✅ تحول در تحصيل (18)
⚠️ سند هجدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
———————
🔶🔹واقعش ما قديم، ابتدا منطق کبري، بعد حاشيه ملاعبدالله و بعد آنها، کتابهاي بوعلي و برهان شفا و امثال اينها را مي خوانديم. الجوهر النضيد هم بود و البصائر النصيريه هم در حد خودش، خوب بود. الان من احساس مي کنم تغييراتي حاصل شده است.
🔺شما خيال نکنيد حاشيه ملاعبدالله يک حاشيه (ساده) است. تعليقاتي که بر اين کتاب خورده، يک سرمايه است. خوبي کتاب هاي درسي ما اين است که انواع تعليقات، حواشي و شروح بر آن مي خورد و اين سرمايه هاي علمي، پشتوانه کتاب مي شود. حالا به جاي حاشيه ملاعبدالله، منطق مظفر مي خوانند. من نسبت به (کتابِ) ايشان، جسارتي ندارم، فقط معتقدم، قلم ايشان، آن دقت هاي منطقي را زياد منتقل نکرده است، در عين اينکه در جاي خودش خوب است و کار راه انداز است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ چرا نقل مستقیم در آثار قدما زیاد است؟
🔺 آیت الله رشاد دام عزه تبیین می کنند:
🔶🔹در آثار قدما، نقل مستقیم بسیار زیاد است، ولی امروز نقل مستقیم را عیب میدانیم. در گذشته نقل مستقیم به این جهت صورت میپذیرفته که مولف میگفته اگر بخواهم یک نظر را تقریر کنیم، بهتر از این تقریری که موجود است نمیشود، مثلا ابنسینا یک نظر را تقریر کرده و صدرالمتألهین در کتاب اسفار، چهار صفحه از متن شفا را عینا وارد میکند، زیرا میبیند که برای ارائه یک نظر و مطلب رساتر و دقیق تر از آن نمیتوان نوشت.
🔺 صاحب هدایه المسترشدین یعنی مرحوم محمدتقی ورامینی تهرانی اصفهانی، شرح بر معالم زده، انصافا بسیار قویتر از خود معالم است و تسلط علمی ایشان بسیار بالاتر از اوست، آیا ایشان نمیتوانست یک متن مستقل بنویسد؟ او قادر بوده و حتی احساس من این است که حتی خیلی قوی تر از صاحب معالم بوده است، ولی برای رعایت فضل تقدم نسبت به صاحب معالم چنین کرده است.
🔹همینطور بازنویسیهایی که انجام میشد نیز به همینگونه بود. برای مثال المحجه البیضاء که یک محدث شیعی، اهل معرفت و حکمت، فقیه، شاعر و ادیب همانند فیض اثر یک سنی را بازنویسی میکند و در آن کتاب اعلام و تأکید میکند که این کتاب بازسازی همان اثر غزالی است. ایشان میتوانست از نو بنویسد و برای او نیز کاری نداشت. تعداد احادیثی که مرحوم فیض در المحجه آوردهاند بسیار بیشتر از احادیثی است که غزالی در کتاب احیاءالعلوم آورده و کتاب احیاءالعلوم بیشتر به قصص صوفیه و عرفا پرداخته است.
⚠️ میراث علمی سلف: اصولاً قدما چون تدریجاً و بدون عجله، در علم رشد کرده بودند و یک شبه، ره صدساله را طی نکرده بودند، تمام کارهایشان حکیمانه بود، لذا مایه افتخار برای اسلام شدند. تمام کارهایشان روی حساب و کتاب بود. الان متاسفانه اینطور نیست. در روزگار کنونی، فضیلت متعلق به کسانی است که زودتر مراحل تحصیل را تمام کنند. به خاطر دارم یکی از طلاب می گفت ما در حدود یک ماه، علاوه بر دروس دیگر، روزی 6 ساعت مغنی (ادیب نه لبیب) را درس گرفتیم و باب رابع را تمام کردیم و امتحانش را هم دادیم. خب، حالا این افتخار دارد؟ بدون تفکر، بدون مطالعه، بدون بررسی، بدون مباحثه؟
بعد همین طلبه، بعد از چند سال افاضه می کند: مغنی که چیزی نداره. همون هدایة رو بخوانید و بعدش به اسلام خدمت کنید!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ يادها و خاطره ها
🔺روحاني که حتي در حال عکس گرفتن نيز دست از درس خواندن بر نمي داشت! 😂
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (19)
⚠️ سند نوزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
*نقل با ویرایش و تلخیص
———————
🔶🔹از کتاب هاي بوعلي، براي کسي که مي خواهد وارد فلسفه شود، حتماً برهان شفا بايد در جاي خودش خوانده شود. کتاب الجوهر النضید را به نحوي بايد بخواند. در شخصيت هاي منطقي، فارابي و بوعلي، در صد قرار مي گيرند، بعد خواجه نصير طوسی است. جلد اول کتاب اشارات که متن براي بوعلي است و شرح از خواجه است، جزء بي نظيرهاست. شرح شمسيه و شرح مطالع هم قابل استفاده است. يک تاريخ منطق خوب هم بايد داشته باشند. حاشیة ملاعبدلله نیز مفید و خواندنی است.
✅ حضرت استاد حسن زاده حفظه الله تعالي وقتي آمدند خدمت علامه طباطبايي رحمة الله علیه، ايشان فرمودند: برهان شفا را بخوانيد. برهان شفا واقعاً چيز بي نظيري است. خيلي از بحث هاي معرفت شناسانه و منطقي دقيق، آنجاست. البته کسي که نمي خواهد وارد فضاي معقول شود، همان اشارات کافي است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
🔶🔹ترجمان القرآن اثری متفاوت از میرسید شریف جرجانی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅برخی کتب برجسته منطقی که متاسفانه در بین ما، مهجور گشته است:
1) رساله کبری: مختصری است فارسی از تصانیف علامه سیدشریف علی بن محمد بن جرجانی (با شرح هایی چون بهجة الطالبین، حاشیه عصام و ... که لیست کامل آن در کتابخانه هایی نظیر کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی موجود است).
2) حاشیه ملا عبدالله یزدی بر تهذیب المنطق: که از مصنفات علامه سعدالدین مسعود تفتازانی است و این کتاب مشتمل بر دو فن می باشد: منطق و کلام، و لیکن قسم منطق آن، مَطرح انظار علما و فضلا واقع شده و جمعی کثیری بر آن شروح و حواشی نگاشتند من جمله: فاضل علامه جلال الدین محمد بن اسعد دوانی و ملاعبدالله از تلامذه همین محقق دوانی است و قسم کلام متداول و مشهور نیست و لیکن در این عصور اخیره، شیخ بر آن شرحی نوشته شده موسوم به تقریب المرام فی شرح تهذیب الکلام و این کتاب در اغلب بلاد که مساکن اکراد (کردها) است میان محصلین در درس و مباحثه، معروف و متداول شده.
3) شرح شمسیه: متن شمسیه از مصنفات نجم الدین عمر بن علی قزوینی معروف به کاتبی است که معاصر با حضرت جواجه نصیرالدین طوسی بوده و شرحی که متداول بین طلاب و مطرح انظارافاضل و اکابر علما واقع شده، شرح قطب الدین محمود بن محمدالرازی (قطب الدین رازی) است و میر سیدشریف و فاضل داود و جمعی دیگر بر آن حواشی نوشتند و علامه سعدالدین تفتازانی نیز بر شمسیه شرحی نوشته است.
لازم به ذکر است که شرح شمسیه در عین دقت، قلم روانی دارد که ظاهراً عمداً رخ داده چون برخی آثار قطب الدین رازی، ثقالت و عمق بسیاری دارد (مانند شرح مطالع الأنوار).
4) شرح مطالع الانوار: مطالع الانوار که در فن منطق و حکمت است از مصنفات قاضی سراج الدین محمود بن ابی بکر اُرمَوی است و قِسم منطق آن، محل انظار و افکار جمع کثیری از علما و حکما واقع شده من جمله: قطب الدین رازی که شرحی بر آن نگاشته به نام لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار و براین کتاب، حواشی کثیره نوشتند، و اکمل و اتقن حواشی، حاشیه علامه سید شریف جرجانی است
5) کتاب شرح منظومه: و این کتاب قسم منطق و قسم حکمت و شرح هر دو نظما و شرحا از مصنفات عالم عامل و حکیم کامل حاج ملا هادی بن ملا مهدی سبزواری رفع الله مقامه می باشد.
6) شرح اشارات: کتاب اشارات و تنبیهات از بهترین تصانیف حکیم بزرگ شیخ رئیس ابو علی حسین بن عبدالله سینا است و براین کتاب، فخرالدین محمد بن عمر رازی شرحی نوشته و اشکالاتی را مطرح کرده است و برخی به مطایبه، شرح او را جرح نامیده اند! گفته اند ظاهراً روز وفات او، روز ولادت خواجه نصیر طوسی بوده است .
پس از او، حضرت نصیرالدین محمد طوسی معروف به خواجه نصیرطوسی رحمه الله، براین کتاب شرح نوشته و اعتراضات امام فخر را جواب گفته و این شرح، متداول در بین طلاب و فضلاء از قدیم الایام بوده و جمعی کثیری از دانشمندان، بر آن حواشی و تعلیقات نوشتند، من جمله: قطب الدین محمود بن محمد رازی حاشیه مبسوطی بر آن بعنوان محاکمات بین شارحین (فخر رازی و نصیر طوسی ) نوشته است.
7) الجوهرالنضید فی شرح منطق التجرید می باشد که متن آن از حضرت نصیرالدین محمد طوسی قدس سره و قسم اول از کتاب تجرید آن جناب است و شرح آن از علامه حسن بن یوسف بن المطهر الحلی اعلی الله مقامه می باشد و این بزرگوار، اول کسی است که بر هر دو قسم از کتاب تجرید از منطق و کلام، شرح نگاشته است.
8) البصائرالنصیریه از مصنفات حکیم بزرگ قاضی ابن سهلان ساوی است و به نوعی خلاصه ای از کتاب شفا بوعلی هم هست.
9) کتاب حکمه الاشراق و از مصنفات شیخ متالّه حکیم بزرگ شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی (شیخ اشراق) است و قطب الدین شیرازی بر آن شرح نوشته و حضرت صدرالمتالهین شیرازی بر آن حاشیه در نهایت اتقان و دقت نگاشته است.
10) کتاب شفاء تصنیف رئیس الحکماء ابوعلی سیناست. کتاب شفاء که از کتب مبسوطه شیخ رئیس است بر هفت قسم است:
اول: منطق
دوم و سوم: طبیعیات والهیات (براوائل طبیعیات مرحوم آقا جمال خوانساری حواشی دارد و لیکن برالهیات جمع کثیری از علماء حواشی نوشتند. معروف ترین حواشی حاشیه مرحوم صدرالمتالهین شیرازی و حاشیه آقا حسین خوانساری و حاشیه ملااولیاء که از شاگردان آقا حسین خوانساری است و حاشیه سیداحمد که از تلامذه سیدالحکماء و امیرالفضلاءامیر محمد باقر داماد قدس سره می باشد و حاشیه محقق مدقق ملا محمد باقر سبزواری و حاشیه بارع فاضل شیخ سلیمان بحرانی)
چهارم و پنجم و ششم و هفتم: فن هندسه و فن هیأت و فن خواص عدد و فن موسیقی ( که مهجور شده است).
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (20)
⚠️ سند بیستم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي
🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني
——————————————————-
🔶🔹 اينکه همه طلاب، همين برنامه متداول فعلي حوزه را بخوانند، علي القاعده بايد اشتباه باشد، يا بايد همه، همان برنامه اجتهادي اصيل و سنتي را بخوانند و در بين راه، کساني که ريزش مي کنند، به کارهاي تبليغي و ... بپردازند نه اينکه از ابتدا، برنامه طوري تنظيم شود که هدف، تربيت مبلغ و امام جماعت و مانند آن باشد (بلکه هدف باید بسیار بالاتر درنظر گرفته شود).
🔺 شنيده ام که برنامه ريزان حوزه مي گويند: مگر ما چندتا مرجع مي خواهيم؟ فلان روستاي ما امام جماعت ندارد! فلان اداره ما يک روحاني ندارد. معناي اين ديد اين است که از اولِ کار، براي اين زمينه هاي عادي، دنبال نيرو مي گردند نه اينکه به دنبال برنامه ريزي هاي تخصصي و اجتهاد پرور باشند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ هدف علمی در ساختار برنامه ریزی های حوزه چه باید باشد؟
🔺آیت الله جوادی آملی دام عزه، در یکی از جلسات تفسیر، فرمودند:
🔶🔹يکي از نقص هاي حوزه اين است که ما رشته تخصصي ادبي نداريم، رشته تخصصي فلسفه و کلام هست، فقه و اصول هست، تفسير هست، اما علوم ادبي نيست، اگر ادبيات رواج پيدا مي کرد، اين (کتاب) مطول، کتاب درسي بود.
✅ حوزه اول بايد به فکر مرجع، به فکر رهبر، به فکر استاد، به فکر مدرّس باشد، بعد واعظ و امام جمعه و امام جماعت و ... تربيت کند. اولين رسالت حوزه اين است که من مي خواهم خودم حوزه را حفظ کنم، ميخواهم چندتا مرجع داشته باشم، چندتا رهبر آينده داشته باشم، چندتا استاد ماهر داشته باشم در رشته هاي گوناگون، اديب داشته باشم، فقيه داشته باشم، حکيم داشته باشم، مورخ داشته باشم (نه چیزهای دیگر که الان باب شده).
⁉️ مگر مي شود حوزه باشد، بدون مطول؟ حوزه باشد بدون رشته تخصصي ادبي؟!
—————————————————-
🔺 حال انصاف دهيم، رويکرد اکنون ما به حوزه، چنين است؟ ما با اين راهي که در پيش گرفته ايم، مي توانيم اميدوار باشيم که در دهه هاي آينده، مرجع و محقق و استاد فن، تحويل جامعه دهيم؟!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
🔶🔹 بخشی از پیام یکی از اساتید محترم حوزه علمیه قم، حجت الإسلام، جناب آقای صفرزاده دام عزه:
🔺چند سال پیش فهرستی از مصادر لغوی مرحوم صاحب جواهر تهیه کرده بودم تا وسعت تحقیقات لغوی این فقیه را در ضمن مقاله ای بررسی کنم . ولی هنوز فرصت تدوین و نشر فراهم نشده است .
—————-
میراث علمی سلف: تصویر در ضمیمه مطلب، قابل مشاهده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (21)
⚠️ سند بیست و یکم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي
🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني
——————————————————-
🔺 طلبه بايد چندسال اول، فتيله را بالا بکشد و وقت او به صورت تمام وقت، اختصاص به درس خواندن داشته باشد، هيچ کار ديگري نکند. فقط درس بخواند تا به اصطلاح، به قُل قُل و جوشش بيفتد، بعد مي تواند در کنار درس، کارهاي ديگري را که از شئون طلبگي است، مثل امام جماعت و منبر و تحقيق، انجام دهد ولي اگر از همان اول بخواهد به اين امور مشغول شود، هيچ وقت طلبه فاضلي نمي شود (یعنی ساز و کار تحصیل طلبه باید درست مانند ذغال باشد که اگر مغزش آتش گرفت، حتي اگر از روي آتش هم برداشته شود، همچنان حرارت دارد).
⚠️دروس پايه خيلي مهم است و بايد روي آن، بسيار سرمايه گذاري کرد. بنده کساني را مي شناسم که مي توانستند مدرّس درس خارج شوند، ولي به خاطر اهميّت سطح، فقط سطح تدريس مي کردند.
-------------------------
🔹میراث علمی سلف: متاسفانه به دليل نگاه غلطي که در سالیان اخیر به علوم حوزوي پیدا شده است (و از واردات بی ثمر سیستم دانشگاه است)، ما مدام در حال عجله براي رسيدن به پله هاي بالاتر هستيم. گمان مي کنيم، آنجا خبري است و مقدّمات خيلي اهميت ندارد اما نمي دانيم که اصل ماجرا، مربوط به مقدّمات است! به راحتی می توانیم از طلاب سطوح بالا تحقیق کنیم که پشیمان هستند که چرا مقدّمات را جدی نگرفتند.
👌 تا مقدّمات، پخته و قويم نباشد، مراحل بالاتر فائده اي ندارد و جز مشتي حفظيات، حاصلي در بر نخواهد داشت.
بايد سعي کرد که مقدّمات را از جهت ادبي، منطقي، فقهي و اصولي، درست و با تأمل طي کرد. اگر مقدّمات خوب طي شود، حالت خاصي به انسان دست مي دهد که احساس مي کند، کتب بالاتر، در حقيقت بسط يافته همان کتب سطح هستند نه اينکه چيز جداگانه اي باشند.
عجله نکنيم تا نتيجه بگيريم
به قول علمای سلف، اطمينان کنيم!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ یکی از کتب مفید در زمینه کتاب شناسی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
⁉️ فلسفه، بن بستی برای دین؟
✅ حکيم متاله آية الله سيد رضي شيرازي:
🔺خود ما صدها نفر را به کمک همين بحثهاي فلسفه اسلامي، مسلمان و شيعه کرديم. چطور مي گوييد فلسفه راه دين را کند مي کند؟ والله هرچه بگويم که بي سوادند کم است. نمي فهمند. والله بي سوادند.
✅ گفتني است که طي ساليان گذشته، نزديک به 600 نفر از پيروان اديان مختلف با ملّيتهاي متفاوت به دست حضرت آية الله شيرازي به دين مبين اسلام و مذهب شيعه مشرف شده اند.