" (شرح و اصلاح کتاب «اِحیاء علوم الدین» نوشته ابو حامد غزالی است) است. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر شرح ایشان بر تجرید الإعتقاد، دو شرح دیگر نیز حائز اهمیت است: کشف المراد علامه حلی/ شرح فاضل قوشجی (2) مطالع الأنوار، اثر سراج‌الدین محمود ارموی است. شرح آن توسط مرحوم قطب الدین رازی نوشته شده است. (3) المواقف اثر قاضی عضد الدین إیجی است. شرح مواقف اثر میرسید شریف جرجانی است. دو حاشیه قوی در پاورقی‌اش دارد. یکی از عبد الحکیم سیالکوتی هندی است و دیگری از حسن چلپی عثمانی مذهب. سیالکوتی هندی و چلپی ترک است. حاشیه سیالکوتی قوی‌تر است. (4) مقاصد از بی نظیرترین کتب تفتازانی است که خودش آن را شرح نموده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (82) (*) ⚠️ سند هشتاد و دوم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمود خدابخشيان مدير سطوح عالي حوزه و مدير مدرسه علميه نورالرضا عليه السلام در مشهد مقدس 🔺زيانبارترين امر براي حوزه، غلبه ساده انگاري است. اگر اين تفکر بر حوزه غالب شود، که چه نيازي به تحقيق و پژوهش و تعميق و اجتهاد است، بايد فاتحه حوزه را خواند. يک شاعر، اديب، طبيب، حکيم و فيلسوف، وقتي قادر به نوآوري و توليد جديد است که در مباني مقدّمات، سيرِ علمي عميق نموده باشد. مراد اين است که روان سازي و ساده سازي، قوت علمي لازم را فراهم نمي کند. آيا حوزه عميق، جاندار، پويا، محرّک، عالِم پرور و توليدگر بهتر است يا حوزه اي که در آن، افراد سطحي و کم محتوا پرورش يافته و طبيعتا توانائي ورود در کارهاي عظيم علمي و عملي را نداشته باشند؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (13) * قسمت آخِر 🔺طلبه ها خواسته بودند برای ایشان، درس اصول بگوید. قبول نمی کرد. دوستانشان گفتند: استخاره کنید. فرمود: «استخاره ندارد. خودم باید ببینم می توانم قبول کنم یا خیر». ——————————— ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سیره تحول آفرین روح الله (9) * 🔺یکی از طلبه ها، دستش را برد بالا. اشکالش را که پرسید، بقیه به لهجه اش خندیدند. آقا صدایش را بلند کرد: «برای چی می خندید؟ ایشان از خنده های شما ناراحت می شود. مجلس را مجلسِ معصیت نکنید. اگر به مسلمانی توهین کنید، ولایت تان با خدا قطع می شود». (*) منبع: یادگاران (کتاب روح الله) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (89) (*) ⚠️ سند هشتاد و نهم: گفتاري از حضرت آیت الله شیخ محمد سند دامت برکاته 🔺مرحوم تنکابنی شاگرد مرحوم کاشف الغطاء گوید: از کاشف الغطاء پرسیدند که سبب رسیدن شما به این مرحله عالی از فقاهت چه بوده است؟ در جواب فرمود: من چندین مرتبه شرائع الاسلام را خوانده ام. 🔺مرحوم سید احمد خوانساری میفرمودند: خواندن کتاب شرح شمسیه در مرحله سطح، قطعا ضروری است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (79) (*) ⚠️ سند هفتاد و نهم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه مقام معظم رهبری است. متاسفانه برخی مدیران، به جای تحول و اصلاح و رشد نظام آموزشی، فقط به دنبال کوتاه کردن دوره آموزشی از راه تقطیع و کاستن از محتوای کتابها (محتوای آموزشی و مهارتی) بوده اند و اثر آن چیزی نبوده جز ضعف حوزه های علمیه و تنزل سطح علمی حوزه و تقابل با هدف تحول در حوزه. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (96) (*) ⚠️ سند نود و ششم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔺ارزش شرح شافيه رضي الدين استرآبادي و شرح کافيه اين اديب بارع و خوش ذوق شيعه، ارزش مغني اللبيب ابن هشام انصاري، ارزش و قيمت مطوّل ملّا سعد الدين تفتازاني بر تلخيص المفتاح و کتابهايي از اين دست که امروزه فقط در کتابخانه ها يافت مي شود و گرد و غبار نسيان بر آنها نشسته است، زماني روشن مي گردد که طلبه در تفسير قرآن کريم يا در فهم کلمات اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شود. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 منبع اصلی: کتاب نور مجرد ج1 ص132 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (98) (*) ⚠️ سند نود و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺تمام مشکلات ما از موقعي شروع شد که اين تسهيل ها باب شد. بجاي مغني اللبيب، تهذيب المغني و به جاي مطول، مختصر و جواهر البلاغه گذاشتند. حاشيه ملاعبدالله و شوارق را برداشتند و به جاي آن، منطق مظفر گذاشتند. با اين ها، طلبه سطحي بار مي آيد. 🔺حضرت آقاي يزدان پناه همين کتاب مباني و اصول عرفان نظري را که نوشته اند، و خيلي تعريف در مورد آن مي شود، من خدمت ايشان عرض کردم: «جهد بسيار کثيري انجام داديد و بسيار خوب و عالي نوشته ايد. اگر اين کتاب به عنوان درآمد براي عرفان باشد، خيلي خوب است ولي اگر اين کتاب مي خواهد جاي تمهيد و فصوص را بگيرد، قطعا اين، ضربه به حوزه در فضاي عرفان است». تسهيل جا و موردي دارد، اگر بخواهد در همه جا بکار گرفته شود، درست نيست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (97) (*) ⚠️ سند نود و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺به قول استاد آقاي حسن زاده، ما طاغوتي هستيم! سليقه ما همين گونه است (یعنی با کتب عمیق قدیمی حشر و نشر داریم). با اينها بيشتر خو مي کنيم. کتاب المنطق مرحوم مظفر در مقابل منطق اشارات واقعا کتاب قصّه است و همينطور در مقابل منطق شفا. شما تا به برهان شفا نرسيد و مباحث برهاني را آنجا دنبال نکنيد، اصلا مزه منطق را نخواهيد چشيد. بله شايد کلياتي را انسان بداند ولي کليات، زياد کارائي ندارد، بايد وارد جزئيات شد. بايد خيلي دقيق وارد موارد شد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (99) (*) ⚠️ سند نود و نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبايي را. حضرت استاد حسن زاده آملي نقل مي فرمودند که ما خدمت علامه که رسيديم، ايشان احساس کرد ما در منطق قوي نيستيم (با اینکه خدمت آقاي شعراني و سائر بزرگان تهران درس خوانده بوديم) اما علامه به ما فرمود: شما بايد برهان بخوانيد، و ما يک دور برهان شفا را خدمت علامه خوانديم. 👈کتابهاي تسهيل شده براي يک محقق، سمّ قاتل است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (100) (*) ⚠️ سند صدم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺ما خدمت آقاي بهاء الديني رحمة الله عليه بوديم. فردي در نزديکي محل سکونت ايشان، عليه کتاب مطوّل در بلاغت صحبت کرد و گفت که تا کِي مي خواهيد با اين کتاب ها که هيچ فائده اي ندارد، وقت طلاب را بگيريد؟ من اين مسئله را خدمت آقاي بهاء الديني عرض کردم. ايشان گفتند: «اين آقا خودش چيزي متوجه نشده و گمان کرده که فائده اي ندارد. شما بدون مطول، دقائق آيات و روايات را نمي توانيد درک کنيد». البته شما طلبه را بايد با متون قدما قوي بار بياوريد و هم به روز بار بياوريد ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸اهداف کلی و پیش روی وبگاه و کانال میراث علمی سلف: 1) بارگذاریِ مصاحبه های علمی با علما و اساتید مطرح حوزه در قالب "تحول در تحصیل" 2) تدوین و تکمیل کتابِی در خصوص روش تحصیل سنتی و ارائه درسنامه روش سنتی به صورت تفکیکی و مرحله به مرحله 3) بارگذاری صوت ها و پرونده های علمی 4) برگزاری کلاس ها و گردهمایی های علمی حول محور روش تحصیل سنتی.
تحول در تحصيل (102) ⚠️ سند صد و دوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔺شرح لمعه را بيشتر نزد آيت الله صلواتي و مرحوم آيت الله اشتهاردي که هر دو عالماني بسيار متواضع و بزرگوار و دقيق‌النظر بودند، خوانديم و بسياري از آن را خدمت اين دو بزرگوار خصوصي در ايام تعطيلي درس گرفتم و در همان دوره جوهر النضيد را نزد مرحوم آقاي جليلي درس گرفتيم. 🔺در رسائل، استادهاي بسياري عوض کرديم تا بالأخره به مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ جلال شمس گلپايگاني رسيديم و درس ايشان ما را قانع کرد و بقيه کتاب را و خصوصاً تمام مباحث استصحاب آن را که خيلي دقيق بود خدمت ايشان بوديم. ايشان خيلي ملا و با دقت و از اعضاي هيئت استفتائيه مرحوم آيت الله گلپايگاني بودند و درايه شهيد و رجال را در تعطيلي‌ها نزد ايشان خواندم. 🔺مکاسب را خدمت مرحوم آيت الله ستوده در مسجد امام حسن عليه السلام در سه سال و کفايه را نزد مرحوم آيت الله سلطاني در منزلشان قريب به مدرسه آيت الله حجت خوانديم که خيلي قوي و پخته تدريس مي‌فرمود. 🔺به سفارش حضرت علامه والد، دروس معقول را خدمت آيت الله حسن زاده شرکت مي کردم. اسفار را صبحها درس مي‌دادند که هفت، هشت نفر بيشتر نبوديم و الهيات شفا را عصرها درس مي‌دادند که شلوغ مي‌شد و شرح اشارات و مدتي عرفان نظري هم در خدمتشان درس گرفتم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (104) ⚠️ سند صد و چهارم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔶🔹به امر مرحوم والد براي تسلط بيشتر بر رجال خدمت آيت‌الله شبيري زنجاني که رجالي متبحري بودند رفتيم و تقاضا کرديم که يک دوره رجال براي ما تدريس نمايند ولي هرچه تقاضا کرديم قبول نکردند. نهايتاً تقاضا کرديم که برايمان خارج حج را تدريس کنند و در ضمن از اسناد روايات هم کامل بحث کنند و در خلال آن مباحث رجالي را هم به شکل مستوفي بيان کنند تا در رجال قوت بگيريم و ايشان پذيرفتند و با چند نفري درس حج را خدمتشان مي‌خوانديم و يک‌سال يا بيشتر حقير در آن درس شرکت کردم.‌ 🔺تا وقتي قم بودم اقلّاً هفته‌اي يک بار خدمت حضرت علامه طباطبائي مي‌رفتم. پنج‌شنبه‌ها جلساتي داشتند که حدود دو ساعت طول مي‌کشيد و سؤال و جواب‌هاي علمي مي‌شد و مقيد بودم که شرکت کنم و غير از آن گاهي هم منزلشان مي‌رفتم. زيارت ايشان حتي اگر سکوت هم مي‌کردند همه‌اش نور بود و آن مجلس فوائد علمي بسيار زيادي هم داشت و ايشان خيلي مسلط بودند و هميشه از افق ديگري اشراب مي‌شدند و مطالب را بيان مي‌کردند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (105)؛ توصیه هایی مهم و راهبردی ⚠️ سند صد و پنجم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔶🔹از درس گرفتن کتابهاي عميق و متقن مثل مغني، مطول، الجوهر النضيد، قوانين، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهاي مختصر بسنده ننمايند که قدرت لازم را براي استنباط حاصل نمي‌کند. 🔺درسها را دقيق و با حواشي و شروح عميق بخوانند و بدون پيش‌مطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند. 🔺تمام کتابها را کامل و دقيق، خط به خط بخوانند که هر بحثي در جائي در فهم کتاب و سنت به کار مي‌آيد گرچه به ظاهر به چشم نيايد. 🔺خود را متمرکز بر ادبيات يا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم ديگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاريخ و ... را نيز به خوبي تحصيل کنند و در نهايت همه را در آستان قرآن کريم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلي حوزه‌هاي علميه، فهم قرآن کريم است. 🔺تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمايند و از تحصيل زرق و برق دنيا و امور اعتباريه حبّاً و طلباً للدنيا بيش از مقدار کفايت اجتناب کنند که روزي اهل علم را خداوند تضمين فرموده است. 🔺درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط براي رسيدن به معرفت الله و عبوديت مطلقه بخوانند. علامه والد رضوان الله عليه هميشه مي‌فرمودند: اگر عالم مي‌شويد عالم عاشق شويد، عالم عارف شويد، سري که عشق ندارد کدوي بي‌بار است. 🔺تمام آنچه را مي‌خوانند به طور کامل عمل کنند و هيچ سنتي از سنن رسول خدا و اهل بيت عليهم الصلوة و السلام را فروگذار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بيت عليهم السلام و رعايت ذوي الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمره‌اي ندارد و لايزيد مِن الله الا بُعداً. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (108)؛ ⚠️ سند صد و هشتم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹خاطره اي از آيت الله حسن زاده آملي رحمة الله عليه يادم آمد. ايشان در درس اسفار، مي فرمودند: آقايي پيش من آمد و کتابي نسبتا قطور راجع به إخبار و إنشاء نوشته بود (ناظر به مباحث کفايه). خلاصه اين آقا اصرار کردند که من مي خواهم اين کتاب را چاپ کنم. شما بخوانيد و نظرتان را بگوييد. گفتند آقا جان! من کتاب را ديدم. ديدم اگر ايشان إنشاء و اخبار کتاب مطول را خوب خوانده بود، اصلا اين کتاب را نمي نوشت. لذا ايشان مي فرمودند: مطول کتاب خيلي خوبي است. لذا طلبه بايد اين کتاب هايي که ملّائي مي آورد را در ابتداي طلبگي مطالعه کند نه اينکه کتاب هايي بخواند که وزن علمي نداشته باشد و ملّا بار نيايد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (109)؛ ⚠️ سند صد و نهم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹ما با اين مطلب که کتاب هاي درسي بايد عباراتش ساده باشد، موافق نيستيم. عبارت بايد دقيق باشد، کلاسيک باشد، غامض باشد، ولي اين غموض از حيث دقت مطلب باشد نه صرفا غموض در عبارت؛ يعني عباراتش دقتي داشته باشد که بار علمي طلبه را زياد کند ولي اغلاق اضافي نداشته باشد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
تحول در تحصيل (101) (*) ⚠️ سند صد و یکم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔶🔹مرحوم آية الله مجتهدي، عالمي شريف، زاهدی متعبد و اهل تهجد بودند و لذا مرحوم علامه (والد) رفتن ما را بدان مدرسه مي‌پسنديدند و ما جزء دوره‌هاي اول شاگردان ايشان بوديم. دروس مقدمات را ابتداء در آن مدرسه و بعضاً مثل سيوطي، نزد خود ايشان گذراندم که سه نفر بيشتر نبوديم و برخي از دروس را که در آن مدرسه نمي‌خواندند به سفارش علامه والد جداگانه به شکل خصوصي درس گرفتم. 🔺مسجد مرحوم آيت الله خوشوقت کمي پائين‌تر از منزل ما بود. علامه والد سفارش ما را به ايشان کردند و شرح انموذج را در منزل ايشان درس گرفتيم و بعد از اتمام مغني، تمام مطول را نيز حقير منفرداً در همان مسجد نزد آيت الله خوشوقت درس گرفتم و مجموع معاني و بيان و بديع دو سال طول کشيد. 🔺حاشيه و شرح شمسيه را هم نزد يکي از طلاب سابق بر ما در همان مدرسه مرحوم آقاي مجتهدي درس گرفتيم که به رحمت خدا رفته‌اند و شخصي بسيار منزه بودند. شرائع را هم نزد يکي از فضلاي طهران خوانديم. 🔺گلستان سعدي و صمديه و تبصره المتعلمين و المختصر النافع و معالم و بخشهائي از لمعه و نيز شرح منظومه حاجي سبزواري و قسمت زيادي از جلد اول اسفار را در همان دوران در طهران خدمت علامه والد درس گرفتم که در برخي از آنها اخوي نيز حضور داشتند. درس ايشان بسيار قوي و متقن بود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (80) (*) ⚠️ سند هشتادم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ بديهي است که محصّلان، همه از يک ضريب هوش و ميزان فعاليت برخوردار نيستند. کتب قديم حوزه، چند سطحي بود؛ يعني باطنش آنقدر عميق و پر نکته بود که استاد مي توانست همان کتاب را در سطحي بسيار عالي تدريس کند. به همين جهت، حقِّ هر سطحي از هوش و استعداد ادا مي شد و همگي از درس ها، استفاده کامل مي کردند بر خلاف کتب فعلي که ساده و خالي از نکات عميق است و وقتي افراد خوش استعداد وارد حوزه مي شوند، با محتوايي بسيار پايين مواجه مي گردند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (110)؛ ⚠️ سند صد و دهم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه 🔶🔹هیچ بخشي از بخش هاي لمعه نبايد حذف شود. بسياري از مطالب فقاهي و علمي است که در همين کتاب عبيد و إماء است که طلبه ها بلد نيستند. فوائد فقهي بسياري در آنها هست که اگر طلبه بلد نباشد، بعدا نمي تواند مجتهد شود. کسي که در مطالب رقّ و عبيد و إماء سر در نمي آورد، در تفسير به مشکل مي خورد، در لغت به مشکل مي خورد، در خود فقه غير از بابهاي عبيد و إماء به مشکل مي خورد لذا بايد اينها را بداند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
⚠️ حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه: 🔺 آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی دامت برکاته است (و بیشتر موجب ضعف علمی طلاب شده است). ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir