✅ تحول در تحصيل (98) (*)
⚠️ سند نود و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه
🔺تمام مشکلات ما از موقعي شروع شد که اين تسهيل ها باب شد. بجاي مغني اللبيب، تهذيب المغني و به جاي مطول، مختصر و جواهر البلاغه گذاشتند. حاشيه ملاعبدالله و شوارق را برداشتند و به جاي آن، منطق مظفر گذاشتند. با اين ها، طلبه سطحي بار مي آيد.
🔺حضرت آقاي يزدان پناه همين کتاب مباني و اصول عرفان نظري را که نوشته اند، و خيلي تعريف در مورد آن مي شود، من خدمت ايشان عرض کردم: «جهد بسيار کثيري انجام داديد و بسيار خوب و عالي نوشته ايد. اگر اين کتاب به عنوان درآمد براي عرفان باشد، خيلي خوب است ولي اگر اين کتاب مي خواهد جاي تمهيد و فصوص را بگيرد، قطعا اين، ضربه به حوزه در فضاي عرفان است».
تسهيل جا و موردي دارد، اگر بخواهد در همه جا بکار گرفته شود، درست نيست.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (97) (*)
⚠️ سند نود و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه
🔺به قول استاد آقاي حسن زاده، ما طاغوتي هستيم! سليقه ما همين گونه است (یعنی با کتب عمیق قدیمی حشر و نشر داریم). با اينها بيشتر خو مي کنيم. کتاب المنطق مرحوم مظفر در مقابل منطق اشارات واقعا کتاب قصّه است و همينطور در مقابل منطق شفا. شما تا به برهان شفا نرسيد و مباحث برهاني را آنجا دنبال نکنيد، اصلا مزه منطق را نخواهيد چشيد. بله شايد کلياتي را انسان بداند ولي کليات، زياد کارائي ندارد، بايد وارد جزئيات شد. بايد خيلي دقيق وارد موارد شد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (99) (*)
⚠️ سند نود و نهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه
🔺خدا رحمت کند حضرت علامه طباطبايي را. حضرت استاد حسن زاده آملي نقل مي فرمودند که ما خدمت علامه که رسيديم، ايشان احساس کرد ما در منطق قوي نيستيم (با اینکه خدمت آقاي شعراني و سائر بزرگان تهران درس خوانده بوديم) اما علامه به ما فرمود: شما بايد برهان بخوانيد، و ما يک دور برهان شفا را خدمت علامه خوانديم.
👈کتابهاي تسهيل شده براي يک محقق، سمّ قاتل است.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (100) (*)
⚠️ سند صدم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه
🔺ما خدمت آقاي بهاء الديني رحمة الله عليه بوديم. فردي در نزديکي محل سکونت ايشان، عليه کتاب مطوّل در بلاغت صحبت کرد و گفت که تا کِي مي خواهيد با اين کتاب ها که هيچ فائده اي ندارد، وقت طلاب را بگيريد؟
من اين مسئله را خدمت آقاي بهاء الديني عرض کردم. ايشان گفتند:
«اين آقا خودش چيزي متوجه نشده و گمان کرده که فائده اي ندارد. شما بدون مطول، دقائق آيات و روايات را نمي توانيد درک کنيد».
البته شما طلبه را بايد با متون قدما قوي بار بياوريد و هم به روز بار بياوريد
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔷🔸اهداف کلی و پیش روی وبگاه و کانال میراث علمی سلف:
1) بارگذاریِ مصاحبه های علمی با علما و اساتید مطرح حوزه در قالب "تحول در تحصیل"
2) تدوین و تکمیل کتابِی در خصوص روش تحصیل سنتی و ارائه درسنامه روش سنتی به صورت تفکیکی و مرحله به مرحله
3) بارگذاری صوت ها و پرونده های علمی
4) برگزاری کلاس ها و گردهمایی های علمی حول محور روش تحصیل سنتی.
✅ تحول در تحصيل (102)
⚠️ سند صد و دوم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔺شرح لمعه را بيشتر نزد آيت الله صلواتي و مرحوم آيت الله اشتهاردي که هر دو عالماني بسيار متواضع و بزرگوار و دقيقالنظر بودند، خوانديم و بسياري از آن را خدمت اين دو بزرگوار خصوصي در ايام تعطيلي درس گرفتم و در همان دوره جوهر النضيد را نزد مرحوم آقاي جليلي درس گرفتيم.
🔺در رسائل، استادهاي بسياري عوض کرديم تا بالأخره به مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ جلال شمس گلپايگاني رسيديم و درس ايشان ما را قانع کرد و بقيه کتاب را و خصوصاً تمام مباحث استصحاب آن را که خيلي دقيق بود خدمت ايشان بوديم. ايشان خيلي ملا و با دقت و از اعضاي هيئت استفتائيه مرحوم آيت الله گلپايگاني بودند و درايه شهيد و رجال را در تعطيليها نزد ايشان خواندم.
🔺مکاسب را خدمت مرحوم آيت الله ستوده در مسجد امام حسن عليه السلام در سه سال و کفايه را نزد مرحوم آيت الله سلطاني در منزلشان قريب به مدرسه آيت الله حجت خوانديم که خيلي قوي و پخته تدريس ميفرمود.
🔺به سفارش حضرت علامه والد، دروس معقول را خدمت آيت الله حسن زاده شرکت مي کردم. اسفار را صبحها درس ميدادند که هفت، هشت نفر بيشتر نبوديم و الهيات شفا را عصرها درس ميدادند که شلوغ ميشد و شرح اشارات و مدتي عرفان نظري هم در خدمتشان درس گرفتم.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (104)
⚠️ سند صد و چهارم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔶🔹به امر مرحوم والد براي تسلط بيشتر بر رجال خدمت آيتالله شبيري زنجاني که رجالي متبحري بودند رفتيم و تقاضا کرديم که يک دوره رجال براي ما تدريس نمايند ولي هرچه تقاضا کرديم قبول نکردند. نهايتاً تقاضا کرديم که برايمان خارج حج را تدريس کنند و در ضمن از اسناد روايات هم کامل بحث کنند و در خلال آن مباحث رجالي را هم به شکل مستوفي بيان کنند تا در رجال قوت بگيريم و ايشان پذيرفتند و با چند نفري درس حج را خدمتشان ميخوانديم و يکسال يا بيشتر حقير در آن درس شرکت کردم.
🔺تا وقتي قم بودم اقلّاً هفتهاي يک بار خدمت حضرت علامه طباطبائي ميرفتم. پنجشنبهها جلساتي داشتند که حدود دو ساعت طول ميکشيد و سؤال و جوابهاي علمي ميشد و مقيد بودم که شرکت کنم و غير از آن گاهي هم منزلشان ميرفتم. زيارت ايشان حتي اگر سکوت هم ميکردند همهاش نور بود و آن مجلس فوائد علمي بسيار زيادي هم داشت و ايشان خيلي مسلط بودند و هميشه از افق ديگري اشراب ميشدند و مطالب را بيان ميکردند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (105)؛ توصیه هایی مهم و راهبردی
⚠️ سند صد و پنجم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔶🔹از درس گرفتن کتابهاي عميق و متقن مثل مغني، مطول، الجوهر النضيد، قوانين، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهاي مختصر بسنده ننمايند که قدرت لازم را براي استنباط حاصل نميکند.
🔺درسها را دقيق و با حواشي و شروح عميق بخوانند و بدون پيشمطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند.
🔺تمام کتابها را کامل و دقيق، خط به خط بخوانند که هر بحثي در جائي در فهم کتاب و سنت به کار ميآيد گرچه به ظاهر به چشم نيايد.
🔺خود را متمرکز بر ادبيات يا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم ديگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاريخ و ... را نيز به خوبي تحصيل کنند و در نهايت همه را در آستان قرآن کريم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلي حوزههاي علميه، فهم قرآن کريم است.
🔺تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمايند و از تحصيل زرق و برق دنيا و امور اعتباريه حبّاً و طلباً للدنيا بيش از مقدار کفايت اجتناب کنند که روزي اهل علم را خداوند تضمين فرموده است.
🔺درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط براي رسيدن به معرفت الله و عبوديت مطلقه بخوانند. علامه والد رضوان الله عليه هميشه ميفرمودند: اگر عالم ميشويد عالم عاشق شويد، عالم عارف شويد، سري که عشق ندارد کدوي بيبار است.
🔺تمام آنچه را ميخوانند به طور کامل عمل کنند و هيچ سنتي از سنن رسول خدا و اهل بيت عليهم الصلوة و السلام را فروگذار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بيت عليهم السلام و رعايت ذوي الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمرهاي ندارد و لايزيد مِن الله الا بُعداً.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (108)؛
⚠️ سند صد و هشتم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔶🔹خاطره اي از آيت الله حسن زاده آملي رحمة الله عليه يادم آمد. ايشان در درس اسفار، مي فرمودند: آقايي پيش من آمد و کتابي نسبتا قطور راجع به إخبار و إنشاء نوشته بود (ناظر به مباحث کفايه). خلاصه اين آقا اصرار کردند که من مي خواهم اين کتاب را چاپ کنم. شما بخوانيد و نظرتان را بگوييد. گفتند آقا جان! من کتاب را ديدم. ديدم اگر ايشان إنشاء و اخبار کتاب مطول را خوب خوانده بود، اصلا اين کتاب را نمي نوشت. لذا ايشان مي فرمودند: مطول کتاب خيلي خوبي است.
لذا طلبه بايد اين کتاب هايي که ملّائي مي آورد را در ابتداي طلبگي مطالعه کند نه اينکه کتاب هايي بخواند که وزن علمي نداشته باشد و ملّا بار نيايد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (109)؛
⚠️ سند صد و نهم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔶🔹ما با اين مطلب که کتاب هاي درسي بايد عباراتش ساده باشد، موافق نيستيم. عبارت بايد دقيق باشد، کلاسيک باشد، غامض باشد، ولي اين غموض از حيث دقت مطلب باشد نه صرفا غموض در
عبارت؛ يعني عباراتش دقتي داشته باشد که بار علمي طلبه را زياد کند ولي اغلاق اضافي نداشته باشد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (101) (*)
⚠️ سند صد و یکم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه
🔶🔹مرحوم آية الله مجتهدي، عالمي شريف، زاهدی متعبد و اهل تهجد بودند و لذا مرحوم علامه (والد) رفتن ما را بدان مدرسه ميپسنديدند و ما جزء دورههاي اول شاگردان ايشان بوديم.
دروس مقدمات را ابتداء در آن مدرسه و بعضاً مثل سيوطي، نزد خود ايشان گذراندم که سه نفر بيشتر نبوديم و برخي از دروس را که در آن مدرسه نميخواندند به سفارش علامه والد جداگانه به شکل خصوصي درس گرفتم.
🔺مسجد مرحوم آيت الله خوشوقت کمي پائينتر از منزل ما بود. علامه والد سفارش ما را به ايشان کردند و شرح انموذج را در منزل ايشان درس گرفتيم و بعد از اتمام مغني، تمام مطول را نيز حقير منفرداً در همان مسجد نزد آيت الله خوشوقت درس گرفتم و مجموع معاني و بيان و بديع دو سال طول کشيد.
🔺حاشيه و شرح شمسيه را هم نزد يکي از طلاب سابق بر ما در همان مدرسه مرحوم آقاي مجتهدي درس گرفتيم که به رحمت خدا رفتهاند و شخصي بسيار منزه بودند. شرائع را هم نزد يکي از فضلاي طهران خوانديم.
🔺گلستان سعدي و صمديه و تبصره المتعلمين و المختصر النافع و معالم و بخشهائي از لمعه و نيز شرح منظومه حاجي سبزواري و قسمت زيادي از جلد اول اسفار را در همان دوران در طهران خدمت علامه والد درس گرفتم که در برخي از آنها اخوي نيز حضور داشتند. درس ايشان بسيار قوي و متقن بود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (80) (*)
⚠️ سند هشتادم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
↙️ بديهي است که محصّلان، همه از يک ضريب هوش و ميزان فعاليت برخوردار نيستند. کتب قديم حوزه، چند سطحي بود؛ يعني باطنش آنقدر عميق و پر نکته بود که استاد مي توانست همان کتاب را در سطحي بسيار عالي تدريس کند. به همين جهت، حقِّ هر سطحي از هوش و استعداد ادا مي شد و همگي از درس ها، استفاده کامل مي کردند بر خلاف کتب فعلي که ساده و خالي از نکات عميق است و وقتي افراد خوش استعداد وارد حوزه مي شوند، با محتوايي بسيار پايين مواجه مي گردند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (110)؛
⚠️ سند صد و دهم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔶🔹هیچ بخشي از بخش هاي لمعه نبايد حذف شود. بسياري از مطالب فقاهي و علمي است که در همين کتاب عبيد و إماء است که طلبه ها بلد نيستند. فوائد فقهي بسياري در آنها هست که اگر طلبه
بلد نباشد، بعدا نمي تواند مجتهد شود. کسي که در مطالب رقّ و عبيد و إماء سر در نمي آورد، در تفسير به مشکل مي خورد، در لغت به مشکل مي خورد، در خود فقه غير از بابهاي عبيد و إماء به مشکل مي خورد لذا بايد اينها را بداند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
⚠️ حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه:
🔺 آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی دامت برکاته است (و بیشتر موجب ضعف علمی طلاب شده است).
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (81) (*)
⚠️ سند هشتاد و یکم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
↙️کتب گذشته، کتابهايي بودند که بزرگان بر روي آنها کار کرده و ده ها شرح و حاشيه داشت و در هنگام مطالعه ی پس از درس، هر کس به تناسب خود، متون تکميلي زيادي را در اختيار داشت که مي توانست در سطوح مختلف، بحث را از آن طريق دنبال کند (و عمق ببخشد). خصوصا اينکه اين متون، با رويکردي انتقادي نسبت به متن نوشته شده بود که ذهن را جَوَلان بخشيده و حريّت فکري را در نهاد طلبه مي نشانْد (و طبیعتا قوّه استنباط و تفکر انتقادی بالا می رفت. این در حالی است که کتب درسي امروزين چنين قوتي را ندارند).
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (31)
⚠️ سند سی و یکم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
———————————————-
🔺اگر گوهر مراد را بعد از شوارق بخوانید شاید مفیدتر باشد. گوهر مراد کتاب فارسی است؛ اما متن سنگینی دارد و بسیاری از تحقیقات خود لاهیجی در این کتاب آمده است.
✅ شما پرسیدید چه کتابهایی باید در کلام تألیف شود. در این باره باید گفت متکلمان امروزی توانایی تألیف کتابهای کلامی در حد کتابهای قدیمیها را ندارند. ما باید سعی کنیم بر همان کتابهای قدیمی شرح بنویسیم، همانها را روشن کنیم یا یک بازنویسی کنیم؛ منتها فصلهایی هم باید به آن کتابها ملحق کنیم که در گذشته مطرح نبوده و امروزه مطرح شده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (113)؛
⚠️ سند صد و سیزدهم: گفتاری از مرحوم علامه طهراني
🔷🔸مطالعات جنبي؛ براي ايام تعطيل يا بعد از اجتهاد!
🔺در طول تحصيل، تا انتهاى درس خارج، طلبه بايد عمده اوقات خود را روى متون درسى و شروح وحواشى آن صرف کند. آرى در أيّام تعطيلى دروس يا در أيّام تحصيل اگر فرصتى حاصل شد، مي تواند به مطالعات جانبى مشغول شود.
مطالعات جنبى، مربوط به پس از اجتهاد است، بعد از اين که مجتهد شديد وقت واسع است و مى توانيد در زمينه هاى مختلف به نحو گسترده مطالعه کنيد.
نور مجرد ص136
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (29)
⚠️ سند بیست و نهم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺(در علم کلام)، از قدیم چنین رایج بود که به ترتیب اول شرح باب حادی عشر فاضل مقداد خوانده میشد. بعد از آن، کشف المراد علامه حلی کتاب خوبی است. به نظر میرسد اللوامع الالهیه فاضل مقداد بهتر است. اگر بهتر نباشد، کمتر نیست. این کتاب، کتاب درسی نیست؛ ولی بسیار جا دارد که درسی شود. بحثهایی در این کتاب هست که در کشف المراد نیست. همچنین بحثهایی در کتاب کشف المراد آمده است که در این کتاب نیست. در مجموع عباراتش روانتر از کشف المراد است. کشف المراد هم شرح و هم متن است؛ اما متن کتاب اللوامع یکدست است. در کل میتوان گفت بعضی از قسمتهای کشف المراد بهتر است و بعضی از قسمتهای اللوامع الالهیه. حال اگر طلبهای بتواند هر دو را بخواند و مکمل هم قرار دهد، بد نیست؛ چون میتوانیم بگوییم قسمتهایی از لوامع، کشف المراد را توضیح میدهد؛ اگرچه ربطی به کشف المراد ندارد؛ درست، مثلِ المباحث المشرقیه فخر رازی که کاری به شفا ندارد؛ ولی گویا شرح شفا است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (106)؛
⚠️ سند صد و ششم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔶🔹فرهنگ پيش مطالعه بسيار مهم است. طلبه اعتقادش اين باشد که اگر پيش مطالعه نکردم، سر کلاس نروم! (یعنی اینقدر مهم بداند). کسي که پيش مطالعه کرده و در صدد است که قول مختاري داشته باشد، وقتي در کلاس درس استاد حاضر مي شود، خيلي فرق دارد با کسي که فقط مي شنود که استاد چه مي گويد. او فقط اخذ نمي کند بلکه طور ديگري به حرف استاد توجه مي کند و حالتش، حالت داد و ستد است چون خودش قولِ مختار دارد. اين حالت براي پيشرفت علمي طلبه خيلي مهم است.
🔺مسئله تدريس هم بسيار مهم است. در سابق، آنهايي که واقعا مي خواستند درس بخوانند، کتابي که مي خواندند را خيلي زود تدريس مي کردند. طلبه هايي که در تدریس موفق بودند، بعدا از علماي بزرگ مي شدند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (85) (*)
⚠️ سند هشتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد حجت هاشمی خراسانی دام عزه از شاگردان مرحوم ادیب ثانی
⁉️آیا باید به دنبال تغییر کتب درسی و نوشتن کتب جدید باشیم؟
⬅️ اگر در تغییر و تبدیل، کوتاهی نشود و آنچه لازم است آورده شود، اشکالی ندارد اما اگر در تبدیل، به بئس البدل روی آورند نه به نعم البدل، درست نیست.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⁉️ براستی بعد از این همه تحول ایجاد کردن در علوم مختلف، توسط مرکز متون حوزه ها و مُثله کردن کتاب ها و طبیعتا "زودتر به مقصد رسیدن طلاب به مقصد!!"، جای این سوال باقی است که چرا طلاب، دیگر نه حال مباحثه و تحقیق دارند و نه با بزرگان علم مراودت می کنند؟ چرا طلاب امروز، دیگر امثالِ جناب سید احمد حسینی اشکوری را نمی شناسند؟ مشکل دقیقا چیست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تحول در تحصيل (107)؛
⚠️ سند صد و هفتم: گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین یزدی دام عزه
🔺مرحوم آيت الله بهجت خيلي زياد اين جمله را مي فرمودند که: «طلبه ها! به همديگر سفارش کنيد که وظيفه هر طلبه اين است که وقتي کتابي را شروع مي کند، طوري بخواند که وقتي تمام شد، بتواند تدريس کند».
پس طلبه ها ولو به صورت آزاد بايد تدريس کنند چراکه اگر نکردند، به نتيجه مطلوب نمي رسند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (86) (*)
⚠️ سند هشتاد و ششم: گفتاري از حضرت آیت الله حاج شیخ رضا استادی مقدم (تهرانی) دامت برکاته
⁉️آیا شما با مختصر نمودن، تهذیب و ساده سازی کتب درسی موافقید؟ به چه دلیل؟
⬅️تلخیص و تهذیب به این معنا که بحثهای مفصل مختصر، و یا مباحث زائد حذف شود مانعی ندارد اما ساده کردن کتاب ها به هیچ وجه صلاح نیست؛ چون طلبه باید با کتابی سر و کار داشته باشد که نیاز به فکر و دقت دارد و در صورت ساده بودن، متفکر بار نمی آید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (87) (*)
⚠️ سند هشتاد و هفتم: گفتاري از حضرت آیت الله شیخ محمد سند دامت برکاته
🔺شخصی در مصاحبه ای در مورد علت ضعیف شدن الازهر مصر گفت: در فلان سال، الأزهر را آکادمیک کردند (و از حالت سنتی و عمیق خارج نمودند). وقتی آکادمیک شد، طلبه ها به جای عشق ورزیدن به علم و فداکاری در راه علم، دنبال مدرک و کارمندی و پست و جاه و دنیا افتادند و دیگر آن عشق و علاقه و با اخلاص درس خواندن ها از بین رفت. لذا می بینید که توخالی شده است و دیگر از علم خبری نیست. راه درمان هم این است که دربِ مساجد را باز کنیم و طلاب دوباره همان درس های آزاد و قدیم را بخوانند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (111)؛
⚠️ سند صد و یازدهم: گفتاری از مرحوم آیت الله حسن زاده آملی
🔶🔹در طول مدت، بناي درس و بحث همواره بود. از همان آمل که ما با درس خواندن، بالا مي آمديم، چون خوب مي خواندم و بالا مي آمدم، کتابهاي پايين تر را درس مي گفتم، مثلا وقتي مطول مي خواندم، سيوطي و شرح نظام را درس مي گفتم، مثلا مطول را شش دوره، درس گفتم، حاشيه را چندين دوره، همچنین منطق منظومه و شرح تجريد و ... . بعداز ورود به قم به گفتن منظومه شروع کردم . سه چهار دوره منظومه ، گفتم . واينک دوره چهارم اشارات است ، که مي گويم . و يک دوره اسفار را گفتم - که رمضان سه سال پيش ، تمام شد و حدود 14 سال بطول انجاميد - واين دوره چهارم[ شرح فصوص قيصري] است که مشغول هستم... .
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (90) (*)
⚠️ سند نودم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺در یکی از نوشتجات شهید ثانی رحمة الله علیه دیدم که نوشته است: من برای خواندن مطوّل، نزد استادی در مصر رفتم و این (سفر)، شاید همان زمانی باشد که در حال نوشتن کتاب مسالک بوده است؛ یعنی ایشان در فقه و اصول تضلّع پیدا کرده بود (اشباع و پرمایه شده بود) ولی برای مطوّل، که معانی و بیان و بدیع است، ایشان به مصر می رود تا از استاد ماهری در این فن، تلقّیِ (مطلب) بکند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (93) (*)
⚠️ سند نود و سوم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺مسئله مهم ديگر پيش مطالعه و حتي پيش مباحثه است. (قدیم ها) مي گفتند خودت بنشين با داشته هاي خودت، اين متن را مطالعه کن، ببين چند درصد آن را به نظرخودت فهميدي؟ حتي با يکي گفتگو کن و بعد بيا سر درس استاد. همچنين در درس استاد، حتي ممنوع بوده که چيزي بنويسي. اين تقريراتي که سر درس ها مي نويسند، عار بوده است. مرحوم استاد ما آقاي شيخ کاظم تبريزي مي فرمودند: در درس آقاي خوئي، کسي نمي نوشت. اين خودش دخالت دارد در اينکه مطلب را بهتر بفهمي، حلّاجي کني تا يادت بيايد که چه گفت؟
پ.ن: البته نکات لازم را باید بعد از درس و مباحثه حتما نوشت.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (92) (*)
⚠️ سند نود و دوم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شبزندهدار دام عزه
🔺متاسفانه چیزی که امروز هست، این است که امتحاناتی گرفته می شود و همّ و غمّ طلبه این شده است که اینها را بگذراند و امتحان بدهد و بیاید بالا، اما حساسیت اینکه من می خواهم این علم را یاد بگیرم، نیست. فقط در نظر دارد که این درس را پاس کند و مدرک بگیرد. بر خلاف گذشته که مثلا می گفتند فلانی دو بار مغنی خوانده است (یا کتب دیگر). مثلاً آیت الله جوادی آملی، بعضی از مجلدات اسفار را سه بار پیش استاد خوانده اند: آقای شعرانی، آقای الهی و علامه طباطبائی. این (تکرار) برای چیست؟ برای اینکه مفاد این کتب را من درست تلقّی کنم. متاسفانه در روزگار ما اینکه همّ و غمّ طلبه این باشد که علم را درست فرابگیرد و به زوایا و خفایایش پی ببرد، خیلی کم شده است. الان خیلی از کتاب ها را نمی خوانند، می روند و امتحان می دهند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (114)؛
⚠️ سند صد و چهاردهم: گفتاری از مرحوم علامه طهراني
🔷🔸طلبه پس از آنکه درس را از محضر استاد فرا گرفت بايد به مطالعه دقيق آن بپردازد و نکات و دقائق آن را استخراج کند؛ در مورد ألفاظ و کلمات و تعابير مصنّف و شارح تأمّل کند و در آن بينديشد و از کنار آن سرسرى و بىتوجّه عبور نکند. مثلًا اگر به قرائت شرح سيوطى بر ألفيه مشغول است، در ابتداى ارجوزه که ابن مالک ميگويد: وَ أسْتَعينُ اللهَ فى ألْفيَّه و شارح در شرح آن ميگويد: وَ أسْتَعينُ اللهَ فى- نَظمِ ارْجوزَهٍ- ألْفيَّهٍ بايد فکر کرد و به دنبال آن گشت که چرا- نَظمِ ارْجوزَهٍ- را بين جار و مجرور قرار داد و دليل اين توسّط چيست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir